Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.

2,158 posts, 108 pages, 627,100 views

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1401 • • Edited Aziz Combat Fighter

Nauskiss, 24.3.2009 20:03:
---
shapeshifter, 24.3.2009 19:13:
Ylen Gallupistakin otettiin tehokkaasti "väärä" vaihtoehto pois kun sai liikaa ääniä.

---


Tilastoinnin alkeet: Prosenttiluvut eivät kerro vastaajamääristä. Jos kyselyyn on aamulla vastannut yksi ihminen yhdellä tavalla, se tarkoittaa että ollaan sataprosenttisesti tätä yhtä mieltä. Kun kyselyyn kertyy enemmän vastauksia, mielipiteiden hajonta lisääntyy. (Tuo Ylen kysely on kyllä kaiken kaikkiaan erittäin sekava, jos se tosiaan noin meni.)

Avoimet nettikyselyt eivät muutenkaan ole sieltä luotettavimmasta päästä, jos halutaan saada tietoa. Joskus olen seurannut poliittisten puolueiden organisoimia nettikyselyitä: esim. Kokoomuksen kyselyihin tuntuvat vastaavan enimmäkseen ne, jotka ovat eri linjoilla heidän kanssaan, demareiden kyselyihin vastaavasti ne, jotka eivät kannata demareiden ajamia asioita jne. Jos mulla olis aikaa, voisin itsekin haaskata sitä vastaamalla kokkareiden kyselyihin oletusarvon vastaisesti.

Itse kysymykseen 'Mistä muukalaisviha johtuu?' ja vastausvaihtoehtoon 'Huonoista kokemuksista' mun kommentti on se, että perussuomalaisista varmaan aika harva tuntee eli omaa kokemuksia minkäänsorttisista maahanmuuttajista.



Ahaa. No nythän sekin sitten selvisi - ihmiset eivät pidä "muukalaisista" siksi, etteivät tunne niitä.

Mites tämä hesarin kysely, jossa oli 11.473 vastaajaa? http://www.hs.fi/paivankysymys/1135241491436

Voi toki jotakuta pelottaa se erinäköinen mies tai nainen ratikassa niin paljon, että jo sitäkin voi jo mainostaa 'huonoksi kokemukseksi', jos niin haluaa. *hymy*



No voipi toki. Ja jotakuta voi pelottaa se ihminen siellä ratikassa siksi, että on tavannut niitä samannäköisiä pelkästään huonoissa merkeissä ja useasti.

Kuinka monta esim. somalialaista maahanmuuttajaa a) tunnet nimeltä b) kuuluu ystäväpiiriisi?
shapeshifter

Posts: 202

#1402 • • shapeshifter Erikoismies.

Nauskiss,


Tilastoinnin alkeet: Prosenttiluvut eivät kerro vastaajamääristä. Jos kyselyyn on aamulla vastannut yksi ihminen yhdellä tavalla, se tarkoittaa että ollaan sataprosenttisesti tätä yhtä mieltä. Kun kyselyyn kertyy enemmän vastauksia, mielipiteiden hajonta lisääntyy. (Tuo Ylen kysely on kyllä kaiken kaikkiaan erittäin sekava, jos se tosiaan noin meni.)



Noi prosenttilukujen muutokset on niin rajuja, että vastaajien määrän olis pitänyt liikkua järjettömissä luvuissa, että ne olis ylipäätään voinut olla mahdollisia.

Jos päivällä vaihtoehdolla X oli 21% saalis, ja pari tuntia myöhemmin se onkin yllättäen 0%, vastaavasti 32% oli muuttunut 1%, ja mokuvaihtoehto kerännyt yllättäen 97% äänistä, kun se oli pari tuntia aikasemmin 16%. Tosta voi teoreettisesti laskea minimimäärät, ja niin ison porukan yksimielisestä äänestysinnosta, että toi olis mahdollista tuntien sisällä en pysty ihan perinteisin keinoin selittämään. Ja tämä on vain yksi esimerkki, mediasta voi lukea, kuinka paljon tätä väistämätöntä ihanuutta tuputetaan ja eri mieltä olevat leimataan välittömästi rasisteiksi, tästä esimerkkeinä parit tutkintapyynnöt, jotka tottakai tuotiin julkiseksi. Onhan vanhanenkin sen sanonut:" Äänestäjillä ei saa olla sellaista illuusioita, että he saavat ilmaista ulkomaalaisvihamielisyytensä vaaleissa esimerkiksi perussuomalaisia äänestämällä"
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1403 • • Aziz Combat Fighter
Minäkään en nyt oikein ihan keksi, että missä näitä "ulkomaalaisvihamielisiä" ihmisiä oikein on, kun niistä ollaan jatkuvasti niin kovasti huolissaan.
Tyranoid

Posts: 1,552

#1404 • • Tyranoid FINRG

Valtakunnanperkele, 24.3.2009 18:49:
Muista näyttää tyrmistynyttä naama sitten kun Halla-aho menee 20.000 äänellä läpi eduskuntaan ja PS nousee kymmenen prosentin kannatukselle ja RKP putoaa eduskunnasta pois.



Noista ensimmäinen on todennäköinen, toinen mahdollinen (tosin jos pitäis veikata niin sanoisin et jää alle) ja kolmas mahdoton. Jos siis meinaat seuraavia eduskuntavaaleja.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1405 • • Aziz Combat Fighter

Tyranoid, 24.3.2009 20:36:
---
Valtakunnanperkele, 24.3.2009 18:49:
Muista näyttää tyrmistynyttä naama sitten kun Halla-aho menee 20.000 äänellä läpi eduskuntaan ja PS nousee kymmenen prosentin kannatukselle ja RKP putoaa eduskunnasta pois.

---


Noista ensimmäinen on todennäköinen, toinen mahdollinen (tosin jos pitäis veikata niin sanoisin et jää alle) ja kolmas mahdoton. Jos siis meinaat seuraavia eduskuntavaaleja.



Juu seuraavista ole puhe - RKP on menettänyt varsin paljon äänestäjiään täti Asteroidin megaluokan hölmöilyjen seurauksena. Voipi se olla että kyseinen jää sinne hillumaan, mutta enpä tiedä.

Kuitenkin odottelen asiaa mielenkiinnolla.
Nauskiss

Posts: 532

#1406 • • Nauskiss

Valtakunnanperkele, 24.3.2009 20:15:
---
Nauskiss, 24.3.2009 20:03:
Mites tämä hesarin kysely, jossa oli 11.473 vastaajaa? http://www.hs.fi/paivankysymys/1135241491436



Minäkin näin tuon kyselyn, sen aktiivisena ollessa, mutta en vastannut. Mitä olisin vastannut, jos olisin vastannut?

Kuinka monta esim. somalialaista maahanmuuttajaa a) tunnet nimeltä b) kuuluu ystäväpiiriisi?



Tuo on kiinnostava kysymys ja mielelläni vastaisin siihen siten, että tunnen useampia somalimaahanmuuttajia. Heihin ei vaan pysty minun luontaisessa elinympäristössäni ohimennen tutustumaan, mikä indikoi mielestäni myös sitä, että he eivät ole päässeet osaksi yhteiskuntaa. Tunnen siis ainoastaan kaksi, työyhteyksistä.

Toisaalta, kun ei ikäisiäni somalinaisia koko Suomessa ole mitenkään järjettömän paljon, niin ei ole kovin kummallista, etten heitä tunne. Suomalaistenkin osalta mun tuttavapiiri rajautuu enimmäkseen ns. samanhenkisiin ihmisiin: Jotain muutakin yhteistä ajanvietettä / kiinnostuksen kohdetta löytyy kuin satunnainen asuinpaikka eli Suomi. Vertailun vuoksi: en tunne ainuttakaan Suomessa asuvaa Ruotsin kansalaista, vaikka heitä luulisi löytyvän jo helpommin.

--
Yksi toimivimmista kontrollikeinoista on ympärivuorokautinen tarkkailu.

Jone

Posts: 8,258

#1407 • • Jone Archibald Haddock

Valtakunnanperkele, 24.3.2009 20:15:
Mites tämä hesarin kysely, jossa oli 11.473 vastaajaa? http://www.hs.fi/paivankysymys/1135241491436



Sivupistona mainittakoon, että musta on kummallista kuinka Hesarin kyselyiden vastausten painoarvo on riippuvainen siitä mitä kysytään. Tässä tilanteessa Hesari on siis kova media ja kyselyn vastaukset kertovat täsmällisesti kansan tunnoista, mutta silloin kun Hesarin kyselyiden kysymyksien vastaukset käyvät sun omaa agendaasi vastaan ne voi ohittaa olankohautuksella?
josbe

Posts: 1,982

#1408 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Jone, 25.3.2009 08:08:
Sivupistona mainittakoon, että musta on kummallista kuinka Hesarin kyselyiden vastausten painoarvo on riippuvainen siitä mitä kysytään. Tässä tilanteessa Hesari on siis kova media ja kyselyn vastaukset kertovat täsmällisesti kansan tunnoista, mutta silloin kun Hesarin kyselyiden kysymyksien vastaukset käyvät sun omaa agendaasi vastaan ne voi ohittaa olankohautuksella?


Näinpä. :D


Päivän sairas ilmiö länsimaista:

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/54039-brasilialaisella-bikinivahauksella-pahoja-seurauksia-%E2%80%93-kieltoa-suunnitellaan-usassa

Ja jatkoa risteilyjen raiskauskeskustelulle:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/54626-rumia-raiskauslukuja-ruotsinlaivoilta

Täällä kun on väitetty tiettyjen ihmisryhmien ajattelevan, että minihameessa kulkeva nainen haluaakin tulla raiskatuksi. Pohjoismaalaiset miehet ovat sitten ilmeisesti sitä mieltä, että humalainen nainen kerjää samaa.
josbe

Posts: 1,982

#1409 • • josbe suomalainen juhlakinkku

shapeshifter, 24.3.2009 19:13:
Mä en voi sille mitään, että mä kiihotan joitain. Ja jos kutsut kuilun verbaalista lahjakkuutta hyväksi, en voi sanoa kun että lol.


"Hyvä verbaalinen lahjakkuus."

Enpä menis sunkaan suomen kielen taidon perusteella tekemään kovin pitkälle meneviä päätelmiä Kuilun lahjoista.

shapeshifter, 24.3.2009 19:28:
---
Ensinnäkin, sen kuilun pätkän kirjoitusasu muuttuu slangista kirjakieleksi ja on jäsennetty ihan eri tavalla kun ko. sankarin muut kirjoitukset, ja siitä puuttuu eksessiivinen väli- ja korostusmerkkien käyttö. Ja hymiöt. Toki on sinne lisätty muutama slangisana väliin.


Niinno, eri yhteyksissä käytetään erilaista kieltä ja tyyliä. Asiatekstissä ainakin itse käytän usein kirjakieltä, kun taas monissa muissa höpötyksissä ihan vaan puhekieltä.

Esim. tästä tekstistä en löydä yhtäkään hymiötä tai slangisanaa:
http://klubitus.org/blog.php?nimi=kuilun+partaalla;kk=200809
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#1411 • • Edited kuilu ja kummitus

josbe, 25.3.2009 12:59:
Esim. tästä tekstistä en löydä yhtäkään hymiötä tai slangisanaa:
http://klubitus.org/blog.php?nimi=kuilun+partaalla;kk=200809


Silmä käteen, prologissa on ainakin "futiksesta" slangisana. Tekstissä on myöskin ilmaukset "botski", "pipi" ja anglismi "theverylatestnews". Näin äkkiseltään muisteltuna.

=P

Pliideri, äkkiä sellanen koodi, et norelaiset ei näy edes quoteissa, koska siinä katoaa pohja koko featurelta. =(

Ja sitten uutisiin:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Iäkäs+mies+surmattiin+vaimo+sai+pahoja+vammoja+Polvijärvellä/1135244560791

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200903259297416_uu.shtml

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

josbe

Posts: 1,982

#1412 • • Edited josbe suomalainen juhlakinkku

...................., 25.3.2009 13:07:
Menee vähän offtopiciksi. Sopisi varmaan paremmin tänne: http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=39944


Joo paitsi että nyt ei ollut niinkään kyse itse kirjoitusvirheistä vaan tästä:

Btw, noi sun "kuilu-tasoinen-kommentti"-läpät on lähinnä naurettavia. Samoin kuin se, että epäilit Kuilun lainaavan kirjoituksiaan jostain. Harva kirjoittaa yhtä hyvin kuin Kuilu. Ylläripylläri vaan, että sun kanssa on aika vaikea pysyä asiatasolla. Pitäiskö kattoo peiliin?



Eli "off topic jatkot" taitaisi olla parempi ratkaisu? ;)
josbe

Posts: 1,982

#1413 • • josbe suomalainen juhlakinkku

kuilun partaalla, 25.3.2009 13:09:
Silmä käteen, prologissa on ainakin "futiksesta" slangisana. Tekstissä on myöskin ilmaukset "botski", "pipi" ja anglismi "theverylatestnews". Näin äkkiseltään muisteltuna.


No emmä nyt jaksanut sitä kokonaan uudestaan lukea. Mees nyt siitä huutelemasta. :D
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#1414 • • kuilu ja kummitus

josbe, 25.3.2009 13:13:
No emmä nyt jaksanut sitä kokonaan uudestaan lukea. Mees nyt siitä huutelemasta. :D


=)

Heti meen huutelemasta, ku lopetat antamasta vääriä lausuntoja MUN kirjottamista löpinöistä.

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

josbe

Posts: 1,982

#1415 • • josbe suomalainen juhlakinkku

kuilun partaalla, 25.3.2009 13:16:
---
josbe, 25.3.2009 13:13:
No emmä nyt jaksanut sitä kokonaan uudestaan lukea. Mees nyt siitä huutelemasta. :D
---

=)

Heti meen huutelemasta, ku lopetat antamasta vääriä lausuntoja MUN kirjottamista löpinöistä.


Heti lopetan, kun sä lasket, kuinka monta prosenttia tuosta tekstistä _on_ slangisanoja, niin että mä voin antaa _oikeita_ lausuntoja. ;)
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#1416 • • kuilu ja kummitus
OT warning!

josbe, 25.3.2009 13:19:
Heti lopetan, kun sä lasket, kuinka monta prosenttia tuosta tekstistä _on_ slangisanoja, niin että mä voin antaa _oikeita_ lausuntoja. ;)


Mua ei voi kovinkaan moni asia vähempää kiinnostaa, ku mun tekstien slangisanojen prosenttiosuus. Toiset tutkii kirjallisuutta, toiset tekee sitä. ^__________^ "Oikeita" lausuntoja? Lausuntosi oli "oikea" merkityksessä "aito". Ja tosi, koska sinä et ehkä ollut niitä huomannut. Tai sitten muistnut, jolloin lausunnosta tulisi taas epätosi.

Sä esitit siitä lausunnon, tai itseasiassa omista puutteistasi havainnoitsijana: "en löydä ensimmäistäkään", seikka jota sinun olisi kannattanut painottaa. Kävi kuitenkin ilmi, ettet ollutkaan lukenut sitä vähään aikaan, jolloin selkeämpi muoto olisi "en löytänyt".

ELI tämän kerran jeesaan, selvempi ilmaustapa olisi ollut: "lukiessani tätä tekstiä en löytänyt siitä jne jne". ET kuitenkaan arvostellut tekstiä, vaan omaa suurpiirteisyyttäsi, joten MINUN ensimmäinen huomautukseni oli ainakin osittain aiheeton.

Tällasta tää on, itteni kans joudun väittelee, ku muut pelaa WoWia tai laskee veroja. ;)

end OT.

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

Avatar
#1418 • • jukebox Guest

kuilun partaalla, 25.3.2009 13:34:
OT warning!


---
josbe, 25.3.2009 13:19:
Heti lopetan, kun sä lasket, kuinka monta prosenttia tuosta tekstistä _on_ slangisanoja, niin että mä voin antaa _oikeita_ lausuntoja. ;)
---

Mua ei voi kovinkaan moni asia vähempää kiinnostaa, ku mun tekstien slangisanojen prosenttiosuus. Toiset tutkii kirjallisuutta, toiset tekee sitä. ^__________^ "Oikeita" lausuntoja? Lausuntosi oli "oikea" merkityksessä "aito". Ja tosi, koska sinä et ehkä ollut niitä huomannut. Tai sitten muistnut, jolloin lausunnosta tulisi taas epätosi.

Sä esitit siitä lausunnon, tai itseasiassa omista puutteistasi havainnoitsijana: "en löydä ensimmäistäkään", seikka jota sinun olisi kannattanut painottaa. Kävi kuitenkin ilmi, ettet ollutkaan lukenut sitä vähään aikaan, jolloin selkeämpi muoto olisi "en löytänyt".

ELI tämän kerran jeesaan, selvempi ilmaustapa olisi ollut: "lukiessani tätä tekstiä en löytänyt siitä jne jne". ET kuitenkaan arvostellut tekstiä, vaan omaa suurpiirteisyyttäsi, joten MINUN ensimmäinen huomautukseni oli ainakin osittain aiheeton.

Tällasta tää on, itteni kans joudun väittelee, ku muut pelaa WoWia tai laskee veroja. ;)

end OT.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1419 • • Aziz Combat Fighter

Jone, 25.3.2009 08:08:
---
Valtakunnanperkele, 24.3.2009 20:15:
Mites tämä hesarin kysely, jossa oli 11.473 vastaajaa? http://www.hs.fi/paivankysymys/1135241491436

---


Sivupistona mainittakoon, että musta on kummallista kuinka Hesarin kyselyiden vastausten painoarvo on riippuvainen siitä mitä kysytään. Tässä tilanteessa Hesari on siis kova media ja kyselyn vastaukset kertovat täsmällisesti kansan tunnoista, mutta silloin kun Hesarin kyselyiden kysymyksien vastaukset käyvät sun omaa agendaasi vastaan ne voi ohittaa olankohautuksella?



Annatko esimerkin/lainauksen millon näin on tapahtunut?
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1420 • • Edited Aziz Combat Fighter

josbe, 25.3.2009 08:38:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/54626-rumia-raiskauslukuja-ruotsinlaivoilta

Täällä kun on väitetty tiettyjen ihmisryhmien ajattelevan, että minihameessa kulkeva nainen haluaakin tulla raiskatuksi. Pohjoismaalaiset miehet ovat sitten ilmeisesti sitä mieltä, että humalainen nainen kerjää samaa.



Mikä saa sut automaattisetsi olettamaan, että nuo ruotsinlaivat joukkoraiskaajat oli nimenomaan ruotsalaisia? Tai ruotsinlaivojen raiskarit ylipäänsä? Ruotsin seksuaalirikostilanne on ihan samalla tavalla etnisesti värittynyt kuin suomessakin. Tai tanskassa, hollannissa, ranskassa, italiassa tai missä vaan euroopassa jossa plaa plaa. Vai ovatko ne svenssonit nyt hurjistuneet raiskailemaan naisia oikein olan takaa viime vuosina?

Johtuuko Suomenkin raiskausrikollisuuden hirveä piikki siitä, että täällä on nyt jotenkin helpommin saatavilla kaljaa, joka tunnetusti vapauttaa jokaisesta suomalaismiehestä sisäisen raiskurin?

edit: Vertaileppa hieman tuohon: http://www.kaleva.fi/plus/juttu788259_page0.htm

Tyttöjen talon turvakodin asiakkaist neljäsosa on maahanmuuttajatyttöjä. Kun tiedetään, että maahanmuuttajatyttöjä on pieni osa maahanmuuttajista JA että maahanmuuttajia on pieni osa koko yhteiskunnasta ja todetaan vielä se tosiseikka, etteivät maahanmuuttajatytöt yleensä juurikaan seurustele kantaväestön kanssa, mitä tosta pitäisi todeta? Vai kertooko tuo siitä, että juopot suomalaiset pieksevät tuontivaimojaan kännissä? Vaiko siitä, että Tero-Arttu Lahtinen tai joku muu perusmölli hakkaa armotta somalialaista tyttöystäväänsä?