klubituksen vegaanit

170 posts, 9 pages, 54,346 views

oooo

Posts: 1,249

#61 • • oooo

Summerblink, 5.10.2006 09:39:

P.S niin tässä kuin kaikissa kasvissyöntiä käsittelevissä aiheissa lihaa syöviä henkilöitä tulee keulimaan ruokavalioillaan aivan kuin vaatiakseen sille oikeutusta (kts. kommentteja edellä).



Jeps. Mun heitto nyt on näköjään saanut monet ärsyyntymään. Tarkoitus ei ollu provosoida, keulia, hakea hyväksyntää, pitää vegaania tyhmänä, vittuilla. Ikävää jos se siltä tuntuu.
Sovitaan että siinä läpässä oli puhe vaikka hedelmälihasta.
*piis*
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#62 • • isfnbojbbssn sdonvoinv

Summerblink, 5.10.2006 09:39:
P.S niin tässä kuin kaikissa kasvissyöntiä käsittelevissä aiheissa lihaa syöviä henkilöitä tulee keulimaan ruokavalioillaan aivan kuin vaatiakseen sille oikeutusta (kts. kommentteja edellä).



niinpä :/

silloin joskus kun vielä olin kasvissyöjä, niin kyllä vitutti kun
lähes jokainen tuttu (tai vähemmän) tuttu lihansyöjä alkoi aina
aukomaan päätään kuinka hyvää lihaa on... myös perinteiset
"maista ny ihan vähä" ja "perustele ny miks oot kasvissyöjä"
-läpät laittoi näkemään punaista.

ei siis sillä, että oikeesti olisi mikään noista jutuista mitenkään
mielenrauha järkkyttänyt, mut ei se nyt ole kenenkään asia mitä
toiset syö tai ei syö... ei omia ruokavalintojaan tarvi alkaa
jokaiselle vastaantulijalle puolustelemaan (ellei tietty sit itse ensin
aloita jotain vegepropagandaa).

--
dasinoaisnvs

Summerblink

Posts: 291

#63 • • Summerblink 2 vasenta jalkaa
Suvaitsevuus puolin ja toisin.
Harva kasvissyöjä on ollut kasvissyöjä koko elämäänsä, mä olen syönyt lihaa 20 vuotta elämästäni ja ymmärrän sekaruoan syöjää erittäin hyvin ehkä juuri tuosta syystä. Ymmärrän myös frutaaneja jotka kunnioittavat jopa perunan elämää vaikken itse niin paljoa sitä kunnioitakaan.

Tarkoitus ei nyt ollu tehdä ruokavalioistamme asiaa joka erottaa meidät toisistamme.
Pikemminkin rakentava keskustelu yhdistää meitä niin kauan kun se pidetään kumpaakin osapuolta kunnioittavana.
Ihan aikuisten oikeasti pidän teistä kaikista(ihmisistä/eläimistä/perunoista), ihan sama mitä suuhunne tungette *piis**sydän**hymy*
Mimir

Posts: 1,366

#64 • • Mimir Rouva Yninä

k1mm0, 5.10.2006 15:45:
silloin joskus kun vielä olin kasvissyöjä, niin kyllä vitutti kun
lähes jokainen tuttu (tai vähemmän) tuttu lihansyöjä alkoi aina
aukomaan päätään kuinka hyvää lihaa on... myös perinteiset
"maista ny ihan vähä" ja "perustele ny miks oot kasvissyöjä"
-läpät laittoi näkemään punaista.



Tää on hyvin tuttua. Siinä on tietenkin eroa, että kysytäänkö perusteluja omalle ruokavaliolle silkasta uteliaisuudesta vai vittuilumielessä.

Itse syön kalaa, mutta en lihaa muuten. Tämä on ihan vanhemmilta "perittyä", eli en ole tottunut lihaa syömään. En ole koskaan maistanut punaista lihaa enkä kanaa, ja se jostain syystä tuntuu yllyttävän ihmisiä hirvittävästi siihen, että "maista nyt, et tiedä mitä menetät". Olen pari kertaa törmännyt jopa siihen, että on lähes loukkaannuttu, että "no miten niin et voi vähän maistaa". En vaan koe mitään tarvetta alkaa syödä lihaa kun en siihen ole tottunut.

--
[Wings are growing on her.]

jont-fu

Posts: 229

#65 • • jont-fu Kyny Prinssi
Olen semivegaani. Maitoa ja kananmunaa tulee syötyä vain pieniä määriä jossain tuotteissa - esim. Hälsans Kök sikahyvissä pihveissä/nuggeteissa/nakeissa on jonkin verran munanvalkuaisjauhetta rakenteen vuoksi.

Lihaa/kalaa syön jos se on itse pyydystettyä (tapahtui viimeksi ehkä 15v sitten, mutta en sulje tätä mahdollisuutta pois) tai roskiksesta kaivettua.*justjoo*

Joskus saatan "sortua" esim. ostamaan pienen palan hyvää juustoa... En kuitenkaan koe olevani sen huonompi ihminen jos ostan kerran kuukaudessa juuston. Se ei saa minua ratkeamaan lihansyöjäksi samaan tapaan kuin yksi rööki voisi tuhota tupakkalakon. Vegaanisen ruuan tekeminen on kuitenkin melkein aina vähän työläämpää kuin liharuuan, ja joskus saa hieman oikaista. Tässä kyllä auttavat myös nykyisin markkinoilla olevat mahtavat vege-einekset (jo mainittu Hälsans Kök*kuolaa*, sekä GoGreen*joo*).

Lopuksi vielä muistuttaisin että kaikkien kasvissyöjien kannattaa ottaa B-vitamiinilisää, ja vegaanien talvella myös D-vitamiinitippoja. Proteiinin saantiin täytyy myös kiinnittää huomiota. Sen oppii kyllä nopeasti jos vaan välittää terveydestään!
Avatar
#66 • • Enkeli Guest
Lakto-ovo *piis*
viimenen kosmonautti

Posts: 106

#67 • • viimenen kosmonautti
olis kivaa ola vegaani mut se ei oo maailman helpoin asia ku kakku ja munkit on niin hyviä
lihaa en syö (lasken kalankin lihaksi)
maitotuotteita vähän että saa kalsiumia tarpeeks (lisäks kalsium-pillereitä)
kananmunaa nimenomaan leivoksissa jne (enkä mie mikään läski oo)

yritin jossain vaihessa olla tasan vegaani mutta tulin siihen tulokseen että tässä elämän vaiheessa järkevää on että yritän mutten pakota itteeni

ja mun mielestä lihan syönnissä ei silleen oo mtään väärää, en syö lihaa siks ettei mun oo pakko tappaa mitään epäsuorasti, jos olis pakko ni söisin mieluummin sellasta lihaa jonka tapoin ite.

mut se mikä on mun mielestä väärin on lihan tuottaminen

tiedän että liha on hyvää mutta jostain syystä mulle oli tosi helppoo "lopettaa" sen syöminen pari vuotta takaperin (tosin sen jälkeen oon ehkä kolmesti hieman syöny lihaa)

ainoat mitä joskus kaipaa on meetvursti ja grillin makkaraperunat
Kianoni

Posts: 357

#68 • • Kianoni pomputtaako?
hei.
paljon hienoja kommentteja ja jopa rakentavaa keskustelua aiheesta, olen ihan positiivisesti yllättynyt.
mutta mitä tulee kommentteihin afrikasta jossa ei muuten pärjää niin sanoisin että tottakai siellä ensin pitää hoitaa ihmisten asiat kuntoon ja sit vasta miettiä eläinten oikeuksia.
ja kai tää vähän on uskonasia niinkuin joku mainitsikin.
mutta totta tosiaan minua itseäni vegaanina ärsyttää eniten "leikkimielinen vittuilu" lihansyöjiltä - voin vain kysyä "vittuilenko minä sinulle sinun ruokavaliostasi?" (ja tähän kommenttiin se yleensä loppuukin *nauru*)
toisaalta jos olisin yhtään halukkaampi väittelijä niin varmasti yrittäisin pitää puoliani enemmän näissä tilanteissa..
Summerblink

Posts: 291

#69 • • Summerblink 2 vasenta jalkaa

osama, 6.10.2006 20:39:
mutta mitä tulee kommentteihin afrikasta jossa ei muuten pärjää niin sanoisin että tottakai siellä ensin pitää hoitaa ihmisten asiat kuntoon ja sit vasta miettiä eläinten oikeuksia.
ja kai tää vähän on uskonasia niinkuin joku mainitsikin.



Tähän mä oon aina halunnut sanoa yhden asian
ja tämä_on_uskon_asia:
[pluraht]
minä hartaasti uskon että jos ihminen tuntee myötätuntoa, hän toimii harmoniassa kaikkien ympärillään olevien olentojen kanssa. Tuohon kylläkin tarvitsee lisäksi ripauksen tietoa ja älykkyyttä jotta homma futaa kybällä.

Kun tajuaa että tappaminen ja vankeus sattuu, voi olla järjestämättä sellaisia oloja toisille olennoille.
Ja jos saa tietoa (ravinto-opin & oman kokemuksen kautta) siitä että kuolleiden eläinten lihaskudoksen syöminen ei ole edellytys hyvän, nautinnollisen ja terveen elämän elämiselle,
ihminen voi ehkä pikku hiljaa muuttaa suhtautumistaan koko ympäristöön.

En hevillä usko että ihminen joka kunnioittaa muurahaisen tai perunan elämää, pystyisi vahingoittamaan toista ihmistä, saatika sotimaan tai muuten toimimaan elämää tuhoavasti.

Mun lapsenusko kertoo mulle että kasvissyöjissä, ituhipeissä ja puunhalaajissa voi olla hyvinkin tän pallon tulevaisuus. Onhan meistä monilla on vielä vähän petrattavaa, aika usein näkee että kasvissyönti on osa egoa, egon jatke tai muotijuttu. Ei tule käsittää tuota väärin, vegeily on aina hieno juttu eläinten kannalta *joo*
Uskon että mitä suurempi osa motivaatiosta on puhtaasti myötätuntoa, se leviää pikkuhiljaa myös pelkän ruokavalion yli. Ja se, että ruokavaliollaan kuormittaa planeettaamme vähemmän kuin sekaravinnon syöjä, on jo myötätuntoa muita pallolla eläviä ihmisiä kohtaan.
[/pluraht]


Hmm.. aikamoinen *plur*-puhe , parempi lopettaa ajoissa *nauru*


P.S niin siitä Afrikasta vielä: se on ihan selvää että afrikassa tai jossain etelänavalla voi olla vaikeata saada tofuburgereita arame-soosilla ja extra iduilla.
Olosuhteiden pakko, hengissä selviäminen ja nälänhätä ovat käsitteitä joista me täällä notkuvilla vaaoillamme suut Suffelissa ollaan aika kaukana. Mutta jos ja kun noiden ihmisten asiat saadaan joskus vielä (AUTTAMALLA) kuntoon, pitäisi myös täällä katsoa peiliin. Vaikka Intian ex-johtajan menetelmää käyttäen:

“The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated” - Mahatma Gandhi
SpeedHawk

Posts: 152

#71 • • SpeedHawk
haha. Johan on lihansyöjät taas ollu liikkeellä tässäkin kasvissyöntiaiheisessa threadissa. Mahtaakohan päänaukomista ruokavalion tiimoilta tapahtua enemmän kasvis- vai ei-kasvissyöjien puolelta.. voin ehkä olla väärä ihminen tuota arvioimaan kun toiseen em. ryhmistä (no, kukapa ei.. :D), mutta ainakin minusta tuntuu että useammin kuulen lihansyöjien aukomista kasvissyönnistä kuin päin vastoin - vaikka tietynlainen vegaanin stereotyyppi onkin ehkä aneeminen ja laiha tyyppi joka rraivoaa "eläintenmurhaajille". Ehkä eläinten hyvinvointia ajattelevat vaan ovat päässeet yli moraalisesta närkästyksestään ja tajunneet, ettei ylenmääräisellä hihhuloinnilla eläinten asemaa juuri paranneta. Omalta kohdaltani rajoitan ruokavaliosta vittuilun makkaransyöjiin ja niillekin tyydyn yleensä toteamaan vain että ai, säkin olet ruvennut kasvissyöjäksi.. :D.


Maidon ja munien käytön eettisyyttä tässä threadissa puolustelleita neuvoisin miettimään, mitä tehdäänkään ei-naaraspuolisille tuotantoeläimille - kukot ja sonnit eivät tosiaankaan kirmaa vapaina ja onnellisina kukkakedolla vaan päätyvät chicken nuggettien ja bigmaccien raaka-aineiksi. Sopii miettiä myös, miksi "lehmään sattuu jos sitä ei lypsä" - ehkäpä, koska sen perimä on muokattu jalostamalla luonnottoman suuren maidontuotannon aikaansaamiseksi ja koska tuotantoeläintä pidetään jatkuvassa raskauden ja sitä seuraavan maidontuotannon kauden syklissä. Kananmunien epäeettisyyden varmaan tajuaa kuka tahansa teollisen tuotantokanalan livenä tai videolla nähnyt..

-SpeedHawk
dorisch

Posts: 74

#72 • • dorisch gothic girl
noist vegeillevittuiluista ni paras oli kyl ku känninen hevari näytteli kulmahampaitaan et katto ny, nää tarkottaa et mää oon niinku PETO. nii kulmahampaathan on sit pedon merkki, eikä suinkaan paraikaa käytöstä jäävät viisaudenhampaat. LOL NOOB

munmielest on ok syödä esim dyykattua juustoa (tai no ainaki E-eläinperäistä jotain), ja jos mamma antaa mulle vanhat mononsa ni seki on jees, et en oo hooseimmasta päästä. terve!
taikakaulin

Posts: 80

#73 • • taikakaulin amatöörininja
Lakto-ovo-vege vuodesta 2001, tosin viimeisen vuoden-parin aikana on tullut vedettyä kalaakin.
Epailija

Posts: 5,636

#74 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

dorisch, 17.10.2006 17:27:
noist vegeillevittuiluista ni paras oli kyl ku känninen hevari näytteli kulmahampaitaan et katto ny, nää tarkottaa et mää oon niinku PETO. nii kulmahampaathan on sit pedon merkki, eikä suinkaan paraikaa käytöstä jäävät viisaudenhampaat. LOL NOOB



Luin tekstin varmaan viisi kertaa, enkä vieläkään ymmärrä mikä tuossa on niin hauskaa. Hammaskalustohan on varmaan helpoimmin demonstroitava merkki siitä että ihminen pohjimmiltaan kaikkiruokainen eläin. Eivät minunkaan kulmahampaani varsinaisesti kasvissyöntiin sovellu (ellei sitten pidä puhkoa jotain kasviksen osaa ravintoa saadakseen), kun taas kaksi jäljellä olevaa viisaudenhammasta ovat periaatteessa kaikenlaisen ravinnon jauhamiseen soveltuvia.

Niin ja itse tosiaan pääosin "lihansyöjä", mutta en juuri vierasta kasvisruokaakaan. UniCafessa tulee jopa ajoittain valittua se vegevaihtoehto, jos toisena vaihtoehtona on vaikkapa kumiset lihapullat. Mikään eettinen valinta se ei kuitenkaan ole.

Edit: Järjestyssana eli sanajärjestys

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

jiva

Posts: 12

#76 • • jiva
Lakto-ovovege olen, kohta alkaa 10 vuotta olla kasassa. En kyllä pystyisi lihaa enää syömään millään,enkä kyllä haluaisikaan! Eettisistä ja ekologisista syistä.
asdf

Posts: 3,155

#77 • • asdf
Mä en oo vieläkään ymmärtänyt, et miten lehmän lypsäminen ja lampaan villan keriminen jollain tavalla vahingoittaa niitä? Kuulin joskus et lehmän utareet on niinku kivekset; jos niitä ei tyhjennetä aina välillä ni on epämukava olo. *justjoo* Kertokaa pliis, en kestä tätä epätietoisuutta enää!
tbo

Posts: 935

#78 • • tbo budhisattva

Zenni, 24.10.2006 01:54:
Mä en oo vieläkään ymmärtänyt, et miten lehmän lypsäminen ja lampaan villan keriminen jollain tavalla vahingoittaa niitä? Kuulin joskus et lehmän utareet on niinku kivekset; jos niitä ei tyhjennetä aina välillä ni on epämukava olo. *justjoo* Kertokaa pliis, en kestä tätä epätietoisuutta enää!



Toi maitohommahan menee niin et se lypsylehmä täytyy pitää käyt katsoen koko ajan raskaana et se vois sitä maitoa tuottaa (loogistahan se on, ei ihmisestäkään maitoa irtoa ellei ole jälkikasvua joka sitä maitoa tarvitsee). Tästä syystä maidontuotantoa pidetään tietyissä piireissä epäeettisenä touhuna. Lampaanvillasta kukaan ei muakaan oo vielä valistanu, odotan sitä innolla. Sama pätee hunajaan.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#79 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

tbo, 24.10.2006 02:11:
Toi maitohommahan menee niin et se lypsylehmä täytyy pitää käyt katsoen koko ajan raskaana et se vois sitä maitoa tuottaa



Jos toi pitää paikkaansa niin syön pääni. Lehmän ei kyllä tarvitse todellakaan olla raskaana että tuottais maitoa *ding* Ja jos ei sitä lypsä niin häntä tosiaan sattuu utareisiin. Minä pitäisin eläinrääkkäyksenä sellaista ihmistä jos ei lypsäis omistamaansa lehmää.


(loogistahan se on, ei ihmisestäkään maitoa irtoa ellei ole jälkikasvua joka sitä maitoa tarvitsee).



Tämäkään ei pidä paikkaansa. Naisen ei tarvitse synnyttää ikinä että hän tuottaisi maitoa. Se on enemmän psyykkinen juttu. Jos nainen esim adoptoi pienen vauvan niin ei kestä kauaa kunnes maitoa tulee.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#80 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

Zenni, 24.10.2006 01:54:
Mä en oo vieläkään ymmärtänyt, et miten lehmän lypsäminen ja lampaan villan keriminen jollain tavalla vahingoittaa niitä?



Ei mitenkään. Sen takia et ymmärräkkään *nauru*

Melkoista eläinrääkkäystä sekin on jos jättää lampaalle talvivillat päälle. On nimittäin hiukka kuuma niillä kun aurinko rupee kunnolla paistamaan ja ne pääsee laitumille. Lammas voi saada jopa lämpöhalvauksen ja kuolla kuumuuteen jos siltä ei aja talvitakkia pois. Melkein näkee kun ne hymyilee ajamisen jälkeen *nauru*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?