Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 795,442 views

mniittymaki

Posts: 1,641

#701 • • mniittymaki

Loopy, 20.11.2007 09:40:
---
Skenemursu, 20.11.2007 09:02:
---
huutaako ne niistä "vanhoista" samaa hintaa... onko Stockmannilla koneet saman hintaisia :) ? No ei kyllä mä varmaan sen tuolta Manskun applesta haen...

---

Mitä itse olen huomannut, pienemmissä jälleenmyyntiliikkeissä (Stockka, Markantalo, jne) ei välttämättä kulje tieto uusien koneiden ilmestymisestä tai uusien korvaavien tuotteiden julkaisusta.

Pääsääntöisesti kuitenkin Applestorea vastaavissa liikkeissä ollaan kartalla asioista.


---
Skenemursu, 20.11.2007 09:02:
---
menee vähän OT: mutta tiedettekö miten tuo verovapaa kauppa toimii? Mä haen koneen Manskulta se sinetöidään siellä ja maksan verot, jotka sitten saan Helsinki-Vantaalla tullista takas kun lähden maasta (EU:sta) ?
---

Kannattaa kysyä liikkeessä. Ainakin Verkkokauppa.comin (myös Apple-edustus) haltsaa verovapaan kaupan kohtuu tehokkaasti. Ainakin avovaimon veljen ollessa rauhanturvaajana Verkkokauppa oli aktiivisesti käytössä.



Jep !

Ei muutakun passi messiin ja käymään Ruoholahdessa Verkkokaupassa. Kerrot vaan maksuvaiheessa, että asut uilkomailla ja haluat ostaa verovapaana niin homman pitäisi natsata. Paperi & paketin sinetöinti hommissa menee tosin tovi, varsinkin jos kohdalle osuu uusi myyjä :)

.m
micqo

Posts: 1,094

#702 • • micqo

Loopy, 20.11.2007 08:53:
---
Skenemursu, 20.11.2007 00:13:
--
ja onko nämä nyt suomessa myytävät mallit niitä ns. "Santa Rosa" versioita jotka tulee rammia 4gigaan saakka?

---

Pitäisi olla, mutta varmista toki asia aina specseistä.

Välttämättä ihan jokainen Stockmannin kone ei ole vielä päivittynyt.




Jos se MacBook on varustettu Leopardilla, niin silloin se on toi Santa Rosa malli...tai niin ne ainakin väittää *hih*
Skenemursu

Posts: 1,568

#704 • • Skenemursu Vastarannan Kuha





Jep !

Ei muutakun passi messiin ja käymään Ruoholahdessa Verkkokaupassa. Kerrot vaan maksuvaiheessa, että asut uilkomailla ja haluat ostaa verovapaana niin homman pitäisi natsata. Paperi & paketin sinetöinti hommissa menee tosin tovi, varsinkin jos kohdalle osuu uusi myyjä :)

.m

ohos ai että verkkokaupastakin saa macceja nykyään... tota noin.. tekeekös ne sellasta palvelua, että jos tilaa sen koneen ennakkoon 4g muisteilla ja uudella kovulla niin ne löis ne muistit ja romppeet sisään valmiiksi ?! ja jos tekee niin mitähän moisesta veloittavat?
Lumpy

Posts: 873

#705 • • Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg
Käsittääkseni saa tilattua sellaisen kokoonpanon ku haluaa. Tilasin kylläkin oman bookini eri kaupasta ja halusin pientä räätälöintiä siihen. Tää liike toimitti tilauksen tehtaalle josta lähetettiin läppäri haluamallani kokoonpanolla.
villelope

Posts: 2,846

#706 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Skenemursu, 21.11.2007 00:39:
---
ohos ai että verkkokaupastakin saa macceja nykyään... tota noin.. tekeekös ne sellasta palvelua, että jos tilaa sen koneen ennakkoon 4g muisteilla ja uudella kovulla niin ne löis ne muistit ja romppeet sisään valmiiksi ?! ja jos tekee niin mitähän moisesta veloittavat?


"Kasaamme tietokoneita komponenteista vain erikoistilauksesta, alk. 160. Kysy tarkka hinta ja lisätietoja asennuspalvelustamme. Suosittelemme ensisijaisesti ostamaan esim. Apple, HP tai Acer pöytäkoneen."
lähde: www.verkkokauppa.com/

Saathan toki myös suoraan Applelta tilattua MacBookin 4Gb muistein ja isommalla kovolla, mutta hinta nousee nopeasti aika huikeaksi.

RAM-päivitys: 1Gb -> 4Gb = +829
Kovalevy-päivitys: 120Gb > 250Gb +219,90

250Gb kovalevyjä ei ole vielä erikoisen paljoa tarjonnassa, mutta 110-130 eurolla saa valita verkkokaupan valikoimasta. Muistikammat olitkin jo löytänyt Verkkokaupasta edullisesti. Ehkä tässä yhteydessä kannattaa vaan kiltisti maksaa 160 sen läppärin aukaisemista tai jos lompakko, pää ja ruuvarikäsi ei ole balanssissa, niin laittaa jollekin kaverille avattavaksi.

Ehkä kannattaa hommata vielä sille 120gb levylle siirtokehikko, jos siltä tuntuu.

Vakiona mukana tulevia 2x512 megan muisteja on hankala saada jälleenmyydyksi kotimaisilla Apple-foorumeilla, joten ne jää luultavammin nurkkaan lojumaan.
Samu

Posts: 517

#707 • • Samu Bodhisattva

thomas, 6.11.2007 23:01:
---
Samu, 6.11.2007 23:00:
WTF, nyt tarvii jeesii!

Tein shown Keynotella. Nyt yritän avata sitä uuden iMacin mukana tulleella testi Officen Powerpointilla ja saan virheilmoituksen:

PowerPoint cannot open the type of file represented by Macintosh
HD:Users:munnimi:Documents:Tiedostonnimi.key.

Missä vika ja mitä tehdä, kun show täytyy huomenna esittää windows-ympäristössä?

---


osaiskohan keynote tehdä siitä powerpoint-esityksen.. tää on siis vaan arvaus.



Sviddu mua riepoo kun kaikki mun tähän threadiin osallistuminen on avun ruinaamista!

Homma on tällä kertaa se, että kun mä Keynoten Exportilla tuotan ppt:n ja vielä testaan ja fiilaan fontit ym. snadit eroavaisuudet kondikseen Powerpointilla ja lähetän edelleen kaver(e)ille ni kuinka ollakaan, kavereiden koneet antaa virheilmoituksen viallisesta polusta eikä tiedostoa saa avattua. Mun duunimestan pc:n powerpoint avaa kyseiset ppt:eet ihan ilman mitään, mutta kun toi viallinen polku on tullut jo ainakin kolmen eri pc:een kanssa.

Onko vastaavaa ollut muilla? Tulee snadi epävarmuusmomentti, kun pitää jakaa esityksiä pirusti (pc:ille) ja 100% toimintavarmuudella etenkin, jos on esitys livenä ja paikalla yks ainut tykkiin niitattu pc.

Toi mun Powerpoint (mäkillä) on mukana toimitettu testiversio, mutta eihän sen nyt pitäis mitään tehdä.

Kiitti muuten kaikille, jotka on jeesannut mua mun tyhmien (, mutta mulle ylivoimaisen hankalien) kysymysten kanssa!

--
Pitää uskaltaa ottaa se ensimmäinen askel! -V.Gustafsson

andi--

Posts: 1,381

#708 • • Edited andi-- lunttu

Samu, 21.11.2007 11:40:
Homma on tällä kertaa se, että kun mä Keynoten Exportilla tuotan ppt:n ja vielä testaan ja fiilaan fontit ym. snadit eroavaisuudet kondikseen Powerpointilla ja lähetän edelleen kaver(e)ille ni kuinka ollakaan, kavereiden koneet antaa virheilmoituksen viallisesta polusta eikä tiedostoa saa avattua. Mun duunimestan pc:n powerpoint avaa kyseiset ppt:eet ihan ilman mitään, mutta kun toi viallinen polku on tullut jo ainakin kolmen eri pc:een kanssa.



Jos tiedoston nimestä löytyy erikoismerkkejä ne kannattaa poistaa heti ensimmäisenä. Nimeä tiedosto vaikka esitys.ppt:ksi. Esim. välilyönti hakemistonimen lopussa saattaa aiheuttaa ongelmia verkkolevyjen kanssa, joten joku vastaava saattaa tässäkin syypää. Tiedosto kannattaa ennen avaamista tallentaa ensin esim. työpöydälle, eikä avata sitä suoraan sähköpostiohjelmasta.

--
- RAAH -

paupau

Posts: 655

#709 • • paupau Tuhma Bambi
Mä oon aika käsi koneiden kanssa, saati sit ku ostin ekaks viel Macin mistä ei hirveesti kokemusta muutenkaa. Eli jos joku viisaampi osaa neuvoa ni neuvoja otetaan vastaan!
Löysin Wordin tästä pienen etsimisen jälkeen, mut kone ilmotti samal pop-upis et se on mulla vaan koekäytössä kuukauden ajan ja sit pitäs ostaa uus. Eli ööö... mistä ja minkälainen kannattais hommata? Onks Macille jotain omaa kirjotusohjelmaa, vai toi Word?
villelope

Posts: 2,846

#710 • • villelope Lope of Lope & Kantola

paupau, 21.11.2007 13:10:
Onks Macille jotain omaa kirjotusohjelmaa, vai toi Word?


1) Macin oma Teksturi taipuu monenlaiseen käyttöön. Rakennettu suoraan OSX:ään. Sinulla on se jo.

2) iWork-paketissa oleva Pages. Apple oma helppokäyttöinen tekstinkäsittelyohjelma. Hintaa 79
http://www.apple.com/fi/iwork/pages/

3) Neo-Office. Ilmainen vapaan lähdekoodin tekstinkäsittelyohjelma. Vrt Open Office.
http://www.neooffice.org/neojava/en/index.php

3) Microsoft Office 2004 for Mac
http://www.microsoft.com/mac/products/office2004/office2004.aspx?pid=office2004

Office 2004 ei ole Universal Binary, joten se toimii hemmetin hitaasti uusilla Intel-Maceilla. Office 2007 versio on tulossa loogisesti vuonna 2008.

Opiskelijaversio Varimportissa alennuksessa 149,00. Täysversio 525
ken-guru

Posts: 165

#711 • • ken-guru

paupau, 21.11.2007 13:10:
Mä oon aika käsi koneiden kanssa, saati sit ku ostin ekaks viel Macin mistä ei hirveesti kokemusta muutenkaa. Eli jos joku viisaampi osaa neuvoa ni neuvoja otetaan vastaan!
Löysin Wordin tästä pienen etsimisen jälkeen, mut kone ilmotti samal pop-upis et se on mulla vaan koekäytössä kuukauden ajan ja sit pitäs ostaa uus. Eli ööö... mistä ja minkälainen kannattais hommata? Onks Macille jotain omaa kirjotusohjelmaa, vai toi Word?



Mäkille voit ostaa joko Microsoft Wordin (mäkkiversion) tai sitten iWorkin jossa on kirjoitussofta.

Jos et välttämättä tarvitse mitään ominaisuuksia pursuavaa kirjoitusohjelmaa, löytyy mäkistä Textedit -niminen ohjelma (en oo varma mikä tuo on suomenkielisessä käyttöjärjestelmässä). Tämän löydät esimerkiksi painamalla omppu+spacea joka aukaisee spotlight nimisen etsimistyökalun. Työkaluun sitten kirjoitat joko textedit tai tekstieditori (riippuen minkä kielinen käyttöjärjestelmä sulla onkaan).

Toisaalta jos haluat softan ilmaiseksi jossa on paljon toimintoja, voit käydä hakemassa Open Officen ilmaiseksi osoitteesta www.openoffice.org. Toinen ilmainen kirjoitussofta on neo-office (neo-office).

HTH
xybo

Posts: 1,100

#712 • • xybo meeple!

Loopy, 21.11.2007 13:37:
---
paupau, 21.11.2007 13:10:
Onks Macille jotain omaa kirjotusohjelmaa, vai toi Word?
---
Office 2004 ei ole Universal Binary, joten se toimii hemmetin hitaasti uusilla Intel-Maceilla. Office 2007 versio on tulossa loogisesti vuonna 2008.



Itseasiassa version nimi on 2008. Ja mikä parasta sen pitiäisi olla samanlainen kuin 2003 eikä tuota Office 2007 designia mitä windowsissa on (aivan karmivat ui säädöt). Myöskin kaikki exchange-tuet on parannettu jne, eli alkaa sopia windows-ympäristöisille työpaikoillekkin. Ens vuonna nähdään.

-- xybo
micqo

Posts: 1,094

#713 • • micqo

Loopy, 21.11.2007 13:37:
---
paupau, 21.11.2007 13:10:
Onks Macille jotain omaa kirjotusohjelmaa, vai toi Word?
---
Office 2004 ei ole Universal Binary, joten se toimii hemmetin hitaasti uusilla Intel-Maceilla. Office 2007 versio on tulossa loogisesti vuonna 2008.



Kyl mulla toimii moitteitta!
Lumpy

Posts: 873

#714 • • Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg
Aika huikeen hintanen tuo 4Gb muistia. Itse maksoin Macbookin 1gb laajentamisesta kahteen gigaan ja hinnaks tuli tollai 60e. Siin varmaa kannattaa miettii et tarviiko oikeeesti 4Gb.
villelope

Posts: 2,846

#715 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Lumpy, 21.11.2007 14:59:
Aika huikeen hintanen tuo 4Gb muistia. Itse maksoin Macbookin 1gb laajentamisesta kahteen gigaan ja hinnaks tuli tollai 60e. Siin varmaa kannattaa miettii et tarviiko oikeeesti 4Gb.


Ostaessani omaa MacBookiani reilu vuosi sitten tulin tulokseen, että minun kannattaa sittenkin ottaa suoraan tehtaalta 2Gb modattu malli, eikä vaihtaa muistikampoja itse.

Sen sijaan nyt kun MacBook tukee 4Gb asti ja Applen omat muistikammat 2Gb ovat todella hintavia.

MacBookiin kelpaava 2Gb Kingstonin muistikampa maksaa verkkokaupassa 99,90. Kuukausi sitten vastaavia Kingstoneita löytyi muualta 93 eurolla.
paupau

Posts: 655

#716 • • paupau Tuhma Bambi
Kiitos neuvoista! Tutustun niihin illalla vähän paremmin..
Skenemursu

Posts: 1,568

#717 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

Loopy, 21.11.2007 15:06:
---
Lumpy, 21.11.2007 14:59:
Aika huikeen hintanen tuo 4Gb muistia. Itse maksoin Macbookin 1gb laajentamisesta kahteen gigaan ja hinnaks tuli tollai 60e. Siin varmaa kannattaa miettii et tarviiko oikeeesti 4Gb.

---

Ostaessani omaa MacBookiani reilu vuosi sitten tulin tulokseen, että minun kannattaa sittenkin ottaa suoraan tehtaalta 2Gb modattu malli, eikä vaihtaa muistikampoja itse.

Sen sijaan nyt kun MacBook tukee 4Gb asti ja Applen omat muistikammat 2Gb ovat todella hintavia.

MacBookiin kelpaava 2Gb Kingstonin muistikampa maksaa verkkokaupassa 99,90. Kuukausi sitten vastaavia Kingstoneita löytyi muualta 93 eurolla.

mitäs te höpöjätte... tostahan sitä saa alle 100 sen 4 gigaa... sitten jää vielä turhaksi ne 2 kpl 512mb mitä siellä koneessa on jos saa ne jollekin hörhölle myytyä parilla kybälle niin sitten ei päivitys paljon maksa... http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=26246

ja rammia ei ole ikinä tarpeeksi!!!
Skenemursu

Posts: 1,568

#718 • • Skenemursu Vastarannan Kuha


Kovalevy-päivitys: 120Gb > 250Gb +219,90

250Gb kovalevyjä ei ole vielä erikoisen paljoa tarjonnassa, mutta 110-130 eurolla saa valita verkkokaupan valikoimasta. Muistikammat olitkin jo löytänyt Verkkokaupasta edullisesti. Ehkä tässä yhteydessä kannattaa vaan kiltisti maksaa 160 sen läppärin aukaisemista tai jos lompakko, pää ja ruuvarikäsi ei ole balanssissa, niin laittaa jollekin kaverille avattavaksi.

joo tälläsellä ajattelin pärjätä http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=19545 eli 89... lopus sitten Lacielle... ongelma ei niinkään ole koko vaan hitaus kun tossa Macbookissa on toi 5400 rpm niin se on auttamatta liian hidas isoissa photariväännöissä... mutta tosiaan toi ruuvarikäsi juttu... onko kenelläkään kokemuksia tosta macbook kovun vaihdosta? taidan viedä jollekin kaverille jolla on vinommat silmät ja pienemmät sormet ettei käy huonosti :)
villelope

Posts: 2,846

#720 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Skenemursu, 21.11.2007 20:00:
---
mitäs te höpöjätte... tostahan sitä saa alle 100 sen 4 gigaa...


Mä puhuin Kingstonista, joka on tunnustettu äärimmäisen toimivaksi ja vakaaksi muistiksi Apple-puristien joukossa.

Tarkista että muistisi on Applen vaatima SO-DIMM 667MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300)

Kannattaa myös tarkistaa ettei tuo hinta ole 2x1Gb kammoille. Joskus nuo tuotenimet ovat harhaan johtavia. Haluat 2x2gb kammat, et 4x1gb.

Skenemursu, 21.11.2007 20:00:
---
sitten jää vielä turhaksi ne 2 kpl 512mb mitä siellä koneessa on jos saa ne jollekin hörhölle myytyä parilla kybälle niin sitten ei päivitys paljon maksa... http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=26246


Yritin kertoa, että niiden hörhöjen löytäminen on tänä päivänä entistä hankalempaa. Onnea myymiselle.

Skenemursu, 21.11.2007 20:00:
---
ja rammia ei ole ikinä tarpeeksi!!!


Totta. *piis*