Heh, mun mielestä noi STR8-80 on olleet paremmat kun teknarit melkein, tottumuskysymys mun tapauksessa tosin, mut ainakin sen mitä olen teknareilla soitellut en tosin paljoa. Meinaan eroa ei hirveästi ole, paitsi ehkä hiukan väännössä joka on hyvin riittävä nois Stantoneissakin.
Suurin ero halvemmilla levareilla "ammattikoneisiin" ei suinkaan välttämättä ole se vääntö, vaan muut tekniset ratkaisut jotka ei kotikäytössä juurikaan tule esille.
1) Huojunta
Kaikista epätarkkuuksista johtuen levy huojuu tietyn prosenttiluvun verran edestakaisin (= pyörintänopeus ei ole aivan vakio). Teknarissa huojuntaa on noin 0.065% verran, kun taas (muistaakseni reloopin) halvemmassa mallissa (ns kotisoittimessa) oli huojuntaa peräti 0.15%.
Tätä ei voi ihan suoraan verrattuna cd-soittimen epätarkkuuteen. Levysoittimen pitch on kuitenkin äärettömän tarkka, kun taas cd-soittimella pykälittäin.
Levysoitin huojuu äärettömän tarkan kohdan ympärillä.
Cd-soitin pysyy äärettömän tarkasti epätarkan kohdan ympärillä..
2) Jyrinä
Koneiston pyörimisestä tulee jyrinöitä, halvat soittimet jyrisee enemmän.
Tällä ei o merkitystä kotioloissa
3) Rungon vahvuus & massa
Tämä on suurin tekijä minkä takia halpaa levaria ei pahemmin keikalle voi viedä. Mitä heiveröisempi ja köykäsempi runko on kyseessä, sitä enemmän se välittää tärinää neulaan -> vahvistimiin -> sitä enemmän subbari vatkaa -> sitä enemmän tärisee -> sitä enemmän välittää värinää neulaan -> bassot kiertää.
Yksissä bileissä oli numarkin jotkut 1625 tms leikkisoittimet, jo pelkällä kotisubbarilla saatiin bassot kiertämään.. ei hyvä.
Mitä enemmän lyö rahaa tiskiin, sitä paremmin pääsee em. asioista eroon.
Tietty kalliimmissa levareissa on vielä varren tekniikka, antiskatingit, korkeuden säädöt jne, paremmin toteutettu kuin halvemmissa.
Mutta kuten sanottua. Ei niitä ammattikoneita välttis kotiin tarvi hankkia.