gerry, 14.1.2009 21:56:
---
d_b
Riippuu tuokin nauhotustapa musiikkityylistä ja mitä sillä Reasonilla tuottaa.
Eli tekeekö tanssimusiikkia vai musiikkia DVD -ja multimediatuotantoihin.
Itse teen elektronista musiikkia kaupalliseen käyttöön taustoiksi niin
moniraitanauhotus on aika tarpeellista kun samasta biisistä pitää
tehdä yleensä pari eri versiota ns. "full version" ja "underscore version".
Lisäksi sampleja pitää tehdä eri kohdista niin sillon
usean raidan tuottaminen esim. Reason/Live helpottaa elämää kun
ne on viety valmiiksi looppeina Live projektiin.
Joskus riippuen biisistä voi nauhotus olla mullakin yhtenä eksporttina ja editointi/masteri jossain
wav editorissa esim. Wavelabissa.
---
Helvetti... Voihan Reasoni projektistaki duunata kaksi eri versiota? Toisesta leikkaa alku ja loppubiitit vekee ja dadaa... sulla on Radio edit (tai se sun "underscore version").
Ja wuut... Sampleja pitää tehdä eri kohdista, ynnämuutahöpinää......? Siis... Ainakin itse kun saan bändikaverilta raidat yhtenä pötkönä, pätkin ne kuitenkin 98 prosenttisesti jotta biisin rakenne sekä instrumentit olisivat täysin hallittavissa... Homma toimii ku käytetään eri softia ja alustoja, mutta! En näe siinä mitään etua jos verrataan sitä siihen että reasonprojektissa voit muutamalla hiirenklikkauksella muuttaa soittimia, rakennetta tms. ilman mitään exporttausta ja importtausta toiseen softaan.
Mitä jos saat koko biisin exportattua ja importattua toises softas ja huomaat et pitääki jotaki muuttaa... Taas otetaan sakset käteen ja leikellään, joten mikä etu se nyt on?
Toi sun tuottaminen kuullostaa kyl kamalan tuskaiselta..... Keskittyisit vaan siihen yhteen softaan. Paljon nopeamppaa, eikä tarvii maksavien asiakkaittenkaan odottaa tilauksiaan niin kauan ku rävellät siellä kolmen softan kanssa;)
Ihan lähdin mielenkiinnosta kokeilemaan Liven käyttöä Reasonin kanssa kun siitä tuli
ilmainen Live lite 7 versio. Aluksi tarvin Renoiseen jonkun ulkoisen ohjelman jossa pystyin sovittamaan projektia. Sen jälkeen kiinnostus heräsi että kokeilempa Reasonissa.
Olin aiemmin tehnyt kuten edellä mainitsitkin. Muutamalla
klikkauksella jättänyt osan trackeista nauhottamatta mm. underscore versioon tai johonkin
edittiin. Looppeja saa tehtyä Reasonissa helposti ja eri versiot on usein mulla ollut myös koko Reason
projektissa sitten uudelleen sovitettu kipale on laitettuna koko aikajanalla vaan eri kohtaan.
Versioiden väliin vaan sitten tyhjää tilaa niin huomaa paremmin mistä alkaa seuraava
sessio.
Mun mielestä Livessä oli hyvä kun siihen sai noita labeleita ja pystyi merkkaamaan
eri sessioiden nimiä arrange näkymässä. Reasonissa mielestäni iso miinus siitä kun sessioita ei
voi nimetä mitenkään. Siis Reason 3:ssa
Ei tässä mitään tuskaa softien kanssa ehkä vain sitä luomisen tus....
Tänä keväänä yhteen teollisuuden alan yritysvideoon pitäs vääntää musaa. Enimmäkseen tulee tehtyä rojaltivapaata valmista katalogimusiikkia ja tilaustöitä ei varsinaisesti ole koko ajan.
Tosiaan välttämätöntä ei ole käyttää kovin montaa softaa. :D