Kevät 2002 - tilanne Helsingin klubielämässä

115 posts, 6 pages, 14,245 views

Avatar
#81 • • esther Guest
[ 17 June 2002: Message edited by: esther ]
Avatar
#82 • • Tapi T Guest

Originally posted by mmm...:
Hih, juuri näin, citylehtitrendikkyys valtaa Helsingin suuria (trance-)klubeja=) Termiä oon käyttänyt jo pitkään, mutta jos ko. lehdellä oikeasti on niinkin suuri vaikutus asioihin kuin Tapi sanoi, niin johan alkoi pelottaa!


Kuten mun Lehti-topiikista huomaat, niin tosi moni sitä lukee. Koska useimmat ihmiset luottavat painettuun sanaan, niin voisin melkeinpä väittää, että ks. artikkeli vaikutti hyvin monen mielipiteeseen/luuloon asiasta.

Originally posted by mekaanikko:
Voisikohan käsityksesi johtua siitä, että tunnet itsesi ulkopuoliseksi koska et tunne porukkaa eiväkä musiikki ja esiintyjätkään ole tuttua tavaraa? Kermassa sen sijaan on hyvä fiilis, paljon tuttuja ja yleensä erinomaista musiikkia ja entuudestaan fiilisteltyjä artisteja. Totta kai Kermaankiin eksyy silloin tällöin muutama ihminen jotka ovat aivan pihalla meiningistä musiikillisesti, mutta so fucking what? Eikö muihin bileisiin koskaan tule sellaista porukkaa?


Mä en oo Kermaan liittyviä "ongelmiani" ilmeisesti tiedostanut. Saatat olla jopa oikeassa.
Sen verran kuitenkin korjaan, ettei sillä juurikaan ole väliä kuka soittaa kunhan musa maistuu. Enkä mä ole Kermassa ollessani juuri koskaan kokenut mitään musiikillisia huippufiiliksiä.
Mitä sitten tulee tohon jengiin, niin eihän se oikeestaan häiritsekään, antaa kaikkien kukkien kukkia. Mutta se nyt on pistanyt aika voimakkaasti silmään.

BTW, sillä ei todellakaan ole mitään väliä miksi ihmiset bileisiin tulevat. Mutta ainakin itse saan hyvät kiksit muiden ihmisten bile-fiiliksestä.


Heh, voisin melkein vannoa että fi-raven arkistoa kaivamalla tämänsisältöisiä viestejä löytyy jo vuodelta 1995 tai 1996.


Hei kamoon, vuonna 1995/1996 mä imin vielä tuttia ja leikin pikkuautoilla.

Originally posted by JiiHoo:
Kysynpä vaan että jaksaako kaikki Illusioniin tulleet ihmiset bailata 05-12 kofeiinin voimalla... Tai perunoiden ja mummonlihapullien. Valitettavan moni taitaa käyttää muita energian lähteitä. Käsittääkseni.


Jos menee vaikkapa kl. 22 nukkumaan, niin jaksaa oikein mainiosti herätä viideltä ja heilua puoleenpäivään ja ylikin.
Avatar
#83 • • Figure Guest
Tossa maan alle vetäytymisessä ois todellakin ideaa.
Miksi turhaan tuputtaa ihmisille kun voisi laittaa heidät haluamaan. Eli miksi tuputtaa ihmisille bileitä mitä "hienommilla" ideoilla varustettuina, jos he eivät itse halua mennä.
Jotenkin ihmiset ovat enemmän kiinnostuneita jos jotkin bileet ovat "ug".

-"Mulla ois tietoa yksistä bileistä, mut enpä kerro sulle, kun ne on UG!!!"
-"Kerro ny! kerro ny!!"

jne
Avatar
#84 • • Tuore Lexus Guest
Heps,

Hyvää tekstiähän tämä on,joten nyt joutuu latistamaan muutamilla huomioilla jotka täyttävät Täydellisten itsestäänselvyyksien tuntomerkit.

Klubitiloista:

Tässä on tullut useammastakin suusta toive intiimeille ja pienille klubitiloille. Itse olisin 100%sesti asian takana, Helsinki vaatii pieniä tiloja(100-200 henkeä) joilla ei ole vanhojen tilojen(Soda UG, Kerma jne.) kantolastia mukanaan(tällä tarkoitan ihmisten saamia ennakkoasenteita ko. paikkoja kohtaan).

Esim.pienellä remonteeraamisella Kallion Stella Star Barin vai onko jo nimi vaihtunut) alakerrasta saisi milteipä optimaalisen hämyisen tilan. Muuten nyt ainakin perstuntumalta taitaa olla hiukan hiljaista. Tässähän olisi jollekin ravintola-alaa hiukan tuntevalle selkeä markkinarako olemassa.

Valtavien kaapelibileiden piikkiin ei imo voi kevään yleisökatoa pistää. Keskimääräinen näitten bileitten kävijäkunta käy peruslauantaina mielummin Viva:ssa tai Tiksin Rokkarissa kuin Kermassa tai jossain uusiHämyinenTunnelmaKlubiJossaSoitetaanJotainIhmeNekkeri
BujakaBujakaDjembeRunpuMusaaEikäTuuSkuutterii :ssa. Toki jos samantyylisiä tapahtumia pukkaa samaan aikaan niin taloudellisen katastrofin ainekset ovat valmiina.

Muita sekalaisia huomioita:

Yleisesti ottaen olisi kiva ettäjotta klubi-illoille keksittäisiin kaikenlaista kivaa kikkailua mukaan. En tarkoita mitään dekopohjaista kuorrutusta, vaan ihan oikeasti hyvän meiningin takaavia ideoita, omia tahi importeerattuja. Esim. housepimpuloinnin päälle sopisi kuin nenäpäähän naisvokalisointia, rumpujen taontaa, sekalaisia soittimia ja whatnot efektointia. Ei kaikkea kerralla, ei edes joka kerta, mutta kivaahan tuo olisi. Sama pätee teknoiluihin ja tiesmihinkä electroboogie-meininkiin.
808 + boksit mukaan ja menoksi.

Toinen, härskisti kotiinpäin vetävä huomio liittyy klubi-iltojen musiikilliseen antiin. Helsingin menokarttaa katsoen 95% v-loppuklubeista pyörii akselilla house-jungle(wadeva)-kiksu-funksitätätä. Jotkut näistä tilaisuuksista ovat varmasti hyvin laadukkaita omalla sarallaan mutta jos tarjonta on samanlaista vuodesta toiseen, niin se kyllä puuduttaa kovimmankin bileilijän, ikäänkuin tietynlainen innovatiivisuus ja uuden kivan löytämisen fiilis olisi järkkäreiltä kadonnut. Pilipalimusiikin soitanta ainakin allekirjoittanutta ilahduttaisi suunnattomasti. Moog-musiikki, avaruusdisko, electro-räppi, vanha bailuräppi, eurohumppa, italodisko(vokaalien kera), vanha hi-nrg, Olavi Virta, humppa, ulkomainen iskelmä, Altern8, Adonis, ghetto tech sekä monet monet muut tyylisuuntaukset, taiteilijat ja positiivisella tavalla vinksahtaneet helmet tuovat lämpimän olon ja aurinkoa kaikille. Eikä tarvita olla edes plur.


Kiitos ja anteeksi.

[ 17 June 2002: Message edited by: Tuore Lexus ]
Avatar
#85 • • alke Guest
tilojen tarve on kyllä arkipäivää täällä.

vaikka suomessa ylipäätänsä on useita tiloja, ne käyvät vuosien saatossa yksitoikkoisiksi ja uusia tiloja avataan harvakseltaan.. viime aikoina esim helsingissä kuution avaaminen oli piristysruiske mutta on sääli ettei tuollaisia avaudu useammin. helsingissäkin on lukuisia tiloja mitä räkäläbaarit, tissibaarit tai jotkut kurjat humppayökerhot asuttavat. nyt vaan ravintoloitsijaksi ja avaamaan avarakatseinen klubi johonkin? ;)
Avatar
#86 • • pHaze Guest

Originally posted by JiiHoo:
JA vielä enemmän olen kuullut näiltä ns. newbieravettajilta "miksi menisin johonkin toiseen (lue. intiimiin, laadukkaampien soittajien, halvemman lipun perään), kun Tabi, Orkidea yms. soittaa kaapelilla?!?!"

Mutta pullamössöä pullamössöille! Sitähän se!
Ehkäpä kaikki haluaakin just tätä, tai sit ei

ps. ikävää tässä on vielä se pikkupikkupointti, kaikki tämä tapahtuu niiden ihmisten kustannuksella jotka tätä musiikkia ja sceneä oikeasti Rakastavat.



Totatota... Toi kuulostaa kyllä taas hieman turhan itserakkaalta väittämältä mun korvaan. Eli ihmiset jotka pitävät Orkideasta tai Tabista rakastavat tätä musiikkia ja sceneä vähemmän kuin ne jotka pitävät mainitsemastasi DJ Crazesta enemmän? Eiköhän tossa väitteessä oo taas vedetty aika hyvin mutkat suoriksi ja yleistetty rankalla kädellä vain ja ainoastaan sen takia että trance tai polkka on nykyään useammin sitä musiikkia jonka kautta porukka tutustuu sceneen. Eli ihan turha ottaa marttyyriasennetta tässäkään jos muilla ihmisillä ei ole samanlainen musiikkimaku ja sä et saa sen takia kuulla kaikkia niitä artisteja kuin haluaisit.
Avatar
#87 • • JiiHoo Guest

Originally posted by pHaze:
Totatota... Toi kuulostaa kyllä taas hieman turhan itserakkaalta väittämältä mun korvaan. Eli ihmiset jotka pitävät Orkideasta tai Tabista rakastavat tätä musiikkia ja sceneä vähemmän kuin ne jotka pitävät mainitsemastasi DJ Crazesta enemmän? Eiköhän tossa väitteessä oo taas vedetty aika hyvin mutkat suoriksi ja yleistetty rankalla kädellä vain ja ainoastaan sen takia että trance tai polkka on nykyään useammin sitä musiikkia jonka kautta porukka tutustuu sceneen. Eli ihan turha ottaa marttyyriasennetta tässäkään jos muilla ihmisillä ei ole samanlainen musiikkimaku ja sä et saa sen takia kuulla kaikkia niitä artisteja kuin haluaisit.



En ihan tota tarkoittanut, hyvä pointti sinäänsä, tuskin kukaan vähättelee ketään näistä diggaajista, itsekkin pidän jossain määrin Mutta eihän tässä toisaalta ole mitään ihmeellistä kun asioista tulee "pop"impia, (ehkä vähän väärä sana mutta tajusit ok varmaan ).

Se tekeekö se hyvää scenelle, siitä en tiedä. Uusia ihmisiä pitää aina saada, mutta millä ehdoilla, nyt tarkoitan lähinnä Helsinkiä.

-JH


-JH
Avatar
#88 • • mmm... Guest

Originally posted by mekaanikko:
[QB]Heh, voisin melkein vannoa että fi-raven arkistoa kaivamalla tämänsisältöisiä viestejä löytyy jo vuodelta 1995 tai 1996. Elitismi on muka ihan lyhyessä ajassa räjähdysmäisesti lisääntynyt ja City-lehti on kaiken pahan alku ja juuri. =) No, voi miettiä, mistä kertoo se, että tästä vuodesta toiseen valitetaan..
[QB]



Voisiko se kertoa siitä että asiat kehittyy vuodesta toiseen tiettyyn suuntaan, ja vuodesta toiseen kehitystä seuraavat ihmiset pyrkivät vaikuttamaan kehityksen suuntaan - vaihtelevalla (huonolla?) menestyksellä? Aika ahdas mielestäni on se näkemys, että kaikki vain kulkee läpi vääjäämätöntä reittiä "bilenuoruudesta bilevanhuuteen". Että mikään ei oikeasti muutu ja että ennen ei mikään oikeasti ollut sen paremmin kuin nykyään tai tulevaisuudessa. Että ihmiset valittaa asioista vain siksi, että ne on saavuttaneet jonkin tietyn tason tässä "bilevanhuuden" hierarkiassa. Tämä on se "mikään ei muutu" -näkemys, johon nojaten niin usein tyrmätään kaikki kehityksen suuntaa kritisoivat kommentit.

Luulen että todellinen kehitys on jotakin "mikään ei muutu"- ja "kaikki menee enenevästi päin #%&$e:a" -näkemysten väliltä. Ihmiset alkavat protestoida kehitystä vastaan silloin kun oppivat näkemään asioita ja niiden yhteyksiä kokonaisempina (ei siis vain siksi, että ovat tulleet "bilevanhoiksi").

Leipä oli ennen jokseenkin objektiivisesti parempaa.

Citylehti on karseaa paskaa, vaikutuksista en osaa sanoa.

Aina kannattaa yrittää vaikuttaa kehityksen suuntaan.

Korjatkaa virhekäsitykset, sillä minä olen vasta saavuttanut "bilevanhuuden" ensimmäisen asteen eli juuri oppinut marisemaan.
Avatar
#89 • • Lil Tony Guest
Mielenkiinotisia juttuja.

Stella Baari oli erittäin hyvä pointti, olen itsekkin käynnyt vuosia sitten katsomassa tilaa ja tehtiinkin yhdet bailut sinne, mutta ikävä kyllä naapurit valittivat musan voluumista jo heti sound chekin aikana. Mutta kannataa käydä tsekkaamassa mesta siinä on potenttiaalia pienelle klubille..

olisikin erittäin hyvä että saataisiin lisää yrittäjiä joilla on oma paikka ja pyörittävät sielä montaa iltaa viikossa. Siis tarkoitan jotain pientä klubia. Se tuo aina piristystä ja kilpailua joka parantaa tasoa, ja musa menisi vähän eteenpäin, koska joudutan mietimään myös musiikillisesti erikoisiltoja tai porukka puutuuu ja käy vain lauantaisin, joka on monen klubin tarun loppu. Se on eri asia tehdä samaan mestaan monta iltaa viikossa esim viittä, kuin pyörittää kerran kuussa klubia, niillä ei ole mitään tekemistään toistensa kanssa. sen tietää kaikki jotka on esim viikolla pyörittänyt klubeja. Ja varsinkin tällä hetkellä on vaikea saada toimimaan iltoja kun on niin paljon isoja tapahtumia jotka aina vaikuttaa sen 50-100 ihmistä. Mutta pidemällä juoksulla se antaa paljon enemmän.

Eikä sitä kannata pelätä kun ruvetaan rakentamaan jotain omaa mestaa, että jos porukka kyllästyy menoon... ainahan voi klubia vaihtaa, joka suunnataan ihan uudelle scenelle. Mitä sitä turhaan hyvää tilaa lähtee vaihtamaan vaan muuttaa sisustusta ja ohjelmistoa. Se on ihan mahdotonta, että aina kuin porukka kypsyy mestaa niin ostetaan uusi paikka. Se pitäisi tehdä joka puolivuosi. Pieniä muutoksia tekemällä saadaan yllätävän paljon piristystä asioihin. Puhun tässä myös omasta puolestanikin koska olen ollut samassa tilassa 5 vuotta ja diggailen edelleen siitä ja koko ajan on uudet visiot ja kujeet mielessä. Uusi Kerma on jo piirretty.

Tämä on siis yksi vaihtoehto ja ainoa jos haluaa tehdä omaa mestaa, koska muutama vuosi menee ennenkuin saa omat pois. Underground klubien pyörittämisellä ei tulla miljonääreiksi, ei suomessa eikä minun tietääkseni missään muuaallakaan. Nää on fiilis juttuja...

Itse henkilökohtaisesti odotan ,että joku tekisi kunnon klubin hesaan joka täyttäisi kaikki standardit. Soundi, valot, henkilökunta, tila, ohjelmisto. Tuntuu että täällä hesassa ei ole tarpeeksi ravintoloitsijoita jotka olisivat kiinostununeita klubi kulttuurin kehittämisestä ja haluavat uskoa siihen.. On tietenkin muutamia esim Kuutio, Jumpin jne.

Onhan se tietenkin riski aina kun lähdetään tekemään marginaali mestaa mutta kyllä niitäkin pitää olla tai sitten ei ole muuta kuin mainstream mestoja ja bailuja sielä täällä. Siihenkin on menty monessa maassa että ei ole enään klubeja vaan tehdään aina bailut jonnekin mainstream paikkaan kerran viikossa. onhan sekin ihan jees jos ne on hyvin toteutettu. Esim Tukholmassa ei ole tällä hetkellä oikeastaan yhtään kunnon klubitilaa, ainakaan House scenelle eikä varmaan muillekaan musatyyleille. näin ainakin kaikki Ruótsalaiset djt marisee ja sanoo et meillä on kaikki paljon paremmin täällä.

Se on totta että klubin pyörittäminen saattaa tuntua monesta ravintoloitsijasta mahdottomalta. Mutta se pitäisikin lähteä djstä tai promoottoreista että homma toimisi. Siksi mekin lopetimme toisten mestoihin tekemisen. Voi tehdä asiat niinkuin itse parhaaksi näkee..eikä tarvitse tapella kuin itsensä kanssa.

Paljon tässä keskustelussa olen huomannut että kermaa kohtaan on paljon negatiivisia asenteita ja se on ihan Ok. niin on varmaan moneen muuhunkin mestaan, Kerma vaan tulee esiin aika useassa yhteydessä. Meitä on moneen junaan. Kermankin asiakkaat ovat vaihtuneet moneen oteeseen. jotkut jotka kävivät aikaisemmin eivät suunnileen edes muista enään että mesta on olemassa. taas toiset jotka on sitä nälvinyt esim 5 vuotta sitten ovat ottaneet paikan omaksi. Näinhän tämä homma toimii ja elää.

Esim Kerma on vaihtanut joka vuosi lookkiaan. Samalla menee myös musalinjat aina pikkuisen uusiksi ja siinä samassa asiakaskuntakin vaihtuu. eli ei teidä mitää tämä vuosi tuo tullessaan. Mistäs tietää vaikka löydät itse sieltä baarista nojailemasta ja kuuntelemasta Olavi Virtaa?? Hyvä puoli on se että ihmiset liikkuvat kumminkin Helsingissä aika pitkälle musiikin perässä eikä paikan näissä underground piireissä. Vaikka paikalla olisi huono maine entuudestaan niin oikeat tyypit saavat asenteet muuttumaan. Kyllä esim unity Bosse saisi alepubiinki respectiä aikaiseksi, vaikka pojat tuntien niille ei ehkä ekana tulisi mieleen tehdä sinne bailuja.

Rohkeasti vaan kiinni pieniin mestoihin, se kannattaa. Tee se ennenkuin joku muu tekee...

Lil
Avatar
#90 • • switch one Guest
Hyvää läppää, mun mielestä Helsingin/Suomen-kokoisessa mestassa on tärkeää että porukka puhuu asioista, koska resurssit (klubit ja bilettäjät lähinnä) ovat melkolailla kortilla -- Siksi mielestäni olisi tärkeää että koko elektronisen musiikin eri genrejen diggarit näkisivät skenen kaikki eri aspektit, i.e. vähemmän purismia. Suomessa tapahtuu, ainakin näin ulkomailla asuvan silmissä, helvetin paljon kaikkea mielenkiintoista, esimerkiksi NuSpirit Helsinki julkaisi just albuminsa, huippu DJ:tä ravaa alvariinsa (DJ Craze esim)... Lasketaan mukaan Jimi Tenorit, Breakwater boys, Koe, LBJ, Kapteeni Ä-ni, Soul Captain, Op:l Bastards, Quintessence, Korpi Ensemble... Jori Hulkkoset, Nine2Five Recordings, Mangofunk Recordings, Sähkö, JazzPuu, Lifesaver Recs yms...

Eli siis pointti on, toivoisin promoottorien, dj:den, tuottajien ja ennenkaikkea bilettäjien avaamaan silmänsä ja korvansa erilaisille saundeille ja fiboille, koska eihän sitä koskaan tiedä, miten erilaiset yhdistelmät toimivat. Esim itse soittelen todella mielelläni deep house/brokenbeat/2step/jungle setin, ja nuo elementit toimivat todella hyvin..

ehkä on aika että helsinki luo koknaan oman soundinsa..

[ 18 June 2002: Message edited by: switch one ]
Avatar
#91 • • switch one Guest

Originally posted by lauri:
1) Miten takaat isot viinanmyynnit, kun et voi olla varma tuleeko jengiä tai että juoko se jengi viinaa? Jos teknoklubbaaja käyttää alkoholia keskimäärin 25% vähemmän kuin perus mainstream klubbaaja, tarkoittaa se sitä, että jengiä pitää olla reilusti enemmän kuin normaalisti...

2) Siinä vaiheessa kun tapahtumien tekemiseen kuluu tuhansia ja taas tuhansia euroja, alkaa se olla jo suht totista touhua, vaikkakin pilke silmäkulmassa.
[ 12 June 2002: Message edited by: lauri ]



1)

Jooh, tottakai aina on riski ettei viinaa myydäkään, mutta puhuin lähinnä siitä, että suhteessa normaaliin myyntiin... En usko että pienemmissä paikoissa kauheasti jokapäiväistä myyntiä on? Tehdasbileet ovat sitten asia erikseen tietenkin...

2)

Raha kun tulee kuvioihin niin helposti lähestytään liiketoimintaa. Toisaalta ilman rahaa ei kauheasti ulkomaisia tähtiä tuoda... Mutta ovatko kaikki kotimaiset soittajat sitten niin paskoja että aina tarvitaan ulkomainen vieras?

Tähän juttuun liittymättä esim Nucleuz Holocaustin tapaiset fiaskot saisivat myös jäädä kokonaan, koska ne vain rapauttavat ihmisten fiilikset. Hesa on pieni mesta ja kaikki tietävät enemmän tai vähemmän toisensa, mikseivät ihmiset chillaa vähän...
Avatar
#92 • • jUSSi Guest

Originally posted by Lil Tony:
Mistäs tietää vaikka löydät itse sieltä baarista nojailemasta ja kuuntelemasta Olavi Virtaa??



Olavi Virta on kunkku. Jos sitä saa kuulla Kermassa niin mun perseeni on siellä. piste.
Avatar
#93 • • mekaanikko Guest

Originally posted by mmm...:
Luulen että todellinen kehitys on jotakin "mikään ei muutu"- ja "kaikki menee enenevästi päin #%&$e:a" -näkemysten väliltä. Ihmiset alkavat protestoida kehitystä vastaan silloin kun oppivat näkemään asioita ja niiden yhteyksiä kokonaisempina (ei siis vain siksi, että ovat tulleet "bilevanhoiksi").



No näin minä sen itsekin näkisin. Maailma muuttuu, mutta ihmisten reaktioihin vaikuttaa enemmän heidän oma muutoksensa kuin ympäröivän maailman muutos. Usein käy niin, että kun ihminen pääsee alakulttuurin ulkopuolelta sen sisälle, hän haluaa raivoisasti vaalia sen puhtautta (vrt. useat amerikkalaiset tutkimukset, joiden mukaan rasistisimpia ovat juuri kansalaisuuden saaneet) ja näkee haitallisina ne ilmiöt, joiden kautta hän on kenties itsekin joskus löytänyt skenen. Itse taisin muuten muistaakseni kuulla ensimmäisistä bileistäni City-lehdestä 1992 (alan musaa olin diggaillut jo hieman pitempään, kiitos Radiomafian).

Sitten kun uuden yhteisön ja kulttuurin synnyttämä valtava innostus alkaa laantua ja asiaa katselee neutraalimmin, porukka yleensä joko toteaa ettei tämä ollutkaan heidän juttunsa ja jää sivuun tai jatkaa kuvioissa mutta suhtautuu rauhallisemmin asioihin eikä ehkä enää yhtä voimakkaasti vaadi "kulttuurista rotupuhtautta" tai näe rinnakkaisia alakulttuureita uhkana. Sitten on tietysti se ryhmä, joka ei koskaan luovu alkuaikojen ehdottomuudestaan vaan ryhtyy puristeiksi, jotka yleensä paheksuvat kaikkia uusia virtauksia ja jäävät nostalgisoimaan omaa "bilenuoruuttaan".

Edellä kuvattu ei toki päde kaikkiin ja onhan se todella rankka yksinkertaistus, mutta kauhean moni tuntemani pitkän linjan alan harrastaja on tuonkaltaisia reittejä kulkenut - minä itse myös. Epäilemättä silläkin on eroa, minkä ikäisenä ympyröihin tulee ja missä skenen kehitysvaiheessa. Nuorempana sitä on helposti hyvinkin ehdoton, mutta jo entuudestaan jonkin verran elämää ja mahdollisesti jonkun toisen alakulttuurin meininkiä nähnyt uusi asianharrastaja varmasti suhtautuu heti alkuun meininkiin kiihkottomammin. Toisaalta esimerkiksi tänä päivänä uutena naamana skeneen mukaan tulleet kokevat meiningin varmasti hyvin toisella tavalla kuin me jotka olemme hieman varhaisemmassa vaiheessa aloittaneet bileissä ravaamisen, ihan jo siitä syystä että silloin oli melkeinpä mahdollista tuntea kaikki Skenenaamat(tm) - tänä päivänä tuskin on, ainakaan niin laajalti yli pienempien genrerajojen.
Avatar
#94 • • mmm... Guest
Jep, mielenkiintoista oli kuulla käsityksiäsi vähän tarkemmin, ja helppohan noille on omista kokemuksista löytää tukea, kun vähän miettii. Ne poikkeukset tosiaan aina muistaen.

Mikä tässä käsillä olevassa alakulttuurissa mielestäni on mielenkiintoista ja muista erottavaa, on se että tietyssä mielessä puhdasoppisuudesta tulisi seurata avoimuutta. Fanaattisuuden tulisi olla avartumista eli nimenomaan toisinpäin kuin kaikissa(?) muissa alakulttuureissa tai identiteeteissä. Tän takia ompi kyseessä ainoa alakulttuuri, johon voisin kuvitella itsenikin suhtautuvan yhtäänkään tunteikkaammin.

Tämä ei kai ihan täysin toimi käytännössä.. Ideat unohtuu, ja purismi ei ole niin siunauksellista kuin voisi kuvitella. Mutta ideologian tasolla on niin nättiä että aijai=)

Syy? Identiteettiä määrittää sitä rikkova ristiriita:

p
l
u n i t y
r
-
a
l
i
t
y



Pahoillani, offtopic. Turha muistuttaa todellisuudesta, kun idealisti haaveilee=)

Edit: essenssit kuntoon.

[ 18 June 2002: Message edited by: mmm... ]
Avatar
#95 • • wendy Guest

Originally posted by mmm...:
Syy? Identiteettiä määrittää sitä rikkova ristiriita:

p
l
u n i t y
r
-
a
l
i
t
y

[ 18 June 2002: Message edited by: mmm... ]



Mun mielestä tää plur-juttu on kyllä turhaa ja varsin tekopyhää hapatusta. Ihan samalla lailla teknoskenessä juonitellaan ja haukutaan ja puukotetaan selkään kun muuallakin. Ja samoin löydetään kavereita, pidetään hauskaa ja saadaan elämyksiä.

Itse pidän tuota pluria vaan kuosaajien hetkellisenä yhteydentunteena, joka on kemikaalien aikaansaama. (odottaa koska tomaatit alkavat lennellä päälle )
Avatar
#96 • • yana Guest

Originally posted by wendy:
Itse pidän tuota pluria vaan kuosaajien hetkellisenä yhteydentunteena, joka on kemikaalien aikaansaama. (odottaa koska tomaatit alkavat lennellä päälle )



onni on vain hetkellinen häiriö aivojen kemiallisessa tasapainossa
Avatar
#97 • • switch one Guest

Originally posted by yana:
onni on vain hetkellinen häiriö aivojen kemiallisessa tasapainossa



hahaha brilliant
Avatar
#98 • • Ana-- Guest

Originally posted by wendy:
Mun mielestä tää plur-juttu on kyllä turhaa ja varsin tekopyhää hapatusta. Ihan samalla lailla teknoskenessä juonitellaan ja haukutaan ja puukotetaan selkään kun muuallakin. Ja samoin löydetään kavereita, pidetään hauskaa ja saadaan elämyksiä.

Itse pidän tuota pluria vaan kuosaajien hetkellisenä yhteydentunteena, joka on kemikaalien aikaansaama. (odottaa koska tomaatit alkavat lennellä päälle )



Word!
Avatar
#99 • • pHaze Guest

Originally posted by wendy:
Mun mielestä tää plur-juttu on kyllä turhaa ja varsin tekopyhää hapatusta. Ihan samalla lailla teknoskenessä juonitellaan ja haukutaan ja puukotetaan selkään kun muuallakin. Ja samoin löydetään kavereita, pidetään hauskaa ja saadaan elämyksiä.

Itse pidän tuota pluria vaan kuosaajien hetkellisenä yhteydentunteena, joka on kemikaalien aikaansaama. (odottaa koska tomaatit alkavat lennellä päälle )



PLUR on idealismia, joka ei koskaan tule täysin toimimaan kuten ei mikään muukaan aate. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö sitä voisi yrittää noudattaa parhaansa mukaan, jotta ihmiset tulisivat mahdollisimman hyvin toimeen toistensa kanssa ja kaikilla olisi mahdollisimman kivaa. Aivan yhtä suurta naivismia (tosin kyynisyydellä höystettynä) on hylätä koko homma koska se ei toimi 100%. Samalla periaatteella voisi olla ikinä uskomatta ja yrittämättä yhtään mitään koska kaikki ei kuitenkaan tule toimimaan niin täydellisesti kuin pitäisi. Unelmia pitää olla, eikö?
Avatar
#100 • • hakki Guest

Originally posted by pHaze:
PLUR on idealismia, joka ei koskaan tule täysin toimimaan kuten ei mikään muukaan aate. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö sitä voisi yrittää noudattaa parhaansa mukaan, jotta ihmiset tulisivat mahdollisimman hyvin toimeen toistensa kanssa ja kaikilla olisi mahdollisimman kivaa. Aivan yhtä suurta naivismia (tosin kyynisyydellä höystettynä) on hylätä koko homma koska se ei toimi 100%. Samalla periaatteella voisi olla ikinä uskomatta ja yrittämättä yhtään mitään koska kaikki ei kuitenkaan tule toimimaan niin täydellisesti kuin pitäisi. Unelmia pitää olla, eikö?



Aivan oikein, olen samaa mieltä, kuitenkin lisäten omaa näkökantaani. Kyllä tuo (PLUR) on periaatteena kunnioitettava ja varmastikin jotain johon olisi hyvä tavoitella, se on toisaalta valitettavaa kuinka usein huomaa itse toimivansa sitä vastaan. Mutta YRITYS hyvä 10. Ja uskoisin, että kyllä suurin osa ihmisistä kannattaa ko. lyhenteen periaatteita ainakin loppupeleissä (melkein luonnostaan), vaikka olisivatkin ulkoisesti "vittu mähän välitän 100% vaan itsestäni enkä tarvi mitään muita mun elämääni ja kaikki muut on perseestä"-asenteella liikenteessä. Se huutaa joka pelkää. Ja itsekkäiden ja epäitsekkäiden tekojen hyvyys tai pahuus (laajasti ajatellen) on kaikkea muuta kuin selkeää. Elämä itsessään antaa ihmiselle mahdottomat puitteet olla 100% hyvä ihminen, thanks god tai jotain. Oho, meneepä off topic-vuodatukseksi =).

Mutta ilmiönä en henkilökohtaisesti en ole vielä ikinä havainnut että teknoskenessä toi olisi yhtään sen enemmän tai vähemmän edustetumpi elämän periaate kuin missään muussakaan skenessä, tai yleensäkään maailmassa. Siis niin että se oikeasti ilmenisi ihmisten toimintana. Tai en menisi kyllä nostamaan teknojengii miksikään yli-ihmisiksi. Sanana tota tietysti viljellään skenessä enemmän.