Ana-5000, 15.11.2007 17:48:
Tarkkaa määrää en todellakaan osaa maallikkona arvioida, mutta varmasti osa ainakin. Eikä se mene varmaankaan niin, että otetaan yksi kymmenestä ja pakotetaan se tekemään 24/7 hommia, veikkaisin että kehitetään sellainen "skeleton crew"-ratkaisu, että jos työtaistelu venyy, niin siinä ajassa pitää tehdä vuoro tai pari kunkin.
Entä jos valtaosa hoitajista on "tavoittamattomissa"?
Itse lääkintämiehenä palvelleena voin sanoa, etten ehdottomasti ole missään nimessä pätevä tekemään mitään muita kuin karkeita henkeä pelastavia ensiaputoimenpiteitä. Ja varuskuntien lääkäreitä tarvitaan siellä varuskunnissa.
En ole lainkaan vakuuttunut siitä, että niitä lääkäreitä tarvitaan siellä varuskunnissa enemmän kuin sairaaloissa pahimman sattuessa, mutta eivät nuo tosiaan mitään järin realistisia ehdotuksia olleet. Mieti asiaa kuitenkin näin: Sinun ja kaltaistesi pitäisi kyetä vaalimaan minun hyvinvointiani rintamalla ainakin jossain määrin. Jos minulla olisin sairaalassa vaikkapa tuore ja parantumassa oleva avomurtuma jalassa, niin kyllä minä mieluummin sinut ottaisin sitä sidettä vaihtamaan ja tilaa valvomaan kuin en ketään.
Toisaalta jos sinut virka-apuna napattaisiin paikalle, olisit sinäkin oikeastaan pakkotyössä, joten se siitä.
Niin, toisaalta näinkin. Toisaalta kokisin, että jos kyseistä velvollisuutta ei vielä ole lainsäädännöllisesti järjestettynä, se tulee järjestää. Se, karkoittaako poikkeusolojen lainsäädäntö nyt tulevat hoitsut alalta koska joutuvat mahdollisesti lakon aikana muutaman vuoron tekemään on.. no, vaikea spekuloinnin kohde. En usko. Kyse ei mielestäni näissä olosuhteissa ole pelkästä ammatista, vaan myös kansallisesta velvollisuudesta, sillä nämä ihmiset turvaavat valtion olennaisia toimintoja työllään.
...ja valtiolla on vähän outo tapa osoittaa se. Noh, kyllä mä ymmärrän sun kantasi varsin hyvin. En vain koe tätä sellaisena poikkeustilana, että hallituksen toiminta menisi läpi liehuvin lipuin, vaan koko pakkolaki istuu aika huonosti "hyvien päätösten" joukkoon. Sinä näet, että tässä vain suojellaan viattomia, eikä viattomien suojelussa sinällään ole minunkaan mielestäni mitään vikaa. Minä taas näen, että hallitus on ajanut hoitajat pakkotilanteeseen, jossa on joko hyväksyttävä se, ettei lupauksia koskaan lunasteta, tai sitten pistettävä kova kovaa vastaan. Hallitus on siis se, joka tässä uhkaa viattomia. Kuten aikaisemmin on todettu, hoitajat ovat jo päälle kymmenen vuotta taistelleet saman asian puolesta ns. normaalein keinoin, mutta kun työnantajat saavat kierrettyä lakonkin tehottomaksi, mitä vaihtoehtoja hoitajille oikein jää?
Niin, mä taas olen jo pitkään elänyt siinä käsityksessä että tää viidensadan seteli oli lähinnä median meuhkaamista eikä moisia lupauksia ole oikeastaan tehty. Mutta toki joo, nostaisivat vaan sen palkan ni sillä selvä - mutta kai siihenkin on joku muu syy kuin silkka vittumaisuus etteivät hoitajat k.o. palkankorotusta ole vielä saaneet.
Katsopa vastaukseni hallulle:
http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=58843;pid=1050046#1050046
Syitä taas voi spekuloida melkein niin paljon kuin haluaa. Jos hallitus antaa periksi, voidaan se ottaa merkkinä kiristyksen (tai "kiristyksen") toimivuudesta, millä voi olla ikäviä seurauksia. Hallitus ei myöskään uskottavuussyistä voi enää myöntää luvanneensa 500 e korotusta, vaikka näin olisikin, ja siksi sitä ei myöskään haluta antaa. Myöskään kunnat eivät varmaan halua kantaa vastuutaan varojen sijoittelusta, joka Soininvaaran mukaan on siis mennyt ihan reisille.
Normaalitilanteessa ei kyse ole pakkotyöstä vaan palkkatyöstä. Ja onko muutama hoitajan velvoittaminen töihin jottei koko terveydenhuolto lamaantuisi "järjetöntä"? Mielestäni tilanne jos näin ei tehdä on käsittämätön.
Palkallinen pakkotyö on pakkotyötä sekin. Mutuna sanoisin, että terveydenhuolto lamaantuu, vaikka työhön pakotettaisiin samanaikaisesti kolmasosa tai ehkä jopa puolet eroaikeita hautovista Tehyläisistä. Kyllä sellainen vie aika tehokkaasti pohjaa työtaistelultakin.
Tuntuu että nyt on iskenyt sellanen vauhtisokeus osapuolille, että mennään hampaat irvessä loppuun asti kävi miten kävi, eihän tässä kärsi kuin kolmannet osapuolet. Ei päättäjät eikä hoitajat, tehy korvaa kohtuu hyvin työtaistelun ajalta liksat. Tässä "sodassa" kärsii pahiten siviilit eli ne kaikenmoiset vittumaiseen aikaan sairastuneet ja synnyttävät.
Kärsivien suhteen ollaan ihan samaa mieltä.
no jeesustellaanpa tähän kun ton totaalin tohon nykäsit että on jokaisella hoitajallakin mahdollisuus kieltäytyä töihin menemästä vaikka lailla sinne velvoitettaisiin, vrt. totaali.
Perkele, olisi pitänyt puhua sivarista. x) No joo, on toki, mutta jos Tehy ei tosiaan noita sakkoja maksa, on tilanne vähän toinen kuin totaalilla. Työnteon ja syömisen välillä ei kovin monella ole vaihtoehtoja.
Joo, paskan tilanteen ovat pedanneet itselleen ja saisivat sen selvittää muilla keinoin, mutta jos palkkaneuvottelun rattaat ovat kirskahtaneet niin pahasti jumiin että yli kymmenen tuhatta hoitajaa meinaa irtisanoa itseään, tarvitsee kehitellä väliaikaisia ratkaisuja etteivät sivulliset, eli siis potilaat, kärsi kohtuuttomasti. Ja nimenomaan "kohtuuttomasti" on tässä avainsana.
Kuinka pitkään nuo väliaikaiset ratkaisut voivat sitten olla voimassa? Mitä jos 10 000 sairaanhoitajaa tekee tämän kiistan jälkeen ihan itsenäisen päätöksen lopettaa työsuhteensa? Voidaanko silloin enää sivullisiin vetoamalla pakottaa ihmisiä töihin?