170 posts, 9 pages, 56,529 views
Zolpidem, 29.9.2006 19:20:
Mitä eroa on vegaanilla ja yber-vegaanilla? Itse en syö mitään eläinperäistä ruokaa enkä osta eläinperäisiä vaatteita, mutta käytän kyllä esimerkiksi eläinperäisiä ainesosia sisältäviä lääkkeitä. Joten en varmaankaan ole yber-vegaani?
Siispä olen kai vegaani. Vuodesta -98.
Mulle tulee tosta yberistä mieleen fruitaristi.
Mut mä häivyn nyt täältä topikista jääkaapille syömään lihaa
Summerblink, 5.10.2006 09:39:
Mut mä häivyn nyt täältä topikista jääkaapille syömään lihaa
---
(---) tullaan reippaasti kasvissyöntiä koskeviin keskusteluihin ja topicceihin demoamaan omia verisiä ruokailutottumuksia. Mieluummin kuvien kera ja reteän metsästäjäasenteen kera (---)
Jos ihminen on oman ruokavalionsa ja ympäröivän maailman kanssa edes jonkinlaisessa sopusoinnussa, ei hänen tarvitse tulla hakemaan asialleen oikeutusta topicciin jonne asia ei kuulu.[/provohkoa]
[provohkoa]
P.S niin tässä kuin kaikissa kasvissyöntiä käsittelevissä aiheissa lihaa syöviä henkilöitä tulee keulimaan ruokavalioillaan aivan kuin vaatiakseen sille oikeutusta (kts. kommentteja edellä).
Olen monta vuotta todistanut samaa ilmiötä foorumeilla ja keskusteluissa. Vastaus on pitkällisen tutkimisen jälkeen tämä:
Mikäli henkilö ei ole täysin empatiaan kykenemätön psykopaatti, ei halua tappaa esim. pientä söpöä vasikkaa tai karitsaa. Useimmat ihmiset kumminkin pitävät eläimistä eivätkä pystyisi itse tappamaan ravintoansa tai ainakin se tekisi monille tiukkaa.
Kon-tiki, 5.10.2006 11:08:
---
Annakins,
Tämä ilmiö toimii kyllä myös toisin päin, eli vaihtoehtoruokavalion omaavat henkilöt (ollakseni poliittisesti korrekti) tulevat keulimaan omilla näkemyksillään.
---
Tämä topicci alkoi lausella "vegetyypit ilmoittautukaas".
Fruitaristi (olen kuullut myös sanamuodon 'frutaani') syö kasveja(l.hedelmiä) joita ei tarvitse "tappaa", esim. banaaneja, tomaatteja, mangoja ja omenoita, muttei juureksia tai salaatteja tms jotka pitää repiä maasta juurineen.
Hansu, 5.10.2006 11:09:
Onko kaupoissa edes tarjolla minkäänlaista luomukanaa, siis ihan täysi-ikäistä ja enemmän tai vähemmän normaaleissa olosuhteissa kasvatettua tipua, vai ovatko kaikki vain näitä tehotuotettuja ihmisen broileriluomuksia?
Annakins, 5.10.2006 11:11:
---
Hansu, 5.10.2006 11:09:
Onko kaupoissa edes tarjolla minkäänlaista luomukanaa, siis ihan täysi-ikäistä ja enemmän tai vähemmän normaaleissa olosuhteissa kasvatettua tipua, vai ovatko kaikki vain näitä tehotuotettuja ihmisen broileriluomuksia?
---
Käsittääkseni se ei maistu millekään, mutta en ole varma, muistelen vain kuulleeni jotain sen suuntaista joskus jossain.
Hansu, 5.10.2006 11:16:
Minusta se broilerikaan ei maistu yhtään millekään, pelkää valkoista mössöä. En ole oikein koskaan ymmärtänyt, miksi monet mainostavat jättäneensä ruokavaliostaan punaisen lihan pois mutta syövät sitäkin enemmän kanaa. Terveyden kannalta se kenties on parempi vaihtoehto, mutta eettisesti broilerien tuotanto taitaa olla se kaikkein karmein juttu.
[pilknus]Omenatkin pitää kiertää irti oksista jos eivät ole sattuneet putoamaan maahan, ja baanaanitertut käsittääkseni jotenkin hakataan irti puista. Tomaatitkin pitää nyhtää irti.[/pilknus]
Tämä ilmiö toimii kyllä myös toisin päin, eli vaihtoehtoruokavalion omaavat henkilöt (ollakseni poliittisesti korrekti) tulevat keulimaan omilla näkemyksillään.
pirpeli, 5.10.2006 11:10:
Viime aikoina olen minäkin huomannut, kuinka maittavia erilaiset soija- ja tofukasvisruuat ovat. Ja niitä on tullutkin syötyä enemmän kuin lihaa. Mutta silti ajoittain tekee myös mieli sitä. En puolustele syömisiäni millään sen ihmeellisemmällä, kuin että jos pidän jonkin ruoka-aineen mausta, syön sitä. Mietin tuossa noita fruitaristeja jne..Ja on kyllä aika ihmeellistä hommaa. Mä en, vaikka empaattinen ja kaikkea olenkin, koskaan ole osannut kuvitella, että juurekkailla yms. olisi jotenkin "sielu" ja että niitä ei voisi syödä. Tuntuu aika...kaukaa haetulta olla syömättä esim. porkkanaa.
Maito ja kananmunat...Hmmm...Lehmille tulisi kai kaikennäköisiä utaresairauksia ja muita, jos niitä ei lypsettäisi. Ja jos lypsämisen sivutuotteena on terveellistä ja maukasta maitoa, juon sitä. Kunhan lehmät eivät vain ole tuhannen lehmän teholypsämöistä.
Summerblink, 5.10.2006 11:37:
Jep, omenapuu pudottaa omenan tai sä kierrät sen omenan irti siitä puusta mutta miten päin vain, prosessi ei tapa itse omenapuuta. Toisin on pottu-paran kanssa kun se nyhdetään maasta juurineen