Suurmielenosoitus hoitajien puolesta!

434 posts, 22 pages, 130,034 views

Anselmi

Posts: 2,578

#201 • • Anselmi And sell me

Neko, 15.11.2007 12:26:
---
Anselmi, 15.11.2007 12:22:
Ihme vitun saivartelua. irtisanoutuminen ja organisoitu joukkoirtisanoutuminen on kaksi täysin eri asiaa.

---

Ihan miten herra haluaa, oikeus silti.


No tottakai se on jokaisen oikeus. Mutta kerrotko vielä että millä tavalla yksittäisen ihmisen oikeus irtisanoutumiseen liittyy tähän keskusteluun jota käymme siitä että Tehy organisoi joukkoirtisanoutumista työtaistelukeinona?

--
sen pituinen se

Neko

Posts: 943

#202 • • Neko No äläpä kerro enempää
Voiko irtisanomisoikeuden jotenkin erottaa tästä asiasta? Sanooko laki että keino on laiton?
jUSSi

Posts: 1,377

#203 • • jUSSi äkäinen vanhus

-henu-, 15.11.2007 11:58:
---
Neko, 15.11.2007 11:50:
Taitaa olla siinä 2 300 euron tienoilla.

Edit: viisammat korjatkoon, tuo IIRC -pohjalta heitetty.

---

Elikä se palkankorotus 24% on summana tällä hetkellä siis 2852 euroa pitäisi olla keskipalkka korotuksen jälkeen.


Rahana palkkaa lisää siis 552 tuntuuko toi summa vain minusta aika isolta..
Vuodessa siis sairaanhoitajien palkoihin lisää 68 miljoonaa euroa siis jos vain tehyläiset saavat kyseisen korotuksen. (tehyläisiä 124000)



Kyse ei siis ole kertakorotuksesta vaan tavoitteesta seuraavalle 2,5 - 3 vuodelle.
Anselmi

Posts: 2,578

#204 • • Anselmi And sell me

Neko, 15.11.2007 12:36:
Voiko irtisanomisoikeuden jotenkin erottaa tästä asiasta? Sanooko laki että keino on laiton?


Irtisanoutumisoikeus on vain yksi niistä porsaanreistä joita tässä yritetään käyttää kiristyskeinona. Yhtälaillahan voitaisiin käyttää vaikka sitä että kaikki hoitajat sattuvat sairastumaan samana päivänä tai se että ei ole tavoitettavissa (keinoja joita jotkut hoitajat ovat väläytelleet pakkolain yhteydessä).
Se että mikään noista teoista ei yksittäisenään ole laiton, ei tarkoita sitä etteikö niillä voisi organisoidusti varantaa kansalaisten turvallisuuden. Siksi valtiovalta valmistelee pakkolakia ettei niin kävisi.

Mahdollisia menettettyjä ihmishenkiä ei paljon olisi tuonut takaisin se että Jaana-Laitinen Pesola & Co on keksinyt laillisen porsaanreiän Tehyn työtaisteluaseeksi. Luojan kiitos viisaammat mielet ehti väliin ja pakkolaki tulee estämään saivartelulla ja ihmishenkien vaarantamisella ( ellei jopa uhraamisella) käytävän kiristämisen ja sen sijaan laittaa Tehyn käymään työtaistelun täysin samoilla keinoilla kun kaikki muutkin ovat sen tehneet.

Ikävä kyllä Jaana-Laitinen Pesola & Co on ammattitaidottomalla ja typerällä toiminallaan päässeet vesittämään erittäin tärkeää asiaa:/

--
sen pituinen se

Neko

Posts: 943

#205 • • Neko No äläpä kerro enempää
Asian voi nähdä noinkin, ja on siinä pointtinsa, myönnän sen kyllä. Mutta hallaa saadaan tällä pakolla kyllä, kuten jo mainitsinkin, on hoitajia jotka eivät enää palaa alalle. Onko kyseessä merkittävä määrä, se jää nähtäväksi.
Tiinuliinu81

Posts: 510

#206 • • Tiinuliinu81 Säätäjä

Cloud, 14.11.2007 20:57:
---


Vastuuta varmasti on, mutta aina päävastuu on lääkärillä. Vrt; Verensiirto jossa aina vastuu on lääkärillä vaikka hoitaja sen tekisi ja siinä tyrisi.



Tottakai mutta en usko, että sairaanhoitajat niin sokeasti työtään tekee, ettei siitä paineita ottaisi, jos tyrisi. Ja varmasti monessa paikassa kiireen keskellä hommia delegoidaan aika kevyesti tällä alalla.

--
Jos oisit kohtelias, hyvätapainen
jos oisit vähemmän vittumainen
tai äiti Teresan sukulainen...

nethr

Posts: 763

#207 • • nethr !!

jUSSi, 15.11.2007 12:50:
---

Kyse ei siis ole kertakorotuksesta vaan tavoitteesta seuraavalle 2,5 - 3 vuodelle.



Tätä pointtia ei useimmat ilmeisesti ole edes huomioineet tämän sopan keskellä *igor* Tai ainakin siltä tuntuu.

--
xD

josbe

Posts: 1,982

#208 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Verano, 15.11.2007 12:03:
Ei tässä kiistassa ole pelkästään palkankorotuksista kyse vaan myös työehtojen parantamisesta muutenkin. Esim iso kysymys on määräaikaisten työsuhteiden suuri määrä. Tämä toki koskee myös monia muitakin aloja.


ISO HÖPS. Tässä kiistassa on nimenomaan kyse RAHASTA eikä mistään muusta.

Esim. määräaikaisten suhteiden määrää ei sopimuksilla paljoa paranneta. Eihän siihen olla pystytty edes lain voimalla.
Jone

Posts: 8,258

#209 • • Edited Jone Archibald Haddock

-henu-, 15.11.2007 11:58:
Elikä se palkankorotus 24% on summana tällä hetkellä siis 2852 euroa pitäisi olla keskipalkka korotuksen jälkeen.



Mä oon varmaan auttamatta pudonnut palkoissa kelkasta, koska mun mielestäni toi on aika tykki liksa. Ei kohtuullinen, vaan jo melko iso.
Anselmi

Posts: 2,578

#210 • • Anselmi And sell me

josbe, 15.11.2007 13:00:
---
Verano, 15.11.2007 12:03:
Ei tässä kiistassa ole pelkästään palkankorotuksista kyse vaan myös työehtojen parantamisesta muutenkin. Esim iso kysymys on määräaikaisten työsuhteiden suuri määrä. Tämä toki koskee myös monia muitakin aloja.
---

ISO HÖPS. Tässä kiistassa on nimenomaan kyse RAHASTA eikä mistään muusta.


Samoilla linjoilla Josben kanssa. Mitä on medioita seurannut niin haastatteluja ja eduskuntaa myöten
Tehy sekä haastatellut hoitajat on painottanut vain ja ainoastaan rahaa. "Rahalla se ratkeaa" "Kyse on vain rahasta" jne raha raha raha. Siitähän tässä juurikin on kyse, sen myöntää kummatkin osapuolet. Mistään muita asioita ei ole tuotu edes kunnolla esiin. Toki olisi toivottavaa että nimen omaan noista muistakin asioista taisteltaisiin ja niihin puututtaisiin. Mutta hyvä että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Propsit siitä Tehylle ja hoitajille.

--
sen pituinen se

Anselmi

Posts: 2,578

#211 • • Anselmi And sell me

Jone, 15.11.2007 13:04:
---
-henu-, 15.11.2007 11:58:
Elikä se palkankorotus 24% on summana tällä hetkellä siis 2852 euroa pitäisi olla keskipalkka korotuksen jälkeen.

---


Mä oon varmaan auttamatta pudonnut palkoissa kelkasta, koska mun mielestäni toi on aika tykki liksa. Ei kohtuullinen, vaan jo melko iso.


Itse kanssa pidän tuota kovasti tykkinä liksana. Teollisuudenalalta löytyy jengiä jotka saa tuosta about puolet kuussa:/

--
sen pituinen se

jUSSi

Posts: 1,377

#212 • • jUSSi äkäinen vanhus

Anselmi, 15.11.2007 12:22:
---
Neko, 15.11.2007 12:08:
En tiedä, mutta irtisanoutua on joku voinutkin, se kai on jokaisen oikeus?

---

Ihme vitun saivartelua. irtisanoutuminen ja organisoitu joukkoirtisanoutuminen on kaksi täysin eri asiaa.



Kun kaikki ovat samaa mieltä siitä, että terveydenhuolto on tärkeää, niin kannattaisiko tällaisen toimen/tilanteen edessä vihdoin uskoa, että sitä työtä ei enää tehdä pyhällä hengellä tai kutsumuksesta. Kompensaatiota on pakko parantaa. Uusimmassa Suomen Kuvalehdessä on uusin tutkimus eri ammattien arvostuksesta. Sairaanhoitaja on sijalla 6. Siis kuudenneksi eniten arvostettu ammatti. piste.

Kuinka monta nyt oikeasti vaan vituttaa se, että tilanne muistuttaa kiristystä ja sen takia vastustaa palkkojen korotusta? Kun hoitajapula on oikeasti ongelma, niin miten se pitäisi korjata ellei lisäämällä rahoitusta ja resursseja? Kamelin selkä on vain nyt taittunut, paska homma, mutta miksi se on päästetty tähän? Henkilökohtaisesti minua vituttaa tällä hetkellä eniten poliitikot. Koska kunnat ovat riippuvaisia valtion rahoista, heillä on kaikki keinot ratkaista tämä, mutta siellä vai jauhetaan paskaa.
Bio

Posts: 4,429

#213 • • Edited Bio The Bullies / Pinky

-henu-, 15.11.2007 11:58:
Elikä se palkankorotus 24% on summana tällä hetkellä siis 2852 euroa pitäisi olla keskipalkka korotuksen jälkeen.



Ei kyl nouse kaikilla ton verran, ehkä sellaiselle joka tekee paljon ilta- ja yövuoroja ja riippuu kans missä päin asuu, esim. Hki:n seudulla varmaan on hiukan parempi palkka. Turussa taitaa olla sairaanhoitajan keskitason palkka n. 2000e

edit: ja niin tosiaan 2,5-3 vuoden ajalla se korotus mitä jUSSi tossa postasikin
jUSSi

Posts: 1,377

#214 • • jUSSi äkäinen vanhus

Anselmi, 15.11.2007 13:10:
---
Jone, 15.11.2007 13:04:
---
-henu-, 15.11.2007 11:58:
Elikä se palkankorotus 24% on summana tällä hetkellä siis 2852 euroa pitäisi olla keskipalkka korotuksen jälkeen.

---


Mä oon varmaan auttamatta pudonnut palkoissa kelkasta, koska mun mielestäni toi on aika tykki liksa. Ei kohtuullinen, vaan jo melko iso.

---

Itse kanssa pidän tuota kovasti tykkinä liksana. Teollisuudenalalta löytyy jengiä jotka saa tuosta about puolet kuussa:/



jUSSi, 15.11.2007 12:50:
Kyse ei siis ole kertakorotuksesta vaan tavoitteesta seuraavalle 2,5 - 3 vuodelle.

Jone

Posts: 8,258

#216 • • Jone Archibald Haddock

Anselmi, 15.11.2007 13:10:
Itse kanssa pidän tuota kovasti tykkinä liksana. Teollisuudenalalta löytyy jengiä jotka saa tuosta about puolet kuussa:/



Mut hei, "ne ei pelasta henkiä."

Mua oikeasti pännii toi argumentti. Kyllä, terveydenhuollolla on erityisasema tässä suhteessa. Onko hoitajan homma sit erityisen vaativaa verrattuna moniin muihin ammatteihin? Ei, se ihan homma siinä missä muutkin. Aika heikoissa kantimissa mennään jos tasan tolla argumentilla huudellaan oman homman aliarvostetusta asemasta ja palkkakuopasta, jonka mä koitan kovin nähdä mutten pysty siinä laajuudessa millainen äläkkä tästä nyt on nostettu.

Jos nyt haluis ruveta pompottamaan takaisin toisen suuntaan vastaavantasoisia vasta-argumenttaja, niin ilkeä vois sanoa et "eihän toi hoitajan työ edes tuota mitään, joten on kohtuullista että niillä on pienet palkat." Se olis tietysti aivan käsittämätön yliyksinkertaistus, mutta niin on toi "hoitajat pelastaa henkiä, joten niiden ammatti on muita vastaavan vaativuustason hommia arvokkaampi"-lasautuskin.
Cloud

Posts: 2,162

#217 • • Cloud Game Freak

*PinkBunnY*, 15.11.2007 12:59:
Tottakai mutta en usko, että sairaanhoitajat niin sokeasti työtään tekee, ettei siitä paineita ottaisi, jos tyrisi. Ja varmasti monessa paikassa kiireen keskellä hommia delegoidaan aika kevyesti tällä alalla.



No mutta eikös se ole aika pelottava ajatus jos hoitaja ei ottaisi minkäänlaista tunne vastuuta / painetta hommistaan.

Varmasti hommia delegoidaan miten sattuu. Mutta uskoisin, että ei nyt ihan mitä vain delegoida tuosta vain. Esmes nyt juuri verensiirto tai nukutus.

Mutta joo esim juuri näitä erikoissairaanhoitaja tekee lähärin hommia delegointeja tapahtuu ihan liikaakin. Ja tätä tilannetta saisi korjata paljon tuon liksan lisäksikin.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Tarsu

Posts: 2,449

#218 • • Tarsu

Anselmi,
Teollisuudenalalta löytyy jengiä jotka saa tuosta about puolet kuussa:/



maksetaanko jollekin talon
kirjoilla olevalle tuollaista palkkaa,
jos tekee työtä 40h/ vko?

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

Tiinuliinu81

Posts: 510

#219 • • Edited Tiinuliinu81 Säätäjä
^^


Juu, tottakai olisi, jopa epäinhimillistä mutta se olikin juuri pointti, että lääkäreiden työtä korostetaan ja arvostetaan mielestäni liikaa vrt sairaanhoitajien. Toki varmasti riippuu mikä lääkäri on. Tekeekö leikkauksia vai onko yleislääkäri jne.

--
Jos oisit kohtelias, hyvätapainen
jos oisit vähemmän vittumainen
tai äiti Teresan sukulainen...

josbe

Posts: 1,982

#220 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Jone, 15.11.2007 13:21:
---
Anselmi, 15.11.2007 13:10:
Itse kanssa pidän tuota kovasti tykkinä liksana. Teollisuudenalalta löytyy jengiä jotka saa tuosta about puolet kuussa:/

---


Mut hei, "ne ei pelasta henkiä."

Mua oikeasti pännii toi argumentti. Kyllä, terveydenhuollolla on erityisasema tässä suhteessa. Onko hoitajan homma sit erityisen vaativaa verrattuna moniin muihin ammatteihin? Ei, se ihan homma siinä missä muutkin. Aika heikoissa kantimissa mennään jos tasan tolla argumentilla huudellaan oman homman aliarvostetusta asemasta ja palkkakuopasta, jonka mä koitan kovin nähdä mutten pysty siinä laajuudessa millainen äläkkä tästä nyt on nostettu.


Sama. Ottaa aivoon tuo yhden ammatin ylentäminen ja samalla muiden alentaminen.

Jos tuota ketjua jatkettaisiin kärjistäen, niin verottajahan se pelastaa henkiä kerätessään varat, joita julkisessa sairaanhoidossa käytetään. Ja loppujen lopuksi kaikki veronmaksajat pelastavat "omia henkiään"! :

Ok, huono vertaus, mutta silti!!!