Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 828,370 views

Jahas

#1022 • • Jahas

Steven Hoaks, 13.3.2008 11:35:
Minkäköhänlaisen suojan ostais tolle iPhonelle *hmph*

Onko kellään kokemusta olisko mikä malli paremi?
Silikonii?
Akryylia?

Ja missä on halvimmat setit ja isoimmat valikoimat?

Mä ostin Touchiini Gollan suojapussin Stockmannilta. On just sopivan kokonen, vaikkei tolle ookaan suoraan suunniteltu. Suojaa ainakin naarmuilta ellei muuta :)
bates

#1023 • • Edited bates Tirehtööri

ville, 13.3.2008 09:33:

Se on laite, joka on tehty kaikkeen muuhun paitsi puhumiseen.

Vertailu on imo sikäli ihan validi, että tässä puhutiin nimenomaan nettikäytöstä ja siiten miten ipod touch / iphone vertautuu muihin kämmenlaitteisiin, joilla voi surffailla.

Joo, mut ainakin mun näkökulmasta Nokia ei oo tähän päivään mennessä onnistunut kehittämään matkapuhelinominaisuuksilla varustettua normikännykän kokoista laitetta, jolla silti olisi helppoa ja mukavaa käyttää internetiä - kuten esim iPhonella nyt. Siksi musta on nihkeetä verrata tota Noksun internet-surffilautatablea nimenomaan matkapuhelimiin. Ja jos verrataan iPhonea ja Nokian matkapuhelimia nettikäytön helppoudessa, niin lopputulema lienee aika selkeä.

Miksi kynän käyttäminen tarkoittaa, että sitä ei voisi ohjailla myös sormilla? Molempi parempi, eikä nämä ole toisensa poissulkevia.

Ei varmasti olekaan, mutta kerroinkin tuossa omista käyttötottumuksista ja kuinka mä haluan ohjailla mun mobiililaitettani. Joku muu haluaa ehkä ohjailla kynällä ja se on ihan ok, hän valitsee laitteen sitten sen mukaisesti. Jos joskus tulevaisuudessa iPhoneen tulee jokin kynäohjausmahdollisuus, niin hieno hommahan se on, se ei vaan ole mun juttu.
Mä olen joskus kokeillut nopsasti noita kynäohjattavia PDA-laitteita, mutta en kyllä voi sanoa pitäneeni siitä toimintatavasta niiden kanssa. Musta nyt vaan on huomattavasti luonnollisempaa ohjata laitetta sormilla, varsinkin kun se on toteutettu noinkin toimivasti kuin mitä Apple on tehnyt.

Mä vaan peräänkuulutan pientä "ulkopuolista" ajattelua: sen sijaan että tyytyy siihen mitä jo on, miettii miten asiat voisi olla vielä paremmin :)

Sama juttu tässä kumisaapastehtaan luvatussa maassa... :) Heidän tapansa toteuttaa asioita matkaviestimissä ei välttämättä todellakaan ole se absoluuttisen oikea tapa toimia, vaikka me täällä ollaan siihen totuttu ja toimintatavat sen mukaisesti opeteltu.
Ehkä tuolla Kaliforniassa mietitty lähestymistapa asioihin voisi monessa kohtaa olla se huomattavasti fiksumpi...

Senpä takia itse en ihan ekana lähtisi teilaamaankaan esim just tota fyysisten näppäinten puutetta. Mä kuitenkin näkisin et toi on selkeesti se suunta mihin toi mobiiliteknologia on menossa ja musta hyvä niin. Ja uuden oppiminenhan ei välttämättä ole kauhean vaikeaa, mutta vanhasta pois oppiminen saattaa sitä olla.

Touchissa niitä ei ole.

Osta iPhone ;)

Kyse on siitä, että mobiililaitteissa teollisuus on vasta pääsemässä alkuun.

Joo ja ei. Mä näkisin homman siten, et mobiiliteknologiassa suurimmat breikkaukset on kyl jo pääpiirteittäin tapahtunu. En mä pysty näkemään et tulevaisuudessa matkapuhelimiin tulee mitään niin isoja, mobiiliteollisuuden täysin mullistavia killer appseja lisää kuin jo nyt on: tekstiviestit, mp3-soittimet, kamerat ja videokamerat, gps-navigointi, internet, sähköposti, kosketusnäyttö jne. jne.

No ehkä joku maksuvälineintegrointi kännykkään tai vaikkapa henkilöllisyyden todentava tunnistautumissysteemi johki verkkopalveluhin tms vois pitkällä aikavälillä olla jotain tulevaisuuden juttuja, mut ihan lähitulevaisuudessa en usko ton tyyppiste juttujen läpilyöntiin ainakaan globaalisti.
Ja toki jo olemassa olevia tekniikoita ja palveluita varmasti kehitetään ja hyödynnetään entistä paremmin mobiiliteknologiaa silmälläpitäen.

Mut esim joku mobiili-tv? Kuka oikeasti haluu kattoo telkkaria muutaman tuuman kokoiselta näytöltä? En mä ainakaan.

Ja sit toisaalta mä en ainakaan halua et mun mobiililaite on mikään läppärinkokoinen vekotin, jolla ei kuitenkaan voi toimia ja tehdä samoja asioita kuin oikella läppärillä. En usko et valtaosa muistakaan ihmisistä haluaa.

Esim toi sun mainitsema e90 on mulle ainakin jo aivan liian iso laitos, enkä sellaista viitsi mukanani kantaa. Periaatteessahan toki sillä voi tehdä melkein kaikki samat asiat kuin tietokoneellakin, mutta vain todella paljon huonommin.

Mä uskon ja toivon, et suurimmat kehitykset mobiilialalla ainakin lähivuosina kohdistuu käytettävyyteen ja jo olemassaolevien teknologioiden saumattomampaan toimintaan. Niissä on kuitenkin ainakin omasta näkökulmasta katsoin ehdottomasti eniten kehitettävää ja Apple onkin varsin onnistuneesti ravistellut teollisuutta nimenomaan tällä saralla.

--
The best way to predict the future is to invent it.

#1024 • • ville olen oikeasti ujo

bates, 13.3.2008 17:13:
Mä olen joskus kokeillut nopsasti noita kynäohjattavia PDA-laitteita, mutta en kyllä voi sanoa pitäneeni siitä toimintatavasta niiden kanssa. Musta nyt vaan on huomattavasti luonnollisempaa ohjata laitetta sormilla, varsinkin kun se on toteutettu noinkin toimivasti kuin mitä Apple on tehnyt.

Joka johtuu tod näk siitä, että tähän mennessä surffailu kosketusnäytöltä on toteutettu pääosin huonosti....

Mä just eilen vaavua odotellassa surffailin iphone touchilla. Luin klubbaria ja mulle oli tullut pari ryhmäviestiä ja paria quotea. Yritin osua ryhmiseen: osuin kuviin. Otin uudestaan ja zoomasin lähemmäksi: osuin quoteihin. Otin uudestaan ja jouduin zoomaamaan siihen 100% ja siltikään ei voinut kovin vapaasti heittää ... arggggg tuli taas kerran olo :(

Sama juttu tässä kumisaapastehtaan luvatussa maassa... :) Heidän tapansa toteuttaa asioita matkaviestimissä ei välttämättä todellakaan ole se absoluuttisen oikea tapa toimia, vaikka me täällä ollaan siihen totuttu ja toimintatavat sen mukaisesti opeteltu.
Ehkä tuolla Kaliforniassa mietitty lähestymistapa asioihin voisi monessa kohtaa olla se huomattavasti fiksumpi...

Ja ehkä applefanien pitäisi tajuta, että joka kerta kun haukkuu appletuotetta, kyse ei ole siitä, että kaikki muu on parempaa ja apple paskaa.

Sä voit lukea yltä mun kommentit mitkä oli E90, N810 ja touchin fiilikset. Kaikissa on huonoa ja jos oikeasti osaat lukea, huomaat että sanon E90:n olevan näistä kaikkein paskin mitä tulee nimenomaan nettisurffaamiseen.

Mä en ota kantaa siihen, mikä on ylipäätään fiksun tapa lähestyä ja mikä ei, kunhan vaan totean, että applen iphone / touch on vajaita tuotteita ihan samalla tavalla kun monet nokian tuotteet. Se, joka on tätä tajua on joko täysin puolueellinen tai kykenemätön analysoimaan laitteiden toimintaa.

Senpä takia itse en ihan ekana lähtisi teilaamaankaan esim just tota fyysisten näppäinten puutetta. Mä kuitenkin näkisin et toi on selkeesti se suunta mihin toi mobiiliteknologia on menossa ja musta hyvä niin. Ja uuden oppiminenhan ei välttämättä ole kauhean vaikeaa, mutta vanhasta pois oppiminen saattaa sitä olla.

Tietokonepuolella on voitu tehdä täysin näppäimetön laite jo pitkään, mutta kukaan ei ole näin tehnyt, ei edes apple. IMO se johtuu siitä, että täysin näppäimetön käyttis niinkin monipuolisessa laitteessa kuin tietokone, heikentää käyttistä liikaa. Samasta syystä mä uskon, että fyysisiä nappeja tullaan näkemään myös tulvaisuudessa.

Joo ja ei. Mä näkisin homman siten, et mobiiliteknologiassa suurimmat breikkaukset on kyl jo pääpiirteittäin tapahtunu. En mä pysty näkemään et tulevaisuudessa matkapuhelimiin tulee mitään niin isoja, mobiiliteollisuuden täysin mullistavia killer appseja lisää kuin jo nyt on: tekstiviestit, mp3-soittimet, kamerat ja videokamerat, gps-navigointi, internet, sähköposti, kosketusnäyttö jne. jne.

Tässä huomattavaa on, että sä puhut pääsiassa teknologioista, jotka eivät ole mobiilia. Kaikki nämä ovat olleet käytössä jo varmaan 10 vuotta, mutta vasta parin vuoden aikana mobiililaitteissa. Ja se johtuu vain ja ainostaan siitä, että vasta nyt pystytään teknologisen kehityksen ansioista laittamaan kaikki ominaisuudet pieniin kuoriin. Jos luit ton mun tekstin ajatuksella, just tästä mä puhuin:

"Kyse on siitä, että mobiililaitteissa teollisuus on vasta pääsemässä alkuun. Viisi vuotta suurin osa noista sun asioista oli juttuja, joita massa ei edes osattu toivoa kännykkään. Nyt kun teknologia on kehittynyt kaikilla osa-alueilla, on mahdollista tehdä kuluttajatason hintaista laitetta, joka periaatteessa vastaa pientä kannettavaa."

Jos esim ajatellaan kännyköitä, niin vielä pari vuotta sitten operaattoreiden isot pamput mietti millä jengi saadaan käyttämään nettiä käynnyssä. Mikä on se killer application.... ei tällaisia ole tullut enää pitkään aikaan, vaan se killer application on netti kunhan käyttävyys ja teknologia kohtaa sopivassa suhteessa. Tätä suhdetta voi havainnollistaa vaikka näiden kautta:

- E51: nopeat yhteydet, mutta niin pieni näyttö, että sillä ei tee hevon pyllyä. Ja jos nettiä kokeilee, heikko käytettävyys tappaa homman alkuunsa

- iphone: suurempi näyttö ja jees käytettävyys, mutta edge on niin hidas, että sitä ei kestä kukaan. Pieni resoluutio ärsyttää.

- e90: suuri näyttö ja tosi nopea. Toisaalta käynnykkä on masentavan kokoinen ja käyttis kusee.

Ei kukaan teknologiaan seuraava voi väittää, että yksikään näistä laitteista olisi täydellinen. Nimeomaan mobiiliteknologian kannata me ollaan alussa: siirtonopeudet, pienen tilan muisti, prosessori vs akku. Kaikkia pitää vielä parantaa. Jos vaikka miettii, mikä voisi olla viiden vuoden päästä arkipäivää:

- 15 megaa langattomasti ja kaikkialla
- virtapihi parinsadan megan flash
- käyttömuisti ei lopu kesken
- oled näyttö multitouchilla

Mobiilisti me ollaan vasta alussa. Sit me ollaan katossa, kun sä et tarvii kotona tietokonetta. Silloin kun lähdet liikkeelle otat kotoa latausasemasta mobiililaitteen mukaan ja kun palaan kotiin, laitat laitteen latausasemaan, josta se stremaa kuvan vaikka töllöön, musiikin strereohin, ottaa yhteyden levypalvelimeen ja synccaa näppäimistön automaattisesti ja sä vaan rojahdat sovalle ja homma toimii :)

Joku mobiili-tv? Kuka oikeasti haluu kattoo telkkaria muutaman tuuman kokoiselta näytöltä? En mä ainakaan.

DVB-H onkin aika kuollut idea ja TCP/IP liikenne tulee varmasti ajamaan siitä ohi.

Ja sit toisaalta mä en ainakaan halua et mun mobiililaite on mikään läppärinkokoinen vekotin, jolla ei kuitenkaan voi toimia ja tehdä samoja asioita kuin oikella läppärillä. En usko et valtaosa muistakaan ihmisistä haluaa.

Ei pidä jumiutua ajatukseen, että ei voida tehdä samoja asioita. Jos joku olisi vuonna 1999 näyttänyt sulla iphonen, niin sitä ei olisi pitänyt todellisena. Kehitys jatkuu koko ajan :)

Mä uskon ja toivon, et suurimmat kehitykset mobiilialalla ainakin lähivuosina kohdistuu käytettävyyteen ja jo olemassaolevien teknologioiden saumattomampaan toimintaan. Niissä on kuitenkin ainakin omasta näkökulmasta katsoin ehdottomasti eniten kehitettävää ja Apple onkin varsin onnistuneesti ravistellut teollisuutta nimenomaan tällä saralla.

Voi olla monta mieltä tästäkin. Onko suljettu käyttis ja rampautettu sdk saumattomuutta vai jäykkyyttä? Applen laite toimii saumattomasti, mutta sillä on ainakin tällä hetkellä oma hintansa. Muut laitteet ei toimi yhtä saumattomasti, mutta sitten taas joissakin asioissa voitetaan.

Oon samaa mieltä siitä, että applen tulo puhelinmarkkinoilla on parasta mitään niille on vähään aikaan tapahtunut. Kehitystyö harppoo eteenpäin vauhdilla varsinkin käyttöliittymien osalta ja siitä saadaan kiittää aika pitkälle applea.
yana

#1025 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

bates, 13.3.2008 17:13:
---

Mut esim joku mobiili-tv? Kuka oikeasti haluu kattoo telkkaria muutaman tuuman kokoiselta näytöltä? En mä ainakaan.
.

niin, kyllahan jonkun urbaanin legendan mukaan sonyn walkmania pidettiin ihan hulluna keksintona, kuka nyt haluisi musiikkia kuunnella ulkona liikkuessaan. kasittamatonta.

ma oon konvertoinut useita sarjoja sopivaan kokoon ja formaattiin joita on oikein mukava tsekkailla N95 naytolta ja esim bussissa/junassa/muutenvaan poissa kotoa ollessa, ja voisin hyvinkin kuvitella seuraavani televisiolahetyksiakin kannykalta. oli ne sitten dvb-h, iptv tai miten sitten onkaan toteutettu
bates

#1026 • • bates Tirehtööri

ville, 13.3.2008 18:01:
Mä just eilen vaavua odotellassa surffailin iphone touchilla. Luin klubbaria ja mulle oli tullut pari ryhmäviestiä ja paria quotea. Yritin osua ryhmiseen: osuin kuviin. Otin uudestaan ja zoomasin lähemmäksi: osuin quoteihin. Otin uudestaan ja jouduin zoomaamaan siihen 100% ja siltikään ei voinut kovin vapaasti heittää ... arggggg tuli taas kerran olo :(

Enpä väitäkään, että iPhonella olis täydellisen loistavaa surffata webissä ja ihan varmasti mullekin tulee noita huteja.
Silti kun tässä lähinnä Nokian kännyköiden ja iPhonen webselailua vertailtiin, niin onhan noi nyt ihan eri planeetalta käyttömukavuudessa.
Varmasti tossa multitouchissa on paljon kehitettävää ja uskon et Applella ja monilla muillakin valmistajilla on paljon visioita sitä koskien.

Ja ehkä applefanien pitäisi tajuta, että joka kerta kun haukkuu appletuotetta, kyse ei ole siitä, että kaikki muu on parempaa ja apple paskaa.

Applefanienpa juu.
Mulla ei oo kotona Steve Jobs -figuuria eikä Apple -pussilakanoita, mutta itse "puolustan" iPhonea sen takia, että mun mielestä toi on kännykkäteollisuudessa fresheintä, innovatiivisinta ja käyttäjäystävällisintä tuotekehitystä sitten Nokian 2110n.
Sama koskee itse asiassa Applen tuotteita noin niinkuin muutenkin. Niissä käyttäjäystävällisyys on viety mun mielestä huimasti korkeammalle tasolle mitä pc-puolen laitteissa. Ja itse arvostan sen näkökohdan tosi korkealle.

Mä en ota kantaa siihen, mikä on ylipäätään fiksun tapa lähestyä ja mikä ei, kunhan vaan totean, että applen iphone / touch on vajaita tuotteita ihan samalla tavalla kun monet nokian tuotteet. Se, joka on tätä tajua on joko täysin puolueellinen tai kykenemätön analysoimaan laitteiden toimintaa.

Enpä mä kyllä ole moista kaiketi väittänytkään. Todennut vain että webin käyttö iPhonella on helppoa, toisin kuin monen muiden valmistajien matkapuhelimilla :)

Tietokonepuolella on voitu tehdä täysin näppäimetön laite jo pitkään, mutta kukaan ei ole näin tehnyt, ei edes apple. IMO se johtuu siitä, että täysin näppäimetön käyttis niinkin monipuolisessa laitteessa kuin tietokone, heikentää käyttistä liikaa. Samasta syystä mä uskon, että fyysisiä nappeja tullaan näkemään myös tulvaisuudessa.

Oon ihan samaa mieltä. En usko että osatisin itse näppäimetöntä tietokonetta. Mut tässäpä tullaankin siihen, et mun näkemyksen mukaan tietokone ja matkapuhelin on kaks täysin erityyppistä laitetta, joiden lähtökohdat on ihan erilaiset. Toki yhteneväisiä rajapintoja on, mutta kuitenkin.

Mulla ei ainakaan oo tarvetta olla taskussa luottokortinkokoista 4gigahertsin Core 3 Duo -matkapuhelinta, jolla ei pienen näytön ja paskan näppiksen takia kuitenkaan voi tehdä oikeasti töitä, eikä hyödyntää sen resursseja.
Ainakin itsellä kun toi työnteko on paljon paljon muutakin kuin vain sähköpostien kans pelailua, jotka toki voi jo nykyisillä puhelimilla ihan ok hoitaa.

Jos esim ajatellaan kännyköitä, niin vielä pari vuotta sitten operaattoreiden isot pamput mietti millä jengi saadaan käyttämään nettiä käynnyssä. Mikä on se killer application.... ei tällaisia ole tullut enää pitkään aikaan, vaan se killer application on netti kunhan käyttävyys ja teknologia kohtaa sopivassa suhteessa.

Mä näkisin, et mitä tulee internetin käyttöön kännyköillä, niin ihan sama basic ongelma nissä yhä edelleen tulee olemaan. Internet-sisältöjä kun nyt vaan ei oo suunniteltu käytettäväksi muutaman tuuman skriiniltä. Toki noita mobiileille viestimille räätälöityjä saitteja ja palveluita tippuu koko ajan, mut suurn osa eteen tulleista on kyllä aika karkeasti väännetty mobiililaitteiden tarkoituksiin. Ja siltikin pienellä näytöllä ja huonolla näppiksillä toimiessa se ei oo välttämättä herkkua.

Mobiilisti me ollaan vasta alussa. Sit me ollaan katossa, kun sä et tarvii kotona tietokonetta. Silloin kun lähdet liikkeelle otat kotoa latausasemasta mobiililaitteen mukaan ja kun palaan kotiin, laitat laitteen latausasemaan, josta se stremaa kuvan vaikka töllöön, musiikin strereohin, ottaa yhteyden levypalvelimeen ja synccaa näppäimistön automaattisesti ja sä vaan rojahdat sovalle ja homma toimii :)

Tuun hetkeks katosta takas lattialle. Jos nyt mobiililaitteiden kans puhutaan siitä et miten niiden kanssa voi toimia tuol tien päällä fiksusti on mun mielestä ihan eri asia kuin et miten niitä voi hyödyntää himassa erilaisten muiden laitteiden kanssa.
Tuol kadulla kun sitä kännykän näytössä olevaa selainikkunaa ei oikein välttis voi streamata isommaks talon seinään tai kaivaa repusta näppistä jonka luuri automaattisesti synkkaa. Tai voi varmaan, mut onks tommoses järkee?
Mobiilisti mä peräänkuulutan ominaisuuksia ja käyttäjäystävällisyyttä, jota voi hyödyntää nimenomaan tuolla tienpäällä heiluessa. Toi kodin viihdepuoli on sit musta hiukan asia erikseen, vaikken sinänsä tota sun esittämää tulevaisuuden kuvaa pahaksi paniskaan :)

Ei pidä jumiutua ajatukseen, että ei voida tehdä samoja asioita. Jos joku olisi vuonna 1999 näyttänyt sulla iphonen, niin sitä ei olisi pitänyt todellisena. Kehitys jatkuu koko ajan :)

Mä en sit toisaalta myöskään lähtökohtaisesti näe siinä mitään järkeä, et raahaan mukana e90:n tyyppistä isoa laitetta, jolla en kuitenkaan pysty tekemään hyvin asioita, joiden tekemiseen se on tarkoitettu.
Itse pidän mielummin taskussa kivankokoisen iPhone-tyyppisen laitteen, joka kulkee puhelimena ja webbiselaimena mukana joka paikassa. Duunin puolesta reissatessa sit pienessä laukussa kevytläppäri, joka on oikea tietokone ja jolla voi tehdä oikeasti töitä. Siis muutakin kuin lukea meilejä ja tsiigata juna-aikatauluja.

Voi olla monta mieltä tästäkin. Onko suljettu käyttis ja rampautettu sdk saumattomuutta vai jäykkyyttä? Applen laite toimii saumattomasti, mutta sillä on ainakin tällä hetkellä oma hintansa. Muut laitteet ei toimi yhtä saumattomasti, mutta sitten taas joissakin asioissa voitetaan.

Applen tapa toimia on ollu maailmansivu valtavirrasta poikkeava. Joitakuita se miellyttää ja joillekuille se nostattaa inhoreaktion -ihan niinku tästäkin topikista huomataan :)
Mä en allekirjoita kaikkia Applen toimintatapoja, mut suurimmaksi osaksi heidän markkinoille työntämänsä laitteet, ohjelmistot ja palvelut on kyl ollu erinomaisia ja monet jopa uraauurtavia. Itse arvostan Applen hardisten kanssa pelaillessa nimenomaan sitä käyttäjäystävällisyyttä minkä ne mulle tarjoaa.

--

bates

#1027 • • bates Tirehtööri

yana, 13.3.2008 18:19:
---
voisin hyvinkin kuvitella seuraavani televisiolahetyksiakin kannykalta. oli ne sitten dvb-h, iptv tai miten sitten onkaan toteutettu

Mä en.

--

Daniel Braun

#1028 • • Daniel Braun wednesday?
Sain vihdoinkin oman iPhonen postista.
Kolmen/neljän tunnin käytön jälkeen ei voi muuta kuin leijua pilvissä.
Ehdottomasti fiksuin puhelin mikä mulla on ollu.
Ei jää kaipaamaan edes tota hyvin palvellutta e50:stäkään.

Parempaa arviota annan viikon/parin päästä.
Näillä fiiliksillä oli fiksu ostos.
Vaikkakin omat lapsuksensa tietenkin on jokaisessa, mutta tää puhelin vaan toimii niissä jutuissa missä sen pitääkin.
Ei yritä olla mitään muuta.
Holle

#1029 • • Edited Holle Beach X Member

Daniel Braun, 13.3.2008 19:48:

Vaikkakin omat lapsuksensa tietenkin on jokaisessa, mutta tää puhelin vaan toimii niissä jutuissa missä sen pitääkin.

"I'm a cronic masturbator..."
Daniel Braun

#1030 • • Daniel Braun wednesday?

Holle, 13.3.2008 19:56:
---
Daniel Braun, 13.3.2008 19:48:

---
"I'm a cronic masturbator..."

:D

#1031 • • ville olen oikeasti ujo

bates, 13.3.2008 19:15:
Mä näkisin, et mitä tulee internetin käyttöön kännyköillä, niin ihan sama basic ongelma nissä yhä edelleen tulee olemaan. Internet-sisältöjä kun nyt vaan ei oo suunniteltu käytettäväksi muutaman tuuman skriiniltä. Toki noita mobiileille viestimille räätälöityjä saitteja ja palveluita tippuu koko ajan, mut suurn osa eteen tulleista on kyllä aika karkeasti väännetty mobiililaitteiden tarkoituksiin. Ja siltikin pienellä näytöllä ja huonolla näppiksillä toimiessa se ei oo välttämättä herkkua.

IMO N810 reso on sellainen, että sillä surffaa oikeasti aika mukavasti. Pikselin koko / laitteen koko / reso aika kivassa suhteessa. Kannattaa käydä kokeilemassa jossain nokian liikkeessä. Oma veikkaus on, että seuraavassa iphonessa reso tulee olemaan about sama kun 810:ssä nyt.

Noin muuten mä en usko, että mobiililaitteilla tullaan suunnittelaan erillisiä nettisivuja. Perusteena se, että jokatapauksessa fiksu leiska jättää yleensä yhden palstan leveyden sellaiseksi, että sen mahtuu lukemaan about 600px leveydellä ilman et pitää tihrustaa liikaa. Ja sitten jos lähdetään suunnittelemaan mobiililille, on täysin mahdotonta tietää, mikä se mobiililaite on. Osassa on leveä näyttö, osassa kapea, osassa resoa 300px, osassa 600px jne.

Toi tekstinsyöttö on ongelma, koska se edellyttää ainakin vielä erillistä näppäimistöä. Applen tapa tunkea näppis kosketusnäytöllä pienentää liikaa näkyvää resoa, jotta homma olisi todella mielekästä. Uskoisin että tulevaisuudessa nähdään kahdenlaisia tuotteita: niissä joissa on hardisnäppäin ja ne joissa ei.

Tuun hetkeks katosta takas lattialle. Jos nyt mobiililaitteiden kans puhutaan siitä et miten niiden kanssa voi toimia tuol tien päällä fiksusti on mun mielestä ihan eri asia kuin et miten niitä voi hyödyntää himassa erilaisten muiden laitteiden kanssa.

Miksi toi on eri asia? IMO tulevaisuus on juuri sitä, että sulla voi olla yksi laite, joka siirtyy paikasta toiseen ja liittyy kotona / töissä muihin laitteisiin, jotta se täyttää siihen paikkaan liittyvät tarpeet. Utopiaa ainakin vielä, mutta onhan tää konsepti jota esim inteli hakee:

Mä en sit toisaalta myöskään lähtökohtaisesti näe siinä mitään järkeä, et raahaan mukana e90:n tyyppistä isoa laitetta, jolla en kuitenkaan pysty tekemään hyvin asioita, joiden tekemiseen se on tarkoitettu.

No tää taas riippuu käyttötarkoituksesta ja henkilöstä. Sä selkeästi et koe qwertyä tarpeelliseksi, joku toinen kokee. On aika todennäköistä, että käyttötarpeet tulee vaihtelemaan aika paljon ja siten myös laitepreferenssit vaihtelee aika rankasti.

Itse pidän mielummin taskussa kivankokoisen iPhone-tyyppisen laitteen, joka kulkee puhelimena ja webbiselaimena mukana joka paikassa. Duunin puolesta reissatessa sit pienessä laukussa kevytläppäri, joka on oikea tietokone ja jolla voi tehdä oikeasti töitä. Siis muutakin kuin lukea meilejä ja tsiigata juna-aikatauluja.

Mä oon ollut monillakin parin päivän duunimatkoilla pelkän kommarin varassa. Mulla asiaa helpottaa se, että en tarvii perinteisten toimistosovellusten lisäksi kuin pari firmajuttua, jotka nekin saan kännyyn. Ei ehkä maailman käytettävin, mutta just sen verran että riittää ihan hyvin esim kokousten välillä hoitaa kaikki hommat. Vähentää vaivaa pirusti kun ei sitten koko päivän kokoustelun jälkeen tarvii avata läppäriä hotellihuoneessa ja vasta sitten hoitaa asioita, jotka olisi pitänyt saada hoidettua jo päivällä....

Tarpeet ja vaatimukset on vaan niin erilaisia.... mä en voisi edes kuvitella tulevani toimeen vaikka iphonella jo puhtaasti sen takia et siihen ei saa yhtä yrityssovellusta ja toisekseen sillä ihan oikeasti ei jaksa kirjoitella.

Itse arvostan Applen hardisten kanssa pelaillessa nimenomaan sitä käyttäjäystävällisyyttä minkä ne mulle tarjoaa.

Sama juttu, kyllähän ne ominaisuudet, joita apple tukee on yleensä applella paremmin toteuttettu kuin muilla. Ongelma vaan on se, että applella tuki on monesti aika rajoitettua :(

#1032 • • ville olen oikeasti ujo

bates, 13.3.2008 19:16:
Mä en.

IMO asiaa voisi ajatella näin:

Jos katsot koskaan televisiot, leffoja tai nettien videoita, miksi ihmeessä haluat, että palvelut on sidottu fyysiesti kiinteään paikkaan?

DVB-H tuskin on se juttu, koska broadcase tulee vähentymään, mut IPTV voisi olla jees juttu. Maksaisi esim 10e/kk ja saisit vapasti valita vaikka simponien tai frendien minkä tahansa jakson ja voisit katsoa sen missä ja milloin tahansa. Olisi oikeasti aika jees juttu :)
bates

#1033 • • bates Tirehtööri

ville, 13.3.2008 20:15:

Noin muuten mä en usko, että mobiililaitteilla tullaan suunnittelaan erillisiä nettisivuja. Perusteena se, että jokatapauksessa fiksu leiska jättää yleensä yhden palstan leveyden sellaiseksi, että sen mahtuu lukemaan about 600px leveydellä ilman et pitää tihrustaa liikaa. Ja sitten jos lähdetään suunnittelemaan mobiililille, on täysin mahdotonta tietää, mikä se mobiililaite on. Osassa on leveä näyttö, osassa kapea, osassa resoa 300px, osassa 600px jne.

Niin, toihan on siis tilanne nyt. Ihan samalla laillahan myös web-teknologia kehittyy, enkä mä näe mitenkään utopistisena tulevaisuuden kuvana et sivustoja alettaisiin oikeasti tekemään myös puhtaasti mobiiliteknologian näkökulmasta.
Ja tällä hetkelläkin esim Facebook ohjaa iPhonella käytettäessä suoraan iphone.facebook.comin, joka on iPhonelle räätälöity versio palvelusta. Toi on jopa musta huomattavasti mukavampi käyttää kuin perus-facebuukki, koska tuolla ei oo sitä turhaa tauhkaa ollenkaan.

Miksi toi on eri asia? IMO tulevaisuus on juuri sitä, että sulla voi olla yksi laite, joka siirtyy paikasta toiseen ja liittyy kotona / töissä muihin laitteisiin, jotta se täyttää siihen paikkaan liittyvät tarpeet.

Mä en oikein usko tohon just siitä syystä minkä edellisessäkin viestissä kirjoittelin. Eli matkapuhelimen tärkeimmällä osa-alueella, liikkuessa, siinä ei ole tukena noita käyttöä helpottavia ulkoisia lisälaitteita, näyttäjä, isoja näppiksiä jne jne. Siks mä näen ton kännykän pienen koon olevan edelleenkin se pieni kompastuskivi sen tehokkaaseen käyttöön on the road.
Toki tommonen synkkaus himassa ja duunissa eri systeemeihin on varmaan ihan tulevaisuuden juttu, mut mun mielestä ne on kuitenkin toissijaisia juttuja matkapuhelimen olennaiseen käyttötarkoitukseen nähden.

No tää taas riippuu käyttötarkoituksesta ja henkilöstä. Sä selkeästi et koe qwertyä tarpeelliseksi, joku toinen kokee. On aika todennäköistä, että käyttötarpeet tulee vaihtelemaan aika paljon ja siten myös laitepreferenssit vaihtelee aika rankasti.

En mä oikeastaan matkapuhelinkäytössä sitä tarpeelliseksi koekaan, ihan samoin kuin sitä kynääkään.

Mä oon ollut monillakin parin päivän duunimatkoilla pelkän kommarin varassa. Mulla asiaa helpottaa se, että en tarvii perinteisten toimistosovellusten lisäksi kuin pari firmajuttua, jotka nekin saan kännyyn. Ei ehkä maailman käytettävin, mutta just sen verran että riittää ihan hyvin esim kokousten välillä hoitaa kaikki hommat. Vähentää vaivaa pirusti kun ei sitten koko päivän kokoustelun jälkeen tarvii avata läppäriä hotellihuoneessa ja vasta sitten hoitaa asioita, jotka olisi pitänyt saada hoidettua jo päivällä....

Tätähän se just on kun tarpeet on erilaisia, onneks on myös erityyppisiä laitteita. Itsellä oli tosiaan toi e90 tos jonkun aikaa duuniluurina, mut en mä jaksanu sil ees meilejä oikeestaan kirjoitella. Ja kun se ei mee oikein missään taskussakaan iisisti ni alko ärsyttää koko vekotin. Vaihdoin sit suosiolla pienempään ja simppelimpään luuriin ja hoidan läppärillä reissussa muut kaikki hommat.

Ja itse tykkään hoitaa noi hommat tosiaan muutenkin ennemmin läppärillä, kun siinä meilien lisäks voi tehdä niin paljon muutakin. Duunista kun on tommonen Fujitsu-Siemensin 10" pikkuläppäri, niin eipä oo kauheen paha rasti ees pitää sitä reissussa mukanakaan.

--

#1034 • • ville olen oikeasti ujo

bates, 13.3.2008 21:03:
Niin, toihan on siis tilanne nyt. Ihan samalla laillahan myös web-teknologia kehittyy, enkä mä näe mitenkään utopistisena tulevaisuuden kuvana et sivustoja alettaisiin oikeasti tekemään myös puhtaasti mobiiliteknologian näkökulmasta.

Mut mitä on mobiiliteknologia? 1500 erilaista resoa, 100 erilaista käyttöjärjestelmäversiota joissa eri selaimet ja 10 000 erilaista käyttöliittymää puhelimesta riippuen... ja mallit elää ehkä vuoden kaksi, sitten tulee taas uudet...

Japanissahan kannettavien myynti on laskenut jo, koska ihmiset hankkii mobiililaitteita. Olisi kiva tietää, onko siellä erikseen mobiilisivuja, koska maata voisi pitää suunnannäyttäjäjä.

Mä en oikein usko tohon just siitä syystä minkä edellisessäkin viestissä kirjoittelin. Eli matkapuhelimen tärkeimmällä osa-alueella, liikkuessa, siinä ei ole tukena noita käyttöä helpottavia ulkoisia lisälaitteita, näyttäjä, isoja näppiksiä jne jne

Se, että sulla on autosync ulkoiseen näyttöön, näppikseen ja levyasemaan, ei nosta sun laitteen kokoa oikeastaan lainkaan.

Toi "matkapuhelin" on sikäli mielenkiintoinen asia, et mä en usko, että tulevaisuudessa kovin helposti myydään vain puhelimia. Päin vastoin, laitteet tekee kaikkea kivaa ja ihmiset käyttää niitä 24h viestintään, jolloin niissä pitää olla tietyntasoiset inputlaitteistot. Tästä esimerkkinä jälleen japani: 2G puhelimia ei enää siellä myydä ja jos katsoo mitä nuoret ihmiset tekee vaikka julkisissa: kaikki näppäilee puhelintaan.

. Siks mä näen ton kännykän pienen koon olevan edelleenkin se pieni kompastuskivi sen tehokkaaseen käyttöön on the road.

Mut kuitenkin koet, et iphone ei ole vielä liian suuri?

Ei mene montaa vuotta, niin iphona + 2mm lisää paksuutta = suurempi reso, qwerty ja touch screen. Ja sit varmaan sullekin kelpaa =)

Toki tommonen synkkaus himassa ja duunissa eri systeemeihin on varmaan ihan tulevaisuuden juttu, mut mun mielestä ne on kuitenkin toissijaisia juttuja matkapuhelimen olennaiseen käyttötarkoitukseen nähden.

Tulevaisuudessa tuskin ajatellaan "tää on matkapuhelin, tällä mä soitan ja sit mulla on tää umpc, jota mä käytän viestintään". Nää kovergoituu yhdeksi ja riippuen siitä kuinka paljon käyttää eri viestintämuotoja, tarvitsee erilaisia inputlaitteita. Kaikissa laitteissa tulee varmasti olemaan nettiselain, im palvelut ja kattavat streamausmahdollisuudet.

Ja itse tykkään hoitaa noi hommat tosiaan muutenkin ennemmin läppärillä, kun siinä meilien lisäks voi tehdä niin paljon muutakin. Duunista kun on tommonen Fujitsu-Siemensin 10" pikkuläppäri, niin eipä oo kauheen paha rasti ees pitää sitä reissussa mukanakaan.

Joo, ei oma 12" laitekaan koolla ole pilattu, mut lopulta sen avaaminen ja käyttäminen on aika hankalaa verrattuna siihen et 10min tauolla aukasee vaikka iphonen / e90:n, katsoo meilit jotka tulleet ja vastaan pariin kriittiseen juttuun. Siinä ajassa kun sä olet katsonut meilis ja vastannut, kannettava on ehkä ehtinyt muodostaa yhteyden ja alkanut ladata viestejä :/
_samppa

#1035 • • _samppa

ville, 13.3.2008 21:25:

Ei mene montaa vuotta, niin iphona + 2mm lisää paksuutta = suurempi reso, qwerty ja touch screen. Ja sit varmaan sullekin kelpaa =)

Täältä puskista ja offtopicina huutelen, että SE:n XPERIA X1 taitaa edelleen olla tulossa markkinoille tänä vuonna. Windows Mobile -laite tosin. Mut muuten menee Villen kuvailemaan suuntaan...

--
pleasure little treasure

Steven Hoaks

#1036 • • Edited Steven Hoaks Stefu täs moi =)

ville, 13.3.2008 20:15:
Miksi toi on eri asia? IMO tulevaisuus on juuri sitä, että sulla voi olla yksi laite, joka siirtyy paikasta toiseen ja liittyy kotona / töissä muihin laitteisiin, jotta se täyttää siihen paikkaan liittyvät tarpeet. Utopiaa ainakin vielä, mutta onhan tää konsepti jota esim inteli hakee:

(siinä vaiheessa kun meen keikalle soittaa jengille joilla on napit korvissa eikä mahassa ja musiikki välittyy pelkästään kuulokkeisiin niin lopetan soittamisen kokonaan...:D )

Samantyyppistä settiä säätää myöskin Nokia

_samppa, 13.3.2008 23:35:
Täältä puskista ja offtopicina huutelen, että SE:n XPERIA X1 taitaa edelleen olla tulossa markkinoille tänä vuonna. Windows Mobile -laite tosin. Mut muuten menee Villen kuvailemaan suuntaan...

Oho... Näyttää siltä että Eerikin poika on saanut kerrankin haastavan puhelimen aikaseks *ding*

Pitääpä ehdottomasti testaa, vaikka en ole Ericssonista tykännyt ikinä. Tiedot mitkä erikoisesti kiinnostaa oli

-800 X 480 näyttö
-MicroSD -tuki
-GPS
-QWERTY
-UMTS/HSDPA/HSUPA

Varmasti tulee haastamaan iPhonen rankasti...

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

#1037 • • ville olen oikeasti ujo

_samppa, 13.3.2008 23:35:

Joo, barcelonan messujulkistuksen jälkeen aloin tota kuolaamaan.... speksien puolesta toi näyttää olevan about täydellinen, tosta mobilesta vaan en diggaa, vaikka onhan siinäkin omat etunsa.
yana

#1038 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

Steven Hoaks, 14.3.2008 08:34:
---
(siinä vaiheessa kun meen keikalle soittaa jengille joilla on napit korvissa eikä mahassa ja musiikki välittyy pelkästään kuulokkeisiin niin lopetan soittamisen kokonaan...:D )

silent disco :)

Steven Hoaks

#1039 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

yana, 14.3.2008 12:28:
---
Steven Hoaks, 14.3.2008 08:34:
---

---

silent disco :)

Mitä vittua :DDD

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

-P

#1040 • • -P
eip muuta kuin: Benicassim <3

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell