2,070 posts, 104 pages, 828,373 views
Steven Hoaks, 13.3.2008 11:35:
Minkäköhänlaisen suojan ostais tolle iPhonelle
Onko kellään kokemusta olisko mikä malli paremi?
Silikonii?
Akryylia?
Ja missä on halvimmat setit ja isoimmat valikoimat?
ville, 13.3.2008 09:33:
Se on laite, joka on tehty kaikkeen muuhun paitsi puhumiseen.
Vertailu on imo sikäli ihan validi, että tässä puhutiin nimenomaan nettikäytöstä ja siiten miten ipod touch / iphone vertautuu muihin kämmenlaitteisiin, joilla voi surffailla.
Miksi kynän käyttäminen tarkoittaa, että sitä ei voisi ohjailla myös sormilla? Molempi parempi, eikä nämä ole toisensa poissulkevia.
Mä vaan peräänkuulutan pientä "ulkopuolista" ajattelua: sen sijaan että tyytyy siihen mitä jo on, miettii miten asiat voisi olla vielä paremmin :)
Touchissa niitä ei ole.
Kyse on siitä, että mobiililaitteissa teollisuus on vasta pääsemässä alkuun.
bates, 13.3.2008 17:13:
Mä olen joskus kokeillut nopsasti noita kynäohjattavia PDA-laitteita, mutta en kyllä voi sanoa pitäneeni siitä toimintatavasta niiden kanssa. Musta nyt vaan on huomattavasti luonnollisempaa ohjata laitetta sormilla, varsinkin kun se on toteutettu noinkin toimivasti kuin mitä Apple on tehnyt.
Sama juttu tässä kumisaapastehtaan luvatussa maassa... :) Heidän tapansa toteuttaa asioita matkaviestimissä ei välttämättä todellakaan ole se absoluuttisen oikea tapa toimia, vaikka me täällä ollaan siihen totuttu ja toimintatavat sen mukaisesti opeteltu.
Ehkä tuolla Kaliforniassa mietitty lähestymistapa asioihin voisi monessa kohtaa olla se huomattavasti fiksumpi...
Senpä takia itse en ihan ekana lähtisi teilaamaankaan esim just tota fyysisten näppäinten puutetta. Mä kuitenkin näkisin et toi on selkeesti se suunta mihin toi mobiiliteknologia on menossa ja musta hyvä niin. Ja uuden oppiminenhan ei välttämättä ole kauhean vaikeaa, mutta vanhasta pois oppiminen saattaa sitä olla.
Joo ja ei. Mä näkisin homman siten, et mobiiliteknologiassa suurimmat breikkaukset on kyl jo pääpiirteittäin tapahtunu. En mä pysty näkemään et tulevaisuudessa matkapuhelimiin tulee mitään niin isoja, mobiiliteollisuuden täysin mullistavia killer appseja lisää kuin jo nyt on: tekstiviestit, mp3-soittimet, kamerat ja videokamerat, gps-navigointi, internet, sähköposti, kosketusnäyttö jne. jne.
Joku mobiili-tv? Kuka oikeasti haluu kattoo telkkaria muutaman tuuman kokoiselta näytöltä? En mä ainakaan.
Ja sit toisaalta mä en ainakaan halua et mun mobiililaite on mikään läppärinkokoinen vekotin, jolla ei kuitenkaan voi toimia ja tehdä samoja asioita kuin oikella läppärillä. En usko et valtaosa muistakaan ihmisistä haluaa.
Mä uskon ja toivon, et suurimmat kehitykset mobiilialalla ainakin lähivuosina kohdistuu käytettävyyteen ja jo olemassaolevien teknologioiden saumattomampaan toimintaan. Niissä on kuitenkin ainakin omasta näkökulmasta katsoin ehdottomasti eniten kehitettävää ja Apple onkin varsin onnistuneesti ravistellut teollisuutta nimenomaan tällä saralla.
bates, 13.3.2008 17:13:
---
Mut esim joku mobiili-tv? Kuka oikeasti haluu kattoo telkkaria muutaman tuuman kokoiselta näytöltä? En mä ainakaan.
.
ville, 13.3.2008 18:01:
Mä just eilen vaavua odotellassa surffailin iphone touchilla. Luin klubbaria ja mulle oli tullut pari ryhmäviestiä ja paria quotea. Yritin osua ryhmiseen: osuin kuviin. Otin uudestaan ja zoomasin lähemmäksi: osuin quoteihin. Otin uudestaan ja jouduin zoomaamaan siihen 100% ja siltikään ei voinut kovin vapaasti heittää ... arggggg tuli taas kerran olo :(
Ja ehkä applefanien pitäisi tajuta, että joka kerta kun haukkuu appletuotetta, kyse ei ole siitä, että kaikki muu on parempaa ja apple paskaa.
Mä en ota kantaa siihen, mikä on ylipäätään fiksun tapa lähestyä ja mikä ei, kunhan vaan totean, että applen iphone / touch on vajaita tuotteita ihan samalla tavalla kun monet nokian tuotteet. Se, joka on tätä tajua on joko täysin puolueellinen tai kykenemätön analysoimaan laitteiden toimintaa.
Tietokonepuolella on voitu tehdä täysin näppäimetön laite jo pitkään, mutta kukaan ei ole näin tehnyt, ei edes apple. IMO se johtuu siitä, että täysin näppäimetön käyttis niinkin monipuolisessa laitteessa kuin tietokone, heikentää käyttistä liikaa. Samasta syystä mä uskon, että fyysisiä nappeja tullaan näkemään myös tulvaisuudessa.
Jos esim ajatellaan kännyköitä, niin vielä pari vuotta sitten operaattoreiden isot pamput mietti millä jengi saadaan käyttämään nettiä käynnyssä. Mikä on se killer application.... ei tällaisia ole tullut enää pitkään aikaan, vaan se killer application on netti kunhan käyttävyys ja teknologia kohtaa sopivassa suhteessa.
Mobiilisti me ollaan vasta alussa. Sit me ollaan katossa, kun sä et tarvii kotona tietokonetta. Silloin kun lähdet liikkeelle otat kotoa latausasemasta mobiililaitteen mukaan ja kun palaan kotiin, laitat laitteen latausasemaan, josta se stremaa kuvan vaikka töllöön, musiikin strereohin, ottaa yhteyden levypalvelimeen ja synccaa näppäimistön automaattisesti ja sä vaan rojahdat sovalle ja homma toimii :)
Ei pidä jumiutua ajatukseen, että ei voida tehdä samoja asioita. Jos joku olisi vuonna 1999 näyttänyt sulla iphonen, niin sitä ei olisi pitänyt todellisena. Kehitys jatkuu koko ajan :)
Voi olla monta mieltä tästäkin. Onko suljettu käyttis ja rampautettu sdk saumattomuutta vai jäykkyyttä? Applen laite toimii saumattomasti, mutta sillä on ainakin tällä hetkellä oma hintansa. Muut laitteet ei toimi yhtä saumattomasti, mutta sitten taas joissakin asioissa voitetaan.
yana, 13.3.2008 18:19:
---
voisin hyvinkin kuvitella seuraavani televisiolahetyksiakin kannykalta. oli ne sitten dvb-h, iptv tai miten sitten onkaan toteutettu
"I'm a cronic masturbator..."Daniel Braun, 13.3.2008 19:48:
Sain vihdoinkin oman iPhonen postista.
Kolmen/neljän tunnin käytön jälkeen ei voi muuta kuin leijua pilvissä.
Ehdottomasti fiksuin puhelin mikä mulla on ollu.
Ei jää kaipaamaan edes tota hyvin palvellutta e50:stäkään.
Parempaa arviota annan viikon/parin päästä.
Näillä fiiliksillä oli fiksu ostos.
Vaikkakin omat lapsuksensa tietenkin on jokaisessa, mutta tää puhelin vaan toimii niissä jutuissa missä sen pitääkin.
Ei yritä olla mitään muuta.
Holle, 13.3.2008 19:56:
---
Daniel Braun, 13.3.2008 19:48:
Sain vihdoinkin oman iPhonen postista.
Kolmen/neljän tunnin käytön jälkeen ei voi muuta kuin leijua pilvissä.
Ehdottomasti fiksuin puhelin mikä mulla on ollu.
Ei jää kaipaamaan edes tota hyvin palvellutta e50:stäkään.
Parempaa arviota annan viikon/parin päästä.
Näillä fiiliksillä oli fiksu ostos.
Vaikkakin omat lapsuksensa tietenkin on jokaisessa, mutta tää puhelin vaan toimii niissä jutuissa missä sen pitääkin.
Ei yritä olla mitään muuta.
---
"I'm a cronic masturbator..."
bates, 13.3.2008 19:15:
Mä näkisin, et mitä tulee internetin käyttöön kännyköillä, niin ihan sama basic ongelma nissä yhä edelleen tulee olemaan. Internet-sisältöjä kun nyt vaan ei oo suunniteltu käytettäväksi muutaman tuuman skriiniltä. Toki noita mobiileille viestimille räätälöityjä saitteja ja palveluita tippuu koko ajan, mut suurn osa eteen tulleista on kyllä aika karkeasti väännetty mobiililaitteiden tarkoituksiin. Ja siltikin pienellä näytöllä ja huonolla näppiksillä toimiessa se ei oo välttämättä herkkua.
Tuun hetkeks katosta takas lattialle. Jos nyt mobiililaitteiden kans puhutaan siitä et miten niiden kanssa voi toimia tuol tien päällä fiksusti on mun mielestä ihan eri asia kuin et miten niitä voi hyödyntää himassa erilaisten muiden laitteiden kanssa.
Mä en sit toisaalta myöskään lähtökohtaisesti näe siinä mitään järkeä, et raahaan mukana e90:n tyyppistä isoa laitetta, jolla en kuitenkaan pysty tekemään hyvin asioita, joiden tekemiseen se on tarkoitettu.
Itse pidän mielummin taskussa kivankokoisen iPhone-tyyppisen laitteen, joka kulkee puhelimena ja webbiselaimena mukana joka paikassa. Duunin puolesta reissatessa sit pienessä laukussa kevytläppäri, joka on oikea tietokone ja jolla voi tehdä oikeasti töitä. Siis muutakin kuin lukea meilejä ja tsiigata juna-aikatauluja.
Itse arvostan Applen hardisten kanssa pelaillessa nimenomaan sitä käyttäjäystävällisyyttä minkä ne mulle tarjoaa.
bates, 13.3.2008 19:16:
Mä en.
ville, 13.3.2008 20:15:
Noin muuten mä en usko, että mobiililaitteilla tullaan suunnittelaan erillisiä nettisivuja. Perusteena se, että jokatapauksessa fiksu leiska jättää yleensä yhden palstan leveyden sellaiseksi, että sen mahtuu lukemaan about 600px leveydellä ilman et pitää tihrustaa liikaa. Ja sitten jos lähdetään suunnittelemaan mobiililille, on täysin mahdotonta tietää, mikä se mobiililaite on. Osassa on leveä näyttö, osassa kapea, osassa resoa 300px, osassa 600px jne.
Miksi toi on eri asia? IMO tulevaisuus on juuri sitä, että sulla voi olla yksi laite, joka siirtyy paikasta toiseen ja liittyy kotona / töissä muihin laitteisiin, jotta se täyttää siihen paikkaan liittyvät tarpeet.
No tää taas riippuu käyttötarkoituksesta ja henkilöstä. Sä selkeästi et koe qwertyä tarpeelliseksi, joku toinen kokee. On aika todennäköistä, että käyttötarpeet tulee vaihtelemaan aika paljon ja siten myös laitepreferenssit vaihtelee aika rankasti.
Mä oon ollut monillakin parin päivän duunimatkoilla pelkän kommarin varassa. Mulla asiaa helpottaa se, että en tarvii perinteisten toimistosovellusten lisäksi kuin pari firmajuttua, jotka nekin saan kännyyn. Ei ehkä maailman käytettävin, mutta just sen verran että riittää ihan hyvin esim kokousten välillä hoitaa kaikki hommat. Vähentää vaivaa pirusti kun ei sitten koko päivän kokoustelun jälkeen tarvii avata läppäriä hotellihuoneessa ja vasta sitten hoitaa asioita, jotka olisi pitänyt saada hoidettua jo päivällä....
bates, 13.3.2008 21:03:
Niin, toihan on siis tilanne nyt. Ihan samalla laillahan myös web-teknologia kehittyy, enkä mä näe mitenkään utopistisena tulevaisuuden kuvana et sivustoja alettaisiin oikeasti tekemään myös puhtaasti mobiiliteknologian näkökulmasta.
Mä en oikein usko tohon just siitä syystä minkä edellisessäkin viestissä kirjoittelin. Eli matkapuhelimen tärkeimmällä osa-alueella, liikkuessa, siinä ei ole tukena noita käyttöä helpottavia ulkoisia lisälaitteita, näyttäjä, isoja näppiksiä jne jne
. Siks mä näen ton kännykän pienen koon olevan edelleenkin se pieni kompastuskivi sen tehokkaaseen käyttöön on the road.
Toki tommonen synkkaus himassa ja duunissa eri systeemeihin on varmaan ihan tulevaisuuden juttu, mut mun mielestä ne on kuitenkin toissijaisia juttuja matkapuhelimen olennaiseen käyttötarkoitukseen nähden.
Ja itse tykkään hoitaa noi hommat tosiaan muutenkin ennemmin läppärillä, kun siinä meilien lisäks voi tehdä niin paljon muutakin. Duunista kun on tommonen Fujitsu-Siemensin 10" pikkuläppäri, niin eipä oo kauheen paha rasti ees pitää sitä reissussa mukanakaan.
ville, 13.3.2008 21:25:
Ei mene montaa vuotta, niin iphona + 2mm lisää paksuutta = suurempi reso, qwerty ja touch screen. Ja sit varmaan sullekin kelpaa =)
ville, 13.3.2008 20:15:
Miksi toi on eri asia? IMO tulevaisuus on juuri sitä, että sulla voi olla yksi laite, joka siirtyy paikasta toiseen ja liittyy kotona / töissä muihin laitteisiin, jotta se täyttää siihen paikkaan liittyvät tarpeet. Utopiaa ainakin vielä, mutta onhan tää konsepti jota esim inteli hakee:
_samppa, 13.3.2008 23:35:
Täältä puskista ja offtopicina huutelen, että SE:n XPERIA X1 taitaa edelleen olla tulossa markkinoille tänä vuonna. Windows Mobile -laite tosin. Mut muuten menee Villen kuvailemaan suuntaan...
_samppa, 13.3.2008 23:35:
Täältä puskista ja offtopicina huutelen, että SE:n XPERIA X1 taitaa edelleen olla tulossa markkinoille tänä vuonna. Windows Mobile -laite tosin. Mut muuten menee Villen kuvailemaan suuntaan...
Steven Hoaks, 14.3.2008 08:34:
---
(siinä vaiheessa kun meen keikalle soittaa jengille joilla on napit korvissa eikä mahassa ja musiikki välittyy pelkästään kuulokkeisiin niin lopetan soittamisen kokonaan...:D )
yana, 14.3.2008 12:28:
---
Steven Hoaks, 14.3.2008 08:34:
---
(siinä vaiheessa kun meen keikalle soittaa jengille joilla on napit korvissa eikä mahassa ja musiikki välittyy pelkästään kuulokkeisiin niin lopetan soittamisen kokonaan...:D )
---
silent disco :)