Reason vinkkejä!

139 posts, 7 pages, 57,846 views

eewol

Posts: 1,125

#1 • • Edited eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP
Jep..

Koitin hakea vastaavaa topickkia mut ei ainakaan omasta mielestä osunu kohille.

Lähinnä reasonilla masteromiseen ite kaipaisin kommentia/vinkkejä.

Mitkä on kyseisen softan heikkoudet/vahvuudet, mitä välttää ja mitä pitää silmällä.

Toki kaikki reasoniin liittyvät kyssärit voi puskea tähän, mut yritetään välttää "hommaa joku toinen softa, toi on paska!" tyyppisiä postauksia.. Jookos? *joo*

Tietenkin voi antaa "pointersseja" softista ja laitteista mitkä toimii hyvin reasonin kans rinnakkain.
Physics

Posts: 831

#2 • • Physics Radio - suckers never play me!
Moi. Reason on loisto softa jos jaksat opetella sitä vähän aikaa, etkä luovuta 10min sisällä ;)
toivottavasti et kuitenkaan masteroi yhtään mitään siinä, vaan teet hyviä mixdowneja jotka sitten joku asiantunteva vinyyli/CD master engineer sitten hoitaa levylle. Reasonissa kannattaa duunaa itelleen semmoen raäkki mis on biitit, harmoniat ja bassot eri mixereissä, ja mis on joka mixerissä tarvittavat fx:it, esim harmonia miverissa on : kompura, Delay, Reverbi ja kakkosreverbi (aniakin mulla). Tää helpottaa mixdownien tekemistä noin 110%. No kaikilla on varmasti omat tapansa mut suosittelen tätä kovasti. Toivottavasti en sepittäny hirveen sekavasti tätä..voin yritttää selventää jos on tarvetta. lol.
tomii

Posts: 3,594

#3 • • Edited tomii kallion herttua
Itseäni (ja monia muitakin?) hämää Reasonin huono äänen renderöinti (esim. FLStudioon verrattuna ihan perkeleen tunkkainen saundi, jonka takia olenkin lähiaikoina kikkaillut FL:n kanssa. Toki FL edustaa jossakin määrin eri tekniikkaakin (VST-plugarit jne.), mutta silti). Olen kuullut, että tämä hoituisi, ainakin osittain, sillä, että laittaisi Reasonin vetämään jonkun toisen softan läpi (Rewirellä). Onko kellään tähän mitään muita hyviä vinkkejä millä tota saundia saisi parannettua? Ja toimiiko tämä Rewire-kikka, kun en ole ehtinyt testaamaan? Nyt loman alkaessa voisinkin koittaa testata erilaisia kikkoja, josko ääni parantuisi, tai sit voisi tietty rendaa jokaisen raidan erikseen ja miksata ja säätää jossakin muussa softassa, mutta tämä ei oikein toimi mun workflowssa (tietty kaikkeen tottuu :). Eli siis toi ääni on mun mielestä SE heikkous.

Vahvuutena pidän sitä, että jos (kuten Physics sanoi) luo valmiiksi hyvän pohjan, niin tolla softalla on ihan törkeän nopea alkaa väsäämään sitä biittiä (tästä kertoo itelläkin kovolla lojuva valtava määrä erinäisiä raakileita :) ja muutenkin kiva jammailla. Yksi, joka on samalla niin vahvuus kuin heikkouskin, on mielestäni se, että laitteita on vain tietty määrä. Vahvuus tässä on se, että nämä laitteet tulevat pakostakin tosi tutuiksi ja niitä oikeasti oppii käyttämään kunnolla, kun taas heikkous on tietty se, että tämän takia biisit voivat alkaa saundeiltaan toistamaan itseään. Reasonin sekvensseri on mielestäni myös kiva käyttää.

Btw. näyttää muuten lupaavalta toi tuleva Reason. *joo*

--
reivaan kunnes kuolen

CM

Posts: 1,507

#4 • • Edited CM
"toivottavasti et kuitenkaan masteroi yhtään mitään siinä"

"Itseäni (ja monia muitakin?) hämää Reasonin huono äänen renderöinti (esim. FLStudioon verrattuna ihan perkeleen tunkkainen saundi"


Tässähän nää tärkeimmät tulikin jo sanottua =) Tossa equtus-topicissakin tuli puheeksi hyvät eq:t: Reasonissa on paskimmat eq:t, mitä olen missään softassa ikinä kuullut (Acid Pro v1 - 3 pääsee samaan sarjaan). Selittänee osittain sen todella huonon soundin. Rewiren kautta varmaan kannattaa equttaa ja "masteroida" jollain toisella softalla, joka taas yllättäen maksaa mansikoita. Vaikee keksiä muita vinkkejä, kuin että pyri välttämään Reasonin EQ:ta ja kompuroita, kuin ruttoa, jos haluat saada parempaa, kuin tunkkasta softalta kuulostavaa ääntä pihalle.
eewol

Posts: 1,125

#5 • • eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP

CM, 26.7.2007 10:45:
"toivottavasti et kuitenkaan masteroi yhtään mitään siinä"

"Itseäni (ja monia muitakin?) hämää Reasonin huono äänen renderöinti (esim. FLStudioon verrattuna ihan perkeleen tunkkainen saundi"


Tässähän nää tärkeimmät tulikin jo sanottua =) Tossa equtus-topicissakin tuli puheeksi hyvät eq:t: Reasonissa on paskimmat eq:t, mitä olen missään softassa ikinä kuullut (Acid Pro v1 - 3 pääsee samaan sarjaan). Selittänee osittain sen todella huonon soundin. Rewiren kautta varmaan kannattaa equttaa ja "masteroida" jollain toisella softalla, joka taas yllättäen maksaa mansikoita. Vaikee keksiä muita vinkkejä, kuin että pyri välttämään Reasonin EQ:ta ja kompuroita, kuin ruttoa, jos haluat saada parempaa, kuin tunkkasta softalta kuulostavaa ääntä pihalle.



Oon kans huomannu tän tunkkasuuden ja equjen huonon tason...

Ite yritän pitää reverbit kurissa ja raitojen määrän samoin koska muuten tulee kuraa.. Tai no tulee sitä muutenkin!! *nauru*

Mut tosta Rewire hommast haluisin kuulla lisää ja miten se käytännössä toimii! *joo*
:D

Posts: 3,707

#6 • • :D
Teknisesta puolesta ei osaa sanoa, mutta käytännössä siis Reasonin
eri laitteiden / ulostulojen "audio" siirretään rewirena toiseen ohjelmaan,
jossa voit sitten halutessasi lisätä efekteja jne jne.

Käytännössä siis esim.

Avaat pääsoftan (Logic, Ableton Live yms.) sen jälkeen avaat sitten
rewire softan (täs tapaukses Reason). Seuraavana toimenpiteena onkin
sitten rewire inputtien valitseminen pääsoftaan. :)
gerry

Posts: 979

#7 • • gerry

eewol, 26.7.2007 17:21:


Ite yritän pitää reverbit kurissa ja raitojen määrän samoin koska muuten tulee kuraa.. Tai no tulee sitä muutenkin!! *nauru*

Mut tosta Rewire hommast haluisin kuulla lisää ja miten se käytännössä toimii! *joo*




Ööh, sen verran et Reasonin kaiku on kyl aivan loistava.... Mut se onki ainut loistava efekti. En tosin voi esim. kolmosen puolesta puhua ja sen "masteroinnihässäksästä" sillä en ole niin paljon kikkaillu reasonilla.


Ja :D=n antamaan käynnistysvinkiin lisättäkööt vielä se et kun sammutat softia tee se päin vastaises järjestykses. Eli sammutat aina slaven (reasonin) ekana. Varsinki alussa saatta mennä helposti sekaisin kummas järjestykses ja mitä piti avata/sulkea. Tärkeä kuitenki muista oikea järjestys sillä muuten softat ei toimi.

--
by B.C.S

Juhgu

Posts: 7,921

#9 • • Juhgu Virnistelijä

Physics, 26.7.2007 23:45:
Voisin nimetä useampi D&B puolelta, mutta eipä tässä nyt jaksa ruveta luettelemaan niitä.



Ei voimat riittäneet esim. yhteen, kahteen, tai kolmeen artistiin?

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

CM

Posts: 1,507

#10 • • CM

Physics, 26.7.2007 23:45:
haha siis ei siinä oo mitenkään sen huonompi soundi kun missään muussa softassakaan. Se hyvän soundin löytäminen/kautta sen saaminen ulos siitä vaati helvetisti aikaa



Tästä voidaan kiistellä 100 vuotta :) Mut en jaksa. Joskus 5-10 vuotta sitten olin vielä samaa mieltä, enpä ole enää. Eli tuu vaikka 10 vuoden päästä kertomaan, että Reasonilla saa miksattua yhtä hyvää soundia, kuin vaikkapa 100000e analogitiskillä ja että se on vain tuottajasta kiinni =) Olettaen, että olet saanut riittävästi kokemusta siinä ajassa. Aika moni ammattituottaja käyttääkin pelkkiä softia tänäpäivänä, muttei se tarkota, että se kuulostas paremmalta, kuin niiden jätkien tuotannot jotka käyttää vaikkapa paljon analogeja.
Physics

Posts: 831

#11 • • Edited Physics Radio - suckers never play me!

Juhgu, 27.7.2007 00:39:
---
Physics, 26.7.2007 23:45:
Voisin nimetä useampi D&B puolelta, mutta eipä tässä nyt jaksa ruveta luettelemaan niitä.
---


Ei voimat riittäneet esim. yhteen, kahteen, tai kolmeen artistiin?



Logistics, SPY, FX909, siinä muutamat

ja noitten mixdownit on parhaita D&B:ssä tällä hetkellä.

joten olen ehdottomasti sitä mieltä että se on miehestä kiinni mitä siitä saa ulos.
Physics

Posts: 831

#12 • • Physics Radio - suckers never play me!





Tästä voidaan kiistellä 100 vuotta :) Mut en jaksa. Joskus 5-10 vuotta sitten olin vielä samaa mieltä, enpä ole enää. Eli tuu vaikka 10 vuoden päästä kertomaan, että Reasonilla saa miksattua yhtä hyvää soundia, kuin vaikkapa 100000e analogitiskillä ja että se on vain tuottajasta kiinni =) Olettaen, että olet saanut riittävästi kokemusta siinä ajassa.




kokemusta? olen kokeillu useimmat softat, ja osittain myös hardwarea, ja olen edelleenkin samaa mieltä. mut if you say so. etsä 100000e analogitiskillä tee yhtään mitään ellet osaa käyttää sitä, sama pätee reasoniin tai ihan millä vaan teet musaa, olen kuullu niin solideja mixdowneja reasonissa että lupaan ette osais sanoa, onko se biisi tehty cubasessa, reasonissa, logicissa tai hardwarella. Mut mä lopetan tän nyt tähän. tää on just se syy miksi mä en tämmösiin tekniikkakeskusteluihin osallistu ikinä, koska netissä on aina 1000 asiantuntijaa, mutta ne jotka tekee reasonissa, keep on doing ur thing ;)
CM

Posts: 1,507

#13 • • CM

Physics, 27.7.2007 11:02:
---
kokemusta? olen kokeillu useimmat softat, ja osittain myös hardwarea, ja olen edelleenkin samaa mieltä. mut if you say so. etsä 100000e analogitiskillä tee yhtään mitään ellet osaa käyttää sitä, sama pätee reasoniin tai ihan millä vaan teet musaa, olen kuullu niin solideja mixdowneja reasonissa että lupaan ette osais sanoa, onko se biisi tehty cubasessa, reasonissa, logicissa tai hardwarella. Mut mä lopetan tän nyt tähän. tää on just se syy miksi mä en tämmösiin tekniikkakeskusteluihin osallistu ikinä, koska netissä on aina 1000 asiantuntijaa, mutta ne jotka tekee reasonissa, keep on doing ur thing ;)



Kun vielä otetaan puheeks vaikka equtus, niin helpoiten voit todeta niiden eron, kun pistät samat arvot eri eq-plugareihin ja toteat sen jälkeen, että toinen niistä on parempi. Omasta mielestään se paskakin voi kuulostaa tietty hyvälle, mut maailmassa on hemmetin paljon kuuntelijoita, joiden mielestä se kuulostaa täysin paskalle ja "jostain syystä" itsekin vuosien jälkeen on lopulta samaa mieltä. Musan vääntö on tietotaitoa, eikä kaikkea kannata aina opetella kantapään kautta, koska elämä on lyhyt ja hyvän tietotaidon hankkiminen vaatii vuosikymmeniä. Itsekin olen oppinut suurimman osan tietotaidoista "isommilta pojilta", jotka omaavat itseäni enemmän kokemusta, ja kokoajan oppii lisää. Näin on säästänyt melkoisesti aikaa.

Yhteenveto: Sanon, että softissa on eroja, jopa hirvittävän paljon soundillisesti niin pitkään, kun ääntä prosessoidaan millään tavalla.

Ps .Niin, kyllä Reasonillakin saa hyviä mixdowneja, sitä parempia, mitä vähemmän ääntä prosessoi kys softalla. Parasta ääntä Reason päästä pihalle, kun ei käytä ollenkaan softan prosessoreja ja soittaa pelkkiä sampleja ;)

Pps. Reasonissa on hyvä reverb kyllä, mut eq:t ja kompurat täyttä paskaa
Physics

Posts: 831

#14 • • Edited Physics Radio - suckers never play me!


Kun vielä otetaan puheeks vaikka equtus, niin helpoiten voit todeta niiden eron, kun pistät samat arvot eri eq-plugareihin ja toteat sen jälkeen, että toinen niistä on parempi. Omasta mielestään se paskakin voi kuulostaa tietty hyvälle, mut maailmassa on hemmetin paljon kuuntelijoita, joiden mielestä se kuulostaa täysin paskalle ja "jostain syystä" itsekin vuosien jälkeen on lopulta samaa mieltä. Musan vääntö on tietotaitoa, eikä kaikkea kannata aina opetella kantapään kautta, koska elämä on lyhyt ja hyvän tietotaidon hankkiminen vaatii vuosikymmeniä. Itsekin olen oppinut suurimman osan tietotaidoista "isommilta pojilta", jotka omaavat itseäni enemmän kokemusta, ja kokoajan oppii lisää. Näin on säästänyt melkoisesti aikaa.

Yhteenveto: Sanon, että softissa on eroja, jopa hirvittävän paljon soundillisesti niin pitkään, kun ääntä prosessoidaan millään tavalla.

Ps .Niin, kyllä Reasonillakin saa hyviä mixdowneja, sitä parempia, mitä vähemmän ääntä prosessoi kys softalla. Parasta ääntä Reason päästä pihalle, kun ei käytä ollenkaan softan prosessoreja ja soittaa pelkkiä sampleja ;)

Pps. Reasonissa on hyvä reverb kyllä, mut eq:t ja kompurat täyttä paskaa



ok, whatever. Mut ton logiikan mukaan kaikki reasonissa tehdyt biisit pitäis erottua ja olla pas Jsen kuulosia koska eq:t ja kompurat on ihan kuraa? näin nyt ei kuitekaan ole sori vaan. Mut jätetään tähän mä en jaksa väitellä tästä todellakaan. jäbä duunaa miten haluat ja mä kuten mä teen.
Physics

Posts: 831

#15 • • Physics Radio - suckers never play me!
ja sit viellä , eiks tää topicci ollu "Reason vinkkejä" , joten ne jotka vaan sanovat että "Reasonissa on paska EQ" tjsp vois tehä sen jossain muualla. Tuskin threadin aloittaja on mitään hirveet softabattlee halunnu nähä täs.
kosmo

Posts: 759

#16 • • Edited kosmo TJH87
Käytin reasonia jonkinverran sillon kun se julkaistiin ja ainakin tuolloin ko. softan audiomoottori oli aika lelu (softasta selkeesti tehot -> synille). Muistaakseni jopa testasin tän samoilla sampleilla logicin ja reasonin välillä. Kyllä mä hoitaisin mahd.paljon prosessointia Reasonin ulkopuolella... ellei sitten huomattavia parannuksia ole tullut. Toki soundista saa varmasti kiitettävää jos pystyy skippaamaan eq:n ja kompuran käytön kokonaan... mut aika harvalta se käy. Lisäksi pitää muistaa että monesti starojen sen ja sen softan käytön hehkuttaminen on puhtaasti maksettua mainontaa.

vinkki oli siis se että reasonin soundin fiksaamiseen tarkotetut efektit on softan heikoin lenkki.

edit: suurin osa tästä näköjään jo tulikin yllä esille.. luin vähän haravoiden *blush*
Physics

Posts: 831

#17 • • Physics Radio - suckers never play me!

starojen sen ja sen softan käytön hehkuttaminen on puhtaasti maksettua mainontaa.



pitää muistaa sen että olen itse ollut studiossa/ tehnyt musiikkia noitten mun mainitsemien artistien kanssa.
CM

Posts: 1,507

#18 • • Edited CM

Physics, 27.7.2007 11:39:
---
ok, whatever. Mut ton logiikan mukaan kaikki reasonissa tehdyt biisit pitäis erottua ja olla pas Jsen kuulosia koska eq:t ja kompurat on ihan kuraa?



Ei nyt välttämättä paskaa, mutta varmasti huonomman kuuloista, kuin paremmilla algoritmeilla prosessoituna. Sinun logiikallasi taas 1e ja 10000000e kompura tai eq kuulostaisivat samoilta osaavissa käsissä. Paskan marjat sanon minä.
Apo

Posts: 1,574

#19 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

mku, 27.7.2007 11:48:
Ja onhan nyt ihan loogista että 500 maksava yksittäinen EQ plugari on aika paljon parempi kuin 500 maksavan täyden Reasonin EQ.



Tähän pitää kommentoida että ei kannata sitä hintalappua katsoa äänenlaatua arvioidessa, nykyisillä audiosoftamarkkinoilla hinta & laatu eivät välttämättä korreloi.

Seuraava menee vähän offtopikkiin, mutta menköön:

Sen minkä Reason häviää laadussaan, se voittaa siinä että käyttöliittymältään se sopii selvästi joillekkin ihmisille. Hyvä käyttöliittymä inspiroi ja tukee artistia ja ainakin omasta kokemuksesta huonoilla (tai tekijälle epäsovilla) työkaluille on helvetin raskasta tehdä minkäänlaista luomistyötä. Reasonin äänenlaatu taitaa osua haarukkaan "riittävän hyvä", jolloin hyvän käytettävyyden kanssa ohjelman kokonaisarvo on ainakin mun silmissä hyvin plussan puolella (vaikken sitä itse käytäkkään).

Biisintekoprosessi on imho pääosin makrotason yleistä maalailua ja tekniset kuviot mikrotason viilausta. Makrotason tekemistä tukevat hommat ovat mun mielestä paljon olennaisempia kuin yksityiskohtien viilausta tukevat. Se 500 eq-plugari ei paljon auta jos biisissä ei ole muuten sisältöä ("you can't polish a turd"). Ja jos jossain vaiheessa sattuu tekemään niin kovan biisin että sillä on oikeasti potentiaalia niin ainahan biisin voi miksata uudelleen parempilaatuisilla työkaluilla jos sille on oikeasti tarvetta.
kosmo

Posts: 759

#20 • • kosmo TJH87

Physics, 27.7.2007 12:35:
---
starojen sen ja sen softan käytön hehkuttaminen on puhtaasti maksettua mainontaa.


---


pitää muistaa sen että olen itse ollut studiossa/ tehnyt musiikkia noitten mun mainitsemien artistien kanssa.



En tunnistanut noita mainitsemiasi artisteja mutta jos on parasta niin vertaan mielessäni vaikka noisia&mayhemiin (meneekö pahasti ohi?) -- noh ilmeisesti soundi on hyvä. Jokseenkin vaikea uskoa että ammattitaitoiset tuottajat ei vaivautuisi ohittamaan reasonin selkeästi heikointa osa-aluetta prosessoimalla soundia jollain muulla softalla, rewiren avulla tjsp.

...mutta joo, turha tästä on kinastella koska vinkit jäi edelliseen postiin. Aina löytyy jengiä jotka saa laatusoundia puukalikoilla ja mankalla, mun mielestä kyse on lähinnä siitä että miten asiat kannattaa opetella tekemään että ei tarvis mennä läpi harmaan kiven. Ne jotka sieltä on kerran läpi menny, menkööt jatkossakin... mulle on sopinut hyvin se että kaikkea ei ole tarvinnut oppia kantapään kautta, kuten CM tuolla jo ihan osuvasti mainitsi.

ja sori sotkunen teksti, työkiireiltä raapustan :)