kosmo, 21.8.2007 16:33:
Liityin teostoon! :) Eli en osaa varmasti sanoa miten radiokanavat tässä asiassa toimii mutta mutu on että itse olisi pitänyt ottaa yhteyttä.
...jospa joku tarkentaisi ?
Mutupohjalta mullakin se käsitys että artisti joutuu itse hakemaan korvauksia. Tarkennusta kaipaisin itsekin :)
Käytännössä se että artisti joutuu itse hakemaan korvauksia on melko lähellä sellaista tilannetta että Teosto-maksulla saa hoidettua tekijänoikeusvelvoitteet ilman että tarvitsee lähteä selvittelemään tekijänoikeusjärjestöihin sitoutumattomien tekijöille kuuluvia pennosia. Tämä voi johtaa siihen tilanteeseen mitä ensimmäisessä postissa kuvailin, eli kun tekijänoikeuskuviot ovat virallisella tasolla hoidettu niin itsenäisten (erityisesti ulkomaisten) artistien voi olla hankala saada rahojaan.
Apo, 21.8.2007 16:05:
Rahaa artisteille ei siis välttämättä tule jos soittomäärät jäävät pieniksi tai artisti ei kuulu tekijänoikeusjärjestöihin.
kosmo, 21.8.2007 16:18:
Oon törmännyt tähän väittämään ennenkin mutta kyllä mä olen saanut ihan yksittäisistä radiosoitoistakin rahat.
Teosto taitaa muuten käyttää yhtenä maksuperusteena kuulijakunnan kokoa, ts. valtakunnallisista asemista saa enemmän rahaa kuin pienistä, joten sinänsä se oma (myönnetään huono) esimerkki radiosoitosta voi pitää paikkansa ;)
edit.
Tuon väitteen toisen osan takana kuitenkin seison. Itsenäisille artisteille kuuluvan rahan saaminen voi olla hankalaa. Tuon mainitsemani ulkomaisen artistin tapauksessa rahoja haettiin lakiteitse Teostolta, eikä esim. radioasemilta mikä viittaisi siihen että Teosto on kerännyt artistille kuuluvat rahat itselleen vaikka kyseisten kappaleiden tekijänoikeudet eivät olleet Teostolla tai sen yhteistyökumppaneilla.