Physics, 27.7.2007 11:02:
---
kokemusta? olen kokeillu useimmat softat, ja osittain myös hardwarea, ja olen edelleenkin samaa mieltä. mut if you say so. etsä 100000e analogitiskillä tee yhtään mitään ellet osaa käyttää sitä, sama pätee reasoniin tai ihan millä vaan teet musaa, olen kuullu niin solideja mixdowneja reasonissa että lupaan ette osais sanoa, onko se biisi tehty cubasessa, reasonissa, logicissa tai hardwarella. Mut mä lopetan tän nyt tähän. tää on just se syy miksi mä en tämmösiin tekniikkakeskusteluihin osallistu ikinä, koska netissä on aina 1000 asiantuntijaa, mutta ne jotka tekee reasonissa, keep on doing ur thing ;)
Kun vielä otetaan puheeks vaikka equtus, niin helpoiten voit todeta niiden eron, kun pistät samat arvot eri eq-plugareihin ja toteat sen jälkeen, että toinen niistä on parempi. Omasta mielestään se paskakin voi kuulostaa tietty hyvälle, mut maailmassa on hemmetin paljon kuuntelijoita, joiden mielestä se kuulostaa täysin paskalle ja "jostain syystä" itsekin vuosien jälkeen on lopulta samaa mieltä. Musan vääntö on tietotaitoa, eikä kaikkea kannata aina opetella kantapään kautta, koska elämä on lyhyt ja hyvän tietotaidon hankkiminen vaatii vuosikymmeniä. Itsekin olen oppinut suurimman osan tietotaidoista "isommilta pojilta", jotka omaavat itseäni enemmän kokemusta, ja kokoajan oppii lisää. Näin on säästänyt melkoisesti aikaa.
Yhteenveto: Sanon, että softissa on eroja, jopa hirvittävän paljon soundillisesti niin pitkään, kun ääntä prosessoidaan millään tavalla.
Ps .Niin, kyllä Reasonillakin saa hyviä mixdowneja, sitä parempia, mitä vähemmän ääntä prosessoi kys softalla. Parasta ääntä Reason päästä pihalle, kun ei käytä ollenkaan softan prosessoreja ja soittaa pelkkiä sampleja ;)
Pps. Reasonissa on hyvä reverb kyllä, mut eq:t ja kompurat täyttä paskaa