Suurmielenosoitus hoitajien puolesta!

434 posts, 22 pages, 129,645 views

Skenemursu

Posts: 1,568

#181 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

No, minä olen useammin saanut paskaa hoitoa yksityisellä puolella. Julkisella puolella ainoat ongelmat ovat olleet odotusaikojen kanssa, jolla varmaankin on jotain tekemistä ikuisen resurssipulan kanssa :)

Yksityiseltä saa päivystysajan heti kun tarttee saikkua kuumeen takia, se onkin ainoa asia missä yksityinen puoli toimii IMO paremmin kuin julkinen (ja miten se julkinen puoli korjattaisiin, rahalla kenties ;). Ja missä muussa maassa pääset tarvittaessa ilmaiseksi maan parhaan kirurgin leikkauspöydälle?

Yksityiselle puolelle voi kuka tahansa, taitoihin katsomatta, perustaa lääkäriaseman ja myydä palveluitaan, mutta yliopistolliseen sairaalaan ei ihan noin vain päästä töihin.

Eli julkisella puolella saat paljon todennäköisemmin parempaa hoitoa. Nämä yksityiset rahastusasemat toimivat hyvin vain tiettyyn pisteeseen saakka, sillä kun vaiva on tarpeeksi paha, niin aina käteen lätkäistään lähete julkiselle puolelle.


elikkä meinaat nyt, että julkisella puolella on pätevämpi henkilöstö kun yksityisellä :) eli yksityisklinikat esim. Tampereella mulla on paljon kokemuksia Koskiklinikasta... päättää hakea henkilökuntaa ja koska heillä on paremmat liksat kuin julkisella puolella, niin etsivät... öö epäpätevämpiä ja kokemattomampia työntekikijöitä duuniin??

okei... no mutta tää on vähän niinku kyllähän liikennelaitoksen bussitkin on ismompia kuin taksit. Mutta kyllä mä silti mielummin taksilla ajan, pääsee nopeammin, saa parempaa palvelua ja laukut kannetaan jne...

aikoinaan olin pahastikin vatsavainainen ja tuli käytyä läpi Porin sairaala, Tampereella Hatanpää ja Tays... ja kaikissa ne vaan yrittivät siirtää mua eteenpäin ja kukaan ei halunnut lähtee arvailemaan + että jokaisella oli tasan 15 min aikaa mulle... lopulta kuin ei mitään tapahtanut niin menin Koskiklinikalle ja pääsin samana päivänä hoitoon ja sain apua
Verano

Posts: 4,649

#182 • • Edited Verano Merituuli
Yle: "STTK:lainen Toimihenkilöunioni aloittaa Tehyn työtaistelun tukitoimet. Asiasta kerrotaan tiedotustilaisuudessa kello 13. Unionin puheenjohtajan Antti Rinteen mukaan unioni haluaa olla tukitoimien päänavaajana monia ihmisiä kuohuttaneessa lakkoasiassa."

Eli katsotaan marssitaanko täältä mekin tänään eduskuntatalolle. TU:n oma tänään alkavaksi suunniteltu lakko peruuntui eilen illalla kun osapuolet hyväksyivät Saloniuksen esityksen. Ihan tyytyväinen kyllä olen uuteen työehtosopimukseen. Mutta tänään tottakai eduskuntatalolle jos meillä tukitoimet alkavat siinä muodossa että marssimme ulos. Naisten matalapalkka-aloja on ihan liikaa joten ehdottomasti sairaanhoitajia tukemaan.

Ed. Sairaanhoitajien työtaistelusta voisi toki puhua enemmänkin, mutta todetaan nyt vain tähän väliin, että mielestäni hallituksen tulee vihdoinkin lunastaa lupauksensa. Omasta puolestani sairaanhoitajille kuuluukin enemmän palkkaa kuin vaikka itselleni työn vastuullisuuden ja kuormittavuuden takia.
Avernian

Posts: 7,451

#183 • • Avernian Kerettiläinen
Näin kipeänä ollessa on virtuaalisen tukeni riitettävä. :S

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

jUSSi

Posts: 1,377

#184 • • jUSSi äkäinen vanhus

Skenemursu, 15.11.2007 10:24:
elikkä meinaat nyt, että julkisella puolella on pätevämpi henkilöstö kun yksityisellä :) eli yksityisklinikat esim. Tampereella mulla on paljon kokemuksia Koskiklinikasta... päättää hakea henkilökuntaa ja koska heillä on paremmat liksat kuin julkisella puolella, niin etsivät... öö epäpätevämpiä ja kokemattomampia työntekikijöitä duuniin??



Juuri noin. Oikein päätelty.

Missä yksityisessä sairaalassa on mahdollista tehdä vaativia ensiaputoimenpiteitä, aivoleikkauksia, suorittaa elinsiirtoja? Yksityinen puoli toimii ihan hyvin ja pätevän henkilökunnan varassa, mutta yksityisten sairaaloiden resurssit loppuvat akuuteissa tapauksissa heti ja monissa tapauksissa heti erikoislääkärin konsultaation jälkeen. Olen monta kertaa käynyt työterveyslääkärillä ja aina kun on tarvittu jotain monimutkaisempaa tutkia, niin käteen on tullut lähete julkiselle puolelle.

Yksityiset tukevat julkista sairaanhoitoa, mutta erikoistuminen ja uusien hoitomenetelmien kehitys ei varmasti tapahdu yksityisen puolen sairaaloissa.

Mitä tulee tuohon kokemukseen julkinen vs. yksityinen, niin minun subjektiivinen mielipiteeni on ihan yhtä oikeassa kuin sinunkin. Tahdon vielä sanoa, että iso osa julkisen puolen lekureista tekee keikkaa yksityisellä, joten sinuakin todennäköisesti on huoltanut julkisella puolella kannuksensa hankkinut lekuri. Julkisen puolen ongelma onkin juuri resursseissa, jotka on räikesti alimitoitettu, jonka takia tulee tätä pallotteluedfektiä. Ja tästä päästään suoraan lakon ytimeen.

Hieman ot: mihin yksityiseen minä olisin muuten voinut mennä viime sunnuntain ja maanantain välisenä yönä, kun pitkittyneen virustaudin aiheuttama astamaattinen kohtaus vei hapenottokyvyn? Päädyin Jorvin päivystykseen ja 4,5h tunnin kuluttua ulos, keuhkot kuvattuina, verikokeet katottuina, terveeksi hoidettuna ja reseptien kanssa kotiin. Toimi kuin junan vessa. Yksityisellä puolella ole monesti odottanut vastaavia toimenpiteitä pidempään ja joutunut vielä tulemaan uudestaan.

Skenemursu, 15.11.2007 10:24:okei... no mutta tää on vähän niinku kyllähän liikennelaitoksen bussitkin on ismompia kuin taksit. Mutta kyllä mä silti mielummin taksilla ajan, pääsee nopeammin, saa parempaa palvelua ja laukut kannetaan jne...



Analogiasi hieman ontuu, sillä kuinka moni yksityinen pitää päivystystä auki ilta 6 jälkeen :) Vastaa tilannetta, että taksit lopettaisivat ajamisen klo 18:00. Tai sitten hinnat pompsahtaa oikein korkealle sen jälkeen.

Skenemursu, 15.11.2007 10:24:aikoinaan olin pahastikin vatsavainainen ja tuli käytyä läpi Porin sairaala, Tampereella Hatanpää ja Tays... ja kaikissa ne vaan yrittivät siirtää mua eteenpäin ja kukaan ei halunnut lähtee arvailemaan + että jokaisella oli tasan 15 min aikaa mulle... lopulta kuin ei mitään tapahtanut niin menin Koskiklinikalle ja pääsin samana päivänä hoitoon ja sain apua



Resurssiongelma :)

Olen edelleen sitä mieltä, että Suomen parhaan hoidon saa julkisen puolen sairaaloissa, a la yliopistosairaalat. Siellä majailee suomen parhaimmisto. En siis todellakaan väitä, että yksityisellä puolella on pelkkiä puoskareita, mutta muutama lääkäriystäväni on todennut, että valitettavan moni lääkäri siirtyy "jarruttelemaan" sekä vain kasvattamaan palkkaansa yksityiselle puolelle. Näitä lääkäreitä ei pahemmin kiinnosta ylläpitää tietouttaan tai oppia uutta ja he lähinnä tappavat aikaa odotellessaan eläkettä määräten samalla antibiootteja ja saikkua firmojen työntekijöille.

Ja tällä hetkellä esimerkiksi julisen puolen lääkäreiden palkat ovat kilpailukykyisiä. hehän saivat muutama vuosi sitten sellaisen ~20% palkankorotuksen vaikka toimivatkin julkisella puolella.
Cloud

Posts: 2,162

#185 • • Edited Cloud Game Freak

jUSSi, 15.11.2007 11:05:

Olen edelleen sitä mieltä, että Suomen parhaan hoidon saa julkisen puolen sairaaloissa, a la yliopistosairaalat. Siellä majailee suomen parhaimmisto. En siis todellakaan väitä, että yksityisellä puolella on pelkkiä puoskareita, mutta muutama lääkäriystäväni on todennut, että valitettavan moni lääkäri siirtyy "jarruttelemaan" sekä vain kasvattamaan palkkaansa yksityiselle puolelle. Näitä lääkäreitä ei pahemmin kiinnosta ylläpitää tietouttaan tai oppia uutta ja he lähinnä tappavat aikaa odotellessaan eläkettä määräten samalla antibiootteja ja saikkua firmojen työntekijöille.



Tähän täytyy sanoa, että vaikka näin varmasti onkin joissain tapauksissa. Niin yksityisellä on myös alan huiput ja monet erittäin ammattitaitoiset tekemässä duunia.
Lisäksi tässä unohtui se, että usein lääkärit toimivat yksityisellä sen normaalin sairaalan lisäksi "lisäduunin aka lisäliksan takia" Eli se sama "hyvä tai huono" lääkäri tekee useasti ensin duunin sielä terveyskeskuksessa tai jopa yliopistollisessa ja sen päiväduuninsa jälkeen menee pitämään yksityis praktiikkaa.

Point onkin. Kunnalliset lääkärit ovat myös yksityisiä lääkäreitä useasti. Joten tuo erottelu teidän kummankin esimerkissä ei ole useasti toimiva.

Mutta tämähän on taas niin ot:ta tuosta sairaanhoitajien lakosta, miten lääkärit toimivat joten tämä saa jäädä tähän.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

kokosbollar

Posts: 334

#186 • • kokosbollar franks and beans!

josbe, 15.11.2007 09:55:
---
kokosbollar, 14.11.2007 23:46:
"Hyväksytkö hallituksen potilasturvalain?"
Yllättäen suurin osa vastaajista (oli koottu suurimpien puolueiden kannattajista) oli vastannut kieltävästi. Voitais huomisen uutisissa sitten kysyä että "hyväksytkö hallituksen pikaisesti väsäämän lain hoitajien pakottamisesta työhön nykyaikaisessa Suomessa?" niin päästäisiin edes jotenkin tasoihin. Kukas se muuten väitti joskus, että valtio omistaisikin Nelosen takana olevasta yhtiöstä osan.. hmm.

---

Aahhaha. Kyselyn vastaajajoukko oli "koottu suurimpien puolueiden kannattajista"? Just. Tuliko mieleen, että suurin osa suomalaisista on suurimpien puolueiden kannattajia? :D

Ja tarkoitat varmaan, että oli vastannut myöntävästi eikä kieltävästi.

Tuon ensimmäisen lauseen harhaluuloisuuden voittaa vain tuo viimeisen lauseen harhaluuloisuus.

P.S. Kyseisen mielipidemittauksen oli teettänyt MTV:n uutiset ja Helsingin Uutiset.



Oho, kiitos huomatuksesta, siinähän pitäisikin lukea "myöntävästi". Tarkoituksena oli tosiaankin selventää että galluppiin vastanneet edustavat pääosaa väestöstä.

Harhaluuloisuus..? Aina saa spekuloida. Ota se sitten miten haluat.

--
Yeah, I know.
- Andy Pipkin -

Avatar
#187 • • Kirsikka Guest
Mä en ole aiheeseen sen kummemmin perehtynyt, enkä nyt edes ota kantaa siihen, saavatko hoitajat tarpeeksi palkkaa vai ei, mutta mua korpeaa suunnattomasti tämä hoitajien lakkoilu. Pari raskaana olevaa naista jo lennätettiin ruotsiin, mitä vielä edessä. Pienen lapsen äitinä hiukan huolestuttaa, että jos ja kun tässä talven mittaan kaikenlaista tautia pukkaa, osa ehkä sairaalahoitoakin vaativia, ni mitäs sit jos hoitsut on lakossa.

Toivottavasti osapuolet saavat asiansa pian sovittua jotenkin päin, pääasia että ihmiset saavat hyvää hoitoa täällä Suomessa, ettei tarvitse ulkomaille lähteä!
Neko

Posts: 943

#188 • • Neko No äläpä kerro enempää
Niin, onhan se jännää että silloin kun pyytää lisää palkkaa, et ole minkään arvoinen, mutta annas olla kun irtisanoo itsensä niin oikein lailla pakotetaan töihin kun olet niin tärkeä.
-henu-

Posts: 67

#189 • • -henu-
Mikä on tällä hetkellä sairaanhoitajan keskipalkka siis euroina LISÄT sisällytettynä?
Neko

Posts: 943

#190 • • Edited Neko No äläpä kerro enempää
Taitaa olla siinä 2 300 euron tienoilla.

Edit: viisammat korjatkoon, tuo IIRC -pohjalta heitetty.
Verano

Posts: 4,649

#191 • • Verano Merituuli
Pääasia tottakai että ihmiset saavat hyvää hoitoa Suomessa. Mutta jos palkkoja ei nosteta niin seurauksena hoitajia lähtenee nykyistäkin enemmän esim. Norjaan tai Britteihin paremman palkan takia. Tai sitten tosiaan nykyiset sairaanhoitajat vaihtavat alaa puhumattakaan siitä, että tulevaisuudessa ala kiinnostaa yhä vähenevää määrää uusia opiskelijoita.

Voihan toki olla, että Suomeen aletaan rekrytoimaan lisää ulkomaisia hoitajia maista, joissa palkka- _ja_ hintataso on täkäläistä alhaisempi. Mutta onko siinäkään sitten kovin paljon järkeä, että täältä lähdetään muualle hommiin samalla kun tänne massarekrytoidaan hoitajia muualta.

Ymmärrän hyvin, että esim. raskaana olevia, vanhuksia ja potilaina jo olevia jne lakko pelottaa. Itseänikin varmasti pelottaisi jos olisi todennäköistä, että lakon aikana hoitoa tarvitsisin. Eikä sitä voi tietenkään koskaan tietää kuka lakon aikana sairastuu tai loukkaantuu. Se voin ihan yhtä hyvin olla minä tai läheiseni.

Mutta silti vastuu lakon seurauksista lankeaa mielestäni ehdottomasti hallitukselle eikä sairaanhoitajille.
-henu-

Posts: 67

#192 • • Edited -henu-

Neko, 15.11.2007 11:50:
Taitaa olla siinä 2 300 euron tienoilla.

Edit: viisammat korjatkoon, tuo IIRC -pohjalta heitetty.


Elikä se palkankorotus 24% on summana tällä hetkellä siis 2852 euroa pitäisi olla keskipalkka korotuksen jälkeen.


Rahana palkkaa lisää siis 552 tuntuuko toi summa vain minusta aika isolta..
Vuodessa siis sairaanhoitajien palkoihin lisää 68 miljoonaa euroa siis jos vain tehyläiset saavat kyseisen korotuksen. (tehyläisiä 124000)
Verano

Posts: 4,649

#193 • • Edited Verano Merituuli
Ei tässä kiistassa ole pelkästään palkankorotuksista kyse vaan myös työehtojen parantamisesta muutenkin. Esim iso kysymys on määräaikaisten työsuhteiden suuri määrä. Tämä toki koskee myös monia muitakin aloja. Ja vaikka alalla työvoimapulaa olisikin, on määräaikaisuus silti suuri rasite ja stressinaihe tulevaisuutta ja omaa elämää suunniteltaessa.

En ole tätä topikkia paljoa kerennyt lukemaan, joten sori jos toistan kovasti jo käytyä keskustelua.
Neko

Posts: 943

#194 • • Edited Neko No äläpä kerro enempää
Niin, moni hoitaja harkitseekin alan vaihtoa, kenties näin pitäisi tehdäkin, kun kerran raskaasta työstä ei makseta työn arvon mukaista palkkaa. Aika hyvä signaali on tämä pakkolaki, se pistää vielä koulussakin olevan hoitajan miettimään että kannattaisiko jo tässä vaiheessa suuntautua muualle (sivusta seuranneena voi vakuuttaa tämän todelliseksi).

Mutta eipä hätää, asiassa voidaan toimia kuten muilla matalapalkkaisilla aloilla, esim. siivousala taitaa pyöriä maahanmuuttajien varassa.
-henu-

Posts: 67

#195 • • -henu-

Neko, 15.11.2007 12:04:
Niin, moni hoitaja harkitseekin alan vaihtoa, kenties näin pitäisi tehdäkin, kun kerran raskaasta työstä ei makseta työn arvon mukaista palkkaa. Aika hyvä signaali on tämä pakkolaki, se pistää vielä koulussakin olevan hoitajan miettimään että kannattaisiko jo tässä vaiheessa suuntautua muualle (sivusta seuranneena voi vakuuttaa tämän todelliseksi).



Onko lääkärit jättäneet ennen potilaat hoitamatta?
Onko palomiehet jättäneet palot sammuttamatta?
Neko

Posts: 943

#196 • • Edited Neko No äläpä kerro enempää
En tiedä, mutta irtisanoutua on joku voinutkin, se kai on jokaisen oikeus?
Anselmi

Posts: 2,578

#197 • • Anselmi And sell me

Neko, 15.11.2007 12:08:
En tiedä, mutta irtisanoutua on joku voinutkin, se kai on jokaisen oikeus?


Ihme vitun saivartelua. irtisanoutuminen ja organisoitu joukkoirtisanoutuminen on kaksi täysin eri asiaa.

--
sen pituinen se

Verano

Posts: 4,649

#198 • • Verano Merituuli

-henu-, 15.11.2007 12:07:
Onko lääkärit jättäneet ennen potilaat hoitamatta?
Onko palomiehet jättäneet palot sammuttamatta?



Kuinka monta kertaa poliitikot ovat suureellisesti käsi raamatulla valaa vannoen luvanneet nostaa lääkäreiden ja palomiesten palkkoja? Mutta tottakai esim palomiesten ja poliisien palkoissa olisi nostamisen varaa.
Cloud

Posts: 2,162

#200 • • Cloud Game Freak
Kun nyt vielä hoitaisivat hommat niin, että palkkattaisiin oikea määrä töitä tekeviä sitten oikeisiin hommiin. Etteivät erikois sairaanhoitajat joutuisi jatkossakin tekemään lähäreiden hommia omiensa sivussa. Helpottuisi työtaakka ja raskaus varmasti paljon.

Tätä ei välttämättä kaikilla osastoilla tapahdu, mutta monella menee näinkin ja tälläisissä tilanteissa useasti hoitajat mitä itse tiedän ovat toivoneet enemmänkin lisää oikeanlaisia duunin tekijöitä kuin lisää liksaa. Ja ymmärtäähän sen, jos on erikoistunut ja lukenut sen 4.5 vuotta erikois-sairaanhoitoon ja joutuu vääntämään lähärin hommia niin varmasti potuttaa. Palkkannosto on hyvä apu muttei korjaus itse ongelmaan.

Eli toivon, että hoitaisivat kaikki tämmöisetkin ongelmat tuossa nyt sitten palkkauksen lisäksi. Arvostusta on monenlaista tämäkin on yhtä.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.