Kevät 2002 - tilanne Helsingin klubielämässä

115 posts, 6 pages, 14,242 views

Avatar
#61 • • mekaanikko Guest
Jopas keskustelu käy kuumana. Hyviä pointteja, itse olen suurelta osin samoilla linjoilla Tonin kanssa vaikkei itselläni moista aitopaikan näköalaa Helsingin skeneen olekaan.

Tässä oli yksi juttu joka pisti silmään:

Originally posted by lauri:
Ylenpalttinen kerma-hypetys paistaa vähän läpi, ja se, että dissaat muiden tuomia ulkomaalaisia artisteja - entäs itse?



Eiköhän tässä jokainen vedä vähän "kotiin päin", sinä myös. Ja minä ja kaikki muutkin joilla joku "koti" on johon päin voi vetää. Toinen juttu on se, että se että vaikkapa Toni hehkuttaa Kerman meininkiä, ei välttämättä johdu hänen suhteestaan kyseiseen paikkaan vaan helposti syy ja seuraus ovat juuri päin vastoin. Itse ainakin hehkutan sellaista meininkiä, jota esim. Sininen edustaa, ja syynä ei tosiaan ole niinkään jäsenyyteni kyseisessä kollektiivissa, vaan Sinisen perustamisen motiivina oli rakkaus kyseisenlaista musiikkia ja tekemisen konseptia kohtaan.
Avatar
#62 • • mmm... Guest

Originally posted by Lil Tony:
Ise olen miettinyt paljon samoja asioita. Välillä juuri tulee tämä ongelma että halutaanko markkinoida vai ei? On kumminkin kiva että saadaan maksettua artisti, mutta ois myös kiva saada oikea porukka paikalle, ettei tosiaan tule ne cooleimmat tyypit mestoille jotka ei itseasiassa tajua musikiista yhtään mitään.



Mulla on sellainen tuntuma, että paljon mitään tapahtumia ei ole tähän mennessäkään markkinoitu hirveästi, vaan mainostus on ollut kuitenkin aika kohdistettua jne. Monia isompia tapahtumia on viime aikoina mainostettu yllättävänkin vähän, kun asiaa katsoo valtavirrasta ja sen medioista käsin. Voi olla että tämä on vain subjektiivista mutuilua, mutta ei mainonta minusta noin yleisesti ainakaan rajoitusta kaipaa. Sen sijaan aiemissa posteissa esille ottamasi mestat tuntuu tosiaankin vaikuttavan paljon siihen millaista jengiä on paikalla.

"Cooliudessakaan" ei sinänsä oo välttämättä mitään vikaa, kuuluhan se tietty elitismi joidenkin genrejen (house, brittigarage[?] etc.) yhteyteen alusta asti. Se "ikävä coolius" mistä me kai puhutaan onkin lähinnä citylehtitrendikkyyttä (hirveä mutta toivon mukaan valaiseva termi=). Eli homma hajoaa täysin käsiin, kun siitä tulee massojen viihdettä. Suosiossa ei sinänsä ole mitään vikaa, jos se kehittyy skenen ja kulttuurin omilla ehdoilla. Mutta jos suosiota haetaan ja saavutetaan massojen ehdoilla, niin mitään kulttuuria ei enää kohta ole. Näiden kahden kehityskulun välillä on aika selvä ero.

Ei muutama tietämätön tai "turisti" bileitä pilaa, päin vastoin. Tietämätön oppii lisää ja tuo frendinsäkin seuraavalla kerralla ihmettelemään. Homma toimii. Mutta jos bileet kertaheitolla täyttyy perusraflajengillä niin tietenkin siellä on sitten myös se perusraflameininki. (Tällä kohtaa kyllä omakin lehmä ojassa, oonhan itekin lopulta aika tietämätön turisti vielä=)


Olenkin tässä viimeaikoina mietiskellyt paljon ikäraja kysymystä ...



Minäkin olisin aika positiivisilla mielin noita nuorempia kohtaan (itse kohta 22-v. käpy). Ei nuoriso säily läpi aikojen samanlaisena=) Kuten Link todisteli, kyllä sieltä löytyy hyväkäytöksistä jengiä - ja ennen kaikkea elinvoimaista. Ja ei ne rettelöitsijät ym. ongelmatapaukset välttämättä edes ollenkaan hakeudu siisteille klubeille. Varmaan tämä on sitten myös ovipolitiikkaan ja mainontaan liittyvä asia..

Mielestäni hommaa pitäisi ruveta kasaamaa uudestaan ihan uusilla palikoilla ja ideoilla, koska homma on oikeesti vähän luisumassa käsistä tässä kaupungissa ja mua itseäni harmittaa se tosi paljon, että nuoriso saa vähän väärän kuvan siitä millaiset on hyvät bailut, tai ehkä olen väärässä voihan se olla että tämä on sitä mitä ne haluavat?



Siinä se on mun nähdäksenikin aika hyvin kiteytettynä. Eli koko ajan toisaalta persiissä pelko siitä, että ehkä tämä suunta on vääjäämätön. Toisaalta on sitten se toivo, että uusi jengi innostuisi oikeasti jostain uudesta, mikä sitten vähän jopa muuttaisi niitä asenteita ja poikisi toimintaan ihan uutta elinvoimaisuutta. Kehittyvää makua bileiden suhteen -> valmiutta maksaa hyvistä bileistä -> entistä parempia bileitä. Kaikki tekijät vaikuttavat toisiinsa. Tää vyöryefekti pitäisi vaan saada rullaamaan siihen oikeaan suuntaan sen väärän sijasta. (Väärä suunta: Entistä ontompia bileitä kovalla kilpailulla -> vittuuntuneisuutta -> ei kiinnostusta maksaa mistään, kun pettymys kuitenkin tiedossa) Tässä kai on juuri esillä myös se miten tärkeää sitä nuorempaa jengiä ois saada mukaan.

Ehkä se vyöryn suunnan kääntäminen tosiaan kaipaisi jotain selkeästi uutta, musiikillisesti tai muuten. Väkisin on tietty turha lähteä jotain erikoisuutta hakemaan. Toisaalta kyllä itse haluisin uskoa siihen, että jo pelkkä voimakas tietynlainen henki bileiden järkkäämisessä heijastuisi riittävissä määrin bileisiin ja tunnelmaan ja saisi onnistuessaan homman liikkeelle.

Vaikeaahan tämä on. Mutta varmaan kauemmin mukana olleet on kelanneet nää munkin kelani jo moneen kertaan. Luulisi että jokseenkin vastaavista tilanteista löytyy historiasta esimerkkejä - jos ei Suomesta niin ulkomailta. Voisko siis tulevaa jotenkin ennustaa/ennakoida sellaisten perusteella? Tai spekulaatioihin esittää korjaavia kommentteja?


Onhan täällä hyvä meininki mitä tässä maristaan ,mutta aina voi hommaa kehittää.



Tämän allekirjoittamiseen on hyvä lopettaa.

[ 13 June 2002: Message edited by: mmm... ]
Avatar
#63 • • Zapa Guest

Originally posted by xybo:
Mielestäni bileitä pitää yksinkertaisesti vähentää.
Ja todellakin vähentää rankalla kädellä. Tällähetkellä
about joka viikonloppu on 1-5 "ulkomaan staraa".

Aktiivista porukkaa, joka käy tapahtumissa ei kuitenkaan
ole esim Helsingin seudulla kovinkaan paljoa (se että
saat ne kaikki vielä moneen tapahtumaan viikoss, ei
ole realistista).

Toinen mikä mielestäni syö todella paljon tapahtumista
porukkaa on nämä "klubit". On suht halpoja keskiviikko,
torstai etc.. klubeja. Viikolla voi käydä vähän
"klubbailemassa" ja viikonloppuna voi näin kesän tullessa
chillailla ulkona (se todellakin vie voimia kun on
tarpeeks esim pussikaljaa mukana heti aamusta).

Eli mielstäni. Ei mitään isompia bileitä, pienempiäkin
(massalinjaus) bileitäkin voisi vähentää. Pinen tauon
jälkeen fiilikset lähteä bileisiinkin on aivan eri
luokkaa..

Tämä tietenkin oli vain vanhan parran näkemys. Ulkomaan
starat harvoin säväyttävät, tuovat ehkä vähän väriä,
(ja hintaa). Nyt kun stadissa on käynyt ties minkäläista
ulkomaan hiihtäjää, guruista polkka staroihin.. niin
muutkin kuin vanhat parrat ovat huomanneet, että
samallalailla niilläkin laukkaa. samoja biisejä
soittavat etc... hohto on kadonnut.. mutta hinnat
ovat jääneet korkeammaksi.

Antakaa ihmiset chillata kesä ja käydä pienemmillä
klubeilla muutamalla olusella ja terasseilla etc..
Synkän syksyn tullessa alkaa porukat taas kaivautua
luolistaan ja isompiinkin paikkoihin voi saada massaa...

-- xybo



täs on pointtii, toinen vanha parta yhtyy tähän txtiin jotenkin tämä kevät ja alkukesä on mennyt hirveen vähällä klubbailulla läpi, eikä nuo jokaviikonloppuiset "supastar" ulkomaantähdet jaksa säväyttää, hohto tosiaan kadonnut.

en silti sano, ettei ulkomaantähtiä saisi olla, niitä
IMO _pitää_ olla! mut jostain syystä ainoot mestat mihin noita jaksaa lähteä vielä kyylää, ovat screen ja pussy, poikkeuksena joskus muutkin mestat.

syksyllä varmaan tilanne voi taas olla toinen, tää kesä näyttäis menevän muissa merkeissä (miinus ibiza )

just my 2
Avatar
#64 • • NoStatus Guest
Yks mitä porukka vois vähentää tai jopa lopettaa, on muiden konemusiikkilajien dissaamisen ja morkkaamisen. Sehän voi jopa johtaa siihen, että tulokkaat eivät uskalla alkaa diggaamaan jotain genreä sen takia että se on muutaman puristin mielestä out. Useimmiten dissauksen kohteena on vielä paremmin suuren yleisön tavoittavat alalajit, jotka
ovat juuri herättäneet kiinnostusta muiden musiikkityylien kuuntelijoissa.

Lisäksi kysymys maailmaa nähneille:
Onko Suomi ainoa maa, jossa rahan tienaaminen bileitä järjestämällä on bilettäjien keskuudessa näin vahvasti vastustettu ja rinnastetaan vähintäänkin maanpetokseen?
Ja johtuuko se vaan siitä, että täällä useimmista bileistä tulee takkiin ja kateus iskee jos joku toinen tienaa?

Onhan se kiva heittäytyä marttyyriksi ja sanoa jälkeenpäin että tein sen kaiken vain scenen vuoksi. Tosin uskon ja tiedänkin että puhtaasti musiikin takiakin bileitä järjestäviä ihmisiäkin täältä löytyy ja hyvä niin.
Tuntuu vaan olevan trendinä heittäytyä marttyyriksi.

Tulipas jotenkin synkkä postaus... laitetaan tähän pari hymynaamaa piristämään päivää...
Avatar
#65 • • lauri Guest

Originally posted by NoStatus:
Onhan se kiva heittäytyä marttyyriksi ja sanoa jälkeenpäin että tein sen kaiken vain scenen vuoksi. Tosin uskon ja tiedänkin että puhtaasti musiikin takiakin bileitä järjestäviä ihmisiäkin täältä löytyy ja hyvä niin.
Tuntuu vaan olevan trendinä heittäytyä marttyyriksi.



Totta osittain, kaikki pyörii rahalla, mitään ei saa ilmaiseksi. Koska tuo selkeästikin koski ainakin mm. minua henkilökohtaisesti, niin sanonpa siihen vastineeksi, että:
Jos sitä rahan takia tekisi, niin kyllä se kannattaisi mielummin vaikka käydä siivoomassa laivojen vessoja (joka ei sinänsä huono duuni ole), tuntipalkka on varmasti monta sataa kertaa parempi.

Eikä sitä break-eveniä varmasti laittaisi sellaiseksi, että fysiikan lait estävät voiton saamisen. (lue: kapasiteetti pienempi kuin break-even...)

T: Lauri
Avatar
#66 • • unik Guest
>

Ihmiset tosiaan alkavat väsymään ja tylsistymään bileissä ja klubeissa käymiseen, liikaa tarjontaa ja liian helppoa. Helpolla tarkoitan sitä ennen ei ollut mahdollisuutta käydä ke, to, pe, la & su iltana ulkona joka viikko jossain klubissa. Nuorempana kun itse yhden tai kaksi kertaa kuussa pääsi bailaamaan niin kyllä jaksoi ja oli fiilistä. Isojakin bileitä oli silloin harvemmin, haikein mielin muistelen kun Mikan kanssa olimme bailaamassa D 4 bileissä Kaapelilla tai Mindfuck bileissä Tampereella. Tai kun eka kertaa oli Club Berlin: ssä, näki ja kuuli Joken soittamassas siellä metallihäkissä...Club Deep ja Ender: in setit...eka kerta Smile: ssa...ai, ai, ai. No niin, menee liikaa muisteluksi. Mutta sitä fiilistä kaipaan, nykyään samanlaisen olon harvemmin saan. Hyvä esimerkki oli viime sunnuntai ja UG. Toni soitti erittäin maistuvan setin, sai lantion ja jalat vipattamaan. Mad Mat (entuudestaan tuntematon nimi minulle) jatkoi siitä mihin Toni lopetti ja lopuksi Kaj soitti älyttömän setin loppuun. todella pitkän aikaan en ole tanssinut niin pitkään ja filiksessä- huh.
Ei sinällään että muut bileet olisivat huonompia, välillä sitä "alkuräjähds" fiilistä ei vain ole. Toisinaan taas on hauska istuskella ja jutella ystävien kanssa koko ilta, nauttia musiikista rauhallisemmin.
...no niin setä innostuu ja puhuu paljon ja vielä off topic. Hiljenen ja poistun

>
Avatar
#67 • • Samus Aran Guest
lil' tony,

laitatko meiliä tai privaviestiä tännepäin? sulla ei ollut kumpaakaan näkyvissä....

-samus
Avatar
#68 • • NoStatus Guest

Originally posted by lauri:
Jos sitä rahan takia tekisi, niin kyllä se kannattaisi mielummin vaikka käydä siivoomassa laivojen vessoja (joka ei sinänsä huono duuni ole), tuntipalkka on varmasti monta sataa kertaa parempi.



Tuskin kukaan scenen sisäpuolelta tai edes ulkopuolelta näkee bileiden järjestämisessä mahdollisuutta rikastua ajatellen sitä vain työtä muiden joukossa. Varmasti aina järkkäämisen suurin motiivi on itse bileiden järjestäminen (vrt. laivasiivooja tekee juuri päinvastoin). Siksi ihmettelenkin miksi sitä aina korostetaan että teen tätä puhtaasti rakkaudesta musiikkiin kun se on jo lähes itsestään selvää. Ei kai se pahaa tee että saa bileistä jopa hieman voittoa ja pystyy jatkossakin järjestämään lisää bileitä. Pelkällä rakkaudella ei valitettavasti tätä maailmaa pyöritetä (...no ehkä osittain ).

Ei promoottori ole mikään iso paha susi joka haluaa kaikki klubbaajan rahat ja vielä sielunkin kaupan päälle.

Originally posted by lauri:
Eikä sitä break-eveniä varmasti laittaisi sellaiseksi, että fysiikan lait estävät voiton saamisen. (lue: kapasiteetti pienempi kuin break-even...)
[/QB]



Klubbaajan kannalta harmi ettei tämä pitemmällä aikavälillä toimi. Mutta respectit siitä.
Avatar
#69 • • wendy Guest
Kommenttia Kermasta :

Mielestäni Kermassa on ollut useita todella mielenkiintoisia tapahtumia kevään aikana, mutta jotenkin monesti on jäänyt sellainen fiilis, että ei ole täysin tavoitettu oikeaa kohdeyleisöä.

Useasti Kerman vessassa kuulee dissattavan musaa ja osa jengistä vaikuttaa sellaiselta perusposselta joka on tullut Kermaan vain sen maineen ja nimen perusteella. (tyttöjen vessa on yleensä aika otollinen paikka haistella bileiden ilmapiiriä ja kävijäkuntaa ) Kermassa tähän ilmiöön olen törmännyt useammin kuin paljon mainostetuissa bileissä.

Monesti kun on etsinyt netistä tietoa jostakin Kerman tapahtumasta x törmää esim 2 eri ilmoitukseen (oletettavasti järjestäjien ja kermapossen laittamat). Usein ilmoitusten infokaan ei täsmää. Toisessa lukee hinta ja toisessa ei, DJ:t on lajiteltu erilailla ja huonejako pitää päätellä itse. Tällainen tuo hieman amatöörimäistä mielikuvaa.

Itse valitsen bileet ainakin musan ja artistien perusteella enemmänkin kuin paikan. Käsittääkseni Kermassa oli ennen vahvemmin oma "Kermaposse" ja viikonloppuisin mestoilla soi "Kermahouse". Nykyisin kun viikonloppuisinkin järjestetään vaihtelevampia tapahtumia olisi mielekästä mainostaa vahvemmin minkälaista musiikkia on luvassa ja mitä artisteja tulossa. Kävijäkunta on kuitenkin hieman erilainen erityylisissä tapahtumissa ja harva on täysin paikkauskollinen.

Ainakin minä menen tosi harvoin esim. Kermaan vain siksi että se on Kerma. Menen sinne koska sielä on klubi x tai artisti z. Jos ei mainosteta en tiedä mitä tapahtumia sielä on ja ehkei tule mentyä.

Nettimainostus toimii nykyään varsin kattavasti, mutta kaikki eivät ole plattariaddikteja tai accesssin käyttäjiä. Hekin saattavat silti olla kiinnostuneita artisteista ja näinollen flabat olisivat ihan kiva juttu.

Mutta täytyy kyllä sanoa, että kevään aikana on ollut monet mukavat bileet ja varmasti monet joista olisin pitänyt ovat jääneet väliin, joten tarjonnassa ei ole valittamista. Toivottavasti samaa monipuolista menoa on luvassa jatkossakin.
Avatar
#70 • • Tapi T Guest
Ensiksi mun käsitykseni Kermasta:
En ole oikeestaan koskaan paikassa viihtynyt(lukuunottamatta n. 2v sitten, kun puikoissa oli Jose Padilla&Orkidea). Mun mielestä se on tilana aika steriili, jengi siellä kattoo toisiaan nenän vartta pitkin ja musiikki siellä ei ole ollut minulle mieluisaa. Ja jos joku haluaa yhdistää klubbaamisen ja elitismin niin Kerman kohdalla tuon todella voi allekirjoittaa. Musta tuntuu että 95% asiakkaista käy siellä vaan siks ku se on Kerma, muulla ei ole väliä. Onhan Kermassa hyviäkin juttuja (mm. Derrick May pari kk. sitten), josta kiitokset Tonille!

Tässä nyt on vähän jokainen ruvennut pohtimaan, mitä on suomen ennen niin viriilille bile-skenelle tapahtunut, ja selvää on että tarjontaa on liikaa. Lähes joka viikonloppu on jokin suuri klubi-ilta(Screen, Pussy, Unity, Hallmark, 404..) ja sitte on vielä Kerma, Soda, Wave, Vinyl ja satunnaiset one-offit... Kuinka ihmeessä Helsingin kokoisessa kaupungissa riittää asiakkaita kaikkiin? On päivän selvää, että jos joku vetää talon täyteen, niin muissa on tyhjää. Tarjota on ylittänyt kysynnän jo aika päiviä sitten ja tämän myötä heikoimmat putoavat pelistä. Liika on aina liikaa; kun jotakin saa tarpeeksi paljon, ei enempi jaksa enää sytyttää samalla tavalla.

Mitä sitten tulee bileiden ilmapiiriin nykyään, niin siinä Toni on suurelta osin oikeessa. Nykyään bileissä ei ehkäpä ole sitä vastaavaa tunnelmaa, kuin oli joskus muinoin. Omasta mielestäni tämä johtuu siitä, että bileet ovat yleistyneet ja samalla kaupallistuneet siten, että jokainen tietää "teknoraveista" paikassa Y, jossa on soittamassa DJ X. Tämä tuo paikalle satunnaisia matkailijoita("turisteja"), jotka vaan ihmettelevät menoa. Kun tälläisiä on tarpeeksi paljon, on ilman muuta selvää että fiilis laskee. (En missään nimessä halua dissata turisteja, tämä on vaan näkemykseni asiasta.) Itse saan nykyään sellaisen vanhan kunnon bilefiiliksen oikeestaan vaan Illuisionssin aamu-bileissä, bileissä johon lähes kaikki tulevat vain yksi asia mielessä; tanssi!

Toinen käsittämätön juttu on klubit ja elitismi. Vielä kolmisen vuotta sitten kun aloitin bileilyn, IMO moisesta ei ollut tietoakaan. Klubi-elitismin lanseeraamisesta City-lehdellä on mielestäni päävastuu. Suuren klubi-artikkelin jälkeen mun useat kaverit ja monet muut ihmiset ovat eläneet tässä harhaluulossa ja saan kuulla siitä jopa vittuilua aika ajoin: "Tapi lähtee hienosto-bileisiin..." Itse käyn bileissä lähinnä musiikin, fiiliksen, hyvin käyttäytyvien ihmisten vuoksi, ja nämä ovat luullakseni hyvin monen muunkin bilettäjän päämotiivit.

Toinen elitismiharhaan johtanut juttu on paikat jossa bileitä pidetään. Esim. Hesperia(Pussy, Hallmark), Hesari(Colors) Kaivohuone(Screen) ovat jo vanhastaan pintaliitopaikkojen maineessa, ja tämä lisää vettä entisestään asiasta tietämättömien myllyihin. Näissä on jo ennestään totuttu näkemään julkkiksia, ostamaan kallita drinksuja, ja kun paikalle saadaan vieläpä klubi niin homma on selvä.

Jos jollain tavalla skeneä[tm] tulisi eheyttää, niin omasta mielestäni pitäisi kadota maan alle ja järkätä bileitä just Tonin sanomalla "Kerran ja karkuun"-periaatteella.
Joku sanoi aiemmin, että porukka on kyllästynyt isoihin raveihin ja haluaa enemmän intiimejä klubeja, niin väitän että Suomessa jossa "isoja raveja" järkätään n. 5kpl vuodessa ei kyllästyminen pääse yllättämään. Jos itse johonkin olisin kyllästynyt, niin nimenomaan klubeihin.
Avatar
#71 • • alke Guest
kermasta saa kyllä ensikertalaisena tai harvoin käyvänä aika steriilin ja elitistisen kuvan; muistan itsekin kun kaksi tai kolme vuotta sitten aloin siellä käymään, eikä aina tehnyt mieli tulla heti takaisin juuri sen takia että tunsi itsensä kovin ulkopuoliseksi vanhempien ja mukatrendikkäämpien ihmisten seassa. vanhempana paikka on ruvennut ihmisiin (toni, hannu, eppu, nenis jne jne) tutustumisen myötä vaikuttamaan lämpimämmältä ja tavallaan se tuntuu jo hieman olohuonemaiselta sen takia kun asuu nurkan takana ja siellä pyörii freeform, talkin' all that ja UG :)
paikassa noteeraa kyllä yhäkin musiikista piittaamattomia asiakkaita mutta se on sivuseikka - mä ainakin menen kermaan nimenomaan nauttimaan musiikista ja ystävistä, juuri niinkuin asian pitäisikin olla. toki paikkaan eksyy satunnaisia ördääjiä, huonosti käyttäytyviä ihmisiä yms rupusakkiakin mutta toisaalta, mihin sitten ei eksyisi?

tuntuukin, että tietyista klubeista tai tiloista puhuttaessa ihmiset saavat tietynlaisia ennakkoluuloja mitkä eivät yleensä pidä paikkaansa - jotkut tietysti pitävät, esim. itse en innostunut illusioneista koska se tuntui olevan vain kuosaajien oma jatkoluola eikä musiikkilinja voinut kiinnostaa tai inspiroida pätkän vertaa, ja muutaman käynnin jälkeen ainakin mulle on jäänyt siitä kuva ettei se sovi mulle. niinpä menenkin kermaan.

.. ja pointtina on ettei kannata tuomita juttuja ilman että käy edes kurkistamassa mistä puhutaan, ja toisaalta harvoinpa pelkällä kurkistamisella saa minkäänlaista kuvaa.
Avatar
#72 • • da_chef Guest

Originally posted by lauri:
Ja mielestäni et ehkä ole oikea persoona puhumaan "UG:sta", vaikkakin tiloissasi sen niminen klubi pyörisikin.



Olisi ihan mielenkiintoista kuulla kuka laurin mielestä on oikea ja legitiimi persoona puhumaan "ug:sta". Onko Suomessa joku ug -guru tai tietty ug -eliitti joka saa puhua ug-skenestä ja muilta se on kielletty, olkoon sitten kuinka tunnettu ja kuinka kauan tahansa skenessä mukana ollut henkilö?

Bileet muuttuvat kaupalliseksi tasan sillä hetkellä kun bileiden ensimmäinen pääsylippu on asetettu myytäväksi missä päin tahansa maailmaa.
Kaupallisuuden ja maksimaalisen voiton tavoittelun välillä on kuitenkin valtavan suuri ero. Se että bileet ovat kaupalliset (ts. niihin myydään pääsylippuja) ei välttämättä tee bileistä sen enempää huonommat tai "riistävämmät" kuin mistään muusta.

Minusta koko kaupallisuus -ajattelussa tulisi siirtyä eräänlaiselle toiselle tasolle. Jos bileitä halutaan erotella tässä mielessä, tulisi niitä erotella nimenomaan bisnes-ajattelun kautta. Bileet tulisi silloin (IMHO) jakaa kahteen luokkaan, ne mitkä ovat järkätty sydämen kanssa (helvetin huono tapa tehdä bisnestä=rahaa) ja ne mitkä ovat järkätty pelkästään voiton tavoittelu mielessä (ainoa tapa tehdä rahaa).

Minusta helvetin vaarallista mennä moittimaan ketä tahansa puheistaan pelkästään siksi, ettei moittija koe moitittavan olevan oikeutettu puhumaan jostain asiasta. Kenellä tahansa on oikeus moittia ketä tahansa, mutta kannattaa esittää myös perusteluja moittimiselle.

Kaikkein lapsellisin kritiikki on se perinteinen. Esim. leffa-kriitikko on lytännyt jonkin leffan maanrakoon ja sitten joku valopää heittää kriitikolle "tee sit ite parempi ku kerran tiedät miten hyvä leffa tehdään". Kukapa meistä ei jossain elämän vaiheessa olisi syyllisynyt moiseen, minä ainakin olen.


haluan vielä huomauttaa etten mitenkään halua hyökätä lauria vastaan leffakriitikko -esimerkillä, vaan kysyä ketkä ne oikeat henkilöt ug-skeneä kommentoimaan ovat. takso mykket. =)

[ 15 June 2002: Message edited by: dachef ]
Avatar
#73 • • da_chef Guest

Originally posted by mekaanikko:
Vähemmän mutta parempia DJ:tä
Pienempiä, intiimimpiä tiloja



Nämä periaatteessa kumoavat toisensa, jos puhutaan ulkomaisista soittajista. Harvalla järjestäjällä on varaa tuoda ulkomailta soittajia muutaman sadan hengen bileisiin.

Sen sijaan tila itsessään voisi vetää vaikka tuhannen ihmistä, mutta tila olisi rakennettu siten että sieltä löytyisi myös näitä pieniä intiimejä tiloja ja vaikka yksi hieman isompi tanssilattia. Musiikki olisi tietenkin johdettu kunnolla jokaiseen tilaan ettei tarvitsisi jossain nurkassa kuunnella kolmen mutkan kautta ja parin seinän läpi pelkkää bassoa.

Mulla itselläni on ainakin ihan nollassa fiilikset jossain kaikuvassa tehdashallissa.



Eka teknotunneli oli mukavan kaikuva, mutta paineella sekin hoidettiin =)

Sen sijaan matalat, kuumat, savuiset, sokkeloiset tilat sykähdyttävät jo miljööllään vaikka musiikki ei aina toimisi meikäläiselle.



Suomessa tällaisille tiloille voi tulla kaikenlaisia rajoituksia palo- ym. turvallisuuten vedoten.

Teemoja, kokonaisvaltaisia kokemuksia, jotain erikoista



Turun Milleniumissa on joka bileissä eri teema jota jengi ilmeisesti aika hyvin noudattaa. Mutta se musa ja ne dj:t ....

Monille, kenties useimmille bileet ovat nimenomaan tanssimista varten. Itse kuitenkin usein mieluummin vain kuuntelen musiikkia.



Eikö se baaritiski ole perinteinen pous/biittipoliisin paikka? =)

Mieluummin vähemmän valoja ja innovatiivisempaa valosuunnittelua



Amen. Luovuudella saa yleensä helvetin hyvin korjattua sen minkä laitteistossa menettää. tainniimmä ainaki luule.
Avatar
#74 • • mmm... Guest

Originally posted by Tapi T:
Toinen käsittämätön juttu on klubit ja elitismi. Vielä kolmisen vuotta sitten kun aloitin bileilyn, IMO moisesta ei ollut tietoakaan. Klubi-elitismin lanseeraamisesta City-lehdellä on mielestäni päävastuu. - -

Toinen elitismiharhaan johtanut juttu on paikat jossa bileitä pidetään. - - Näissä on jo ennestään totuttu näkemään julkkiksia, ostamaan kallita drinksuja, ja kun paikalle saadaan vieläpä klubi niin homma on selvä.



Hih, juuri näin, citylehtitrendikkyys valtaa Helsingin suuria (trance-)klubeja=) Termiä oon käyttänyt jo pitkään, mutta jos ko. lehdellä oikeasti on niinkin suuri vaikutus asioihin kuin Tapi sanoi, niin johan alkoi pelottaa! Jos kaikilla ikäisilläni ihmisillä olisi se arvomaailma, käsitys biletyksestä etc. mitä Citylehti levittää, niin varmasti tappaisin itseni.

Elitismi on tainnut ainakin joihinkin teknokulttuurin osa-alueisiin kuulua jo alusta asti, ainakin genrejen ja klubikonseptien syntyessä ulkomailla. Mutta tuskin kyseessä on koskaan ollut tällainen urpoilu, mitä "coolius" nykyään Helsingin mainstreamyökerhoilussa ja sen äänitorvimedioissa tarkoittaa. Eihän tuo vipkortti-ym.-pelleily ole mitään tyyliä nähnytkään, hahhaa!

Joku sanoi aiemmin, että porukka on kyllästynyt isoihin raveihin ja haluaa enemmän intiimejä klubeja, niin väitän että Suomessa jossa "isoja raveja" järkätään n. 5kpl vuodessa ei kyllästyminen pääse yllättämään. Jos itse johonkin olisin kyllästynyt, niin nimenomaan klubeihin.



Näin nimenomaan - sillä lisäyksellä, että kyllästyminen koskee lähinnä niitä isompia klubeja niissä citylehtitrendikkäissä mestoissa. Hyville intiimeille pienemmille klubeille on kovakin tilaus.

Kermasta sen verran, että vähän luotaantyöntävä vaikutelma siitä tosiaan aluksi tuli. Nyt kuitenkin täältä luettujen ja muualta kuultujen juttujen perusteella täytynee mesta laittaa uudelleen tutkintaan. Musakin kiehtoo enemmän. Toivottavasti vain alke ja muut elitistit ei naura mua heti pihalle.
Avatar
#75 • • JiiHoo Guest
Huh!
Jopas on hyvä ja syväluotaava topic.

Kaiken fiilistelyn ja miettimisen lomassa on kuitenkin hyvä muistaa MIKSI nämä intiimit pienet/hyvät tapahtumat, (oli se sitten Kerma tai ei) EI oikein tunnu lyövän läpi suurenyleisön keskuudessa...

Tämä on vain minun mielipiteeni :

Helsingissä on jo jonkun aikaa suuryleisön keskuudessa ollut muutama jatkuva tapahtuma joilla on ruokittu yleisöä. Muutamat paikat ja muutamat "promoottorit". Tässähän ei mitään ihmeellistä tai väärää, ellei kaiken glittermeiningin seassa unohdu kuitenkin se tärkein, eli musiikki.

Varsinkin kun tapaa uusia juuri "sceneen" kurkistaneita tyyppejä, heidän "mun mielestä paras dj on kyl"-fiilis on DJ Tab, Orkidea, Proteus....yms....listaa. Listaa joka esiintyy tasan -lähes- jokaikisessä flyerissä kautta Helsingin, ja muun Suomen suuren mainonnan merkeissä. Jo tältä pohjalta on vaikeampi lähteä tarjoamaan uusia nimiä/tyylejä ellei ne ole sitten samoissa flyerissä glitterillä höystettyjä kiksu"new-talent"dj:tä next to maailmaträjähtää-stuffia!

Vielä vaikeampaa on lähteä tarjoamaan uusia klubikonsepteja Helsinkiin. Monesti olen kuullut tapahtumista jotka ovat olleet päällekkäin ja esiintyjäkaarti on ollut hyvinkin eri "tasoinen".

JA vielä enemmän olen kuullut näiltä ns. newbieravettajilta "miksi menisin johonkin toiseen (lue. intiimiin, laadukkaampien soittajien, halvemman lipun perään), kun Tabi, Orkidea yms. soittaa kaapelilla?!?!" Harvoin kun newbieraveri eksyy esim. Kermaan, ja kuulee siellä vaikkapa DJ Crazen helvetin kovan setin ei se voi tietenkää hetkauttaa koska koko "SCENEN" lähtökohta on ihan sairas heillä. Joku voisi sanoa ehkä tätä juuri Citylehti-meiningiksi. Whatever.

Tälle pohjalle on vaikea lähteä mitään kehittämään Helsingissä.. Kehittämisellä tarkoitan juuri yo. keskustelun sisältöä.

Mutta pullamössöä pullamössöille! Sitähän se!
Ehkäpä kaikki haluaakin just tätä, tai sit ei

-JiiHoo

"älä usko hypee tai jotai!"

ps. ikävää tässä on vielä se pikkupikkupointti, kaikki tämä tapahtuu niiden ihmisten kustannuksella jotka tätä musiikkia ja sceneä oikeasti Rakastavat.
Avatar
#76 • • mekaanikko Guest

Originally posted by Tapi T:
Ensiksi mun käsitykseni Kermasta:
En ole oikeestaan koskaan paikassa viihtynyt(lukuunottamatta n. 2v sitten, kun puikoissa oli Jose Padilla&Orkidea). Mun mielestä se on tilana aika steriili, jengi siellä kattoo toisiaan nenän vartta pitkin ja musiikki siellä ei ole ollut minulle mieluisaa. Ja jos joku haluaa yhdistää klubbaamisen ja elitismin niin Kerman kohdalla tuon todella voi allekirjoittaa. Musta tuntuu että 95% asiakkaista käy siellä vaan siks ku se on Kerma, muulla ei ole väliä.



Voisikohan käsityksesi johtua siitä, että tunnet itsesi ulkopuoliseksi koska et tunne porukkaa eiväkä musiikki ja esiintyjätkään ole tuttua tavaraa? Mulla on usein kuvatunlainen fiilis monissa trance-kekkereissä joissa olen ollut chillissä soittamassa, mutta tiedostan hyvin mistä se johtuu. Kermassa sen sijaan on hyvä fiilis, paljon tuttuja ja yleensä erinomaista musiikkia ja entuudestaan fiilisteltyjä artisteja. Totta kai Kermaankiin eksyy silloin tällöin muutama ihminen jotka ovat aivan pihalla meiningistä musiikillisesti, mutta so fucking what? Eikö muihin bileisiin koskaan tule sellaista porukkaa?


Itse saan nykyään sellaisen vanhan kunnon bilefiiliksen oikeestaan vaan Illuisionssin aamu-bileissä, bileissä johon lähes kaikki tulevat vain yksi asia mielessä; tanssi!



No, niinkuin Alke sanoikin, näin "ulkopuolisen" silmin voisi ilkeästi sanoa että nättää siltä että Illusionsissa lähes kaikilla on vain yksi asia mielessä; piri!

=D No vitsivitsi. En todellakaan ole tosissani tuon kanssa, mutta silti helposti meininkiä katsellessa tulee mieleen että jengi on rouhinut napsuja niin paljon että jatkoille on pakko päästä ja Illusions (ja muut vastaavat tapahtumat - I esimerkkinä vain siksi että sen itse mainitsit, se ei varmastikaan ole pahimmasta päästä tässä suhteessa) tarjoavat tähän sitten oivat fasiliteetit. Kuva on luultavasti suurimmalta osin aivan väärä. Samaan tapaan väittäisin että sinullakin on väärä käsitys Kerman asiakaskunnan motiiveista.

BTW, mitä hemmetin väliä sillä edes on, miksi ihmiset bileisiin tulevat?


Toinen käsittämätön juttu on klubit ja elitismi. Vielä kolmisen vuotta sitten kun aloitin bileilyn, IMO moisesta ei ollut tietoakaan. Klubi-elitismin lanseeraamisesta City-lehdellä on mielestäni päävastuu. Suuren klubi-artikkelin jälkeen mun useat kaverit ja monet muut ihmiset ovat eläneet tässä harhaluulossa ja saan kuulla siitä jopa vittuilua aika ajoin: "Tapi lähtee hienosto-bileisiin..."



Heh, voisin melkein vannoa että fi-raven arkistoa kaivamalla tämänsisältöisiä viestejä löytyy jo vuodelta 1995 tai 1996. Elitismi on muka ihan lyhyessä ajassa räjähdysmäisesti lisääntynyt ja City-lehti on kaiken pahan alku ja juuri. =) No, voi miettiä, mistä kertoo se, että tästä vuodesta toiseen valitetaan..

Originally posted by dachef:
Nämä periaatteessa kumoavat toisensa, jos puhutaan ulkomaisista soittajista. Harvalla järjestäjällä on varaa tuoda ulkomailta soittajia muutaman sadan hengen bileisiin.



No, "parempia" ei välttämättä tarkoita ulkomaisia. =) Mutta kyllä mä sanoisin että esimerkiksi jos tuodaan joku esim. britti-DJ joka ottaa keikasta 1 500 euroa, matkat ja majoitus lisäksi päälle 500 euroa niin sehän on yhteensä 2 000 euroa. Tietysti muitakin kuluja on, mutta yhden artistin varaan tehdyissä pienehköissä bileissä tuo luultavasti muodostaisi helposti 2/3 kokonaiskuluista, joten jos esimerkkibileet tehtäisiin 300 kävijän breikkarilla niin lipunhinnaksi tulisi 10 euroa, mikä on aika vähän. Tämä nyt ihan heittona, totta kai todellisuudessa kulurakenne on "hieman" monimutkaisempi juttu eikä breikkaria oikein voi pitää yhtä suurena kuin maksimikapasiteetti. Mutta pointtina, että ei tuo välttämättä niin kallista ole. DJ Craze maksoi 8 euroa, Derrick May 10 euroa.


Turun Milleniumissa on joka bileissä eri teema jota jengi ilmeisesti aika hyvin noudattaa. Mutta se musa ja ne dj:t ....



No, teemalla en tarkoita tosiaankaan dresscodea, vaan juuri esim. musiikillista teemaa. Yhtenä esimerkkinä
jotain siihen tapaan kun Jori Hulkkonen soitti radiossa taannoin setin "1980-2000" jossa yksi biisi joka vuodelta.
Avatar
#77 • • JiiHoo Guest
Kysynpä vaan että jaksaako kaikki Illusioniin tulleet ihmiset bailata 05-12 kofeiinin voimalla... Tai perunoiden ja mummonlihapullien. Valitettavan moni taitaa käyttää muita energian lähteitä. Käsittääkseni.

[ 15 June 2002: Message edited by: JiiHoo ]
Avatar
#78 • • esther Guest
Hieman aiheen vierestä, eikö?

[ 15 June 2002: Message edited by: esther ]
Avatar
#79 • • Tommy_Wave Guest
Ajattelinkin, että täällä on pakko olla tästä aiheesta topicci (eikä tämä tosiaankaan koske pelkästään Helsinkiä).

Originally posted by xybo:
Mielestäni bileitä pitää yksinkertaisesti vähentää.
Ja todellakin vähentää rankalla kädellä. Tällähetkellä
about joka viikonloppu on 1-5 "ulkomaan staraa".

...

Eli mielstäni. Ei mitään isompia bileitä, pienempiäkin
(massalinjaus) bileitäkin voisi vähentää. Pinen tauon
jälkeen fiilikset lähteä bileisiinkin on aivan eri
luokkaa..

...

Antakaa ihmiset chillata kesä ja käydä pienemmillä
klubeilla muutamalla olusella ja terasseilla etc..
Synkän syksyn tullessa alkaa porukat taas kaivautua
luolistaan ja isompiinkin paikkoihin voi saada massaa...

-- xybo



Xybo puhuu asiaa, juuri tästä on kyse. Bileitä on liikaa,
varsinkin itseään toistavia massalinjauksen bileitä.

Originally posted by wendy:

Asiakas ei välttämättä nimittäin ole voittaja.
Bilefiilikseen vaikuttaa kuitenkin aika paljon yleinen tunnelma ja meininki tanssilattialla ja pousausmestoilla.
Kun bilesalit ammottavat tyhjyyttään on mielestäni aina jotain poissa.
[ 06 June 2002: Message edited by: wendy ]



Aivan niin ja tämä vaan lisää ongelmaa. Ihmiset kyllästyvät väkikatoon sekä kunnon bilefiiliksen puuttumiseen ja bileissä kävijöiden määrä laskee entisestään. Kaikkein ikävin homma on, että aineiden ongelmakäyttäjien suhteellinen määrä bileissä kasvaa, koska niiden intressit ovat erilaiset mitä perinteisen bilekansan.

Originally posted by Lil Tony:
Tilanne bailuscenessä on mielestäni aika looginen, kovan nousukauden jälkeen tulee laskukausi. Ihmiset ovat kyllästynyt maksamaan massa bailuihin ja klubiehin monien pettymysten kautta.[ 12 June 2002: Message edited by: Lil Tony ]



Trancen mukanaan tuoma bilescenen nousukausi on auttamattomasti ohi. Mitään vastaavaa ei ole tullut tilalle eikä varmaan vähään aikaan tulekaan. Ratkaisu tähän ongelmaan on vain luova tauko. Sen jälkeen lähdetään rakentamaan uutta tuorein ideoin.
Mielestäni paras apu ongelmaan on viedä bileitä tauon jälkeen pieniksi, hyvin intiimiksi underground-tapahtumiksi ja antaa skenen ja aidon fiiliksen kasvaa sieltä uudelleen.
Avatar
#80 • • KarriN Guest
haluaisin (ei niin yllättäen ;), että tulevien bileiden pohtiminen/odotus ei olisi sitä nykyään, ah, niin ainaista "mahtaakohan tulla jengiä?"-kuumottelua.

haluaisin myös, että kun jengi päättää tsekkaa jonkun uudemman klubiyrityksen tms, niin eivät pettyisi heti, kun musiikki ei olekaan sitä tuttua "full on"-menoa. oppikaa ihmiset kuuntelemaan vähän diipimpää ja eklektisempääkin matskua. :) ja muutenkin luottamaan muuhunkin kuin tuttuihin nimiin.

-Karri