masennus...

1,167 posts, 59 pages, 651,399 views

Cloud

Posts: 2,162

#1081 • • Edited Cloud Game Freak

Replying to masennus...:



Kiitos kärsivällisistä vastauksistasi ;) Tiiän että kysymysteni ja lähtötietojeni esittäminen taisivat olla vähän sumeita, mutta tarkoituksena oli tosiaan vaan verrata B-lausunnon saamisen a) hintaa b) kuluvaa aikaa c) helppoutta yksityisellä vs. julkisella puolella.

Yksityisellä puolellahan on helppo laskea että ajan saa ~heti (= alle viikossa) niin lääkärille kuin psykiatrillekin, ja hinta katsotaan helposti hinnastosta * käyntien määrä.

Julkisella siis, jos nyt ymmärsin oikein, aikaa menee 3 viikkoa - puoli vuotta eikä maksa mitään?

Sulla on selkeesti tosi paljon tietoa aiheesta ja arvostan valistustasi :) Mä yritän nyt vaan kysellä jutut mitä ei nettisivut (vaivatta) mulle kerro.



Mielellänihän minä autan jos vaan voin. En välttis vaan oo tajunnut kaikkea itse joten voi se siitäkin johtua ihan vain :)
Niin ja TommiB hyvin neuvoi minusta myöskin semmoisiltakin osin joita itsekkään en tunne/tiedä.

Mutta tosiaan. B lausunto maksaa "muistaakseni" noin 20 euroa ja ( http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=4470&culture=fi-FI&contentlan=1 ) mukaan käynti terkkarissa "noin 13e" kolmelta ekalta käynniltä. Jonka jälkeen maksua ei pitäisi mennä.
Sitten ne psykiatrian käyntitaksat yms on toki erikseen ja niiden hintaa en kyllä tähän hätään osaa sanoa.

Ajasta sen verran tosiaan, että Turussa tällä hetkellä ensikäynti terkkarilla ajanvaraamisestasi on noin 3-5viikkoa. Sen jälkeen terveyden huollon rattaat lähtevät käyntiin ja aikaa menee se X jota en itsekään paremmin kuin edellisessä viestissäni osaa arvioida / sanoa.

tämä kaikki siis sillä olettamuksella että psykoterapiaan tm halutaan eikä esim Olla saatu pullosta päähän ja puukosta vatsaan. Silloin sinne hoitoon pääsee kyllä nopeammin kuin 3-5viikossa XD

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

NwB

Posts: 327

#1083 • • NwB
En ole kuin assiksi epäillyt ja itse olet maniasta puhunut.

--
Jee! Kumpi voitti!!

tommib

Posts: 3,204

#1084 • • tommib

Replying to masennus...:


---
Kiitos kärsivällisistä vastauksistasi ;) Tiiän että kysymysteni ja lähtötietojeni esittäminen taisivat olla vähän sumeita, mutta tarkoituksena oli tosiaan vaan verrata B-lausunnon saamisen a) hintaa b) kuluvaa aikaa c) helppoutta yksityisellä vs. julkisella puolella.

Yksityisellä puolellahan on helppo laskea että ajan saa ~heti (= alle viikossa) niin lääkärille kuin psykiatrillekin, ja hinta katsotaan helposti hinnastosta * käyntien määrä.

Julkisella siis, jos nyt ymmärsin oikein, aikaa menee 3 viikkoa - puoli vuotta eikä maksa mitään?

Sulla on selkeesti tosi paljon tietoa aiheesta ja arvostan valistustasi :) Mä yritän nyt vaan kysellä jutut mitä ei nettisivut (vaivatta) mulle kerro.



Helsingissä ei yksityisellekään puolelle pääse nykyään alle kahden viikon, ellei käy aivan uskomaton tuuri. Toivottavasti jossain asiat ovat paremmin! Yksityinen lääkäri omalla kohdallani laskuttaa n. 68€/h. Yksityisellä puolella b-lausunto maksaa n. 30€. Nämä hinnat siis Kela-korvausten jälkeen.

Julkisella puolella ei maksa mikään muu kuin lausunto muistaakseni. En kyllä ole varma maksaako se vai ei, muistelisin että oli alle 20€. Julkisella puolella kaikki on kiinni millainen ruuhka on. Täällä aikoja on aika heikosti (psykologia näin joka toinen viikko), mutta se on aika paikka kohtaista.
walkout__

Posts: 401

#1086 • • walkout__ DJ
Nyt pitäisi olla vähemmän paniikkioireita, kun otin valtakunnallisen luotonmyöntökiellon enkä enää pysty ottamaan pikavippejä.
Max Power

Posts: 186

#1087 • • Max Power Techno hoodlum

Replying to masennus...:


---
En ole kuin assiksi epäillyt ja itse olet maniasta puhunut.
---



Kyllä mun mielestä, joku veikkasi minun kohdalla maniaa. Mikä on assi?



taitaapi herra tarkottaa aspergeria, tee tosta testi jos tuntuu hämmentävän

tän pitäis toimia

http://xestia.net/testit/asperger.php

tää ei välttämättä skulaa, mut tulos on joka tapauksessa sama

http://www.asperger.fi/testi.htm


maanisuus/mania on loppu peleissä helppo diagnosoida mutta onko se sitten sairaaloista/jatkuvaa niin se on eri juttu
walkout__

Posts: 401

#1088 • • Edited walkout__ DJ

Replying to masennus...:


---

---
En ole kuin assiksi epäillyt ja itse olet maniasta puhunut.
---



Kyllä mun mielestä, joku veikkasi minun kohdalla maniaa. Mikä on assi?
---


taitaapi herra tarkottaa aspergeria, tee tosta testi jos tuntuu hämmentävän

tän pitäis toimia

http://xestia.net/testit/asperger.php

tää ei välttämättä skulaa, mut tulos on joka tapauksessa sama

http://www.asperger.fi/testi.htm


maanisuus/mania on loppu peleissä helppo diagnosoida mutta onko se sitten sairaaloista/jatkuvaa niin se on eri juttu



Jaa kyllä mun mielestä minulla on ollut hulluja ajatuksia, mutta olen itse tunnistanut ne hulluiksi. Enkä ole tuntenut olevani elämäni kunnossa mikä on tyypillistä maniassa.
Max Power

Posts: 186

#1089 • • Max Power Techno hoodlum

Replying to masennus...:

Jaa kyllä mun mielestä minulla on ollut hulluja ajatuksia, mutta olen itse tunnistanut ne hulluiksi. Enkä ole tuntenut olevani elämäni kunnossa mikä on tyypillistä maniassa.



ehkä sekavin quote ikinä *eiei* + *hihu*

varmaan tärkeintä tässä kohtaa on tehdä se testi, saada tulos ja vetää siitä johto päätöksiä jos tarpeen on.

poistun takavasemmalle, heipä hei
walkout__

Posts: 401

#1090 • • walkout__ DJ

Replying to masennus...:


---
Jaa kyllä mun mielestä minulla on ollut hulluja ajatuksia, mutta olen itse tunnistanut ne hulluiksi. Enkä ole tuntenut olevani elämäni kunnossa mikä on tyypillistä maniassa.
---


ehkä sekavin quote ikinä *eiei* + *hihu*

varmaan tärkeintä tässä kohtaa on tehdä se testi, saada tulos ja vetää siitä johto päätöksiä jos tarpeen on.

poistun takavasemmalle, heipä hei



Ei mun tarvitse tehdä testiä, kun tiedän jo että mulla on asperg.
walkout__

Posts: 401

#1091 • • walkout__ DJ
Mistä johtuu että suru tuntuu kipuna eikä siis tunnu oikealta surulta? Voisiko lääkkeet tehdä tämän vai johtuuko jostain muusta?
NwB

Posts: 327

#1092 • • NwB
Emmä tiedä, mutta sen mä tiedän, että jos tietäisin, sua sattuisi enemmän.

--
Jee! Kumpi voitti!!

tommib

Posts: 3,204

#1094 • • tommib
Oma olo pahenee ja pahenee koko ajan. Ja terapia loppu just sopivasti, eli se siitä sit. Yritetään pitää pää kasassa ja samalla käydä täyttä sotaa hullun ex-vaimon kanssa.
walkout__

Posts: 401

#1095 • • walkout__ DJ
Vuosina 2000-2002 olin vakavasti masentunut. Syy tähän ei ollut pelkkä koulukiusatuksi tuleminen. Vaan oli kaikenlasia naishuolia, siis epäonnistumista naisasioissa.

Kun pääsin työelämään oman yrityksen kautta mm. itsetunto kasvoi ja enää minulla ei ole masennusta.
NwB

Posts: 327

#1096 • • Edited NwB
Tässä ketjussa on kyllä imo sivuston selväjärkisimmät ihmiset (miinus toi yksi joka voisi opetella kontrolloimaan emootioitaan. Tekisi mieli alentua.) Mitä nyt vähän kolottaa - yhtään vähättelemättä.

Tärkeintä on ettei etsi vastauksia pilleripurkista, vaan hakee niistä vain voimia ratkaistaakseen ontologiset ongelmansa.

Viisisenttiseni olkaa hyvät. Leonard Cohenin tarina voisi olla ehkäpä ihan hyvää referenssiä.
http://www.guardian.co.uk/theobserver/2001/oct/14/features.magazine37

..Ehämmä osaa enää suomee saatana.

--
Jee! Kumpi voitti!!

NwB

Posts: 327

#1097 • • NwB
..Nyt ilman sivistyssanoja toivottavasti.

Joka tapauksessa mun yhdessä psykiatrian oppikirjassa (En ole lääkäri) käsitellään yhdessä luvussa syvyys (dimensio) vastaan (versus :D) luokitus (kategoria) ja se on tällä hetkellä kuuma puheenaihe alalla. Nykyään käytetään biopsykososiaalista kehystä DSM-V:stä huolimatta (Ne on joittenkin depiileitten meriittiholistien höpinöitä ja suomessa käytetään toista luokitusta)
ja sillä pyritään tavallaan yksilöimään ihmisen ongelmat ja siten näkemään ihminen ongelmiensa takaa. Terkkarin molopäitä ei kannata kuunnella noissa asioissa, vaan asiantuntevaa psykiatria/psykoterapeuttia.

Näissä vertaistukiryhmissä on sitten riskinä päätyä Stephenssonin apinalauman keskelle, että nekin tarpeet kannattaa hoitaa sitten ihan ohjatusti.

--
Jee! Kumpi voitti!!

Damien

Posts: 2,882

#1098 • • Damien [tr3ox]

Replying to masennus...:

Oma olo pahenee ja pahenee koko ajan. Ja terapia loppu just sopivasti, eli se siitä sit. Yritetään pitää pää kasassa ja samalla käydä täyttä sotaa hullun ex-vaimon kanssa.



Kaikki loppuu aikanaan - myös terapia :) Ajan kanssa huomaat miten ne omat jalat alkaa taas kantamaan sinua eteenpäin elämässäsi. Ota koodia jos et selviä itse, niin jutellaan.. .
tommib

Posts: 3,204

#1099 • • tommib

Replying to masennus...:


---
Oma olo pahenee ja pahenee koko ajan. Ja terapia loppu just sopivasti, eli se siitä sit. Yritetään pitää pää kasassa ja samalla käydä täyttä sotaa hullun ex-vaimon kanssa.
---


Kaikki loppuu aikanaan - myös terapia :) Ajan kanssa huomaat miten ne omat jalat alkaa taas kantamaan sinua eteenpäin elämässäsi. Ota koodia jos et selviä itse, niin jutellaan.. .



Tänks! Terapian loppuminen on joskus oikeasti helpotus.

Ihan teille, jotka olette hakeutumassa terapiaan varautukaa siihen, että terapia kysyy voimia sekä pitkäjäinteisyyttä! Se on sitä, että jauhat samoja asioita kerta toisensa jälkeen, kunnes pääset niissä eteenpäin. Kela tukee sitten terapiaa ainakin 2v, 3. vuosi on joskus todella nihkeää saada, joten sitä kannattaa hakea heti vuoden vaihteessa.

Samaten kun haette terapeuttia, haastatelkaa useampaa eri henkilöä. Kaikkien kanssa ei kemiat kohtaa eikä silloin työskentelystä tule yhtään mitään. Kannattaa myös harkiva valmiiksi onko terapeutin sukupuolella merkitystä. Usein käyntitiheys on 2 kertaa viikko ja sen Kela korvaa. Tuo määräytyy vuositasolla käyntien määrän mukaan, jonka Kela vuodessa korvaa.

Eli tässä nyt hieman asiaakin aiheesta:)
tommib

Posts: 3,204

#1100 • • tommib
Kun täällä on terapian aloittamisesta puhuttu, niin avataan keskustelu lääkkeistäkin, eli pikainen survival opas vasta-alkajille:

-Lääkkeitä ei tarvitse pelätä tai hävetä. Tämä oli itselleni todella kova pala, kun ekat lääkkeet määrättiin. Sitä mietti kaikkea mahdollista, esim. paljonko lääkkeet muuttavat minua ihmisenä. Onneksi mietin turhaan

-Sivuoireet eivät kuulu asiaan. Jos niitä tulee, ota yhteys lääkäriin ja napit vaihtoon. Sivuoireita voi tulla myös vuosia lääkkeen aloittamisen jälkeen. Ainakin Cymbalta on tehnyt tällaisen yllärin minulle kerran. Puoli naamaa puutu kokonaan.

-Pidä aina huoli, että lääkkeitä on kaapissa ja reseptit voimassa. Voin kertoa, ettei lääkkeiden seinään lopettaminen tai annostuksen ruuvaaminen itse kannata. Seuraukset voivat olla aika arvaamattomat.

Omalla kohdalla kävi nyt niin, että yhdet napit loppu eikä ole reseptiä. Piti lähteä tänään ulos, mutta nyt järki sanoo että on parempi pysyä kotona. On kierrokset hieman turhan voimakkaat, kun yhdet napit loppuivatkin kesken. Voin sanoa ettei ole mukava olo. Kahvia tekis mieli, muttei sattuneesta syystä oikein uskalla juoda....