Epailija, 1.8.2005 21:29:
---
Äh. Mä olisin niin halunnut kuulla tämän Vproben suusta. Olet ihan oikeassa siinä, että placebo ei juuri toimi, jos potilaalle sanotaan sen olevan silkkaa lumehoitoa. Tämän takia oikeat lääkärit ovat vähän huonossa asemassa, sillä he eivät voi tarjota (ainakaan Ruotsissa) potilailleen lumehoitoa millään järkevällä tavalla, koska potilaalle on kerrottava hoidon luonne. Joissain tapauksissa lumehoito on kuitenkin helpoin ellei jopa ainoa tapa parantaa potilaan elämänlaatua. Kolikolla on kuitenkin varsin ikävä kääntöpuoli.
Koska vaihtoehtohoitomuotojen edustajat eivät mainosta, eivätkä välttämättä itse usko, harjoittavansa puhdasta lumehoitoa, saattaa monelle potilaalle syntyä virheellinen kuva asioiden laidasta. Mystiset selitykset ja suorastaan virheelliset kuvaukset ihmiskehon toiminnasta saattavat hyvinkin johtaa ihmiset tiedollisille harhapoluille. Pahimmissa tapauksissa holistisia hoitomenetelmiä, perinteitä ja henkimaailman yhteyksiä kumarrellaan samalla kun lääketiede erotetaan omaksi "koululääketieteekseen" ja väitetään sen hoitavan vain oireita ja olevan kaikin puolin puuttellinen. Kaikki tämä saattaa johtaa ikäviin seuraamuksiin ja mikä parasta, Suomessa näiden vaihtoehtohoitajien ei tarvitse kantaa vastuuta siitä, jos lupauksia ei pystytäkään pitämään. Meillä potilas on itse vastuussa siitä, että hänelle on (esim.) valehdeltu homeopatian auttavan AIDS:iin tai jos vyöhyketerapia ei autakaan maksavaivoihin ja tila vain pahenee. Kun ottaa huomioon, että lumelääkitykselläkin on varsin suppeat rajansa, niin ainakin minun on vaikea nähdä, että tällainen suoranainen ihmisten huijaus olisi sallittava ehdoitta.
Oletko tutustunut linkkeihin, mitä geenimanipulaatioketjussa sinulle laitoin?
Esimerkiksi ne tutkimukset tukevat ihan tieteellistäkin näkökulmaa siihen, että energiahoito on mahdollista. Ei Chakrojen selitykseen välttämättä mitään mystiikkaa tarvi sotkea jos ei tahdo.
Mutta - kun nykylääketiede suhtautuu ihmiseen lähestylkoon pelkästään fyysisenä olemuksena, suhtautuu itämaiset hoidot ihmiseen henkisenä kokonaisuutena. Länsimaissa yleisin virhe on jättää huomioimatta - tai jopa kokonaan kieltää - ihmisen henkisyys.
Etkä voi väittää, että vaihtoehtohoidoissa olisi aina kyse pelksätä lumehoidosta, tieteellistä näyttöä ei sinulla eikä kenelläkään siitä ole (tieteen kannaltahan halusit asioita tarkastella, eikö?). Homeopatiaan en ole sen kummemmin tutustunut, mutta esimerkiksi Reikillä ei hoideta juuri sillä tietyllä hetkellä olevaa juuri sitä tiettyä vaivaa, vaan ajatus on siinä että energia virtaa ihmiseen sinne, missä sillä vajetta on. Ajatustapana on, että elämä on oma "entiteettinsä" tässä maailmassa (mikä on täysin selvä juttu?), ja näin luonnollisesti sillä on olemassa jokin energia mikä ylläpitää sitä.
Otan mielelläni Reikihoitoa vastaan aina kun saan, mutta jos ylälttäen saan pahan korvatulehduksen, menen silloin lääkäriin ja otan siihen perinteisempää hoitoa. Pidän kuitenkin todennäköisenä, että jos otan Reikiä usein, niin riski saada tämä korvatulehdus on pienempi.