Originally posted by Lil Tony:
Ise olen miettinyt paljon samoja asioita. Välillä juuri tulee tämä ongelma että halutaanko markkinoida vai ei? On kumminkin kiva että saadaan maksettua artisti, mutta ois myös kiva saada oikea porukka paikalle, ettei tosiaan tule ne cooleimmat tyypit mestoille jotka ei itseasiassa tajua musikiista yhtään mitään.
Mulla on sellainen tuntuma, että paljon mitään tapahtumia ei ole tähän mennessäkään markkinoitu hirveästi, vaan mainostus on ollut kuitenkin aika kohdistettua jne. Monia isompia tapahtumia on viime aikoina mainostettu yllättävänkin vähän, kun asiaa katsoo valtavirrasta ja sen medioista käsin. Voi olla että tämä on vain subjektiivista mutuilua, mutta ei mainonta minusta noin yleisesti ainakaan rajoitusta kaipaa. Sen sijaan aiemissa posteissa esille ottamasi
mestat tuntuu tosiaankin vaikuttavan paljon siihen millaista jengiä on paikalla.
"Cooliudessakaan" ei sinänsä oo välttämättä mitään vikaa, kuuluhan se tietty elitismi joidenkin genrejen (house, brittigarage[?] etc.) yhteyteen alusta asti. Se "ikävä coolius" mistä me kai puhutaan onkin lähinnä
citylehtitrendikkyyttä (hirveä mutta toivon mukaan valaiseva termi=). Eli homma hajoaa täysin käsiin, kun siitä tulee massojen viihdettä. Suosiossa ei sinänsä ole mitään vikaa, jos se kehittyy skenen ja kulttuurin omilla ehdoilla. Mutta jos suosiota haetaan ja saavutetaan massojen ehdoilla, niin mitään kulttuuria ei enää kohta ole. Näiden kahden kehityskulun välillä on aika selvä ero.
Ei muutama tietämätön tai "turisti" bileitä pilaa, päin vastoin. Tietämätön oppii lisää ja tuo frendinsäkin seuraavalla kerralla ihmettelemään. Homma toimii. Mutta jos bileet kertaheitolla täyttyy perusraflajengillä niin tietenkin siellä on sitten myös se perusraflameininki. (Tällä kohtaa kyllä omakin lehmä ojassa, oonhan itekin lopulta aika tietämätön turisti vielä=)
Olenkin tässä viimeaikoina mietiskellyt paljon ikäraja kysymystä ...
Minäkin olisin aika positiivisilla mielin noita nuorempia kohtaan (itse kohta 22-v. käpy). Ei nuoriso säily läpi aikojen samanlaisena=) Kuten Link todisteli, kyllä sieltä löytyy hyväkäytöksistä jengiä - ja ennen kaikkea elinvoimaista. Ja ei ne rettelöitsijät ym. ongelmatapaukset välttämättä edes ollenkaan hakeudu siisteille klubeille. Varmaan tämä on sitten myös ovipolitiikkaan ja mainontaan liittyvä asia..
Mielestäni hommaa pitäisi ruveta kasaamaa uudestaan ihan uusilla palikoilla ja ideoilla, koska homma on oikeesti vähän luisumassa käsistä tässä kaupungissa ja mua itseäni harmittaa se tosi paljon, että nuoriso saa vähän väärän kuvan siitä millaiset on hyvät bailut, tai ehkä olen väärässä voihan se olla että tämä on sitä mitä ne haluavat?
Siinä se on mun nähdäksenikin aika hyvin kiteytettynä. Eli koko ajan toisaalta persiissä pelko siitä, että ehkä tämä suunta on vääjäämätön. Toisaalta on sitten se toivo, että uusi jengi innostuisi oikeasti jostain uudesta, mikä sitten vähän jopa muuttaisi niitä asenteita ja poikisi toimintaan ihan uutta elinvoimaisuutta. Kehittyvää makua bileiden suhteen -> valmiutta maksaa hyvistä bileistä -> entistä parempia bileitä. Kaikki tekijät vaikuttavat toisiinsa. Tää vyöryefekti pitäisi vaan saada rullaamaan siihen oikeaan suuntaan sen väärän sijasta. (Väärä suunta: Entistä ontompia bileitä kovalla kilpailulla -> vittuuntuneisuutta -> ei kiinnostusta maksaa mistään, kun pettymys kuitenkin tiedossa) Tässä kai on juuri esillä myös se miten tärkeää sitä nuorempaa jengiä ois saada mukaan.
Ehkä se vyöryn suunnan kääntäminen tosiaan kaipaisi jotain selkeästi uutta, musiikillisesti tai muuten. Väkisin on tietty turha lähteä jotain erikoisuutta hakemaan. Toisaalta kyllä itse haluisin uskoa siihen, että jo pelkkä voimakas tietynlainen henki bileiden järkkäämisessä heijastuisi riittävissä määrin bileisiin ja tunnelmaan ja saisi onnistuessaan homman liikkeelle.
Vaikeaahan tämä on. Mutta varmaan kauemmin mukana olleet on kelanneet nää munkin kelani jo moneen kertaan. Luulisi että jokseenkin vastaavista tilanteista löytyy historiasta esimerkkejä - jos ei Suomesta niin ulkomailta. Voisko siis tulevaa jotenkin ennustaa/ennakoida sellaisten perusteella? Tai spekulaatioihin esittää korjaavia kommentteja?
Onhan täällä hyvä meininki mitä tässä maristaan ,mutta aina voi hommaa kehittää.
Tämän allekirjoittamiseen on hyvä lopettaa.
[ 13 June 2002: Message edited by: mmm... ]