Ana-5000, 16.9.2008 12:07:
---
Kon-tiki, 16.9.2008 12:04:
---
En edusta yhtä äärilinjoja ulkomaalaisasioissa kuin kumpikaan teistä quotatuista, mutta muistan valtio-opin tunneilla kuulleeni, ettei ketään voi karkottaa maasta, jonka kansalainen hän on. Tää on lakeihin kirjattu erittäin vakiintunut periaate, jota tietääkseni noudatetaan kaikissa maissa about yhtä tarkkaan kuin jotain diplomaattista koskemattomuutta. Eli tästäkin aiheesta voi kinata jos tahtoo, mutta laki on asiassa yksiselitteinen.
---
Missä mielessä minä edustan mielestäsi jonkinlaista äärilinjaa? En minä ole potkimassa jokaista maahanmuuttajaa pihalle ja sulkemassa rajoja, haluaisin vaan nähdä maahanmuuttoa toteutettavan enemmän Suomen hyvinvointi mielessä pitäen, ei niinkään tulijoiden ehdoilla ja vieraita nöyristellen niinkuin nyt on tapana.
"en edusta yhtä äärilinjaa kuin sinä" = en sano, että kukaan välttämättä edustaa erityisen äärimmäistä linjaa puheena olevassa asiassa, vaan olen sitä mieltä, että minä olen puheena olevan asian suhteen maltillisempi kuin sinä. Mä en esimerkiksi usko, että Suomeen useimmiten päästetään ihmisiä "tulijoiden ehdolla ja vieraita nöyristellen niinkuin nyt on tapana". Mun mielestä se ei ole maan tapa, vaikka sensuuntaisiakin ylilyöntejä on nähty, niinkuin jotkut uimavuorohölmöilyt osoittaa.