klubituksen vegaanit

170 posts, 9 pages, 54,342 views

phear

Posts: 804

#81 • • phear <X>

Steven Hoaks, 24.10.2006 08:19:
Jos toi pitää paikkaansa niin syön pääni. Lehmän ei kyllä tarvitse todellakaan olla raskaana että tuottais maitoa *ding* Ja jos ei sitä lypsä niin häntä tosiaan sattuu utareisiin. Minä pitäisin eläinrääkkäyksenä sellaista ihmistä jos ei lypsäis omistamaansa lehmää.



Lehmä alkaa tuottaa maitoa sitten kun se on synnyttänyt ensimmäisen vasikkansa. Tätä tuotantoa voidaan jatkaa lypsämällä muistaakseni noin viisi vuotta, jolloin lehmä pitää saattaa uudelleen tiineeksi ja jälleen uuden vasikan jälkeen maidontuotanto jatkuu.

Mikäli lypsämisen haluaa lopettaa, pitää se tehdä hitaasti. Mikäli kylmästi jättää täyslypsystä nollalle, utareet kipeytyvät maidon pakkautuessa niihin.

Jos lehmää ei aleta lypsää lainkaan (eikä vasikan anneta juoda) synnytyksen jälkeen, ei maitoa tule.

Maito ei siis ole mikään tavara, jota lehmästä tulee pakosti, vaan ainoastaan sitä väkisin sieltä ottamalla ja prosessia ylläpitämällä. Tämä prosessi on kuitenkin mun mielestä ihan ok, joten käytän maitotuotteita.


Tämäkään ei pidä paikkaansa. Naisen ei tarvitse synnyttää ikinä että hän tuottaisi maitoa. Se on enemmän psyykkinen juttu. Jos nainen esim adoptoi pienen vauvan niin ei kestä kauaa kunnes maitoa tulee.



Lähde? Väitätkö tosissasi, että jos nainen adoptoi pienen vauvan, hänellä alkaa tulla maitoa, aina? Vaiko kenties yhdessä tapauksessa miljoonasta?

Maidontuotanto on psyykkinen juttu? *nauru*
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#82 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

phear, 24.10.2006 08:54:
Lehmä alkaa tuottaa maitoa sitten kun se on synnyttänyt ensimmäisen vasikkansa. Tätä tuotantoa voidaan jatkaa lypsämällä muistaakseni noin viisi vuotta



Tämä jo tosiaan kuulostaa ihan oikealta *joo* Ehkä sun aikasemassa kirjoituksessa oli mun mielestä vähän kärjistetysti kirjoitettu "Pitää pitää raskaan jatkuvasti" lauseessa... Tämän jo uskon *hihu*


Lähde? Väitätkö tosissasi, että jos nainen adoptoi pienen vauvan, hänellä alkaa tulla maitoa, aina? Vaiko kenties yhdessä tapauksessa miljoonasta?

Maidontuotanto on psyykkinen juttu? *nauru*



Näin tosiaan väitän. Luin tässä ihan lähiaikoina moisen tutkimuksen että naiset tosiaan rupee tuottamaan maitoa jos heille syntyy sellainen hoivavietti. Ei varmaankaan ihan jokaiselle vastaantulevalle naiselle mutta ei kyllä lähelläkään niin harvoin kuin yksi miljoonasta. Siinä luki että kun nainen on raskaana hän tuottaa jotain tiettyä hormoonia joka saa käynnistymään maidontuatannon. Mutta sen voi käynnistää helposti ilman yhtäkään aikaisempaa raskausta. Joten se tosiaan on enemmän psyykkinen juttu.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

phear

Posts: 804

#83 • • phear <X>

Steven Hoaks, 24.10.2006 10:57:
Tämä jo tosiaan kuulostaa ihan oikealta *joo* Ehkä sun aikasemassa kirjoituksessa oli mun mielestä vähän kärjistetysti kirjoitettu "Pitää pitää raskaan jatkuvasti" lauseessa... Tämän jo uskon *hihu*



Krhm, sen väitteen esitti eri henkilö (tbo).


Näin tosiaan väitän. Luin tässä ihan lähiaikoina moisen tutkimuksen että naiset tosiaan rupee tuottamaan maitoa jos heille syntyy sellainen hoivavietti. Ei varmaankaan ihan jokaiselle vastaantulevalle naiselle mutta ei kyllä lähelläkään niin harvoin kuin yksi miljoonasta. Siinä luki että kun nainen on raskaana hän tuottaa jotain tiettyä hormoonia joka saa käynnistymään maidontuatannon. Mutta sen voi käynnistää helposti ilman yhtäkään aikaisempaa raskausta. Joten se tosiaan on enemmän psyykkinen juttu.



"ei kyllä lähelläkään niin harvoin"? "Helposti"?

Kerro lähde. Kerro jotain lukuja, vaikka prosentti kuinka usealla tuon tutkimuksen mukaan alkoi tulla maitoa ilman raskautta. Väitän edelleen, että promilleluokkaa.

Hormonituotantoon voi vaikuttaa psyykkiset asiat, mutta kyllä ne enimmäkseen on ihan fysiologisia juttuja.
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#84 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

phear, 24.10.2006 11:32:
"ei kyllä lähelläkään niin harvoin"? "Helposti"?

Kerro lähde. Kerro jotain lukuja, vaikka prosentti kuinka usealla tuon tutkimuksen mukaan alkoi tulla maitoa ilman raskautta. Väitän edelleen, että promilleluokkaa.

Hormonituotantoon voi vaikuttaa psyykkiset asiat, mutta kyllä ne enimmäkseen on ihan fysiologisia juttuja.



Siinä artikkelissa ei ainakaan muistaakseni ollu mitään lukuja... Yleisesti puhuttiin. Mutta sellaisen kuvan ainakin sai että se oli tavallisempaa kun uskois. Esim jotkut pitkäaikaset lastenhoitajatkin voi ruveta tuottamaan maitoa. Jos lapseen siis kiintyy tarpeeksi. En muista lähdettä enkä usko myös enää löytävänikään sitä. Joku tiede lehti se oli jossa puitiin asiaa...

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#85 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

phear, 24.10.2006 11:32:
Krhm, sen väitteen esitti eri henkilö (tbo).



Joo näköjään *nauru* Olin vähän puusilmä *nauru*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

jont-fu

Posts: 229

#86 • • jont-fu Kyny Prinssi

Zenni, 24.10.2006 01:54:
Mä en oo vieläkään ymmärtänyt, et miten lehmän lypsäminen ja lampaan villan keriminen jollain tavalla vahingoittaa niitä? Kuulin joskus et lehmän utareet on niinku kivekset; jos niitä ei tyhjennetä aina välillä ni on epämukava olo. *justjoo* Kertokaa pliis, en kestä tätä epätietoisuutta enää!



Ei lypsäminen ja keritseminen sinänsä vahingoitakaan eläintä, mutta on älytön peruste juoda maitoa siksi etteivät lehmien utareet kipeytyisi tai käyttää villaa siksi ettei lampailla tulisi kuuma kesällä. *poks*

Vegaanin motiivi maidon, munien ja villan tuotantoa vastaan on se, että eläimet joutuvat elämään lähes koko elämänsä pieneen karsinaan teljettynä, ilman mahdollisuutta toteuttaa luontaisia käyttäytymismallejaan. Tilanne on toki ainakin Suomessa eläinten kohtelun osalta pikku hiljaa paranemaan päin, kun on tajuttu että esim. maidon laatu on selvästi huonompaa jos lehmällä ei ole hyvä olla. Tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä tosiasiaa että maidon/munien ja lihan tuotanto kulkee käsi kädessä; lehmät täytyy saattaa säännöllisesti raskaaksi jotta maitoa tulisi yhä. Syntyneet poikavasikat lihotetaan nopeasti teuraaksi; samoin käy kananpojille.

Kotimainen luomuvilla on melko eettistä, mutta ongelmia on ulkomailla, jossa suurin osa Suomessa käytetystä villasta tuotetaan. Uuden seelannin merino-lampaiden tuotannon olen kuullut olevan erityisen julmaa; lampaat on jalostettu villan tuotannossa niin pitkälle että niiden iho on "liian suuri", se muodostaa poimuja jotka aiheuttavat ongelmia (oisko niihin pesiytynyt jotain hyönteisiä tms*justjoo* Lillikutti voi ehkä tarkentaa?). Näiden estämiseksi ihopoimut saatetaan leikata pahimmista paikoista pois keritsimillä, ilman minkäänlaista puudutusta tai jälkihoitoa.
jiva

Posts: 12

#87 • • jiva
Voisin vielä lisätä tähän maitokeskusteluun, että vasikan kuuluisi saada juoda sitä maitoa tarpeeksi kauan, mutta tehotuotannossa tämä ei toteudu ja ihmiset sitten juovat suuren osan siitä vasikalle kuuluvasta maidosta.
Itse lakto-ovovegetaristina käytän luomumaitoa tai kauramaitoa, soijamaitoakin joskus, mutta suosin mieluummin kaikkea lähempänä tuotettua kuin soijatuotteita, jotka tuodaan pitkien matkojen päästä Suomeen, joka ei taas ole ekologisesti kestävää.
Jos tuntee tarvetta käyttää kananmunia, niin luomukananmunat ovat huomattavasti parempi vaihtoehto kuin normit tai edes vapaankanan munat. Tietysti vapaankanan munien käyttökin on jo askel parempaan, mutta näidenkin kanojen olot ovat aika hirveät, luomukanoilla jo sentään paremmat.
josbe

Posts: 1,982

#88 • • Edited josbe suomalainen juhlakinkku

Steven Hoaks, 24.10.2006 11:41:
---
phear, 24.10.2006 11:32:
"ei kyllä lähelläkään niin harvoin"? "Helposti"?

Kerro lähde. Kerro jotain lukuja, vaikka prosentti kuinka usealla tuon tutkimuksen mukaan alkoi tulla maitoa ilman raskautta. Väitän edelleen, että promilleluokkaa.

Hormonituotantoon voi vaikuttaa psyykkiset asiat, mutta kyllä ne enimmäkseen on ihan fysiologisia juttuja.

---


Siinä artikkelissa ei ainakaan muistaakseni ollu mitään lukuja... Yleisesti puhuttiin. Mutta sellaisen kuvan ainakin sai että se oli tavallisempaa kun uskois. Esim jotkut pitkäaikaset lastenhoitajatkin voi ruveta tuottamaan maitoa. Jos lapseen siis kiintyy tarpeeksi. En muista lähdettä enkä usko myös enää löytävänikään sitä. Joku tiede lehti se oli jossa puitiin asiaa...


Aika harvinaista tuo taitaa olla, jos ajattelee, ettei edes kaikilla SYNNYTTÄNEILLÄ naisilla riitä maitoa.

Edit: Ennen vanhaan käytetyt "imettäjät" eivät kuuluneet noihin mainitsemiisi lastenhoitajiin, btw. Heillä riitti maitoa, koska he olivat jatkaneet imetystä jatkuvasti oman synnytyksensä jälkeen..
Tää alkaa kyl olla jo vähän OT *nauru*
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#89 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

josbe, 24.10.2006 12:48:
Aika harvinaista tuo taitaa olla, jos ajattelee, ettei edes kaikilla SYNNYTTÄNEILLÄ naisilla riitä maitoa.



Psyykkinen juttu. Monet naiset vieraantuu jopa omasta lapsestaan ja se tuntuu vieraalta ja on vaikea olla lapsen kanssa. Sitten ei maitoa tulekkaan. Esim kaikkilla ns. uranaisilla jotka heittää lapsensa sitten hoitajille tai naapurille voi olla näin.


Edit: Ennen vanhaan käytetyt "imettäjät" eivät kuuluneet noihin mainitsemiisi lastenhoitajiin, btw. Heillä riitti maitoa, koska he olivat jatkaneet imetystä jatkuvasti oman synnytyksensä jälkeen..
Tää alkaa kyl olla jo vähän OT *nauru*



Missäköhän vaiheessa mä puhuin mistään imettäjistä *ding* Tarkoitin ihan normi tyttöjä jotka hoitaa lapsia. Tiedän kyllä ketkä ns. imettäjät oli aikoinaan.

Joo nyt tää menee kyl niin OT:ks että jos sovitaan tasapeli *nauru*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

phear

Posts: 804

#90 • • phear <X>

Steven Hoaks, 24.10.2006 13:49:
Psyykkinen juttu. Monet naiset vieraantuu jopa omasta lapsestaan ja se tuntuu vieraalta ja on vaikea olla lapsen kanssa. Sitten ei maitoa tulekkaan. Esim kaikkilla ns. uranaisilla jotka heittää lapsensa sitten hoitajille tai naapurille voi olla näin.



Huhhuh. *eiei* Esitäpä taas jotain perusteita väittämälle, jonka mukaan se, että maitoa ei tule, on psyykkinen juttu. Toisinaan näin toki on, mutta sun puheista saa sellaisen kuvan, että näin olisi aina.


Joo nyt tää menee kyl niin OT:ks että jos sovitaan tasapeli *nauru*



Ehei onnistu, olet sen verran hakoteillä. *hymy* Suosittelen tutustumaan imetysaiheisiin sivustoihin ja kirjallisuuteen, mikäli kiinnostaa oikoa vääriä käsityksiäsi (viimeistään siinä vaiheessa jos meinaat omia lapsia hankkia).
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#91 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

phear, 24.10.2006 14:13:
Ehei onnistu, olet sen verran hakoteillä. *hymy* Suosittelen tutustumaan imetysaiheisiin sivustoihin ja kirjallisuuteen, mikäli kiinnostaa oikoa vääriä käsityksiäsi (viimeistään siinä vaiheessa jos meinaat omia lapsia hankkia).


Ai... Mä luulin tarjoo sulle tasapelii kun sinä olet niin hakoteillä *lmao* Ei siis päästä yhteisymmärrykseen. Ei se mitään... *piis* Lukenut olen paljon kyllä... Nimenomaan siitä mitä kirjoitin. Omia mielipiteitä noissa mun sanoissa on tasan nolla prosenttia. Luetaan eri teorioita sitten varmaankin imetyksestä...

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

josbe

Posts: 1,982

#92 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Steven Hoaks, 24.10.2006 13:49:
Psyykkinen juttu. Monet naiset vieraantuu jopa omasta lapsestaan ja se tuntuu vieraalta ja on vaikea olla lapsen kanssa. Sitten ei maitoa tulekkaan. Esim kaikkilla ns. uranaisilla jotka heittää lapsensa sitten hoitajille tai naapurille voi olla näin.


Höpö höpö. Tuo nyt oli täyttä mutu-tietoa. Se on suhteellisen yleistä vieläpä, ettei maitoa tule tarpeeksi, eikä sillä ole mitään tekemistä uran tmv. kanssa. Lue: se ei ole millään tavalla naisesta kiinni tai hänen syytään.


Missäköhän vaiheessa mä puhuin mistään imettäjistä *ding* Tarkoitin ihan normi tyttöjä jotka hoitaa lapsia. Tiedän kyllä ketkä ns. imettäjät oli aikoinaan.


En väittänytkään, että puhuit. Toinpa vain asian esille, koska mielestäni se on kiinnostava pointti. Väitän yhä, että on suhteellisen harvinaista, että maitoa alkaa erittyä pelkästään psyykkisistä syistä.
josbe

Posts: 1,982

#93 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Steven Hoaks, 24.10.2006 14:20:
Ai... Mä luulin tarjoo sulle tasapelii kun sinä olet niin hakoteillä *lmao* Ei siis päästä yhteisymmärrykseen. Ei se mitään... *piis* Lukenut olen paljon kyllä... Nimenomaan siitä mitä kirjoitin. Omia mielipiteitä noissa mun sanoissa on tasan nolla prosenttia. Luetaan eri teorioita sitten varmaankin imetyksestä...


Heh.. melkeinpä naurattaa. Väität siis, että on tieteellisiä todisteita siitä, että maidonerityksen tyrehdyttää vain ja nimenomaan naisen psyyke?
Tsiisus.

Sori muille jatkuva off topic, täytyis varmaan siirtyä OT-jatkoille...!
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#94 • • Edited Steven Hoaks Stefu täs moi =)

josbe, 24.10.2006 14:36:
vain ja nimenomaan naisen psyyke?



En ole missään vaiheessa väittänytkään että näin olisi. Sanoin että psyyke voi vaikuttaa sekä käynnistävänä ja lopettavana prosessina. Ei aina eikä varsinkaan "Vain ja ainoastaan"

Edit: Sua vaan melkein naurattaa... Mut mä ainakin nauran *nauru*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

josbe

Posts: 1,982

#95 • • Edited josbe suomalainen juhlakinkku

Steven Hoaks, 24.10.2006 15:02:
---
josbe, 24.10.2006 14:36:
vain ja nimenomaan naisen psyyke?

---


En ole missään vaiheessa väittänytkään että näin olisi. Sanoin että psyyke voi vaikuttaa sekä käynnistävänä ja lopettavana prosessina. Ei aina eikä varsinkaan "Vain ja ainoastaan"

Edit: Sua vaan melkein naurattaa... Mut mä ainakin nauran *nauru*


Ai. Mun mielestä "monet naiset" ja "esim. kaikki uranaiset" olivat aika yleistäviä ilmauksia. Mut nyt mä vetäydyn tästä aiheesta..

Edit:
Pakko vielä lisätä tämä lainaus suoraan sinulta, joka omien sanojesi mukaan et ole missään vaiheessa väittänytkään että näin olisi ja että olisit vain sanonut, että "psyyke voi vaikuttaa sekä käynnistävänä ja lopettavana prosessina blaa blaa blaa.."

"Tämäkään ei pidä paikkaansa. Naisen ei tarvitse synnyttää ikinä että hän tuottaisi maitoa. Se on enemmän psyykkinen juttu. Jos nainen esim adoptoi pienen vauvan niin ei kestä kauaa kunnes maitoa tulee."

*nauru*

Että silleesti..
phear

Posts: 804

#96 • • phear <X>

Steven Hoaks, 24.10.2006 14:20:
Lukenut olen paljon kyllä... Nimenomaan siitä mitä kirjoitin. Omia mielipiteitä noissa mun sanoissa on tasan nolla prosenttia. Luetaan eri teorioita sitten varmaankin imetyksestä...



No pitihän se (imettävältä ja imetysasioissa aktviiselta) vaimoltani hieman kysellä tarkemmin, tietämättömyys ja disinformaatio kun toisinaan häiritsevät (+ oli aikaa :).

Lähetään ihan perusasioista: http://fi.wikipedia.org/wiki/Imett%C3%A4minen
"Maidonerityksen käynnistää synnytyksen jälkeen istukan irtoaminen."

Mennään sitten tuohon adoptio- ja hoitajaimetykseen
"In the Auerbach & Avery study of 240 adoptive nursing women, only 3 reported being able to breastfeed for a period of time without supplements." Se on siis yksi prosentti. Olin siis väärässä, ei ollutkaan promilleluokkaa. Mutta miten pihalla sinä olitkaan?

Alla olevista linkeistä voit lukaista, että maidontuotanto tuolla prosentillakaan ei todellakaan käynnisty itsestään ("psyykkinen juttu"), vaan on usein kovan työn (ja usein lääkityksen) takana. Näin ollen lienee huoletta voi todeta, että maidontuotannon alkaminen "pitkäaikaisilla lastenhoitajilla" on äärimmäisen harvinaista.
Voit toki todistaa minun olevan väärässä. Sitä ennen olet tainnut sittenkin esittää vain omia mielipiteitäsi?

Lue ihmeessä lisää:
http://www.lact-aid.com/faqad001.htm
http://www.imetystukilista.net/faq/relaktaatio.php
Tuolta imetystukilistalta voi myös kysellä lisää, ovat varsin avuliaita näissä asioissa.

Odotan innolla vasta-argumentaatiota lähteiden muodossa.
Anselmi

Posts: 2,578

#97 • • Edited Anselmi And sell me
Tuli puhelinkeskustelussa kysyttyä asiaa mutsilta joka on kätilö.
Vastaus oli ettei koskaan työssään ollut törmännyt moiseen asiaan
tai kuullut asiasta. Kyseessä ei siis ole mikään totuus, mutta
ammattilaisen mielipide.

Lähde:Mutsi.

Joten kiinnostais että mistä Stefu on tämän "varman" tietonsa saanut?

--
sen pituinen se

josbe

Posts: 1,982

#98 • • josbe suomalainen juhlakinkku

phear

-Vihdoin todisteita oikeasta tiedosta ja lähdeviittauksineen-


*word* ja kiitos! Pelastit mut kiukunpuhinalta ja epätoivolta, jota tunsin lukiessani Steven Hoaksin kirjoittamaa bull shittiä *nauru*
Anselmi

Posts: 2,578

#99 • • Anselmi And sell me

josbe, 25.10.2006 11:20:
---
phear

-Vihdoin todisteita oikeasta tiedosta ja lähdeviittauksineen-


---

*word* ja kiitos! Pelastit mut kiukunpuhinalta ja epätoivolta, jota tunsin lukiessani Steven Hoaksin kirjoittamaa bull shittiä *nauru*


*nauru*

--
sen pituinen se

kuolo

Posts: 90

#100 • • kuolo elo

phear
Lähetään ihan perusasioista: http://fi.wikipedia.org/wiki/Imett%C3%A4minen
"Maidonerityksen käynnistää synnytyksen jälkeen istukan irtoaminen."

Mennään sitten tuohon adoptio- ja hoitajaimetykseen
"In the Auerbach & Avery study of 240 adoptive nursing women, only 3 reported being able to breastfeed for a period of time without supplements." Se on siis yksi prosentti. Olin siis väärässä, ei ollutkaan promilleluokkaa. Mutta miten pihalla sinä olitkaan?

Alla olevista linkeistä voit lukaista, että maidontuotanto tuolla prosentillakaan ei todellakaan käynnisty itsestään ("psyykkinen juttu"), vaan on usein kovan työn (ja usein lääkityksen) takana.



Onhan toi jotain mutta.. :


Dr Kamal Jayasinghe, deputy director of a Sri Lankan government hospital, was quoted as saying it was possible for men to produce milk if the prolactine hormone became hyperactive.

- Sapa-AFP

--
18 and life to go
and counting..