vinyylin prässilaatu heikentynyt..

124 posts, 7 pages, 25,997 views

Quu

Posts: 334

#41 • • Quu Mole RAM!

Caro², 3.1.2007 18:47:
---
Niki, 3.1.2007 18:25:
---
Caro², 3.1.2007 15:55:
Mitä luonnottomampaa ja elektronisempaa soundia on tarjolla - sitä vaikeempi on havaita puutteita soinnista.
---
Tarkoitat varmaan, että kaikki musa josta ei pidä eikä ole kiinnostunut - sitä vaikeempi on havaita puutteita soinnista.. *hih*

---
Sen takia usein huvittaakin kun jotkut innokkaimmat säätää äänentoistoa esm kiksulla tai polkalla. Tehdään nyt ensin ne perussäädöt ihan semmosella tavaralla mikä kertoo kaiuttimen soinnista jotain, ja sitten vasta sen jälkeen ruuvataan ne pöntöt vastaamaan illan antia.



Tämähän nyt on jo hiukan off-topiccia, mutta eikö niitä möykkiä saa säätää sopivaksi sille musiikille mitä kuuntelee eniten?
SamHard

Posts: 2,098

#42 • • SamHard
Taidankin tuossa tietokoneen kuntoon saatuani muuttaa kaikki vinyylit digimuotoon..
Avatar
#43 • • jesus Guest

xybo, 3.1.2007 19:10:
---
jesus, 3.1.2007 18:49:
---
xybo, Esim aika harvaa electro levyä saa cd/mp3:lla. :/
---


Hmmm.. Kyl Beatport ainakin aika esimerkillisesti tarjoo myös IMO hyvää electroa ämppäreinä.

---


Electroa vai elektrohousea. Valtava ero. Täysin eri soundi/maailma. Voitko antaa esimerkin mikä mielestäsi on edes elektroa ja on beatportissa? Muutaman Finlowin muistan joskus nähneeni. Mutta perus elektroja ei ole näkynyt.



Njoo.. saatat olla oikeessa. Elektrohousee tulee oikeestaan sielt hankittua.
Caro²

Posts: 5,301

#44 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Quu, 3.1.2007 19:17:
Tämähän nyt on jo hiukan off-topiccia, mutta eikö niitä möykkiä saa säätää sopivaksi sille musiikille mitä kuuntelee eniten?


Saathan sitä säätää millä haluat sitä kaiutinta. Mutta se on vaan oikeesti ikävää, että esm teknolla säätäminen ei paljasta siitä kaiuttimesta sitä sointia ja ongelmakohtia samalla tavalla kun joku muu materiaali tekee. Sen jälkeen kun se pönttö on säädetty perussoundiltaan toimivaksi - ni sen jälkeen on ihan suotavaa ruveta paukuttamaan siitä läpi semmosta kamaa mitä illan aikana soitetaan, ja säätää se soundi sitten loppuviilauksineen sille sopivaksi.

Näin moon ainakin ite ymmärtänyt että on järkevintä tehdä. Ois ihan jees kuulla ammattimaisia eriäviä mielipiteitä perustelujen kera.
whitespace

Posts: 100

#47 • • Edited whitespace

Homegrove, 3.1.2007 15:04:
Tuleekin kaikki ripattua cd:lle ja soitettua siitä vaikka se on vissiin laitonta ilman gramexille maksamista. Ei vaan viitti kuluttaa niitä pilalle.



Ei ole, jos rippaa omaan käyttöön etkä kierrä "teknistä suojausta", oli se kuinka hölmö tahansa.

Tämän takia vinyyli jyrää CD:n: Ei tarvitse rikkoa lakia (mikä olisi noin 3 minuutin vaiva joka tapauksessa), ja lisäksi lähettää sekin pieni signaali SonyBMGUniversalJne. -mulkuille: pitäkää kopiosuojatut CD-levynne.
CM

Posts: 1,507

#48 • • Edited CM

interkosmos, 3.1.2007 19:57:
---
Ei ole, jos rippaa omaan käyttöön etkä kierrä "teknistä suojausta", oli se kuinka hölmä tahansa.



Niin, mut siinä tuleekin eteen Gramexin formaattimuunnosmaksu, joka pitää maksaa jos soittaa vinyyliltä sämplättyä biisiä cdr:llä julkisesti. Toisaalta kuka maksaa kuka ei, onnela-ammattidj:n varmaan kannattaa maksaa. Klubi-dj on mielestäni enemmän artisti kuin DJ.

Tämän takia vinyyli jyrää CD:n: Ei tarvitse rikkoa lakia (mikä olisi noin 3 minuutin vaiva joka tapauksessa), ja lisäksi lähettää sekin pieni signaali SonyBMGUniversalJne. -mulkuille: pitäkää kopiosuojatut CD-levynne.



Ei vinyyli jyrää CD:tä ikinä, paitsi ehkä ajoittain jossain tietyssä suppeassa alagenressä. Musiikkia on järjettömän paljon CD:lle, jota ei ole vinyylille ja niitä ei koskaan tule olemaan vinyylille.

edit: Niin ja ei kopiosuojia ole, kuin lähes yksinomaan isojen levy-yhtiöiden poppi-cd:issä, mut kuka niitä ostaakaan
Daniel Braun

Posts: 1,626

#49 • • Daniel Braun wednesday?
Hyvä kun juttu menee taas tähän vinyyli vs. cd linjalle.
No, tästähän aiheesta on tapeltu varmaan aina kun cd:llä on ollu mahdollista soittaa dj-settejä.

Vaikka itse olen vanoutunut vinyylimies, on todettava että digitaalisessa formaatissa on hyvätkin puolensa.
Kyllä se pitää sanoa että jossakin vaiheessa varmaan tulee kuljetetta levylaukun mukana toista kassia jossa on läppäri&softana live + remote sl zero.
Mutta vinyyliä en varmaan jätä koskaan.
Se fiilis, tuntuma ja oma rosoinen soundinsa on se juttu mulle <3

Ei mulle aiheuta minkäänlaisia "wow" fiiliksiä se että lataan Juno downloadista tms mp3 julkasuja, kun taas se että saa sen pitkään metsästetyn vinyylin hyllyynsä... <3
Digiformaatit (olkoot cd:ltä, serato tms taikka Live) ovat omassa jutussaan loistavia, mutta niistä puuttuu se sielu joka on mulle niin fiiliksiä nostattavaa.

Se että jos digiformaatissa soundi on ehkä "parempaa" tekniseltä kannalta, niin vinyylin "likaisuus" iskee mun korvaan paremmin.
Huvittavaa sinänsä, tästäkin aiheesta on moneen ottaan kiistelty ja monet ovat pyörtäneet puheitaan moneen kertaan.
Silloin kun oli edellinen cd-buumi niin moni jätkä "siirtyi" cddj:ksi, mutta ovatten palanneet takaisin vinyylin pariin...

Ja miksi vielä toi mp3 mulle mättää on se että niin monet, ikävä kyllä, lataavat ne biisinsä laittomia teitä... :(
Ei voi ymmärtää... *senkin*
CM

Posts: 1,507

#50 • • Edited CM

Daniel Braun, 3.1.2007 22:00:
Hyvä kun juttu menee taas tähän vinyyli vs. cd linjalle.
No, tästähän aiheesta on tapeltu varmaan aina kun cd:llä on ollu mahdollista soittaa dj-settejä.

Vaikka itse olen vanoutunut vinyylimies, on todettava että digitaalisessa formaatissa on hyvätkin puolensa.



Mjoo ite diggaan kyl molemmista formaateista. Molemmat sopii omaan käyttöönsä toista paremmin. En vois kuvitellakaan kuuntelevani jotain akustista musiikkia, ambientia, klassista jne rahisevalta vinyyliltä. Menis hermot. Housempi ja teknompi jne sopii usein parhaiten vinyylille, ei tosin aina. Jotkut biisit kuulostaa paremmalta kliinisempänä, toiset ei. Molempi parempi. :) Pääasia et musa kuulostaa hyvältä

Beatportista tuli vielä mieleeni, että joskus on tullu vastaan joitakin tosi paskalta kuulostavia mp3:sia. Ihan ku olis 128kbit "käännetty" 320kbitiks. Pitäs varmaan valittaa, kun kerran ovat käyttävinään parhaita enkoodausmenetelmiä.
thomas

Posts: 5,618

#51 • • thomas
nyt riitely seis, ei ollu tarkoitus mitenkään mennä formaattitappeluun. ihmettelin vain kun tuntus siltä että vanhat prässit soi paremmin kuin uudet. lähinnä häiriöihin (napse, rutina, rätinä) oon kiinnittänyt huomiota. sit on aika paljon tullut kans vastaan semmosia levyjä joissa keskiö on prässätty hieman viereen. laittakaa ihmeessä tosiaan labeleita / julkaisuja missä tiedätte olevan huono prässilaatu.
Avatar
#52 • • astaroth Guest

Daniel Braun, 3.1.2007 22:00:
Ja miksi vielä toi mp3 mulle mättää on se että niin monet, ikävä kyllä, lataavat ne biisinsä laittomia teitä... :(
Ei voi ymmärtää... *senkin*


toi on kyllä ihan sanoinkuvaamattoman anaalista. ei tipu pätkääkään arvostusta deejiille, joka soittaa waretettua materiaalia
lank

Posts: 2,164

#53 • • lank www.djlank.com
Omalle kohdalle on osunut ainakin kovin vähän erittäin huonolaatuisia vinyylejä. Onhan niitä aina välillä ollut ja tulee varmaan olemaankin. Housen puolella on todella harvoin ollut ongelmia, progressiivisemman tai esim electrohousen saralla hieman enemmän.

Ja jos nyt vinyyliä ja cd:tä pitää taas verrata, niin mielestäni ei ole kyllä niin paha jos vinyyli vähän rätisee tai napsuu kuin se, että cd:ssä on vikaa, joka tarkoittaa että se yleensä jumii kokonaan. Mutta kukin valitsee, miten valitsee ja tää osa oli ihan off topic.
DJ Rx

Posts: 2,527

#55 • • DJ Rx FINRG Recordings

Indiboi, 3.1.2007 23:05:
---
astaroth, 3.1.2007 22:23:
---
Daniel Braun, 3.1.2007 22:00:
Ja miksi vielä toi mp3 mulle mättää on se että niin monet, ikävä kyllä, lataavat ne biisinsä laittomia teitä... :(
Ei voi ymmärtää... *senkin*

---

toi on kyllä ihan sanoinkuvaamattoman anaalista. ei tipu pätkääkään arvostusta deejiille, joka soittaa waretettua materiaalia

---


Ei tipu ei.



täytyy kompata samaa, varsinkin ku musiikki nykyään digitaalisessa muodossa on niin SAATANAN halpaa *senkin*

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.

antonsonin

Posts: 2,712

#56 • • Edited antonsonin laserpoint.

Rx, 3.1.2007 23:07:
---
Indiboi, 3.1.2007 23:05:
---
astaroth, 3.1.2007 22:23:
---
Daniel Braun, 3.1.2007 22:00:
Ja miksi vielä toi mp3 mulle mättää on se että niin monet, ikävä kyllä, lataavat ne biisinsä laittomia teitä... :(
Ei voi ymmärtää... *senkin*

---

toi on kyllä ihan sanoinkuvaamattoman anaalista. ei tipu pätkääkään arvostusta deejiille, joka soittaa waretettua materiaalia

---


Ei tipu ei.

---


täytyy kompata samaa, varsinkin ku musiikki nykyään digitaalisessa muodossa on niin SAATANAN halpaa *senkin*



En edes ymmärrä miksi nykyään joku oikeesti jaksaa warettaa mp3:sia ja soittaa niitä koska
a) Laatu on vähintään 2x paskempaa
b) Nopeemmin saa kaupasta kuin ettimällä jostain soulseekistä
c) 1-2e per raita ei todellakaan kirpaise.
A-E

Posts: 528

#57 • • A-E Detroit Techno Militia
http://www.discogs.com/release/558949

Toi vinyyli ainut paskasti prässätty lätty mihin olen törmännyt moneen vuoteen. Itse tilasin omani decksistä ja sekä a- ja b-puolella on bassojen kanssa ongelmaa. Basso särkee aivan vitun pahasti soundia.

Tiedän myös, että sama ongelma oli Leenan soittamassa kappaleessa tiistain tanssi-illassa 11.4.2006.

--
The true rebels always walk alone anyways...

-- Derrick May

Caro²

Posts: 5,301

#58 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Daniel Braun, 3.1.2007 22:00:
Ja miksi vielä toi mp3 mulle mättää on se että niin monet, ikävä kyllä, lataavat ne biisinsä laittomia teitä... :(
Ei voi ymmärtää... *senkin*


astaroth, 3.1.2007 22:23:
toi on kyllä ihan sanoinkuvaamattoman anaalista. ei tipu pätkääkään arvostusta deejiille, joka soittaa waretettua materiaalia


Indiboi, 3.1.2007 23:05:
Ei tipu ei.



Ite en jaksa olla niin jyrkkä tän asian suhteen kylläkään. Monet täysin vinyyliä kannattavat jeesustelee aina samalla asialla - faktahan se ny vaan on, että sieltä netistä warettamalla löytyy semmosta kamaa mitä ei o julkastu sen paremmin cd:llä ku vinyylilläkään.. aijai, kovasti laitonta on se.

Toiseksekin, ite ainakin mieluusti soittelen musiikkia kuin formaatteja. Vaikka vinyyli on se juttu, niin silti pakista löytyy muutama kymmen waretettua biiseiä joita en o vieläkään löytäny vinyylille. Mutta heti kun eteen sattuu moinen levy joka on pakissa waretettuna, niin ostan sen saman tien pois - haluun kuitenkin omistaa sen levyn. CD:tä en osta, ainoostaan vinyylejä. Vaikka se soundi cd:ssä onkin parempi.

A-E, 3.1.2007 23:49:
http://www.discogs.com/release/558949

Toi vinyyli ainut paskasti prässätty lätty mihin olen törmännyt moneen vuoteen. Itse tilasin omani decksistä ja sekä a- ja b-puolella on bassojen kanssa ongelmaa. Basso särkee aivan vitun pahasti soundia.



Tuossa on iha sama ongelma, bassot särkee ihan huolella: http://www.discogs.com/release/421713

Tässä vanha bootleggi vuodelta 1996, missä soundi on aivan hirvee: http://www.discogs.com/release/219895

Vanhoissa defectedin julkasuissa tuntu ainakin osassa olevan tosi paska prässi. diskantit raasto korvia ja soundi oli sellanen raa'an kuulonen. Nykyään taas ne soi paremmin.. tiedä sitten. Tuntus olevan aika firmakohtasta, missä prässäävät ja missä ei.
Individual

Posts: 10,942

#59 • • Individual HYPNO!

Caro², 3.1.2007 23:54:
Ite en jaksa olla niin jyrkkä tän asian suhteen kylläkään. Monet täysin vinyyliä kannattavat jeesustelee aina samalla asialla - faktahan se ny vaan on, että sieltä netistä warettamalla löytyy semmosta kamaa mitä ei o julkastu sen paremmin cd:llä ku vinyylilläkään.. aijai, kovasti laitonta on se.



Joo, mutta eiköhän tuossa kaiffarit, minä mukaanlukien viitannut sellaisiin tiskijukkiin, jotka eivät edes viitsi ostaa niitä soittamiansa biisejä, vaikka ne olisivatkin tarjolla esim. Beatportissa, vaan hakevat ne dc++:lla ja antavat palaa samana iltana keikalla.
:D

Posts: 3,707

#60 • • :D

as

a) Laatu on vähintään 2x paskempaa



No laatu on yhtä hyvä kuin alkuperäinen äänite on. Jos on paska prässi,
niin tokihan se kuuluu myös waressa. CD tai master-room materiaalit
ovat tietty hieman paremmassa asemassa, kuin vinyylijulkaisut, kun ne
on riippuvaisia erinäisistä laitoksista* ennen mp3-julkaisua. :)

Tosin okei ehkä tollaisis slsk ja torrentti-paskois on sit pasempaa laatua,
en tiedä en käytä kumpakaan. Omat kokemukset waresta ei kyl tue
huonoa laatua.


*; neula, riaa-vahvistin, mikseri jne.