mkuisma, 3.8.2005 19:16:
Keskustelun yhteenveto:
- Ilmeisesti siis Ana-5000, epailija & co tavallaan myöntävät että reiki yms ehkä toimii, mutta ette halua uskoa että mekanismi on jokin muu kuin tuttu ja turvallinen?
- Kuitenkin sanotte että se on vaan isoa potaskaa ja että se ei voi toimia ja että kaikki on vaan harhaluuloa tai jotain?
- Silti sanotte että olette avoimia sille, että nykyiset teoriat voivat olla vääriä ja että tarkastelette asioita objektiivisesti?
- Kuitenkin puolustatte nykyisiä uskomuksia sillä asenteella etteivät ne voi olla vääriä?
- Hoitaisitteko itseänne vaikkapa akupunkiolla jos panadol ei toimisi ja akusta voisi olla apua? Vai olisitteko ilman vain siksi että se on jotain voodoota? Vai olisiko se viimeinen oljenkorsi? Vai kuolisitteko mielummin?
Ilmeisesti haluatte, että me muut kumarrutaan polvillemme ja pyydetään anteeksi sitä että uskotaan toisin ja yritetään puolustaa omaa kantaamme? Herää kysymys että onko teillä muuta syytä osallistua näihin keskusteluihin kuin se että saatte hämmentää soppaa ja nauraa paskaisesti hihhuleille?
No nyt oot käsittänyt varsin väärin koko asian. Itse väitän, ja niin väittää koko vakavasti otettava tiedeyhteisö myöskin, että reiki
ei toimi niissä puitteissa missä sen väitetään toimivan tai niillä mekanismeilla joilla sen väitetään toimivan tai parantavan niitä sairauksia niillä keinoin joilla sen väitetään parantavan.
Sensijaan en kiistä sitä, etteikö ihminen saata saada subjektiivista etua reikihoidosta, mutta kiistän sen että nimenomaan reikihoito on se, joka antaa sitä subjektiivista apua väittämällään toimintaperiaatteella, vaan avun saannin tunne syntyy ihmisen sisäisistä mekanismeista sekä toissijaisista, hoitoon liittyvistä asioista mm. rentoutumisesta, huomion saamisesta sekä sympaattisen hoitajan positiivisesta läsnäolosta.
Se ei tarkoita sitä, että reiki toimi, että joku saa reikistä helpotusta vaivoihinsa. Lähinnä siitä voidaan vetää johtopäätös, että ihminen on subjektiivinen eläin joka kokee asioita eri tavalla, toisille reikihoito voi olla hyvä tie rentoutumiseen, toisille ei. Jotta reikiyhteisö voisi vakavasti väittää että heidän hoitonsa on toimiva hoitomenetelmä, pitäisi se todentaa puolueettomissa kaksois- tai kolmoissokkokokeissa - tätä on yritetty, eikä koskaan ole saavutettu väitettyjä tuloksia.
Itse puolustan nykyaikaisia tieteellisiä uskomuksia siksi, että ne ovat testattuja, kokeiltuja ja toimiviksi havaittuja. Esim. antibioottien toiminnasta tuskin voidaan enää väitellä - ne toimivat niinkuin niiden väitetään toimivan.
Tässä pitää nyt tunnistaa se, että minä en suoralta kädeltä tyrmää yhtään mitään - tyrmään sellaiset asiat jotka oman käsitykseni ja tietojeni mukaan on jo aikaisemmin tiedeyhteisön toimesta tyrmätty, sekä asiat ja väitteet joiden taustalla ei ole uskottavaa tulosta. Jos väität pystyväsi levitoimaan, en tyrmää väitettäsi, mutta en myöskään usko että pystyt levitoimaan ennenkuin todistat, että todellakin siihen pystyt. Tällaista on skeptisyys.
Sen jälkeen kun esität minulle puolueettomissa ja neutraaleissa olosuhteissa että todellakin osaat levitoida, olen valmis hyväksymään sen osaksi todellisuutta ja myöntämään että sinulla tämä taito on. Heti kun joku reikihoitaja pystyy puolueettomissa olosuhteissa todistamaan että reiki toimii väitetyllä tavalla ja parantaa vaivoja muutenkin kuin plasebo- tai rentoutumismenetelmällä, olen valmis uskomaan että se toimii.
Kyse ei ole siitä että uskon sokeasti omaan maailmankuvaani, oma maailmankuvani on häilyvä ja jatkuvasti muutoksille altis - se on valmis ottamaan vastaan uutta tietoa, sellaistakin joka kumoaa vanhan ja totena pidetyn. Minun maailmankuvani vain edellyttää tiedolta muutakin kuin mukavan ajatuksen ja karismaattisen väitteen, eli todisteita. Niitä ei henkiparannusyhteisö ole vielä onnistunut tuottamaan. Niin kauan kuin asia on näin, puolustan kantaani.
Yksilön subjektiivinen kokemus reikihoidon toimivuudesta ei siis ole todiste reikihoidon toimivuudesta, sillä ihminen on niin mielettömän monimutkainen organismi, että suoria syy-seuraussuhteita kätten päälle panemisen ja olon paranemisen välillä ei oikein voida vetää. Varsinkin jos kyseessä on satunnaisilmiö, kuulopuheet ja huhut.
edit: Niin, uskosta vielä - toki voitta
uskoa mihin haluatte. Minä taas haluan tietää. Nää kaksi asiaa edellyttää eri premissejä. Jos saat uskosta reikihoitoon voimaa, ole hyvä. Vie rahasi reikihoitajalle ja nauti saamastasi hoidosta, mutta älä viitsi vakavissasi selittää, miten reiki toimii vaikka kaikki todisteet väittävät muuta. Sinä et yksilönä ole todisteiden yläpuolella, etkä varsinkaan objektiivinen mittari.
edit 2: Kertaakaan en ole väittänyt, että akupunktio olisi huuhaata. Se todistetusti toimii, vaikka sen taustamekanismeja ei tunnetakaan. Sen sijaan homeopatia tai reiki todistetusti eivät toimi. Ei kaikkea vaihtoehtolääketiedettä voi niputtaa tolla tavalla yhteen. Jokainen niistä pitää ottaa tarkkailuun yksitellen.