Musiikkimaailman vituttavat trendit

444 posts, 23 pages, 174,569 views

Avatar
#121 • • opmdevil Guest
Niin tuota onko se minimalia, että on sellaista napsutusta ja sitten on viiden minuutin suvanto ja sitten suvannon kummallakin puolella varsin hyvää biittiä noin 60 sekuntia. Minusta tämä on maailman ärsyttävintä musiikkia ikinä. No, jotkut vissiin tykkää seisoa tanssilattialla että jee jee mutta ei se minua hirmuisesti nappaa. No, kaiketi se jossain ibizalla tai lontoossa toimii kun pitää alkaa ihmisiä saada klubista pihalle ennen sulkua niin soitetaan tällaista skeidaa niin porukka lähtee kun alkaa vituttamaan. Jotkut prydankin piisit ihan ok mutta itse editoin pari piisiä sellaiseksi, että se nostatus kestää 32 biittiä ja sitten jatkuu. No, kappale lyhenee keskimään 180 sekkaa mutta lyhentyköön koska on noin paljon parempi kuunnella.
speukka

Posts: 335

#122 • • speukka

opmdevil, 20.3.2009 09:58:
Niin tuota onko se minimalia, että on sellaista napsutusta ja sitten on viiden minuutin suvanto ja sitten suvannon kummallakin puolella varsin hyvää biittiä noin 60 sekuntia.



No toi on just sitä ibiza-trendiminimalia, eli toiselta nimeltään paskaa, jota ei kuuntele sikakaan vinkumatta. Yleinen ja väärä käsitys koko genrestä.
Avatar
#123 • • opmdevil Guest

speukka, 20.3.2009 10:03:
---
opmdevil, 20.3.2009 09:58:
Niin tuota onko se minimalia, että on sellaista napsutusta ja sitten on viiden minuutin suvanto ja sitten suvannon kummallakin puolella varsin hyvää biittiä noin 60 sekuntia.

---


No toi on just sitä ibiza-trendiminimalia, eli toiselta nimeltään paskaa, jota ei kuuntele sikakaan vinkumatta. Yleinen ja väärä käsitys koko genrestä.



Ainoa ongelma just tässä suvanto-skeidassa on se, että kun menee vaikka HTFR:n sivuille ja kuuntelee sen 30 sekunnin testipätkän ja ajattelee, että onpas raikasta biittiä että tämänhän minä ostan vaikka hintaa on 10 puntaa ja sitten kun levy tulee ja ajattelee, että ihanaa kivaa suurenmoista, niin yllättäen se hyvä biitti vaihtuu sellaiseksi sekalaiseksi syntikalla vedetyksi ulinaksi ja surinaksi jossa ei edes ole mitään rytmiin liittyvää josta voisi edes laskea niitä biittejä ellei ole johonkin apukapineeseen ne ensin hakannut. Sitten sitä ulinaa vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.

Ei suvantoja ja nostatuksia vastaan yleensä mitään mutta joku roti sentään. Sama pätee tranceen ja houseen. No, onhan se ymmärrettävää että jos on klubilla vetänyt tanssilattialla jotain 6 tuntia niin on kiva että jossakin piisissä on suvantoa mutta kun on ollut parissa bileissä jossa joka biisi on sitä 4 minsaa suvantoa ja dj huitoo boksissana että "kädet ilmaan hyvä meininki kohta lähtee" ja sitten kun biitti taas lähtee niin tulee just se pakollinen 32 iskua ja sitten se taas vetää nupikoista bassot pois ja taas se mulkku siellä huitoo, että "hyvä meininki, kädet ilmaan, taputtakaa taputtakaa taputtakaa, hyvä meininki, mä olen djmag:n äänestyksessä top 20 dj, kädet ilmaan ottakaa kameralla musta kuvia, mä olen tärkeämpi kuin se musiikki voitte sitten kotona näyttää kuvia kavereille että näitte jonkun jätkät levittelevän käsiään ja maksoitte siitä hyvästä 40 ekua ja ostitte olutta jossa oli kate jotain 95 prosenttia" ja sitä rataa.
jakke

Posts: 120

#124 • • Edited jakke shine fish / cordis / veezay

Tapi, 16.3.2009 00:02:
En tiedä oliko vuosi 2005 kun electro house tuli ulos oikein ryminällä ja jonkin ajan päästä siitä trancessa alettiin käyttämään samoja ideoita. Kaikki biisit olivat samanlaisia pörinähärdelleitä, joita ei pystynyt silloin, eikä pysty vieläkään kuuntelemaan.


kyllä. voihan vitun vittu.


Epicuros, 16.3.2009 01:29:
Kas, kohtalotoveri. Mulla on kans noussut karvat pystyyn tosta ihmeen pörinäsoundista ja sitä kun rupes kuulee bileissä enempi ni mul yksinkertaisesti rupesi jäämään vähemmälle.

--- Kehitys paskempaaan suuntaan. --- Kuulostan ehkä elitistiltä, mutta mun korviin se kuulosta puhtaalta kaupallisuudelta ja se toimii myös ei-niin-konemusa -normijannuille. Ja joka kerta, kun jonku setissä tai nettiradiossa kuuluu tota ääntä vähänkin liian kauan ni mä tunnen itseni ihan nuijaksi ja häpeän itseäni. Ei siinä ole mitään hienoa! >.<


et ole ainoa noiden ajatusten kanssa!


bubbelgum, 19.3.2009 15:49:
Minimal. *sars*

Okei, voin tajuta vielä sen että jotku minimalteknodiggarit tykkää nyökyttää niskaa ja hifistellä soundeja. (no en kyl oikeesti ees tajuu, mut...) Mut onko ollu ihan pakko roudaa ne saatanan niks-naks äänet ja muu monotoninen paikallaan junnaava paska muihinkin genreihin? Miksi oi miksi.
Mm. minimal-house on yks hirveimpiä asioita mitä oon kuullut.

Ja pahasti pelkään, että siinä missä elektro levisi pari vuotta sitten joka paikkaan, niin nyt on tän minimalsoundin vuoro. Toivottavasti olen väärässä!


jep. tuntuu että elektro oli vaan minimalismin esiaste ja ollaan koko ajan menossa sisällöttömämpään ja paskemmalta kuulostavaan suuntaan, ja tietysti kaikkien noiden trendien on pakko tulla raiskaamaan joka ikinen hyväkin musatyyli, johon se ei millään vaan sovi, tai yksikään tuottaja ei osaa tehdä sitä tyylikkäästi ilman ylilyöntejä JA lähes jokainen tuottaja joka joskus teki hyvää matskua on muuttanut tyyliään täysin nykytrendin mukaiseksi ettei vaan vahingossakaan tekis hyvää musaa.

mä joudun torjumaan usein muuten hyvätkin biisit vain siksi, ettei biisin rytmipuolella ole ollenkaan lihaa. pelkkä älytön bassboom-kicki ja joku ärsyttävä rnb-läsähdyskläppi ei oo mun käsitys groovesta (voi vittu deadmau5). mä tahdon kunnon rummut ja perkussiot. jos pelkissä rummuissa on vitun hyvä groove ja niitä kuunnellessa tekee mieli tanssia useita minuutteja, niin ne on onnistunu ja niiden päälle voi lähteä rakentamaan hyvää sisältöä. itse asiassa mun omat proggikset kärsii joskus siitä, kun yritän änkeä liikaa matskua rumpuihin, ja sit siinä voi olla joku typerä mielenosoituskompensointi tota trendiä vastaan ("vittu, tältä sen pitäis kuulostaa!") ja sit en millään tahdo poistaa mitään, kun tuntuu että niistä tulee liian yksinkertaiset tai ohuet.

myös muita ketjussakin ehkä jo esille tulleita vittumaisia trendejä:

- feikkinostatukset ja/tai nostatuksen jälkeinen kliimaksin puute (etenkin elektrotrendin mukanaan tuoma hillitön nostatusnoise jonka jälkeen biisi kutistuu olemattomaksi nitkutteluksi jossa ei ole mitään kliimaksipitoista, voi saatana että turhauttaa kuunnella sellasta nysväystä)

- kolmijakoinen humppakomppi (pääosin vain euromatskun kiusa, ks. basshunter ja scooterin jumpstyle-tuubat)

- jo monen monta vuotta koko ajan vain pahentunut cd-julkaisujen kompressointi/limitointi. tästäkin aiheesta jaksetaan kovasti lässyttää joka paikassa, missä demoträkkejä mainostetaan, mut esimerkkinä metallican death magnetic on kyllä mennyt ihan rehdisti yli. en olis vielä 5 vuotta sitten uskonut, että jonkun äänitteen tekninen äänenlaatu voidaan kompromisoida (kompromettoida?) noin pahasti pelkästään näennäisen äänenvoimakkuuden takia. kuuntelin ton albumin pikakelauksella nopeasti läpi testimielessä ja se oli jo ihan naurettavaa. voisin joko sinisilmäisesti kuvitella, että metallican pojat ja masteroija oikeasti tykkäsi soundista, tai sitten elitisesti niin, että levy-yhtiö halusi SENTÄÄN METALLICAN levyn kuulostavan ihan vitun kovalta eikä itse bändi ymmärtänyt mitä haittaa siitä voisi olla. joku vois kysyä niiltä tykkääkö ne enemmän albumi- vai guitar hero -julkaisusta. epäilen vahvasti että yksi syy electron ja minimalismin ponnahdukseen on sen rutkasti helpompi miksattavuus ja limitoitavuus ja sen kaikki "lieveilmiöt" kuten tanssilattioilla ihmisten keskuudessa syntyvä "vittu tää potkii woo!!" -konsensus. pelkkä kovaa potkiminen ei riitä.

- liiallinen sidechainaus pelkästään sidechainauksen takia. kyllähän se on ihan helvetin helppo kikka saada biisiin rytmikkyyttä, mut jos biisi ei muuten toimi yhtään, niin ei se siitä on/off-pumppauksesta parane yhtään, se alkaa vaan vituttaa. miksausteknisestihän se on melkein pakkolistalla esim. bassojen kanssa ja sillä voi korostaa biisin groovea näppärästi käyttämällä sitä kevyesti vaikka rumpuihin tai padeihin. vaikka prydzin call on me on muuten todella yksinkertainen biisi, niin siinä se toimii, koska prydzillä tuntuu muidenkin biisien perusteella olevan taitojen lisäksi myös tyylitajua. sen eron huomaa heti, jos kuuntelee jotain tusinabaarijynkytystä suoltavaa eurotuottajaa. biisi hyppii vain siksi että sen on huomattu hyppivän niilläkin tuottajilla, joilla sitä tyylitajua on.

opmdevil, 20.3.2009 10:19:
"hyvä meininki, kädet ilmaan, taputtakaa taputtakaa taputtakaa, hyvä meininki, mä olen djmag:n äänestyksessä top 20 dj, kädet ilmaan ottakaa kameralla musta kuvia, mä olen tärkeämpi kuin se musiikki voitte sitten kotona näyttää kuvia kavereille että näitte jonkun jätkät levittelevän käsiään ja maksoitte siitä hyvästä 40 ekua ja ostitte olutta jossa oli kate jotain 95 prosenttia"


:D
ezzy

Posts: 8,060

#125 • • Edited ezzy Droid-pappa

Homegrove, 19.3.2009 19:50:
Tässä teh ultimate fan boy puhuu mutta pidän Digweediä jonkinnäköisenä trendsetterinä ja esim jo Colorsissa syksyllä mies oli tosi melodisella linjalla, jopa transehtavalla (hyvässä mielessä). Raportit keikoilta viime kuukausina ovat viitanneet samaan.



Totahan se on ollu jo pitkään, että joku armin ja tiesto esittelee "the biisit" mitä soittaa trance-puolella ja diggers & co progepuolella. En tajua miks kaikkien pitäis ees soittaa samaa paskaa mitä muutki ko. genren DJ:t. Hirveetä ihan jo ideanakin :(

Itse en kyllä ole jaksanu kuunnella enää parin kuulemani digweed-setin jälkeen mitään ukon settejä, niin kuolettavan tylsää roskaa ne on ollu.

laitetaan nyt vielä yks esimerkki, toi 16bit lolitasin chooned mix, jumaliste miten ärsyttävää matskua...tylsää, kuivaa, junnaavaa. NNNGH fuck
rec

Posts: 2,923

#126 • • rec
Electros, housesta ja trancestä räppiin palatakseni on pakko mainita tuo nykyaikainen tyyli kertseille..

En osaa sanoa et kuka jenkkiräppäri keksi laittaa pari oktaavia alaspäin äänensä, mutta se et kuinka nopeesti se levisi ja kuinka paljon sitä on suomessakin käytetty. Ne muutamat oli ihan jees, mutta ku niitä vastaavia raitoja alkoi sataa ku sienii sateella, nii kyllähän siihen puutuu. Henk.koht. tasolla tää on yks juttu mikä sapettaa. Eikö muka muuta tyyliä keksitä kuin tämä edellämainittu tai sitte daftvox? Sama juttu räpissä muodissa olleet tr-606 ja tr-808 käyttö. Viime kesänä tuskin muuta tulikaan ku samoilla rumpukitillä duunattuja raitoja.

Oli mulla kai jotain muutakin maristavaa, mut pätkii ajatus ku yrittää tehdä _muka_ duunii samalla.
Timce

Posts: 5,381

#127 • • Timce
Pakko liittyä myös tuohon anti-nitku posseen. 4real, Im not a hater, Im a lover, but but but...Jostain syystä tollaset "dry"/"ohut"- (niinku itse niitä sanon) lätinät eivät vaan nappaa. Johtuen ehkä siitä, että itse olen kokenut parhaat vuoteni 90-luvulla. Biisissä pitää ollaa "ilmaa" ja "paksuutta".

Ei näin: Biisi
Näin: Biisi

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

Druma

Posts: 416

#128 • • Druma En pidä itseäni juuri minään.
Vituttavat trendit?

Pop, pop-rock, r'n'b, hip hop, rap jne.

Itseasiassa tonhan voi ilmasta vaan yhel sanalla. Mainstream.
djputte

Posts: 578

#129 • • djputte Techmu

jakke, 20.3.2009 11:58:
---

- feikkinostatukset ja/tai nostatuksen jälkeinen kliimaksin puute (etenkin elektrotrendin mukanaan tuoma hillitön nostatusnoise jonka jälkeen biisi kutistuu olemattomaksi nitkutteluksi jossa ei ole mitään kliimaksipitoista, voi saatana että turhauttaa kuunnella sellasta nysväystä)



Nää on kyllä todella ärsyttäviä! Monissa biiseissä saattaa vielä olla todella mainio suvanto ja nostatus, mutta sitten kun lähtee, niin koittaakin valtava pettymys. Ei voi käsittää.
Avatar
#130 • • niomic Guest

Pauli Huhtiniemi, 20.3.2009 20:11:
---
jakke, 20.3.2009 11:58:
---

- feikkinostatukset ja/tai nostatuksen jälkeinen kliimaksin puute (etenkin elektrotrendin mukanaan tuoma hillitön nostatusnoise jonka jälkeen biisi kutistuu olemattomaksi nitkutteluksi jossa ei ole mitään kliimaksipitoista, voi saatana että turhauttaa kuunnella sellasta nysväystä)


---


Nää on kyllä todella ärsyttäviä! Monissa biiseissä saattaa vielä olla todella mainio suvanto ja nostatus, mutta sitten kun lähtee, niin koittaakin valtava pettymys. Ei voi käsittää.



Joku vois kyl joskus oikeasti yrittää perustella ja seivata tätäkin käytäntöä. Valitettavan monesti noi suvanto + nostatus on ollu vielä yllättävän hyviä, mut sit on jo alkanu tottumaan siihen (tietyis genreis / bileis) ettei mitään tapahdu kuitenkaan, joten alkaa jo negistelee nostatuksen aikana et kohta tulee seinä vastaan ja sama tik tik tik tok tiki tik tik tok jatkuu 10min..
Avatar
#131 • • niomic Guest

Timce, 20.3.2009 15:48:
Pakko liittyä myös tuohon anti-nitku posseen. 4real, Im not a hater, Im a lover, but but but...Jostain syystä tollaset "dry"/"ohut"- (niinku itse niitä sanon) lätinät eivät vaan nappaa. Johtuen ehkä siitä, että itse olen kokenut parhaat vuoteni 90-luvulla. Biisissä pitää ollaa "ilmaa" ja "paksuutta".

Ei näin: Biisi
Näin: Biisi



Et nyt imo löytäny tarpeeks paskaa esimerkkiä :D Vaikka ei toikaan kovin nostattava ollu, ni täällä kai moni puhuu vielä astettakin puuduttavammasta menosta tai et tommonen + paskempi soi koko setin / illan.
Timce

Posts: 5,381

#132 • • Timce

niomic
Et nyt imo löytäny tarpeeks paskaa esimerkkiä :D Vaikka ei toikaan kovin nostattava ollu, ni täällä kai moni puhuu vielä astettakin puuduttavammasta menosta tai et tommonen + paskempi soi koko setin / illan.



No en välttämättä löytänyt juu, toi nyt vaan oli juutuubissa ensimmäinen joka tuli vastaan. :D Samaa paskaa eri paketissa.

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

SamHard

Posts: 2,098

#134 • • SamHard

Wert, 20.3.2009 20:47:
Proge ja kaikki diippi..



Itelle menee kyllä genre kuin genre, koska pyrin (tosin usein onnistumatta)
kuuntelemaan aina biisin "ilman" genreä ja niitä genren odotuksia..
Suurinta osaa progesta ja diipistä ei jaksaisi kuunnella bileissä, mutta
se mitä ei kuuntelisi bileissä voi toimia himassa vallan mainiosti. Mitähän
musiikkilajia ei olisi himassa joko mp3/12" tai cd:nä.. iskelmää ei taida
löytyä. Voi olla että iskee vaikka alternativesta filter bändi ja acid jazzista
esim. cordyroy ym ym. Vinyyleissä kans. electronisen puolella skaala laajentunut,
kun tossa pääsi eroon subjektiivisesta mielikuvasta polkan erinomaisuudesta
muihin electronisen musan genreihin verrattuna*hih*
NextAce

Posts: 2,505

#135 • • NextAce Alienated
Kiksu! Kiksu on vituttanut aina ja mitä vanhemmaksi tulee lisääntyy myös vitutus kiksua kohtaan.

--
-Alienation-

-----

Hitchhiker

Posts: 1,754

#136 • • Hitchhiker
Bändit eivät enää keksi mitään uutta, vaan kaikki kuulostaa edelliseltä piisiltä ja pyritään siihen samaan mikä on toiminut aina ennenkin = ei uskalleta ottaa riskejä.
gerry

Posts: 979

#137 • • Edited gerry

NextAce, 20.3.2009 22:43:
Kiksu! Kiksu on vituttanut aina ja mitä vanhemmaksi tulee lisääntyy myös vitutus kiksua kohtaan.



Mitä vikaa kiksus on? Varsinki ku sitä kuulee nykyään aika vähän.... Housea (jokaisessa muodossaan) taas puskee ovista ja ikkunoista.


Enemmän vituttavat noi uudet markan "Rockkibandit" joita puskee ku sieniä sateella ja jotka eivät oo rokkia nähneetkään!!

Sit ne pokkana poseeravat jossakin Mixin kannessa ja yrittävät hankkia uskottavuutta... heh... Nojoo, oon jo liian vanha tuollaiseen ehkä:( Rehellisen Punkin ja rokin ymmärrän mut tuollaista vitun geelipässipelleilyä en!

--
by B.C.S

noemi

Posts: 535

#138 • • noemi

jakke, 20.3.2009 11:58:

- feikkinostatukset ja/tai nostatuksen jälkeinen kliimaksin puute (etenkin elektrotrendin mukanaan tuoma hillitön nostatusnoise jonka jälkeen biisi kutistuu olemattomaksi nitkutteluksi jossa ei ole mitään kliimaksipitoista, voi saatana että turhauttaa kuunnella sellasta nysväystä)



Tässä syy miks en enää kykene trancebileisiin...eihän tollasia biisejä jaksa tanssia ees kännissä* *igor*

*(mieluiten tuen tapahtumia joissa viihtyy vesiselvänäkin *hihu*)

--
Oikeutta koneille!

Arscavadance

Posts: 139

#139 • • Arscavadance
Niiku tuolla aiemmin todettiin. Se on tosiaan vittumaista, että jostakin tulee trendi... se taas vaan kertoo, että konemusasta on tullu yhä kaupallisempaa ja dj:t ja tuottajat ovat yhä raha orientoituneempia. Pahin pelko on se, että kymmenen vuoden sisällä kaikki tää on valtavirtaa... ja joku Holden soi nrg:llä...hope not.

Mun mielestä toi minimalin väliintulo on ollut pikemminkin pelastus just esim "trancelle" kuin sitä hiljalleen tuhoava syöpä. Trance biisien ongelma on mielestäni ollut se, että perus trance groove on aina samanlainen. kuin sitä perussettiä on kuullut liikaa, niin on vaan toivonu, että tulis muutosta. Nykyään toivon paljon, että kuulis enemmän minimaltrancea seteissä. Itse kuuntelen paljon just minimal housea ja technoa. Pitänee silti myöntää et sitä kemppi nitkua en kuuntele. Koen sen olevan tylsää. Ne biisit harvemmin rullaa...

Minimal vaikutteet tuo mielestäni karismaa biiseihin. Viel parivuotta sitten en lämmennyt nitkulle juuri yhtään ku huomasin, että kaikki lempituottajani vaihtoivat superhypergoovaavat technot siihen. Perseestä se oli ku Bando rupes puskee nitkuu ulos ja Kanzyanit uusimmat oli kaikki nitkua. Nyt jotenki nitkusta on tullut rullaavampaa ja nostattelevampaa... Pakko se vaan on sanoa, et sellanen tosi hyvin tuotettu nitku vaan kuullostaa törkeen hyvältä isoista PA:sta. Ei sitä millään napeilla kuunnella.

Nitkun myötä bpm:ät on tullut yleisesti alas joka on hyvä juttu. Hitaampi tempo selkeyttää biisejä.

Tein tylsyyteeni havainnollistamisklipit perus trance grooven ja nitku version. (Varmaan kaikki tietää missä mennään, mut sain ainakin tapettua aikaa:) ):Mun mielestä nitkuvesio on karismaattisempi eikä ehkä huku loputtomien trance biisien viihdakkoon niin helposti ku toi pelkkä trance groove, joka kuulostaa ihan yhdeltä muiden joukossa. Niitä vielläkin (ikävä kyllä) puskee ulos ja sitä veivataa ihan älyttömästi. Masteroinnit nyt on mitä on. En jaksanu ihan liikaa aikaa noihin käyttää:)

On se hauska juttu miten ne vaikutteet tulee sieltä baleaari saarilta. Voin vaikka luvata et jos ens kesän juttu siellä olis haitaripolkka niin kaikki dj: täällä soittais sitä samaa...

tässä klipit
Basictrancegroove: http://www.mediafire.com/?kyzjz5k2etn 135bpm
ja sit nitkumpi versio: http://www.mediafire.com/?nrznzzmzmii 132bpm

kommentoikaa ihmeessä...

--
Condo Tappaa!!

thomas

Posts: 5,618

#140 • • thomas

Arscavadance, 18.3.2009 18:50:

Helvetti!... laatta reflexi lähti heti ku pistin ton cosmic gate clipin rullaa. Kamalaa paskaa ja sit jotku mulkut viel oikeesti fiilistelee et kuinka omalaatuinen ääni tol laulajalla on etc. Ne voi mun puolesta ottaa taksin vittuun!

Pitänee sanoa että tota positiva trancea mitä toi aurora edustaa tuli kuunneltua kymmenen vuotta sitten kans ja mitä noihin voksuihun tulee niin on ne vaan kummasti ihan samaa kamaa ku nykyään, että eteenpäin ei oo tultu.....(tarkoitan vaan, että toi oli joku juttu vuosikymmen sitte!)
Tää biisi osuu suoraan mun "trancesydämeen"

parhaita mitä on koskaan tehty!

Totta on, että menin vähän niinku leimaa ASOTit koko trance scenen kattajaksi, vaikka näin ei ole, mutta mielestäni se edustaa pääpiirteittäin miltein joka suhteessa "nyky-trancea" tai mikskä sitä nyt voi kutsua...



hauska huomata et muutkin vannoo vanhemman trancen nimeen. just tommosta hypnoottisuutta kaipais nykypäivänkin "minimaltrancessa". erinomainen esimerkki miten biisi on samalla kumma, hypnoottinen ja silti pirun menevä ja melodinen.