Reason vinkkejä!

139 posts, 7 pages, 57,867 views

dB

Posts: 1,315

#101 • • dB Digital Beat Music

Juhgu, 14.1.2009 20:44:
---
d_b, 14.1.2009 19:51:
---
Siinä mielessä että audion renderointikyky on huonompi kuin VST pohjaisissa lue Steinberg, Live yms. softat.
Sulla oli sitten aiheesta jotain älykästä kommentoitavaa?
---


"Audion renderöintikyky"? Siis ei se Reasonin soundi muutu Renoisessa yhtään mihinkään minkään "paremman renderöintikyvyn" ansiosta jos se on Reasonista lähtöisin. Ei 32kbps mp3:stakaan tule parempaa sillä että muuttaa sen 320kbps:ksi. En itse ole edes käyttänyt Reasonia, mutta olen kuunnellut sillä tuotettuja biisejä, ja voin todeta että ihan hyvin on renderöity. :D Jos sulla on äänenlaadun kanssa ongelmaa, ni vikaa kantsii etsiä varmaan jostain muusta kuin audion renderöintikyvystä.


Ehkä sitten tää äänikortti vaihtoon että korkeampi näytteenottotaajuus.
Tai sitten Reasonista voi tehdä samplet kuivana ja nauhotella sitten Renoiseen ja VST efekteillä tuotetaan pihalle. Itse ainakin tekisin raita raidalta Reasonista vaikka Liveen ja ei siis koko biisin eksportointia Reasonista paitsi ehkä jotain raakiledemoa varten.
Ne Reason biisit on varmaan tuotettu justiin track by track ja editoitu muussa DAW:ssa?
serotonot

Posts: 3,137

#102 • • serotonot Paul Easy

d_b, 14.1.2009 20:50:

Ehkä sitten tää äänikortti vaihtoon että korkeampi näytteenottotaajuus.
Tai sitten Reasonista voi tehdä samplet kuivana ja nauhotella sitten Renoiseen ja VST efekteillä tuotetaan pihalle. Itse ainakin tekisin raita raidalta Reasonista vaikka Liveen ja ei siis koko biisin eksportointia Reasonista paitsi ehkä jotain raakiledemoa varten.
Ne Reason biisit on varmaan tuotettu justiin track by track ja editoitu muussa DAW:ssa?


Äänikortti ei vaikuta biisien renderöitymiseen. Eikäpä suuremmin tuo näytteenottotaajuuskaan jos käytät kuitenkin 44100hz tai isompaa, sillä cd:lläkin ääni on 44100hz.

Jos taas käytät alempaa kuin 44100hz, niin kysyn että miksi ihmeessä?

Aiemmissa reasoneissa se sen mikseri jotenki suttas kyl sitä saundia mut mitä oon kuullu kavereiden tekeleitä uudemmilla (3 & 4) niin ei se oo niinkään softasta, kuin tekijästä kiinni. Toki siinä on aika rajoittuneet efektit, mut kyl silläkin osaava saa ihan kelvollista saundia aikaiseks.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#103 • • Jussi Soro choon!

d_b, 14.1.2009 20:50:
Ne Reason biisit on varmaan tuotettu justiin track by track ja editoitu muussa DAW:ssa?


Omat biisit on ainakin exportattu ihan suoraan reasonista yhtenä filenä ja masteroitu (jos on masteroitu) levy-yhtiön toimesta.
dB

Posts: 1,315

#104 • • dB Digital Beat Music

serotonot, 14.1.2009 20:56:
---
d_b, 14.1.2009 20:50:

Ehkä sitten tää äänikortti vaihtoon että korkeampi näytteenottotaajuus.
Tai sitten Reasonista voi tehdä samplet kuivana ja nauhotella sitten Renoiseen ja VST efekteillä tuotetaan pihalle. Itse ainakin tekisin raita raidalta Reasonista vaikka Liveen ja ei siis koko biisin eksportointia Reasonista paitsi ehkä jotain raakiledemoa varten.
Ne Reason biisit on varmaan tuotettu justiin track by track ja editoitu muussa DAW:ssa?

---

Äänikortti ei vaikuta biisien renderöitymiseen. Eikäpä suuremmin tuo näytteenottotaajuuskaan jos käytät kuitenkin 44100hz tai isompaa, sillä cd:lläkin ääni on 44100hz.

Jos taas käytät alempaa kuin 44100hz, niin kysyn että miksi ihmeessä?

Aiemmissa reasoneissa se sen mikseri jotenki suttas kyl sitä saundia mut mitä oon kuullu kavereiden tekeleitä uudemmilla (3 & 4) niin ei se oo niinkään softasta, kuin tekijästä kiinni. Toki siinä on aika rajoittuneet efektit, mut kyl silläkin osaava saa ihan kelvollista saundia aikaiseks.


Ajattelin 96Khz. Turha käyttää tietenkään alempaa ellei tee jotain lofi sampleja.

Juu oon huomannu että kun tarpeeksi kauan hinkkaa biisejä Reasonilla niin kyllä niistä hyviä
tulee. Reasonin käyttö vaatii enemmän vaan malttia ja kärsivällisyyttä. Parhaimmat biisintekeleet
ovat yleensä useiden kuukausien saavutuksia.

Mikseri saattoi olla aika huono 1 versiossa joskus v.2000 ja silloin soundi oli tuhnua.
dB

Posts: 1,315

#105 • • dB Digital Beat Music

JussiS, 14.1.2009 20:57:
---
d_b, 14.1.2009 20:50:
Ne Reason biisit on varmaan tuotettu justiin track by track ja editoitu muussa DAW:ssa?

---

Omat biisit on ainakin exportattu ihan suoraan reasonista yhtenä filenä ja masteroitu (jos on masteroitu) levy-yhtiön toimesta.


Riippuu tuokin nauhotustapa musiikkityylistä ja mitä sillä Reasonilla tuottaa.
Eli tekeekö tanssimusiikkia vai musiikkia DVD -ja multimediatuotantoihin.

Itse teen elektronista musiikkia kaupalliseen käyttöön taustoiksi niin
moniraitanauhotus on aika tarpeellista kun samasta biisistä pitää
tehdä yleensä pari eri versiota ns. "full version" ja "underscore version".
Lisäksi sampleja pitää tehdä eri kohdista niin sillon
usean raidan tuottaminen esim. Reason/Live helpottaa elämää kun
ne on viety valmiiksi looppeina Live projektiin.

Joskus riippuen biisistä voi nauhotus olla mullakin yhtenä eksporttina ja editointi/masteri jossain
wav editorissa esim. Wavelabissa.
serotonot

Posts: 3,137

#106 • • serotonot Paul Easy

d_b, 14.1.2009 21:07:
---
serotonot, 14.1.2009 20:56:
---
d_b, 14.1.2009 20:50:

Ajattelin 96Khz. Turha käyttää tietenkään alempaa ellei tee jotain lofi sampleja.


Ite oon käyttäny 44,1khz ja iha hyvin on riittäny. Eipä se suurempikaan haittaa, mut kyl toi riittää vallan mainiosti.


Juu oon huomannu että kun tarpeeksi kauan hinkkaa biisejä Reasonilla niin kyllä niistä hyviä
tulee. Reasonin käyttö vaatii enemmän vaan malttia ja kärsivällisyyttä. Parhaimmat biisintekeleet
ovat yleensä useiden kuukausien saavutuksia.


Toi on kyllä ihan sama kaikilla softilla. Niitä biisejä vaan on hinkattava niin kauan, että niistä tulee hyviä.
liikkuva muna

Posts: 2,652

#107 • • liikkuva muna an egg on the move

serotonot, 14.1.2009 20:56:
---
d_b, 14.1.2009 20:50:

Ehkä sitten tää äänikortti vaihtoon että korkeampi näytteenottotaajuus.
Tai sitten Reasonista voi tehdä samplet kuivana ja nauhotella sitten Renoiseen ja VST efekteillä tuotetaan pihalle. Itse ainakin tekisin raita raidalta Reasonista vaikka Liveen ja ei siis koko biisin eksportointia Reasonista paitsi ehkä jotain raakiledemoa varten.
Ne Reason biisit on varmaan tuotettu justiin track by track ja editoitu muussa DAW:ssa?

---

Äänikortti ei vaikuta biisien renderöitymiseen. Eikäpä suuremmin tuo näytteenottotaajuuskaan jos käytät kuitenkin 44100hz tai isompaa, sillä cd:lläkin ääni on 44100hz.



Ainakin Reasonin (2.0-3.0) summaus toimii (tai tuntuu toimivan) paremmin jos asetuksista säätää sampleraten 88 tahi 96 kHz:iin, vaikka exportti lytätäänkin 44,1:een.
dB

Posts: 1,315

#108 • • Edited dB Digital Beat Music

alek szahala, 14.1.2009 21:20:
---
serotonot, 14.1.2009 20:56:
---
d_b, 14.1.2009 20:50:

Ehkä sitten tää äänikortti vaihtoon että korkeampi näytteenottotaajuus.
Tai sitten Reasonista voi tehdä samplet kuivana ja nauhotella sitten Renoiseen ja VST efekteillä tuotetaan pihalle. Itse ainakin tekisin raita raidalta Reasonista vaikka Liveen ja ei siis koko biisin eksportointia Reasonista paitsi ehkä jotain raakiledemoa varten.
Ne Reason biisit on varmaan tuotettu justiin track by track ja editoitu muussa DAW:ssa?

---

Äänikortti ei vaikuta biisien renderöitymiseen. Eikäpä suuremmin tuo näytteenottotaajuuskaan jos käytät kuitenkin 44100hz tai isompaa, sillä cd:lläkin ääni on 44100hz.


---


Ainakin Reasonin (2.0-3.0) summaus toimii (tai tuntuu toimivan) paremmin jos asetuksista säätää sampleraten 88 tahi 96 kHz:iin, vaikka exportti lytätäänkin 44,1:een.


Jotkut studiot käyttää varmasti yli 96 Khz tai enemmänkin. Ehkä sekotetaan keskustelussa nyt tuo audion loppuditherointi cd:lle ja audion renderointi sen tuottamisen aikana.
Periaatteessa 44.1Khz riittää ihmiskorvalle vallan hyvin mutta teknisesti ottaen voidaan silti käyttää isompaa kiloHerziä tuotannon aikana.
Ehkä joku yliopiston soundiproffa osais kiteyttää paremmin tuon.

Sama juttu tuossa bittisyydessä eli 32bit eksportti ei ole häviöllinen niin paljon vaikka jonkun verran olisi audiossa clippingiä (punaiselle menemistä).
Kun taas 16 bittisessä volyymin klippaus vetää soundin selvemmin huonommaksi.
serotonot

Posts: 3,137

#109 • • serotonot Paul Easy

d_b, 14.1.2009 21:29:


Jotkut studiot käyttää varmasti yli 96 Khz tai enemmänkin. Ehkä sekotetaan keskustelussa nyt tuo audion loppuditherointi cd:lle ja audion renderointi sen tuottamisen aikana.
Periaatteessa 44.1Khz riittää ihmiskorvalle vallan hyvin mutta teknisesti ottaen voidaan silti käyttää isompaa kiloHerziä tuotannon aikana.
Ehkä joku yliopiston soundiproffa osais kiteyttää paremmin tuon.


Tota öö... miten toi äänen taajuus liittyy ditheröintiin? Ja mitä sä tarkoitat loppuditheröinnillä?

Kyllähän suuremmasta hertsimäärästä saadaan tarkempaa signaalijälkeä, joka hyödyttää esim analogisten ja akustisten soitinten kanssa, mut kyllä kaikki konemusan tuottajat joita mä tunnen duunaa 44100Hz rungolla jo pelkästään sen takia, että suurin osa sampleista on 16 tai 24bit ja 44100hz, jolloin ei ole mitään vastaavaa hyötyä lähteä muuttamaan niitä korkeemmalle näytteenottotaajuudelle ku ei se niitä paranna, paitsi ehkä hieman efektiprosessoinnissa.


Sama juttu tuossa bittisyydessä eli 32bit eksportti ei ole häviöllinen niin paljon vaikka jonkun verran olisi audiossa clippingiä (punaiselle menemistä).
Kun taas 16 bittisessä volyymin klippaus vetää soundin selvemmin huonommaksi.



Öö.. Kun digitaalinen ääni clippaa niin se clippaa. Bittisyyden kasvattaminen kasvattaa kyllä dynaamista aluetta huomattavastikin, siksipä suurin osa DAW:eista toimii 24 tai 32bittisenä.

Ei millään pahalla, mut tuntuu siltä että sulla on nyt vähä puurot ja vellit sekaisin.
gerry

Posts: 979

#110 • • Edited gerry

d_b
Riippuu tuokin nauhotustapa musiikkityylistä ja mitä sillä Reasonilla tuottaa.
Eli tekeekö tanssimusiikkia vai musiikkia DVD -ja multimediatuotantoihin.

Itse teen elektronista musiikkia kaupalliseen käyttöön taustoiksi niin
moniraitanauhotus on aika tarpeellista kun samasta biisistä pitää
tehdä yleensä pari eri versiota ns. "full version" ja "underscore version".
Lisäksi sampleja pitää tehdä eri kohdista niin sillon
usean raidan tuottaminen esim. Reason/Live helpottaa elämää kun
ne on viety valmiiksi looppeina Live projektiin.

Joskus riippuen biisistä voi nauhotus olla mullakin yhtenä eksporttina ja editointi/masteri jossain
wav editorissa esim. Wavelabissa.



Helvetti... Voihan Reasoni projektistaki duunata kaksi eri versiota? Toisesta leikkaa alku ja loppubiitit vekee ja dadaa... sulla on Radio edit (tai se sun "underscore version").

Ja wuut... Sampleja pitää tehdä eri kohdista, ynnämuutahöpinää......? Siis... Ainakin itse kun saan bändikaverilta raidat yhtenä pötkönä, pätkin ne kuitenkin 98 prosenttisesti jotta biisin rakenne sekä instrumentit olisivat täysin hallittavissa... Homma toimii ku käytetään eri softia ja alustoja, mutta! En näe siinä mitään etua jos verrataan sitä siihen että reasonprojektissa voit muutamalla hiirenklikkauksella muuttaa soittimia, rakennetta tms. ilman mitään exporttausta ja importtausta toiseen softaan.


Mitä jos saat koko biisin exportattua ja importattua toises softas ja huomaat et pitääki jotaki muuttaa... Taas otetaan sakset käteen ja leikellään, joten mikä etu se nyt on?


Toi sun tuottaminen kuullostaa kyl kamalan tuskaiselta..... Keskittyisit vaan siihen yhteen softaan. Paljon nopeamppaa, eikä tarvii maksavien asiakkaittenkaan odottaa tilauksiaan niin kauan ku rävellät siellä kolmen softan kanssa;)

--
by B.C.S

dB

Posts: 1,315

#111 • • dB Digital Beat Music

serotonot, 14.1.2009 21:43:
---
d_b, 14.1.2009 21:29:


Jotkut studiot käyttää varmasti yli 96 Khz tai enemmänkin. Ehkä sekotetaan keskustelussa nyt tuo audion loppuditherointi cd:lle ja audion renderointi sen tuottamisen aikana.
Periaatteessa 44.1Khz riittää ihmiskorvalle vallan hyvin mutta teknisesti ottaen voidaan silti käyttää isompaa kiloHerziä tuotannon aikana.
Ehkä joku yliopiston soundiproffa osais kiteyttää paremmin tuon.
---

Tota öö... miten toi äänen taajuus liittyy ditheröintiin? Ja mitä sä tarkoitat loppuditheröinnillä?

Kyllähän suuremmasta hertsimäärästä saadaan tarkempaa signaalijälkeä, joka hyödyttää esim analogisten ja akustisten soitinten kanssa, mut kyllä kaikki konemusan tuottajat joita mä tunnen duunaa 44100Hz rungolla jo pelkästään sen takia, että suurin osa sampleista on 16 tai 24bit ja 44100hz, jolloin ei ole mitään vastaavaa hyötyä lähteä muuttamaan niitä korkeemmalle näytteenottotaajuudelle ku ei se niitä paranna, paitsi ehkä hieman efektiprosessoinnissa.


---

Sama juttu tuossa bittisyydessä eli 32bit eksportti ei ole häviöllinen niin paljon vaikka jonkun verran olisi audiossa clippingiä (punaiselle menemistä).
Kun taas 16 bittisessä volyymin klippaus vetää soundin selvemmin huonommaksi.

---


Öö.. Kun digitaalinen ääni clippaa niin se clippaa. Bittisyyden kasvattaminen kasvattaa kyllä dynaamista aluetta huomattavastikin, siksipä suurin osa DAW:eista toimii 24 tai 32bittisenä.

Ei millään pahalla, mut tuntuu siltä että sulla on nyt vähä puurot ja vellit sekaisin.


ok. no empä hämmennä enempää sekaisin.
dB

Posts: 1,315

#112 • • Edited dB Digital Beat Music

gerry, 14.1.2009 21:56:
---
d_b
Riippuu tuokin nauhotustapa musiikkityylistä ja mitä sillä Reasonilla tuottaa.
Eli tekeekö tanssimusiikkia vai musiikkia DVD -ja multimediatuotantoihin.

Itse teen elektronista musiikkia kaupalliseen käyttöön taustoiksi niin
moniraitanauhotus on aika tarpeellista kun samasta biisistä pitää
tehdä yleensä pari eri versiota ns. "full version" ja "underscore version".
Lisäksi sampleja pitää tehdä eri kohdista niin sillon
usean raidan tuottaminen esim. Reason/Live helpottaa elämää kun
ne on viety valmiiksi looppeina Live projektiin.

Joskus riippuen biisistä voi nauhotus olla mullakin yhtenä eksporttina ja editointi/masteri jossain
wav editorissa esim. Wavelabissa.

---


Helvetti... Voihan Reasoni projektistaki duunata kaksi eri versiota? Toisesta leikkaa alku ja loppubiitit vekee ja dadaa... sulla on Radio edit (tai se sun "underscore version").

Ja wuut... Sampleja pitää tehdä eri kohdista, ynnämuutahöpinää......? Siis... Ainakin itse kun saan bändikaverilta raidat yhtenä pötkönä, pätkin ne kuitenkin 98 prosenttisesti jotta biisin rakenne sekä instrumentit olisivat täysin hallittavissa... Homma toimii ku käytetään eri softia ja alustoja, mutta! En näe siinä mitään etua jos verrataan sitä siihen että reasonprojektissa voit muutamalla hiirenklikkauksella muuttaa soittimia, rakennetta tms. ilman mitään exporttausta ja importtausta toiseen softaan.


Mitä jos saat koko biisin exportattua ja importattua toises softas ja huomaat et pitääki jotaki muuttaa... Taas otetaan sakset käteen ja leikellään, joten mikä etu se nyt on?


Toi sun tuottaminen kuullostaa kyl kamalan tuskaiselta..... Keskittyisit vaan siihen yhteen softaan. Paljon nopeamppaa, eikä tarvii maksavien asiakkaittenkaan odottaa tilauksiaan niin kauan ku rävellät siellä kolmen softan kanssa;)




Ihan lähdin mielenkiinnosta kokeilemaan Liven käyttöä Reasonin kanssa kun siitä tuli
ilmainen Live lite 7 versio. Aluksi tarvin Renoiseen jonkun ulkoisen ohjelman jossa pystyin sovittamaan projektia. Sen jälkeen kiinnostus heräsi että kokeilempa Reasonissa.

Olin aiemmin tehnyt kuten edellä mainitsitkin. Muutamalla
klikkauksella jättänyt osan trackeista nauhottamatta mm. underscore versioon tai johonkin
edittiin. Looppeja saa tehtyä Reasonissa helposti ja eri versiot on usein mulla ollut myös koko Reason
projektissa sitten uudelleen sovitettu kipale on laitettuna koko aikajanalla vaan eri kohtaan.
Versioiden väliin vaan sitten tyhjää tilaa niin huomaa paremmin mistä alkaa seuraava
sessio.

Mun mielestä Livessä oli hyvä kun siihen sai noita labeleita ja pystyi merkkaamaan
eri sessioiden nimiä arrange näkymässä. Reasonissa mielestäni iso miinus siitä kun sessioita ei
voi nimetä mitenkään. Siis Reason 3:ssa

Ei tässä mitään tuskaa softien kanssa ehkä vain sitä luomisen tus....
Tänä keväänä yhteen teollisuuden alan yritysvideoon pitäs vääntää musaa. Enimmäkseen tulee tehtyä rojaltivapaata valmista katalogimusiikkia ja tilaustöitä ei varsinaisesti ole koko ajan.
Tosiaan välttämätöntä ei ole käyttää kovin montaa softaa. :D
gerry

Posts: 979

#113 • • gerry

d_b,

Mun mielestä Livessä oli hyvä kun siihen sai noita labeleita ja pystyi merkkaamaan
eri sessioiden nimiä arrange näkymässä. Reasonissa mielestäni iso miinus siitä kun sessioita ei
voi nimetä mitenkään. Siis Reason 3:ssa



Sul on kyl ihme termejä tai sitten mä oon vaan out of skene:)

Mikä on labeli (muu kun levy yhtiö)? En öö, oo semmoiseen termiin törmännyt missään musasoftassa.... (tai sitten oon puusilmä). Sessio on luultavasti auki oleva projekti? Ja sitä ei voi nimetä?

Tarkoittaako labeli kenties markkeria? Neki kyl löytyvät almoust jokaisesta musasoftasta..... hmph.... *ding*


Ehkä osa väärinkäsityksistä jäisi pois jos puhuttais selkokieltä.

--
by B.C.S

hrdkvr

Posts: 3,929

#114 • • hrdkvr KURGO
täällä se digi taas puhelee megoista ja hertseistä vaikka biisi vielä sukkaa aika pahasti.
Eka nyt ne mixdownit kuntoon ja sit vasta aletaan viilaa tekniikkaa.

Ja kyllä mä olen sen jo kantapään kautta oppinut että mä tulen jättämään nää hiuksenhalkomis tekniikat muiden harteille ja ite teen vaan ne musat.

Sen vielä sanon että ressu 4n oston jälkeen soundi on noussut mulla toiseen potenssiin en tiedä johtuuko se paremmasta soundenginestä vai uusista luureista, mutta ainakin workflow ja thor on tuoneet ihan eri fiiliksen tuottamiseen..ei oo niin vaikeeta enään kun ressu 1 aikaan.

Reason on nyt kehittynyt mun mielestä altavastaajan asemasta sinne varteenotettavien kilpailijoiden joukkoon. Itsepintainen VST:n ulosjättäminen vähän syö markkinaa, mutta pakottaa käyttäjänsä kehittymään ja innovatioitumaan olemassa olevien resurssejen käytössä.

--
-keep it hard-

dB

Posts: 1,315

#115 • • dB Digital Beat Music

gerry, 15.1.2009 08:10:
---
d_b,

Mun mielestä Livessä oli hyvä kun siihen sai noita labeleita ja pystyi merkkaamaan
eri sessioiden nimiä arrange näkymässä. Reasonissa mielestäni iso miinus siitä kun sessioita ei
voi nimetä mitenkään. Siis Reason 3:ssa

---


Sul on kyl ihme termejä tai sitten mä oon vaan out of skene:)

Mikä on labeli (muu kun levy yhtiö)? En öö, oo semmoiseen termiin törmännyt missään musasoftassa.... (tai sitten oon puusilmä). Sessio on luultavasti auki oleva projekti? Ja sitä ei voi nimetä?

Tarkoittaako labeli kenties markkeria? Neki kyl löytyvät almoust jokaisesta musasoftasta..... hmph.... *ding*


Ehkä osa väärinkäsityksistä jäisi pois jos puhuttais selkokieltä.


edit: joo tarkotin markkeria. en vaan muistanut oikeaa termiä
gerry

Posts: 979

#116 • • Edited gerry
NO mikä vittu se session sitten on ellei auki oleva projekti (mitä mukamas et voi nimetä)? Ja reasonista käsittääkseni löytyvät myös markkerit.....



Jäbä on kyl.... ding...... *aplodit*

--
by B.C.S

dB

Posts: 1,315

#117 • • dB Digital Beat Music

hrdkvr, 15.1.2009 08:11:
täällä se digi taas puhelee megoista ja hertseistä vaikka biisi vielä sukkaa aika pahasti.
Eka nyt ne mixdownit kuntoon ja sit vasta aletaan viilaa tekniikkaa.

Ja kyllä mä olen sen jo kantapään kautta oppinut että mä tulen jättämään nää hiuksenhalkomis tekniikat muiden harteille ja ite teen vaan ne musat.

Sen vielä sanon että ressu 4n oston jälkeen soundi on noussut mulla toiseen potenssiin en tiedä johtuuko se paremmasta soundenginestä vai uusista luureista, mutta ainakin workflow ja thor on tuoneet ihan eri fiiliksen tuottamiseen..ei oo niin vaikeeta enään kun ressu 1 aikaan.

Reason on nyt kehittynyt mun mielestä altavastaajan asemasta sinne varteenotettavien kilpailijoiden joukkoon. Itsepintainen VST:n ulosjättäminen vähän syö markkinaa, mutta pakottaa käyttäjänsä kehittymään ja innovatioitumaan olemassa olevien resurssejen käytössä.


Oikeassa olet kannattas munkin keskittyä vaan siihen biisinsäätämiseen ensin Reasonissa. ;)
Onhan musiikin masteroinnin ammattilaiset muutenkin oma ammattiryhmänsä.

Pitääkin pian laittaa päivitykseen Ressu 4 ja palata tähän Reason vinkkejä
aiheeseen joskus tuonnempana.

VST tuen puuttuminen voi olla jopa hyvä syy joka pakottaa tekijän kehittymään ja kehittämään tuottamistapoja Reasonin avulla. Moni vanha Prodigy fani on kyllä haukkunut uutta soundia The Prodigyn tuotannon siirryttyä Reason pohjaiseksi. No edes Liam Howlett ei ole seppä syntyessään:
http://remixmag.com/artists/remix_behind_curtain/

Mutta kuitenkin Liam toteaa: “I don't really use any of the soft-synth sounds in Reason,” Howlett says. “I program and manipulate my own sounds. ...

Jossakin netissä oli hyvä tutoriaali artisteille. Miten parannat ja tehostat luovuutta? Sulje foorumi!
Sopis mulle.

ps: megat ja herzit...mutta kun olen tämmönen nörtti :D
jakke

Posts: 120

#118 • • jakke shine fish / cordis / veezay

d_b, 14.1.2009 21:29:
Jotkut studiot käyttää varmasti yli 96 Khz tai enemmänkin. Ehkä sekotetaan keskustelussa nyt tuo audion loppuditherointi cd:lle ja audion renderointi sen tuottamisen aikana.
Periaatteessa 44.1Khz riittää ihmiskorvalle vallan hyvin mutta teknisesti ottaen voidaan silti käyttää isompaa kiloHerziä tuotannon aikana.
Ehkä joku yliopiston soundiproffa osais kiteyttää paremmin tuon.


tuskin tohon mitään soundiproffaa tarvii, kun ymmärtää vaan sen, mitä vaikkapa alek ja mä ollaan koitettu sanoa. kun reasonin audioenginen sample ratea vaihtaa, se vaikuttaa luonnollisesti siihen, millä tahdilla engine laskee synien ja efektien algoritmeja. subtractorissa on aika cpu-ystävälliset oskillaattorit, ja se näkyy mm. siinä, että pahimmillaan kerrannaiset loppuu jo 13khz:n kohdalla kun käyttää 44.1khz sample ratea. jos sen tuplaa 88.2khz:iin, niin sama algoritmi tuottaa kerrannaisia jo 26khz:iin asti, ja se on jo reilusti yli ihmisen kuulorajan. bonuksena saa 2x oversamplauksen, jolloin ääni ei aliasoi niin kuuluvasti, tuloksena särmempi ja puhtaampi ääni eritoten subtractorin kohdalla. thorissa on huomattavasti laadukkaammat algoritmit ja sen soundia onkin jo pariin otteeseen kehuttu tässäkin threadissa, eikä vastaavasta sample raten tuplaamisesta oo sen kohdalla lähes mitään hyötyä (vaikka joitain eroja siitäkin saa esiin).

toi on tavallaan yhtaikaa reasonin heikkous ja vahvuus. monet vst-synat toimii samalla tavalla huolimatta sample ratesta (ne oversamplaa itse jo valmiiksi), ja se on luonnollisesti hyvä juttu. reasonin kohdalla taas käyttäjä voi exportata cpu-ystävällisen 44.1khz tai vaihtaa 88.2khz jolloin prossukuorma tietty tuplaantuu, mut ainakaan ei tarvi huolehtia puuttuvien kerrannaisten tai efekteissä tapahtuvien pikkuerojen takia. 88.2khz on tietysti fiksu valinta sen takia, että se on 44.1khz:n kerrannainen, jolloin sample rate -konversio takaisin 44.1khz:iin tapahtuu mahdollisimman kivuttomasti.

toi ei tietystikään oo mikään all-around-taikatemppu kaiken korjaamiseen. jos biisissä on lähtökohtaisesti paskat soundit ja miksausnupikat on väännetty täydelle mössölle, se tuskin muuttuu 88.2khz exportilla miksikään. sellanen pikkujuttu kuitenkin, että on hyvä tietää reasonin kohdalla.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#119 • • Jussi Soro choon!

jakke, 15.1.2009 12:44:
kun reasonin audioenginen sample ratea vaihtaa, se vaikuttaa luonnollisesti siihen, millä tahdilla engine laskee synien ja efektien algoritmeja.


Eli siis vaikuttaako tuo preferencesistä tehty sample raten muutos myös exporttaukseen? Oon kuvitellut, että se vaikuttais vain reasonin kautta kuunneltuna ääneen?
jakke

Posts: 120

#120 • • Edited jakke shine fish / cordis / veezay

JussiS, 15.1.2009 12:59:
Eli siis vaikuttaako tuo preferencesistä tehty sample raten muutos myös exporttaukseen? Oon kuvitellut, että se vaikuttais vain reasonin kautta kuunneltuna ääneen?


ei, exporttaukseen vaikuttaa vaan siinä exportin alussa tehtävä sample rate -valinta. oikein oot siis kuvitellut.