osama, 6.10.2006 20:39:
mutta mitä tulee kommentteihin afrikasta jossa ei muuten pärjää niin sanoisin että tottakai siellä ensin pitää hoitaa ihmisten asiat kuntoon ja sit vasta miettiä eläinten oikeuksia.
ja kai tää vähän on uskonasia niinkuin joku mainitsikin.
Tähän mä oon aina halunnut sanoa yhden asian
ja tämä_on_uskon_asia:
[pluraht]
minä hartaasti uskon että jos ihminen tuntee myötätuntoa, hän toimii harmoniassa kaikkien ympärillään olevien olentojen kanssa. Tuohon kylläkin tarvitsee lisäksi ripauksen tietoa ja älykkyyttä jotta homma futaa kybällä.
Kun tajuaa että tappaminen ja vankeus sattuu, voi olla järjestämättä sellaisia oloja toisille olennoille.
Ja jos saa tietoa (ravinto-opin & oman kokemuksen kautta) siitä että kuolleiden eläinten lihaskudoksen syöminen ei ole edellytys hyvän, nautinnollisen ja terveen elämän elämiselle,
ihminen voi ehkä pikku hiljaa muuttaa suhtautumistaan koko ympäristöön.
En hevillä usko että ihminen joka kunnioittaa muurahaisen tai perunan elämää, pystyisi vahingoittamaan toista ihmistä, saatika sotimaan tai muuten toimimaan elämää tuhoavasti.
Mun lapsenusko kertoo mulle että kasvissyöjissä, ituhipeissä ja puunhalaajissa voi olla hyvinkin tän pallon tulevaisuus. Onhan meistä monilla on vielä vähän petrattavaa, aika usein näkee että kasvissyönti on osa egoa, egon jatke tai muotijuttu. Ei tule käsittää tuota väärin, vegeily on aina hieno juttu eläinten kannalta
Uskon että mitä suurempi osa motivaatiosta on puhtaasti myötätuntoa, se leviää pikkuhiljaa myös pelkän ruokavalion yli. Ja se, että ruokavaliollaan kuormittaa planeettaamme vähemmän kuin sekaravinnon syöjä, on jo myötätuntoa muita pallolla eläviä ihmisiä kohtaan.
[/pluraht]
Hmm.. aikamoinen
-puhe , parempi lopettaa ajoissa
P.S niin siitä Afrikasta vielä: se on ihan selvää että afrikassa tai jossain etelänavalla voi olla vaikeata saada tofuburgereita arame-soosilla ja extra iduilla.
Olosuhteiden pakko, hengissä selviäminen ja nälänhätä ovat käsitteitä joista me täällä notkuvilla vaaoillamme suut Suffelissa ollaan aika kaukana. Mutta jos ja kun noiden ihmisten asiat saadaan joskus vielä (AUTTAMALLA) kuntoon, pitäisi myös täällä katsoa peiliin. Vaikka Intian ex-johtajan menetelmää käyttäen:
The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated - Mahatma Gandhi