Suurmielenosoitus hoitajien puolesta!

434 posts, 22 pages, 130,504 views

Jone

Posts: 8,258

#281 • • Jone Archibald Haddock

jUSSi, 15.11.2007 19:05:
Koita asua pääkaupunkiseudulla 2 lapsen kanssa ja tienata vain 2000e/kk.



Kiitoksia hienosta maalailuesimerkistä.

Entäs hei jos niitä lapsia onkin kuusi ja sairaanhoitajaltamme on vielä kihtikin? Ei oo muuten helppoa ei. x)

Tällaisten pohjaltako nyt ihan oikeasti pitäisi ruveta tuntemaan enemmän sitä myötätuntoa? "OMG, pelastetaan ihmishenkiä ja samalla ollaan kahden lapsen yksinhuoltajia kaikki ja yksinhuoltajasairaanhoitajien ainoa tulo on työstä saatu palkka. Mistä yhteiskunnan tuista ja elatusmaksuista sä nyt puhut. Hyshys, älä spoilaa traagista stoorii hei."

Keskustelu alkaa saavuttamaan naurettavan pisteen. Tähän threadiin puhalletaan fiilispohjalta lähes mitä tahansa suoraan perseestä.
m1kk3

Posts: 5,560

#282 • • m1kk3 no-life
^ *nauru*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Jone

Posts: 8,258

#283 • • Edited Jone Archibald Haddock

mayah, 15.11.2007 19:22:
No mistä tässä sun mielestä sitte pitäis keskustella, jos ei a) siitä periaatekysymyksestä, että sairaanhoitajat ovat palkkakuopassa (ja joo, ovat monet muutkin, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että sairaanhoitajat ovat palkkakuopassa) tai b) niistä aivan todellisista ja realistisista esimerkeistä jotka kuvastavat hoitajien arkea?



Mä olen ehdottomasti sillä kannalla, että keskustelua kannattaa jatkaa, mutta jotta siitä olis kenellekkään yhtään mitään hyötyä kannattaisi jatkaminen tehdä vähän älykkäämmällä ja vähemmän tunnepitoisella tasolla. Tällä hetkellä meno on ihan vastaavaa kuin olis jos puusepät lakkoon mennessään korostais työnsä raskautta, vaarallisuutta, tärkeyttä (kaikki meistä tarvii kalusteita hei) ja sit kun ihmisten sympatiaa ei muuten tuntuis heruvan, niin ruvettaisiin kertomaan nyyhkytarinoita niistä ammattikunnan jäsenistä, jotka pelaavat tässä maailmassa korttia enää yhdeksällä sormella sirkkelin jäljiltä.

Liiallinen tunteen palo ei mun nähdäkseni auta yhtään tässä keskustelussa ja se vaan häiritsee näkemästä niitä olennaisia asioista.
%

Posts: 568

#284 • • %
Miksei korjattais tätä palkkakuoppaa tässä ja nyt. Olisko mahdollista, että ihmiset tippais sitä hoitajaa jonka luona on tullut käytyä?

--
Elä niin kuin haluat, äläkä niin kuin yhteiskunta haluaa sinun elävän.

Skenemursu

Posts: 1,568

#285 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

Mä olen ehdottomasti sillä kannalla, että keskustelua kannattaa jatkaa, mutta jotta siitä olis kenellekkään yhtään mitään hyötyä kannattaisi jatkaminen tehdä vähän älykkäämmällä ja vähemmän tunnepitoisella tasolla. Tällä hetkellä meno on ihan vastaavaa kuin olis jos puusepät lakkoon mennessään korostais työnsä raskautta, vaarallisuutta, tärkeyttä (kaikki meistä tarvii kalusteita hei) ja sit kun ihmisten sympatiaa ei muuten tuntuis heruvan, niin ruvettaisiin kertomaan nyyhkytarinoita niistä ammattikunnan jäsenistä, jotka pelaavat tässä maailmassa korttia enää yhdeksällä sormella sirkkelin jäljiltä.

Liiallinen tunteen palo ei mun nähdäkseni auta yhtään tässä keskustelussa ja se vaan häiritsee näkemästä niitä olennaisia asioista.

en olis ikinä uskonut kirjoittavani tätä, mutta Jone... tässä topicissa sulta on tullut vain asiallisia kommentteja joista olen toistaiseksi 100% samaa mieltä... vau :)
Sunflower

Posts: 363

#286 • • Sunflower

Jone, 15.11.2007 19:43:

Mä olen ehdottomasti sillä kannalla, että keskustelua kannattaa jatkaa, mutta jotta siitä olis kenellekkään yhtään mitään hyötyä kannattaisi jatkaminen tehdä vähän älykkäämmällä ja vähemmän tunnepitoisella tasolla. Tällä hetkellä meno on ihan vastaavaa kuin olis jos puusepät lakkoon mennessään korostais työnsä raskautta, vaarallisuutta, tärkeyttä (kaikki meistä tarvii kalusteita hei) ja sit kun ihmisten sympatiaa ei muuten tuntuis heruvan, niin ruvettaisiin kertomaan nyyhkytarinoita niistä ammattikunnan jäsenistä, jotka pelaavat tässä maailmassa korttia enää yhdeksällä sormella sirkkelin jäljiltä.

Liiallinen tunteen palo ei mun nähdäkseni auta yhtään tässä keskustelussa ja se vaan häiritsee näkemästä niitä olennaisia asioista.



Jepjep, tämä on totta, mutta samaan jeesusteluun sortuu toinenkin puoli vertauksilla siivoojien palkkoihin, mutuajatuksiin hoitajien työstä ja palkoista sekä paasaukseen siitä, miten hoitajat tekevät niin hienoa kutsumustyötä, etteivät oikeastaan tuon riemun lisäksi tarvitsisi minkäännäköistä palkankorotusta.

Eli Jonen kommentit kattamaan keskustelua puolin ja toisin.
Skenemursu

Posts: 1,568

#287 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
Kuinka paljon pystytään yksityisen puolen kapasiteettiä käyttämään?? Onko mitään käsitystä siitä paljonko siellä puolelta saadaan resurssiapuja, sillä tuskin kovin moni yksityisenpuolen sairaanhoitaja on irtisanomassa itseään kun siellä on muutenkin paremmat palkat ja olot.
-V-

Posts: 587

#289 • • -V-

Kirsikka, 15.11.2007 11:32:
Mä en ole aiheeseen sen kummemmin perehtynyt, enkä nyt edes ota kantaa siihen, saavatko hoitajat tarpeeksi palkkaa vai ei, mutta mua korpeaa suunnattomasti tämä hoitajien lakkoilu. Pari raskaana olevaa naista jo lennätettiin ruotsiin, mitä vielä edessä. Pienen lapsen äitinä hiukan huolestuttaa, että jos ja kun tässä talven mittaan kaikenlaista tautia pukkaa, osa ehkä sairaalahoitoakin vaativia, ni mitäs sit jos hoitsut on lakossa.

Toivottavasti osapuolet saavat asiansa pian sovittua jotenkin päin, pääasia että ihmiset saavat hyvää hoitoa täällä Suomessa, ettei tarvitse ulkomaille lähteä!



Tottakai tää kaikki stressaa meitä hoitajiakin. Ei me kylmiä ja tunteettomia olla. Potilaiden tilanne huolettaa meitäkin, ja noi siirrot ulkomaille harmittavat. Mutta kansan pitäisi nyt tajuta, että tässä kiistassa on kaksi osapuolta, ei vain hoitajat jota kaikki nyt kilvan syyllistävät. Tosiasiassa hoitajat on pelkkiä pelinappuloita tehyn ja kuntatyönantajan kiistassa, joskin päättäväisinä tukemassa tehyn tavoitetta...
-V-

Posts: 587

#290 • • -V-

-henu-, 15.11.2007 11:58:
---
Neko, 15.11.2007 11:50:
Taitaa olla siinä 2 300 euron tienoilla.

Edit: viisammat korjatkoon, tuo IIRC -pohjalta heitetty.

---

Elikä se palkankorotus 24% on summana tällä hetkellä siis 2852 euroa pitäisi olla keskipalkka korotuksen jälkeen.


Rahana palkkaa lisää siis 552 tuntuuko toi summa vain minusta aika isolta..
Vuodessa siis sairaanhoitajien palkoihin lisää 68 miljoonaa euroa siis jos vain tehyläiset saavat kyseisen korotuksen. (tehyläisiä 124000)



Korotus tulee siihen peruspalkkaan... joka on noin 1780-2080 välillä riippuen työn vaativuudesta ja paikasta. Lisiä kun tulee sen mukaan mitö kukain tekee haittatyöaikoina... Osa ei tee kuin pelkkää arkea ja aamuja, jolloin tili on vain tuon peruspalkan...
Tarsu

Posts: 2,449

#291 • • Tarsu

xybo, Nostetaan veroprosenttia kaikilta vaikka... sanotaan 5%:lla..


ja katin kontit, veroprosentti on muutenkin jo melko hirvittävä.

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

hauismies

Posts: 33

#292 • • hauismies

Jone, 15.11.2007 15:18:
Musta on äärimmäisen naiivia puhua näistä ihmishengistä tässä nyt koko ajan. Sairaanhoitajat eivät ole mitään supersankareita, jotka päivittäin viitta hulmuten puhaltavat eloa kuoleviin ihmisiin. Pääsääntöisesti se homma on käsittääkseni aikalailla normaalia ja puuduttavaa arkista aherrusta, jossa toki huolehditaan ihmisten sairauksista, mutta mitä sitten - kysyn vaan?

Vai oletko sitä mieltä, että vain ja ainoastaan sen takia, että sairaanhoitajien hommalla on kuin onkin tekemistä ihmisten hyvinvoinnin ja elämien kanssa heidän tulisi olla todella korkeasti palkattuja? Jos ihmishenki on korkein arvo ja sitä voidaan tässä tilanteessa käyttää järkeenkäypänä argumenttina sivuuttaen tasan tarkkaan kaikki muut, niin sairaanhoitajien (ja muiden verrattavissa olevien ammattikuntien) pitäisi siis olla siellä korkeapalkkaisimpien johdossa. Saisko olla vielä sädekehät kaupan päälle ja ikuinen kiitollisuus?



tuusulan suuri ajettelija, ämerican-jouni täällä taas päästelee aivopierujaan. jos työ on mielestäsi noin vähäpätöistä, miksi valtion puolelta on ryhdytty nyt nähtyihin äärimmäisiin toimenpiteisiin työtaistelun vaikutusten minimoimiseksi? nehän pesee siellä vain perseitä ja jakavat disperiiniä?

sketsi jätkä olet. edelleen. taitaa suakin vaan ahdistaa tieto, että oma irtisanoutumisesi kiinnostaisi tässä maassa ehkä noin 5 ihmistä.
Avatar
#293 • • astaroth Guest

xybo, 15.11.2007 21:03:
Itse olen vahvasti koko toiminnan yksityistämisen kannalla.


taitaapa vaan siinä vaiheessa koko valtion terveydenhuolto oottaa aika pahasti hanuriin. vaikka yksityisellä homma toimisikin nopeasti, tulisivat kustannukset luultavasti pitemmällä tähtäimellä perus jani-petterille aika tyyriiksi

hauismies, 15.11.2007 22:16:
-klip-


moinen provoaminen lienee turhaa
Individual

Posts: 10,942

#294 • • Edited Individual HYPNO!

hauismies, 15.11.2007 22:16:
-klip-


Jos joku on sketsiä, niin se on tuollainen henkilöön kiinni meneminen, kun toinen puhuu asiasta, oli niistä näkemyksistä sitten mitä mieltä tahansa.

edit: ei sillä, etten sitä itsekin ole havainnut silloin tällöin mainioksi tavaksi "osallistua" keskusteluun, kun itse aiheesta ei ole mitään sanottavaa.
-V-

Posts: 587

#295 • • -V-

-henu-, 15.11.2007 14:28:
---
ipe, 15.11.2007 14:26:
---
-henu-, 15.11.2007 14:20:
Kysyn edelleen onko 2487 palkkakuoppa

---


ei ole mutta se ei ole myöskään hoitajien palkka!


www.tehy.fi:

Hoitohenkilöstön palkkataso on Suomessa noin 83% OECD-maiden keskiarvosta. Esimerkiksi lähinaapurissamme Ruotsissa koulutetun hoitohenkilöstön peruspalkkataso on kauttaaltaan noin 500 euroa korkeampi kuin meillä. Palkkojen jälkeenjääneisyydestä kertovat esimerkit siitä, mihin palkkatasoon päästäisiin Tehyn tavoittelemien korotusten jälkeen.

Tehyn tavoittelemien palkankorotusten jälkeen 2,5 vuoden sopimuskaudella esimerkiksi ammattikorkeakoulututkintoa vaativissa sairaanhoitajan, röntgenhoitajan tai fysioterapeutin ym. tehtävissä vähimmäispalkka nousisi 2 190 euroon ja toisen asteen koulutuksen saaneilla kuten lastenhoitajalla, lähihoitajalla tai sairaankuljettajalla 1 990 euroon.

Tehyläisten peruspalkkatason on nyt noustava tuntuvasti. Se mittaa koulutetun hoitohenkilöstön työn arvostusta suomalaisessa yhteiskunnassa. Kyse on kansalaisille oleellisten tärkeiden terveys- ja sosiaalipalveluiden tulevaisuuden varmistamisesta.
Tahdon olla mukana tukemassa tehyläisiä tavoitteessaan.


---


http://www.kuntatyonantajat.fi/keskiansiot/frameindex.html



Kuntatyönantaja puhuu ihan paskaa!!!
Jone

Posts: 8,258

#297 • • Jone Archibald Haddock

hauismies, 15.11.2007 22:16:
tuusulan suuri ajettelija, ämerican-jouni täällä taas päästelee aivopierujaan. jos työ on mielestäsi noin vähäpätöistä, miksi valtion puolelta on ryhdytty nyt nähtyihin äärimmäisiin toimenpiteisiin työtaistelun vaikutusten minimoimiseksi? nehän pesee siellä vain perseitä ja jakavat disperiiniä?



Sanoo hauismies, kasvoton veijari ilmeisesti nuoruuteni kotikylästä, jossa ihmisiä ahdisti vitusti kun kaikki eivät jääneetkään sinne mätänemään vaan joku pääsi vuodeksi pois. Ihan Ameriiiikkaan asti, ajatella.

Puhu nimelläsi, niin puhutaan.


hauismies, 15.11.2007 22:16:
sketsi jätkä olet. edelleen. taitaa suakin vaan ahdistaa tieto, että oma irtisanoutumisesi kiinnostaisi tässä maassa ehkä noin 5 ihmistä.



Mistäs meinasit et yrittäjä irtisanoutuu?
-V-

Posts: 587

#298 • • -V-

Cloud, 15.11.2007 15:05:


Aika isojakin heittoja sitten on varmaan palkoissa, Kun tuolla 400-600nostolla ainakin muutamalla tutulla nousi palkka 1890 (vähimmäispalkka) +600 niin 2490 eikä 2190 niinkuin tuossa näkyy..

Aika reiluja eroja näyttää hoitajillakin olevan suomessa.. pistää mietityttämään tuota tehyn laskelmaa..



1890 x 1,24% = 2343.6 eli 453,6 euron korotus. (24% on tavoite, euromääräinen 400-600 riippuu peruspalkkatasosta, eli osastonhoitajat saa korkeamman, lastenhoitajat pienemmän...)

Kässäätkö???
-V-

Posts: 587

#299 • • -V-

Jone, 15.11.2007 15:18:
---
Annakins, 15.11.2007 13:31:
Miten sä määrittelet työn vaativuuden? Kyllä mun mielestä mun työ on vaativaa, mutta oon silti sitä mieltä, että sairaanhoitajan työ on vaativampaa, koska vastuulla on ihmisten henkiä. Jos mä teen virheen, ni siitä voi syntyä lähinnä poliittista tai rahallista tuhoa, mutta jos hoitaja tekee virheen, ni siinä saattaa olla jo ihmishenki kyseessä ja mä ainakin arvostan elämää enemmän kuin rahaa.

---


Absoluuttisestihan tota ei pysty määrittelemään mitenkään, mutta voidaan toki koittaa jotenkin mittailla vaikkapa työn vaatimaa koulutustasoa sekä henkistä ja fyysistä rankkuutta. Sairaanhoitajaksi valmistuminen ei edellytä sen suurempaa älyllistä kapasiteettia tai isompaa panostusta omaa koulutukseen kuin moneen muuhunkaan hommaan. Työ on varmasti osin varsin raskasta sekä henkisestä että fyysisesti, mutta niinpä on moni muukin.

Musta on äärimmäisen naiivia puhua näistä ihmishengistä tässä nyt koko ajan. Sairaanhoitajat eivät ole mitään supersankareita, jotka päivittäin viitta hulmuten puhaltavat eloa kuoleviin ihmisiin. Pääsääntöisesti se homma on käsittääkseni aikalailla normaalia ja puuduttavaa arkista aherrusta, jossa toki huolehditaan ihmisten sairauksista, mutta mitä sitten - kysyn vaan?

Totta kai mäkin arvostan ihmiselämää yli rahan, mutta joku raja nyt siihenkin kuinka paljon pitää rahallisesti yli muiden vastaavan vaatimustason hommien arvostaa ammattia, jossa hieman karrikoidusti kuitenkin lähinnä ojennetaan ihmisille disperiiniä, pestään perseitä ja kirjoitellaan saitsulappuja.

Vai oletko sitä mieltä, että vain ja ainoastaan sen takia, että sairaanhoitajien hommalla on kuin onkin tekemistä ihmisten hyvinvoinnin ja elämien kanssa heidän tulisi olla todella korkeasti palkattuja? Jos ihmishenki on korkein arvo ja sitä voidaan tässä tilanteessa käyttää järkeenkäypänä argumenttina sivuuttaen tasan tarkkaan kaikki muut, niin sairaanhoitajien (ja muiden verrattavissa olevien ammattikuntien) pitäisi siis olla siellä korkeapalkkaisimpien johdossa. Saisko olla vielä sädekehät kaupan päälle ja ikuinen kiitollisuus?

Loppukaneettina vielä: Mulla ei ole mitään sairaanhoitajien palkkojen nostamista vastaan. Miksi olisi? Ei edes vaikka en näekään niiden olevan siinä ammottavassa kuopassa, josta tässä nyt koko ajan puhutaan. Mua vaan riipoo tän keskustelun taso ja siinä käytetyt "sisaret hennot valkoiset ikuisessa armon valossa jakavat meille elämää - osoittakaamme nyt kaikki arvostuksemme nostamalla kädet ilmaan, huutamalla 'hallelujaa' ja antamalla heille jumalallinen palkankorotus ettemme vaan vaikuta epäkiitollisilta paskiaisilta"-perustelut. Ne osoittavat musta tylsäpäisyyttä.



Täytyy vain mainita, että aika kaukana on sun kuvas sairaanhoitajan työstä siitä mitö se todellisuudessa on...
Cloud

Posts: 2,162

#300 • • Edited Cloud Game Freak

violet_angel, 15.11.2007 23:29:
---
Cloud, 15.11.2007 15:05:


Aika isojakin heittoja sitten on varmaan palkoissa, Kun tuolla 400-600nostolla ainakin muutamalla tutulla nousi palkka 1890 (vähimmäispalkka) +600 niin 2490 eikä 2190 niinkuin tuossa näkyy..

Aika reiluja eroja näyttää hoitajillakin olevan suomessa.. pistää mietityttämään tuota tehyn laskelmaa..

---


1890 x 1,24% = 2343.6 eli 453,6 euron korotus. (24% on tavoite, euromääräinen 400-600 riippuu peruspalkkatasosta, eli osastonhoitajat saa korkeamman, lastenhoitajat pienemmän...)

Kässäätkö???



Minä kässään sen, että katsoin sen antamasi listan ja huomasin, että siinä se palkkataso oli eri kuin mitä kyseiset ihmiset oikeasti saavat. Joten se tulos oli ainakin siltä suhteen väärä.

Kässäätkö sinä sitä?

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.