peepe, 17.1.2007 12:45:
Ja toisekseen, mikä siinä on niin häpeällistä ymmärtää, että mieli voi sairastua, ihan yhtä lailla kuin joku sairastuu astmaan, diabetekseen jne. Ei kai siinä pitäis mitään niin kamalaa olla, jos käy kertomassa tuntemuksistaan psykologille. Jo se voi saada asioita eteenpäin, niin ettei se lääkitys ole ainoa vaihtoehto.
En lähtisi noin rajuun rinnastukseen, koska noi mainitsemasi sairaudet on enemmän tai vähemmän "ikuisia", mitä masennuksen ei tarvitse olla. Mielen sairaus (ei siis mielisairaus, ero on iso ja merkittävä) ei ole sen kummallisempi kuin kehon sairaus. Jonkin tietyn asian tai asioiden summan aiheuttama masennus ei oikeasti ole sen kummallisempi juttu kuin se, että juokset ulkona liian vähissä vaatteissa -> saat flunssan. Sekin täytyy hoitaa pois ja ihan sama pätee nupin vaivojen kohdalla.
RiD, sulla on nyt henkinen angiina ja siihen on monta erilaista apua ja hoitoa - tärkeintä on se, että haet sitä.
1. kuten mm. peepe mainitsi, päihteitä vähemmälle - etenkin ne "tietyt muut aineet" tiputtaisin kokonaan pois listalta - ainakin toistaiseksi.
2. kuten myös sanottiin jo, sä otit jo ekan
ison askeleen kirjoittamalla asiasta avoimesti täällä sen sijaan, että sillon tällön mainitset asiasta ohimennen jossain kertomatta sen enempää. Siinä on yksi asia, mistä voit jo olla ylpeä.
3. ei se psykiatrille meno tarvitse olla ensimmäinen asia; monesta stressin ja masennuksen aiheesta voi päästä eroon ihan vaan ystävien ja/tai hyvien kaverien kanssa keskustelemalla.
4. "psykolla" käynti on enemmän kuin terveellistä sillon, kun siihen on oikeasti aihetta. Erityisen vahvasti huomasin sen itse muutama vuosi sitten, kun kärsin jonkinasteisista burnoutin oireista (päivän suurin saavutus saattoi olla se, että pääsi sängystä ylös. Aina se ei onnistunut.) Ei ne siellä lyö sulle otsaan leimaa "MIELISAIRAS" ja sulje pehmustettuun selliin sänkyyn sidottuna ääniä kuulemaan ja kauhusta kiljumaan, vaan ne pyrkii saamaan sut käsittelemään ne paskat asiat niin, että löydät itse niihin ratkaisun. Hyvä psykiatri puhuu vähän, mutta kysyy paljon, koska se pakottaa sut itse prosessoimaan ne asiat.
Jostain käsittämättömästä syystä (tai no, ei se ole ollenkaan käsittämätön syy, mutta ehkä turhan laaja tässä läpikäytäväksi) psykiatrilla käynti rinnastetaan helposti suunnilleen giljotiiniin kävelemiseen, mutta usko pois, teet sen pari kertaa väkisin niin toi kynnys katoaa täydellisesti (ellei sitten käy paska säkä ja osu kohdalle psykiatri, joka tarttis enemmän ite hoitoa, niinku mulle kävi joskus YTHS:n tapauksessa).
.pi.
Edit: Voisin
erittäin vahvasti suositella Tommy Hellstenin kirjan "Saat sen mistä luovut - Elämän paradoksit" lukemista. Mä voin RiD lainata sen sulle jos haluat. Jos mä olisin maailman ylivaltias niin toi kirja olis pakollista luettavaa jokaiselle ihmiselle tällä pallolla.