Kevät 2002 - tilanne Helsingin klubielämässä

115 posts, 6 pages, 14,240 views

Avatar
#41 • • lauri Guest

Originally posted by switch one:
Mutta tosiaan kuten tony sanoi, monet pienemmät baarit ovat innoissaan jos sinne järkkää bailut ja takaa isot viinamyynnit.

Ei bileidenjärkkäys saa olla liian totista touhua, loppupeleissä bileet on bailut ja elämä on laiffii.. ja olut on beerii.



1) Miten takaat isot viinanmyynnit, kun et voi olla varma tuleeko jengiä tai että juoko se jengi viinaa? Jos teknoklubbaaja käyttää alkoholia keskimäärin 25% vähemmän kuin perus mainstream klubbaaja, tarkoittaa se sitä, että jengiä pitää olla reilusti enemmän kuin normaalisti...

2) Siinä vaiheessa kun tapahtumien tekemiseen kuluu tuhansia ja taas tuhansia euroja, alkaa se olla jo suht totista touhua, vaikkakin pilke silmäkulmassa.

Mutta olut on silti bissee.

Lil' tonyn kommentteihin,
Aistiiko tekstistä jonkinsortin katkeruutta, kun kadun toisella puolella, memphiksessä, on joka kerta ollut erinomaiset bileet, kun on ollut klubi-ilta nimeltä 404 - vastaavina iltoina kerma kuulemma ammottaa tyhjyyttään?
Sitäpaitsi, erottajan memphis on yksi tyylikkäimmistä 'klubi'-tiloista, vaikkakin se olisi päivisin ruokaravintola. Ylenpalttinen kerma-hypetys paistaa vähän läpi, ja se, että dissaat muiden tuomia ulkomaalaisia artisteja - entäs itse? Lähes joka iltaan pitää tuoda joku ulkomaalainen, oli sitten tiistai tai torstai tai sunnuntai. Eikö siitä nimenomaan mene maku? Samalla pystyt polkemaan hintoja mielesi mukaan, kun ihmiset käyttävät sen 5-10e erotuksen siihen että ostavat ne 1-2 olutta enemmän. Muilla ei ole tätä mahdollisuutta, ainakaan tällä hetkellä.

Ja mielestäni et ehkä ole oikea persoona puhumaan "UG:sta", vaikkakin tiloissasi sen niminen klubi pyörisikin. Myöskin se, että dissaat muita "kaupallisuudesta", hello, get real.


T: Lauri

(P.S. vielä lisätäkseni, kerma on erinomainen tila ja siellä on satunnaisesti myös kivaa, mutta sen paikallaan seisominen ja dynamiikan puute, sekä omistajien ylimielinen (?) asenne on kupua himmentäviä tekijöitä...)

[ 12 June 2002: Message edited by: lauri ]
Avatar
#42 • • Lil Tony Guest

Originally posted by lauri:

[ 12 June 2002: Message edited by: Lil Tony ]

Avatar
#43 • • Lil Tony Guest
[Jos teknoklubbaaja käyttää alkoholia keskimäärin 25% vähemmän kuin perus mainstream klubbaaja, tarkoittaa se sitä, että jengiä pitää olla reilusti enemmän kuin normaalisti...

1.Mistä lähtien tekno klubbaajat on juonut vähemmän??? Riippuu tapahtumista varmaan aika paljon, itse olen todennut että keskiostos on parempi jos on esim sunnuntain tekno klubi kuin normaali lauantai... Kannattaa ottaa asiasta selvää. Se voi olla joku myytti, joka pätee K 18 bailuihin.


Aistiiko tekstistä jonkinsortin katkeruutta, kun kadun toisella puolella, memphiksessä, on joka kerta ollut erinomaiset bileet, kun on ollut klubi-ilta nimeltä 404 - vastaavina iltoina kerma kuulemma ammottaa tyhjyyttään?

2.Katkeruutta mihin??? Miten se vaikuttaa jos Memphiksessä on bailut Kerman tilanteeseen??? Simonin ja kavereitten asiakaskunta on ihan eri kuin meillä. Ja sitä paitsi ne on erittäin hyviä frendejä ja toivon pelkkää hyvää niille. BTW Kerma ammottaa lähes aina tyhjyyttä vielä 01.30 ja tää toukokuu on olut todella hiljaista muutenkin. Mutta ei ihme klubilla on viiden vuoden elinkaari samalla konseptila, tottakai joku päivä homma hyytyy..


Ylenpalttinen kerma-hypetys paistaa vähän läpi, ja se, että dissaat muiden tuomia ulkomaalaisia artisteja - entäs itse? Lähes joka iltaan pitää tuoda joku ulkomaalainen, oli sitten tiistai tai torstai tai sunnuntai. Eikö siitä nimenomaan mene maku? Samalla pystyt polkemaan hintoja mielesi mukaan, kun ihmiset käyttävät sen 5-10e erotuksen siihen että ostavat ne 1-2 olutta enemmän. Muilla ei ole tätä mahdollisuutta, ainakaan tällä hetkellä.

3.Jos Kerma hypetys paistaa läpi se voi johtua kirjoittajasta, mutta ei ole tarkoitus hypettää Kermaa sen enempää. Enkä ole dissannut muiden tuomia ulkolaisia artisteja, vaan kyse oli siitä että ulkolaisten artistien hypetäminen turhaan jos ne eivät ole sen arvoisia on saannut monet asiakkaat lopettamaan bailuissa käymisen ja eivät enään jaksa maksaa lipun hintaa, kun ei ne bailut viimeksikään olleet niin ihmeeliset. Bailuissa pitäis olla jotain muutakin munaa kuin vaan se ulkolainen artisti, esim pussy ja screen on hoitanut sen puolen erittäin hyvin. Sit taas niityn pojat kun tuovat ulkolaisia voi lähes tulkoon 100% varmuudella sanoa että artisti on hyvä jo etukäteen.

Se että itse tuon esim joka torstai jonkun ulkolaisen johtuu siitä että Talkin all That klubi on alunperin sen luonteinen että sinne tuodaan aina ulkolainen artisti. Ja jos kuvittelet että tuon niitä rahan takia olet todella väärässä, joka ikisestä illasta joudutaan maksaa bisness luokan lento, hotelli, palkkio. Tuon nitä sen takia että asiasta kiinostuneet ja itse pääsen kuulemaan mielenkiintoisia artisteja, koska ei ole montaa organisaattoria joka toisi näitä nimiä suomeen. Jos maku menee että niitä tulee joka viikko ja hinta on ilmainen niin se on sun ongelma. Prempi ois varmaan järkätä kerran kuussa yhdet isot bailut, mutta se ei oikein toimi pienessä klubissa joka pitäis täyttää 5 päivää viikossa.

Ja mielestäni et ehkä ole oikea persoona puhumaan "UG:sta", vaikkakin tiloissasi sen niminen klubi pyörisikin. Myöskin se, että dissaat muita "kaupallisuudesta", hello, get real.

4.Jos en ole mielstäsi oikea henkilö puhumaan UGsta niin ok, mut UG klubi lyhenne ja undergroundi ei liitty toisiinsa mitenkään. ug-klubi on lyhenne ihan jostain muusta btw


(P.S. vielä lisätäkseni, kerma on erinomainen tila ja siellä on satunnaisesti myös kivaa, mutta sen paikallaan seisominen ja dynamiikan puute, sekä omistajien ylimielinen (?) asenne on kupua himmentäviä tekijöitä...)

6.paikallaan seisomiseen vaikutta varmaan se että se on oolut siinä samassa paikassa jo 5 vuotta, se rupee olemaan jo aika pitkä elinkaari. Omistajien ylimielisyys??? Tunnetsä ne?

[ 12 June 2002: Message edited by: Lil Tony ]
Avatar
#44 • • lauri Guest

Originally posted by Lil Tony:
[QB]

1. Mistä lähtien teknoklubbaaja on käytänyt vähemmän rahaa viinaan kuin normaali klubbaaja ja mistä sä sen tiedät.



Kokemuksista, papereista, tuloksista.. Poikkeus vahvistaa säännön.


2.Katkeruutta???? Ai Simonia ja kumppaneita kohtaan, Ei tosiaankaan, toivon niille kaikkea hyvää ja olen itsekkin ollut sielä bailaamassa. BTW Kerma ammottaa aina tyhjyyttä klo 01.30 asti... näin se on ollut 5 vuotta. lukuunottamatta tätä huhti-toukokuuta en muista yhtään lauantaita jolloin se oli ollut tyhjä


Ok, dissaat vain suorilta Memphiksen pizza/kebab-ravintolaksi, joten luin ilmeisen huonosti rivien välistä. Otan kommenttini asiasta takaisin.


3.En ole dissannut kenenkään tuomia ulkolaisia tarkoitin vain sitä että monesti ulkolaisten tuominen ja niiden turha hypetys pilaa ihmisten fiiliksen koko juttuun, koska ei ne aina anna sitä mitä pitäisi. Ja sama käy meillä todella usein



Kukin tekee tyylillään, harva onnistuu pilaamaan ulkomaalaisen artistin hypetyksellä, vaikka siitäkin tosin on esimerkkejä. Mutta taas, poikkeus vahvistaa säännön.


4.Itse tuon niitä sen takia, että esim Talkin all That klubi perustuu siihen että siellä on aina ulkolainen dj



Hyvä. Miksei muut tekisi näin?


5.hintojen polkemisesta olen samaa mieltä, mutta klubi joka on 5 vuotta vanha ja pyöritetään 5 iltaa viikossa sitä niin on monia seikkoja mitä sä et varmaan ole ottanut huomioon...



En maininnut edes murto-osaa seikoista jotka pitäisi ottaa huomioon. Mutta pointillani hain vain kärjistystä siitä, että ehkä ei pidä ottaa kantaa lipunhintoihin, kun itsellä
on kyseessä vastaava tilanne, kuin esim. Teatterilla tai Hesarilla.


6.En varmaan ole oikea persoona puhumaan ugsta jos niin päätät, mut miten se liittyy sunnuntain ug klubiin, UG lyhenne merkitsee aivan eri asiaa sunnuntaisin kun taas puhuin Undergroundista tekstissäni...



Taaskin kärjistys, mutta kuitenkin.. About samassa lauseessa kun mainitset undergroundin ja kaupallisen näkyvyyden muiden tapahtumissa, kun kuitenkin itse pyörität Suomen ainoata puhtaasti 100% kaupallisesti pyörivää klubia.
Ja sunnuntain UG-klubi-kommentti oli myöskin kärjistys.


7.Omistajien ylimeilinen asenne???? sähän meidät tunnet.



No itsehän sen juuri olet todistanut. Paitsi korjaan kantaani, eivät kaikki, mutta osa.

T: Lauri

[ 12 June 2002: Message edited by: lauri ]
Avatar
#45 • • jUSSi Guest
tässä nyt rivimiehen kommenttia...

minut on kerma saanut liikkeelle useammin kuin yksikään muu klubi (kerman illoista siis lähinnä UG ja poislukien one-off tapahtumat kuten jeff mills). tähän on ihan yksinkertainen syy, minua ei kiinnosta sellainen hirveä glitter/cool/mageedeko/superhyper/pousaus/house- proge- tribal- kixu- klubi meininki johon tämä klubiskene on mennyt. Kerma on pitänyt suht' matalaa profiilia ja sellaista asennetta joka on miellyttänyt minua. Kuin sieniä sateella on viimeaikoina syntynyt paljon klubeja, jotka haluavat olla suomen fabric/cream/laita-tähän-mieleisesi-tosi-in-ja-hypetys-klubi tjsp. ei nappaa.

minä menen mieluummin vaikka waveen kuin memphisiin ihan sen asenteen takia mikä järjestäjillä on. se että tapahtumissa ei ole ison luokan valoja/dekoja/hypetettyä musiikkityyliä ei todellakaan vähennä tapahtuman arvoa. minä laitan edelleen sen pääpainon musiikille ja yleiselle asenteelle. suuri ei välttämättä ole kaunista eikä hieno biletila ilman kunnon musiikillista sisältöä saa minua liikkeelle.

olen itsekkin sitä mieltä, että suomessa on liikaa tapahtumia ja järjestäjät yrittävät kilpaa lyödä toisensa dekojen/valojen/suurien nimien/tapahtumien/jne määrässä.

uskokaa tai älkää, tämän vuoden paras klubi-ilta minulla on ollut viimeviikonlopun basic @ Wave (hyvänä kakkosen D.May @ UG). suuri määrä glitteriä (l. valoja dekoja ja muuta sälää) ei takaa minulle mitään kiksejä. valoista, dekoista ym. sälästä on tullut ikävä painolasti ja niiden puutetta dissataan armotta..

anteeksi vaan, mutta minua on alkanut naurattamaan nämä nykyiset bile-kritiikit "oli ihan kivaa, musa rokkas, mutta se pyörivä valo meni 2cm liikaa vasemmalle ja ne keltaset hörsökankaat oli IMO väärässä paikassa"

muistaako kukaan Usvan 'Friday the 13th' -kemuja? ne rokkas lujaa ilman mitään dekoja ja minimaalisilla valoilla.

ja disclaimeriksi on sanottava, että minä saan kixini helposti ilman ainuttakaan dekoa ja minua ei tarvitse ottaa vakavasti, sillä minulla ei ole katu-uskottavuutta ja minä olen vain rivimies, enkä edes tunne ketään (paitsi SAMin).
ja olen tällä hetkellä jumalattoman väsynyt ja ajatus on jäässä. plääh.
Avatar
#46 • • lauri Guest

Originally posted by jUSSi:
minä menen mieluummin vaikka waveen kuin memphisiin ihan sen asenteen takia mikä järjestäjillä on.



Nopea välikommentti, memphiksessä pyörivässä 404-klubissa ei ole ainuttakaan lisättyä dekoraatiota, paitsi värikalvoja kiinteissä valoissa (muistaakseni). Tilassa on jokunen liikkuva valo, ja erinomainen äänentoisto. Pääpiste niissä illoissa missä olen ollut, on nimenomaisesti Musiikki ja hyvä äänentoisto ja hyvä fiilis

Järjestäjien asenteeseen en sano juuta enkä jaata, koska mielestäni järjestäjien asenne näkyy vain ja ainoastaan hyvässä äänentoistossa, hyvässä musiikissa ja hyvissä bileissä.

T: L
Avatar
#47 • • jUSSi Guest

Originally posted by lauri:
Nopea välikommentti, memphiksessä pyörivässä 404-klubissa ei ole ainuttakaan lisättyä dekoraatiota, paitsi värikalvoja kiinteissä valoissa (muistaakseni). Tilassa on jokunen liikkuva valo, ja erinomainen äänentoisto. Pääpiste niissä illoissa missä olen ollut, on nimenomaisesti Musiikki ja hyvä äänentoisto ja hyvä fiilis

Järjestäjien asenteeseen en sano juuta enkä jaata, koska mielestäni järjestäjien asenne näkyy vain ja ainoastaan hyvässä äänentoistossa, hyvässä musiikissa ja hyvissä bileissä.

T: L



no, mua ei saa housekekkereihin oikein millään. mina en vian tunne kuuluvani sinne kauniiden ihisten joukkoon mulla taitaa olla lievä asennevamma...

ja varmaan kuitenkin ymmärsit sen pääpointin mitä ajoin akaa?

[ 12 June 2002: Message edited by: jUSSi ]
Avatar
#48 • • lauri Guest

Originally posted by jUSSi:
no, mua ei saa housekekkereihin oikein millään. mina en vian tunne kuuluvani sinne kauniiden ihisten joukkoon mulla taitaa olla lievä asennevamma...

ja varmaan kuitenkin ymmärsit sen pääpointin mitä ajoin akaa?



Ei kaikkien tarvitse pitää kaikesta. Respectiä siitä että pidät omaa linjaa

T: L
Avatar
#49 • • xybo Guest

Originally posted by jUSSi:
muistaako kukaan Usvan 'Friday the 13th' -kemuja? ne rokkas lujaa ilman mitään dekoja ja minimaalisilla valoilla.
[/i]



Tottakai muistaa.. tosin aika värjää muistot.
Olisivatko ne enää niin hienot jos aivan samanlaiset
bileet järkkäisi? Tuskin.. (itseasiassa nyt ne
vois tuntua paremmalta.. no ei ..) ;)

Mitä tulee näihin "pizza-mestoihin" niin täytyy myöntää,
en itsekkään nissä niin paljoa viihdy. Baaritiskit
tietenkin toimii mikä on plussaa, mutta jopa siitä
on kodonnut meininki. Aina samat porukkaa pousaamassa
ja dokaamassa (kaipaa ehkä vaihtelua, tanssiat dokaamaan
ja toisinpäin..).

Ja sitten taas Kerma & Soda linja. Siinä missä muualla
on glitteriä ja karvajalkaa.. Kerma & Soda "loistaa"
"vedämpä tässä lainit peilipöydältä" menollaan, myöskin
kaikenmaailman "taiteilia" persoonat saavat voimaan
pahoin. Sodan alakerran tapahtumat taas ovat usein
eri luokkaa kun nämä "kaakaon juojat" eivät sinne
"alennu" ;)

Kuten joskus aikoinaan oli keskustelua mikä
on hyvä bile.. "3 asiaa" joista yksi saa kusta.

Musiikki, äänentoisto & paikka, porukka.

Nykyään on defaultti että ainakin yksi kusee ja pahasti.
Sillon ei ole enää varaa toisen kusta, se tekee asiat
hankalemmaksi?

Ja vielä lopuksi (fi-rave-lista tyyliin) nämä ovat
minun näkemyksiäni. Ja kyllä, vältän paikkoja joissa
en viihdy.

-- xybo
Avatar
#50 • • jUSSi Guest

Originally posted by xybo:
Tottakai muistaa.. tosin aika värjää muistot.
Olisivatko ne enää niin hienot jos aivan samanlaiset
bileet järkkäisi? Tuskin.. (itseasiassa nyt ne
vois tuntua paremmalta.. no ei ..)

-- xybo



itseasiassa ne vois kyllä maistua aivan pirun hyvältä!
Avatar
#51 • • pinnie Guest

Originally posted by jUSSi:
hyvää tekstiä ja olen samaa mieltä. missä on omaperäisyys? missä on pienet ja intensiiviset kemut? missä on erilaisuus? tahtovatko kaikki kalifiksi kalifin paikalle? onko suuruus arvo sinänsä? ovatko ulkomaan starat myös arvoja itsessään?

nimim. "tahtoo uusia suomalaisia kykyjä!"



Tässä täytyy mainita accesss.org bileiden taival:

accesss.org@ug

15.6.2001 - hinta 20mk, dj:t Hiski&Pinnie, Orkidea, Kalle Miettinen, Aslak, Joe Blazey&Sam, Samppa

21.7.2001 - hinta 20mk, dj:t Kim, Mika Fabian, Fabulous Peled Bros., Hiski&Pinnie

25.8.2001 - hinta 20mk, dj:t Coma, Weekid, Tomi K, Samppa

Nämä edellä mainitut oli kaikki 03-12 kestäneitä "ug" bileitä erinomaisessa tilassa saunoineen ja uima-altaineen. Ihmisiä oli paikalla aina hieman reilu 100 ja meininki oli LOISTAVA. Kaikki diggas. Kaikki rahat meni suoraan paikan vuokraan yms kuluihin. Periaatteena oli tarjota mahdollisimman hyvää mahdollisimman halvalla - se onnistui. Loistava kesä. Valitettavasti eräästä syystä paikkaa ei enää käyttöön saa.

accesss.org@soda

27.12.2001 - hinta 10mk, dj:t Antti H, Hiski&Pinnie, Espoo Rumpshaker, Zzompp

31.1.2002 - hinta 2 e, dj:t Hiski&Pinnie, Kaiu, Alkemist, Zzompp, Mekaanikko

21.2.2002 - hinta 2 e, dj:t Hiski&Pinnie, Lauri Soini, Dixon, dj Volter, ZZompp, Kaiu

28.3.2002 - hinta 2 e, dj:t Hiski&Pinnie, Mad Jay, Agent, Micko, Zzompp, Keii, Indigo

25.4.2002 - hinta 2 e, dj:t Sakura, Hiski&Pinnie, Zzompp, Mekaanikko

30.5.2002 - hinta 2 e, dj:t Hiski&Pinnie, Bobby S, Jay Lamar&Sacharias, Zzompp, Mekaanikko

Periaatteena on ollut ottaa soittamaan dj:tä, joita ihmiset eivät yleensä näe soittamassa muissa kuin "ug" bileissä, himassa tms. Toki poikkeuksiakin on. Toinen periaate on (kuten ennenkin) ollut ettei dj:lle makseta, koska rahaa emme tästä itsellemme saa. Hinta on pidetty tarkoituksella alhaalla, jotta paikalle tuleminen ei olisi ainakaan siitä kiinni.

Talvi sujui mainiosti näiden bileiden osalta. Huhtikuussa ja toukokuusa ajankohdat yms olivat huonot, joten ihmisiä oli paikalla todella vähän. Kesän bileet toki tulevat olemaan loistavia aina joka kuun viimeinen torstai.

Tästä mahdollisuudesta järjestää kuukausittaista klubia Soodassa saa kiittää Lil Tonya, joka on jo osoittanut omilla jutuillaan 100% panostuksena musiikkiin. Props!


- myöhemmin ehkä kantaa koko biletilanteeseen suomessa -
Avatar
#52 • • Lil Tony Guest
Täytyy vielä korjata muutamia asioita, eli en halua missään nimessä dissata esim 404 klubia joka on ollut erittäin hyvä aina kun olen kerennyt käymään sielä ja paikka soi akustiikan takia todella hyvin ja pojat tekee hyvää hommaa. Ja moni muukin tapahtuma on järjestetty hyvin vastaviin tiloihin, mutta kuka voi väittä että ei olisi käynnyt ns. turhissa bailuissa jossain järkyttävässä tilassa, Mehphis oli nyt ehkä huono vertaus kuva, mutta vastaavissa ketjuravintoloiden mestoissa missä on pistety ääni kasaan ja pari tuikkua sinne tänne.

Mielestäni tämä on vain se pointti miksi mestat ja bailut kuolee, olisi varmaan monen mielestä parempi että tässäkin kaupungissa olisi muutama aito klubi enemmän jotka olisi rakenettu juuri sitä varten. mutta kuka uskaltaa investoida uuteen paikkaan jos kaupunki on joka viikonloppu täynnä puolittaisia bailuja jotka on just klubeille jotka pyörii viikottain aika pahoja piikkejä. Luulen että meinininki olisi paljon parempi hesasa,jos täällä olisi 5kpl Kuutio, kerma, Soda Ug, Jump in, Mocambo tyylisiä mestoja, mitkä on rakennettu varta vasten klubeiksi.

Nylonikin oli esimerkiksi täydellinen mesta monille kiksu/tekno/drum`n`bass/funk/house/hip hop bailuille,
juuri oikean kokoinen. Miksi liian moni havittelee 1000-3000 ihmistä bailuihin. Okei, jos ne menee hyvin tulee paljon rahaa se on selvää, mut jos ajatellaan klubi kulttuuria ja tällaisia massa tapahtumia ei niillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Onko kenelläkään ollut yhtäkivaa isoissa raveissa ja vaikka Nylonissa tai Smilessa?? Isot tapahtumat joissa harvoin on fiilistä tappavat monet hyvät pikkutapahtumat samoina iltoina, joka on sääli.
Olisikin eriasia jos Helsingissä olisi esim vastaava tila kuin Fabric joka on vartavasten rakennettu tällaiseksi tilaksi, mutta ikävä kyllä massa bailutilat Makasiineja lukuunottamatta on mun mielestä aika ankeita ja niihin soundin rakentaminen tuntuu mahdottomalta.

Mun mielipide on että enemmän pieniä ja intiimejä klubeja. Monet hyvät jutut on viety liian isoihin tiloihin ja ne on mennyt sielä vähän pilalle, lukuunottamatta muutamia esim Pussy.
Sitten taas toistepäin Esim unity joka vietiin Kuutioon on aivan loistava tällä hetkellä, vaikka puolet valittavatkin tilasta, mun mielestä hesan mittakaavassa ja tämän hetken klubitarjontaan nähden kuutio tuli juuri oikeaan aikaan ja erittäin hyvän kokoinen. tilaa tule toimimaaan heti kun ihmiset sisäistävät sen ja oppivat liikkumaan sielä, ahtaus tekee tunnelmaa..

Ja anteeksi jos olen loukannut jotain tai olen ollut ylimielinen, se ei ollut tarkoitus mutta välillä vaan v***aa monien puolesta jotka ovat tehneet hyviä juttuja ja ne menee reisille sen takia että ei saada porukka paikan päälle ja tarkoitushan olisi kai että homma menisi eteenpäin eikä taakse päin. Yritän tehdä myös itse sille lähitulevaisuudessa jotain, en myöskään halua pyörittää kaupungin kaupallisinta klubia, niin kuin Lauri tossa mainitsi

Lets Keep it Underground, as long as we can

[ 12 June 2002: Message edited by: Lil Tony ]
Avatar
#53 • • jUSSi Guest

Originally posted by pinnie:
accesss.org@ug



kuis tämmösiin pääsee kun ei tunne ketään. kuulostaa hyvältä, mutta jos ei tiedä asioista mitään niin ohi menee

Originally posted by pinnie:
accesss.org@soda



minulla on henkilökohtaisia antipatioita/huonoja kokemuksia sodaa kohtaan.. tämä on pitänyt minut tähän asti poissa sodasta. täytyy varmaan tsekata tämä tilanne, jos vaikka pääsisi joskus käymään, sen verran mielenkiintoista juttua siellä on näkynyt (ikävä kyllä keskellä viikkoa olevat päivät on todella huonoja...)
Avatar
#54 • • pinnie Guest

Originally posted by jUSSi:
minulla on henkilökohtaisia antipatioita/huonoja kokemuksia sodaa kohtaan.. tämä on pitänyt minut tähän asti poissa sodasta. täytyy varmaan tsekata tämä tilanne, jos vaikka pääsisi joskus käymään, sen verran mielenkiintoista juttua siellä on näkynyt (ikävä kyllä keskellä viikkoa olevat päivät on todella huonoja...)



Tuu ihmees tsekkaa joku kerta, vaikka viikolla ovatkin - yllätyt varmaan.

p.s. Ei se torstai oikeesti niin huono päivä oo
Avatar
#55 • • lauri Guest

Originally posted by Lil Tony:
Yritän tehdä myös itse sille lähitulevaisuudessa jotain, en myöskään halua pyörittää kaupungin kaupallisinta klubia, niin kuin Lauri tossa mainitsi

Lets Keep it Underground, as long as we can



Kunnioitusta siitä, ja siis pointtihan on se, että toki Kermalle on tilaus ja olisi todella sääli jos sitä ei olisi.

:: L
Avatar
#56 • • mmm... Guest
Väliin tyhmän rivibilettäjän kommenttia:

Ehkä syksyä kohden tosiaan olisi aika niille klubeille ja tapahtumille, jotka ei ole siinä "klubiksi" naamioidussa pintaliitopaikassa - joiden kiiltoflabassa ei ekana luetella staran listamenestystä ja riviä tyyppiin liittyviä Euroopan jättiklubeja - joissa kyvykkäistä suomi-dj'stä ei ole tehty puoli tuntia soittavia statisteja, pelkkiä nimiä mainoksessa - joissa jengi on sitten kaiken tämän mukaista - jne.

Henkilökohtaisesti alan olla korviani myöten täynnä juuri Lil Tonyn kuvailemaa pizzeria-meininkiä. Haluaisin olla todistamassa huolella mietittyjä line-uppeja ja musiikillisia linjauksia - mieluusti vaikka ilman yhtään ulkomaannimeä. Ja ennen kaikkea mestassa minne ne _ihmiset_ on tulleet musan ja bileiden takia, ei siksi että se on muodikasta tms. Bileiden koolla ei ole mitään merkitystä, jos ne on hyvät.

Pelkäänpä vaan, että jos tosiaan halutaan houkutella sitä porukkaa joka nyt pyörii mainstream-mestoissa, niin helpoin ja nopein tapa on juuri nää "coolit", isot kaavatapahtumat ja -klubit, kovalla mainonnalla varustettuina. Toinen ja vaikeampi tapa kerätä yleisöä on alkaa alusta kehitellä konsepteja, jotka sitten onnistuessaan ruokkisi itseään ja maine hyvästä menosta leviäisi hiljalleen, jolloin se yleisökin muodostuisi luonnikkaasti eikä "randomilla". Tämä vaatisi kaiketi niitä uusia ideoita.

Lisäksi jo mainittu (uuden?) ug:n virkoaminen olisi siunaus, jollaista ei melkein uskalla edes toivoa..=)

Keskustelua on ollut mielenkiintoista lukea, jatkakaa ihmeessä.
Avatar
#57 • • Saskia Guest
--

Pieni sivukommentti noista dekoista...

yrittäkäänä itse järkätä esim. Smökissä Otaniemessa bileet ilman ainoatakaan dekoa...ankeaks vois mennä.

Osa tiloista on vain yksinkertaisesti sellaisia, että ne _vaativat_ dekot näyttääkseen yhtään miltään (just em. kouluruokalat tms.).

Tottakai tähän mielipiteeseen vaikuttaa se, että mulle henk.koht. biletapahtuma on aina kokonaisuus musiikkia, valoja, ihmisiä, koristeita jne.

--
Avatar
#58 • • jUSSi Guest

Originally posted by Saskia:
yrittäkäänä itse järkätä esim. Smökissä Otaniemessa bileet ilman ainoatakaan dekoa...ankeaks vois mennä.

Osa tiloista on vain yksinkertaisesti sellaisia, että ne _vaativat_ dekot näyttääkseen yhtään miltään (just em. kouluruokalat tms.).



jos smökissä olisi soittamassa mieleiseni dj-kaarti, olisi erittäin todennäköistä, että tulisin. Vasta viimevuosina on flaijereissa mainostettu "dekot by se-ja-se". Kun ihminen lukee flaijerista, että kukas se siellä tällä kertaa soittaa, niin todennäköisesti se menemis/menemättä jättämis-päätös tehdään artistien perusteella, ei sen, että alakulmassa lukee "meil' on dekoi".

Kyllä dekot täydentävät joskus musiikillista kokemusta, mutta eivät ne minulle välttämättömiä ole.

jos flabassa lukee Paul Van Dyk ja alakulmassa "ei dekoja", niin kuinka moni jättää menemättä?
Avatar
#59 • • Lil Tony Guest

Originally posted by mmm...:
Väliin tyhmän rivibilettäjän kommenttia:

Ehkä syksyä kohden tosiaan olisi aika niille klubeille ja tapahtumille, jotka ei ole siinä "klubiksi" naamioidussa pintaliitopaikassa - joiden kiiltoflabassa ei ekana luetella staran listamenestystä ja riviä tyyppiin liittyviä Euroopan jättiklubeja - joissa kyvykkäistä suomi-dj'stä ei ole tehty puoli tuntia soittavia statisteja, pelkkiä nimiä mainoksessa - joissa jengi on sitten kaiken tämän mukaista - jne.

Henkilökohtaisesti alan olla korviani myöten täynnä juuri Lil Tonyn kuvailemaa pizzeria-meininkiä. Haluaisin olla todistamassa huolella mietittyjä line-uppeja ja musiikillisia linjauksia - mieluusti vaikka ilman yhtään ulkomaannimeä. Ja ennen kaikkea mestassa minne ne _ihmiset_ on tulleet musan ja bileiden takia, ei siksi että se on muodikasta tms. Bileiden koolla ei ole mitään merkitystä, jos ne on hyvät.


Lisäksi jo mainittu (uuden?) ug:n virkoaminen olisi Pelkäänpä vaan, että jos tosiaan halutaan houkutella sitä porukkaa joka nyt pyörii mainstream-mestoissa, niin helpoin ja nopein tapa on juuri nää "coolit", isot kaavatapahtumat ja -klubit, kovalla mainonnalla varustettuina. Toinen ja vaikeampi tapa kerätä yleisöä on alkaa alusta kehitellä konsepteja, jotka sitten onnistuessaan ruokkisi itseään ja maine hyvästä menosta leviäisi hiljalleen, jolloin se yleisökin muodostuisi luonnikkaasti eikä "randomilla". Tämä vaatisi kaiketi niitä uusia ideoita.
siunaus, jollaista ei melkein uskalla edes toivoa..=)

Keskustelua on ollut mielenkiintoista lukea, jatkakaa ihmeessä.



Joo Hyviä pointteja.

Ise olen miettinyt paljon samoja asioita. Välillä juuri tulee tämä ongelma että halutaanko markkinoida vai ei? On kumminkin kiva että saadaan maksettua artisti, mutta ois myös kiva saada oikea porukka paikalle, ettei tosiaan tule ne cooleimmat tyypit mestoille jotka ei itseasiassa tajua musikiista yhtään mitään.

Olenkin tässä viimeaikoina mietiskellyt paljon ikäraja kysymystä, koska nuorissa on tulevaisuus, ja monet nuorista seuraavat uusimpia trendejä musiikista ja tietävät siitä huomattavasti enenmmän kuin vähän vanhempi klubikanssa, tietenkin jotain poikkeuksia mukaan lukematta .Jotkut nuoret valittevat aika usein vain lipun ja bissen hinnoista klubeissa, se on totta että opiskelijoille saattaa olla 6-10 euroo sisään ja 4 euroo tuopista olla liikaa. Minulle henkilö kohtaisesti ei ole niin paljon merkitystä että mitä jää kassasta viivan alle, jos on hyvä meininki ja oikeeta jengiä vaikka se hassultakin kuulostaa klubin omistajan suusta, mutta olen aina tehnyt hommia fiiliksellä ja pyrin niitä tekemään tästä eteenpäinkin, pääasia että homma toimii ja kaikki saa palkkansa ja vuokrat tulee maksettua.

Antaisin mielelläni kaikille asiaan omistautuville vipit, jotta saataisiin hyvä jengi mestoille. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin että porukka tulee viihtymään ja tykkää aidosti hommasta ja tärkeintä on tietenkin että saadaan peput keinumaan, turha poussailu vois jäädä vähemälle.

Luulen vain, että pitäisi muuttaa aika paljon kaikkea että tämä olisi mahdollista. Mm tinkiä vähän ohjelmistosta ja mennä suomi djden voimilla ja mielummin jopa yhdellä miehellä koko illan, joka soittaa pitkän setin ja keskittyy hommaan 100% tasolla. Tällä tavalla saisi lipun/juomien hinnat vähän alemmaksi ja että vielä klubi selviää kiinteistä kuluistaan, se on sitten enemmänkin uskon asia että luottaako omaan juttuunsa tarpeeksi. Ja niitä hyviä juttuja pitäisi siinä tapauksessa järjestää tosi pieniin paikkoihin. Onhan niitä mestoja ja kyllä niissä jo kaikkea tapahtuukin, mutta tuntuu että ne jää koko ajan isojen tapahtumien varjoo. Mun mielestä M-Bar, Jump Inn, Erottabar, Bobs Bar, Liekki jne on tosi hyviä mestoja alkaa puskea Underground meinikiä. Sit voisi olla vanhan ajan yöbailuja. Kyllä niitä tiloja löytyy kun vähän jaksaa kaivaa. Niissä voi tehdä bailut hyvin mielin Kerran ja karkuun periaatteella.

Vielä palatakseni ikäraja kysymykseen. Tosiaan ikäraja kysymys esim meidän klubeissa on ollut sen takia hieman korkeampi että ei tulisi huonosti käyttäytyviä nuoria joita ketään ei halua, mutta olen todennut tässä viime aikoina että olen ollut väärässä tämän asian suhteen. Eli kyllä vanha klubi kansa sekoilee tuplasti enemmän välillä. Mutta sit taasen kun muistelee vanhoja aikoja kun itse oli nuori niin kyllä Berliiniin pääsi 19 vuotiaana ja smilessä oli 18v ikäraja, että tässä on itse sen verran vanhempi että ehkä on nykyään suunnannut klubinsa astetta vanhemmalle porukalle. Mutta ikävä kyllä tuntuu että scene mitä itse edustan on parhaimillan 20-25 vuotiaiden joukossa eli he tajuavat musiikista huomattavasti enemmän ja ovat kiinostuneita asiasta, huom taas poikkeuksia lukunottamatta.

Uskon itse siihen että uusi sukupolvi ottaisi helpommin vastaan uutta musaa eikä tarvitse roudata ulkolaisia artisteja koko ajan, koska välillä tuntuu turhauttavalta haikalla vanhojen klubbareiden perään, kun ei niitä saa millään ulos ja ne ei tunne yhtä ainutta tän päivän kuumaa artistia esim West London puolelta. Kaikki mun ystävät jotka tuntevat tätä sceneä ovat 5-10 vuotta mua nuorempia. Siksi ehkä pitäisikin panostaa tulevaisuudessa nuoriin ja toivoa että sieltä löytyisi iso joukko musa diggareita, jotka ovat kyllästyneet käymään raveissa ja olisi valmiita siirtymään intiimeihin klubeihin.

Mielestäni hommaa pitäisi ruveta kasaamaa uudestaan ihan uusilla palikoilla ja ideoilla, koska homma on oikeesti vähän luisumassa käsistä tässä kaupungissa ja mua itseäni harmittaa se tosi paljon, että nuoriso saa vähän väärän kuvan siitä millaiset on hyvät bailut, tai ehkä olen väärässä voihan se olla että tämä on sitä mitä ne haluavat?

Muistelen vain omaa bailukauden alkua, kun 80 luvun lopulla viihdyin laittomissa yöbailuissa kaikennäköisissä tehtaissa aika isoissakin bileissä ja esim Berliinissä isoissa massaklubeissa kuten E-Werk joka oisi kyllä vieläkin hieno mesta. Mutta sitten ysikytluvun alkupuolella rupesi kiehtomaan enemmän pienet intiimit klubit ja olen vieläkin sitä mieltä että niissä se salaisuus piilee. Joskus hyvin järkätyt massa bailut hyvässä klubissa saa vieläkin karvat pystyyn, mutta ei niissä jaksa tosiaankaan usein ravata. Mielellään käyn viikolla katsomassa pieniä mestoja mitä niissä tapahtuu. Mielummin kuuntelen Alkemistin setin M-Barissa kuin Carl Coxin Hartwall areenalla, näin kärjistettynä. Huom tää on vain mun mielipide..

Henkilökohtaisesti otan mielellään ideoita vastaan ja toivon topiikin jatkuvan kehittävänä, koska en aio jäädä paikalle seisomaan ja ihmettelemään. Ja toivon että muutkin promoottorit ja djt tekisin jotain mikä voisi muuttaa tilannetta jos se on mahdollista.

Pitäisikö perustaa uusia klubeja vai ehostaa vanhoja ja vaihdella ohjelmistoa ja ikärajaa?? Täällä on kumminkin aika hyviä tiloja kun ne saataisiin vain jotenkin käyttöön/organisoiutua ja oikeat vetäjät oikeisin paikkoihin.

Se siitä tällä kertaa. Onhan täällä hyvä meininki mitä tässä maristaan ,mutta aina voi hommaa kehittää. Ei 5 vuotta sitten voinnut ke-su mennä katsomaan mielenkiintoisia artisteja eri klubeihin. Niitä isoja tapahtumia on nyt vaan pikkasen liikaa


Jazz is A Teacher
Avatar
#60 • • Link Guest

Originally posted by Lil Tony:
Koitan vastata koko tekstiin :)



Nyt huiman kuukauden täysi-ikäisyydestä nauttineena voin kyllä sanoa, että intiimit klubit voittavat aina minusta ahdistavat massatapahtumat ja ihme muotihörhöt ;)

Aloitin itse oman biletaipaleeni tampereen loppuunmyydyistä K-16 'raveista' ja se meininki alkaa jo pikkuhiljaa kypsyttään. Nyt kun olen saanut valitä mihin menenen (eikä vain sinne mihin pääsee)niin olen pyrkinyt hakemaan bileitä missä edes yksi illan soittajista olisi minulle entuudestaan tuntematon tai huolella valittu uusi kyky.
Samoin pyrin hakemaan jotain uusia kokemuksia erilaisten tyylien saroilta.

Nyt kunon vahvasti esillä ollut kerma, niin olisiko mahdoton ajatus pitää vaikka yhtenä lauantaina kuukaudessa joku K-18 tapahtuma jossa on pääosissa ns. uudet kyvyt ja vaikka joku kokenut konkari lopettaisi illan (jos järjestäjä haluaa sen turvaamaan talouden). Artistien määrä voisi olla n. 2-3 eli ihan reiluja soittoaikoja tulisi kullekkin. Artistit saisivat minunpuolestani olla kotimaisia koska kyseiseen tapahtumaan saattaisi olla riski tuoda jotain ulkomaan elävää (ainakin aluksi).

Yhden dj:n illatkin voisivat toimia koska on mielenkiintoista seurata setin rakentelua ja dj:n kykyä luoda se 'fiilis'.

Alle 20 vuotiaista löytyy kyllä todistettavasti sitä 'kunnollista' porukkaa ja koska esille tulleiden pointtien valossa mainostus olisi taas sitä minimaalista niin tuskin agressiivisimmat yksilöt tulisivatkaan paikalle.


Edit: typoja joita ei kuitenkaan voi aina kaikkia huomata kun väsyttää ;)

[ 12 June 2002: Message edited by: Link ]