mayah, 22.9.2006 15:27:
No et varmaan itkua tiherrä, mutta kyllä säkin aika periaatteellinen henkilö olet, eli jos koet jonkun asian tärkeäksi, koet sen sitten TODELLA tärkeäksi.
Tällä tarkoitan siis sitä, että jos joku kokee tän kulttuurin sen verran tärkeäksi, että haluaa tän artikkelin perusteella lopettaa Hesarin tilaamisen, ni antaa mennä vaan. Jaksat säki satoja forum-postauksia kirjotella vartijoiden oikeuksista ja turvallisuusalasta. Onko se jotenkin oikeampi asia kuin konemusiikkikulttuuri ihmiselle, joka (ihan oikeasti eikä ihan satunnaisesti pöytälaatikkoonsa) tuottaa musiikkia ja on mukana tässä yhteisössä ja sen toiminnassa aktiivisesti?
Jos joku kirjoittaisi Nyt-liitteeseen vastaavan artikkelin metrovartijoista ja jutussa puhuttaisiin samaan sävyyn vartijoiden uhoamisesta, egoilusta, denojen kaltoinkohtelusta ja tapauksista, joissa kymmenet metrovartijat pahoinpitelevät ohikulkijoita huvin vuoksi, niin enpä tahtois olla ilman korvatulppia sun kanssa samassa huoneessa kun sitä artikkelia lukisit. Voisin kuvitella, että reaktio ei olisi "tsihhihhih, hyvää läppää" vaan jotain aivan muuta. Ja vaikka itse tietäisitkin sen olevan sarkasmia, vaahtoaisit täällä, HS:n kotisivuilla ja ainakin neljällä muulla forumilla, miten vartijoista annetaan täysin väärä käsitys, että taas noita ennakkoluuloja levitetään ja koita siinä sitten tehdä työsi kun mummot tulee huutamaan "PAHOINPITELY" ja hakkaamaan käsilaukulla kiinniottotilanteessa.
Vai olenko väärässä?
Etpä toki. Ihan hyvä vertaus.
Jos mä viettäisin 8h päivässä bileissä ja opiskelisin bileidenjärjestämisalaa, niin todennäköisesti suhtautuisin asiaan aika paljon vakavemmin. Sen sijaan itsekin olen mielestäni suhtautunut kriittisesti erittäin monien vartijoiden touhuihin, ja vastaavan jutun kirjottaminen vartijoista saattaisi olla sävystä riippuen hupaisa tai järkyttävä.
Eipä tästä ole kauaa kun Steen1 kirjoitti todella asenteellisen ja ikävän jutun eräästä tapahtumasta, jossa oli kaksi mun kaveriani toimiasupuolella hommaa hoitamassa. Artikkeli oli täynnä valheita ja asenteellista paskapuhetta ihan otsikosta lähtien. Jos samainen artikkeli olisi kirjoitettu puolihumoristisesti kaljuksi ajelluista leikkipoliiseista, se olisi varmaankin lähinnä hymyilyttänyt.
Sävyerohan näissä on yleensä aika valtava, tää artikkeli on mun mielestä lähinnä hassu, ja aika moni lukija varmaan huomaa, että kirjoittaja on ihan vieraassa maailmassa ja osaa ehkä jopa pikkasen filtteröidäkin lukemaansa, vaikka ei itse bileissä kävisikään.
Täällä aika harva kuitenkaan tienaa elantonsa sillä, mitä tässä käsitellään ehkä negatiivisessa valossa. Enemmän artikkelista heijastuu mun mielestä tavallisen kadunmiehen hämmennys tota meininkiä kohtaan, eikä niinkään mikään "kaikki ne vetää kamaa"-asenne ja tarkoituksellinen halu leimata kaikki bileissäkävijät narkomaaneiksi.
Tossa luki loppupuolellakin että porukka vaikuttaa ihan tavalliselta, ja tää on oikeastaan vaan ihan tavallinen disko. Mut ilmeisesti kovin moni ei lukenut artikkelia sinne asti.
edit: mut meenpä nukkumaan, mulla on vähäosaisia sorrettavana vielä tänä iltana.