Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.

2,158 posts, 108 pages, 626,347 views

shapeshifter

Posts: 202

#1301 • • shapeshifter Erikoismies.
Voit sä ton todistaa vääräksikin jos siltä tuntuu.

Lawfare in Gaza: legislative attack

Virtually all mobile-phone subscribers in Gaza also received a number of SMS messages from the Israeli military on their cellphones: "every person with weapons, ammunition or a hidden tunnel in his house should leave it immediately"




An officer at the international-law division explained to Yotam Feldman the logic of these warnings: "The people who go into a house despite a warning do not have to be taken into account in terms of injury to civilians, because they are voluntary human shields. From the legal point of view, [once warned] I do not have to show consideration for them. In the case of people who return to their home in order to protect it, they are taking part in the fighting."



Raakaa ehkä, mutta varoitettu on. Ja nämä esimerkit miehityksen ajoilta, nyttemmin samoja metodeita käytetään pommin tuloa ennen, jos alle jää varoituksen jälkeen on se oma valinta. Tai sitten Hamasin, mutta taas kerran: varoitettu on. Mitä muuta sitten pitäisi tehdä?
shapeshifter

Posts: 202

#1302 • • Edited shapeshifter Erikoismies.

...................., 18.3.2009 13:30:
---
shapeshifter
Israel voi olla palestiinalaisten kotimaa, mutta se on myös juutalaisten AINOA maa.
---


Vaikka Palestiinan piti olla juutalaisten kotimaa.. Mut ei ei. Eihän se riitä. "Otetaan koko paska meille, ei edes tunnusteta palestiinalaisille sitä omaa pikku palasta joka niille jätettiin."




Get our facts straight lad. Jos nyt syvemmälle historiaan kurkataan, niin Israel on ollut jo kertaalleen olemassa alueella 1000-luvulla eaa, joka tekee siitä ihan yhtä legitiimin kotialueen myös juutalaisille. Palestiinahan on alunperis maantieteellinen käsite, joka sankitoitiin Brittiläisen palestiinan mandaatin alle, josta lohkaistiin irti Transjordanian kuningaskunta joka taas on nykyinen Jordania. Brittiläiset lupasivat juutalaisille valtion 1917 Balfourin julistuksessa, jonka jälkee arabinationaalit pistivät siitä äläkän pystyyn. Holokaustin aikaan ja hiukan jälkeen alueelle saapui noin 70 000 juutalaista lisää, vaikka toisen maailmansodan aikana britit kielsivät Euroopan juutalaispakolaisilta maahanmuuton kokonaan. Marraskuussa 1947 YK äänesti Brittiläisen Palestiinan mandaatin jakamisesta juutalaisten ja arabien valtioon, jonka arabit hylkäsivät ja 1948 brittiarmeija vetäytyi alueelta ja juutalaiset julistivat 14. toukokuuta 1948 alueelle perustetuksi Israelin valtion. Myöhempi historia pitäisi olla hallussa.





---
nyt kyse on täsmäiskuista, josta vielä varoitetaan joka kerta paikallisia niin, että heillä on mahdollisuus suojautua.
---


Niin joo. Varoittamallahan ne iskut muuttuvat oikeutetuksi.



Paljoa muuta ei voi tehdä, tässä vähän lisää dataa. http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/feb/23/israel-palestinian-territories


---
Gaza on tällä hetkellä miehityksestä vapaa
---


Hurraa. Voi pyhä oikeus ja kohtuus.



No pitäiskö ne tuoda vaikka suomeen? Mikä sitten kelpaa, rauhaa on tarjottu ja asevoimat on vedetty alueelta pois hyvin tietäen, että sieltä rupeaa satamaan lisää raketteja siviiliasutuksen keskelle, joita tulee tuhansia vuosittain? Miten itse toimisit tuossa tilanteessa?
phanatic

Posts: 1,123

#1303 • • phanatic

shapeshifter, 18.3.2009 13:44:
Voit sä ton todistaa vääräksikin jos siltä tuntuu.

Lawfare in Gaza: legislative attack

---
Virtually all mobile-phone subscribers in Gaza also received a number of SMS messages from the Israeli military on their cellphones: "every person with weapons, ammunition or a hidden tunnel in his house should leave it immediately"
---



Entä jos ei ole asetta, ammuksia tai tunnelia himassa ja ohjus osuu silti taloon? Eiku niin, näähän oli täsmäiskuja, ei kenenkään syyttömän taloa ole tuhottu.
Avatar
#1304 • • Annakins Guest

shapeshifter, 18.3.2009 13:10:
---
...................., 18.3.2009 12:43:
Kyllä palestiinalaisilla on syynsä vihata israelia. Kuvassa vanha kartta, ennen juutalaisten tuloa paikan päälle. Nato taas tukee israelia, jonka vuoksi arabit vihaavat myös natoa.

---



Kas kun ei ollut puhe palestiinalaisista, joka on kyllä luku sinällään, vaan arabeista, joilla kumminkin on hallussaan lähes kaikki maa alueelta, muttei kelpaa. Joku Israelilainen (en muista kuka) sen sanoi: Israel voi olla palestiinalaisten kotimaa, mutta se on myös juutalaisten AINOA maa. Gaza on tällä hetkellä miehityksestä vapaa, kumminkin sieltä sataa raketteja päivittäin. Miksei paikallinen väestö ota asiakseen lopettaa iskuja, sitä kautta saaden mahdollisuuden rakentaa? Mihinkään Israelin harjoittamaan terroriin kohdistuvaan argumentointiin en lähde, kyllä iipoilla olisi sitäkin mahdollisuus harjoittaa jos haluaisivat, nyt kyse on täsmäiskuista, josta vielä varoitetaan joka kerta paikallisia niin, että heillä on mahdollisuus suojautua.



Kaksi pikahuomiota:

1) Gaza ei ole miehityksestä vapaa alue. Israel kontrolloi edelleen Gazan maa- ja merirajoja sekä ilmatilaa. Gazan saa viedä ainoastaan tavaroita, jotka Israel hyväksyy. Kiellettyjen tuotteiden listalla on tällä hetkellä esimerkiksi spagetti, linssit ja ketsuppi (rakettispagettia??!?!).

2) Vaikka iskuista varoitettaisiin, niin mihin pakenet kun rajat ovat kiinni?
Tyranoid

Posts: 1,552

#1305 • • Tyranoid FINRG

shapeshifter, 18.3.2009 13:44:
Raakaa ehkä, mutta varoitettu on.



Mä lasken ton suunnilleen samaks kuin sen, että Osamakin on varoitellut länsimaita ennen iskujaan. Raakaa ehkä, mutta varoitettu on.

Mitäs jos joku ei tiedä, että sen taloon tai naapuritaloon on varastoitu aseita tai että siellä on joku tunneli alla? Gazassa on 1,4 miljoonaa ihmistä Espoota pienemmällä pinta-alalla.

Äsken sä sanoit että Israel varoittaa iskuistaan "joka kerta paikallisia niin, että heillä on mahdollisuus suojautua". Nyt käsitän että sä ilmeisesti tarkoititkin vain viimeisintä Gazan konfliktia ja siinä annettua massavaroitusta.


Auta mua etsimään näistä oikea väite, mä en löydä:

a) Neuvostoliiton ydinohjukset ovat rauhan ohjuksia.

b) Al Qaidan marttyyrit käyvät vapaustaistelua länsimaailman Suurta Saatanaa vastaan.

c) Israel varoittaa täsmäiskuistaan joka kerta paikallisia niin, että heillä on mahdollisuus suojautua.
shapeshifter

Posts: 202

#1306 • • Edited shapeshifter Erikoismies.

Tyranoid, 18.3.2009 14:03:
---
shapeshifter, 18.3.2009 13:44:
Raakaa ehkä, mutta varoitettu on.
---


Mä lasken ton suunnilleen samaks kuin sen, että Osamakin on varoitellut länsimaita ennen iskujaan. Raakaa ehkä, mutta varoitettu on.


Etkä mitään eroa nää tilanteilla? Ok.




Mitäs jos joku ei tiedä, että sen taloon tai naapuritaloon on varastoitu aseita tai että siellä on joku tunneli alla? Gazassa on 1,4 miljoonaa ihmistä Espoota pienemmällä pinta-alalla.

Äsken sä sanoit että Israel varoittaa iskuistaan "joka kerta paikallisia niin, että heillä on mahdollisuus suojautua". Nyt käsitän että sä ilmeisesti tarkoititkin vain viimeisintä Gazan konfliktia ja siinä annettua massavaroitusta.


Auta mua etsimään näistä oikea väite, mä en löydä:

a) Neuvostoliiton ydinohjukset ovat rauhan ohjuksia.

b) Al Qaidan marttyyrit käyvät vapaustaistelua länsimaailman Suurta Saatanaa vastaan.

c) Israel varoittaa täsmäiskuistaan joka kerta paikallisia niin, että heillä on mahdollisuus suojautua.



En nyt jaksa kaivaa jokaista mahdollista lähdettä asialle, mutta ihan oikeasti iskualueille sirotellaan kerta toisensa jälkeen lentolehtisiä, joissa kerrotaan pömmin olevan tulossa ja kehoitetaan suojautumaan kuten myös puhelimiin tulee varoitusviestejä asiasta. Mitä muuta voi tehdä, en tiä. Kertokaa te huipputaktikkoina enemmän.

No tossa nyt toinen: http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,24853989-15084,00.html

Ite saa ettiä lisää.

Anaa quotaten, vaikka toisesta asiasta onkin: "Eiks oo hienoo, ku löytää jonkun, jota voi oikein kunnolla vastustaa? Siinä jää vähän totuus ehkä jalkoihin, mutta jääkööt, ku on hyvät bileet!


edit: Joo, ei ne kuuden päivän sodassa tai Jom Kippurin paukuttelussa varoitellut, mut mä luulin et kyse oli gazan alueesta?
Tyranoid

Posts: 1,552

#1307 • • Tyranoid FINRG

shapeshifter, 18.3.2009 14:16:
Etkä mitään eroa nää tilanteilla? Ok.



On niillä eroa toki, mutta aika lailla samat mielleyhtymät mulle noista syntyy. Ja varoituksilla on molemmissa tapauksissa ihan yhtä vähän merkitystä siviiliuhrien välttämisen kannalta.


shapeshifter, 18.3.2009 14:16:
Mitä muuta voi tehdä, en tiä.



Mitäs jos ois tekemättä niitä iskuja?


shapeshifter, 18.3.2009 14:16:
"Eiks oo hienoo, ku löytää jonkun, jota voi oikein kunnolla vastustaa? Siinä jää vähän totuus ehkä jalkoihin, mutta jääkööt, ku on hyvät bileet!



Mä lollaisin sulle ihan yhtä paljon jos sä täällä hehkuttaisit Hamasin oikeamielistä taistelua Israelin miehitystä vastaan. Molemmat puolet on väärässä ja sä oot valinnut niistä toisen. :D

Ei siviilien tappamisen ja yleisen hölmöilyn vastustaminen oo mulle mitkään bileet ja vähemmän mä jätän totuutta jalkoihin kuin sellainen, joka aktiivisesti kannattaa jompaa kumpaa taistelevista osapuolista kuten sinä näytät tekevän.
shapeshifter

Posts: 202

#1308 • • shapeshifter Erikoismies.

phanatic, 18.3.2009 14:00:
---
shapeshifter, 18.3.2009 13:44:
Voit sä ton todistaa vääräksikin jos siltä tuntuu.

Lawfare in Gaza: legislative attack

---
Virtually all mobile-phone subscribers in Gaza also received a number of SMS messages from the Israeli military on their cellphones: "every person with weapons, ammunition or a hidden tunnel in his house should leave it immediately"
---

---


Entä jos ei ole asetta, ammuksia tai tunnelia himassa ja ohjus osuu silti taloon? Eiku niin, näähän oli täsmäiskuja, ei kenenkään syyttömän taloa ole tuhottu.



Missään sotilasoperaatiossahan ei koskaan tule sivullisia uhreja? Voisin kuitenkin väittää, että määrät ovat lähinnä säälittäviä huomioonottaen, että paikalliset militantit ihan tarkoitushakuisesti koittavat saada siviilejä tulilinjalle.
shapeshifter

Posts: 202

#1309 • • Edited shapeshifter Erikoismies.




Mitäs jos ois tekemättä niitä iskuja?



Ja kattella vaan kun omaan niskaan sataa qassameita? Entiä mut mulla ainakin menis hermot.



Mä lollaisin sulle ihan yhtä paljon jos sä täällä hehkuttaisit Hamasin oikeamielistä taistelua Israelin miehitystä vastaan. Molemmat puolet on väärässä ja sä oot valinnut niistä toisen. :D

Ei siviilien tappamisen ja yleisen hölmöilyn vastustaminen oo mulle mitkään bileet ja vähemmän mä jätän totuutta jalkoihin kuin sellainen, joka aktiivisesti kannattaa jompaa kumpaa taistelevista osapuolista kuten sinä näytät tekevän.



Mua lähinnä vituttaa jeesustelu noista operaatioista ja jonkun sortajaleiman lätkiminen kansalle, joka on joutunut sotimaan ilman omaa tahtoansa koko oman valtion olemassaolonsa ajan, ja tekee sen vielä mahdollisimman vähän ylimääräistä vahinkoa tehden. Mulla tuskin riittäis kärsivällisyys.
Tyranoid

Posts: 1,552

#1310 • • Tyranoid FINRG

shapeshifter, 18.3.2009 14:40:
Entiä mut mulla ainakin menis hermot.



Epäilemättä.

Silti vois miettiä, mitä todellista Israel saavutti viime aikojen Gaza-iskuillaan. Ja oisko niihin menneet rahat voinut käyttää jollakin muulla tavalla, joka olisi paremmin edistänyt alueen vakautta? Minusta se, että sinulta olisi ainakin mennyt hermot ei ole riittävä syy sotatoimiin, joissa kuoli merkittävä määrä siviilejä ja joilla ei todnäk saavutettu mitään muuta kuin sinunlaistesi ihmisten hermojen menemisen ehkäisy.
Tyranoid

Posts: 1,552

#1311 • • Tyranoid FINRG

shapeshifter, 18.3.2009 14:40:
kansalle, joka on joutunut sotimaan ilman omaa tahtoansa koko oman valtion olemassaolonsa ajan, ja tekee sen vielä mahdollisimman vähän ylimääräistä vahinkoa tehden.



Nyt on pakko kysyä, onko jäbällä jokin henkilökohtainen side Israeliin tai sen kansaan? Sun jutut kuulostaa sen verran yksipuolisilta että jos tietyt äärikristityt jätetään pois, niin harvoin tollasta läppää kuulee Suomessa muuten. Paitsi päinvastaisina joiltain ääripunahipeiltä ja tietenkin palestiinalaisilta tai heitä lähellä olevilta tahoilta.
Jone

Posts: 8,258

#1312 • • Jone Archibald Haddock

shapeshifter, 18.3.2009 14:40:
Mua lähinnä vituttaa jeesustelu noista operaatioista ja jonkun sortajaleiman lätkiminen kansalle, joka on joutunut sotimaan ilman omaa tahtoansa koko oman valtion olemassaolonsa ajan, ja tekee sen vielä mahdollisimman vähän ylimääräistä vahinkoa tehden.



*lmao*

Voi ny perkele.

RIID JOOOOOR HISTORIIII ÄND Ä LITL POLITIKS, PLZ.
shapeshifter

Posts: 202

#1313 • • shapeshifter Erikoismies.
Mitä sillä pitäisi saavuttaa? Naapurivaltiot ja erilliset militanttiryhmät ovat tehneet hyvinkin selväksi viimeisen 70 vuotta, ettei heillä ole muuta päämäärää kun tuhota Israel. Mitä siinä pitäisi tehdä, muuten kun puolustautua? Jälleenrakennus on vähän hankalaa kun militantit vievät tarvikkeet, tappavat sinnä lähetettyjä urakoitsijoita ja ammuskelevat rajan yli.
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

Tyranoid

Posts: 1,552

#1315 • • Tyranoid FINRG

shapeshifter, 18.3.2009 14:56:
Mitä sillä pitäisi saavuttaa?



Olet siis sitä mieltä että siksi, koska Gazasta ammutaan raketteja Israeliin, tulee myös Israelin iskeä Gazaan riippumatta siitä, saavutetaanko sillä mitään? Syy iskuihin on siis enemmänkin ideologia ja kosto kuin se, että sillä pyrittäisiin muuttamaan tilannetta mihinkään suuntaan? Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?
shapeshifter

Posts: 202

#1316 • • shapeshifter Erikoismies.

Tyranoid, 18.3.2009 14:53:
---
shapeshifter, 18.3.2009 14:40:
kansalle, joka on joutunut sotimaan ilman omaa tahtoansa koko oman valtion olemassaolonsa ajan, ja tekee sen vielä mahdollisimman vähän ylimääräistä vahinkoa tehden.

---


Nyt on pakko kysyä, onko jäbällä jokin henkilökohtainen side Israeliin tai sen kansaan? Sun jutut kuulostaa sen verran yksipuolisilta että jos tietyt äärikristityt jätetään pois, niin harvoin tollasta läppää kuulee Suomessa muuten. Paitsi päinvastaisina joiltain ääripunahipeiltä ja tietenkin palestiinalaisilta tai heitä lähellä olevilta tahoilta.



No voi vittu, mikäs tässäkin on niin vaikeata.
30- luku: arabit ilmoittaa, ettei tule koskaan hyväksymään juutalaisvaltiota.
40- luku:Mandaatilla perustettu alue- Gurion ilmoittaa, että käy kivasti, arabit ja palestiinalaiset rupiaa sotimaan. Tappelun jälkeen iipot voittaa.

Siinai/Suez: Epykti sulkee pääasiallisen kauppakanavan, YK:n sopparilla sinne jää ottelun jälkeen RäyhänTurvaajat.

6 päivän sota -67: arabit, epykti etunenässä saartaa laivaliikenteen ja ilmottaa, että kuolo tuli. Tappelun jälkeen iipot voittaa, arabeja vituttaa.

Jom Kippur / Golan Heights -73: Syyria ja Epykti takee ylläripyllärin ja hyökkää, iipot pitää pintansa, osittain jenkkien ilmasillan avulla.

-82, libanon. Nyt tulee paha. Mun mielestä iipot veti homman käteen, kun jatko hyökkäystä turvavyöhykkeen luonnin jälkeen. Toki en ollut paikalla, mutta tässä valossa ja näillä tiedoilla todettuna.

Intifada 1: palestiinalaiset sekoaa kun iippolainen kuorkki kolaroi. (lol) -91 Hussein ampuu ohjuksia iippolandiaan tarkoituksena provosoida hyökkäystä ja sitäkautta saada uusi arabit vs. iippomatsi aikaan. Jenkkien toimittamilla ohjuksilla varustettuna iipot pysyy kotona.

Oslo 1- sopparilla palestiinalaisten kansannousun jälkeen PLO ja Iipot tunnustaa toisensa. Jopa Jordania kirjottaa rauhansopparin.

Ja nyt kohta, joka tekee gazan konfliktista naurettavan: Camp Davidissa PLO KIELTÄYTYY sopimuksesta, jossa palestiinalaisille tarjottiin 90% gazan ja länsirannan alueesta omaa valtiota varten.

Al-Aqsan Intifada: Eli siis vallitsevan käsityksen mukaan Sharonin vierailu moskeijassa alotti uuden Intifadan. lol.

Kesä 2006/kesäsade. Gilad Shalitin kaappauksen myötä iipot iskevät voimalla gazaan mm. tuhoten voimalaitoksen. Ehkä ylimitoitettua, mutta tuonkin olisi voinut välttää ihan vaan palauttamalla yhden hepun.


Kaikenkaikkiaan, noista yhteenvetona ei oikein saa aikaan mitään sortajakansaa. Tollasella historialla ei taida toista olla, että voisi vertailla, mutta väittäisin että hyvinkin maltillinen valtio on kyseessä. Ja ei, en ole Israelilainen eikä mulla tietääkseni ole sukua siellä.
shapeshifter

Posts: 202

#1317 • • shapeshifter Erikoismies.

Tyranoid, 18.3.2009 15:00:
---
shapeshifter, 18.3.2009 14:56:
Mitä sillä pitäisi saavuttaa?

---


Olet siis sitä mieltä että siksi, koska Gazasta ammutaan raketteja Israeliin, tulee myös Israelin iskeä Gazaan riippumatta siitä, saavutetaanko sillä mitään? Syy iskuihin on siis enemmänkin ideologia ja kosto kuin se, että sillä pyrittäisiin muuttamaan tilannetta mihinkään suuntaan? Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?



Sillä pyritään tuhoamaan aseistusta ja naapurin taistelijoita, tietääkseni ihan hyvälläkin prosentilla onnistuen.
Avatar
#1318 • • .................... Guest

shapeshifter, 18.3.2009 14:56:
Mitä sillä pitäisi saavuttaa? Naapurivaltiot ja erilliset militanttiryhmät ovat tehneet hyvinkin selväksi viimeisen 70 vuotta, ettei heillä ole muuta päämäärää kun tuhota Israel. Mitä siinä pitäisi tehdä, muuten kun puolustautua? Jälleenrakennus on vähän hankalaa kun militantit vievät tarvikkeet, tappavat sinnä lähetettyjä urakoitsijoita ja ammuskelevat rajan yli.



Puolustautua?? Mitä israel puolusti hyökätessään libanoniin? Tai tappamalla palestiinalaisia lapsia päivittäin? Älä sano, että "niitä varoitettiin" ku ne ei tapa niitä vain ilmaiskuilla. Monet siviilit siellä kuule on kuollut ihan vaan luotien takia. Otappa asioista selvää. Kyllä israel on aiheuttanut enemmän tuhoa kuin palestiinalaiset. Itse olen kaikkea sotimista vastaan, ihan vaan siviiliuhrien takia. Mutta sen voin sanoa, että Israelin sotatoimet on syvästi perseestä.
Tyranoid

Posts: 1,552

#1319 • • Tyranoid FINRG

shapeshifter, 18.3.2009 15:17:
Kaikenkaikkiaan, noista yhteenvetona ei oikein saa aikaan mitään sortajakansaa.



En tiedä mistä sä ton "sortajakansan" keksit, toivottavasti et kuvittele että minun kirjoituksista.
shapeshifter

Posts: 202

#1320 • • Edited shapeshifter Erikoismies.

...................., 18.3.2009 15:23:
---
shapeshifter, 18.3.2009 14:56:
Mitä sillä pitäisi saavuttaa? Naapurivaltiot ja erilliset militanttiryhmät ovat tehneet hyvinkin selväksi viimeisen 70 vuotta, ettei heillä ole muuta päämäärää kun tuhota Israel. Mitä siinä pitäisi tehdä, muuten kun puolustautua? Jälleenrakennus on vähän hankalaa kun militantit vievät tarvikkeet, tappavat sinnä lähetettyjä urakoitsijoita ja ammuskelevat rajan yli.

---


Puolustautua?? Mitä israel puolusti hyökätessään libanoniin? Tai tappamalla palestiinalaisia lapsia päivittäin? Älä sano, että "niitä varoitettiin" ku ne ei tapa niitä vain ilmaiskuilla. Monet siviilit siellä kuule on kuollut ihan vaan luotien takia. Otappa asioista selvää. Kyllä israel on aiheuttanut enemmän tuhoa kuin palestiinalaiset. Itse olen kaikkea sotimista vastaan, ihan vaan siviiliuhrien takia. Mutta sen voin sanoa, että Israelin sotatoimet on syvästi perseestä.



Katoppa toi mun pitkä postaus. Libanoniin hyökättiin rajan yli tehtyjen iskujen takia ja munkin mielestä sen olis voinut jättää siihen turvavyöhykkeen perustamiseen, muta kumpikaan meistä tuskin oli paikalla, joten jätetäänkä 25 vuoden takaiset jutut tuon varaan.

Tohon loppurallatukseen ei oikein voi sanoa mitään. Yleisesti tuntuu olevan suurin ongelma se, etää toisella on paremmat pyssyt. Mun mielestä isompi ongelma on se, että toinen ampuu siviilien keskeltä ja piiloutuu asuintaloihin.