Reason vinkkejä!

139 posts, 7 pages, 57,941 views

Camfer

Posts: 259

#81 • • Camfer
viikon verran oon itsekkin nyt tuon nelosen kanssa kikkaillut ja sequ kyllä pistää vähän vihaksi ja samaanaikaan pidän siitä.

mut jotenkin itse ääni kuullostaa paremmalta minun koneessa kuin kolmosen, en tiedä onko luuloja mutta kummiskin. thor on tosi veikee laite, oppis vain käyttämään sitä täysin hyödyksi.

en ole vaihtamassa softaa kyllä, hyvältä tämä nelos versiokin tuntuu, ja ehkä vain paremmalta kunhan vähän tottuu enemmän.
tomii

Posts: 3,594

#82 • • tomii kallion herttua
Hmm... ehkä tota pitäisikin testata, jos siinä oikeasti on parannettu sound engineä. Mitens muuten vanhempien versioiden projektit futailee tolla nelosella? Varmaankin ihan hyvin, vai? Miten esim. toi vanhan tyylinen sekvenssointi kääntyy tohon uuteen systeemiin? Olisin kiitollinen, jos joku pystyisi/jaksaisi pikkaisen valottaa tätä puolta.

Kiinnostaisi just toi, että jos äänen renderöinti on parantunut, niin parin vanhan keskeneräisen biisin loppuunsaatto saisi uutta innostusta ton myötä (lähinnä ollut jäissä puhtaasti siitä syystä, että kolmosen (mikserin) ääni ei miellytä itseäni, enkä ole saanut niskasta kiinni itseäni, että miksaisin raidat yhteen jossakin muussa softassa tai koittaisin jotakin rewire-ratkaisua jne.).

--
reivaan kunnes kuolen

Camfer

Posts: 259

#83 • • Camfer

tomii, 23.11.2008 12:46:
Hmm... ehkä tota pitäisikin testata, jos siinä oikeasti on parannettu sound engineä. Mitens muuten vanhempien versioiden projektit futailee tolla nelosella? Varmaankin ihan hyvin, vai? Miten esim. toi vanhan tyylinen sekvenssointi kääntyy tohon uuteen systeemiin? Olisin kiitollinen, jos joku pystyisi/jaksaisi pikkaisen valottaa tätä puolta.

Kiinnostaisi just toi, että jos äänen renderöinti on parantunut, niin parin vanhan keskeneräisen biisin loppuunsaatto saisi uutta innostusta ton myötä (lähinnä ollut jäissä puhtaasti siitä syystä, että kolmosen (mikserin) ääni ei miellytä itseäni, enkä ole saanut niskasta kiinni itseäni, että miksaisin raidat yhteen jossakin muussa softassa tai koittaisin jotakin rewire-ratkaisua jne.).



ainakin se mitä itse olen omia kolmosen projekteja katsellut nelosen kautta niin aivan on tunnistettavissa ja kaikki automaatiot yms. toimii samalla tavalla kuin olet ne kolmosessa jo asettanut. ja mitään ei ole puuttunut projekteista.

ja minusta nelosessa on äänenlaatu parantunut sitten kolmosen kuten jo yllä mainitsin, tai sitten vain oma saundi on parantunut ihan vitustuistusitutiusittiuuu.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#84 • • Jussi Soro choon!

tomii, 23.11.2008 12:46:
Hmm... ehkä tota pitäisikin testata, jos siinä oikeasti on parannettu sound engineä. Mitens muuten vanhempien versioiden projektit futailee tolla nelosella? Varmaankin ihan hyvin, vai? Miten esim. toi vanhan tyylinen sekvenssointi kääntyy tohon uuteen systeemiin? Olisin kiitollinen, jos joku pystyisi/jaksaisi pikkaisen valottaa tätä puolta.

Kiinnostaisi just toi, että jos äänen renderöinti on parantunut, niin parin vanhan keskeneräisen biisin loppuunsaatto saisi uutta innostusta ton myötä (lähinnä ollut jäissä puhtaasti siitä syystä, että kolmosen (mikserin) ääni ei miellytä itseäni, enkä ole saanut niskasta kiinni itseäni, että miksaisin raidat yhteen jossakin muussa softassa tai koittaisin jotakin rewire-ratkaisua jne.).


Vanhat filet toimii ihan ok, paitsi jostain syystä nuotit saattaa osittain mennä kahdelle eri raidalle. Automaatiotkin menee muistaakseni jotenkin erikoisesti, mutta on ihan muokattavissa ja kaikki toimii kuitenkin kuten ennenkin.

Itse en kyllä äänenlaadussa huomannut mitään muutosta.
liikkuva muna

Posts: 2,652

#85 • • Edited liikkuva muna an egg on the move

tomii, 23.11.2008 12:46:
Hmm... ehkä tota pitäisikin testata, jos siinä oikeasti on parannettu sound engineä. Mitens muuten vanhempien versioiden projektit futailee tolla nelosella? Varmaankin ihan hyvin, vai? Miten esim. toi vanhan tyylinen sekvenssointi kääntyy tohon uuteen systeemiin? Olisin kiitollinen, jos joku pystyisi/jaksaisi pikkaisen valottaa tätä puolta.

Kiinnostaisi just toi, että jos äänen renderöinti on parantunut, niin parin vanhan keskeneräisen biisin loppuunsaatto saisi uutta innostusta ton myötä (lähinnä ollut jäissä puhtaasti siitä syystä, että kolmosen (mikserin) ääni ei miellytä itseäni, enkä ole saanut niskasta kiinni itseäni, että miksaisin raidat yhteen jossakin muussa softassa tai koittaisin jotakin rewire-ratkaisua jne.).



IMO toi Reasonin äänelaatu (post v2.0) ei oo koskaan ollu mikään iso ongelma. Tossa joutuu vaan näkemään kolminkertaisen vaivan miksauksessa moneen muuhun softaan nähden. Oon miksannu pari Reiskabiisiä Nuendolla raita raidalta kokeeksi, mutten oo huomannu mitään oleellista eroa.

Saattaa olla, että ero ois merkittävämpi jos vetäis joka raidan ulos ihan kuivana, ja käyttäis jotain vähän tasokkaampia VST-efektejä ton Reasonin omien sijaan (ainakin reverbejä).

Eniten musta vaikutusta on sillä, että tekee exportin jollain korkeemmalla sampleratella (88+) ja vasta jälkikäsittelyn jälkeen puskee sen takas 44,1kHz:iin. Noin ainakin mä oon kuulevinani astetta kirkkaamaan lopputuloksen erityisesti alataajuuksilla.

Edit. Voisinkin muuten tässä jossain vaiheessa kaivaa ton nuendo- ja reasonmiksauksen ja laittaa pätkät kummastakin jakoon.
Camfer

Posts: 259

#86 • • Camfer
Alek, ihan näin offtopic.. mitäs ohjelmaa käytät kun käsittelet sun kappaleita? riisonin jälkeen siis.
jakke

Posts: 120

#87 • • Edited jakke shine fish / cordis / veezay

alek szahala, 20.11.2008 18:11:
Se jatkuva kynän ja nuolen välillä klikkailu käy aika nopeesti hermoille.


työkaluja voi vaihtaa näppäimillä q, w, e, r, t, y.

alussa olin kans vähän skeptinen ton uuden sekun kanssa, mut oon oikeestaan tosi tyytyväinen, että kaikki sisältö on noissa (omissa) klipeissä. selkeyttää huomattavasti ainakin omaa työskentelyä kun näkee heti et onko raidalla jotain eikä tarvi zoomailla niitä pieniä punasia viivoja tai vähän tummemmansinistä automaatioraitaa, plus automaatio ei mene enää läheskään yhtä herkästi sekaisin jos vahingos siirtelee niitä päällekkäin, plus automaatioraitojen static valueta voi muuttaa. puhumattakaan siitä että automaatiot on vektoreita, joka on yksinäänkin jo huomattavan hyvä parannus.


alek szahala, 23.11.2008 23:37:
Eniten musta vaikutusta on sillä, että tekee exportin jollain korkeemmalla sampleratella (88+) ja vasta jälkikäsittelyn jälkeen puskee sen takas 44,1kHz:iin. Noin ainakin mä oon kuulevinani astetta kirkkaamaan lopputuloksen erityisesti alataajuuksilla.


joo, mä oon kans tehny exportin 88.2khz:lla nyt muutaman vuoden ajan. ylätaajuudet pehmenee kun taajuusvaste ei aliasoidu heti 22khz kohdalta takasinpäin ja reverbien hännät pitenee kun lf damp alkaa korkeemmalta. sen lisäksi subtractorin oskillaattorien cutoff on matalimmillaankin noin 26khz (vertailkaa G#-sävelen spektriä sahalla filtteri kokonaan auki 44.1khz ja 88.2khz sample rateilla).

thorissa on onneksi vähän paremmin koodatut oskillaattorit ja kerrannaisia riittää ihan nyquistiin asti.
hulger

Posts: 16

#88 • • Edited hulger
Vituttaa kun klippejä tarvitsee yhdistellä nauhoituksen jälkeen, tosin näin se on varmaan kaikissa sekvenssereissä. Lisäks yksinkertasesti se, ettei sekkariin voi piirtää nuotteja ilman klippejä. HALOO. Ei sinne mitään audiota muutenkaa saa laitettua, ainoastaan midinuotteja. No tavallaanhan jos pystyis piirtää klippien ulkopuolelle ni toi koko idea menis sekasin. No fuck koko clippijuttu! Automaatiolinet rokkaa tosin.

Itse käytän koko ajan tuota kynäosoitinta ja sitten kun tarvitsee valita jotain, painan cmd:n pohjaan niin se muuttuu nuoleksi (Windowsissa joku ctrl varmaan.)

Joo ja tuosta laadusta vielä. Enpä usko, että mitään äänimoottorin uudistusta on tapahtunut. Bassot saa jotenki helpommin osumaan, tiedä miksi. Nykyisin käyttää ehkä enemmän Thoria ja samplejä, jotka on parempia laadultaa kuin esim Subtractori/Malströmi.
dB

Posts: 1,315

#89 • • dB Digital Beat Music
Reasonin audion renderointikyky on niin paska että olen ottanut myös
käyttöön Abletonin Liven ja Renoisen. Esimerkiksi Renoisen audion renderointitarkkuus (engine) on aivan eri luokkaa ja hinta 5 kertaa halvempi. Livessä voi käyttää hyvin VST efektejä jos nauhottelee Reasonista eri trakeille. Reasonista saa mun mielestä tuotettua Liven kanssa parempaa soundia jos käyttää sitä slave modessa.
Tällä hetkellä tuo Live/Reason yhteiskäyttö on vielä harjoitteluvaiheessa mutta trakkien nauhoitus onnistuu ja VST efektien laitto.
Juhgu

Posts: 7,921

#90 • • Juhgu Virnistelijä

d_b, 13.1.2009 22:32:
Reasonin audion renderointikyky on niin paska että olen ottanut myös
käyttöön Abletonin Liven ja Renoisen. Esimerkiksi Renoisen audion renderointitarkkuus (engine) on aivan eri luokkaa ja hinta 5 kertaa halvempi. Livessä voi käyttää hyvin VST efektejä jos nauhottelee Reasonista eri trakeille. Reasonista saa mun mielestä tuotettua Liven kanssa parempaa soundia jos käyttää sitä slave modessa.



Wat? Siis sun mielestä Reasonissa on paska soundi, mut sit se Reasonin paska soundi yhtäkkiä muuttuukin paremmaks kun vedät sen rewirellä (tjs) Abletoniin?

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

dB

Posts: 1,315

#91 • • dB Digital Beat Music

Juhgu, 13.1.2009 23:54:
---
d_b, 13.1.2009 22:32:
Reasonin audion renderointikyky on niin paska että olen ottanut myös
käyttöön Abletonin Liven ja Renoisen. Esimerkiksi Renoisen audion renderointitarkkuus (engine) on aivan eri luokkaa ja hinta 5 kertaa halvempi. Livessä voi käyttää hyvin VST efektejä jos nauhottelee Reasonista eri trakeille. Reasonista saa mun mielestä tuotettua Liven kanssa parempaa soundia jos käyttää sitä slave modessa.
---


Wat? Siis sun mielestä Reasonissa on paska soundi, mut sit se Reasonin paska soundi yhtäkkiä muuttuukin paremmaks kun vedät sen rewirellä (tjs) Abletoniin?


Siinä mielessä että audion renderointikyky on huonompi kuin VST pohjaisissa lue Steinberg, Live yms. softat.
Sulla oli sitten aiheesta jotain älykästä kommentoitavaa?
Jussi Soro

Posts: 6,385

#92 • • Jussi Soro choon!

d_b, 14.1.2009 19:51:
Siinä mielessä että audion renderointikyky on huonompi kuin VST pohjaisissa lue Steinberg, Live yms. softat.
Sulla oli sitten aiheesta jotain älykästä kommentoitavaa?


Tästäkin topikista löytyy Jakken aika hyvät selvitykset siitä, ettei reasonin sound enginessä oo mitään heittoa. Kandee tsekata pari sivuu taaksepäin. Reasonin perussoundi (siis synat) on vaan hirveen ohut, tosin sekin johtuu siitä, että efektointi täytyy tehdä ite, siinä missä VST synan presetit on efektoitu jo synassa vahvasti.
SamHard

Posts: 2,098

#93 • • SamHard
Oon huomannu entistä enemmän, että tasot menee helposti
puuroksi, vaikka yrittää pitää tasot aluksi matalalla ja
nostaa niitä sit kompuralla ym. Sitten dynamiikkaa ei meinaa
saada oikenlaiseksi, vaikka mitä kikkoja yrittää. Kai vaan
pitäis taas alkaa tekemään enemmän, niin eiköhän sitä muistuis
miten ne on joskus saanu edes jotenkin balanssiin. ps. prkl
kun en ole säästänyt parhaita miksaus setuppeja aikasemmista
projekteista vuosien takaa. Pitää kai vaan lähteä taas ruohonjuuritasolta
liikenteeseen.
serotonot

Posts: 3,137

#94 • • serotonot Paul Easy

JussiS, 14.1.2009 19:55:
---
d_b, 14.1.2009 19:51:
Siinä mielessä että audion renderointikyky on huonompi kuin VST pohjaisissa lue Steinberg, Live yms. softat.
Sulla oli sitten aiheesta jotain älykästä kommentoitavaa?

---

Tästäkin topikista löytyy Jakken aika hyvät selvitykset siitä, ettei reasonin sound enginessä oo mitään heittoa. Kandee tsekata pari sivuu taaksepäin. Reasonin perussoundi (siis synat) on vaan hirveen ohut, tosin sekin johtuu siitä, että efektointi täytyy tehdä ite, siinä missä VST synan presetit on efektoitu jo synassa vahvasti.



Olen kyllä eri mieltä. Ei se synan saundin fättiys pelkästään efekteistä johdu. Kyl monista synista lähtee hyvät mörinät ilman efektejäkin. Itseasias suurin osa efekteistä kyl ohentaa saundia enemmänkin imo.

Vai mitä tolla yritit tarkoittaa? Pystytkö heittää jonkun esimerkin vaikka.
Fakap

Posts: 49

#95 • • Fakap Full-on hands-up massive banging epic trance -fani
Oon käyttänyt Reason 4:ää slavena niin Livellä kuin Logicilla enkä oo huomannut äänenlaadussa mitään eroa.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#96 • • Edited Jussi Soro choon!

serotonot, 14.1.2009 20:07:
Olen kyllä eri mieltä. Ei se synan saundin fättiys pelkästään efekteistä johdu. Kyl monista synista lähtee hyvät mörinät ilman efektejäkin. Itseasias suurin osa efekteistä kyl ohentaa saundia enemmänkin imo.

Vai mitä tolla yritit tarkoittaa? Pystytkö heittää jonkun esimerkin vaikka.


Joo siis, reasonin synissa (erityisesti subi ja malmström) on niin heikosti taajuuskerrannaisia, että niistä saa tosi huonosti fattia soundia ulos. Eli ongelma on enemmänkin Reasonin synissa, kuin miksausenginessä. Thorista saa oikeestaan ensimmäisenä ulos helposti fattia soundia, ilman että tarvii tehdä joka soundi viidestä eri synasta. Erityisesti bassojen duunailu on IMO 100 kertaa helpompaa, kun muutamalla oskillaattorilla saadaan se soundi soimaan hyvin sekä keskellä että alhaalla.
dB

Posts: 1,315

#97 • • dB Digital Beat Music

JussiS, 14.1.2009 19:55:
---
d_b, 14.1.2009 19:51:
Siinä mielessä että audion renderointikyky on huonompi kuin VST pohjaisissa lue Steinberg, Live yms. softat.
Sulla oli sitten aiheesta jotain älykästä kommentoitavaa?

---

Tästäkin topikista löytyy Jakken aika hyvät selvitykset siitä, ettei reasonin sound enginessä oo mitään heittoa. Kandee tsekata pari sivuu taaksepäin. Reasonin perussoundi (siis synat) on vaan hirveen ohut, tosin sekin johtuu siitä, että efektointi täytyy tehdä ite, siinä missä VST synan presetit on efektoitu jo synassa vahvasti.


En tarkottanut että olis heittoa tai no ehkä sanoitkin jo sen mitä ajattelin eli soundi on
onnettoman ohut. Toisaalta combinaattori auttaa jonkin verran soundin tukevoittamisessa mutta presetit ei oikein sovi mihinkään vaan joka biisille täytyy tehä uudet säädöt.
Joskus huomasin että remiksattu vanha Reason biisi kuulostaa paremmalta kun huomaa että just combilla tietyt soundit voi puskea isommiksi kuin jossain vanhassa Reason 2:ssa tai 2.5:ssa.

Jos vertaa vaikka Reasonissa tehtyjä syntikoita ja instrumentteja ilman efekteja esim. combinaattoria vaikka Kore 2:n ulosantiin niin soundeissa on kyllä laadullisesti eroa. http://www.native-instruments.com/index.php?id=kore2

Ehkä NI on siksi ns. enemmän "production ready" tyylinen ratkaisu ja Reason on softastudio jolla voi tuottaa mutta isommalla vaivalla ja jonkun muun lisä DAW:n avulla kuten LIVE:n tms:n
Painin cubasen kanssa joskus muutama vuosi sitten ja sen kanssa ei saanut mitään aikaiseksi koska rewire oli niin hankala. LIVE:n myötä rewire onnistuu parilla klikkauksella ja ei tarvi kaivaa rewire paneelia jostain hiton ylämenun valikosta.

Yks kaveri (Reason 4 tuottaja Oulussa) ehdotti että efektit kannattaa tehdä kokonaan jossain muualla. Ois kai tuossa ihan järkeä?
dB

Posts: 1,315

#98 • • dB Digital Beat Music

serotonot, 14.1.2009 20:07:
---
JussiS, 14.1.2009 19:55:
---
d_b, 14.1.2009 19:51:
Siinä mielessä että audion renderointikyky on huonompi kuin VST pohjaisissa lue Steinberg, Live yms. softat.
Sulla oli sitten aiheesta jotain älykästä kommentoitavaa?

---

Tästäkin topikista löytyy Jakken aika hyvät selvitykset siitä, ettei reasonin sound enginessä oo mitään heittoa. Kandee tsekata pari sivuu taaksepäin. Reasonin perussoundi (siis synat) on vaan hirveen ohut, tosin sekin johtuu siitä, että efektointi täytyy tehdä ite, siinä missä VST synan presetit on efektoitu jo synassa vahvasti.

---


Olen kyllä eri mieltä. Ei se synan saundin fättiys pelkästään efekteistä johdu. Kyl monista synista lähtee hyvät mörinät ilman efektejäkin. Itseasias suurin osa efekteistä kyl ohentaa saundia enemmänkin imo.

Vai mitä tolla yritit tarkoittaa? Pystytkö heittää jonkun esimerkin vaikka.



Tarkottaa ilmeisesti että perussoundit ovat ohuet. Monissa Reason tutoriaaleissa syntikoita tuplataan tai oskillaattoreita voi olla useitakin päällekkäin. Käsittääkseni ainakin Reason 4:n Thor tekee murakkaampaa soundia ihan yksinäänkin.
dB

Posts: 1,315

#99 • • dB Digital Beat Music

SamHard, 14.1.2009 20:04:
Oon huomannu entistä enemmän, että tasot menee helposti
puuroksi, vaikka yrittää pitää tasot aluksi matalalla ja
nostaa niitä sit kompuralla ym. Sitten dynamiikkaa ei meinaa
saada oikenlaiseksi, vaikka mitä kikkoja yrittää. Kai vaan
pitäis taas alkaa tekemään enemmän, niin eiköhän sitä muistuis
miten ne on joskus saanu edes jotenkin balanssiin. ps. prkl
kun en ole säästänyt parhaita miksaus setuppeja aikasemmista
projekteista vuosien takaa. Pitää kai vaan lähteä taas ruohonjuuritasolta
liikenteeseen.


Noita setuppeja on hyvä olla eri tyylejä varten.
Combinaattori vääntää kyllä volyymiä ja kompressointia mutta silti
ehkä tulee tehtyä "hard limiting" ja EQ säätöä jossain wave editorissa
jälkikäteen. Ainakin rummuissa samplelooppien käyttö on vähän huono
tapa Drexissä kuten mulla noissa breakkibiiseissä. Niihin on vaikea saada säätöä kun joissain on
stereokuva hiton leveä. Samplet vaihtoon tai joku osuus
uusiksi kompeista erillisillä rumpuäänillä.
Rummut kannattaa aina yhdistää
monista niin saa napakamman soundin. Aika perusjuttu on kiksun tekeminen
kahdesta rumpusamplesta jossa toinen matala ja toinen lyhyt ja napakka soundinen.
Noisella ja Scream 4:n säröllä voi kokeilla joskus tehdä snarea myös ja nuotin
pituus vaan lyhyeksi ja saa oman snaresamplen.
Juhgu

Posts: 7,921

#100 • • Edited Juhgu Virnistelijä

d_b, 14.1.2009 19:51:
---
Siinä mielessä että audion renderointikyky on huonompi kuin VST pohjaisissa lue Steinberg, Live yms. softat.
Sulla oli sitten aiheesta jotain älykästä kommentoitavaa?



"Audion renderöintikyky"? Siis ei se Reasonin soundi muutu Renoisessa yhtään mihinkään minkään "paremman renderöintikyvyn" ansiosta jos se on Reasonista lähtöisin. Ei 32kbps mp3:stakaan tule parempaa sillä että muuttaa sen 320kbps:ksi. En itse ole edes käyttänyt Reasonia, mutta olen kuunnellut sillä tuotettuja biisejä, ja voin todeta että ihan hyvin on renderöity. :D Jos sulla on äänenlaadun kanssa ongelmaa, ni vikaa kantsii etsiä varmaan jostain muusta kuin audion renderöintikyvystä.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)