Kevät 2002 - tilanne Helsingin klubielämässä

115 posts, 6 pages, 14,248 views

Avatar
#21 • • Samuel Guest
Täysin samaa mieltä Mekaanikon kanssa! Mutta valitettavasti edes Mekaanikon mainitsemat "premissit" eivät takaa välttämättä menestystä, esim. useat laadukkaat Kerman illat, jotka ovat olleet "tyhjää täynnä".
Avatar
#22 • • Reijo Perniö Guest
Mun bileporukalla meni ainakin talvelle bileisiin NIIIIIN paljon rahaa, että nyt kevätkesällä on ollut jo pakko rajoittaa biletystä, kun rahaa ei oo. Kesällä on muutenki siiistii olla ulkona, terassilla tai vaik hietsus pussicidukalla. Talven pimeys saa sit varmaan taas kaivautumaan klubeille jne..
Pussyn synttäreitä tosin EN haluu missata
Avatar
#23 • • wendy Guest

Originally posted by Jokke:


Nykyisellään pelkästään kuukausittaiset ulkomaanstaroja ja muita vetonauloja tarjoavat säännölliset klubit täyttävät parhaimmillaan/pahimmillaan kuun jokaisen viikonlopun vaikka Club Labyrinthin ja Unityn kaltaiset kestosuosikit ovat "telakalla". Noiden klubi-iltojen päälle kun lisätään täällä ilmoitettuja päivämääriä one-off -bileitten osalta, alkaa kalenteri olla niin täynnä että heikompia hirvittää. Koko karmeus paljastuu vasta sitten kun päälle lisätään tapahtumat mitkä eivät ole listattuna vielä missään. Tuossa kun asiaa pohdin, itselläni on tiedossa tammikuu poislukien jokaiselle kuukaudelle ensi syksyyn asti vähintään yhdet keskimääräistä suuremmat pippalot (nimekäs ulkomainen line-up, klubivierailu tmv) mitkä ovat vielä "hys-hys" asteella, ja ainakin kevään osalta jokaikinen päivämäärä osuu päällekkäin jonkun täällä mainitun tapahtuman kanssa.

Ei tarvitse omata ennustajanlahjoja voidakseen nähdä ensi kevään olevan tässä kaupungissa ennenkokematonta pudotuspeliä promoottereille. Jos liikkeellä olevat päivämäärät edes pääpiirteissään pitävät kutinsa, jyvät tullaan seulomaan akanoista viimeisen päälle. Asiakas on voittaja koska heille on luvassa tapahtumien kirjo mistä valita mieleisensä, ja bileiden hinta/laatusuhde tulee ainakin pitkässä juoksussa nousemaan. Mutta sitä ennen, pahoin pelkään, promoottoripiireissä tullaan kokemaan todella karvaita takaiskuja jos ja kun budjettipuoli ei ole tarkkaan hanskassa. Helpoimmalla selvinnevät juhlansa enemmän tai vähemmän aatteelliselta pohjalta järjestävät, tarkkaan profiloidut marginaalibileet ja tietyin varauksin myös establisoituneet bileinstituutiot. Siirryttäessä ns kaupallisempiin tapahtumiin riskit kasvavat ja taistelu bilettäjien sieluista tulee olemaan verinen. Käytössä tulee olemaan kaikki sallitut, ja todennäköisesti myös ei-sallitut konstit.




Eipä tähän ole kyllä paljon lisättävää. Suomen Nostradamus on syntynyt .
Yhdestä asiasta olen tosin hieman eri mieltä..

Asiakas ei välttämättä nimittäin ole voittaja.
Bilefiilikseen vaikuttaa kuitenkin aika paljon yleinen tunnelma ja meininki tanssilattialla ja pousausmestoilla.
Kun bilesalit ammottavat tyhjyyttään on mielestäni aina jotain poissa.
Fiilis voi tietty olla hyvä, mutta silti puolitäysi tanssisali ja tyhjyyttään ammottava chilli/hengaustila ei erikoisemmin nosta tunnelmaa. Kavereitakaan paikalla ei ole kuin murto-osa. Kenenkäs kanssa sitä sitten pousataan ja dissataan..

Järjestäjällekin on hieman noloa selitellä ulkomaanstaralle salin tyhjyyttä.. "Nokun meillä on tällainen bilelama täällä Suomessa.." Varsinkin jos muuten järjestelyt ovat huippuluokkaa, mutta kansaa ei näy.

[ 06 June 2002: Message edited by: wendy ]
Avatar
#24 • • Saskia Guest
--

Originally posted by mekaanikko:


_Tyylikkäämpiä_ dekoja ja kaikki uv-oksennukset nevadaan
Nuff said. UV-yrjö sopii metsäkekkereihin. Useimpiin muihin tarkoituksiin mielestäni sopisi paremmin hillitty minimalismi.



Et sit pidä uv-maaleista Mä olen tosta hiukan eri mieltä, koska uv-maalia voidaa käyttää niin monin eri tavoin, myös hienoissa, selkeissä ja isoissa dekoissa.

--
Avatar
#25 • • Walker Guest

Originally posted by wendy:

Järjestäjällekin on hieman noloa selitellä ulkomaanstaralle salin tyhjyyttä.. "Nokun meillä on tällainen bilelama täällä Suomessa.." Varsinkin jos muuten järjestelyt ovat huippuluokkaa, mutta kansaa ei näy.

[ 06 June 2002: Message edited by: wendy ]



Taikka sitten ihmiset menee mieluiten ale pubiin koska siellä on niin halpaa ja mukava hakemalla hakea tappeluja
Avatar
#26 • • onnela Guest

Originally posted by mekaanikko:

Vähemmän mutta parempia DJ:tä

Pienempiä, intiimimpiä tiloja

Teemoja, kokonaisvaltaisia kokemuksia, jotain erikoista

Myös kuuntelumahdollisuus

Kannattaa miettiä, mihin rahat käyttää

_Tyylikkäämpiä_ dekoja ja kaikki uv-oksennukset nevadaan

Parempia tapahtumia, harvemmin



Mekaanikolla paljon hyviä pointteja. Jokke tiivisti myös hyvin, mikä mättää.

Ei makeaa mahan täydeltä olis mun kanta aiheeseen. Bileitä pitäisi tosiaan olla _huomattavasti_ vähemmän, etenkin isoja. Klubit on ok, mutta kun lähes joka viikonloppu alkaa olla isoja bileitä, ei jaksa niin paljon enää kiinnostaa.

Parit tosi isot bileet vuoteen riittää ainakin mulle mainiosti. Mitä harvemmin, sen paremmalta bileet sitten lopulta tuntuvat.

Ja tunnin dj-setit voi heittää saman tien mäkkylään. Mekaanikon mainitsema pari tuntia on kyllä minimi. Parin tunnin mielenkiintoista settiä ei tietty ihan joka dj soitakaan...
Avatar
#27 • • sniper Guest

Originally posted by wendy:

Järjestäjällekin on hieman noloa selitellä ulkomaanstaralle salin tyhjyyttä.. "Nokun meillä on tällainen bilelama täällä Suomessa.." Varsinkin jos muuten järjestelyt ovat huippuluokkaa, mutta kansaa ei näy.



Mä luulen, että ulkomaan starojen kiinnostus suomea kohtaan on laskenu, koska soittaminen melkein tyhjille saleille ei varmaankaan ole kovinkaan mielekästä. Mistä johtuu kaikki lähiaikojen peruutukset yms.(puhun nyt lähinnä polkkaskenestä)? Varmaan vaikea valinta valita jääkö esim. englantiin soittamaan viikonlopuksi, jossa on todennäköiseti paljon ihmisiä paikalla, vai lähteäkkö suomeen, jossa ihmisiä ei todennäköisesti ole kun kourallinen, ja fiilis sen mukainen. Suomessa line-up'ksi tuntuu riittävän pelkkä Proteus.
Avatar
#28 • • khatt Guest

Originally posted by mekaanikko:
_Tyylikkäämpiä_ dekoja ja kaikki uv-oksennukset nevadaan
Nuff said. UV-yrjö sopii metsäkekkereihin. Useimpiin muihin tarkoituksiin mielestäni sopisi paremmin hillitty minimalismi.



UV-valo tuntuu jakavan mielipiteet. Esim. Meltdownin Fluoro-bileissä sai joko ihastella taidenäyttelyn kaltaista biletilaa tai yrjötä sisuskalunsa pihalle.

UV:llä on vaan helppoa luoda decoja jotka antaa häppeningille edes jotain ilmettä. Jos pitää biletilan kovin puristisena, niin perusbilettäjä kysyy "missä decot? ". Minimalismi on vaikeampi saada näyttämään hienolta, ellei biletilana sitten toimi hylätty ydinpommisuoja 1940-luvulta tai kovia kokenut dystopia-henkinen tehdas jossa muinoin valmistettiin kyborgeja.

Onhan noita epäuv-decojakin, mutta uv on ehkä helpoin tapa, jolla arki-iltoina monitoimitilana tai poppibaarina toimivan klubin saa näyttämään edes hieman spesiaalilta.

[ 07 June 2002: Message edited by: khatt ]
Avatar
#29 • • happosepi Guest
UV-decoista sen verran, että bileissä on yleensä melko pimeää ja kaikkihan tietävät ettei mikään ei näy pimeässä ellei sitä jotenkin valaista. UV-maalin ja valon avulla decojen valaiseminen on näppärintä ja lähes välttämätöntä, jos aikoo saada ihmiset myös huomaamaan decot.

[ 07 June 2002: Message edited by: happosepi ]
Avatar
#30 • • ville Guest

Originally posted by happosepi:
UV-decoista sen verran, että bileissä on yleensä melko pimeää ja kaikkihan tietävät ettei mikään ei näy pimeässä ellei sitä jotenkin valaista. UV-maalin ja valon avulla decojen valaiseminen on näppärintä ja lähes välttämätöntä, jos aikoo saada ihmiset myös huomaamaan decot.

[ 07 June 2002: Message edited by: happosepi ]



pinspot ajaa aika hyvin saman asian. 30 W tehoa ja todella kapea kiila huolehtivat siitä, että jopa 10m etäisyydeltä saa korostettua vain yhtä decoa.

UV:ssa ei sinänsä ole mitään vikaa, sitä pitää vaan osata käyttää "oikein". Hyvä esimerkki mietitystä värimaailmasta on hopeland ja gaia, jotka miettivät hyvin tarkkaan bileiden värimaailman. Huonoja esimerkkejä taas ovat ainakin omasta mielestäni monet psykebileet, joissa vain fiksaudutaan uv-väreihin sillä seurauksella, että värisävyjä saattaa yhdessä huonessa olla kymmeniä.

Bilejärjestäjän pitäisi myös muistaa laittaa niitä normaaleja lamppuja uv:n lisäksi. Varsinkin kauniimpi sukupuoli näyttää aivan hirveältä uv valossa, sillä pienikin epätasaisuus meikissä näkyy läiskinä :/

ja jotta ei menisi aivan offtopiciksi väittäisin, että myös bilettäjien määrä on viimeaikoina laskenut. En siis usko, että yleisökato olisi selitettävissä vain suurella määrällä bileitä ja yleisön hajaantumisella

[ 07 June 2002: Message edited by: ville ]
Avatar
#31 • • pinnie Guest

Originally posted by ville:
Huonoja esimerkkejä taas ovat ainakin omasta mielestäni monet psykebileet, joissa vain fiksaudutaan uv-väreihin sillä seurauksella, että värisävyjä saattaa yhdessä huonessa olla kymmeniä.



eiks iso värimäärä oo yleensä ollut noissa piireissä ideana
Avatar
#32 • • Chipie Guest

Originally posted by Sasa (ex-Tranceformer).:
Tosiaan ihmiset vois mennä itteensä ja miettiä mitä rahaa joku v*tun ooppera- tai konserttilippu... ja siinäkin saa vaan sen yhen artistin, bileissä usein monta. (samoja palkkioita ne kumminkin huutaa)

[/QB]



*niuhniuh* Mistä ton keksit että oopperaan tai konserttiin menemällä saat vain yhden artistin ja bileissä monta?
Jos tehdään pieni laskelma, huomataan kuinka paljon enemmän ihmisiä oopperaesityksen tai konsertin aikaansaaminen itseasiassa vaatiikaan..Oopperassakin kun yleensä on jo pelkästään lavalla iso lauma ihmisiä esiintymässä, puhumattakaan orkesterista, puvustajista, koreografeista, meikkaajista, pukusuunnittelijoista jne..
Ja, tässähän puhutaan bileistä, ei oopperoista *niuhniuh*


Mutta. Tässä on ollut paljon hyviä kommentteja mun mielestä, vaikka ihan kaikkia en ole jaksanutkaan lukea.
Itsellä on hermo ollut viime aikoina bileiden suhteen aika tiukoilla, ja sen takia olen paljon mieluummin jäänyt himaan kuuntelemaan hyvää musaa kuin lähtenyt bileisiin.
Liian moniin bileisiin pettyi viime talvena ja keväällä. Flaikut lupasivat, ja ihmiset lupailivat, kaikennäköistä, ja itse bileet jäivät kuitenkin melko valjuiksi ja dj't eivät tulleet paikalle.
Bileet kuin bileet tursuilevat niitä samoja nimiä, jos joku dj on hip ja pop, sitä kierrätetään joka paikassa.Samoin eri genrejä, eli melkolailla trance-, proge- ja house-painotteista on ollut.
Poikkeuksena, mielenkiintoisia bileitä olisivat voineet olla esim. niitty-possen bileet (tosin esim.mills-bileet olivat ilmeisesti aika monelle sitten kuitenkin pettymys..(?)).
Vaihtuvuutta, panostusta, tarpeeksi pitkiä välejä.Sitä toivon.En tätä mahdollisimman paljon kaikkea mahdollisimman usein-meininkiä..

¤C
Avatar
#33 • • alke Guest
toistuvuus tai "kehäraakkimeininki" on tosiaan eräs ongelma joka ainakin mua on vaivannut jo vuosia, varsinkin helsingin ja laajemmalti sitten kyllä koko suomenkin skenessä.

nykyään tilanne ainakin vaikuttaisi olevan se, että (yhtään kavereita, taitoja jne väheksymättä) järkätään bileet tai klubi ja soittamaan otetaan ne tavanomaiset orkidea, mr.a, proteus, coma, kim, tab, mekaanikko, zzompp, jokke jnejnejne. joukosta erottuu muutama hyvinkin selkeä järkkäri jonka liikkeistä nähdään tietynlainen yhden linjan suosinta.
ketään on vaikea syytää kun vakiintuneita deejiitäkin on sen verran vähän ja heidät sitten isketään soittamaan siellä sun täällä.

suomessa on, mind you, paljonkin laadukkaita, taitavia ja vankan näkemyksen omaavia deejiitä melkein genressä kuin genressä mutta tuntuu että heitä sorsitaan tai ei vain noteerata sen takia että on helpompaa ja turvallisempaa ottaa joku rivi-dj, ja tätä en sulata. ja kun puhuin aiemmin tilanteen kääntämistä niin, että bilettäjät kulkisivat promoottoreiden ehdoilla, niin toivon nytkin - mutta lisänä se, että järkkärit itsekin tajuaisivat hieman katsoa asioita uusilla tavoilla.

mielestäni varsinkin hytkyn, entropyn ja niityn toiminta on ollut tässä suhteessa varsin onnistunutta - hytkyn jäsenenä sortuu ehkä jonkinlaiseen puolueellisuuteen, mutta ulkopuolisenaki näkisin asian aivan samalla tavalla; järkätään erilaisia bileitä, paljon eri deejiitä, tuodaan rohkeasti uusia nimiä esille ja ajetaan asioita eri suuntaan kuin mihin, no, "harmaa massa" kulkee, tavoitteena houkutella ja ihastuttaa. ja tietyllä lailla tällaista eksperimentaalisuutta ja rohkeutta puuttuu joiltain muilta.

loppujen lopuksi tämäkin on vain pieni osa koko kuvaa mutta mulle jo iät ja ajat ollut pienenä tikkuna lihassa. saapa nähdä.
Avatar
#34 • • lauri Guest

Originally posted by alke:
nykyään tilanne ainakin vaikuttaisi olevan se, että (yhtään kavereita, taitoja jne väheksymättä) järkätään bileet tai klubi ja soittamaan otetaan ne tavanomaiset orkidea, mr.a, proteus, coma, kim, tab, mekaanikko, zzompp, jokke jnejnejne. joukosta erottuu muutama hyvinkin selkeä järkkäri jonka liikkeistä nähdään tietynlainen yhden linjan suosinta.
ketään on vaikea syytää kun vakiintuneita deejiitäkin on sen verran vähän ja heidät sitten isketään soittamaan siellä sun täällä.



Tilanne on mikä on, eli huono. Fakta on, että tällä hetkellä toimii vain ja ainoastaan hyvin vakiintuneet brändit. Näihin brändeihin (ikävä kyllä uusien ja tuntemattomampien kykyjen puolesta) kuuluu vain tosiasiana se, että DJ:nä ovat nämä tutut ja tunnetut hahmot. Muuten tulee nyrkistä taloudellisesti.

Aina ei edes nämä riitä. Tällä hetkellä on turha hakea 'uudistusta' konsepteihin. Teki sitten mitä vain, on fakta se, että tällä hetkellä bileskeneä syö lama.

Toivottavasti tulevaisuus on kirkkaampi, toivottavasti ihmiset rupeaisivat elvyttämään underground skeneä, joka on täysin kuollut. Se voisi olla yksi tekijä, jolla asioihin saisi haettua muutosta. On kuitenkin olemassa uutta verta niin paljon, jotka eivät koskaan ole käyneet laittomissa bileissä, kun taas ovat bilettäneet klubeilla jo pari vuotta. Sieltä on mahdollisuus myös nousta DJ:nä ylöspäin.

Enää odotetaan niitä uusia ug-järestöjä

T: Lauri
Avatar
#35 • • Taedium Guest
Eipä tämä nyt Suomeen liity sinänsä. Olen kuitenkin huomannut, että Suomessa ihmisten musiikkimaku on erittäin tarkkaa. "Ihan hyvä" ei riitä siihen, että artistia mennään katsomaan ihan noin niinkuin rahan kanssa.

Dublinin yöelämässä klubiin, jossa soittaa DJ Tuntematonpaikallinenamatööri tai jopa DJ CDlevynsoittaja, on sisäänpääsymaksu vähintään 10e. Normaalisti se on 13e - 15e. Enemmän maksaa jos joku tunnistaa tämän DJ:n Dublinissa.

Jos haluaa nähdä jonkun ihan jossain muuallakin kuin Dublinissa tunnetun DJ:n, niin silloin ei oikein alle 25e pääse. Dave Clarke taisi olla 22,50e, niinkuin muutkin Tivoli Theatressa esiintyvät. Mutta siihenkin tuli booking feet ja muut kun osti lipun etukäteen.

Lukaskaapas vaikka POD/Red Box/Chocolate Bar sivuilta hinnastoa: Isot tapahtumat - Muuten vaan meininkiä - Esim. Payl Van Dyk oli 25e + Booking Fee, vaikka mainos kertoo 25e:n sisältävän sen jo.

Kyllä odotan, että pääsee sinne Suomen halpoihin hintoihin. Viereisen saaren pääkaupungissa kun taas kaikki klubit on vielä kalliimpia.
Avatar
#36 • • alke Guest
millä tasolla elintaso irlannissa yleensäkin on? itse kun ei ole paikassa käynyt ei osaa sanoa.. tuohon suoraan verrattuna kyllä suomen hinnat ovat matalia ja on sääli etteivät ihmiset tätä ymmärrä.
Avatar
#37 • • Taedium Guest

Originally posted by alke:
millä tasolla elintaso irlannissa yleensäkin on? itse kun ei ole paikassa käynyt ei osaa sanoa.. tuohon suoraan verrattuna kyllä suomen hinnat ovat matalia ja on sääli etteivät ihmiset tätä ymmärrä.



Kilometri keskustaan. Kämppä 18 neliöö. 500e / kk + sähkö.

Ravintolassa kun syö (en ole kokki) niin hinnat on silleen, että ihan 6-7e niin saa pikaruoka-aterian, mäkissä söisi 4-5e, ravintolaan taas menee 10-???e. Normallisti syön ravintolassa käydessäni sellaisia 15-20e annoksia. Ei ne mitään hirveitä maksa, mutta ei niitä usein syö. Kiinalainen pikaruoka on halpaa. "Sweet & Sour Chicken (Cantonese Style) with Egg Fried Rice" maksaa 6.10-6.70e melkein joka pikaruokalassa.

Kaupoissa ei oikein valikoimaa ole, kun isoja supermarketteja tässä maassa on varmaan 3. Kaikki on kioskin kokoisia Spareja tai Centroja. Niissä ruokien hinnat on saman hintaisia, kun ostaisit saarioisten makaronilaatikon kioskilta.

Paitsi että täällä ei ole tuollaista ruokaa yksin asuvalle poikamiehelle. Pikaruuat on nuudeli tai pakaste-perhepizza. Ei ole pientä safkaa. Joko syöt nuudelia tai sitten syöt paljon.

Tuoppi taas on 0.5863l ja maksaa järestään sen 3.5e - eli se on halvempaa kuin Suomessa.

Metalli CD:t maksaa 15-20e, konemusiikki CD:t maksaa 22-39e. (Dave Clarken uusi CD on 42e) DVD:t maksaa siinä 12.50 - 29e. <== tänne ne kaikki mun rahat meneekin...
Avatar
#38 • • Lil Tony Guest
Tilanne bailuscenessä on mielestäni aika looginen, kovan nousukauden jälkeen tulee laskukausi. Ihmiset ovat kyllästynyt maksamaan massa bailuihin ja klubiehin monien pettymysten kautta. Moni entinen bailuissa kävijä on siirtynyt ihan normaali ravintoloihin/baareihin ja naureskelle aikaa jolloin lauantai iltana heitti hameen päälle ja klitterit naamaan ja lähti tamppaamaan Kaapelitehtaalle. Sama ilmiö tapahtui 90-luvun alussa.

Mutta täytyy myös muistaa että laman jälkeen tulee jossain vaiheessa aina nousukausi, ja nyt varmasti kaikki jotka järjestävät tapahtumia miettivät miten tehdä vielä parempia ja hienompia tapahtumia ja silleen saadaan scene uuteen uskoon ja nousuun ja bailut paranevat entuudestaan.

Olen myös edelleen sitä mieltä että bailujen taso on laskenut sen jälkeen huomattavasti kun on ruvettu järjestämään niitä esim Tigeriin, Memphikseen ja muihin ns pizzerioihin...(Sori kielenkäyttöni varsinkin Ville, mut eks kaivolta ja memphiksestä saa pizaa??), mutta näin se vaan on että itse henkilökohtaisesti en voi ymmärtää että mitä järkeä järjestää ns UG bailuja johonkin tilaan missä on edellisiltana ollut esim WET t-shirt tapahtuma ja Danny esiintymässä, koska jos se on ok niin miks ei sit järjestetä bileitä vaikka vanhaan maestroon onhan sekin aika makee tila btw. onhan esim Tiger okn muotoinen tila jne, mutta yleisfiilis ei ole kauhean klubimainen, jos se olisi alunperin suuniteltu UG-klubiksi musiikillisesti homma toimisi ihan eri tavalla.

Myönnän itsekkin tehneeni ns pizzeerioihin kuten entinen HighLight, jonne toin Basement Jaxxin 5 vuotta sitten, joka oli ehkä yksi ankeimmista tapahtumista missä olen koskaan ollut ja sitten tietenkin Central 2000 ja Yam Yam klubi. Päätin näiden juttujen jälkeen olla hehkuttamatta turhaan flyereillä juttujani, koska parempi antaa ihmisten itse päättää missä on hyvä meininki eikä ns. flyereillä huijaamalla revi niitä sisään. Sellainen tyyli on aika lyhyt ikäistä ja itse tykkään tehdä juttuja pitkäkestoisesti enkä pohjalta kerran ja karkuun.

Ihmiset ovatkin olleet tosi pettyneitä moniin tapahtumiin viimeaikoina, koska ne eivät ole antaneet yhtään mitään.
Bailut ovat aika kaupallisia nykyään musiikillisesti ja jos ne vielä viedään massaturisti yökerhoihin niin voi sanoa hyvästi helsingin UG menolle. Esim Hesarilla tulee kuulemma viikonloppuisin ihan yhtähyvää kiksua aikaajoin kuin jossain `kovissa`kiksu bailuissa.

Mitä eroa on enään kohta normaali yökerhoilla ja isoilla massa bileillä? Ei muuta kuin 10 euroa halvemmat lipun hinnat. Sillä hesarilla ja teatterissa jne on suuri massa mitä kaikki promootorit havittelevat. Ne luottavat varmoihin mestoihin missä tulee kuulemma samaa ellei jopa parempaakin musaa ja liput ovat paljon halvemmat??? Tuntuu tosi pahalta mut näin se ikävä kyllä on, Aktiivisia klubbareita jotka eivät kyseisiin tiloihin mene on liian vähän jotta bailut täyttyisivät asiaan omistautuvilta ihmisiltä. Eli olisi pakko saada massaa bileisiin ja nostaa bailujen tasoa, jotta vanhatkin konkarit jotka eivät enään viitsi edes lähteä himasta pois, tulisivat paikalle. Tai sitten pienentään tapahtumia ja niiden määrää radikaalisti.

Yksi vielä tärkeistä jutuista joka meiltä puuttuu Suomesta on Musiikkiin ja klubeihin liittyvä Media. Olisi paljon helpompi tehdä tapahtumia jos iso massa tietäisí mitä tapahtuu ja joku kirjoittaisi puolueettomasti tapahtumista. En nyt tarkoita mitään Aktivisti lehteä vaan musiikki julkaisua niinkuin esim DJ magazine mutta pienemmässä mittakaavassa. Yksi hyvä esimerkki on Groove lehti saksassa. ne esittelee aina uusimmat artistit maailmalta ja saavat sitä kautta ihmiset kiinostumaan näistä. Miten muuten normaalikansa tietäisi yhtään mitään mitä täällä tapahtuu. Jos menet ja kysyt joltain ohikulkevalta että `tiedätkö mitä trance tai house on?` se varmaan tietää että ne on musiikkia, mutta jos sanot 10 maailman isoa dj nimeä, niin todennäköisesti se ei tunne yhtä ainutta niistä. Olen törmännyt siihen omakohtaisesti satoja kertoja, esim Basement Jaxx. Ei ollut hirveän montaa ihmistä jonka sen nimen oli kuullut tai Jazzanovan, Norman Jayn, Derrick Mayn jne .Tänä päivänä en edes jaksa ylimarkkinoida nimiä koska tiedän, että vaan alasta tosiaan kiinostuneet tietävät ketä tulee ja milloin tulee muille ihmiselle nimet ovat ihan sama.

Jos olisi vaikka Median kautta tehty kunnon esittely kaikista ulkolaisista artisteista ketä on tänäkin vuodessa suomessa ravannut luulen että muutamia bailuja lukuunottamatta homma olisi toimintu astetta paremmin tai ihmiset olisivat ainakin tietoisia mitä täällä tapahtuu ja sitä kautta pikku hiljaa oppisivat arvostamaan myös meidän meininkiä ja kävisivät muuallakin kuin BarFly, Teatteri osastolla. Niissäkin paikoissa pyörii paljon eksyneitä ihmisiä jotka eivät tiedä minne mennä vaan menevät sinne minne kaveritkin.

Mielestäni bailuihin pitäisi saada jotain uutta yritystä, tällä samalla kaavalla on menty jo vuosia. Tila,Somisteet,ääni,valot,flyerit,julkat jne.
Tällaisia tapahtumia järjestettiin jo bottalla 80 luvun lopulla ja voin väittää että taso on esim somisteiden osalta heikentynyt, niiltä osin mitä olen itse kerennyt kiertämään bailuissa. En voi sanoa että itse tekisin mitään sen paremmin en ainakaan somisteita, koska en ole nylonin jälkeen edes koskenut semmoisiin tai keskittynyt valoihin, teen mielummin minimalista dekoamista eli en mitään ja keskityn musiikkiin ja artisteihin, ja tulevaisuuden haavena rakentaa hyvä soundi..

Mutta toivotaan parasta, Suomesta on kova hype maailmalla. Kaikki kyselevät multa kun käyn sielä keikoilla, että mikäs meininki sielä Helsingissä on? Ja pakko sanoa, että ei kovin erikoinen siinä scenessä mitä edustan, mutta kiksu bailuja riittää ja niillä näyttää menevän kohtalaisesti ja Drum`n`Bass on vihdoin nousussa, joka on erittäin hyvä juttu.

Kaikille bed room djlle tsemppiä ja rohkeasti vaan pieniin tiloihin ja kehittäkää omaa juttuanne, sieltä se kaikki lähtee. Tehkää vaikka pieniä kotijatkoja, koska tulevaisuuden kannalta on tärkeä että kaverinne saavat kuulla teidän musaa niin se scene pikkuhiljaa kasvaa. Turha ruveta raahaamaan ulkomaan staroja tänne ja sitäkautta päästä huipulle, aina jää kotimaiset djt varjoon, jos tuodaan isoja nimiä saadakseen porukkaa mestoille. Tiedän että suomessa on paljon kovia esim. Deep house djtä jotka vaan nysväävät kotona, teidän kannatais tehdä jotain yhdessä. aloittakaa jostain pienestä, se kannattaa

Ja en muuten tarkoittanut pizzeria lohkaisulla sitä, ettäkö ei voisi tehdä bailuja muualle kuin vartavasten rakennettuun klubiin vaan tärkein on se että siinä jutussa on jotain spesiaalia, oli ne bailut sitten yleisessä käymälässa tai stadin Kebabissa kunhan niissä näkyy oma käden jälki ja ne erottuvat suuresta massasta. Jos ei muuten löydy sopivaa mestaa niin viekää pikku kamat johonkin idyyliin ulkokahvilaan ja kutsukaa frendejä käymään. huonosti menevän kahvilan omistaja voisi olla erittäin tyytyväinen..niin ne muutkin kovat promoottori/djt lähtivät liikkelle. Tixakin on aika kova jäbä vaik on ihan eri genrestä, mutta pikku hiljaa tehnyt itsensä tunnetuksi ja nyt kiertää ympäri jenkkejä kiertueilla...ja vetää joka torstai kerman alabaarin täyteen vaikka yläkerrassa olisi Gilles Pettersson ja taitaa sillä nykyään löytyä yks psyke trance kokoelmakin...

[ 12 June 2002: Message edited by: Lil Tony ]
Avatar
#39 • • switch one Guest
Jep, turha elitismi vain pois järkkäilyistä ja skenestä.. Vaikka tietysti ördääjät joskus ovat haittana, mutta mielestäni tämä "turisti"-luokittelu on vähän lapsellista joskus... Tärkeintä on kuitenkin että bileissä on jengiä, jotka diggailevat.

Suurin vaikeus, varsinkin aloittelevalle järkkärille on kuitenkin biletilojen puute - Ja myös se, etteivät bileissä kävijät aina jaksa raahauta aivan ydinkeskustaa pidemmälle. Mutta tosiaan kuten tony sanoi, monet pienemmät baarit ovat innoissaan jos sinne järkkää bailut ja takaa isot viinamyynnit.

Ei bileidenjärkkäys saa olla liian totista touhua, loppupeleissä bileet on bailut ja elämä on laiffii.. ja olut on beerii.
Avatar
#40 • • jUSSi Guest

Originally posted by Lil Tony:
...vaan tärkein on se että siinä jutussa on jotain spesiaalia, oli ne bailut sitten yleisessä käymälässa tai stadin Kebabissa kunhan niissä näkyy oma käden jälki ja ne erottuvat suuresta massasta...



hyvää tekstiä ja olen samaa mieltä. missä on omaperäisyys? missä on pienet ja intensiiviset kemut? missä on erilaisuus? tahtovatko kaikki kalifiksi kalifin paikalle? onko suuruus arvo sinänsä? ovatko ulkomaan starat myös arvoja itsessään?

nimim. "tahtoo uusia suomalaisia kykyjä!"