Äänikortit

647 posts, 33 pages, 227,609 views

Avatar
#381 • • tempest Guest


Yhtenä vaihtoehtona ajattelin myös uuden halvan kortin hommaamista ja ajattelin tilalle Audigy 2:sta, siitä kun ASIO tuki löytyy ja tuntuu muutenkin olevan varman valinta.



Vähän offtopiccii mut oliko toi sun korttis siis Terratec EWX 24/96?
Ajattelin vaan että jos oot uutta korttia hommaamassa niin oon katsellu just tollasta korttia siks ku meidän toisessakin studiokoneessa on samanlainen, ni niitä mikserihässäköitä osaa jo valmiiks käyttää :) Että jos oot luopumassa niin voisinpa vaikka ostaa pois.
Avatar
#382 • • JN Guest


Vähän offtopiccii mut oliko toi sun korttis siis Terratec EWX 24/96?
Ajattelin vaan että jos oot uutta korttia hommaamassa niin oon katsellu just tollasta korttia siks ku meidän toisessakin studiokoneessa on samanlainen, ni niitä mikserihässäköitä osaa jo valmiiks käyttää :) Että jos oot luopumassa niin voisinpa vaikka ostaa pois.


Juu, sama kortti kyseessä. Mutta huomasit varmaan miksi olen siitä luopumassa? Eli siis sen pätkimis ongelman takia.

Täytyy nyt vielä koittaa varmistaa että vika on varmasti kortissa, ja jos on, niin ostan sitten sen uuden kortin ja voin myydä tämän veke. Paljon muuten olisit maksanut tälläisestä pikkuvikaisesta kortista?
Avatar
#383 • • tempest Guest
Kyllä kait ton rca-ulostulo ongelman kans tulisin toimeen... mulla on esim. dekki minidiski jossa on optinen sisääntulo ja sen kautta sää kätsysti rca ulostulon mikäli sitä tarvitsee.
Avatar
#384 • • whuf. Guest

Onko kellään kokemusta DA-muunnoksesta? Tarkoitus olisi saada tämän Terratec EWX:n optinen ulostulo käyttöön, mutta vahvaristani ei sille sisääntuloa löydy. Eli paljon muunnos tulisi maksamaan ja huonontaako se paljonkin läpi kulkevaa ääntä?



Vahvareiden digiliitännät ovat totaalisen turhia ellei käytössä ole jokin monikanavaäänihässäkkä. Et hyödy mitään siitä että ulostat korttisi signaalin vahvariin jonka huonompi laatuinen daci pukkaa sen kajareihin. Jos joku tekee vahvistimen, se on vahvistin. Jos joku tekee studioäänikortin se on studioäänikortti. Mietippä hetki sitä ja arvaa missä vahvarissa nipistetään kuluista. Eikä tuossa dacin ulkoistamisessa ole tässä tapauksessa mitään järkeä. Kyseisen kortin ulostulo ei kärsi koneen sisäisistä häiriöistä siinä määrin mitä esimerkiksi vanhat sound blasterit. Juu toki kohinaa tulee, mutta se on pienempää kuin -100db! Tuo paremman äänenlaadun tavoitteleminen ulkoisen d/a:n kautta ei siis tässä tapauksessa tuo mitään hyvää. Jos hommaat Aydigyn niin sitten ehkä. Se on saanut kuulemani mukaan paljon haukkuja äänenlaatunsa puolesta. Omaa kokemusta silti ei ole.
Voisin suositella ennemmin Terratecin dmx6fireä(tms joku semmonen). Muuten kai samanlainen kortti kuin ewx, mutta enemmän liitäntöjä ja tehty toimimaan myös peleissä ja 5.1 äänen kanssa. Eikä ollut edes pahan hintainen. Joku siitä täällä plattarissa jossain kyselikin jotain joskus.
Searchiä vaan :happyroll:

Ja sitten tuo pätkiminen vielä. Kyllä se tulee digiulostuloonkin. Nauhotin itse optisesta ulostulosta MD:lle nettiradiota ja pätkäsyjä tuli ihan samalla tavalla kuin analogiulostulostakin. Eli kyllä se vaan on pakko olla joku juttu ton nvidian piirisarjan ja terratecin kortin kanssa.

Oletko muuten harkinnut käyttäväs sitä nvidian integroitua äänikorttia? Jos et nauhota ulkoisia lähteitä ja käytät enimmäkseen softaa en näe mitään tarvetta edes pitää muuta korttia(nvidian äänipiirit On hyvät. Samat kuin Xboxissa). "Cut your losses" ja myy se terratec pois.


ps. Ja DA-muunnin -Nimenomaan- vaikuttaa siihen lopulliseen äänenlaatuun!
Avatar
#385 • • whuf. Guest


Juu, motun 24 i/O tuli studiolle, ja pahaa sanaa ei löydy vieläkään :)

Tosin mä en oo mikään kultakorva sinällään, että kyllä mun (huomattavasti halvemmalla) DSP-factoryllä sai meikäläisen korvaan aivan yhtä hyvällä äänenlaadulla ääntä tallennettua. Mutta pointtina se että hyvin on toiminut ihan alusta pitäen (interfacessa on kuitenkin "vain" 24 inputtia ja outputtia - olis ny ees jotain kommervenkkiä luullu eteen iskevän. Mutku ei ni ei.. ;) )



Dacit maksaa hunajaa. Ja tos on näköjään hunajaa 1890 euron edestä :hah:
Huhhuh. Oottelen ilolla että kuulen seuraavia biisejäs. Jos olis vaikka soundi parantunut entisestään(voiko se enää parantua?? :excellent: )
Avatar
#386 • • bulk Guest


ps. Ja DA-muunnin -Nimenomaan- vaikuttaa siihen lopulliseen äänenlaatuun!



Juu näinhän se on, mun piti tossa ylempänäkin sanoa, ettei se ulkoinen da-muunnos sitä ääntä ainakaan huononna (sen ehkä pystyy lukemaan rivien välistä). Mutta ei se hyväkään dac pelasta ääntä, jos analogipiirit sen perässä on jotain ihan tuubaa.

Eikä ne kaikki dacit ihan hunajaa maksa (tai riippuu tietysti vertailukohdasta), hintaluokka lähtee jostain noin sadasta eurosta ylöspäin.
Avatar
#387 • • JN Guest


Vahvareiden digiliitännät ovat totaalisen turhia ellei käytössä ole jokin monikanavaäänihässäkkä. Et hyödy mitään siitä että ulostat korttisi signaalin vahvariin jonka huonompi laatuinen daci pukkaa sen kajareihin. Jos joku tekee vahvistimen, se on vahvistin. Jos joku tekee studioäänikortin se on studioäänikortti. Mietippä hetki sitä ja arvaa missä vahvarissa nipistetään kuluista. Eikä tuossa dacin ulkoistamisessa ole tässä tapauksessa mitään järkeä. Kyseisen kortin ulostulo ei kärsi koneen sisäisistä häiriöistä siinä määrin mitä esimerkiksi vanhat sound blasterit. Juu toki kohinaa tulee, mutta se on pienempää kuin -100db! Tuo paremman äänenlaadun tavoitteleminen ulkoisen d/a:n kautta ei siis tässä tapauksessa tuo mitään hyvää. Jos hommaat Aydigyn niin sitten ehkä. Se on saanut kuulemani mukaan paljon haukkuja äänenlaatunsa puolesta. Omaa kokemusta silti ei ole.


Kiitos selvennyksestä. Optinen + DA-muunnin ajatus on nyt siis lopullisesti hylätty.

Jos et äänenlaatunsa puolesta Audigya suosittele, niin löytyykö sitten mitään parempaa vaihtoehtoa alle 100e luokassa? Toi ehdottamasi Terratec on vähän turha omaan käyttööni, kun nimenomaan liittimiä en tarvitse.


Ja sitten tuo pätkiminen vielä. Kyllä se tulee digiulostuloonkin. Nauhotin itse optisesta ulostulosta MD:lle nettiradiota ja pätkäsyjä tuli ihan samalla tavalla kuin analogiulostulostakin. Eli kyllä se vaan on pakko olla joku juttu ton nvidian piirisarjan ja terratecin kortin kanssa.


Itse kyllä epäilen, että vika on ennemmin itse kortissa tai sen liittimissä kuin softapuolella. Vika nimittäin kuulostaa täysin kosketushäiriöltä vasemassa kanavassa.


Oletko muuten harkinnut käyttäväs sitä nvidian integroitua äänikorttia? Jos et nauhota ulkoisia lähteitä ja käytät enimmäkseen softaa en näe mitään tarvetta edes pitää muuta korttia(nvidian äänipiirit On hyvät. Samat kuin Xboxissa). "Cut your losses" ja myy se terratec pois.


Olenhan tota integroituakin käyttänyt ja kyllä se mielestäni ainakin tämän ewx:n äänenlaadulle jonkun verran häviää. Aino vain että siitä puuttuu se itselleni tärkeä asio-tuki. Se onkin nyt loppujen lopuksi ratkaisevin asia itselleni kortissa. Toisena tulee sitten se äänenlaatu. Toisaalta taas Audigyn ja integroidun välillä ei äänessä ole välttämättä paljon eroa ja silloin maksan vain siitä asio-tuen saamisesta sen 70e.
Avatar
#388 • • whuf. Guest


Itse kyllä epäilen, että vika on ennemmin itse kortissa tai sen liittimissä kuin softapuolella. Vika nimittäin kuulostaa täysin kosketushäiriöltä vasemassa kanavassa.

Olenhan tota integroituakin käyttänyt ja kyllä se mielestäni ainakin tämän ewx:n äänenlaadulle jonkun verran häviää. Aino vain että siitä puuttuu se itselleni tärkeä asio-tuki. Se onkin nyt loppujen lopuksi ratkaisevin asia itselleni kortissa. Toisena tulee sitten se äänenlaatu. Toisaalta taas Audigyn ja integroidun välillä ei äänessä ole välttämättä paljon eroa ja silloin maksan vain siitä asio-tuen saamisesta sen 70e.




Ah äh. Luulin tätä siksi jumittamiseksi jonka olitkin jo korjannut aiemmin. Elikkä joo.. mun neuvo ois kokeilla toista kaapelia. Tai esimerkiks vaihdat kanavat päikseen ja jatkuuko se häirö siinä vasurissa vai vaihtuuko oikeeseen?

Pitää vielä tsekata, mutta musta tossa nvidiassa oli Asio..



edit: Jep Asio ajuri löytyi. Latenssit tosin sai vain 17ms:ään.. en ehdi nyt testaamaan mitenkä hyvin ne toimii, mutta hae uusimmat ajurit ja testaa..
Avatar
#389 • • gerry Guest
Mitäs mieltä olette M-audio 1010LT mikkietuasteista? Mielestäni ne eivät kohise mutta ovat hiukan liian kylmiä ja näinollen hikan digitaalisen kuuloisia. Mut silti korkealaatuisia, joten se ei etuastetta tarvitse. Ja lisäämällä jonkun plugin ("lämmittimen") äänenmuokkauksessa se ei ole iso ongelma. Jonkun SB:liven suhinan poisto se vasta ongelma olis :D
Avatar
#390 • • kilobitti Guest
voi perseen suti.

Kaikki toimi kuin rasvattu, kunnes kokeilin asentaa Synth1-vst:n. SX 2.0sta aukaistessani kone herjasi että ASIO-testi ei ole tehty. Testitulokseksi tuli unstable. Otin Synth1:sen pois, boottasin, ja "audio setup appears to be ok". Kaikki asetukset on siis kuin aiemmin, mutta ääni napsuu/tökkii koko ajan. Meni sormi suuhun, ja kieli on keskellä kämmentä :crybaby:

P4 + Audiophile 24/96
Avatar
#391 • • bulk Guest

voi perseen suti.

Kaikki toimi kuin rasvattu, kunnes kokeilin asentaa Synth1-vst:n. SX 2.0sta aukaistessani kone herjasi että ASIO-testi ei ole tehty. Testitulokseksi tuli unstable. Otin Synth1:sen pois, boottasin, ja "audio setup appears to be ok". Kaikki asetukset on siis kuin aiemmin, mutta ääni napsuu/tökkii koko ajan. Meni sormi suuhun, ja kieli on keskellä kämmentä :crybaby:

P4 + Audiophile 24/96



Pätkiikös muissa ohjelmissa kuin Cubasessa? Entäs muissa ASIO-ajureita käyttävissä ohjelmissa?

Ajurit asentaisin ekana uusiksi.
Avatar
#392 • • Fat Abbot Guest
Jos on käytössä oikeat ASIO ajurit ei sitä multimediasynkkahöpötyshässäkkää edes tule. Eli tarkista että Cubasessa on asetettu juuri tuo audiophiilin ASIO ajuri eikä esim. ASIO multimedia tai directX versio.
Avatar
#393 • • kilobitti Guest

Jos on käytössä oikeat ASIO ajurit ei sitä multimediasynkkahöpötyshässäkkää edes tule. Eli tarkista että Cubasessa on asetettu juuri tuo audiophiilin ASIO ajuri eikä esim. ASIO multimedia tai directX versio.



Koko aamu meni venkslatessa näiden kanssa, asetin kaikki "oikein" Cubase.comin mukaan moneen otteeseen. Uudelleen asensin driverin Bulkin suosituksesta ym. Aina sama tulos. Nyt vielä tsekkasin tuon Cubasen asetukset, ja sinne on ilmeisesti jonkun resetin yhteydessä ilmestynyt ASIO multimedia. Audiophilen ASIO:lla kaikki toimii :cool:

Edelleen on kuitenkin hämärän peitossa se, miten Synth1:sen unzippaaminen (ei vaadi varsinaista asennusta) yhteen VST-kansioon saa koko Cubasen asetukset sekasin? Ja miksi Cubase enää soi ellei ikkuna ole aktiivinen - mielestäni se teki niin ainakin ennen?

Mutta kiitoksia jälleen kerran :) *kumar*
Avatar
#394 • • Fat Abbot Guest
Tsekkaa sieltä vst multitrack lehdykältä se "release ASIO driver in backround" niin pitäisi kuulua äänet vaikka ikkunoita selaileekin.
Avatar
#395 • • Tuppu_ Guest
Saakos Creamwaren kortteja ostettua Suomesta, vai onko t-kauppa ainoa vaihtoehto?
Caro²

Posts: 5,301

#396 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Mie kyllä perkele sanon että sb128 on varmaan vittumaisin kortti ikinä asentaa koneeseen! Ihan vitun aikuisten oikeesti.
Avatar
#397 • • Dabster Guest
Arghh... Tais sitten mun terrasta aika jättää=/(ews88mt). Pistin eilen synat päälle ja totesin että inputeista ei tule mitään signaalia sisään.
Kuulokkeet synan kylkeen ja kyllä soi.

Kaikenlaisen peruskoputtelun jälkeen asensin kortin kertaalleen uusiks ja control-paneelin kans, muttei mitään vaikutusta. Ei liiku ne mikserin palkit edes, vaikka koittais koputtaa piuhalla liittimiä.

Viimeisenä "konstina" nappasin sen boksin liittimen irti lennosta(mitä ei sais tehdä). Sormeilin sen piuhan nastoja joka menee itse kortille niin palkit rupes juoksemaan? Tainnu se boksi kajahtaa..

Vinkkejä mitä vielä vois koittaa..

Myykää sopuhintaan mulle uusi boksi..

Prkl.. :sad:
Avatar
#398 • • Roz Guest
Ilmeisesti yleinen ongelma että äänikortit leviää ihmisiltä.. Itseltäni kusahti Echon Laylasta se ulkoinen boksi. Virtavalo välkkyy todella randomilla, joten jokin komponentti on pakosti sökähtänyt :(

Pakko tulla toimeen nviitikon äänipiirillä jolla saa ihan ok latenssin verrattuna tuohon soundblasteri liveen joka on toisena korttina koneessani, mutta tuosta pirun piiristä lähtee niin paljon ylimääräistä kohinaa ja surinaa ja räiskettä ettei sillä kovin vakavamielistä kamaa ole inspistä vääntää..
Avatar
#399 • • Tuppu_ Guest
Mullehan kävi sillai, että tollanen terratec ews88mt oli juri tollai jo valmiiks rikki, kun sain sen uutena saksasta. Asensin niinkuin pitääkin ja virrat pois kaapelien kytkemisen aikana jne. mutta ei vaan tullut boksista mitään sisään. Mm. tuon kortin kanssa on ollut ongelmia, kun hakee googlella, niin monella se välikaapeli on rikki tai juuri toi paneli mykkä. Ilmeisen heiveröiset ne sisääntulot tai jotain. Samaa voi sanoa hoontechin vehkeistä. Don't vaivaudu.
Avatar
#400 • • bulk Guest
Juu, halpojen vehkeiden ongelmia. Toimivat niin hyvin kunnes lakkaavat toimimasta.

Noi yli 20-napaiset piuhat on kyllä usein niitä heikkoja kohtia. Harrastuneisuuden riittäessä pistäisin itse boksin + kortin ns lihoiksi ja katsoisin vaikka yleismittarilla mihin sähkön eteneminen loppuu.

Villi veikkaus on moninapaliittimen ja piirilevyn liitospinta, suhteessa painavat kaapelit yleensä taivuttavat piirilevystä tinat halki. ;)