Nauskiss, 24.3.2009 20:03:
---
shapeshifter, 24.3.2009 19:13:
Ylen Gallupistakin otettiin tehokkaasti "väärä" vaihtoehto pois kun sai liikaa ääniä.
---
Tilastoinnin alkeet: Prosenttiluvut eivät kerro vastaajamääristä. Jos kyselyyn on aamulla vastannut yksi ihminen yhdellä tavalla, se tarkoittaa että ollaan sataprosenttisesti tätä yhtä mieltä. Kun kyselyyn kertyy enemmän vastauksia, mielipiteiden hajonta lisääntyy. (Tuo Ylen kysely on kyllä kaiken kaikkiaan erittäin sekava, jos se tosiaan noin meni.)
Avoimet nettikyselyt eivät muutenkaan ole sieltä luotettavimmasta päästä, jos halutaan saada tietoa. Joskus olen seurannut poliittisten puolueiden organisoimia nettikyselyitä: esim. Kokoomuksen kyselyihin tuntuvat vastaavan enimmäkseen ne, jotka ovat eri linjoilla heidän kanssaan, demareiden kyselyihin vastaavasti ne, jotka eivät kannata demareiden ajamia asioita jne. Jos mulla olis aikaa, voisin itsekin haaskata sitä vastaamalla kokkareiden kyselyihin oletusarvon vastaisesti.
Itse kysymykseen 'Mistä muukalaisviha johtuu?' ja vastausvaihtoehtoon 'Huonoista kokemuksista' mun kommentti on se, että perussuomalaisista varmaan aika harva tuntee eli omaa kokemuksia minkäänsorttisista maahanmuuttajista.
Ahaa. No nythän sekin sitten selvisi - ihmiset eivät pidä "muukalaisista" siksi, etteivät tunne niitä.
Mites tämä hesarin kysely, jossa oli 11.473 vastaajaa? http://www.hs.fi/paivankysymys/1135241491436
Voi toki jotakuta pelottaa se erinäköinen mies tai nainen ratikassa niin paljon, että jo sitäkin voi jo mainostaa 'huonoksi kokemukseksi', jos niin haluaa.
No voipi toki. Ja jotakuta voi pelottaa se ihminen siellä ratikassa siksi, että on tavannut niitä samannäköisiä pelkästään huonoissa merkeissä ja useasti.
Kuinka monta esim. somalialaista maahanmuuttajaa a) tunnet nimeltä b) kuuluu ystäväpiiriisi?