shapeshifter, 18.3.2009 14:16:
En nyt jaksa kaivaa jokaista mahdollista lähdettä asialle, mutta ihan oikeasti iskualueille sirotellaan kerta toisensa jälkeen lentolehtisiä, joissa kerrotaan pömmin olevan tulossa ja kehoitetaan suojautumaan kuten myös puhelimiin tulee varoitusviestejä asiasta. Mitä muuta voi tehdä, en tiä. Kertokaa te huipputaktikkoina enemmän.
Olen valitettavan tietoinen Israelin ilmaiskuista, niiden kohteista ja ihmisille lähetetyistä varoituksista. Silti on ihan sama kuinka monta tekstaria sulle lähetetään puolen tunnin kuluttua tapahtuvasta iskusta, kun ei ole paikkaa minne paeta? Sen lisäksi, että Gaza on saarrettu kaikista suunnista, tammikuun sodan aikana se oli myös jaettu kolmeen osaan. Mereenkö ihmisten olis pitäny juosta?
Mitä muuta voi tehdä? Olla pommittamatta! Mitä muuttui pommitusten seurauksena? Ei muuta kuin se, että 1300 ihmistä palestiinalaista ja 13 israelilaista on kuollut, Gaza edelleen saarroksissa ja Hamasin kannatus niin Länsirannalla kasvanut. Ihmiset on täysin riippuvaisia ulkoisesta avusta, koska työpaikkoja ei ole kun tuotteita ei saada kuljetettua ulos Gazasta. Mitä sä kuvittelet lapsen mielessä tapahtuvan, kun sun koko elinympäristö pommitetaan paskaksi? Esimerkiksi Israelissa muistetaan jokaisen raketti-iskun yhteydessä mainita kuinka monta ihmistä kärsi shokista iskun seurauksena, mutta ketään ei tunnu kiinnostavan miltä Gazan n. 700-800 000 lapsesta tuntuu tällä hetkellä ja keneen heidän sympatiansa kohdistuvat?
Mun käsityksen mukaan gazalaiset on tällä hetkellä aika kypsiä niin Hamasiin, Israeliin kuin palestiinalaishallintoonkin, puhumattakaan kansainvälisestä yhteisöstä. Jo pidemmän aikaa palestiinalaiset niin Länsirannalla kuin Gazassa on olleet täysin apaattisia kun poliittisista puheista ja neuvotteluista huolimatta Israelin kv. lain mukaan laittomat siirtokunnat kasvaa, palestiinalaisten elämää ja taloudellista elinkelpoisuutta murskaavat liikkumisesteet, mukaanlukien Israelin rakentama muuri, lisääntyvät ja väestön elinolosuhteet sen kun huononevat.
Israelilla on täysi oikeus elää turvallisesti ja rauhassa naapureidensa kanssa, mutta myös palestiinalaisilla on täysi oikeus ihmisarvoiseen elämään. Miltä susta tuntuis jos joutuisit joka aamu työmatkalla seisomaan vähintään 3 tuntia sotilaiden tuiman tuijotuksen ja rynnäkkökivääreiden alla jollain pölysellä tsekkarilla Tampereen kupeessa ja sua kohdeltais ku skeidaa? Tai et pääsis tapaamaan perhettäs Helsingissä, koska Helsingin ja Tampereen välille on rakennettu 8 metriä korkea muuri ja Helsinkiin pääsee vain Helsingin ID-kortin omaavat ihmiset?
Mä tiedän paremmin kuin hyvin, että palestiinalaisetkaan ei ole mitään pulmusia, mutta kyllä mun mielestä myös Israelin on katsottava itseään peiliin omien toimiensa tulosten osalta.
Mä en tiedä oot sä koskaan käyny Länsirannalla tai Gazasta, mutta kyllä mua ainakin vituttaa joka kerta kun kohtaan sen todellisuuden.