Suuri koirakeskustelu

198 posts, 10 pages, 87,634 views

murrinalle

Posts: 463

#161 • • murrinalle Transfixion Recordings, STOMP ,Vatican UG

MissKoo, 26.6.2008 07:54:
Olen tässä jo jonkin aikaa pohtinut pitäisikö ottaa koira. Noh, olen tässä nyt jonkin aikaa tehnyt hurjaa salapoliisintyötä paljon koirat maksavat ja mitä sellasen saa.

Melko kallista, etten sanoisi! Perhoskoirasta tai chihuahuasta saa pulittaa tonnin. TONNIN! Siinä on jo kohtuullinen kilohinta. Mun kissakaan joka on sentään todella harvinainen Suomessa ei maksanut noin paljoa, tosin se ei ole muotovalio.

Mutta on siis yllättävän vaikeaa löytää kääpiökoiraa, joka ei olisi muotovalio, vaan tulisi 'pelkäksi' lemmikiksi. Haluan tottakai terveen, iloisen, reippaan ja hyvän pennun, mutta en kyllä haluaisi tonnia maksaa. Minulle kävisi sekarotuinenkin, jos tietäisin täsmälleen millaiset vanhemmat ovat olleet. Ideoita anyone?



www.pelastetaankoirat.com

http://www.saareloomad.ee/

http://gall.pets.ee/main.php?&g2_fromNavId=x2eeb75ac&g2_GALLERYSID=9eaa8121053ffb0c7307854ed2328080

elikkäs virosta kulku/katukoira, meillä on yksi jolla maailman mahtavin luonne, asui elämästään ensimmäisen vuoden kaduilla ennenkuin otettiin tarhalle..

kannattaa ainakin katsoa jos noilta sivuilta löytyisi sinullekkin sopiva hurtta.. =)
MissKoo

Posts: 1,289

#162 • • MissKoo

murrinalle, 26.6.2008 08:03:
---
MissKoo, 26.6.2008 07:54:
Olen tässä jo jonkin aikaa pohtinut pitäisikö ottaa koira. Noh, olen tässä nyt jonkin aikaa tehnyt hurjaa salapoliisintyötä paljon koirat maksavat ja mitä sellasen saa.

Melko kallista, etten sanoisi! Perhoskoirasta tai chihuahuasta saa pulittaa tonnin. TONNIN! Siinä on jo kohtuullinen kilohinta. Mun kissakaan joka on sentään todella harvinainen Suomessa ei maksanut noin paljoa, tosin se ei ole muotovalio.

Mutta on siis yllättävän vaikeaa löytää kääpiökoiraa, joka ei olisi muotovalio, vaan tulisi 'pelkäksi' lemmikiksi. Haluan tottakai terveen, iloisen, reippaan ja hyvän pennun, mutta en kyllä haluaisi tonnia maksaa. Minulle kävisi sekarotuinenkin, jos tietäisin täsmälleen millaiset vanhemmat ovat olleet. Ideoita anyone?

---


www.pelastetaankoirat.com

http://www.saareloomad.ee/

http://gall.pets.ee/main.php?&g2_fromNavId=x2eeb75ac&g2_GALLERYSID=9eaa8121053ffb0c7307854ed2328080

elikkäs virosta kulku/katukoira, meillä on yksi jolla maailman mahtavin luonne, asui elämästään ensimmäisen vuoden kaduilla ennenkuin otettiin tarhalle..

kannattaa ainakin katsoa jos noilta sivuilta löytyisi sinullekkin sopiva hurtta.. =)



Mutta noi on lähes aina isoja koiria ja mä haluan pienen. Ja mulla ei ole koskaan ollut koiraa, mä en uskalla ottaa mitään a)huonosti kohdeltua b)aikuista koiraa, koska ei ole kokemusta tosiaan ollenkaan.. jos opin tuntee koiran pienestä pitäen niin pystyn rökittää sen jos tarve vaatii *nauru* Isoa koiraa varmaan pelkäisin. Tosin, onneks mun kissa ei pelkää koiran koiraa ja uhittelee niille sit munkin edestä.
murrinalle

Posts: 463

#163 • • murrinalle Transfixion Recordings, STOMP ,Vatican UG

MissKoo, 26.6.2008 08:34:
---
murrinalle, 26.6.2008 08:03:
---
MissKoo, 26.6.2008 07:54:
Olen tässä jo jonkin aikaa pohtinut pitäisikö ottaa koira. Noh, olen tässä nyt jonkin aikaa tehnyt hurjaa salapoliisintyötä paljon koirat maksavat ja mitä sellasen saa.

Melko kallista, etten sanoisi! Perhoskoirasta tai chihuahuasta saa pulittaa tonnin. TONNIN! Siinä on jo kohtuullinen kilohinta. Mun kissakaan joka on sentään todella harvinainen Suomessa ei maksanut noin paljoa, tosin se ei ole muotovalio.

Mutta on siis yllättävän vaikeaa löytää kääpiökoiraa, joka ei olisi muotovalio, vaan tulisi 'pelkäksi' lemmikiksi. Haluan tottakai terveen, iloisen, reippaan ja hyvän pennun, mutta en kyllä haluaisi tonnia maksaa. Minulle kävisi sekarotuinenkin, jos tietäisin täsmälleen millaiset vanhemmat ovat olleet. Ideoita anyone?

---


www.pelastetaankoirat.com

http://www.saareloomad.ee/

http://gall.pets.ee/main.php?&g2_fromNavId=x2eeb75ac&g2_GALLERYSID=9eaa8121053ffb0c7307854ed2328080

elikkäs virosta kulku/katukoira, meillä on yksi jolla maailman mahtavin luonne, asui elämästään ensimmäisen vuoden kaduilla ennenkuin otettiin tarhalle..

kannattaa ainakin katsoa jos noilta sivuilta löytyisi sinullekkin sopiva hurtta.. =)

---


Mutta noi on lähes aina isoja koiria ja mä haluan pienen. Ja mulla ei ole koskaan ollut koiraa, mä en uskalla ottaa mitään a)huonosti kohdeltua b)aikuista koiraa, koska ei ole kokemusta tosiaan ollenkaan.. jos opin tuntee koiran pienestä pitäen niin pystyn rökittää sen jos tarve vaatii *nauru* Isoa koiraa varmaan pelkäisin. Tosin, onneks mun kissa ei pelkää koiran koiraa ja uhittelee niille sit munkin edestä.



http://www.kulkukoirat.com/adoptio8_.html#

tuolta löytyis pienempiä koiria enemmän..
Leppäkerttu

Posts: 225

#164 • • Leppäkerttu

MissKoo, 26.6.2008 07:54:
Olen tässä jo jonkin aikaa pohtinut pitäisikö ottaa koira. Noh, olen tässä nyt jonkin aikaa tehnyt hurjaa salapoliisintyötä paljon koirat maksavat ja mitä sellasen saa.

Melko kallista, etten sanoisi! Perhoskoirasta tai chihuahuasta saa pulittaa tonnin. TONNIN! Siinä on jo kohtuullinen kilohinta. Mun kissakaan joka on sentään todella harvinainen Suomessa ei maksanut noin paljoa, tosin se ei ole muotovalio.

Mutta on siis yllättävän vaikeaa löytää kääpiökoiraa, joka ei olisi muotovalio, vaan tulisi 'pelkäksi' lemmikiksi. Haluan tottakai terveen, iloisen, reippaan ja hyvän pennun, mutta en kyllä haluaisi tonnia maksaa. Minulle kävisi sekarotuinenkin, jos tietäisin täsmälleen millaiset vanhemmat ovat olleet. Ideoita anyone?



Oletkohan miettinyt ihan loppuun asti tuota koirajuttua, jos tonni kuulostaa isolta rahalta? Oletko ottanut yhtään selvää paljon koiran ylläpito maksaa eläinlääkärikuluineen? Koiran omistaminen ei ole halpaa. Täytyy myöskin varautua yllättäviin menoihin, jos koira vaikka satuttaa itsensä. Jos ostat pennun kunnon kasvattajalta saat sillä tonnille kyllä vastinetta. Kasvattaja on käytettävissäsi jos jokin juttu askarruttaa. Tämän luulisi olevan sinulle tärkeää, kun olet ensimmäistä koiraa hankkimassa. Ihan kaikkea ei kuitenkaan pysty kirjoista etukäteen opiskelemaan.

Jos olet ihan vakuuttunut, ettet halua näyttelyihin mennä, niin voithan katsella häntämutkaisia ja värivirheellisiä pentuja. Niitäkin silloin tällöin syntyy ja ovat luonnollisesti halvempia. Kannattaa lopullinen päätös pennusta tehdä kuitenkin sen luonteen perusteella, kun sitä 15v. parhaimmillaan pääset kuitenkin katselemaan.

Pennun hinta on vain pieni osa niitä kokonaiskustannuksia, joita koirasta kertyy. Hyvänä esimerkkinä sekarotuiseni, joka maksoi 80e. Ekan viikon jälkeen koiralta löytyi vikaa, jonka takia se piti viedä eläinlääkäriin tutkittavaksi ja toimenpiteisiin--> 1000e meni eläinlääkäriin sillä reissulla. Toinen koirani on rotukoira, joka maksoi sen yli 1000e. Rekisteröity koira kun on niin pystyin katsomaan vanhempien ja muiden sukulaisten terveystulokset ym. tiedot monen sukupolven taakse ja valitsin pennun sellaisesta yhdistelmästä joka itseäni kiinnosti. Koira on juuri sen näköinen kun pitääkin, mitään ylläreitä ei ole tullut. Koiralla on luonnollisestikin vakuutus ylläreiden varalta, sellaista ei rekisteröimättömälle/sekarotuiselle saa.

Tsemppiä kuitenkin pennunetsintään! Toivottavasti löydät mieleisesi kasvattajan ja pennun!
MissKoo

Posts: 1,289

#165 • • Edited MissKoo

Leppäkerttu, 26.6.2008 12:25:
---
MissKoo, 26.6.2008 07:54:
Olen tässä jo jonkin aikaa pohtinut pitäisikö ottaa koira. Noh, olen tässä nyt jonkin aikaa tehnyt hurjaa salapoliisintyötä paljon koirat maksavat ja mitä sellasen saa.

Melko kallista, etten sanoisi! Perhoskoirasta tai chihuahuasta saa pulittaa tonnin. TONNIN! Siinä on jo kohtuullinen kilohinta. Mun kissakaan joka on sentään todella harvinainen Suomessa ei maksanut noin paljoa, tosin se ei ole muotovalio.

Mutta on siis yllättävän vaikeaa löytää kääpiökoiraa, joka ei olisi muotovalio, vaan tulisi 'pelkäksi' lemmikiksi. Haluan tottakai terveen, iloisen, reippaan ja hyvän pennun, mutta en kyllä haluaisi tonnia maksaa. Minulle kävisi sekarotuinenkin, jos tietäisin täsmälleen millaiset vanhemmat ovat olleet. Ideoita anyone?

---


Oletkohan miettinyt ihan loppuun asti tuota koirajuttua, jos tonni kuulostaa isolta rahalta? Oletko ottanut yhtään selvää paljon koiran ylläpito maksaa eläinlääkärikuluineen? Koiran omistaminen ei ole halpaa. Täytyy myöskin varautua yllättäviin menoihin, jos koira vaikka satuttaa itsensä. Jos ostat pennun kunnon kasvattajalta saat sillä tonnille kyllä vastinetta. Kasvattaja on käytettävissäsi jos jokin juttu askarruttaa. Tämän luulisi olevan sinulle tärkeää, kun olet ensimmäistä koiraa hankkimassa. Ihan kaikkea ei kuitenkaan pysty kirjoista etukäteen opiskelemaan.

Jos olet ihan vakuuttunut, ettet halua näyttelyihin mennä, niin voithan katsella häntämutkaisia ja värivirheellisiä pentuja. Niitäkin silloin tällöin syntyy ja ovat luonnollisesti halvempia. Kannattaa lopullinen päätös pennusta tehdä kuitenkin sen luonteen perusteella, kun sitä 15v. parhaimmillaan pääset kuitenkin katselemaan.

Pennun hinta on vain pieni osa niitä kokonaiskustannuksia, joita koirasta kertyy. Hyvänä esimerkkinä sekarotuiseni, joka maksoi 80e. Ekan viikon jälkeen koiralta löytyi vikaa, jonka takia se piti viedä eläinlääkäriin tutkittavaksi ja toimenpiteisiin--> 1000e meni eläinlääkäriin sillä reissulla. Toinen koirani on rotukoira, joka maksoi sen yli 1000e. Rekisteröity koira kun on niin pystyin katsomaan vanhempien ja muiden sukulaisten terveystulokset ym. tiedot monen sukupolven taakse ja valitsin pennun sellaisesta yhdistelmästä joka itseäni kiinnosti. Koira on juuri sen näköinen kun pitääkin, mitään ylläreitä ei ole tullut. Koiralla on luonnollisestikin vakuutus ylläreiden varalta, sellaista ei rekisteröimättömälle/sekarotuiselle saa.

Tsemppiä kuitenkin pennunetsintään! Toivottavasti löydät mieleisesi kasvattajan ja pennun!



Kyllä, Katja 30 vee on miettinyt asian ihan tarkkaan *nauru* Hetken aikaa tuli fiilis että olenkohan mä 6-vuotias lapsonen jolle täti kertoo elämän faktoja eläinten omistamisesta *tirsk* Mä nyt lähinnä tällä keskustelulla haluan vähän muita asioita ottaa esille kun vastuunkantokykyäni tai sitä olenko harkinnut koiran hankintaa vai en. Kiitos huolenpidosta joka tapauksessa *pepsodent*

Ja kyllä musta tonni on aika iso raha, kun ottaa huomioon, että rotu on yleinen, eikä mikään harvinainen. Isot koirat maksavat monesti vähemmän, mitä nyt olen tässä asiaa tutkinut. Outoa!
Leppäkerttu

Posts: 225

#166 • • Leppäkerttu

MissKoo
Kyllä, Katja 30 vee on miettinyt asian ihan tarkkaan *nauru* Hetken aikaa tuli fiilis että olenkohan mä 6-vuotias lapsonen jolle täti kertoo elämän faktoja eläinten omistamisesta *tirsk* Mä nyt lähinnä tällä keskustelulla haluan vähän muita asioita ottaa esille kun vastuunkantokykyäni tai sitä olenko harkinnut koiran hankintaa vai en. Kiitos huolenpidosta joka tapauksessa *pepsodent*

Ja kyllä musta tonni on aika iso raha, kun ottaa huomioon, että rotu on yleinen, eikä mikään harvinainen. Isot koirat maksavat monesti vähemmän, mitä nyt olen tässä asiaa tutkinut. Outoa!



Heh... Joo ei ollut tarkoitus paasata tai kyseenalaistaa vastuunkantokykyäsi*nauru*
Koirien hinnatkin vaihtelee vähän markkinatilanteen mukaan. Chihut ja muut kääpiökoirat on kalliita siksi, että kaikki Paris Hilton-wannabeet (en tarkoita sua!) on valmiita maksamaan niistä. Monet isot rodut on vähemmän "seksikkäitä" omistaa niin niiden hinnat ei ole nousseet niin paljon. Tosin täytyy sanoa, että "oman" ison rotuni pennut maksavat nykyään 1200e tai enemmänkin, ettei se hinta aina siihen kokoon korreloi.
Daniel Braun

Posts: 1,626

#167 • • Daniel Braun wednesday?

MissKoo, 26.6.2008 07:54:

Melko kallista, etten sanoisi! Perhoskoirasta tai chihuahuasta saa pulittaa tonnin. TONNIN! Siinä on jo kohtuullinen kilohinta. Mun kissakaan joka on sentään todella harvinainen Suomessa ei maksanut noin paljoa, tosin se ei ole muotovalio.


Chihusta 1k euroa on vielä vähän, monet hyvien kenneleitten pennut maksaa sellaista 1500e -?

Meitin lyhytkarvainen chihunarttu pääs mukaan kotiin kohtuu edukkaasti, sanotaan näin että silloisten perhesuhteiden takia ns. puoleen hintaan...
Lyylikki

Posts: 2,975

#168 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

MissKoo, 26.6.2008 13:03:
Ja kyllä musta tonni on aika iso raha, kun ottaa huomioon, että rotu on yleinen, eikä mikään harvinainen. Isot koirat maksavat monesti vähemmän, mitä nyt olen tässä asiaa tutkinut. Outoa!



Joo, kuten joku totesikin, niin tonni chiuhauhausta ei ole vielä kovinkaan paljon. Noitten pikkukoirien hintaan vaikuttaa aika paljon myös se, että ne saa yleensä kerrallaan vähemmän pentuja, kuin isommat koirat. Eli yhdestä pentueesta ei saa niin pajon rahaa. Myös kun kysyntä on kovaa, niin hinnat pääsevät nousemaan välillä jopa uskomattoman korkeiksi.
Robyn

Posts: 132

#169 • • Robyn
Tuotah... tuohon murrinalleen jos komppaan, niin ulkomailta sekarotuisia kyllä löytyy vaikka mihin lähtöön. Minkä näköistä ja kokoista ja ikäistä mitä ikinä vain haluaakin.
Kaikilla ei ole traumaattisia kokemuksia tosiaan. Jotkut ovat yksinkertaisesti vahinkopentuja joita omistajat eivät saaneet uusiin koteihin. Tai siis suurin osa eestin pentueista ovat juuri niitä.

Jos vain jaksaa sivuilla pyöriä tai vaikkapa tarhalle itse lähteä käymään.

Esim. eestiin tarhoille on todella helppoa mennä itse käymään. Ja silloin valinnan varaakin on paaaljon enemmän. koska suurin osa koirista eivät ikinä edes pääse tuonne sivuille asti.

Nimenomaan pienet koirat!! Ne viedään aina heti ensimmäisenä.

Mutta, onnea metsästykseen. Toivottavasti löydät itsellesi rakkaan lemmikin ja kaikki menee hyvin! =) Kysele jos haluat jotain lisätietoja. Jos vain osaan vastata, niin autan mielelläni.

Itse kannatan kovasti noista paikoista koirien ottamista, koska ne todella tarvitsevat apua.
Syce

Posts: 1,649

#170 • • Edited Syce
Ai vittu että rupes närästää noi "kauhutarha" kuvat tuosta murrinallen linkistä. *haulikkoa etsiskel*

siis tässä suora linkki http://www.kulkukoirat.com/almeria.html
(ei herkkä hipiäisille)
Leppäkerttu

Posts: 225

#171 • • Leppäkerttu

Robyn
Itse kannatan kovasti noista paikoista koirien ottamista, koska ne todella tarvitsevat apua.



Mun mielestä on paljon vastuuntuntoisemmin tehty myöntää, ettei mahdollisesti pärjää "erityiskoiran" kanssa ja ottaa vaan se turvallinen pentu kotimaiselta kasvattajalta. Tekee pahaa kun jatkuvasti näkee "annetaan pitovaikeuksien vuoksi"-ilmoituksia. Parasta sille eestiläiselle tarhapennullekin on se, että se pääsee kerralla pysyvään kotiin tai piikille, eikä joudu kiertoon osaamattoman omistajan takia.
MissKoo

Posts: 1,289

#172 • • MissKoo

Leppäkerttu, 26.6.2008 17:06:
---
Robyn
Itse kannatan kovasti noista paikoista koirien ottamista, koska ne todella tarvitsevat apua.

---


Mun mielestä on paljon vastuuntuntoisemmin tehty myöntää, ettei mahdollisesti pärjää "erityiskoiran" kanssa ja ottaa vaan se turvallinen pentu kotimaiselta kasvattajalta. Tekee pahaa kun jatkuvasti näkee "annetaan pitovaikeuksien vuoksi"-ilmoituksia. Parasta sille eestiläiselle tarhapennullekin on se, että se pääsee kerralla pysyvään kotiin tai piikille, eikä joudu kiertoon osaamattoman omistajan takia.



Tää on oikeasti vähän kakspiippuinen juttu. Tottakai sitä eläinrakkaana ihmisenä haluaisi auttaa hädässä olevia koiria, mutta asia ei todellakaan ole niin yksinkertainen. Pitää ensinnäkin ottaa huomioon omalla kohdallani myös se, että minulla on täällä varsin viriili ja riehakas kissa, joka varmaan söisi suihinsa täyskasvuisen koiran.. Gizmo näyttää aikuisille koirille närhen munat, mutta ei pennuille tee mitään. Jos tulisi pentu, niin Gizmokin osaisi suhtautua ja sopeutua siihen, pelkään, että aikuinen koira joutuisi joko paniikkiin Gizmon aggressivisuuden takia tai sitten tulisi jotain muuta etteivät ne sopeudu olemaan keskenään.

Ja sepäs vasta kamalaa tosiaan olisikin, että ensin pelastaisi jonkun koirapolon jostain ulkomailta, eikä sitten pystyisi pitämään sitä.. mutta uskon kyllä, että ajan kanssa Gizmo tottuisi myös aikuiseen koiraan. Taitaa olla Gizmon aggressiot useimmiten kohdistua vain yhteen tiettyyn aikuiseen sähläkoiraan *hih* Terkkuja vaan Diegolle!

Ja sitten onhan tässä tietysti täysin itsekäs motiivi saada pentu, koska koiranpennuthan ovat syötävän suloisia ja tahtoisin tottakai elää ja kokea koiran pentuajan, kun en ole koskaan koiraa omistanut. Kissoja kylläkin koko elämän.

Koiran sielunelämä on itselle aika vierasta ja joskus kyllä pelkään koiria, varsinkin isoja ja vähän vihaisen oloisia. En tiedä mitä tekisin jos tälläinen pelastuskoira rupeaisi räyhäämään. Jos ottaa pienen pennun, siihen tutustuu eri tavalla (?) ja pystyy tosiaan näyttämään mistä kana pissii, jos sellainen tilanne tulee. Vai, olenko väärässä?

Kauhean vaikea päättää mistä koiran sitten hankkii.. katsoin kyllä näitä espanjassa olevia koiria, olihan siellä useampikin sydäntenmurskaaja.
ravec

Posts: 1,102

#173 • • ravec
Olin 4 vuotias.
Minulla oli kettuterrierri nimeltä Tipi.
Tipi suojeli minua kun nukuin lapsena riippukeinussa ja mummon kuistilla.


Tipi oli erittäin rauhallinen paitsi kun joku vieras yritti koskettaa minua.


Eräänä päivänä Tipi tuli viereeni ja nukahti.
Tuhina loppui, äiti huusi, mummo itki.


Eläinlääkäri kertoi että Tipi oli myrkytetty rotanmyrkyllä.

Naapurimme kertoi äitilleni että nytpä ei tartte kuulla koiran räksytystä enään.
Ja myönsi myrkytyksen.

Tämä tarina ei kerro mitä naapuri teki perheelleen, mutta minä sairastuin muutaman viikon kuluessa kaikkiin yleisiin allergioihin: koivu, leppä, paju, kissa, koira, hevonen, lammas, huonepöly.


Nykyään allergiat ovat olemassa. Välillä kovemmin ja välillä ne helpottavat.


On ihana katsella koiria -joista näkee että se nauttii emännän tai isännän kanssa ulkoilusta ja elämästä.
Wille

Posts: 850

#174 • • Wille

Leppäkerttu, 26.6.2008 12:25:
---
MissKoo, 26.6.2008 07:54:


Koiralla on luonnollisestikin vakuutus ylläreiden varalta, sellaista ei rekisteröimättömälle/sekarotuiselle saa.

Tsemppiä kuitenkin pennunetsintään! Toivottavasti löydät mieleisesi kasvattajan ja pennun!




Itseasiassa kyllä saa vakuutuksen myös paperittomalle koiralle, ainakin siinä vakuutusyhtiössä mitä käytän. Muuta ei tarvitse kuin että siru löytyy !
Edellinen koira virosta, ja paperiton , hyvin sai kaikenkattavan vakuutuksen(mitä todellakin suosittelen ottamaan samantien) nimim. Jotenki jäi vaan se vakuutusyhtiössä käynti , murtunut takajalka= 2500e :(

Muuten kokemukset koirista sieltäpäin ollut pelkkää positiivista, luonteet ja terveys kymppi ! Tottakai ikinä et voi tietää, et edes suomikasvattajalta saadusta koirasta että millainen on sen elämä tulee olemaan.

Katja mieti tosin ensin sitä löytökoira hommaa, ihan hemmetin hieno teko kyllä. Mut jos et kummiskaan näin tee niin katso viro,latvia ym . suunnalta ! Venäjältä tulee myös laatukoiria, paperillisia , ainakin jotain rotuja. Ja hieman on halvempia.

--
Hyvin sä vedät :)

Leppäkerttu

Posts: 225

#175 • • Edited Leppäkerttu

Wille, 26.6.2008 21:42:
---
Leppäkerttu, 26.6.2008 12:25:
---
MissKoo, 26.6.2008 07:54:


Koiralla on luonnollisestikin vakuutus ylläreiden varalta, sellaista ei rekisteröimättömälle/sekarotuiselle saa.

Tsemppiä kuitenkin pennunetsintään! Toivottavasti löydät mieleisesi kasvattajan ja pennun!

---



Itseasiassa kyllä saa vakuutuksen myös paperittomalle koiralle, ainakin siinä vakuutusyhtiössä mitä käytän. Muuta ei tarvitse kuin että siru löytyy !
Edellinen koira virosta, ja paperiton , hyvin sai kaikenkattavan vakuutuksen(mitä todellakin suosittelen ottamaan samantien) nimim. Jotenki jäi vaan se vakuutusyhtiössä käynti , murtunut takajalka= 2500e :(

Muuten kokemukset koirista sieltäpäin ollut pelkkää positiivista, luonteet ja terveys kymppi ! Tottakai ikinä et voi tietää, et edes suomikasvattajalta saadusta koirasta että millainen on sen elämä tulee olemaan.

Katja mieti tosin ensin sitä löytökoira hommaa, ihan hemmetin hieno teko kyllä. Mut jos et kummiskaan näin tee niin katso viro,latvia ym . suunnalta ! Venäjältä tulee myös laatukoiria, paperillisia , ainakin jotain rotuja. Ja hieman on halvempia.



Kerrohan ihmeessä mikä vakuutusyhtiö myöntää kohtuuhintaisen sairasvakuutuksen sekarotuiselle koiralle! Haluaisin todella tietää, sillä kaksi vuotta sitten, kun itse etsin sellaista en löytänyt. Joku vakuutusyhtiö olisi suostunut myöntämään, mutta siinä vuosimaksu oli 600e vrt. paperillinen koira 140e.

Tietystikään et voi varmaksi sanoa, että suomikoira tulee aina olemaan terve, mutta ainakin sinulla on "kuluttajasuoja" koiralla. Jos siitä löytyy joku perinnöllinen vika tai sitä ei voi käyttää siihen tarkoitukseen kun se on ostettu (esim. näyttelykoira) niin olet oikeutettu hinnanalennukseen tai palautukseen. Lisäksi suomalaiselle kasvattajalle voit soittaa milloin vain jos koiran kanssa tulee ongelmia. Uskoisin, että Viroon, Venäjälle jne. on nihkeämpi lähteä soittamaan puhumattakaan siitä, ettei kasvattajia siellä välttämättä edes kiinnosta mitä koiralle kuuluu, koska siellä koiria kasvatetaan vähän eri tyyliin kuin täällä.

Edelleenkin olen sitä mieltä ettei löytökoiraa kannata ottaa jos tuntuu siltä ettei paukut riitä. Toinen koirani on rescue-tapaus ja tosi surullinen sellainen. Se joutui viiden perheen hylkäämäksi ennen kuin pääsi pysyvään kotiin meille. Ihmiset olivat sen todennäköisesti ottaneet, koska se on niin hauskannäköinen. Kun paljastuikin koiran haastava luonne niin se hylättiin kerta toisensa jälkeen. Koska tiedän mitä tuollainen jatkuva kodinvaihtaminen tekee koiran luonteelle, niin mielestäni on parempi vaihtoehto löytökoiralle joutua piikille kuin osaamattomiin käsiin.
asdf

Posts: 3,155

#176 • • asdf

ravec, 26.6.2008 21:19:
Eläinlääkäri kertoi että Tipi oli myrkytetty rotanmyrkyllä.



Hyi helvetti et tekis mieli toimittaa omakätisesti hautaan noi rotanmyrkkyjen viljelijät. Mun maailmassa ne on kyllä sitä alinta pohjasakkaa.
Robyn

Posts: 132

#177 • • Robyn
Kaikkihan aina perustuu kokemuksiin.
Jos ihmisellä on huono kokemus rescue tapauksista, jää siitä myös negatiiviset kuvat.
Tottakai on hyvä ajatella asiaa monelta kantilta. Itselläni on kokemukset vain ja ainoastaan positiiviset.

Sitä ei kannata unohtaa että on koira sekarotuinen, suomalainen, rotukoira, venäläinen, eestiläinen, mikä ikinä vain, sillä voi aina olla samanlaisia ongelmia.
Ei ole ennen kuulumatonta että rotukoiralla olisi myöskin luonneonglemia, tai muita ikäviä vaivoja, jonka takia olisi "vaativampi" tapaus.
Valitettavasti jotkut ihmiset tekevät niitä virheitä että ottavat koiran miettimättä tarpeeksi ovatko ollenkin valmiita siitä, ja tiedän hyvin itsekkin monien kokemuksien kautta että monen kodin läpikäyminen on koiralle todella rasittavaa, joskus myös niin pahaksi että se käy kohtaloksi.
Mutta tätä ei voi puhua pelkästään sekarotuisten kohdalla. Monesti myös käy niin että joku yksinään tai perheellä ottavat koiran, ja jossain vaiheessa päättävät/huomaavat olevansa kykenemättömiä hoitamaan sitä.

Useimmiten koiran hylkääminen kuitenkin johtuu aivan täysin omistajan asenteesta/jaksamisesta.

Mutta mutta, ottaa koiran sitten mistä tahansa, kannattaa ottaa itselleen sopiva.
Ja sitten kun sen koiran on ottanut, pitää myös muistaa että se ei ole valinnut sinua, vaan sinä sen.

Meinaapahan taas juttu lähteä kauheaksi analysoimiseksi... *blush*
Mutta tällasta tää on *tirsk*
murrinalle

Posts: 463

#178 • • murrinalle Transfixion Recordings, STOMP ,Vatican UG

Robyn, 26.6.2008 23:03:
Kaikkihan aina perustuu kokemuksiin.
Jos ihmisellä on huono kokemus rescue tapauksista, jää siitä myös negatiiviset kuvat.
Tottakai on hyvä ajatella asiaa monelta kantilta. Itselläni on kokemukset vain ja ainoastaan positiiviset.

Sitä ei kannata unohtaa että on koira sekarotuinen, suomalainen, rotukoira, venäläinen, eestiläinen, mikä ikinä vain, sillä voi aina olla samanlaisia ongelmia.
Ei ole ennen kuulumatonta että rotukoiralla olisi myöskin luonneonglemia, tai muita ikäviä vaivoja, jonka takia olisi "vaativampi" tapaus.
Valitettavasti jotkut ihmiset tekevät niitä virheitä että ottavat koiran miettimättä tarpeeksi ovatko ollenkin valmiita siitä, ja tiedän hyvin itsekkin monien kokemuksien kautta että monen kodin läpikäyminen on koiralle todella rasittavaa, joskus myös niin pahaksi että se käy kohtaloksi.
Mutta tätä ei voi puhua pelkästään sekarotuisten kohdalla. Monesti myös käy niin että joku yksinään tai perheellä ottavat koiran, ja jossain vaiheessa päättävät/huomaavat olevansa kykenemättömiä hoitamaan sitä.

Useimmiten koiran hylkääminen kuitenkin johtuu aivan täysin omistajan asenteesta/jaksamisesta.

Mutta mutta, ottaa koiran sitten mistä tahansa, kannattaa ottaa itselleen sopiva.
Ja sitten kun sen koiran on ottanut, pitää myös muistaa että se ei ole valinnut sinua, vaan sinä sen.

Meinaapahan taas juttu lähteä kauheaksi analysoimiseksi... *blush*
Mutta tällasta tää on *tirsk*



ja tämän naisen kanssa minä olen menossa naimisiin.. *hali* *plur*
Wille

Posts: 850

#179 • • Wille

Leppäkerttu, 26.6.2008 22:30:
---
Wille, 26.6.2008 21:42:
---
Leppäkerttu, 26.6.2008 12:25:
---
MissKoo, 26.6.2008 07:54:


Koiralla on luonnollisestikin vakuutus ylläreiden varalta, sellaista ei rekisteröimättömälle/sekarotuiselle saa.

Tsemppiä kuitenkin pennunetsintään! Toivottavasti löydät mieleisesi kasvattajan ja pennun!

---


Itseasiassa kyllä saa vakuutuksen myös paperittomalle koiralle, ainakin siinä vakuutusyhtiössä mitä käytän. Muuta ei tarvitse kuin että siru löytyy !
Edellinen koira virosta, ja paperiton , hyvin sai kaikenkattavan vakuutuksen(mitä todellakin suosittelen ottamaan samantien) nimim. Jotenki jäi vaan se vakuutusyhtiössä käynti , murtunut takajalka= 2500e :(

Muuten kokemukset koirista sieltäpäin ollut pelkkää positiivista, luonteet ja terveys kymppi ! Tottakai ikinä et voi tietää, et edes suomikasvattajalta saadusta koirasta että millainen on sen elämä tulee olemaan.

Katja mieti tosin ensin sitä löytökoira hommaa, ihan hemmetin hieno teko kyllä. Mut jos et kummiskaan näin tee niin katso viro,latvia ym . suunnalta ! Venäjältä tulee myös laatukoiria, paperillisia , ainakin jotain rotuja. Ja hieman on halvempia.

---


Kerrohan ihmeessä mikä vakuutusyhtiö myöntää kohtuuhintaisen sairasvakuutuksen sekarotuiselle koiralle! Haluaisin todella tietää, sillä kaksi vuotta sitten, kun itse etsin sellaista en löytänyt. Joku vakuutusyhtiö olisi suostunut myöntämään, mutta siinä vuosimaksu oli 600e vrt. paperillinen koira 140e.

Tietystikään et voi varmaksi sanoa, että suomikoira tulee aina olemaan terve, mutta ainakin sinulla on "kuluttajasuoja" koiralla. Jos siitä löytyy joku perinnöllinen vika tai sitä ei voi käyttää siihen tarkoitukseen kun se on ostettu (esim. näyttelykoira) niin olet oikeutettu hinnanalennukseen tai palautukseen. Lisäksi suomalaiselle kasvattajalle voit soittaa milloin vain jos koiran kanssa tulee ongelmia. Uskoisin, että Viroon, Venäjälle jne. on nihkeämpi lähteä soittamaan puhumattakaan siitä, ettei kasvattajia siellä välttämättä edes kiinnosta mitä koiralle kuuluu, koska siellä koiria kasvatetaan vähän eri tyyliin kuin täällä.

Edelleenkin olen sitä mieltä ettei löytökoiraa kannata ottaa jos tuntuu siltä ettei paukut riitä. Toinen koirani on rescue-tapaus ja tosi surullinen sellainen. Se joutui viiden perheen hylkäämäksi ennen kuin pääsi pysyvään kotiin meille. Ihmiset olivat sen todennäköisesti ottaneet, koska se on niin hauskannäköinen. Kun paljastuikin koiran haastava luonne niin se hylättiin kerta toisensa jälkeen. Koska tiedän mitä tuollainen jatkuva kodinvaihtaminen tekee koiran luonteelle, niin mielestäni on parempi vaihtoehto löytökoiralle joutua piikille kuin osaamattomiin käsiin.



En mielestäni sanonutkaan että tiedän sekarotuisen kanssa menettely tavasta mitään. Miten määritellä sekarotuinen ? Ulkonäöltään vai papereiltaan ? Tein yhden puhelun fenniaan ja annoin koiran tiedot, rodun, nimen, sirun nr. jne. Eli tässä tapauksessa minä siis kai määrittelin rodun ihan itse. Kyseessä oli siis ranskanbulldoggi, kovin oli myös sen näköinen, mutta puhtaudestahan ei mitään varmuutta silti ollut. Paperit tuli kotiin, nimi alle ja takaisin. Sillä selvä.

Itse hankin koiran juuri virosta sen takia että halusin kotikoiran, ja saan sen sieltä 600, ja suomessa se maksaa n. 1200-1500 + jonotuksia sun muuta. Niin mulla on siinä tonnin verran varaa käydä vaikka eläinlääkärissä kyselemässä neuvoja, mihin joudut viimekädessä jokatapauksessä turvautumaan . tai esim. vaikka istua kotonanetissä pari työ päivää
onkimassa faktaa. Ja mitä olen ymmärtäny että Katja haluaa nimenomaan juuri kotikoiran. Noin yli tonnin menevät siihen tarkoitukseen on aivan älytöntä.
Ei kasvattaja ota takaisin sairasta koiraa, piikille se menee. Ja siinähän sit hypit innosta kun se ollut sulla kolme kk, tosta noin vaan sulle tarjotaan uutta vaihdossa. Siinä vaiheessa tiedän tapauksia jotka silti on halunnu yrittää pitää vaan sen ensimmäisen vaikka mahdollisuus olisi uuteen.

--
Hyvin sä vedät :)

Leppäkerttu

Posts: 225

#180 • • Edited Leppäkerttu

Wille, 26.6.2008 23:49:
En mielestäni sanonutkaan että tiedän sekarotuisen kanssa menettely tavasta mitään. Miten määritellä sekarotuinen ? Ulkonäöltään vai papereiltaan ? Tein yhden puhelun fenniaan ja annoin koiran tiedot, rodun, nimen, sirun nr. jne. Eli tässä tapauksessa minä siis kai määrittelin rodun ihan itse. Kyseessä oli siis ranskanbulldoggi, kovin oli myös sen näköinen, mutta puhtaudestahan ei mitään varmuutta silti ollut. Paperit tuli kotiin, nimi alle ja takaisin. Sillä selvä.

Ei kasvattaja ota takaisin sairasta koiraa, piikille se menee. Ja siinähän sit hypit innosta kun se ollut sulla kolme kk, tosta noin vaan sulle tarjotaan uutta vaihdossa. Siinä vaiheessa tiedän tapauksia jotka silti on halunnu yrittää pitää vaan sen ensimmäisen vaikka mahdollisuus olisi uuteen.



Paperiton koira=sekarotuinen, näin karkeasti ilmaistuna. Vakuutusyhtiöthän eivät noteeraa edes muiden maiden kennelliittojen papereita (FCI:n ulkopuolella) vaan luokittelevat ne sekarotuisiksi. Täytyykin soittaa Fenniaan ja kysyä asiaa. En kyllä usko, että sieltä vakuutusta saa ainakaan kohtuuhinnalla, sillä kun kilpailutin vakuutusyhtiöitä ihan rotukoiran vakuutusta varten, niin Fennian vakuutus olisi ollut puolet kalliimpi kuin kilpailijan.

Ei tässä puhuttukaan jostain random-kasvattajista vaan _kunnollisista_ kasvattajista. Todennäköisempi skenaario kuin, että koira on superkipeä ja kuolee pois, on että sen luonteesta tulee jotain hassua esiin tai kenties omat taidot eivät riitä kouluttamiseen. Silloin on kivempi soittaa sille tutulle ja turvalliselle kasvattajalle, kuin itku kurkussa alkaa netistä infoa etsimään. Eikä kukaan järkevä kasvattaja ehdota koiran lahtaamista ja uuden tilalle ottamista, jos koiralla on vielä toivoa. Jos toivoa ei ole, niin ainoa inhimillinen vaihtoehtohan on koiran lopettaminen. En nyt ymmärrä mikä siinä niin pöyristyttävää on.

Kiva juttu, että sulla on käynyt hyvä tsägä jonkun paperittoman ranskanbullan kanssa, mutta mieti millaisesta pentutehtaasta sekin koira on voinut tulla. Onko oikein, että muut koirat joutuvat kärsimään, jotta sinä saat sen budjetillesi sopivan "kotikoiran" ja juuri silloin kun haluat? Jos sen koiran kanssa on valmis elämään 15v. niin ehkä sitä voi hetken odottaa, jos sopivalla kasvattajalla ei ole vapaita pentuja juuri silloin. Ei (normaalit)ihmiset käy pöllimässä toisten skidejäkään, koska ei jaksa venaa sitä 9kk.