Postaa tänne kun menetit ajokorttisi!

144 posts, 8 pages, 24,964 views

Oku

Posts: 37

#101 • • Edited Oku

CM, 19.6.2007 13:34:
---

Paljonkos tutka oli näyttänyt? 124km/h:sta 80-alueella pitäis lähtee se kortti kyl.. olikohan rajana et 50% kun on ylinopeutta, lähtee homma käräjille



Nykyisin rajoina taitaa olla yli 30km/h kortti, yli 50km/h käräjille. Aikasemmin kortti säilyi 35km/h asti, mutta tuohon tuli muistaakseni muutos joskus viimeaikoina.

Näin siis teoriassa, käytännössä laki ei ole tässä "kaikille sama", ja asiaan vaikuttaa monenlaisia tekijöitä.
Avatar
#102 • • Annakins Guest

CM, 19.6.2007 13:34:
---
Annakins, 19.6.2007 13:14:
---
PS. mun kortti ei oo ollu kuivumassa, vaikka kerran oli lähellä ku ohituskaistalla oli 80km/h alueella 124km/h vauhtia ja poliisi tuli vastaan. Ja tietty lähti perään. Mojovat sakot siitä tuli. Oli katsos pakko päästä niistä parista vikasta autosta ohi. Ihan ihan pakko *justjoo*

---


Yks minkä takia niistä on aina pakko päästä ohi on se, että 99,9% ihmisistä ei osaa ajaa tasaista vauhtia liikenteessä ja ottaa pahasti kaaliin jos semmosen perässä joutuu ajamaan.



Joo ketuttaahan se, varsinkin kun tapana tuppaa olla, että 100 km/h maantiellä ajetaan 80 km/h paitsi ohituskaistan alkaessa kiihdytetään sinne sataan ja sit taas hidastetaan kaheksaankymppiin...

CM, 19.6.2007 13:34:
---

Paljonkos tutka oli näyttänyt? 124km/h:sta 80-alueella pitäis lähtee se kortti kyl.. olikohan rajana et 50% kun on ylinopeutta, lähtee homma käräjille.



Kyllä se siihen sakkolappuun kirjas, että 124km/h oli tutka näyttäny ja sanoi, että käräjiltä saattaa kuulua perässä, mutta ei korttia ottanu pois...


CM, 19.6.2007 13:34:
---
Annakins, 19.6.2007 13:14:
---

Joo eihän siel varmaan äitiä rattaineen ole, mutta saattaa olla joku joka ajaa ilman valoja törkeen hitaasti ja hups yht'äkkiä ollaan kaikki metsässä.
---


Ja tässä tapauksessa myös se, joka ajoi hiljaa ilman valoja moottoritiellä syyllistyy törkeään liikenteen vaarantamiseen



No tietysti, mutta yritänkin tässä korostaa sitä, että liikenne on täynnä idiootteja, jotka saattavat tehdä mitä vain ja siinä ei aina oma logiikka auta.
Cloud

Posts: 2,162

#103 • • Cloud Game Freak

domi, 19.6.2007 13:56:
---
ezzy, 19.6.2007 13:52:
---
Putte, 19.6.2007 13:39:
---
CM, 19.6.2007 13:34:
---


Yks minkä takia niistä on aina pakko päästä ohi on se, että 99,9% ihmisistä ei osaa ajaa tasaista vauhtia liikenteessä ja ottaa pahasti kaaliin jos semmosen perässä joutuu ajamaan.

---


Vakionopeudensäädin *sydän*

Suomen autokannan iän huomioon ottaen alkavat yleistymään varmaan tuossa 10 vuoden päästä...

---


Eikä vakkari kyllä auta mitenkään vitutukseen jos joku ajaa mittarinopeutta 80 ts. 70kmh 80alueella...kuten itsellä oli heti eka tre-pori maantiellä vastassa motarin jälkeen. En todellakaan jää tollasen taakse kyhnyttämään.

---

Ennemmin pakollinen alkolukko olisi toimiva ratkaisu, kuitenkin aika iso osa kortin menettäneistä urpoista ajaa kännissä.



Todellakin alkolukko olisi todella hyvä keksintö. Toisinkuin mikään ei ole niin ärsyttävää kuin vakionopeuden säädin.

Se, että joku ei aja aivan tasaista tahtia ei ole läheskään niin kamalaa tai ärsyttävää kuin vakkarilla ajavat urpot jotka eivät tajua muuttaa sitä nopeuttaan ohittaessa esim nyt motareilla.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#104 • • Jussi Soro choon!

Oku, 19.6.2007 14:30:
Nykyisin rajoina taitaa olla yli 30km/h kortti, yli 50km/h käräjille. Aikasemmin kortti säilyi 35km/h asti, mutta tuohon tuli muistaakseni muutos joskus viimeaikoina.

Näin siis teoriassa, käytännössä laki ei ole tässä "kaikille sama", ja asiaan vaikuttaa monenlaisia tekijöitä.


Noin vuosi sitten vetäisin moottoritiellä 149 km/h tutkaan. Poliisi totesi että aika lähelle vedin, eli 30 km/h ilmeisesti se raja siis on.
Oku

Posts: 37

#105 • • Oku

Cloud, 17.6.2007 21:55:

Mitä nyt tulee aina välillä noita Tekniikan maailmaa ja Tuulilasia luettua ja sieltä noita suomessakin talvella "lapissa ja jäällä" tehtyjä suomalaisia "autolehtien" Nasta/kitka rengas testejä lueskeltua niin aika hyvinhän ne näyttää nykyään jo niissä testeissä toimivan.


Kitkarenkaat toimivat kohtuullisen hyvin, mutta niillä pitää ajaa aina suunnilleen samanlaisella varovaisuudella kuin nastarenkaiden kanssa pahimmilla pääkallokeleillä. Oikeasti liukkaalla kelillä kitkarenkaiden kanssa joutuu miettimään kiertoteitä tai mieluiten jättämään ajelut väliin. Tämä vaiva ja kärsimys tulee sitten korvatuksi syksyllä ja keväällä kun ei tarvitse miettiä sitä milloin renkaat viitsii/uskaltaa vaihtaa.
CM

Posts: 1,507

#106 • • CM

JussiS, 19.6.2007 14:38:
---
Noin vuosi sitten vetäisin moottoritiellä 149 km/h tutkaan. Poliisi totesi että aika lähelle vedin, eli 30 km/h ilmeisesti se raja siis on.



Ite taas vedin 130km/h tutkaan 100 alueella ja sakot tuli. Varmaan sit aika pitkälle tilanteen mukaan tuo tulkitaan sit
Cloud

Posts: 2,162

#107 • • Cloud Game Freak

Oku, 19.6.2007 14:42:

Kitkarenkaat toimivat kohtuullisen hyvin, mutta niillä pitää ajaa aina suunnilleen samanlaisella varovaisuudella kuin nastarenkaiden kanssa pahimmilla pääkallokeleillä. Oikeasti liukkaalla kelillä kitkarenkaiden kanssa joutuu miettimään kiertoteitä tai mieluiten jättämään ajelut väliin. Tämä vaiva ja kärsimys tulee sitten korvatuksi syksyllä ja keväällä kun ei tarvitse miettiä sitä milloin renkaat viitsii/uskaltaa vaihtaa.



Kuten sanottua, ajotilanteen ja paikan mihin mennä mukaan. Olet ihan oikeassa, että eihän noilla lähde mökille ajamaan "kitkoilla" siis.
Mutta ainakin itse mitä nyt 4vuotta olen ajellut sekä kitkoilla, että nastoilla "eri riisikuppeissa tietty" niin itse olen aina ajanut ihan normaalisti on alla ollut nastat tai kitkat. Eikä reittejä erityisemmin ole tullut tämän takia muutettua. Paitsi esmes nyt tuo mökille nastoilla, kauppaan kitkoilla periaate.
Siinä ollaan samaa mieltä, että kitkoilla tulee ajettua "varovaisesti" mutta jos multa kysytään niin se on vaan helvetin hyvä juttu, että ajaa talvella varovasti. Mutta en mä nyt mitään erityistä pelkoa tai ylivarovaisuutta ainakaan itse käytä ja kuten jo mainitsin niin ihan pääkallokeleilläkin tulee ajettua kitkoilla. Itse asiassa pahimmat mokat on aina käynyt nastoilla kun nastoihin luottaa liikaa.

Mutta eihän kitkat kaikille sovi sehän on selvä. Ei silti kyllä mä itse näin normi kaupunki ajossa jo esim tuon syksyn ja kevään takiakin pidän kitkoista. Ja itse kyllä valitsen kitkat jatkossakin =P

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Jone

Posts: 8,258

#108 • • Jone Archibald Haddock

JussiS, 19.6.2007 14:38:
Noin vuosi sitten vetäisin moottoritiellä 149 km/h tutkaan. Poliisi totesi että aika lähelle vedin, eli 30 km/h ilmeisesti se raja siis on.



1½ vuotta sitten pamautin tutkaan satasen alueella (vaihtui sellaiseksi muutama sata metriä aikaisemmin, jonka kyllä huomasin mutta tie oli tyhjä) 134km/h ja nousinkin autosta ajokortti edelläni kävellen, koska tiesin itsekin että meni enemmän kuin toi 30 km/h ylinopeuden puolelle. Loppupeleissä tosta ei kuitenkaan tullut kuin pienet sakot (opiskelija kun olin) ja ystävällinen moottoripyöräpoliisi sanoi, että kortin voi laittaa takaisin lompakkoon. Toi raja ei siis ole absoluuttinen.
Syce

Posts: 1,649

#109 • • Syce
Itse olen ajellu neljä vuotta kitkoilla eikä ikinä ole tarvinnu miettiä keliä... on kyl vika niin ratin takana jos renkaita pitää syyttää. Tosin renkaitakin on erillaisia...itse ostan aina ne kalleimmasta päästä olevat juuri sen takia et ne on yleensä kaikista eniten testattuja ja viimeisintä teknologiaa.
typ0

Posts: 1,892

#110 • • typ0 syntax error
emmä muista kai mul on kahesti tai kolmesti kortti ollu "kuivumas", renkaiden vika =D

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Avatar
#111 • • Edited Annakins Guest

Syce, 19.6.2007 15:33:
Itse olen ajellu neljä vuotta kitkoilla eikä ikinä ole tarvinnu miettiä keliä... on kyl vika niin ratin takana jos renkaita pitää syyttää. Tosin renkaitakin on erillaisia...itse ostan aina ne kalleimmasta päästä olevat juuri sen takia et ne on yleensä kaikista eniten testattuja ja viimeisintä teknologiaa.



Kyllä mä ainakin olen useammin ollut kusessa mäissä faijan auton kitkoilla ku mutsin auton nastoilla. Ts. äidin nasta-autolla en ole juuttunut mäkeen (paitsi kotimäkeen, mutta sitä ei joskus pääsekään ylös kuin vain nelivedolla), mutta faijan kitkarenkailla varustetulla autolla olen.
Syce

Posts: 1,649

#112 • • Syce

Annakins, 19.6.2007 15:39:
---
Syce, 19.6.2007 15:33:
Itse olen ajellu neljä vuotta kitkoilla eikä ikinä ole tarvinnu miettiä keliä... on kyl vika niin ratin takana jos renkaita pitää syyttää. Tosin renkaitakin on erillaisia...itse ostan aina ne kalleimmasta päästä olevat juuri sen takia et ne on yleensä kaikista eniten testattuja ja viimeisintä teknologiaa.

---


Kyllä mä ainakin olen useammin ollut kusessa mäissä faijan auton kitkoilla ku mutsin auton nastoilla. Ts. äidin nasta-autolla en ole juuttunut mäkeen (paitsi kotimäkeen, mutta sitä ei joskus pääsekään ylös kuin vain nelivedolla), mutta faijan kitkarenkailla varustetulla autolla olen.



kumma juttu...mulla ei ole ikänä ollu mitää vaikeuksia missään*hmph*
m1kk3

Posts: 5,560

#113 • • m1kk3 no-life

Syce, 19.6.2007 18:46:
kumma juttu...mulla ei ole ikänä ollu mitää vaikeuksia missään*hmph*


joo, yhden talven kokemuksella (ja vielä takavetosella bemarilla) voin sanoa että ei ollu yhden yhtäkään tilannetta eikä vaikeutta. *ding* Hiukan kyllä ihmettelen ihmisten nillitystä noista kitkoista. Etenkin pk-seudulla missä talvet nyt muutenkin on mitä on.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

oZq

Posts: 153

#114 • • oZq

Jone, 19.6.2007 15:31:

... Toi raja ei siis ole absoluuttinen.


Eipä taida olla. Olisihan eri asia ajaa esim. 30 km/h ylinopeutta taajaman 40km/h rajoitetuilla pikkuteillä, kuin esim. satasen rajoitusalueella hyvällä maantiellä. Taitaa periaatteessa tuo kortinlähtöraja olla jokin prosentuaalinen osuus alueen nopeusrajoituksesta (30% tjsp. *täh*).

Käytännössä yleensä kuitenkin arvioidaan myös se paljonko liikennettä vaarannettiin. Tilanteesta arvioidaan esim. sääolosuhteet, liikenteen vilkkaus, muu ympäristö ja esim. ylittääkö risteysalueita tai kuinka kauan ylinopeutta ajetaan. Vähän mutuiluksi meni, mutta pääsääntöisesti jotenkin tähän suuntaan.
Epailija

Posts: 5,636

#115 • • Epailija Physicist, 2nd class.

oZq, 19.6.2007 20:40:
Eipä taida olla. Olisihan eri asia ajaa esim. 30 km/h ylinopeutta taajaman 40km/h rajoitetuilla pikkuteillä, kuin esim. satasen rajoitusalueella hyvällä maantiellä. Taitaa periaatteessa tuo kortinlähtöraja olla jokin prosentuaalinen osuus alueen nopeusrajoituksesta (30% tjsp. *täh*).



No tuskin se ihan sitäkään on. Muutenhan 30 km/h-alueella voisi kortti lähteä hyllylle 40 km/h-vauhdilla, eikä semmoisesta varmasti ole pelkoa. Tuskin noissa muutenkaan mitään selkeitä absoluuttisia rajoja on, vaan lähinnä vakiintuneita käytäntöjä ja ohjenuoria, joita voidaan sitten käytännössä tarpeen mukaan soveltaa.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Avatar
#116 • • Annakins Guest

mikke, 19.6.2007 19:14:
---
Syce, 19.6.2007 18:46:
kumma juttu...mulla ei ole ikänä ollu mitää vaikeuksia missään*hmph*

---

joo, yhden talven kokemuksella (ja vielä takavetosella bemarilla) voin sanoa että ei ollu yhden yhtäkään tilannetta eikä vaikeutta. *ding* Hiukan kyllä ihmettelen ihmisten nillitystä noista kitkoista. Etenkin pk-seudulla missä talvet nyt muutenkin on mitä on.



No en mä mielestäni kyllä nillittänyt, lähinnä totesin että itse ainakin olen huomannut eron ajamalla sekä nasta- että kitkarenkaisilla autoilla. Tai sit Volvot vaan on niin paljon huonompia ku Audit et ero tulee siitä ;)
Epailija

Posts: 5,636

#117 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Oku, 19.6.2007 14:42:
Kitkarenkaat toimivat kohtuullisen hyvin, mutta niillä pitää ajaa aina suunnilleen samanlaisella varovaisuudella kuin nastarenkaiden kanssa pahimmilla pääkallokeleillä.



Tämä riippuu ihan säästä. Kitkarenkaiden heikko kohta on peilikirkas jää, jolla nastat toimivat selvästi paremmin. Lumella ja sohjossa nastoilla taas ei tee mitään ja kitkarenkaat voivat hyvin piestä nastarenkaat näillä alustoilla ajettaessa, kun renkaan rakenteeseen ei tarvitse tehdä kompromisseja nastojen vuoksi.

Tämä vaiva ja kärsimys tulee sitten korvatuksi syksyllä ja keväällä kun ei tarvitse miettiä sitä milloin renkaat viitsii/uskaltaa vaihtaa.



Kannattaisi miettiä. Kitkarenkaat on suunniteltu talvikeleille, eivätkä parhaimmatkaan kitkarenkaat pärjää paljaalla asvaltilla edes keskiverroille kesärenkaille. Lisäksi ohjaustunto ja ajomukavuus kärsivät. Nastojen jyrinän puuttuminen on oikeastaan ainoa selkeä plussa nastarenkaisiin verrattuna siirtymäkausina ajettaessa.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

henkka

Posts: 4,973

#118 • • henkka

Samu*, 19.6.2007 11:08:


Tarkoitin tätä toista jantteria.

Riskejähän on montaa sorttia ja niitä voi ottaa ainakin omalla ja muiden kustannuksella. Jälkimmäinen typerämpää / todella idioottimaista, vrt. tuo lehtijuttu & irc galleria artikkeli josta käy aika hyvin ilmi tuonkin lätsäpään ajatusmaailma... Mutta tuo ensimmäinen, laskisin siihen lähinnä jos vaikka Treen motarilla kokeilee keskellä kesäyötä pitääkö auto sen mitä tehdas lupaa tai jos vaikka päästelee ratapäivillä ihan limitillä.
Pointtini oli se, että "riski" ei todellakaan ole sitä millaisen kuvan tuosta henkan moralisoinnista helposti saa.



Joo kylla riski on mulle ihan tuttu kasite.

En tiia millaisen kuvan tuosta mun riskista saat mutta mun pointti lahinna oli etta jos homma on hanskassa, niin riskia ei pitaisi olla. Liikenteessa taa ei koskaan koska kuski ei pysty kaytannossa mitenkaan poissulkemaan kaikkia riskitekijoita.

Eika tarkoitus ollut moralisoida. Tuoda vaan esiin etta liikenteessa voit ajaa vaikka kahtakymppia ja tappaa jonku. Todennakoisyys talle vaan on ehka tietysti pieni. Mutta oot varmaan lukenu joskus kuinka jossain joku on peruuttanu penskan paalta tappaen taman tms.? todennakoinen riski? Ei. Riski kuitenkin? Joo.

Kylla ma ite otan typeria riskeja joskus. Kaahaan liikenteessa typerasti tms. Se on riski minka otan. Ja joka kerta kun auton vauhti kohoaa, tiedan kasvattavani riskia.
m1kk3

Posts: 5,560

#119 • • m1kk3 no-life

henkka, 19.6.2007 22:44:
Joo kylla riski on mulle ihan tuttu kasite.

En tiia millaisen kuvan tuosta mun riskista saat mutta mun pointti lahinna oli etta jos homma on hanskassa, niin riskia ei pitaisi olla. Liikenteessa taa ei koskaan koska kuski ei pysty kaytannossa mitenkaan poissulkemaan kaikkia riskitekijoita.

Eika tarkoitus ollut moralisoida. Tuoda vaan esiin etta liikenteessa voit ajaa vaikka kahtakymppia ja tappaa jonku. Todennakoisyys talle vaan on ehka tietysti pieni. Mutta oot varmaan lukenu joskus kuinka jossain joku on peruuttanu penskan paalta tappaen taman tms.? todennakoinen riski? Ei. Riski kuitenkin? Joo.

Kylla ma ite otan typeria riskeja joskus. Kaahaan liikenteessa typerasti tms. Se on riski minka otan. Ja joka kerta kun auton vauhti kohoaa, tiedan kasvattavani riskia.


Olipa harvinaisen fiksu ja asiallinen mielipide :) Ite kyllä täysin samoilla linjoilla. Tosin ehkä ilman tota kaahaamisjuttua, ne jäi tossa kakskymppisenä parin läheltä-piti-tilanteen jälkeen. Nykyään tulee ajeltua reippaasti mutta rajotusten mukaan :)

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Avatar
#120 • • ALIEN Guest

Mr.Pink, 17.6.2007 21:22:
no kyllä sulta oon tullu ihan yhtä järjenjättiläis kommenttia tänne. Sen takia heitin provon mihin tartuit,et ime ittees homo vaan rauhassa.*dissaa*



No todellakin on muruseni. Enhän mä väärässäkään ole, jos vain jaksat lukea mun mielipiteeni sun surkeet provoas kohtaan oli se sellainen - tai ei :)