Perustulo

107 posts, 6 pages, 27,404 views

Dementation

#101 • • Dementation wednesday?

josbe, 14.2.2007 14:45:
En jaksa lukea koko topikkia läpi, mutta veikkaan, ettei kukaan teistäkään ole miettinyt, miten perustulo ihan OIKEASTI rahoitettaisiin. Kenellekään ei tunnu olevan hajua siitä, miten perustavanlaatuisesti se vaikuttaisi koko valtion rahoitusrakenteeseen. Ei edes Soininvaaralla.

http://www.vihreat.fi/fi/node/1417
Ja tuolta lopusta otat sen perustulomallin, jossa on se parikymmentä sivua selvitystä aiheesta ja luet sen ja kerrot sit uudestaan että onko kukaan miettinyt oikeasti asiaa tai perehtynyt siihen... *kiittää ja kumartaa*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

josbe

#103 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Dementation, 14.2.2007 14:47:
---
En jaksa lukea koko topikkia läpi, mutta veikkaan, ettei kukaan teistäkään ole miettinyt, miten perustulo ihan OIKEASTI rahoitettaisiin. Kenellekään ei tunnu olevan hajua siitä, miten perustavanlaatuisesti se vaikuttaisi koko valtion rahoitusrakenteeseen. Ei edes Soininvaaralla.

---

http://www.vihreat.fi/fi/node/1417
Ja tuolta lopusta otat sen perustulomallin, jossa on se parikymmentä sivua selvitystä aiheesta ja luet sen ja kerrot sit uudestaan että onko kukaan miettinyt oikeasti asiaa tai perehtynyt siihen... *kiittää ja kumartaa*

Mikään tuon linkin takaa löytyvä ei vastaa kysymykseeni, että se siitä.
Dementation

#104 • • Dementation wednesday?

josbe, 14.2.2007 14:48:

Olet siis ladannut tuolta sen koko perustulomallin ja perehtynyt siihen ajan kanssa?
Itse luin useampaan kertaan jotta varmasti ymmärrän mistä puhutaan.

Ja siis en nyt puhu tuosta heti linkin takana olevasta tekstistä vaan siitä tutkijoiden selvityksestä aiheesta. Sen voi siis ladata sieltä alhaalta.

--

Karski

#105 • • Karski Pomon kätyri

josbe, 14.2.2007 14:47:
---
Karski, 14.2.2007 14:46:
---

Millä nykyinen tukijärjestelmä IHAN OIKEASTI
rahoitetaan?

---

Tosissasko tuota kysyt multa?

Tietysti.

Perustulon tarkoituksenahan on korvata
nykyinen tukijärjestelmä, jossa jo pelkkä
byrokratia aiheuttaa huomattavia kustannuksia.
Tässä ei nyt siis puhuta kokonaan uudesta
ylimääräisestä kuluerästä vaan nykyisten resurssien
jakamisesta yksinkertaisemmalla tavalla.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

josbe

#106 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Dementation, 14.2.2007 14:51:
---
josbe, 14.2.2007 14:48:

---

Olet siis ladannut tuolta sen koko perustulomallin ja perehtynyt siihen ajan kanssa?
Itse luin useampaan kertaan jotta varmasti ymmärrän mistä puhutaan.

Ja siis en nyt puhu tuosta heti linkin takana olevasta tekstistä vaan siitä tutkijoiden selvityksestä aiheesta. Sen voi siis ladata sieltä alhaalta.

Kiitos neuvoista. Mielestäni kannattaa tavata jotain muutakin kuin ko. opusta, eikä ainakaan hermostua siitä, jos joku heittää jotain vastaavaa kuin minä. IMO turha lukea ja lukea jotain ohjelmaa pohtimatta kriittisesti itse, mitä mikäkin asia tarkoittaa tai perustaa mielipiteensä vain niiden ihmisten väittämiin, jotka ovat mallin takana. (Ja tämä vain yleisenä huomiona, joten älä ota sitä niin vakavasti.)

Mutta sitten asian ytimeen. Esimerkiksi perusturvan todellisia kustannuksia ei kukaan ole laskenut (tai ainakaan en ole kuullut, että niin olisi tehty). Itse asiassa ainoa, jonka olen kuullut hahmotelleen perustulon kustannusluokkaa on sosiaalioikeuden professori Pentti Arajärvi. Hänen mukaansa perustulon toteuttamiseksi tarvittaisiin aika paljon lisää verotuloja.

Entä mikä olisi perustulon suhde muihin tukiin? Koko sosiaaliturvaa, kuten vaikkapa sairauspäivärahaa yms., sillä ei kai voisi korvata. Myöskään ei tiedetä, mitä vaikutuksia perusturvalla olisi kansantalouteen. Pahimmillaan perusturvalla voi pitkällä tähtäimellä olla esimerkiksi palkkoja alentava vaikutus. Seurauksena suunnilleen USA:ta vastaava sosiaaliturva. Entä mitä muita vaikutuksia perustulolla olisi? Enpä tiedä, eikä tiedä moni muukaan. Arvaamattomia tekijöitä on paljon, liian paljon, jos minulta kysytään.
Dementation

#107 • • Dementation wednesday?

josbe, 14.2.2007 15:11:
---klip---

En hermostunut ja olen lukenut paljon muitakin lähteitä ja keskusteluja puolesta ja vastaan.
Kysyn nyt vielä kerran oikein yksinkertaisesti...

Oletko lukenut tuon perustulomallin tuolta?

--