Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):
Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä et kuin monta kertaa oot nähny ompun kaatuneen keikalla?
Paolo Mojo tais joskus suomen keikallaan sen onnistua kaatamaan mut siinä se mun tiedossa oleva omppu kaatuu-historia. Mä en ole saanu sitä kaatumaan edes himassa eli aika pienen prossan todennäkösyydellä se keikalla kaatuu. Tietysti jos soittelee Easynkin mainitsemalla 300 euron miniläppärillä niin tilanne on aivan toinen. Kyl ne cdj 2000setkin kaatuilee ja vinyylin neulat menee paskaks. Ja edelleen vittuakos siinä päätä pyörittelee jos pioneerit sanoo poks kesken keikan. Kyllä, nekin on kestävää kamaa mutta ei mitään ikiliikkujia kuitenkaan.
Ja mitä tulee tohon "beatmatching on koko miksauksen perusta"-keskusteluun niin on se vaan niin helvetin paljon mukavampi ajella auto syncillä ja heittää ne muut variaatiot siihen päälle kun ei tarvii muna pystyssä koitta synccailla niitä raitoja kasaan. Traktorin kakkosessa esimerkiks on ne 8 sampledekkiä siihen päälle, ai että kun osais niitä viel käyttää niin alkaa analogikamat jäämään aika kivasti jalkoihin.
Mä oon nähny Ompun kaatuvan keikal useempaan kertaan. Oon nähny myös kun ties minkä merkkiset mikserit ja cd-soittimet laukee. Laitteet vaan menee paskaks välillä, kuten aiemminkin on tullu tässä ketjussa kirjoitettua.
Oon kyllä myös sitä mieltä, että biittimiksaaminen kannattaa ehdottomasti haltsata. Tuli tos just UV-aamuissakin vastaan tilanne et vedettiin CD:iltä soittavan Conchan kanssa ihan mainio b2b -sessio jonka aikana kuulin, että "Jäbä on kyl eka Traktor DJ jonka kans voi soittaa b2b"
Musta kaikki noi perustekniikat kannattaa osata. Ei sitä varten että niillä voi lesoilla jossain, vaan sitä varten ettei ne vaan rajoita esim. hauskoja ex temporena tulevia b2b -mahiksia.
Toisekseen jos eri softilla soittelevat jäpikät soittaa perä jälkeen, ni siinäkään ei paljoa auto sync auta.
Ja sit yks tärkeimmistä jutuista: softilla sokaistuu helposti siitä mahdollisuudesta soittaa miljoona juttua päällekäin. Enemmän ei kuitenkaan todellakaan ole aina parempi ja sellainen musiikin ja DJ-homman ymmärtäminen, mikä antaa "henkiset" eväät esim. 3-4 biisin + mahdollisien samplejen käyttöön kyllä usein tulee vasta aika pitkällä soittokokemuksella.
Voihan niit juttuja kelailla himassa valmiiks - testailla biisejä ja sovitella niitä yhteen, kirjotella MixedInKey-softalla biiseihin niiden sävellajit valmiiks jne, mut jotta tollasta pystyy tekee fiilispohjalta tilanteeseen sovittaen yleisön edessä siten, ettei tuloksena ole pelkästään hirveä määrä audiomössöä vaatii kyllä melkosesti kokemusta. Tai sellaisessa uskossa ainakin elän, ku ei sieltä kahdesta dekistä ihan muutamassa hetkessä saanu aikaan harpattua useamman käyttöön.
Sitä paitsi mun mielestä tässä keskustelussa unohdetaan ihan liikaa se EQ:iden käytön tärkeys, joka on ihan tolkuttoman suuressa roolissa kun aletaan yhdistelemään jopa vain kahta biisiä. 3 biisin kanssa homma korostuu entisestään ja mitä enemmän tavaraa lisätään ni sitä tarkempi pitää olla eq:iden ja linjavolyymien kanssa että hommassa on mitään järkeä.
Liian moni tuntuu muutenkin soittavan HI ja MID potikat kello 12 ja sit ihmetellään et "miks digitaalisen soundi on niin kiree ja sattuu korviin". Kylhän tota vinskoillakin saa tehtyä, mut harva jäbä oppii vinyyleillä vetää niin hetkessä 3-4 dekillä ettei ois ehtiny jo ymmärtää mikserin käytön päälle vähä enemmän kuin sen, ettei välttis kannata tuuttaa useemmista biiseistä bassot suorana ettei mee puuroks.