Nyt-liite 22.9.2006 ja muuta kirjoitettua alakulttuuristamme

348 posts, 18 pages, 152,608 views

Dementation

Posts: 2,892

#101 • • Dementation wednesday?

phear, 22.9.2006 14:24:
Hauska artikkelihan tuo oli. Sellaiseksi varmaankin myös tarkoitettu, eikä miksikään objektiiviseksi kuvaukseksi illan ja asioiden kulusta.



Uskotko että kaikki yli miljoona lukijaa ymmärtää ton olleen vaan läppä?

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

CM

Posts: 1,507

#102 • • CM

Ana-5000, 22.9.2006 14:08:
---
Ei helvetti, tähän topikkiin tiivistyy niin hienosti se, mikä mua jatkuvasti etoo tässä porukassa. Sellanen ihme hilirimpsis-elitismi et vaan omat jutut on siistejä ja jos joku ei pidä ni se johtuu vaan siitä et se ei TAJUA. Koska makuasioistahan ei voi kiistellä, teknon kuuntelija on aina kuitenkin asteikossa korkeammalla kuin muusta musiikista tykkäävä.

Aika PLUR-meininkiä, sano.



Kyllä. Amen.. Oon aina pitäny keskivertorokkari/popporukkaa (johon myös NYT-jutun kirjoittajat itsensä leimasivat) musiikillisesti vammasena sakkina. Ne ei tartte edes korvia musiikinkuuntelussa. Niille riittää, että kädessä on kitara ja kuola valuu suusta. Ihan vitun sama mitä ne soittaa, ei yleisö edes ymmärrä. Se on niitten ongelma, ei muiden. Monta kertaa joku "rock on oikeaa musiikkia, koska sitä soitetaan oikeilla soittimilla"-pässi on tullu kyselee mistä musasta pidän. Jos vastaus ei miellyttänyt (sanon yleensä, että pidän hyvästä musasta, konemusasta, mistä vain) ja käydään vittuilemaan tyyliin "ei se ole oikeaa musiikkia", niin sanon vaan kylmästi takas, ettet taida ymmärtää musiikista hevon vittuakaan ja keskustelu päättyy siihen. En moisten pässien takia kuluta aikaani enempää. Onhan noita samanlaisia mulkkuja siis joka genressä. Tunnen monta rockheppua, jotka diggaa konemusasta siks, koska ne tykkää hyvästä musiikista. Nää myös ei koskaan sano, että sitä tehdään nappia painamalla.

Tulipas avauduttua. :D Höyryt päästä pihalle
laite

Posts: 2,994

#103 • • laite MastahWankah

Dementation, 22.9.2006 14:31:
---
phear, 22.9.2006 14:24:
Hauska artikkelihan tuo oli. Sellaiseksi varmaankin myös tarkoitettu, eikä miksikään objektiiviseksi kuvaukseksi illan ja asioiden kulusta.

---


Uskotko että kaikki yli miljoona lukijaa ymmärtää ton olleen vaan läppä?


Eikös täälläkin ihmisten reaktiot kerro samaa? *pepsodent*
näköradiomies

Posts: 491

#104 • • näköradiomies
jep. tosta työhaastattelujutusta ja ylipäätäänkin konemusiikin harrastamisesta en yleensä paljoa puhu/mainosta työpaikalla tai työhaastattelussa, koska olen jo parikertaa joutunut tuohon tilanteeseen mistä herra nuance ranskalaisilla viivoillaan osoitti. ja tilannehan onkin sitten aika vittumainen kun yrität siinä sit jotenkin nätisti selittää et joo viinaa mä vaan juon.

joskus eräs herra heitti tosin hyvän läpän liittyen konemusiikkiin ja huumeisiin, "ei ei, mä kuuntelen semmosta kaljanjuonti teknoa"
Dementation

Posts: 2,892

#105 • • Dementation wednesday?

Ana-5000, 22.9.2006 14:27:
No eiks noi oo kuitenkin tavallaan ihan valideja kysymyksiä? Ootko koskaan menettäny työpaikkaa ton takia?



Mustakin harrastukset ja päihdetottumukset on valideja kysymyksiä, mutta jos pelkkä konemusan tai bileiden mainitseminen riittää heilauttamaan sen vaakakupin sen toisiks parhaimman puoleen, niin on se aika perseestä. Ja aika paha kai tietää onko työpaikka jäänyt väliin just ton takia, vai jonkun muun seikan.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

nuance

Posts: 1,963

#106 • • nuance cov ops, combat, sunrise

Ana-5000, 22.9.2006 14:27:
Mut joo, kyllä mä ymmärrän että tosta artikkelista jossain yksittäistapauksessa saattaa koitua jollekin henkilölle harmia, mutta ittehän sitä harrastuksensa valitsee ja sen, kertooko niistä työhaastattelussa.



pitääks tää nyt siis ymmärtää niin, että sun mielestä tuomitsevat ennakkoluulot jotain ryhmää kohtaan on ihan ok jos jotku ryhmän jäsenet hölmöilee? mun pitäis siis pitää salaisuutena se et oon deejii ja käyn bileissä? neekerit siis onkin paskaa jengiä ku jotku niistä ryöstelee?
Dementation

Posts: 2,892

#107 • • Dementation wednesday?

laite, 22.9.2006 14:32:
Eikös täälläkin ihmisten reaktiot kerro samaa? *pepsodent*



*lmao*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#108 • • Aziz Combat Fighter

Dementation, 22.9.2006 14:32:
---
Ana-5000, 22.9.2006 14:27:
No eiks noi oo kuitenkin tavallaan ihan valideja kysymyksiä? Ootko koskaan menettäny työpaikkaa ton takia?

---


Mustakin harrastukset ja päihdetottumukset on valideja kysymyksiä, mutta jos pelkkä konemusan tai bileiden mainitseminen riittää heilauttamaan sen vaakakupin sen toisiks parhaimman puoleen, niin on se aika perseestä. Ja aika paha kai tietää onko työpaikka jäänyt väliin just ton takia, vai jonkun muun seikan.



NO ONKO SE PAKKO MAINITA?!

En mäkään sano työhaastattelussa olevani rekisteröitynyt vapaa-ajattelija ja vihainen ateisti, ikävä argumentoija joka istuu kotona netin ääressä riitelemässä kiksukarvahousujen kanssa siitä ku lehdessä lukee että joku veti teknobileissä kamaa. Sitä voi samantien myös olla kertomatta että tykkää vetää paljon kaljaa viikonloppusin tai polttavansa askin päivässä, harrastavansa todella vähän liikuntaa ja omaavansa aakkosellisen verran psyykehäiriöitä sekä pälvikaljuuden ja alkoholistin geenit.

Mä en nyt ihan ymmärrä, sitä voi sanoa vaikka että harrastaa musiikin tekemistä ja kuuntelua, ja voi sit keksii vaik jonkun ihan akustisen bändin ja sanoa kuuntelevansa sitä. Ei se työnantaja tuu kuitenkaan kotiin kattomaan levyhyllyä tai seuraa mitä teet lauantai-iltana, ootko kattomassa pikku- ja etusormi pystyssä Maija Vilkkumaan munatonta aikuisrockia vai aurinkolasit päässä pimeässä hallissa Airwavea.

Toi artikkeli kuvas ihan hyvin mun mielestä sitä, miltä ne teknobileet muiden silmiin näyttää. Ja siellä käytetään paljon huumeita. Jos siitä tulee oikeesti niin iso ongelma muuhun elämään, niin sit ehkä kannattaa pistää asioita arvojärjestykseen.
CM

Posts: 1,507

#109 • • CM

Ana-5000, 22.9.2006 14:37:
---

NO ONKO SE PAKKO MAINITA?!

En mäkään sano työhaastattelussa olevani rekisteröitynyt vapaa-ajattelija ja vihainen ateisti, ikävä argumentoija joka istuu kotona netin ääressä riitelemässä kiksukarvahousujen kanssa siitä ku lehdessä lukee että joku veti teknobileissä kamaa. Sitä voi samantien myös olla kertomatta että tykkää vetää paljon kaljaa viikonloppusin tai polttavansa askin päivässä, harrastavansa todella vähän liikuntaa ja omaavansa aakkosellisen verran psyykehäiriöitä sekä pälvikaljuuden ja alkoholistin geenit.



:D :D
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#110 • • Aziz Combat Fighter

nuance, 22.9.2006 14:34:
pitääks tää nyt siis ymmärtää niin, että sun mielestä tuomitsevat ennakkoluulot jotain ryhmää kohtaan on ihan ok jos jotku ryhmän jäsenet hölmöilee? mun pitäis siis pitää salaisuutena se et oon deejii ja käyn bileissä? neekerit siis onkin paskaa jengiä ku jotku niistä ryöstelee?



Juu ei, tuomitsevat ennakkoluulot ei oo koskaan jees, mut mä en vaan koe tota bileissäkäymisen kummaksumista sellasena.

Toi vertaus rasismiin on imho vähän ontuva.

Ja joo, jos susta tuntuu et harrastuksien kertominen heti työhaastattelussa ei ehkä oo fiksua, niin sit ei kannata kertoa, ellei suoraan kysytä. Sähän voit sanoa että vapaa-ajallasi järjestät musiikkitapahtumia. En mä usko että suurin osa suomen yritysmaailmasta kehystää tota artikkelia seinälleen ja tekee rekrytointipäätöksensä sen perusteella. Toi oli yhden toimittajan näkemys, ja aika samanlaista tekstiä tulis jos laittais melkein kenet tahansa tästä topikista black metal-keikalle.
remotion

Posts: 5,283

#111 • • remotion nostatus guru

henkka, 22.9.2006 13:23:
Ei kai kukaan, tai ainakaan kovin moni, pidä NYT-liitettä minään "totuuden torvena"?



todennäkösesti esimyli 90% meidän kaikkien klubbarilasten työnantajista jotka ovat lukeneet sitä hesaria ehkä sen 20-40 vuotta ja tottuneet siihen hesarin artikkeli perustuu faktoihin, myös viikkolehdessä. ja kun tietystä tapahtumasta kerrotaan esim. että "nuori kannettiin tajuttomana ja sylkeä puskevana ambulanssiin poliisin pistäessä jengiä rautoihin" on tietämättömän helppo uskoa asia juuri tälläisenä.

mitäköhän jos jostain muusta vähemmistöstä, esim maahanmuuttajista tehtäisiin samansävyinen ihanan kirpeä, hauska ja parodioitu rapotti "olemme aitiopaikalla espan puistossa kun rautatieaseman sulkeuduttua paikalla notkunut neekerijengi rupeaa ryöstelemään baarien välillä suunnistavilta ihmisiltä lompakoita, myöhemmin tapaamme samat kaverit töölön rannassa missä veljekset raiskaavat ohikulkevan arviolta 13 vuotiaan tytön ja jatkavat sitten heimoriittejään."


toimittajat kortistoon ja toimituspäälikölle nappi otsaan.
Caro²

Posts: 5,301

#112 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Ana-5000, 22.9.2006 14:08:
Ei helvetti, tähän topikkiin tiivistyy niin hienosti se, mikä mua jatkuvasti etoo tässä porukassa. Sellanen ihme hilirimpsis-elitismi et vaan omat jutut on siistejä ja jos joku ei pidä ni se johtuu vaan siitä et se ei TAJUA.



Tää täytyy kyllä allekirjoittaa ihan täysin.

Mutta muita mielipiteitä en tän asian tiimoilta kyllä allekirjoita.

Juttu olis ollu erittäin hyvä blogina klubbarissa, juttuna dj-magissa, tms, vastaavassa, mutta ei hesarin liitteessä. Jutun lukee moni henkilö joilla ei ole todellista kuvaa bileistä, vaan ainoastaan median jatkuvasti vahvistama käsitys pillerihiirien ja nappiniilojen huurukekkereistä.

Kirjoittajien pitäs ymmärtää minkälainen lukijakunta heillä on ja suunnata juttunsa sille asiakasryhmälle. Siinä mentiin kovasti metsään tällä kertaa.
Dementation

Posts: 2,892

#114 • • Dementation wednesday?

Ana-5000, 22.9.2006 14:37:
NO ONKO SE PAKKO MAINITA?!


No ei ole pakko, mutta on se aika perseestä että sitä ei voi mainita


En mäkään sano työhaastattelussa olevani rekisteröitynyt vapaa-ajattelija ja vihainen ateisti, ikävä argumentoija joka istuu kotona netin ääressä riitelemässä kiksukarvahousujen kanssa siitä ku lehdessä lukee että joku veti teknobileissä kamaa. Sitä voi samantien myös olla kertomatta että tykkää vetää paljon kaljaa viikonloppusin tai polttavansa askin päivässä, harrastavansa todella vähän liikuntaa ja omaavansa aakkosellisen verran psyykehäiriöitä sekä pälvikaljuuden ja alkoholistin geenit.


Kutsutko sä mua kiksukarvahousuiksi? Vai yritätkö väittää että omistan sellaiset? No molemmat menee metsään *tirsk*

Musta sun kuiteski kannattais kokeilla kertoa noi asiat siinä kohtaan jos sulta työhaastattelussa joskus kysytään että "millainen ihminen sä olet?" tai että "kuvaile itseäsi" *vink*


Mä en nyt ihan ymmärrä, sitä voi sanoa vaikka että harrastaa musiikin tekemistä ja kuuntelua, ja voi sit keksii vaik jonkun ihan akustisen bändin ja sanoa kuuntelevansa sitä. Ei se työnantaja tuu kuitenkaan kotiin kattomaan levyhyllyä tai seuraa mitä teet lauantai-iltana, ootko kattomassa pikku- ja etusormi pystyssä Maija Vilkkumaan munatonta aikuisrockia vai aurinkolasit päässä pimeässä hallissa Airwavea.


Musta vieläkin kyse on siitä että sen maija vilkkumaan ei pitäis olla sen hyväksytympää tai paheksutumpaa kuin konemusakaan


Toi artikkeli kuvas ihan hyvin mun mielestä sitä, miltä ne teknobileet muiden silmiin näyttää. Ja siellä käytetään paljon huumeita. Jos siitä tulee oikeesti niin iso ongelma muuhun elämään, niin sit ehkä kannattaa pistää asioita arvojärjestykseen.


No kärjistäen kyllä. Ja mustakin se on perseestä että siellä käytetään huumeita. Mutta silti tosta saa turhan paljon jatkoa sille vanhalle stereotypialle että bilettäjä = narkkari. Se kun ei kuitenkaan päde meihin kaikkiin. Mutta joo, eiköhän tää asia tullut selväksi.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#115 • • Aziz Combat Fighter

rmtn, 22.9.2006 14:43:
ja kun tietystä tapahtumasta kerrotaan esim. että "nuori kannettiin tajuttomana ja sylkeä puskevana ambulanssiin poliisin pistäessä jengiä rautoihin" on tietämättömän helppo uskoa asia juuri tälläisenä.



Väitätkö sä, ettei noin käynyt?
henkka

Posts: 4,973

#116 • • henkka

Dementation,
Mietippä jotain mummoa joka tilaa seiskaa ja iltalehteä ja uskoo kaiken mitä siellä lukee. Niin kai se nyt uskoo hesariinkin. Ja sit kerro se mummo parilla tuhannella. Sit tosta tulee niille totuus jota ne valistaa muille mummoille ja papoille. Ja lapsilleen. Ja lapsenlapsilleen.



Ja sä uskot ku sun mummi tulee sulle valistaa totuutta jonka se luki Iltalehdestä?

Ikävä kyllä, kuten näilläkin foorumeilla on huomattu ja kuten jokainen konemusiikin parissa kauemmin hengaillut tietää, niin sarkasmi ei tunnu olevan järin ymmärretty kirjoituksen muoto ja stereotypiat vahvistuu joka otsikolla kovemmiksi.



Onko näitä sarkastisia artikkeleita kirjoitettu siis jo aiemmin? Tää oli itse asiassa eka mihin mä törmäsin.

ps. mietippä niitä ihmisiä jotka kaduilla moittii vaikkapa salkkareiden näyttelijöitä (näitä on ymmärtääkseni todella paljon) hahmon tekemistä tai jotka vie kynttilöitä kun tommosessa sarjassa kuolee joku, niin mikä niiden todellisuudentaju on kun hesari kirjoittaa tollaista... *ding*



Ööö.. ne on vähän idiootteja?
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#117 • • Aziz Combat Fighter

Dementation, 22.9.2006 14:43:
Kutsutko sä mua kiksukarvahousuiksi? Vai yritätkö väittää että omistan sellaiset? No molemmat menee metsään *tirsk*

Musta sun kuiteski kannattais kokeilla kertoa noi asiat siinä kohtaan jos sulta työhaastattelussa joskus kysytään että "millainen ihminen sä olet?" tai että "kuvaile itseäsi" *vink*



No mä ehkä pyrin kuvailemaan itseäni positiivisin termein ja valikoin vähän, mitä harrastuksia kerron.


Musta vieläkin kyse on siitä että sen maija vilkkumaan ei pitäis olla sen hyväksytympää tai paheksutumpaa kuin konemusakaan



Vilkkumaa on mainstreamia. Ihan samaa kohtelua saa jos kertoo kuuntelevansa death metalia ja käyvänsä keikoilla kattomassa kun hassu setä juo lampaan verta lavalla.


No kärjistäen kyllä. Ja mustakin se on perseestä että siellä käytetään huumeita. Mutta silti tosta saa turhan paljon jatkoa sille vanhalle stereotypialle että bilettäjä = narkkari. Se kun ei kuitenkaan päde meihin kaikkiin. Mutta joo, eiköhän tää asia tullut selväksi.



No ei tietenkään päde. Eikä kaikki muslimit oo itsemurhapommittajia, vaikka lehdissä aina kerrotaan siitä miten muslimit itsemurhapommittaa. Ehkä näitä artikkeleita ja juttuja kohtaan vaan ei tarvii olla niin paranoidin herkkänahkainen. Mä en usko et kenenkään elämä tai työpaikka tosta ottaa osumaa, ennemminkin sille voi naureskella kahvihuoneessa et "heh, tolta se varmaan näyttää jos ei tunne meininkiä"
Lauri

Posts: 1,051

#118 • • Lauri Devoted

Ana-5000, 22.9.2006 14:37:
---
NO ONKO SE PAKKO MAINITA?!

<clip>
Mä en nyt ihan ymmärrä, sitä voi sanoa vaikka että harrastaa musiikin tekemistä ja kuuntelua, ja voi sit keksii vaik jonkun ihan akustisen bändin ja sanoa kuuntelevansa sitä. Ei se työnantaja tuu kuitenkaan kotiin kattomaan levyhyllyä tai seuraa mitä teet lauantai-iltana, ootko kattomassa pikku- ja etusormi pystyssä Maija Vilkkumaan munatonta aikuisrockia vai aurinkolasit päässä pimeässä hallissa Airwavea.



Miksi pitää lähtökohtaisesti valehdella tai kaunistella totuutta? Kyseessä
on kuitenkin vain ennakkoluulo henkilöä kohtaan, jota vahvistetaan näillä
leimaavilla kirjoituksilla. Itselleni on ihan sama, mitä kukin tekee omalla
ajallaan - mutta siinä vaiheessa kun se vaikuttaa omiin tekemisiin, on
mielestäni perusteltua, että se aiheuttaa ärsytyksen. Se, että sä olet vapaa-
ajan ateisti ja aivan sama mitä, ei tarkoita että kaikki muut ovat.

Kerro mulle, miksi mun pitäisi valehdella asiasta, joka ei omalla
kohdalla pidä paikkaansa?
nuance

Posts: 1,963

#119 • • nuance cov ops, combat, sunrise

Ana-5000, 22.9.2006 14:40:
Juu ei, tuomitsevat ennakkoluulot ei oo koskaan jees, mut mä en vaan koe tota bileissäkäymisen kummaksumista sellasena.

Toi vertaus rasismiin on imho vähän ontuva.

Ja joo, jos susta tuntuu et harrastuksien kertominen heti työhaastattelussa ei ehkä oo fiksua, niin sit ei kannata kertoa, ellei suoraan kysytä. Sähän voit sanoa että vapaa-ajallasi järjestät musiikkitapahtumia. En mä usko että suurin osa suomen yritysmaailmasta kehystää tota artikkelia seinälleen ja tekee rekrytointipäätöksensä sen perusteella. Toi oli yhden toimittajan näkemys, ja aika samanlaista tekstiä tulis jos laittais melkein kenet tahansa tästä topikista black metal-keikalle.



niinno must toi ei vaan enää täytä näkemyksen tuntomerkkejä alottaa musiikkitapahtumasta kertova artikkeli "Mies makaa betonilattialla ja oksentaa valkoista nestettä."

mä oon siitä vähän jääräpäinen jäbä et mielummin kerron totuuden niinku se on, ja jos joku lietsoo jotain ennakkoluuloja ja sokeaa vihaa mun harrastuksia kohtaan ni kyllä mä siitä metelin nostan, enkä nöyristele ja häpeile.

lisäks on vähän arveluttavaa et tossa taitaa olla n. 5 sanaa kävijöiltä kysyttyjä tuntemuksia bileistä ja kulttuurista yleensä. sen sijaan palstatilalla kyllä jaksetaan blastailla sillä, miten ihmiset on outoja, huumeissa ja kuuntelee Paskaa Musaa.

eikä nyt kannata ruveta kärjistelemään niin, että ton jutun perusteella suoraan tehtäis jotain rekrytointipäätöksiä, mut jokainen tommonen paska-artikkeli osallistuu ennakkoluulojen ylläpitämiseen.
Apo

Posts: 1,574

#120 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut
Tulipas epämukavasti mieleen se aika kun iltapäivät-lehdet kirjoittivat tosissaan tuolla tavalla bileistä *uuh* Siitä ajasta jäänyt lähtemättömästi mieleen jonkun pastorin kommentti bileistä "pirunsorkka kopsaa tanssilattialla" ja jonkun piireihin perehtyneen poliisijohtajan toteamus "pillereitä rouhitaan isoista kasoista".

Omalla kohdalla artikkeli meni enemmän kyllä huumorin puolelle, mutta vahvasti kyllä tuntuu että Helsingin Sanomilla ja NYT-liitteellä tuli aikamoinen alilyönti artikkelin tyylin suhteen, riman ali mentiin niin että sujahti. Se että sivulauseessa mainitsee että "huumepaita ei tarkoita sitä, että vetäisi huumetta" ei paljon merkitse jos edeltävät yhdeksän kappaletta on käytetty vihjailuun huumeiden käytöstä. Ja vaikka vihjailu tehtäisiin huumorin nimessä, se ei kuitenkaan estä sitä etteivätkö lukijat ottaisi vihjailua tosissaan.

Toimittajat olisivat voineet myös vähän myös miettiä sitä onko reilua pistää tuollaisen paska-artikkelin yhteyteen kuvia mistä voi tunnistaa ihmisiä, esimerkkinä vaikkapa se iso kuva missä on tyttö tanssimassa. Itse en todellakaan haluaisi päätyä tuollaisen artikkelin yhteydessä noin alentuvalla kuvatekstillä noin isojakeluisen lehden sivuille.