Reason vinkkejä!

139 posts, 7 pages, 58,351 views

recue

Posts: 87

#21 • • recue

Physics, 26.7.2007 23:45:
haha siis ei siinä oo mitenkään sen huonompi soundi kun missään muussa softassakaan. Se hyvän soundin löytäminen/kautta sen saaminen ulos siitä vaati helvetisti aikaa.


Se että sillä joutuu käyttämään helvetisti aikaa sen hyvän soundin löytämiseen ei ole huono puoli?


Olisitte todella yllättyneitä kun tietäisitte kuinka moni artisti tekee pelkästään reasonilla. Voisin nimetä useampi D&B puolelta, mutta eipä tässä nyt jaksa ruveta luettelemaan niitä. tosin olen aivan varma että myös muissa genreissä ovat asiat samalla tavalla.


Tiedän monta hyvää reasonilla tehtyä biisiä joissa on todella tiukka soundi. Kokonaisia levyjäkin on julkaistu. Tiedän myös yhden casio rapmanilla tehdyn ep:n jossa on yllättävän hyvä soundi. :) Ehkei tämä niinkään kerro laitteen soundeista, vaan tekijän taidoista.


Ihan oikeasti se joka väittää että reasonissa olis jotekin paskempi saundi kun jossain muussa softassa ei vaan osaa käyttää sitä oikein.


Joudun kyllä yhtymään kuoroon että kyllä se engine vaan kuulostaa ohkasemmalta ja tunkkasemmalta, sekä tila tuntuu loppuvan kesken. Eikä edes tarvitse tuijottaa lukuja tai käppyröitä vaan pelkkä soittaminen riittää. Mutta edelleenkin, sillä on ihan mahdollista saada asiallita jälkeä aikaiseksi kun tottuu sen ominaisuuksiin, löytää hyvät puolet ja konstit kiertää puutteet.


Käykää muuten tsekkaamssa mun myspacesta muutamat reasonissa tehdyt junkkabiisit. Saatte arvata mitkä 3 on tehty kokonaan reasonissa ja mikä noista on rewirattu Cubasen kanssa. senhän pitäis sit varmaan erottaa todella helposti kun kerran reasonin soundi on niin huono.


Tuskin tätä kukaan on henkilökohtaiseksi loukkaukseksi tarkoittanut. ;) Itselläkin on netti ep:llä muiden kipaleiden seassa 100% reason biisi eikä se sieltä tietääkseni hirveästi erotu.


edit: musan tuottamisesta on kyl oikeesti niin turha väitellä kun kaikilla on niin omat menetelmät.


Ainahan sitä voi virtuaalipeniksiä mittailla ja insinöörinä testailla kuka rendaa puhtaimman siniaallon, mutta musiikki se loppupeleissä ratkaisee. :)

Niinkun Apokin tuossa jo sanoi, Reasonin vahvuus on mielestäni muualla kun siinä audioenginessä.
Loose Grip

Posts: 330

#22 • • Edited Loose Grip

kosmo, 27.7.2007 12:57:
---
En tunnistanut noita mainitsemiasi artisteja mutta jos on parasta niin vertaan mielessäni vaikka noisia&mayhemiin (meneekö pahasti ohi?) -- noh ilmeisesti soundi on hyvä. Jokseenkin vaikea uskoa että ammattitaitoiset tuottajat ei vaivautuisi ohittamaan reasonin selkeästi heikointa osa-aluetta prosessoimalla soundia jollain muulla softalla, rewiren avulla tjsp.

...mutta joo, turha tästä on kinastella koska vinkit jäi edelliseen postiin. Aina löytyy jengiä jotka saa laatusoundia puukalikoilla ja mankalla, mun mielestä kyse on lähinnä siitä että miten asiat kannattaa opetella tekemään että ei tarvis mennä läpi harmaan kiven. Ne jotka sieltä on kerran läpi menny, menkööt jatkossakin... mulle on sopinut hyvin se että kaikkea ei ole tarvinnut oppia kantapään kautta, kuten CM tuolla jo ihan osuvasti mainitsi.

ja sori sotkunen teksti, työkiireiltä raapustan :)



Komppaan Kosmoa ja muita rewiren maininneita. Siinä on ratkasu reason vs. muut -kinasteluun, sekä paras reason vinkki 2in1.

Mikäpä sen hienompaa (varsinkin Reasonfaneille), kuin että voi käyttää Reasonin intuitiivistä käyttöliittymää ja asiallisia soittimia siihen luovaan prosessiin ja sitten miksailla ja efektoida esim. Cubasessa ja käyttää vieläpä Cubasen tuoman VST-edun ja lisäillä vielä jotain kivaa saundia toisesta instanssista.

Itse olen tehnyt monet biisit niin, että Cubasessa on kiinni rewirellä Reasoni ja VST:nä Fruityloopsi sekä tietysti plugareita.
Physics

Posts: 831

#23 • • Physics Radio - suckers never play me!


Komppaan Kosmoa ja muita rewiren maininneita. Siinä on ratkasu reason vs. muut -kinasteluun, sekä paras reason vinkki 2in1.

Mikäpä sen hienompaa (varsinkin Reasonfaneille), kuin että voi käyttää Reasonin intuitiivistä käyttöliittymää ja asiallisia soittimia siihen luovaan prosessiin ja sitten miksailla ja efektoida esim. Cubasessa ja käyttää vieläpä Cubasen tuoman VST-edun ja lisäillä vielä jotain kivaa saundia toisesta instanssista.

Itse olen tehnyt monet biisit niin, että Cubasessa on kiinni rewirellä Reasoni ja VST:nä Fruityloopsi sekä tietysti plugareita.



Rewire on ihan hyvä ratkaisu, käytän aina silloin tällöin. mutta 100% reason biisi voi saundaa ihan yhtä hyvältä, riippuen vähän minkälainen biisi on kysymyksessä ja mitä haluaa tehdä siinä.
Loose Grip

Posts: 330

#24 • • Loose Grip
En väitä vastaan. Näinhän se menee, riippuen siitä mitä hakee. Itse kyllä nykyään käytän mieluiten hyväkseni kaikkien softien parhaita puolia (sekä Virus Ti !!!!). Sillä pääsee mielestäni parhaaseen lopputulokseen.

Tossa kuriositeettinä meitsin reasonibiisi monen vuoden takaa, innostuin penkomaan. Eikä toi nyt niin kovin kuralta saundaa, vaikka ei ollut taidotkaan sillon vielä nykyisellä tasolla.
LooseGrip-Mediterranean
tomii

Posts: 3,594

#25 • • tomii kallion herttua

Loose Grip, 27.7.2007 15:07:
Tossa kuriositeettinä meitsin reasonibiisi monen vuoden takaa, innostuin penkomaan. Eikä toi nyt niin kovin kuralta saundaa, vaikka ei ollut taidotkaan sillon vielä nykyisellä tasolla.
LooseGrip-Mediterranean



Jos haluaa pelata varmanpäälle, niin tekee tällasta, niinkuin mä teen, niin ei softallakaan oo väliä, koska aina kuulostaa räkäseltä ;DD 100% Reason, ei missään muussa softassa käynyt: http://users.evtek.fi/~tomit/speed_pasanen_-_george_tuli_irakiin_01.mp3 <- Reason 3:n särkijä oli kyllä pitkänaikaa mun ihan suosikki. Särkee kivasti ja helppo käyttää, ainakin tällaiseen perusteellisempaan äänen hajottamiseen. Nykyään diggailen ehkä enemmän Predatohmia (vst)... Mut joo tästä biisistä nyt ei varmaan saa mitään selvää millasta ääntä puskee ulos. :D

--
reivaan kunnes kuolen

gerry

Posts: 979

#26 • • gerry
Njoo, riippuu vähän mimmoista saundia tekee.... Mut ainaki kiksupiireis monetki "kovat" tuottajat käyttävät reasonia (kyse siis ei ole siitä etteikö "kovat" tuottais reasonilla), mutta sen kyllä kuuleeki.... Mainitsematta nyt kuitenkaan kenenkää nimiä, niin muutaman suomalaisenki Reasontuottajan saundin tunnistaa jo kaukaa jossa ideat on ookoo, mutta biisin saundit oikeasti kuraa:/ Sama oli kyl ainkoinaan erään Ruotsalaisen tuotantoki.....

Mut hei, Reasoniki varmsti kehittyy, ja voipi olla että muutaman vuoden päästä siin on 10 kertaa paremmat efektit ym!? Eipä tule nyt mieleen softaa jossa olisi jo ekasta versiosta lähtien ollu niin mullistavat efektit etteikö niitä olisi jälkikäteen tarvinnu parannella.....



Se nyt siitä väittelystä:)

--
by B.C.S

tomii

Posts: 3,594

#27 • • tomii kallion herttua

gerry, 27.7.2007 19:00:

Mut hei, Reasoniki varmsti kehittyy, ja voipi olla että muutaman vuoden päästä siin on 10 kertaa paremmat efektit ym!? Eipä tule nyt mieleen softaa jossa olisi jo ekasta versiosta lähtien ollu niin mullistavat efektit etteikö niitä olisi jälkikäteen tarvinnu parannella



Joo toi tuleva nelonen näyttää kyl vitun makeelta! *joo*

--
reivaan kunnes kuolen

eewol

Posts: 1,125

#28 • • eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP

tomii, 27.7.2007 19:44:
---
gerry, 27.7.2007 19:00:

Mut hei, Reasoniki varmsti kehittyy, ja voipi olla että muutaman vuoden päästä siin on 10 kertaa paremmat efektit ym!? Eipä tule nyt mieleen softaa jossa olisi jo ekasta versiosta lähtien ollu niin mullistavat efektit etteikö niitä olisi jälkikäteen tarvinnu parannella

---


Joo toi tuleva nelonen näyttää kyl vitun makeelta! *joo*



Juu!! Se nelosen uus synaratkasu on kuolattavan mielenkiintonen!!

Täs topicis on onneks pysytty hyvin asiallisena vaik pelkäsin sit "softa vs. softa/hardware" menoo.

Mut esim. Prodigy käytti (korjatkaa jos muistan väärin) albumissa Allways outnumberd, never outgunned, suurimmaks osaks reason 3.0:llaa ja täytyy sanoo ett hyvältä ja omaperäsen likaselta kuulosti soundi tuolloin ainakin mun korvaan.

Ja niinkuin mainittu nii eihän se soundi juurikaan softasta oo kiinni vaan käyttäjästä...

Mut tähän vois tietenkin lisätä ett paskalaatusilla sampleillä ei saa hyvää aikaseks vaik kuin vääntäis eli raudasta ne parhaat/puhtaimmat soundit irtoo..

Mut näillä mennään!! *joo*
CM

Posts: 1,507

#29 • • Edited CM

eewol, 28.7.2007 07:15:
---
Mut esim. Prodigy käytti (korjatkaa jos muistan väärin) albumissa Allways outnumberd, never outgunned, suurimmaks osaks reason 3.0:llaa ja täytyy sanoo ett hyvältä ja omaperäsen likaselta kuulosti soundi tuolloin ainakin mun korvaan.



Oikein meni. Joo ja Prodigy on aina toiminut sämplepohjalla (joka siis on softan tapauksessa paras mahdollinen asia). Vanhemmat albumitkin oli työstetty jollain S-sarjan (en muista mallia, ihan vänkä vehje oli silloin muinoin) Rolandilla, joka oli 12bittinen. Veikkaan kuitenkin, että miksaus on tehty ulkoisesti.
mattij

Posts: 85

#30 • • mattij

Musan vääntö on tietotaitoa, eikä kaikkea......



Musan vääntö on tuurista kiinni. Aina sitä tekee jumalattomassa tuubassa, että se on vähän niiq 50:60 seuraavana aamuna kuulostaako se hyvältä vai huonolta.

En pysty antaa Reasoniin yhtään vinkkiä, koska en ole siitä eläessäni saanut irti minkäänlaista ääntä ja se ei johdu reasonin equista vaan siitä etten osaa. Postasin tänne ihan vaan hetken mielijohteessa jotain, rankaiskaa mua.
Physics

Posts: 831

#31 • • Edited Physics Radio - suckers never play me!




Musan vääntö on tuurista kiinni. Aina sitä tekee jumalattomassa tuubassa, että se on vähän niiq 50:60 seuraavana aamuna kuulostaako se hyvältä vai huonolta.

En pysty antaa Reasoniin yhtään vinkkiä, koska en ole siitä eläessäni saanut irti minkäänlaista ääntä ja se ei johdu reasonin equista vaan siitä etten osaa. Postasin tänne ihan vaan hetken mielijohteessa jotain, rankaiskaa mua.



LOL mun mielestä tää oli itse asiassa tän threadin paras postaus! 10 points!
CM

Posts: 1,507

#32 • • CM

mattij, 28.7.2007 14:34:
---
Musan vääntö on tuurista kiinni. Aina sitä tekee jumalattomassa tuubassa, että se on vähän niiq 50:60 seuraavana aamuna kuulostaako se hyvältä vai huonolta.



Kuka täs nyt on selvinpäin musaa tekemässäkään? Selvinpäin syntyy vain paskaa musaa
Loose Grip

Posts: 330

#33 • • Loose Grip
Tästä vois tehdä muuten melkein oman pollinsa, kuka tekee selvinpäin musaa?
hulger

Posts: 16

#34 • • hulger

Loose Grip, 29.7.2007 14:23:
Tästä vois tehdä muuten melkein oman pollinsa, kuka tekee selvinpäin musaa?


Mä vedän vaa pirii ku duunaan?!
hulger

Posts: 16

#35 • • hulger
Kokeilinpa tuota reason 4 betaa äskön. Se thor on ihan käsittämättömän läski saundiltaan - harva vst:kään aiheuttaa vastaavaa haltioitumista. Ja kaiken lisäks helppo koodaa vaikka onkin aika monipuolinen syna. Tää tulee helposti muuttamaan "reason-saundin" uudelle tasolle. Arpegiaattori saattaa olla hyvä lisä joillekkin, ja noi lukemattomat groove templatet kyllä varmasti saa biitit tarpeeksi sekasin. Vaikuttaa erittäin asialliselta päivitykseltä.
inspector

Posts: 209

#36 • • inspector gadget
Reasonista oon kyl tykänny. Aluks oli hieman vaikeuksia siirtyä träkkereistä siihen. Ite suosittelen combinatorin käyttöä, sillä saa omasta mielestäni ihan hyvää ääntä pihalle.

Joo ja iteki katselin tuota uutta versiota, niin ainakin arpeggiaatoria oon kaivannut. muutenkin varmaan paranee joiltain osilta, joten joutuu varmaan testailemaan.

--
tärkeintä elektronisessa musiikissa on basso - Leena Lehtinen

Skipi

Posts: 650

#37 • • Skipi TrendClown Arctic Mystery Geminga UG-///
En lukenu topiccii sen enempää,
mut tee rumpu- / melo-looppeja Reasonilla refilleistä ja rexeistä.
Tuo ne johki oikeeseen sekuun ja VOT...
pääset viel Timestretchaa ja tekee lisäävoltteja - efektoimaan jne!
AIVAN hemmetin makeit juttuja saa aikaan suht pienel vaivalla.
Muuhun en oo ite käyttäny!
Jussi Soro

Posts: 6,385

#38 • • Jussi Soro choon!

hulger, 30.7.2007 08:43:
Kokeilinpa tuota reason 4 betaa äskön.


Toivottavasti toi äärettömän huono miksausengine korjataan uuteen versioon. Myös Virus-tyyppinen syna josta saa kunnon pörinää ja narinaa ulos olis omalla toivelistalla aika korkeella (tosin ei oo neloseen tulossa, ellei toi thor pysty noita tekeen?).

Mixdownin saa kuulostamaan n. 20 kertaa paremmalta, kun exporttaa raita kerrallaan ja miksaa vaikka Cubasella.
serotonot

Posts: 3,137

#39 • • serotonot Paul Easy

CM, 28.7.2007 09:34:
---
eewol, 28.7.2007 07:15:
---
Mut esim. Prodigy käytti (korjatkaa jos muistan väärin) albumissa Allways outnumberd, never outgunned, suurimmaks osaks reason 3.0:llaa ja täytyy sanoo ett hyvältä ja omaperäsen likaselta kuulosti soundi tuolloin ainakin mun korvaan.

---


Oikein meni. Joo ja Prodigy on aina toiminut sämplepohjalla (joka siis on softan tapauksessa paras mahdollinen asia). Vanhemmat albumitkin oli työstetty jollain S-sarjan (en muista mallia, ihan vänkä vehje oli silloin muinoin) Rolandilla, joka oli 12bittinen. Veikkaan kuitenkin, että miksaus on tehty ulkoisesti.



Eiks toi menny niin et se duunaili ideoita kasaan Reasonilla, mut varsinainen levy työstettiin kyl muulla softalla. Muistan ainakin näin jostain lukeneeni. Siinä haastattelussa Howlett just hehkutti sitä et ku tulee idea vaikka jossain reissulla päähän ni Reasonilla se idis on helppoa napata nopeesti talteen ja toteuttaa sit kunnolla ku pääsee studioon.

Correct me if I'm wrong ja anteeks OT.

Joudun kyllä ite liittymään kans siihen kuoroon joka laulaa "Reason ReWireen jonkun toisen DAW:n alle", sillä sen mitä oon sillä jotain duunaillu ja mitä oon tuttujen tekeleitä kuullu, ni kyl sen reasonin sieltä aina kuulee. En väitä etteikö sil sais hyvää aikaan, mut ku sen hyvän saa aikaan paljon helpommin monella muulla softalla ja meitsi on ainaki laiska :D