Suurmielenosoitus hoitajien puolesta!

434 posts, 22 pages, 130,042 views

Verano

Posts: 4,649

#221 • • Verano Merituuli

Anselmi, 15.11.2007 13:09:
Mitä on medioita seurannut niin haastatteluja ja eduskuntaa myöten
Tehy sekä haastatellut hoitajat on painottanut vain ja ainoastaan rahaa. "Rahalla se ratkeaa" "Kyse on vain rahasta" jne raha raha raha. . Mutta hyvä että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Propsit siitä Tehylle ja hoitajille.



Toki tässä ovat palkankorotukset pääosassa. Mutta tuo miksi hoitajat puhuvat siitä, että rahalla tämä ratkeaa tarkoittaa -ainakin näin minä sen olen uutisia jne katsoessani kokenut- pitkälti sitä, että kiista ratkeaa rahalla mielummin kuin lakolla ja ihmishengillä. Ei tähän tarvita lakkoa jos poliitikot vain pitävät lupauksensa ja antavat sitä rahaa palkankorotuksiin.



jUSSi, 15.11.2007 13:10:
Kun kaikki ovat samaa mieltä siitä, että terveydenhuolto on tärkeää, niin kannattaisiko tällaisen toimen/tilanteen edessä vihdoin uskoa, että sitä työtä ei enää tehdä pyhällä hengellä tai kutsumuksesta. Kompensaatiota on pakko parantaa.

-klips-

Kun hoitajapula on oikeasti ongelma, niin miten se pitäisi korjata ellei lisäämällä rahoitusta ja resursseja? Kamelin selkä on vain nyt taittunut, paska homma, mutta miksi se on päästetty tähän? Henkilökohtaisesti minua vituttaa tällä hetkellä eniten poliitikot. Koska kunnat ovat riippuvaisia valtion rahoista, heillä on kaikki keinot ratkaista tämä, mutta siellä vai jauhetaan paskaa.



Näin juuri.
Avatar
#222 • • Annakins Guest

Jone, 15.11.2007 13:21:
Onko hoitajan homma sit erityisen vaativaa verrattuna moniin muihin ammatteihin? Ei, se ihan homma siinä missä muutkin.



Miten sä määrittelet työn vaativuuden? Kyllä mun mielestä mun työ on vaativaa, mutta oon silti sitä mieltä, että sairaanhoitajan työ on vaativampaa, koska vastuulla on ihmisten henkiä. Jos mä teen virheen, ni siitä voi syntyä lähinnä poliittista tai rahallista tuhoa, mutta jos hoitaja tekee virheen, ni siinä saattaa olla jo ihmishenki kyseessä ja mä ainakin arvostan elämää enemmän kuin rahaa.
Wolverine

Posts: 1,860

#223 • • Wolverine

Anselmi, 15.11.2007 13:10:
---
Jone, 15.11.2007 13:04:
---
-henu-, 15.11.2007 11:58:
Elikä se palkankorotus 24% on summana tällä hetkellä siis 2852 euroa pitäisi olla keskipalkka korotuksen jälkeen.

---


Mä oon varmaan auttamatta pudonnut palkoissa kelkasta, koska mun mielestäni toi on aika tykki liksa. Ei kohtuullinen, vaan jo melko iso.

---

Itse kanssa pidän tuota kovasti tykkinä liksana. Teollisuudenalalta löytyy jengiä jotka saa tuosta about puolet kuussa:/



jep, kun teki 40h/viikko niin sain pari vuotta sit keskimäärin 1400e/kk jos teki kolmivuorotyötä. et kyl toi 2852e on ihan älytön liksa, kelpais mulle.
OT: onneks en oo enää sillä alalla töissä niin saa jo vähän parempaa liksaa..
Cloud

Posts: 2,162

#224 • • Cloud Game Freak

*PinkBunnY*, 15.11.2007 13:27:
^^


Juu, tottakai olisi, jopa epäinhimillistä mutta se olikin juuri pointti, että lääkäreiden työtä korostetaan ja arvostetaan mielestäni liikaa vrt sairaanhoitajien. Toki varmasti riippuu mikä lääkäri on. Tekeekö leikkauksia vai onko yleislääkäri jne.



No tuosta olen täysin samaa mieltä, että hoitajat ansaitsevat aivan yhtä ison arvostuksen kuin lääkärit.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Avatar
#225 • • Annakins Guest

josbe, 15.11.2007 13:29:
Sama. Ottaa aivoon tuo yhden ammatin ylentäminen ja samalla muiden alentaminen.



En mä ainakaan koe, että korostomalla sitä ihmishenkien pelastamista sairaanhoitajat jotenkin alentais muita ammatteja.
Wolverine

Posts: 1,860

#226 • • Wolverine

smä, 15.11.2007 13:26:
---
Anselmi,
Teollisuudenalalta löytyy jengiä jotka saa tuosta about puolet kuussa:/

---


maksetaanko jollekin talon
kirjoilla olevalle tuollaista palkkaa,
jos tekee työtä 40h/ vko?



kyl.
Anselmi

Posts: 2,578

#227 • • Anselmi And sell me

jUSSi, 15.11.2007 13:10:
Kun kaikki ovat samaa mieltä siitä, että terveydenhuolto on tärkeää, niin kannattaisiko tällaisen toimen/tilanteen edessä vihdoin uskoa, että sitä työtä ei enää tehdä pyhällä hengellä tai kutsumuksesta. Kompensaatiota on pakko parantaa. Uusimmassa Suomen Kuvalehdessä on uusin tutkimus eri ammattien arvostuksesta. Sairaanhoitaja on sijalla 6. Siis kuudenneksi eniten arvostettu ammatti. piste.

Kuinka monta nyt oikeasti vaan vituttaa se, että tilanne muistuttaa kiristystä ja sen takia vastustaa palkkojen korotusta? Kun hoitajapula on oikeasti ongelma, niin miten se pitäisi korjata ellei lisäämällä rahoitusta ja resursseja? Kamelin selkä on vain nyt taittunut, paska homma, mutta miksi se on päästetty tähän? Henkilökohtaisesti minua vituttaa tällä hetkellä eniten poliitikot. Koska kunnat ovat riippuvaisia valtion rahoista, heillä on kaikki keinot ratkaista tämä, mutta siellä vai jauhetaan paskaa.


Tarkoitus pyhittää keinot?

Pitäisikö kiristys ottaa mukaan työtaistelukeinoksi? Mikäänhän ei estä esim. opettajia lyömästä
hanskoja naulaan seuraavalla kierroksella. "Opettakaa itse lapsenne jos ette ole valmita meidän vaatimuksiin". Kyllä sieltä yhtälailla taistelutahtoa löytyy.
Mikään ei estä muita järjestöjä käyttämästä samoja aseita.
Jos valtio alistuu kiristyksen edessä on sillä erittäin kauaskantoiset vaikutukset.

Mitä tuohon arvostukseen tulee niin entisaikaanhan oli ammatit joissa oli vaatimaton palkka mutta hyvä arvostus ja toisinpäin (tokihan löytyi ammatteja joissa oli kumpaakin tai ei kumpaakaan, mutta tuo oli kätevä tapa jakaa ammatit kahteen luokkaan). Yksi erittäin ikävä vaihtoehto mitä voi käydä on se että Tehy vaihtaa hoitajien arvostuksen rahaan. Siksi kompromissi voisi olla parempi ratkaisu.

Mutta itse uskon ja luotan että kaikki päätyy hyvin. Luotan että kummaltakin puolelta löytyy höyrypäiden lisäksi myös paljon järkevää porukkaa jotka saavat yhdessä tehtyä järkevän kompromissin.

--
sen pituinen se

Cloud

Posts: 2,162

#228 • • Cloud Game Freak

Annakins, 15.11.2007 13:31:
---
Jone, 15.11.2007 13:21:
Onko hoitajan homma sit erityisen vaativaa verrattuna moniin muihin ammatteihin? Ei, se ihan homma siinä missä muutkin.
---


Miten sä määrittelet työn vaativuuden? Kyllä mun mielestä mun työ on vaativaa, mutta oon silti sitä mieltä, että sairaanhoitajan työ on vaativampaa, koska vastuulla on ihmisten henkiä. Jos mä teen virheen, ni siitä voi syntyä lähinnä poliittista tai rahallista tuhoa, mutta jos hoitaja tekee virheen, ni siinä saattaa olla jo ihmishenki kyseessä ja mä ainakin arvostan elämää enemmän kuin rahaa.



Tästä tuli mieleeni. Eikö sitten uimavalvojan työ ole myöskin vastuullisempaa. Siinäkin on vastuulla henkiä. Esim rakas äitikultani joka on tehnyt koko elämänsä uimavalvojan hommia on pelastanut hukkuvia kymmeniä, pelastanut saunassa kohtauksia saaneita etc etc kymmeniä. Voidaan siis sanoa, että hänenkin duunissaan on vastuulla henkiä joskaan ei yhtä paljon ja suoranaisesti kuin lääkärillä / sairaanhoitajalla.

Silti käteen jää kuukaudessa noin 1200e


Sitten sivuun tuosta. Kun katselin uutisia niin hoitajien kylteissä oli "köyhä" Noh nyt mitään kantaa ottamatta tuohon vastuuseen ja muuhuun. (kyllä vastuullisesta parempi palkka mutta.)
Jos nyt vaikka käteen hoitajalle jää mitä 1700 niin esmes rakkaan äiteenikin uimahallissa oleva siivoojalle jää käteen 900e verojen jälkeen kuussa... Mitä ajan takaa, täällä on kyllä suomenmaassa muitakin aloja joissa köyhyyttä nähdään paljon pahemmin.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Wolverine

Posts: 1,860

#229 • • Wolverine

Cloud, 15.11.2007 13:37:
---
Annakins, 15.11.2007 13:31:
---
Jone, 15.11.2007 13:21:
Onko hoitajan homma sit erityisen vaativaa verrattuna moniin muihin ammatteihin? Ei, se ihan homma siinä missä muutkin.
---


Miten sä määrittelet työn vaativuuden? Kyllä mun mielestä mun työ on vaativaa, mutta oon silti sitä mieltä, että sairaanhoitajan työ on vaativampaa, koska vastuulla on ihmisten henkiä. Jos mä teen virheen, ni siitä voi syntyä lähinnä poliittista tai rahallista tuhoa, mutta jos hoitaja tekee virheen, ni siinä saattaa olla jo ihmishenki kyseessä ja mä ainakin arvostan elämää enemmän kuin rahaa.

---


Tästä tuli mieleeni. Eikö sitten uimavalvojan työ ole myöskin vastuullisempaa. Siinäkin on vastuulla henkiä. Esim rakas äitikultani joka on tehnyt koko elämänsä uimavalvojan hommia on pelastanut hukkuvia kymmeniä, pelastanut saunassa kohtauksia saaneita etc etc kymmeniä. Voidaan siis sanoa, että hänenkin duunissaan on vastuulla henkiä joskaan ei yhtä paljon ja suoranaisesti kuin lääkärillä / sairaanhoitajalla.

Silti käteen jää kuukaudessa noin 1200e


Sitten sivuun tuosta. Kun katselin uutisia niin hoitajien kylteissä oli "köyhä" Noh nyt mitään kantaa ottamatta tuohon vastuuseen ja muuhuun. (kyllä vastuullisesta parempi palkka mutta.)
Jos nyt vaikka käteen hoitajalle jää mitä 1700 niin esmes rakkaan äiteenikin uimahallissa oleva siivoojalle jää käteen 900e verojen jälkeen kuussa... Mitä ajan takaa, täällä on kyllä suomenmaassa muitakin aloja joissa köyhyyttä nähdään paljon pahemmin.



word
Avatar
#231 • • Annakins Guest

Cloud, 15.11.2007 13:37:
täällä on kyllä suomenmaassa muitakin aloja joissa köyhyyttä nähdään paljon pahemmin.



Eikä sitä kukaan kielläkään.
Anselmi

Posts: 2,578

#232 • • Anselmi And sell me

Annakins, 15.11.2007 13:43:
---
Cloud, 15.11.2007 13:37:
täällä on kyllä suomenmaassa muitakin aloja joissa köyhyyttä nähdään paljon pahemmin.

---


Eikä sitä kukaan kielläkään.


Paitsi se sairaanhoitaja joka huonona läppänä tuo köyhä kyltti kädessä mieltään oli osoittamassa.
Lähinnä huonoa makua osoittaa tuo kyltti.

--
sen pituinen se

Cloud

Posts: 2,162

#233 • • Edited Cloud Game Freak

Annakins, 15.11.2007 13:43:
---
Cloud, 15.11.2007 13:37:
täällä on kyllä suomenmaassa muitakin aloja joissa köyhyyttä nähdään paljon pahemmin.

---


Eikä sitä kukaan kielläkään.



enkä sanonutkaan, että kieltäisit. ihmettelin vain tuota "minusta mauttonta" "köyhä" kylttiä minkä siinä uutisissa näin.

Mutta köyhyyskin on tietysti ihan katsojan silmissä. Mutta vertaa esmes juuri tuota siivoojaa tai hoitajaa on siinäkin aika iso ero rahoissa.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Anselmi

Posts: 2,578

#234 • • Edited Anselmi And sell me
Jokseenkin OT:nä mutta itse koen kovasti hyvänä asiana että Alkon lakko iski juurikin tähän saumaan (Saas nähdä kuin harakiria on sanoa tämä ääneen kun mikä tahansa päihteiden rajoittamisen kannattaminen tuntuu olevan suurin synti mitä Klubbarissa voi tehdä).

Se pitää monet (ainakin osan) "vakioasiakkaat" (denat jne.) kuin myös turhat tapaukset (kännihölmöilyt, rattijuopumukset, tappelut) pois rasittamasta terveydehuoltojärjestelmää tilanteessa jossa se on muutenkin kovilla.

--
sen pituinen se

jUSSi

Posts: 1,377

#236 • • jUSSi äkäinen vanhus

Anselmi, 15.11.2007 13:35:
---
Tarkoitus pyhittää keinot?



Ei tietenkään, mutta historian valossa pystyn ymmärtämään ja tukemaan tätä työtaistelua.

Miksi aiemmat, perinteisemmät työtaistelumuodot eivät ole tuottaneet haluttua tulosta? Viimeksi vuonna 1995 hoitajat olivat lakossa, mutta hoitivat suojatyön, seurauksena oli, että korotuksia ei tullut. Työnantaja teetätti suojatyötä kunnes liitto antoi periksi. Kuten aiemmin sanoin, nyt näyttää siltä, että kiltit hoitajat eivät enää suostu nöyrtymään ja puurtamaan hiljaa.

Anselmi, 15.11.2007 13:35:Pitäisikö kiristys ottaa mukaan työtaistelukeinoksi? Mikäänhän ei estä esim. opettajia lyömästä hanskoja naulaan seuraavalla kierroksella. "Opettakaa itse lapsenne jos ette ole valmita meidän vaatimuksiin". Kyllä sieltä yhtälailla taistelutahtoa löytyy.
Mikään ei estä muita järjestöjä käyttämästä samoja aseita.
Jos valtio alistuu kiristyksen edessä on sillä erittäin kauaskantoiset vaikutukset.



Jos nyt kuitenkin otetaan yksi työtaistelu kerrallaan? Ratkaisevaa tässä kamppailussa on kansan tuki hoitajille. Jos sitä ei olisi, niin ei olisi tukea myöskään Tehyllä.

Anselmi, 15.11.2007 13:35:
Mutta itse uskon ja luotan että kaikki päätyy hyvin. Luotan että kummaltakin puolelta löytyy höyrypäiden lisäksi myös paljon järkevää porukkaa jotka saavat yhdessä tehtyä järkevän kompromissin.



Kuin myös.
Avatar
#237 • • astaroth Guest

Cloud, 15.11.2007 13:37:
Tästä tuli mieleeni. Eikö sitten uimavalvojan työ ole myöskin vastuullisempaa. Siinäkin on vastuulla henkiä. Esim rakas äitikultani joka on tehnyt koko elämänsä uimavalvojan hommia on pelastanut hukkuvia kymmeniä, pelastanut saunassa kohtauksia saaneita etc etc kymmeniä. Voidaan siis sanoa, että hänenkin duunissaan on vastuulla henkiä joskaan ei yhtä paljon ja suoranaisesti kuin lääkärillä / sairaanhoitajalla.

Silti käteen jää kuukaudessa noin 1200e


uimavalvojalla ja sairaanhoitajalla taitaa olla hieman erilaiset työolosuhteet sekä koulutus. kyllähän mäkin kärjistetysti voisin sanoa, että ties kuinka monta ihmistä olen pelastanut soittamalla hätänumeroon, kun olen nähnyt jonkun sammuvan hankeen pakkasella, korvausta vaatimatta
Cloud

Posts: 2,162

#238 • • Edited Cloud Game Freak

astaroth, 15.11.2007 13:57:
uimavalvojalla ja sairaanhoitajalla taitaa olla hieman erilaiset työolosuhteet sekä koulutus. kyllähän mäkin kärjistetysti voisin sanoa, että ties kuinka monta ihmistä olen pelastanut soittamalla hätänumeroon, kun olen nähnyt jonkun sammuvan hankeen pakkasella, korvausta vaatimatta



Tottakai on erilaiset olosuhteet ja koulutukset.

Tosin se, että uimavalvojilla on duunissaan kuitenkin vastuu ihmishengistä ei ole kärjistys vaan puhdas totuus, joten tuo sinun kärjistyksesi ampuu ohi reilusti.

Enkä ole sanonutkaan, että uimavalvojilla kuuluisi olla sama palkka kuin sairaanhoitajilla, mutta pieni se on ja paljon suhteessa "köyhempi". Ja jos puhtaasti "pelastamisen" kannalta ajatellaan palkkoja luulisi tämänkin olevan isompi.


Olenhan minäkin pelastanut monia ihmisiä ihan yksityishenkilönä. Sehän on meidän kansalaisvelvollisuutemme. Mutta jos käytät tätä kärjistyksenä voisihan saman sanoa sairaanhoitajiakin vastaan eikö?

Muutenkin, minähän sanoin viestini oikeastaan tuohon annakinsin aijempaan viestiin, sekä ihmetteli tuota "köyhä" kylttiä tässä yhteydessä myöskin. Joten asiayhteys katosi sinulta selvästikin jossain välissä.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Anselmi

Posts: 2,578

#239 • • Edited Anselmi And sell me

jUSSi, 15.11.2007 13:54:
Ei tietenkään, mutta historian valossa pystyn ymmärtämään ja tukemaan tätä työtaistelua.

Miksi aiemmat, perinteisemmät työtaistelumuodot eivät ole tuottaneet haluttua tulosta? Viimeksi vuonna 1995 hoitajat olivat lakossa, mutta hoitivat suojatyön, seurauksena oli, että korotuksia ei tullut. Työnantaja teetätti suojatyötä kunnes liitto antoi periksi. Kuten aiemmin sanoin, nyt näyttää siltä, että kiltit hoitajat eivät enää suostu nöyrtymään ja puurtamaan hiljaa.


Yhtälailla pystyn ymmärtämään. Mutta tukemaan ja hyväksymään en pysty sitä että Tehy meinaa maksattaa vuoden-95 epäonnistumista ihmisten hengillä 07.


Jos nyt kuitenkin otetaan yksi työtaistelu kerrallaan? Ratkaisevaa tässä kamppailussa on kansan tuki hoitajille. Jos sitä ei olisi, niin ei olisi tukea myöskään Tehyllä.


Niin otetaan, mutta ratkaisut joita nyt tehdään seuraa auttamatta mukana seuraaviin työtaisteluihin.
Hyvin pitkälle ajalla. Vaarana onkin se että uhrataan ja romutetaan koko sopimusneuvottelujärjestelmä jotta saataisiin Tehyä mielyttävä päätös.

Se on myös erittäin iso ongelma että tässä otetaan yksi työtaistelu kerrallaan. Kuten täälläkin on tullut esiin niin alipalkattuja aloja on kovasti monta, osa pahemassa palkkakuopassa kuin Tehy. Jos näitä lähdetään ottamaan yksi kerrallaan niin kauanko viimeisen täytyy odottaa? 50-vuotta? Arvaa vaan alkavatko nämä alat odottamaan vuosikymmeniä? Voisin veikata että jos tässä vielä hyväksytään kiristys jne. yleiseksi työtaistelukeinoksi niin parin päivän yleislakko on pientä verrattuna siihen mitä on luvassa tällä taktiikalla.

--
sen pituinen se

Cloud

Posts: 2,162

#240 • • Edited Cloud Game Freak

Anselmi, 15.11.2007 14:08:
---
jUSSi, 15.11.2007 13:54:
Ei tietenkään, mutta historian valossa pystyn ymmärtämään ja tukemaan tätä työtaistelua.

Miksi aiemmat, perinteisemmät työtaistelumuodot eivät ole tuottaneet haluttua tulosta? Viimeksi vuonna 1995 hoitajat olivat lakossa, mutta hoitivat suojatyön, seurauksena oli, että korotuksia ei tullut. Työnantaja teetätti suojatyötä kunnes liitto antoi periksi. Kuten aiemmin sanoin, nyt näyttää siltä, että kiltit hoitajat eivät enää suostu nöyrtymään ja puurtamaan hiljaa.

---

Yhtälailla pystyn ymmärtämään. Mutta tukemaan ja hyväksymään en pysty sitä että tehy meinaa maksattaa 95-vuoden epäonnistumista ihmisten hengillä 07.




Hauskintahan tai surullisinta tässä on se, että esim tehy ei ole tosiaan tuon 95tosen jälkeen tehnyt asioille yhtään mitään. Tuossa kuitenkin reilu vuosikymmen olisi ollut aikaa tehdä asioiden eteen jotain. Olisiko liittojen pitänyt kuitenkin yrittää saada jotain aikaiseksi tällä välilläkin.
Eikä vain nyt rutkaista tämmöstä pommia reilun 10vuoden jälkeen.
Itse en voi pitää tätä systeemiä tai toimintamallia minään hyvänä toimintamallina.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.