DJ levysoittimet (Technics/ Reloop/ Vestax jne.)

621 posts, 32 pages, 429,668 views

Avatar
#521 • • Tuli Guest
Ekoja (budjetti)soittimiaan ostaville tiedoksi:
Thomannilta Stantonin ST-90 (sekä STR8-90) huokeaan 235 euroon, kun vastaavasti Suomessa joutuu ko. soittimesta pulittamaan yli 400 euroa. Ymmärtääkseni 90-malli on STR8-100:sta (entinen Stantonin paras levari) analoginen versio samalla suoravetomoottorilla, eli pitäisi olla ihan hyvä peli ainakin alkuun.

Niin...mukaanhan tulee vielä Stantonin 520 -rasia.
Caro²

Posts: 5,301

#522 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Oireet säröily ja neulan pomppiminen.



Kun neulalle on annettu tietyt "parametrit" joiden sisällä sen toiminta on normaalia, ei niitä kannata alittaa, eikä ylittää.
Uusi neula saattaa vielä seurata pienillä alipainoilla uraa niin, ettei säröä kuule. Mutta käytössä olleessa neulassa tarvitaan se tietty paino, että neula pysyy urassa. Jos neula on siis suositeltu käytettävän 3-5g:n painolla, niin on joksenkiin turhaa ruveta pitämään sitä esm 2.5g painoilla. Silloin neula toimii väärin.

Valmistajan ilmoittama optimaalinen neulapaino taas lienee juurikin sellainen paino, jolla neula pysyy urassa myös kuluneena. Toki kun neula on loppuun ajettu, ei se pysy enää silloinkaan.

Yksi suurinpia neulaa urasta hypyttäviä tekijöitä on soittimien väärä käyttö, ei niinkään itse neula. Jos soitin ei ole täysin vaakasuorassa, äänivarren kiinnitykset eivät ole sopivalla kireydellä (käytettyjen ongelma), tai levyä runtataan liiaksi.


Aiemmin tuli vuosikaudet soiteltua eri neuloilla, jotka kestivät kohtuullisesti parikin vuotta 2.0 - 2.5 g:n painolla. Lähinnä pelottaa levyjen kuluminen, jos meneekin tuplaamaan painot vanhaan verrattuna...


Jos levyjen kuluminen on se kammottava hirviö, niin suosittelen nappaamaan jostain elliptiset neulat, joiden suosituspainot ovat mahd. alhaiset. Alle 2g:n suosituspainoa ei kuitenkaan dj-puolen elliptisistä löydä. Taitaa olla ihan stanttonin ja ortofonin elliptiset kaikki 2g:sta ylöspäin.
Pienimmät neulapainot hyväksyy Shuren m44g (0.75-1.5g), joka toisaalta on pallopäinen.


Merkki- ja neulakohtaisia eroja tietysti on, mutta eikö yleensä esim 4g:n (dj-)neula kuluta levyä enemmän kuin esim 2g:n (hifi-)neula?


Samalla tapaa voisi verrata esm ralliauton ja normaalin henkilödiiselin polttonesteen kulutusta :)
Tokihan hifineula kuluttaa levyjä paaljon vähemmän, mutta esm hifineulaa ei parane käsipelillä laskea levylle. Eikä varsinkaan pyörivälle levylle. Hifi-neulojen painot liikkuvat siellä 0.5-1g tienoilla pääsääntöisesti. Ovat siis hitusen herkempiä ulkopuolisille vaikutteille kuin noin ydinlatauksen kestävät dj-neulat.


Eli raskaampi neula kuluttaa keskimäärin enemmän levyä? Eli jos haluaa säästää levyjään, kannattaisi ehkä katsella (dj-)neuloja, joilla suositusneulapaino on mahdollisimman alhainen?


Pääpiirteittäin noin, mutta sekin mahdollisesti vain omassa neulatyypissä.

Kehtaisin esim väittää elliptisen neulan kuluttavan 2.5g painoilla vähemmän levyä, kuin shuren m44g 1g-painolla. Pallopäisessä neulassa kontaktipinta uraan on hävyttömän pieni. Kitkaa ei tosiaankaan tule paljoa uran väliin, mutta neulapaine uran seinämään on järettömän suuri. Kun taas elliptisellä kontaktipintaa on huomattavasti enemmän, kitkaa on enemmän, mutta neulapainetta uran seinään ei niin paljoa.

Erikoishiottuja neuloja jos käyttämään pääsee, silloin neula on melkein uran muotoinen. Ura ei siis juurikaan voi kulua.. Kaikki vaan niin riippuu vähän mistä aina milloinkin :)

Summasummarum: Levysoittimen säädöt oikeiksi, soitin suoraan, ja neulaan valmistajien ilmoittamien arvojen mukaiset painot. Korkeudet kohdalleen, ja antiskating kohdalleen. Elliptinen (tai special elliptical) neula koneeseen. Unohdetaan skrätsääminen..
Avatar
#523 • • Tuli Guest
Pikainen kysymys osto-myynti-palstalla joskus olleista Teknareista, muistaiskohan joku...

Siellä oli joskus Teknarit myynnissä, joiden mallia en muista. Niis oli muistaakseni napeillta toimiva pitchi ja "digitaalinen" näyttö sille.
Äänivarsi oli sama kuin 1200:ssa kuin myös moottorikin.

Muistaako kukaan mikä malli oli kyseessä? Voiko olla 1400mk2/1410mk2?
Avatar
#524 • • root Guest

Pikainen kysymys osto-myynti-palstalla joskus olleista Teknareista, muistaiskohan joku...

Siellä oli joskus Teknarit myynnissä, joiden mallia en muista. Niis oli muistaakseni napeillta toimiva pitchi ja "digitaalinen" näyttö sille.
Äänivarsi oli sama kuin 1200:ssa kuin myös moottorikin.

Muistaako kukaan mikä malli oli kyseessä? Voiko olla 1400mk2/1410mk2?



Mulla oli myynnissä 2kpl Technics SL-1810mkII

Pitch oli ns. thumbwheel-tyyppinen rulla, ja näyttö sille oli ledeistä muodostuva rivi.

Teknarin levareissa lähes poikkeuksetta xx00 on hopea ja xx10 musta.
Avatar
#525 • • kotivalo Guest
Joo, eli täs joulunaikaan tai sit joulunjälkeen oisin ostamassa ekoja dekkejä, ja noi stantonin 90:set tosiaan vaikuttais hinnan puolesta just passeleilta, mut onkos ne sit muuten minkälaiset? Oon netissä vähän kuulostellu, eikä stantonin kamat ihan kehnoja tuntuis olevan mutta onko noi budjettikamat sit minkälaiset?
Avatar
#526 • • thomas Guest

Joo, eli täs joulunaikaan tai sit joulunjälkeen oisin ostamassa ekoja dekkejä, ja noi stantonin 90:set tosiaan vaikuttais hinnan puolesta just passeleilta, mut onkos ne sit muuten minkälaiset? Oon netissä vähän kuulostellu, eikä stantonin kamat ihan kehnoja tuntuis olevan mutta onko noi budjettikamat sit minkälaiset?



kyllä ne teknareille häviää mutta hintaisekseen ihan pätevät pelit.
Avatar
#527 • • grno Guest

Pikainen kysymys osto-myynti-palstalla joskus olleista Teknareista, muistaiskohan joku...

Siellä oli joskus Teknarit myynnissä, joiden mallia en muista. Niis oli muistaakseni napeillta toimiva pitchi ja "digitaalinen" näyttö sille.
Äänivarsi oli sama kuin 1200:ssa kuin myös moottorikin.

Muistaako kukaan mikä malli oli kyseessä? Voiko olla 1400mk2/1410mk2?



Mulla oli myynnissä 2kpl Technics SL-1810mkII

Pitch oli ns. thumbwheel-tyyppinen rulla, ja näyttö sille oli ledeistä muodostuva rivi.

Teknarin levareissa lähes poikkeuksetta xx00 on hopea ja xx10 musta.



:confused:

google ei tiennyt kertoa mitään ko. levarista ja vintagetechnicskin on taas alhaalla...sivistäkää mua SL-1810mkII?
Avatar
#529 • • grno Guest
komee vehjes, kyllä noilla varmasti levyjä soittelis.
maininta löytyy kuin löytyykin täältä:
http://www.vintagetechnics.com/turntables.htm
usein vaan alhaalla tuo saitti....
parin originaaleja sl-1200 kun löytäis jostain niin vois kusta viikon hunajaa..
Avatar
#530 • • root Guest

komee vehjes, kyllä noilla varmasti levyjä soittelis.
maininta löytyy kuin löytyykin täältä:
http://www.vintagetechnics.com/turntables.htm
usein vaan alhaalla tuo saitti....
parin originaaleja sl-1200 kun löytäis jostain niin vois kusta viikon hunajaa..



www.turntablefactory.com möi hiukan aikaa sitten vielä paria hintaan 750 dollaria. Tosin jos kaupankäynti on yhtä helppoa kuin saitilla navigointi, en ole vakuuttunut puljusta.

Mukavan oloinen tyyppi kuitenkin.
Caro²

Posts: 5,301

#531 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Känni..

Mutta mitä voi olettaa sp:c3n bileiden jälkeen.. Voi kyl sanoa, että huolto toimi.. ja miks tähä kerron.. noh.. kun tämmönen teekkarin retku tulee kännissä känpille, mikä voi kiinnostaa enemmän kun audio tech..

oikeesti.. koska ootte viimeks kiristäny äänivarsianne??

Aamu EDIT: Surkuhupaisaa kaksimielistä kommenttia äänivarren koskettelusta :excellent:

Mutta aikuisten oikeesti, käytettyjen teknareiden omistajat, tsekatkaapa lonksuuko äänivarret ku heiluttelette eestaas. Jos lonksuu, ni kiristelkää hitusen, vähentään neulojen skippailua..
Avatar
#532 • • 0z- Guest

Ekoja (budjetti)soittimiaan ostaville tiedoksi:
Thomannilta Stantonin ST-90 (sekä STR8-90) huokeaan 235 euroon, kun vastaavasti Suomessa joutuu ko. soittimesta pulittamaan yli 400 euroa. Ymmärtääkseni 90-malli on STR8-100:sta (entinen Stantonin paras levari) analoginen versio samalla suoravetomoottorilla, eli pitäisi olla ihan hyvä peli ainakin alkuun.

Niin...mukaanhan tulee vielä Stantonin 520 -rasia.


Niin onkohan kenelläkään minkäänlaisia kokemuksia näistä?
Caro²

Posts: 5,301

#533 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Niin...mukaanhan tulee vielä Stantonin 520 -rasia.


Niin onkohan kenelläkään minkäänlaisia kokemuksia näistä?



Soundista en voi mit. sanoa. Mutta paremmin pysyy uralla, ku stanttonin 500set. Ei kuitenkaan mitkään yli-inhimillset träkkääjät.
Avatar
#534 • • tommik Guest
Onko suoralla ja s varrella oikeesti mitään eroa, paitsi että s näyttää hienommalta. :confused:

edit: taishan siitä olla jotain keskustelua tuolla topicin syövereissä, mutta kysynpähän kuitenkin. Tääku ei oo mikään turhan pieni topic :sad:
Avatar
#535 • • Hasse G Guest

Onko suoralla ja s varrella oikeesti mitään eroa, paitsi että s näyttää hienommalta. :confused:

edit: taishan siitä olla jotain keskustelua tuolla topicin syövereissä, mutta kysynpähän kuitenkin. Tääku ei oo mikään turhan pieni topic :sad:



Mä en mikään asiantuntija ole, mutta vastaanpa kuitenkin! Suora äänivarsi kehitettiin kai scratchailua varten, eli sen pitäisi pysyä vakaammin uralla kuin S-varsi. Mä en tosin oo käytännössä huomannut eroa S-vartisen soittimen (jossa on antiskating ja neulapaino kunnossa) ja suoravartisen soittimen välillä (siis siinä, kuinka hyvin neula pysyy uralla).

Joku pro voi varmaan tarkentaa?
Caro²

Posts: 5,301

#536 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
S-varressa on parempi kiertojäykkyys kuin suorassa ("ylläri"). Soundillista eroa ei kuitenkaan pitäis olla.

Suoran varren saa (jos valmistaja tietää mitä tekee), soundaamaan, ja toimimaan aivan yhtä hyvin ku s:nkin.

Eniten skippailuihin sun muihin vaikuttaa kyllä soittimen alusta. Huojuva pöytä, ja vinossa olevat soittimet. Suora varsi (mikäli neula on varren suuntainen, eikä varren päässä ole rasialle "taitosta") vähentää kyllä skippailua jonku verran.
Avatar
#537 • • Daniel Braun Guest
Jostain joskus muistelisin lukeneeni että suoran ja s varren ero on siinä että suora varsi pitää rasian/neulan oikeassa kulmassa tms vain siinä levyn keskivaiheilla.
Eli alku ja loppu on hieman (todella minimaalisesti) paskempaa soundia...
Mutta se levyn keskivaihe olis parempi laatuisempi soundillisesti kuin milloinkaan S varrellisen soittimen tuottama.
S taas puolestaan on aina tasapaksun ok tasoinen tai jotain.

Ja tää vaan oli tämmönen "muistelisin jostakin jotakin niinko en mä tiedä" juttu.
Joten korjatkaa jos menin täysin metsään...
Caro²

Posts: 5,301

#538 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Joten korjatkaa jos menin täysin metsään...



Bullshittiä koko juttu. Teknariväen propagandaa pdx-2000sta kohtaan.
Kulmavirhe tulee niin suoralla ku s-varrella.
Ainoa äänivarsityyppi jossa ei ole laisinkaan kulmavirhettä on tangentiaalinen.

Teoriassa suoralla varrella VOI olla hitusen suurempi kulmavirhe, mutta jos joku väittää sen laatuvarsista erottaavan, ni paree olla kunnon hifisti tai vähintään kylähullu.

Suoria varsia löytyy nimittäin ihan über-kalliista soittimista "jokseenkin" paljon..
Avatar
#539 • • tommik Guest
Ok. Tulipahan selvitettyä. :)
Avatar
#540 • • Loither Guest
Asiasta mäntymetsään... Olen suunnitellut hankkivani ensimmäiset levarini tässä piakkoin joulun jälkeen ja kyselisinkin, että onko mitään järkeä ostaa Numarkin Battle pak v.5:tosta tai Stantonin Scratch Pak 2:sta? Osaako joku kertoa noista Numarkin TT-1625/TT-1650 levareista mitään speksejä? Itse en ole vielä onnistunut löytämään mitään eksaktia... Jokatapauksessa olen ymmärtänyt, että Stantonin 8-60 ja Numarkin TT-1625 levareita yhdistää hieman kehno vääntö...? Noh... Ovatpahan halpoja :D!