masennus...

1,167 posts, 59 pages, 652,486 views

plink

Posts: 1,405

#561 • • plink team paska

mark hamilton, 12.10.2007 22:32:
masennus on vain psykolooginen kysymys eli siitä pääsee eroon kun fiksaa aivoja tms.



voi vittu mikä asiantuntijalausunto :DD

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

evvk

Posts: 1,918

#562 • • evvk

plink, 12.10.2007 22:34:
---
mark hamilton, 12.10.2007 22:32:
masennus on vain psykolooginen kysymys eli siitä pääsee eroon kun fiksaa aivoja tms.

---


voi vittu mikä asiantuntijalausunto :DD



jaa.. no emmää tästä tiedä muuta kuin että se on sellanen että jos ihmistä fiksataan jotenkin niinmasennusta ei tuu.. sama kuin esim. tunnevammainen eli jos tunteet otetaan pois niin ei niitä ole eikä pahemmin masenna.
Android

Posts: 3,908

#563 • • Android

mark hamilton, 12.10.2007 22:40:
jaa.. no emmää tästä tiedä muuta kuin että se on sellanen että jos ihmistä fiksataan jotenkin niinmasennusta ei tuu..



Eli jokainen, joka ei ole masentunut, on jotenkin "fiksattu"?
evvk

Posts: 1,918

#564 • • evvk
Masennukseen vaikuttaa aivojen erittämä serotoni. Eli kun sen eritystä lisätään masennuslääkkeillä niin masennus lievittyy. Terapian tarkoitus on taas saada ihminen ajattelemaan erillailla ettei joku ihan turhanpäivänen asia masenna kuten että on läski ja ruma ja kaverit vittuilee koulussa.
evvk

Posts: 1,918

#565 • • evvk

Android, 12.10.2007 22:47:
---
mark hamilton, 12.10.2007 22:40:
jaa.. no emmää tästä tiedä muuta kuin että se on sellanen että jos ihmistä fiksataan jotenkin niinmasennusta ei tuu..

---


Eli jokainen, joka ei ole masentunut, on jotenkin "fiksattu"?



Kyllä jos masunnus on niin paha että joutuu hoitoon niin se korjataan lääkkeillä ja terapialla.
Android

Posts: 3,908

#566 • • Android

mark hamilton, 12.10.2007 22:50:
Masennukseen vaikuttaa aivojen erittämä serotoni.



Serotoniini ei suinkaan ole ainut välittäjäaine joka vaikuttaa mielialaan. Esim. SNRI-lääkkeet vaikuttavat myös noradrenaliiniin.
evvk

Posts: 1,918

#567 • • evvk

Android, 12.10.2007 22:52:
---
mark hamilton, 12.10.2007 22:50:
Masennukseen vaikuttaa aivojen erittämä serotoni.

---


Serotoniini ei suinkaan ole ainut välittäjäaine joka vaikuttaa mielialaan. Esim. SNRI-lääkkeet vaikuttavat myös noradrenaliiniin.



Joo en mää näistä niin tiedä... enkä tiedä mitä esim. MAO-estäjät tekee.
Cloud

Posts: 2,162

#568 • • Cloud Game Freak

029, 12.10.2007 22:17:


ok. Mä ite suosittelisin muuten välttään tota beroccaa kun siinä on aspartaamia.

hmmm, fosfokoliinia vois kyllä kans testata :)



Niin no mä en nyt ainakaan itse tarkottanutkaan tota berokkaa minään ihmetuotteena yhtään kellekkään.
Kunhan sanoin, että itselle on välillä kiva vetästä tommonen ja päivä kuluu paremmin.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Cloud

Posts: 2,162

#569 • • Edited Cloud Game Freak

satumetsä, 12.10.2007 22:19:
Clips - Satumetsän tärkeät asiat.



Luin ton sun tekstin ja huomasin itsessäni hyvin paljon samoja piirteitä. Tai samanlaisia ajatuksia ja tunteita.

Oon oikeasti huono sanomaan mitään järkevää tähän. Tuntuu vaan, että vähättelisin jos puhuisin omista vastaavista fiilareista. Tai sanoisin jotain ei sopivaa. Mutta toivon, että nämä asiat setviää.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

..no such user..

Posts: 1,106

#570 • • Edited ..no such user..

Android, 12.10.2007 22:52:
---
mark hamilton, 12.10.2007 22:50:
Masennukseen vaikuttaa aivojen erittämä serotoni.

---


Serotoniini ei suinkaan ole ainut välittäjäaine joka vaikuttaa mielialaan. Esim. SNRI-lääkkeet vaikuttavat myös noradrenaliiniin.



tätä ajatusta vois viedä pidemmälle...

Mikä vaikuttaa serotoniinin eritykseen? Käpyrauhanen... Ja mikä vaikuttaa käpyrauhasen toimintaan tässä yhteiskunnassa?

Fluori... joka kerääntyy elimistössä luihin ja käpyrauhaseen ja aiheuttaa osteoporoosia ja rappeuttaa käpyrauhasen toimintaa... Eli toisinsanoen alentaa jokaisen fluoria nauttineen tajunnan tasoa... Ja mistäs sitä fluoria sitten löytyykään =)

->


pidempi pätkä niille ketä kiinnostaa:
->


Suomessa btw. juomavedessä on eu direktiivin mukaset 1.5mg/l - joka ylittää 10 kertasesti elämälle myrkylliset arvot makeassa vedessä.

vois kysäistä että miks sitä laitetaan edelleen juomavesiin (?) kun sillä on tutkitustikin selkee yhteyskäpyrauhasen rappeutumiseen... ja sitä kautta myös serotoniinieritykseen eli vaikuttaa myös jollain tasolla masennukseen =)

Mutjoo...
oooo

Posts: 1,249

#571 • • oooo

Cloud, 12.10.2007 23:08:
Luin ton sun tekstin ja huomasin itsessäni hyvin paljon samoja piirteitä. Tai samanlaisia ajatuksia ja tunteita.

Oon oikeasti huono sanomaan mitään järkevää tähän. Tuntuu vaan, että vähättelisin jos puhuisin omista vastaavista fiilareista. Tai sanoisin jotain ei sopivaa. Mutta toivon, että nämä asiat setviää.



Ei aina tarvitsekaan sanoa mitään, ainakaan järkevää =) Kerro ihmeessä omista fiiliksistä, jos siltä tuntuu.. en usko, että sanoisit mitään ei sopivaa.

On se helpottavaa kuulla, että jollain on samoja tuntemuksia ku mulla, vaikkei nää tuntemukset kivoja olekaan.
onni3mk

Posts: 3,973

#572 • • Edited onni3mk Onni on.

pirpeli, 12.10.2007 22:02:
---
029, 12.10.2007 21:54:
Onkos omega pillereissä omega 6:sta kans?

---


Niitähän on tosiaan monenlaisia, sellasia joissa on tuota kolmosta sekä kutosta. Itsellä seuraavanlainen cocktail aamuisin:

- Helokkiöljykapseli x 2
- Duo e-epa plus e-dha x 1
- Nokkostabletti x 3
- sinkki
- Fosfokoliini mangaanilla ja magnesiumilla x 2
- kromi
- Dida vatsalle ja suolistolle

Heitetään kurkkuun Beroccan kera.
Mulla vaikuttanut ainakin helokki ja Duo mielialaa kohentavasti ja fosfokoliini taas selkeästi muistia parantavasti. Lisäksi oon päässy nokkosella ja Didalla eroon elimistön hiivasta.
Jos ei kaikkia halua napsia, niin kannattaa hankkia ihan noita eri omega-happoja sisältäviä tuotteita.
http://terveyskaupat.net/epages/HameenLuontaistuote.axl/?ObjectPath=/Shops/HLT/Products/325/SubProducts/325-0001



Toi sun heittämä pilleripommi taitais sopia mullekin. Oli sen olosia syitä, miksi niitä syöt, että vois tehdä hyvää.

Mä vaan oon aina jotenkin olettanu, et ruuasta tulee kaikki mitä ihminen tarvii ja niin sen pitäis olla. Jotenki et kaikki tommoset vitamiinipilleri hömpötykset on ihan jotain luontaistuote kuraa.

Nykyään tosin ite oon ruvennu miettii kasvattaa yrttejä ja käyttää kasvikuntaa muutenki hyväks, joten miks noiden pilsujen napsiminenkin (varsinkin kun niitä napsitaan muutenkin jo) tekis sittenkin hyvää.
Kai tää juontaa jostain äidin mielipiteestä, et pillereitä otetaan vasta kun on ihan pakko, jos sillonkaan.

Eikö noista Omega 3 ja muista vitamiini ja sellasista pilsuista oo mitään haittaa sitten?

Edit: Tähän voisin lisätä vielä, että mistä sais tietää mitä kaikkia hivenaineita tai vitamiineja yms. iitselle tulee liian vähän? Siis että mistä tietää mitä pillereitä syödä?

--
Onni on.

..no such user..

Posts: 1,106

#573 • • Edited ..no such user..

onni3mk, 13.10.2007 00:54:
---
pirpeli, 12.10.2007 22:02:
---
029, 12.10.2007 21:54:
Onkos omega pillereissä omega 6:sta kans?

---


Niitähän on tosiaan monenlaisia, sellasia joissa on tuota kolmosta sekä kutosta. Itsellä seuraavanlainen cocktail aamuisin:

- Helokkiöljykapseli x 2
- Duo e-epa plus e-dha x 1
- Nokkostabletti x 3
- sinkki
- Fosfokoliini mangaanilla ja magnesiumilla x 2
- kromi
- Dida vatsalle ja suolistolle

Heitetään kurkkuun Beroccan kera.
Mulla vaikuttanut ainakin helokki ja Duo mielialaa kohentavasti ja fosfokoliini taas selkeästi muistia parantavasti. Lisäksi oon päässy nokkosella ja Didalla eroon elimistön hiivasta.
Jos ei kaikkia halua napsia, niin kannattaa hankkia ihan noita eri omega-happoja sisältäviä tuotteita.
http://terveyskaupat.net/epages/HameenLuontaistuote.axl/?ObjectPath=/Shops/HLT/Products/325/SubProducts/325-0001

---


Toi sun heittämä pilleripommi taitais sopia mullekin. Oli sen olosia syitä, miksi niitä syöt, että vois tehdä hyvää.

Mä vaan oon aina jotenkin olettanu, et ruuasta tulee kaikki mitä ihminen tarvii ja niin sen pitäis olla. Jotenki et kaikki tommoset vitamiinipilleri hömpötykset on ihan jotain luontaistuote kuraa.

Nykyään tosin ite oon ruvennu miettii kasvattaa yrttejä ja käyttää kasvikuntaa muutenki hyväks, joten miks noiden pilsujen napsiminenkin (varsinkin kun niitä napsitaan muutenkin jo) tekis sittenkin hyvää.
Kai tää juontaa jostain äidin mielipiteestä, et pillereitä otetaan vasta kun on ihan pakko, jos sillonkaan.

Eikö noista Omega 3 ja muista vitamiini ja sellasista pilsuista oo mitään haittaa sitten?

Edit: Tähän voisin lisätä vielä, että mistä sais tietää mitä kaikkia hivenaineita tai vitamiineja yms. iitselle tulee liian vähän? Siis että mistä tietää mitä pillereitä syödä?



mä veikkaan et tota ei saa tietää mistään. Päivittäisen vitamiinitarpeen arvo esimerkiks on lähtösin siitä minkä verran vitamiineja ihminen tarvitsee, ettei sairastu tuberkuloosiin ja sama määrä on edelleen päivän saantisuosituksena...

...eli ei missään nimessä kannata ylittää sitä ;) hehhe...

Eimut.. Joistakin b vitamiineista oon lukenu mahdollisesti olevan haittaa jollei saa muita b vitamiineja tai vitamiineja hyvässä suhteessa.

Omegaövereistä en oo kuullutkaan sitten mitään joten niistä saa joku valaista muakin jos jotain tietoa sattuu olemaan =)
pirpeli

Posts: 5,533

#574 • • pirpeli

onni3mk, 13.10.2007 00:54:
Eikö noista Omega 3 ja muista vitamiini ja sellasista pilsuista oo mitään haittaa sitten?

Edit: Tähän voisin lisätä vielä, että mistä sais tietää mitä kaikkia hivenaineita tai vitamiineja yms. iitselle tulee liian vähän? Siis että mistä tietää mitä pillereitä syödä?



Haittaa ei kyllä pitäs olla kamalasti, ainoa mikä saattaa tökkiä joillain, on se, että jos omegat saa kalaöljystä. Se aiheuttaa joillakin kamalaa närästystä. Mutta jos syö niitä kalaöljyttömässä muodossa, ei haittaa kauheasti kai ole. Hivenaineiden ja vitamiinien puutteen näkee itellä hyvin ihon, kynsien ja hiusten kunnosta. Suupielet ja kieli on kanssa hyvät indikaattorit. Ja netistä löytyy kyllä kovasti tietoo, mikä puute mitäkin aiheuttaa :)
Yks hyvä sivusto noille pillereille on
http://www.terveyskaupat.net

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Tintti

Posts: 59

#575 • • Edited Tintti Pysähdy, hiljenny, tunne ja koe. Elämä on nyt.

029, 12.10.2007 21:29:
---
Tintti, 12.10.2007 00:07:
Tämä kommentti ei pohjaudu minkään tietyn lääketieteellisen tutkimuksen piiriin, vaan on oma mielipiteeni opiskelujeni sekä henkilökohtaisen kokemuksen kautta. Uskon, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Tarkoittaen sitä, että keho ja mieli toimivat yhteistyössä ja vastavaikuttaen. Masentuminen mielestäni on monien asioiden summa. Siihen voi jossain määrin vaikuttaa fysiologia, mutta uskon että taustalla on yksilöllisiä henkisiä (tiedostamattomia/ jo tiedostettuja) jännitteitä/pelkoja/traumoja tai mitä tahansa muuta, joka kaipaa muutosta sillä hetkellä elämässä. Kun ihminen on tasapainoisessa tilassa niin fyysisen kuin henkisenkin puolen suhteen, voisin jopa kuvitella että masennusta ei esiinny. Uskon myös hieman pintaa syvemmän ajattelun voimaan, eli asioiden solmukohtien löytäminen auttaa tiedostamaan ne asiat, joille olisi tehtävä jotain masentuneisuuden toipumisprosessissa. Näin ollen psykoterapia tai puhuminen lähimmäisen ihmisen kanssa saattaa toimia, ainakin jossain määrin. Omien ajatusten peilaaminen muiden ajatusten kautta mahdollisesti auttaa. Vaikka masentuminen voi olla jonkin toisen sairauden "jälkitauti", uskon silti että erittäin monet sairaudet pohjautuvat psyyken huonovointisuuteen. Fyysinen kunto ja hyvinvointi kuitenkin edistävät suuressa määrin toipumista. Yleensä selitän ajattelemani asiat hieman enemmän Matti-Meikäläisen kielellä, mutta koska aikaisemmin kommentoituani kyseistä aihetta, sanoihini pääsi tarttumaan hieman "tarkkaavaisempi" kommentaattori..päätin ilmaista asiat niin että kaikkia varmasti alkaa masentaa tän tekstin jälkeen *uuh*

---


joo samaa mieltä..

...veikkaisin et masennuskin on yks niitä asioita minkä voi suoraan juontaa lähtevän ihmisen riittämättömyyden tunteesta.

Tajuttiin tossa metsäkävelyllä kaverin kans et periaatteessa ihmisellä ei oo mitään ahdistustiloja mitä ei vois jollain tapaa liittää riittämättömyyden tunteeseen - tai mikä ei juontais juuriaan suoraan sieltä.

Ja periaatteessa noi riittämättömyydentunteen aiheuttavat kalterit on vaan meidän jokaisen omassa päässä...

Mun mielestä riittämättömyydentunne on se juttu mikä kahlitsee monet sellaisiin ajatusmalleihin ihminen vain itseruoskii itsensä piippuun..

...yhteiskunnan tän hetkinen tila kyllä boostaa vielä ihmisiä ahdistuun entisestään kun "ei voi olla hyvä ihminen jos ei suorita.... tai saavuta kokoajan jotain - oli se sittem meriitillistä tai rahallista saavuttamista. Tän suorittamisen tarpeen ja yleisen riittämättömyydentunteen takia monet tekee sellasia asioita mistä ei edes pohjimmiltaan tykkää - " koska ihmisen pitää tehdä jotain... tai se ei oo hyvä ihminen..." mikä taas entisestään lisää ahdinkoa - koska ei hyvita tehdä sitä mitä tekee - ja se taas boostaa syyllisyyden tunnetta mikä taas pakottaa ihmisen tekemään niitä asioita mistä ei tykkää, ettei se kokisi olevansa riittämätön.

Sen lisäks osana tätä riittämättömyydentunnetta on mun mielestä aika jännä moraalinen kokemus siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Jokanen ihminenhän kokee että on olemassa jonkinlainen yleinen moraali ja laki mitä jokaisen pitää noudattaa - eiks?- , ja se on se minkä mukaan jokainen sitten kuitenkin loppujenlopuks tuomitsee itse itsensä.

Mitä mieltä muut on tästä ideasta?

Mun mielestä vois jopa aatella et - vaikkakin ruokavalio ja muut asiat vaikuttaa - niin riittämättömyydentunne on ehkä jopa aika varmasti monen ihmisen masennuksen takana.

Ps. En oo vielä ite keksiny mikä ahdistus ihmisellä vois olla, mikä ei suoraan liittyis jollain tasolla riittämättömyydentunteeseen...



Kyllä, olen kanssasi samaa mieltä. Ihmiset rakentavat tässä maailmassa joka päivä ja jatkuvasti ympärilleen erilaisia arvon mittareita (raha/materia, koulutus/ura, ulkonäkö, saavutukset ym.) Ne eivät kuitenkaan ole todellisia oikeita arvoja. Miksi? Koska ihminen saa oman arvonsa jo heti syntyessään, jokainen ihminen on arvokas juuri sellaisena kuin on. Mun mielestä se on hyvin loogista juuri sen takia, että ihmisethän syntyvät erilaisten elintapojen ja ympäristön keskelle eri puolilla maailmaa. Mutta selvää on, että ympäristö ja yhteiskunta asettavat tavoitteita ja toimintamalleja, joihin yksilön tavallaan pitäisi yltää. Ihmiset ovat kuitenkin epätäydellisiä, rikkinäisiä, välillä eksyksissä ja heikkoja omassa elämässään sekä itseään että toisiaan kohtaan. Ja se on inhimillistä. Tämän vuoksi ihmisen täytyy löytää omasta sisimmästään oman arvonsa, jotta saa rauhan niille asioille, mitä ympärillä tavoitellaan. Kun se rauha löytyy, toisilla hitaammin, toisilla nopeammin...voi iloita jokaisesta päivästä, tai ainakin voi nähdä pieniä ilon pilkahduksia silloin tällöin *joo*

OHO, onpas mulla ollut filosofinen vaihde päällä, kun oon näitä kirjoitellut...näin jälkikäteen huomaa erikoisia piirteitä itsessään....*yingyang*
evvk

Posts: 1,918

#576 • • evvk

029, 12.10.2007 23:10:
---
Android, 12.10.2007 22:52:
---
mark hamilton, 12.10.2007 22:50:
Masennukseen vaikuttaa aivojen erittämä serotoni.

---


Serotoniini ei suinkaan ole ainut välittäjäaine joka vaikuttaa mielialaan. Esim. SNRI-lääkkeet vaikuttavat myös noradrenaliiniin.

---


vois kysäistä että miks sitä laitetaan edelleen juomavesiin (?) kun sillä on tutkitustikin selkee yhteyskäpyrauhasen rappeutumiseen... ja sitä kautta myös serotoniinieritykseen eli vaikuttaa myös jollain tasolla masennukseen =)

Mutjoo...



Niin no oliso sitten parempi juoda erittäin bakteeri pitoista vettä ja sitten saisi ruokamyrkytyksen?
Avernian

Posts: 7,451

#577 • • Avernian Kerettiläinen

Cloud, 12.10.2007 23:08:
---
satumetsä, 12.10.2007 22:19:
Clips - Satumetsän tärkeät asiat.

---

Luin ton sun tekstin ja huomasin itsessäni hyvin paljon samoja piirteitä. Tai samanlaisia ajatuksia ja tunteita.

Oon oikeasti huono sanomaan mitään järkevää tähän. Tuntuu vaan, että vähättelisin jos puhuisin omista vastaavista fiilareista. Tai sanoisin jotain ei sopivaa. Mutta toivon, että nämä asiat setviää.



Samat sanat.


Tintti, 13.10.2007 09:05:
--ihminen saa oman arvonsa jo heti syntyessään, jokainen ihminen on arvokas juuri sellaisena kuin on. --



Tähän mä taas en vain usko.

pirpeli, 13.10.2007 07:49:
---
onni3mk, 13.10.2007 00:54:
Eikö noista Omega 3 ja muista vitamiini ja sellasista pilsuista oo mitään haittaa sitten?

Edit: Tähän voisin lisätä vielä, että mistä sais tietää mitä kaikkia hivenaineita tai vitamiineja yms. iitselle tulee liian vähän? Siis että mistä tietää mitä pillereitä syödä?

---

Haittaa ei kyllä pitäs olla kamalasti, ainoa mikä saattaa tökkiä joillain, on se, että jos omegat saa kalaöljystä. --



Lisäksi rasvaliukoisia vitamiineja (A, D, E ja K) voi nauttia liikaa, samoin kuin mineraaleja. Melko epätodennäköistä se kuitenkin on, jos edes jotenkuten pysyy annoskoot hanskassa noissa pillereissäkin.

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

evvk

Posts: 1,918

#578 • • Edited evvk
Muuten masennukseen liittyen nillä ihmisillä joilla ei oo parempaakaan tekemistä kuin vittuilla seurustelukunppanin puuttumisesta tms, vähäisestä työkokemuksesta tms., kavereiden puutteesta... niin niillä taita olla itsellä heikko itse tunto kun pitävät näitä asioina joita ilman ei voi elää tulematta hulluksi. Joten nämä on itse täysiä luusereita kun ei kestä elämää ilman.
ezzy

Posts: 8,060

#579 • • Edited ezzy Droid-pappa

Mizfir, 11.10.2007 21:07:
En tiedä onko joku jo aiemmin asiasta täällä maininnut, mutta huomasin yhden erittäin oleellisen tekijän, joka on vaikuttanut omaan mielenterveyteeni aika rankasti. Tämä piru on nimeltään e-pillerit.



Exällä oli sama aiheuttaja. Ei olis suhde kestäny varmaan muutamaa kuukautta pidempään, jos ei olis lopettanu pillereitä. Se oli jotain aivan karmeeta, moninkertaisti kaikki vainot ja mustasukkaisuuden ja vihan. Just itkukohtauksia, raivokohtauksia, mustasukkasuuspuuskia jne. Menee kylmiä väreitä vieläkin ku ajattelee.

ps. Mark, voisitko olla vaikka hiljaa, jooko :)