Vaihtoehtoiset hoitomuodot

389 posts, 20 pages, 173,204 views

Epailija

Posts: 5,636

#41 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Vprobe, 2.8.2005 16:23:
Prkl.. sapeli ehti ensin. Mut kyse ei ole samasta energiasta kuin mitä E=mc^2 -kaavassa on kyse. Tunnen toki suhteellisuusteoriaa, mutta en todellakaan ole niin sinisilmäinen ja hölmö, että uskoisin sen olevan lopullinen kaiken teoria joka selittää kaikki maailman asiat ja ilmiöt.



Ei kukaan muukaan luule. Kyllä suhteellisuusteorian pätevyysalue ja selitysvoima on suhteellisen hyvin tiedossa ainakin tiedepiireissä. Lähinnä maallikoilta löytyy mainitsemasi kaltaisia mielipiteitä.


Ja suhteellisuusteoriahan sitäpaitsi kumoutuu siinä vaiheessa kun asioita aletaan tarkastelemaan tarpeeksi läheltä... silloin tulee kvanttifysiikka kehiin.
Ja hups sanoo suhteellisuusteoria ja katoaa kuin pieru logiikan irrationaaliseen saharaan...



Ei se kumoudu, se vain ei enää toimi kunnolla. Suhteellisuusteoria on aivan hemmetin hyvä malli tietyllä alueella ja vaikka kvanttifysiikka hyppääkin kehiin jossain vaiheessa, niin ei se suhteellisuusteorian käytettävyyttä tuhoa. Ei Newtonin lakejakaan ole poistettu, vaikka suhteellisuusteoria osoittikin niiden puutteet. Kaikki nämä toimivat hyvinä approksimaatioina jollain tasolla ja jopa mainitsemasi Maan litteys on hyvä approksimaatio lokaalisesti. Mistään absoluuttisista totuuksista ei todellakaan ole kyse, kuten itse yrität vihjailla.

Linkkejä en ole ehtinyt vielä katsastaa loppuun ja tähänkin ketjuun on tullut niin paljon suoranaista scheissea, että on taas kädet täynnä töitä tämän kirjoittelemisen kanssa.

Mutta nyt pitää mennä keikalle. Palaan asiaan.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Vprobe

Posts: 444

#42 • • Edited Vprobe goa-head
Epailija:

Elät nähtävästi hyvinkin materialistisessa maailmankuvassa? Vai onko koko maailma sinulle pelkkää fysiikkaa / kemiaa? Niinkin monimutkaista käsitettä kuin "terveys" ei kannata liittää pelkästään fyysisiin ilmiöihin. Hyvin, hyvin perinteinen länsimaisen ajattelutavan ongelma: olemme materiaa, kaikki ympärillämme on vain materiaa.
En ihmettelekkään, miksi uskontomme, ajattelutapamme ja käytännössä koko elämämme on länsimaissa köyhempää kun itämaissa: Toinen, tunteita käsittelevä aivopuolisko ei toimi meillä niin aktiivisesti, ainoastaan se logiikkapuoli.
Sääli.
Pelkällä älyllä kun ei pötkitä elämänfilosofiassa - eikä terveystiedossa - vielä pitkälle. Tarvitaan lisäksi tunneälyä.

Stressistä:
Sanot että stressaamalla "voisi todennäköisesti" huonontaa omaa olotilaansa. Väärin. Stressaamalla hyvin todennäköisesti huononnat omaa olotilaasi, sekä riskiä sairastua erilaisiin sairauksiin. Luulisi olevan kaikille hyvin tuttu ilmiö, ilman sen kummempia perusteluita?
Vastaavasti stressin vastakohta, miksi tuota nyt kutsuisikaan, aiheuttaa käänteisiä efektejä verrattuna stressiin. Hyvin yksinkertaista logiikkaa.
Älä yksinkertaista ihmismieltä ja ruumista ja varsinkaan niiden välitöntä yhteyttä.

Suhteellisuusteoriasta:
En väitäkkään,etteikö suhteellisuusteoria olisi hyvä malli sillä tietyllä alueella. Kommentissani vain totesin että reikissä puhuttavia energioita ei edes kuuluisi yhdistää suhteellisuusteoriaan, koska ne voimat eivät kuulu sille materialistiselle alueelle, mitä suhteellisuusteoria yrittää selittää.

Antibioottien toimivuudesta:
Antibiootit toimivat kemiallisesti lähestulkoon aina, epäilemättä. Mutta, mikäli hoidettava asennoituu lääkehoitoon niin, että "ei tää toimi, ei tää toimi", se ei kumoakkaan itse antibiootin välitöntä vaikutusta, ei kukaan väittänyt niin. Se vaan hidastaa tervehtymistä itsesuggestio-periaatteella jossakin muualla niin että lopputulos jää lähemmäksi plusmiinus nollaa kuin normaalisti.


EDIT:
Se, mitä 1000 vuoden kuluttua ajattelemme nykyajan tieteistä, voi mennä hyvin paljon samaan kategoriaan sen kanssa, mikä meille nykyään on pelkkää antiikin mytologiaa.
Koska se, mitä kokemuksia sinulla on elämästä ja maailmankaikkeudesta, perustuu kuitenkin yksinomaan sinun psyykkeeseesi ja maailmankuvaasi.
Siksi ei koskaan kannattaisi erehtyä pitämään mitään absoluuttisena totuutena ja "varmana".
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#43 • • Aziz Combat Fighter

ville, 2.8.2005 16:29:
---
Vprobe, 2.8.2005 16:23:
Prkl.. sapeli ehti ensin. Mut kyse ei ole samasta energiasta kuin mitä E=mc^2 -kaavassa on kyse. Tunnen toki suhteellisuusteoriaa, mutta en todellakaan ole niin sinisilmäinen ja hölmö, että uskoisin sen olevan lopullinen kaiken teoria joka selittää kaikki maailman asiat ja ilmiöt.

---


Okei, huono vertaus, vaikka vähän osottikin aukkoja.

Entäs sitten energian säilyminen? Onko tämä energia jotain uutta ja ei noudata lainkaan energian säilymislakia?



Kato, nyt puhutaan "energiasta" sillon kun yritetään selitellä asioita, joille ei ole olemassa minkäänlaista todennettavaa fyysistä selitystä. Tällöin usein turvaudutaan käyttämään hämmentävän yleismaailmallisia termejä ja varsinkin sellaisia, että ihmiset olettavat tietävänsä mistä puhutaan. Sitten kun pyydetään tarkennusta esim. termiin "energia" (jonka virtaamisesta ja voimasta on hirvittävän yksityiskohtaisia oppeja ja kaavioita) ei osata sanoa mitään muuta kun et "no sä et nyt vaan taida uskoa energiaan mut on energiaa olemassa ku ei se voi olla et ihminen on vaan lihaa ja verta".

Ehkä tolla energialla sit viitataan johonkin immateriaaliseen sielukäsitykseen, se vaan tuntuu olevan hirveän näppärä termi änkeä sinne, missä mitään oikeaa, todistettavaa ilmiötä ei tapahdu.

Niinjoo, btw, reikihoito ja homeopatia ovat molemmat kusetusta.
Progress

Posts: 955

#44 • • Progress
plasebot toimii hyvin mielenterveystyössä...eri asia on sit en onko se moraalisesti oikein/ lainmukasta...*hih* Mut kyl mä luulen,että ne toimis ihan kenellä vaan, ei tietty kaikissa tilanteissa, mut jossain määrin kuitenki. Pitäs olla vaan tarpeex näkönen verrattuna aitoon. Ja noista muista vaihtoehtoisista hoitomuodoista; olen joskus hoitanut ihmistä, jolla menee samaan aikaan 3-4 eri kipulääkettä....Siel on esim. Ketogan ja Morkku. Ja tyypillä on viel kipulaastarit, joitten pitoisuus on 3 kertaa suurempi ku normaalisti. Ja sit tyyppi viel juo puol pulloo konjakkii päivässä...sekasin se on! Ku luulen että yksi ainoa "kipulääke" riittäis pitämään "kivut" poissa (siistyyppihän on jo täysi narkki ja koukuttunu noihin kympillä)...se ois toi espanjassa sallittu kuningas-pilvi. Luulen että sitä ei tarviis paljoakaan antaa, niin kivut lähtis. Siis en voi nyt tarkemmin sanoa minkä sortin kivuista on kyse, mutta syöpä hänellä ei ole.
Näitten omien mielipiteiden julkituominen omalla alallani voisi olla kohtalokasta. Siis kun suurin osa alallani olevista pitävät kaikkia huumeita vain negatiivisina, eivätkä pysty käsittämään ett joillakin voi olla myös positiivisia vaikutuksia. *piis*

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#45 • • Edited Aziz Combat Fighter

Vprobe, 2.8.2005 17:30:
Sen sijaan, henkilö joka saa useasti reikiä, on iloisempi, energisempi, tasapainoisempi ja sitä myöten ei myöskään saa vaivoja niin usein kuin henkilö joka ei saa reikiä.



Reikähän se rules <3

Varsinkin jos saa useampaa!
Vprobe

Posts: 444

#46 • • Vprobe goa-head

Ana-5000, 2.8.2005 19:44:

Kato, nyt puhutaan "energiasta" sillon kun yritetään selitellä asioita, joille ei ole olemassa minkäänlaista todennettavaa fyysistä selitystä. Tällöin usein turvaudutaan käyttämään hämmentävän yleismaailmallisia termejä ja varsinkin sellaisia, että ihmiset olettavat tietävänsä mistä puhutaan. Sitten kun pyydetään tarkennusta esim. termiin "energia" (jonka virtaamisesta ja voimasta on hirvittävän yksityiskohtaisia oppeja ja kaavioita) ei osata sanoa mitään muuta kun et "no sä et nyt vaan taida uskoa energiaan mut on energiaa olemassa ku ei se voi olla et ihminen on vaan lihaa ja verta".

Ehkä tolla energialla sit viitataan johonkin immateriaaliseen sielukäsitykseen, se vaan tuntuu olevan hirveän näppärä termi änkeä sinne, missä mitään oikeaa, todistettavaa ilmiötä ei tapahdu.



Hyvin perinteinen bashausmentaliteetti. Ethän sinäkään pysty todistamaan yhtään mitään täysin paikkansapitäväksi, vai pystytkö?
Kerro minulle edes yksi todistus siitä, että maailmankaikkeus rajoittuu pelkkään fyysiseen materiaan? Voiko mukamas vain se olla totta, mitä tieteellä pystymme osoittamaan? Kumpi loppujenlopuksi on merkityksellisempää, se mitä laitteemme ja anturimme mittaavat, vai se kumman me ihmiset henkilökohtaisesti pystymme kokemaan?


Niinjoo, btw, reikihoito ja homeopatia ovat molemmat kusetusta.



Sinulla ei nähtävästi ole lainkaan kokemusta kummastakaan, ennenkuin tulet tänne kertomaan että ne ovat kusetusta.
Voiko kymmenet miljoonat ihmiset joilla on kyseisistä hoitomuodoista pelkästään positiivista kerrottavaa, olla väärässä? Miksi esimerkiksi kiinassa ja japanissa kyseisestä aiheesta ajatellaan ihan eri tavalla kuin meillä länsimaissa?
Kumoaako se näiden hoitojen ihmisiin antaman vaikutuksen, että sitä ei ole tieteellisesti osoitettu? Minusta ei. Eikä sitä tarvitsekaan osoittaa. Riittää että tunnet.

Ajattelen - olen siis olemassa. Eikö? Vai pystytkö osoittamaan tuon tieteellisesti todeksi?
Vprobe

Posts: 444

#47 • • Vprobe goa-head

Ana-5000, 2.8.2005 19:50:
---
Vprobe, 2.8.2005 17:30:
Sen sijaan, henkilö joka saa useasti reikiä, on iloisempi, energisempi, tasapainoisempi ja sitä myöten ei myöskään saa vaivoja niin usein kuin henkilö joka ei saa reikiä.

---


Reikähän se rules <3

Varsinkin jos saa useampaa!



*pahis* *sydän*
Mizfir

Posts: 2,472

#48 • • Mizfir pittuinen

Niinjoo, btw, reikihoito ja homeopatia ovat molemmat kusetusta.



Hmm..miten sitten selität niille ihmisille, jotka ovat jo kokeilleet kaikkea mahdollista koululääketieteen tarjoamaa apua ja pumpanneet itsensä täyteen jos jonkinnäköistä lääkettä, esim. pitkäaikaisen allergian ollessa kyseessä, että homeopatia on kusetusta, jos se sattuu olemaan ainoa joka on vaivaan auttanut? ja kaiken lisäksi poistanut sen jopa kokonaan ( kun ovat lopettaneet muut lääkkeet ja kokeilleet luontaista keinoa )*hymy* niille ihmiselle se ei todellakaan ole mitään shittiä, vaan juuri se apu josta he ovat hyvin kiitollisia.

Joku taisi jossain vaiheessa sanoa että luontaispuolen ihmiset ovat jotenkin sokeita ja täysin vastaan koululääketiedettä..tuntuu vähän näitä ns. vastalauseita lueskellessa siltä että olisikohan kuitenkin toisinpäin*vink*

--
-Mannanen-

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#49 • • Aziz Combat Fighter

Vprobe, 2.8.2005 19:57:
Hyvin perinteinen bashausmentaliteetti. Ethän sinäkään pysty todistamaan yhtään mitään täysin paikkansapitäväksi, vai pystytkö?
Kerro minulle edes yksi todistus siitä, että maailmankaikkeus rajoittuu pelkkään fyysiseen materiaan? Voiko mukamas vain se olla totta, mitä tieteellä pystymme osoittamaan? Kumpi loppujenlopuksi on merkityksellisempää, se mitä laitteemme ja anturimme mittaavat, vai se kumman me ihmiset henkilökohtaisesti pystymme kokemaan?



No, otetaan nyt tällanen ajatus, että on olemassa tätä "energiaa" mitä ei voida mitata tai havaita mitenkään muuten kuin ihmisten subjektiivisina kokemuksina epämääräisten tilojen muuttavana voimana, tai sitten se vaihtoehto, ettei mitään tällaista "energiaa" ole, vaan kyseessä on plaseboilmiö tai yhteensattuma olon paranemisen ja hoidon kanssa. Kumman tässä pitää todistaa, ja mitä? Pitääkö mun todistaa, että jotain tällaista äärimmäisen häilyvää ja ambivalenttia energiaa ei ole olemassa, vai onko se väitteen esittäjän tehtävä tuoda todisteita tukemaan tällaisen energian olemassaoloa? Tähän mennessä reiki- ja muut omituiset "energiahoidot" on kyllä todettu tehottomiksi, eikä mitään energiavirtojen virtausta tai vaikutusta ole missään uskottavissa kokeissa havaittu.



Sinulla ei nähtävästi ole lainkaan kokemusta kummastakaan, ennenkuin tulet tänne kertomaan että ne ovat kusetusta.
Voiko kymmenet miljoonat ihmiset joilla on kyseisistä hoitomuodoista pelkästään positiivista kerrottavaa, olla väärässä?



Ai voivatko kymmenet miljoonat taikauskoiset, kouluttamattomat, sivistymättömät ihmiset olla väärässä? Totta helvetissä voivat. Eikä tällaista tarvitse itse kokeilla, tietääkseen että se on kusetusta. Riittää kun lukee aiheesta tarpeeksi, terve järkikin sanoo että jotkut homeopaattiset nesteet eivät voi toimia, sillä vaikuttavaa ainetta ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi. Vai tiedätkö edes mihin homeopatia perustuu?


Miksi esimerkiksi kiinassa ja japanissa kyseisestä aiheesta ajatellaan ihan eri tavalla kuin meillä länsimaissa?



Koska länsimaissa on tavanomaisesti korkeampi koulutustaso ja paremmat mahdollisuudet oikeaan lääkehoitoon kuin esimerkiksi kiinassa, missä miljoonat ihmiset elävät ilman kouluja, lukutaitoja tai oikeita lääkäreitä. Siellä on ihan ymmärrettävää, että käännytään reikihoitajan puoleen, kun mitään muuta ei ole tarjolla. Sitten kun reikihoitajan hoitama lapsi kuolee, kirotaan jumalia, ja silloin kun se selviää, kiitetään reikihoitajaa.



Kumoaako se näiden hoitojen ihmisiin antaman vaikutuksen, että sitä ei ole tieteellisesti osoitettu? Minusta ei. Eikä sitä tarvitsekaan osoittaa. Riittää että tunnet.



Ehdottomasti. Se kumoaa sen väitteen, että hoidoilla olisi joku fysikaalinen vaikutus ihmisen terveyteen. Ja varsinkin tollasten energiavirtojen olemassaoloon en usko, ennenkuin joku reikihoitaja sellaisista antaa muutakin viitettä ja todistetta kuin sen, että päänsärky lähti pois kun reikihoiti sitä pikkasen.


Ajattelen - olen siis olemassa. Eikö? Vai pystytkö osoittamaan tuon tieteellisesti todeksi?



Häh?
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#50 • • Edited Aziz Combat Fighter

Mizfir, 2.8.2005 20:02:
---
Niinjoo, btw, reikihoito ja homeopatia ovat molemmat kusetusta.
---


Hmm..miten sitten selität niille ihmisille, jotka ovat jo kokeilleet kaikkea mahdollista koululääketieteen tarjoamaa apua ja pumpanneet itsensä täyteen jos jonkinnäköistä lääkettä, esim. pitkäaikaisen allergian ollessa kyseessä, että homeopatia on kusetusta, jos se sattuu olemaan ainoa joka on vaivaan auttanut? ja kaiken lisäksi poistanut sen jopa kokonaan ( kun ovat lopettaneet muut lääkkeet ja kokeilleet luontaista keinoa )*hymy* niille ihmiselle se ei todellakaan ole mitään shittiä, vaan juuri se apu josta he ovat hyvin kiitollisia.



Correlation does not imply causation. Ehkä ongelman syy on ollut aivan muualla kuin siellä, mistä sitä on lähdetty hoitamaan. Ehkä joku krooninen kiputila on ollut psyykkinen, eikä fysikaaliset hoidot ole auttaneet siksi, että ongelmaa on lähdetty korjaamaan väärästä suunnasta. Ehkä se ainoa mitä ihminen on tarvinnut, on tilaisuus ja paikka missä rentoutua, ja sympaattinen hoitaja joka kuuntelee ja antaa huomiota. Monesti nykylääketiede keskittyy aika vahvasti siihen ruumiin huoltamiseen, ja esim. kipuilevan potilaan ongelma saattaa olla täysin psyykkinen. Tällaisessa tilanteessa saattaa syntyä illuusio, että elimellisen vaivan on korjannut reikihoito, eikä perinteinen lääketiede.

Ja tämä on vain yksi mahdollinen selitys. Ja mielettömän paljon todennäköisempi kuin se, että käsien avulla kanavoidaan kosmista energiaa toiseen ihmiseen.


Joku taisi jossain vaiheessa sanoa että luontaispuolen ihmiset ovat jotenkin sokeita ja täysin vastaan koululääketiedettä..tuntuu vähän näitä ns. vastalauseita lueskellessa siltä että olisikohan kuitenkin toisinpäin*vink*



Luontaispuolen ihmiset eivät yleensä jaksa suhtautua omiin hoitoihinsa kovin kriittisesti, ja puhuvat usein aika ylimalkaisesti tuotteistaan ja tarjoamistaan hoidoista. Edelleen, mä haluan nyt jonkinlaisen todisteen siitä, että reikihoitajan käsistä lähtee jotain energiaa. Riittää, että reikihoitaja väräyttää edes jotain mittaria mitä kuka tahansa ei pysty väräyttämään. Pliis.

Sit mä uskon että sieltä tulee energiaa.

Eikä tässä nyt mitään vastaan olla, edellytetään vaan samoja todisteita kuin niiltä jutuilta mihin itse uskotaan. Ei se että en sokeasti usko vaan siksi että naapurin Riitta-rouva sai kipeään polveensa apua reikihoitajalta tee musta sokeata vastustajaa. Kyl mä sit uskon ku todistetaan toimivaksi ja tehokkaaksi, samoin ehdoin kuin muutkin hoidot.
ville

Posts: 3,780

#51 • • ville olen oikeasti ujo

Ana-5000, 2.8.2005 19:50:
---
Vprobe, 2.8.2005 17:30:
Sen sijaan, henkilö joka saa useasti reikiä, on iloisempi, energisempi, tasapainoisempi ja sitä myöten ei myöskään saa vaivoja niin usein kuin henkilö joka ei saa reikiä.

---


Reikähän se rules <3

Varsinkin jos saa useampaa!



Joo, kummasti tekee iloiseksi kun saa reikiä! Mieluiten tosin naispuolisia, mutta toi varmaan riippuu preferenssistä
Vprobe

Posts: 444

#52 • • Vprobe goa-head
Ana-5000:

Ensinnäkin en jaksa enää tota quotehelvettiä ni kirjotan ilman quotee...

Ei minulla ole tarvetta todistaa reikihoidon toimivuutta, koska ei sitä voi todistaa siinä missä mitään muutakaan. Jos ihmiset kokevat että siitä on apua - se riittää.
Esimerkiksi japanissa, kiireiset stressin hajottamat liikemiehet viettävät monesti viikonloppuja reikikylpylöissä, ja lähtevät maanantaiaamuna taas uudistuneina töihin. Onko tässä kyse koulutuksen tai sivistyksen puutteesta? Ei.

Homeopatian perusteista en tiedä, enkä tässä ketjussa ole sen toimivuuteen mitään kantaa ottanutkaan, koska minulla ei ole tarvittavia resursseja voidakseni puhua aiheesta sen enempää. Viisas pitää silloin suunsa kiinni.

Väitätkö ihan pokkana, että meidän mielellä ja ruumiilla ei ole mitään yhteyttä? Miten sä voit jumalauta sitten elää? Tähänhän monet hoidot nimenomaan perustuu, hoidetaan mieltä jota kautta hoidon vaikutus välittyy osin myös ruumiiseen. Terve sielu terveessä ruumiissa, koskaan kuullut?
Tai miten selität jo tässäkin ketjussa esille otetun asian, että stressaantunut ihminen sairastuu muita helpommin? Eikö stressi ole henkinen rasite? Miten tämä henkinen rasite sitten voi aiheuttaa fyysisiäkin sairauksia?

Tai kun säikähdät, ruumiiseesi erittyy adrenaliinia, ja jos sinulla on huono sydän, voit pahimmassa tapauksessa saada sydänkohtauksen. Eikö säikähtäminenkin ole henkinen tunnetila jolla on suora yhteys siihen, mitä sinun ruumiissasi tapahtuu?

Juuri tästä asioista näissä hoidoissa on kyse.

Kukaan ei väitä että reikin välityksellä jotain ihme-kemikaali-lääkettä erittyy elimistöösi ja parantaa sinut. Se parantaa ja rauhoittaa sun oman mielesi, ja antaa näin sun ruumiin parantaa itse itsensä omin, normaalein, luonnonmukaisin keinoin.
Vprobe

Posts: 444

#53 • • Edited Vprobe goa-head

Ana-5000, 2.8.2005 20:09:

Ja tämä on vain yksi mahdollinen selitys. Ja mielettömän paljon todennäköisempi kuin se, että käsien avulla kanavoidaan kosmista energiaa toiseen ihmiseen.

Luontaispuolen ihmiset eivät yleensä jaksa suhtautua omiin hoitoihinsa kovin kriittisesti, ja puhuvat usein aika ylimalkaisesti tuotteistaan ja tarjoamistaan hoidoista. Edelleen, mä haluan nyt jonkinlaisen todisteen siitä, että reikihoitajan käsistä lähtee jotain energiaa. Riittää, että reikihoitaja väräyttää edes jotain mittaria mitä kuka tahansa ei pysty väräyttämään. Pliis.

Sit mä uskon että sieltä tulee energiaa.

Eikä tässä nyt mitään vastaan olla, edellytetään vaan samoja todisteita kuin niiltä jutuilta mihin itse uskotaan. Ei se että en sokeasti usko vaan siksi että naapurin Riitta-rouva sai kipeään polveensa apua reikihoitajalta tee musta sokeata vastustajaa. Kyl mä sit uskon ku todistetaan toimivaksi ja tehokkaaksi, samoin ehdoin kuin muutkin hoidot.



Eh.. taas tullaan tähän mittarinvärähtelemiseen.
Kaikkia asioita ei pysty mittaamaan! Vai pystyykö?
Pystyykö sen mittaamaan, mitä sanaa ajattelet juuri tällä hetkellä päässäsi? Ei. Silti tiedät että se sana oli sun päässäsi. Miten kummassa?
Henkisiä energioita, ajatuksia, ihan sama mistä tahansa henkisestä asiasta on kyse, ei pystytä, eikä näillä näkymin tulla pystymäänkään mittaamaan. Se ei silti todista niitä epätosiksi.

Ja energiasta...
Näet rannalla vastarakastuneen pariskunnan halipusimassa... ainakin useimmassa ihmisessä tämä aiheuttaa positiivisen reaktion / hyvää mieltä. Tai kun kuulet että jotakin hyvää on tapahtunut - saat hyvän mielen. 20 vuotta vankilassa ollut rakas isäukkosi lopultakin todettiin syyttömäksi ja päästettiin vapauteen - saat hyvää mieltä.

SE - on positiivista rakkauden energiaa mistä tässä puhutaan. Ei mitään ihmeellistä sähkömagneettiphotonikilowatti- säteilytä jota pitäs pystyä mittaamaan jollakin ihme vempaimella.
snoxn

Posts: 350

#54 • • snoxn
Minusta tuo ajatus "itämaisen elämän" paremmuudesta/rikkaudesta länsimaiseen nähden on usein vähän samanlainen näennäistotuus kuin se, että kasvit koetaan osaksi luontoa mutta tietokoneet ei :) (tyhmä vertaus).

Kyllä maailma on pelkkää fysiikkaa ja kemiaa jos sitä tarkastellaan pelkästään fysiikkana ja kemiana. Samoin maailma on pelkkää "henkisyyttä" jos sitä tarkastellaan 100% ei-tieteellisesti. Tiede pystyy selittämään hyvinpaljon sellaisia asioita joita on _joskus_ pidetty yliluonnollisina tai huuhaana. On puhtaasti uskonasia sanoa että jompikumpi nuista ääripään maailmankuvista on oikeampi/lähempänä "totuutta".
ville

Posts: 3,780

#55 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Vprobe, 2.8.2005 20:25:
Eh.. taas tullaan tähän mittarinvärähtelemiseen.
Kaikkia asioita ei pysty mittaamaan! Vai pystyykö?
Pystyykö sen mittaamaan, mitä sanaa ajattelet juuri tällä hetkellä päässäsi? Ei. Silti tiedät että se sana oli sun päässäsi. Miten kummassa?
Henkisiä energioita, ajatuksia, ihan sama mistä tahansa henkisestä asiasta on kyse, ei pystytä, eikä näillä näkymin tulla pystymäänkään mittaamaan. Se ei silti todista niitä epätosiksi.



Itseasiassa nykyisin pystytään mittaamaan aivosta jo aika paljon, ainakin tunnetiloja. Jossain vaiheessa pystytään taatusti tunnistamaan yksityiskohtaisempaa ajattelua varsinkin jos pohjana on saman henkilön mallit.

On paljon asioita joita kyetään jo nyt havaitsemaan tai tiedetään miten niitä voisi havaita. Reiki sun muut energiahoidot pohjautuvat olemattomaan materiaan jota ei yksinkertaisesti ole eikä edes tiedetä mistä sitä voisi lähteä etsimään. Ja oikeesti väittäisin että tätä on yritetty.

Ja niin kauan kun niitä ei voida mitata ja hoitojen tehoa ei voida osoittaa 100% aiheutuvaksi nimenomaan kyseistä hoidosta, on asia epätosi. Jos löydät yhdenkin tutkimuksen, jossa todetaan nimenomaan reikin parantava voima siksi että se on reikiä eikä esim kiinnostuksen osoittamista, niin perun kantani ja uskon kosmiseen voimaan.

Näet rannalla vastarakastuneen pariskunnan halipusimassa... ainakin useimmassa ihmisessä tämä aiheuttaa positiivisen reaktion / hyvää mieltä. Tai kun kuulet että jotakin hyvää on tapahtunut - saat hyvän mielen. 20 vuotta vankilassa ollut rakas isäukkosi lopultakin todettiin syyttömäksi ja päästettiin vapauteen - saat hyvää mieltä.

SE - on positiivista rakkauden energiaa mistä tässä puhutaan. Ei mitään ihmeellistä sähkömagneettiphotonikilowatti- säteilytä jota pitäs pystyä mittaamaan jollakin ihme vempaimella.



Niin tai sitten se on esimerkiksi dopamiiniä tai serotoniinia. Se että sinä tai joku haluatte kutsua sitä energiaksi kertoo vain ja ainostaan siitä, että tietyillä ihmisillä on halu uskoa, että kaiken taustalla on jotain "kosmista".

Ei siinä mitään, kyllä mä uskon onnellisuuteen. Sitä voin saada siitä että mulle hymyillään. Mutta energiaa tossa toimenpiteessä ei välity edes yhtä joulea tai kosmista avaruusyksikköä.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#56 • • Aziz Combat Fighter

Vprobe, 2.8.2005 20:19:
Ei minulla ole tarvetta todistaa reikihoidon toimivuutta, koska ei sitä voi todistaa siinä missä mitään muutakaan. Jos ihmiset kokevat että siitä on apua - se riittää.
Esimerkiksi japanissa, kiireiset stressin hajottamat liikemiehet viettävät monesti viikonloppuja reikikylpylöissä, ja lähtevät maanantaiaamuna taas uudistuneina töihin. Onko tässä kyse koulutuksen tai sivistyksen puutteesta? Ei.



No eipä varmaan olekaan, mutta toi ei tosiaankaan ole todiste siitä, että reikihoito toimii - ehkä ennemminkin siitä että viikonlopun rentoutuminen kylpylässä rentouttaa. Sitä en ole koskaan sanonutkaan.


Väitätkö ihan pokkana, että meidän mielellä ja ruumiilla ei ole mitään yhteyttä? Miten sä voit jumalauta sitten elää? Tähänhän monet hoidot nimenomaan perustuu, hoidetaan mieltä jota kautta hoidon vaikutus välittyy osin myös ruumiiseen. Terve sielu terveessä ruumiissa, koskaan kuullut?
Tai miten selität jo tässäkin ketjussa esille otetun asian, että stressaantunut ihminen sairastuu muita helpommin? Eikö stressi ole henkinen rasite? Miten tämä henkinen rasite sitten voi aiheuttaa fyysisiäkin sairauksia?



Täysin päinvastoin - väitän, että ainakaan mun maailmankuvani mukaan henki ei ole millään tavalla ruumista irrallaan oleva asia, mihin voitaisiin vaikuttaa jotenkin ruumiin "ohitse" jollain mielen energiavirroilla. En usko siihen, että ihmisessä on mitään immateriaalista sielua tai ruumista erillistä henkeä. Ihminen on yksi kokonaisuus.


Tai kun säikähdät, ruumiiseesi erittyy adrenaliinia, ja jos sinulla on huono sydän, voit pahimmassa tapauksessa saada sydänkohtauksen. Eikö säikähtäminenkin ole henkinen tunnetila jolla on suora yhteys siihen, mitä sinun ruumiissasi tapahtuu?

Juuri tästä asioista näissä hoidoissa on kyse.



En nyt ymmärrä laisinkaan mitä ajat takaa.

Ainoa mitä mä sanon on se, että reikihoito ei tehoa niin kuin sen väitetään tehoavan. Se voi tehota ehkä toisilla tavoilla, ja sillä saatetaan saavuttaa joitakin tavoitteita, mut mä en usko että ihmiset voi kanavoida toisiinsa jotain "energiaa" jolla voidaan oikeasti parantaa jotain elimellisiä sairauksia.

Plasebovaikutusta en toki kiistä.


Kukaan ei väitä että reikin välityksellä jotain ihme-kemikaali-lääkettä erittyy elimistöösi ja parantaa sinut. Se parantaa ja rauhoittaa sun oman mielesi, ja antaa näin sun ruumiin parantaa itse itsensä omin, normaalein, luonnonmukaisin keinoin.



Ei niin. Sen sijaan väitetään että positiivinen energia parantaa sairauksia, mikä kuulostaa imho hieman huuhaalta.
Vprobe

Posts: 444

#57 • • Vprobe goa-head

Ana-5000, 2.8.2005 21:08:

Ei niin. Sen sijaan väitetään että positiivinen energia parantaa sairauksia, mikä kuulostaa imho hieman huuhaalta.



Kysehän ei ole itse energian parantavasta vaikutuksesta, vaan kuten jo sanoin, siitä että kyseinen energia auttaa sinun kroppaasi voittamaan vallitsevan sairauden omin, luonnonmukaisin keinoinsa. Mikäli sairaus on niin vakava, että ruumiilla ei yksinkertaisesti ole mitään mahdollisuuksia sen peittoamiseen (kuolemansairaus), en myöskään usko että siinä vaiheessa reiki enää auttaisi.
Vprobe

Posts: 444

#58 • • Vprobe goa-head

mayah, 2.8.2005 21:26:
---

*ding* No nyt meni jo multakin vähän ohi..? Eikös tää sitte tarkoita sitä, että mitään reiki-hoitajaa ei tarvita vaan nimenomaan minun kroppani voittaa vallitsevan sairauden omin luonnonmukaisin keinoinsa?



Jep, toisinsanoen reiki parantaa sun mielen & ruumiin toimivuutta.
Ilman reikiäkin pärjää, mut reikin kanssa paremmin.
sapeli

Posts: 11,768

#59 • • sapeli jokukukamikä?

Vprobe, 2.8.2005 21:34:
Jep, toisinsanoen reiki parantaa sun mielen & ruumiin toimivuutta.
Ilman reikiäkin pärjää, mut reikin kanssa paremmin.



Olettaen että tuota energiaa on olemassa, kerropa meille asiaan vihkiytymättömille miten reiki-parannus oikein tätä prosessia tehostaa? Lähtöolettamuksena siis että parannettavalla on jo tuo energia, ja että vaivasta paranisi joka tapauksessa - kuten itse olet ilmeisesti sanonut tässä topikissa. (?)

Nimim. "uskon kyllä energioihin mutta mielestäni puhut itseäsi pussiin"

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Damien

Posts: 2,882

#60 • • Damien [tr3ox]
Koululääketiede, neulat naamassa, kuppari selässä, lämmintä kylmää, pilleriä poretta, tabuu savuu, usvaa höyryy, nauraa itkee...

Ihan sama, kunhan lopputuloksella on positiivinen vaikutus ihmiseen ja vaivaan. Tämä nykymeninki jossa osoitellaan sormella psykiatreja ja ne lekureita ja lekurit nistejä ja nistit kiviä, ei vie minnekkään.