Vaihtoehtoiset hoitomuodot

389 posts, 20 pages, 177,120 views

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#261 • • Aziz Combat Fighter

mekaanikko, 31.12.2005 18:10:
New Scientist, huhtikuu 2005:

--- clip ---



No, vaikka Torinon käärinliinatkin osoittautuisi aidoiksi, ei se vielä todista että Jeesus oli Jumalan poika.

Se, että joitakin erinäisiä ilmiöitä on havaittu tietyissä olosuhteissa ilmenevän, ei liity varsinaisesti homeopatiaan varmaan enempää kuin sattumalta.

Se, että ultralaimeissa nesteissä on molekyylimuutoksia verrattuna "normaaliin" veteen (miten muuten kaikki vesi ei ole ultralaimeaa seosta kaikesta?) ei sano vielä mitään homeopaattisten lääkkeiden tehosta eikä täten tue homeopatiaa ajatuksena laisinkaan.

Tietty voihan se olla et me eletään vaan kokoajan kaikkien mahollisten aineiden ultralaimeiden homeopaattisten aineiden lääkityksen alaisuudessa, ja esim. normaali hanavesi joka on ultralaimea sekoitus kaikesta on "tasapainossa" niin, että se ei vaikuta terveydentilaan mitenkään.

Tai jotain. Ehkä sitä pitäs ravistella tjsp.
Epailija

Posts: 5,636

#262 • • Epailija Physicist, 2nd class.

sapeli, 31.12.2005 03:00:
Elikkä kun yhdistetään nuo sun quotet sekä nuo mun quotet niin lopputulos näyttäisi siis olevan että homeopaattisilla valmisteilla on todettu olevan vaikutusta, mutta sitä ei olla pystytty luotettavasti toisintamaan...



En muotoilisi asiaa ihan näin. Sanoisin, että reilu valtaosa testeistä on antanut nollatuloksen (eli ei vaikutusta), mutta muutama poikkeava tulos antaa aihetta lisätutkimukseen, vaikka kyse saattaakin olla ihan metodologisista erheistä. Toisaalta tällaiset testit ovat aina sen luonteisia, että joka kerta on pieni mahdollisuus saada selvästi positiivinen tai negatiivinen ihan sattumalta. Paremman kokonaiskuvan saa meta-analyyseistä, joissa analysoidaan useamman tutkimuksen tuloksian yhdessä.


Eli toisin sanoen niitä ei pystytä myymään sillä lupauksella että ne auttaisivat.

Ollaanko samaa mieltä? *hymy*



Sanon, että ei saisi myydä, mutta nimenomaan niillähän niitä myydään. *vink*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

jivamukti

Posts: 213

#263 • • jivamukti
Muiden vaihtoehtohoitomuotojen suhteen olisin kyllä rahojeni kanssa tarkka (lue: ei kiitos, paitsi äärimmäisessä epätoivossa, kun mikään muu ei toimi), mutta jooga toimii erinomaisesti.

--
When rain dries, clouds form.
When clouds moisten, rain forms.

Epailija

Posts: 5,636

#265 • • Epailija Physicist, 2nd class.

sapeli, 8.8.2006 19:08:
Akupunktiosta löydetty muutakin hyödyllistä vaikutusta kuin placebo-efektiä:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4493011.stm



Ihan mielenkiintoista, mutta täytyy ottaa huomioon, että tämä on vain yksi tutkimus eivätkä tuloksetkaan olleet mitenkään radikaaleja. Vaa'an toisessa kupissa on lukuisia kokeita, joissa on saatu nollatulos.

"The great bulk of trials to date do not provide convincing evidence of pain relief over placebo."

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Sallakat

Posts: 2,220

#266 • • Sallakat jungle, baby !
en ole lukenut tätä viestiketjua kun tuntuu taas olevan perusväittelyä.
Sen verran näistä vaihtoehtoisista hoitomuodoista, että seuraavan kerran kun olen flunssassa niin meinaan kokeilla akupunktiota. Se kuulemma helpottaa valtavasti räkä ynnä muihin inhottaviin oireisiin.
Lauri

Posts: 1,051

#267 • • Lauri Devoted
En tiedä onko "hoitomuoto", mutta yhä enemmän alan vakuuttua
'armomurhan' tarpeellisuudesta. Tietty Darwinismi olisi tarpeen.

En näe syytä, miksi lähestulkoon 10 vuotta tiedottomassa
elämänmuodossa riutunut ihminen joutuu jatkamaan riutumistaan.
6-7 vuoteen ei ole pystynyt liikkumaan omin avuin, saatika sitten
muodostamaan selviä sanoja, puhumattakaan lauseista. Täysin
tyhjä katse on kertonut jo vuosia, että eikös olisi jo aika - vaan ei,
väkisin pidetään hengissä. 4 sydänkohtausta, joista elvytetty.

Koirillakin on asiat paremmin, ei tarvita kuin lonkkavika, niin
piikki on perusteltu.
Vprobe

Posts: 444

#268 • • Vprobe goa-head

Epailija, 11.8.2006 10:15:

Ihan mielenkiintoista, mutta täytyy ottaa huomioon, että tämä on vain yksi tutkimus eivätkä tuloksetkaan olleet mitenkään radikaaleja. Vaa'an toisessa kupissa on lukuisia kokeita, joissa on saatu nollatulos.

"The great bulk of trials to date do not provide convincing evidence of pain relief over placebo."



Sikäli mielenkiintoista että monissa piireissä hyväksytään akupunktio validiksi hoitomuodoksi mutta reikiä ei. Akupunktio kun pohjimmiltaan perustuu samaan oppiin ihmisen energiajärjestelmästä, metodi hoidolle on vaan eri. Mutta toista väittelyä en tässä kanssasi tahdo aloittaa, sanoin tuon vaan ihan informatiivisessa mielessä ;)
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#269 • • Aziz Combat Fighter

Lauri, 30.8.2006 09:01:
En tiedä onko "hoitomuoto", mutta yhä enemmän alan vakuuttua
'armomurhan' tarpeellisuudesta. Tietty Darwinismi olisi tarpeen.

En näe syytä, miksi lähestulkoon 10 vuotta tiedottomassa
elämänmuodossa riutunut ihminen joutuu jatkamaan riutumistaan.
6-7 vuoteen ei ole pystynyt liikkumaan omin avuin, saatika sitten
muodostamaan selviä sanoja, puhumattakaan lauseista. Täysin
tyhjä katse on kertonut jo vuosia, että eikös olisi jo aika - vaan ei,
väkisin pidetään hengissä. 4 sydänkohtausta, joista elvytetty.

Koirillakin on asiat paremmin, ei tarvita kuin lonkkavika, niin
piikki on perusteltu.



Ton takia mä tatuoin rintaani DNR ku täytän 45.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#270 • • Aziz Combat Fighter

Vprobe, 1.9.2006 20:03:
---
Epailija, 11.8.2006 10:15:

Ihan mielenkiintoista, mutta täytyy ottaa huomioon, että tämä on vain yksi tutkimus eivätkä tuloksetkaan olleet mitenkään radikaaleja. Vaa'an toisessa kupissa on lukuisia kokeita, joissa on saatu nollatulos.

"The great bulk of trials to date do not provide convincing evidence of pain relief over placebo."

---


Sikäli mielenkiintoista että monissa piireissä hyväksytään akupunktio validiksi hoitomuodoksi mutta reikiä ei. Akupunktio kun pohjimmiltaan perustuu samaan oppiin ihmisen energiajärjestelmästä, metodi hoidolle on vaan eri. Mutta toista väittelyä en tässä kanssasi tahdo aloittaa, sanoin tuon vaan ihan informatiivisessa mielessä ;)



Nii siin on se pieni ero et akupunktio on invasiivinen hoitokeino josta on havaittuja positiivisia kiistämättömiä tuloksia. Reiki on kätten yllä levittelyä. Se, että ne perustuu samaan epätieteelliseen teoriaan ei tarkota että ne molemmat toimii siksi. Se tarkottaa sitä että akupunktio toimii siitä huolimatta. Reikihän ei tunnetusti toimi, paitsi plaseboefektillä.
Vprobe

Posts: 444

#271 • • Vprobe goa-head

Ana-5000, 1.9.2006 20:46:

Nii siin on se pieni ero et akupunktio on invasiivinen hoitokeino josta on havaittuja positiivisia kiistämättömiä tuloksia. Reiki on kätten yllä levittelyä. Se, että ne perustuu samaan epätieteelliseen teoriaan ei tarkota että ne molemmat toimii siksi. Se tarkottaa sitä että akupunktio toimii siitä huolimatta. Reikihän ei tunnetusti toimi, paitsi plaseboefektillä.



No minä tiedän ihmisiä jotka ovat mm. löytäneet todellisen persoonallisuutensa reikin kautta. Yksi näistä on mm. avopuoliso ja hän ei olisi avopuolisoni ilman reikiä. Uskon siihen, että ympäröivän maailmankaikkeuden tieteellisellä tutkimimsella päästään lähemmäksi lopullista totuutta, mutta tiede ei tähänkään päivään mennessä ole pystynyt selittämään ihmisen henkisyyttä/tietoisuutta joten se ei suinkaan selitä kaikkea, sen ei myöskään tarvitse selittää sitä toimiiko vai eikö reiki toimi. Se mikä sun silmiis vaikuttaa plasebolta, voi olla jollekin täyttä todellisuutta. Molemmilla on asiasta oma uskomuksensa, niin sinulla, minulla kuin hänellä. Voihan oikean, tieteellisesti toimivaksi todistetun lääkkeenkin vaikutuksen kumota negatiivisella asenteella (plasebo), niin miksi sama ei voisi toimia myös toisinpäin? Kyse on loppupeleissä vaan asenteesta ja siitä haluaako parantua vai ei.

Mut kuten sanoin tossa jo aiemmin, en jaksa aloittaa asiasta uudempaa väittelyä, usko on henkilökohtainen asia, joku uskoo 100% tieteeseen, joku vaan 50%, joku ei ollenkaan, joku on kreationisti, joku hindu, niin se vaan menee, oikeaa absoluuttista totuutta on hankala määritellä ja väitän että tiede ei tule koskaan pääsemään siihen :)
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#272 • • Aziz Combat Fighter

Vprobe, 1.9.2006 20:54:
---
Ana-5000, 1.9.2006 20:46:

Nii siin on se pieni ero et akupunktio on invasiivinen hoitokeino josta on havaittuja positiivisia kiistämättömiä tuloksia. Reiki on kätten yllä levittelyä. Se, että ne perustuu samaan epätieteelliseen teoriaan ei tarkota että ne molemmat toimii siksi. Se tarkottaa sitä että akupunktio toimii siitä huolimatta. Reikihän ei tunnetusti toimi, paitsi plaseboefektillä.

---


No minä tiedän ihmisiä jotka ovat mm. löytäneet todellisen persoonallisuutensa reikin kautta. Yksi näistä on mm. avopuoliso ja hän ei olisi avopuolisoni ilman reikiä. Uskon siihen, että ympäröivän maailmankaikkeuden tieteellisellä tutkimimsella päästään lähemmäksi lopullista totuutta, mutta tiede ei tähänkään päivään mennessä ole pystynyt selittämään ihmisen henkisyyttä/tietoisuutta joten se ei suinkaan selitä kaikkea, sen ei myöskään tarvitse selittää sitä toimiiko vai eikö reiki toimi. Se mikä sun silmiis vaikuttaa plasebolta, voi olla jollekin täyttä todellisuutta. Molemmilla on asiasta oma uskomuksensa, niin sinulla, minulla kuin hänellä. Voihan oikean, tieteellisesti toimivaksi todistetun lääkkeenkin vaikutuksen kumota negatiivisella asenteella (plasebo), niin miksi sama ei voisi toimia myös toisinpäin? Kyse on loppupeleissä vaan asenteesta ja siitä haluaako parantua vai ei.

Mut kuten sanoin tossa jo aiemmin, en jaksa aloittaa asiasta uudempaa väittelyä, usko on henkilökohtainen asia, joku uskoo 100% tieteeseen, joku vaan 50%, joku ei ollenkaan, joku on kreationisti, joku hindu, niin se vaan menee, oikeaa absoluuttista totuutta on hankala määritellä ja väitän että tiede ei tule koskaan pääsemään siihen :)



Pöhkö. Kuvailit just täysin plasebovaikutuksen. Plasebovaikutushan siis tarkoittaa vaan sitä, että reiki ei toimi. Hoito saattaa silti yksilölle toimia metodista huolimatta, ja tätä kutsutaan plasebovaikutukseksi. Ihan samalla tavalla et jos otat kalkkitabletin ja se auttaa sun päänsärkyys niin vaikutus on plaseboa, eikä se tarkoita että kalkki vei sun päänsärkys pois. Se ei myöskään tarkoita sitä, etteikö se kyseinen pilleri vienyt sun päänsärkyäs pois, koska sehän vei. Plasebo yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että uskot jonkun toimivan niin lujasti, että se toimii. Ihmiskehon kummallisuuksia.

Ja tiedehän ei väitä selittävänsä kaikkea koskaan, mutta tiede voi kyllä ihan lonkalta sanoa, että reiki ei toimi millään tieteellisellä mittapuulla. Sen takia sitä ei voida tarjota legitiiminä hoitokeinona, koska reikin toimivuus on ihan potilaan omasta uskosta kiinni, toisin kuin esim. lääkehoidon (poikkeuksin).

Ja joo, ei munkaan (entinen) avovaimo ois ollu mun avovaimo ilman reikiä :P
Vprobe

Posts: 444

#273 • • Vprobe goa-head

Ana-5000, 1.9.2006 21:09:

Pöhkö. Kuvailit just täysin plasebovaikutuksen. Plasebovaikutushan siis tarkoittaa vaan sitä, että reiki ei toimi. Hoito saattaa silti yksilölle toimia metodista huolimatta, ja tätä kutsutaan plasebovaikutukseksi. Ihan samalla tavalla et jos otat kalkkitabletin ja se auttaa sun päänsärkyys niin vaikutus on plaseboa, eikä se tarkoita että kalkki vei sun päänsärkys pois. Se ei myöskään tarkoita sitä, etteikö se kyseinen pilleri vienyt sun päänsärkyäs pois, koska sehän vei. Plasebo yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että uskot jonkun toimivan niin lujasti, että se toimii. Ihmiskehon kummallisuuksia.

Ja tiedehän ei väitä selittävänsä kaikkea koskaan, mutta tiede voi kyllä ihan lonkalta sanoa, että reiki ei toimi millään tieteellisellä mittapuulla. Sen takia sitä ei voida tarjota legitiiminä hoitokeinona, koska reikin toimivuus on ihan potilaan omasta uskosta kiinni, toisin kuin esim. lääkehoidon (poikkeuksin).



Tulihan se quote sieltä:D ootinki jo.
No tää on sun kantas, ja varmaan myös Epäilijän joten ennenku Epäilijä pistää sen quoten ni vastaan sillekki samalla: annan olla ;) Pidä sinä omasi, minä pidän omani, kumpikaan ei ole väärä vaan kummallakin on oma subjektiivinen kantansa aiheeseen.


Ja joo, ei munkaan (entinen) avovaimo ois ollu mun avovaimo ilman reikiä :P



Aika jännää.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#274 • • Aziz Combat Fighter

Vprobe, 1.9.2006 21:11:
Tulihan se quote sieltä:D ootinki jo.
No tää on sun kantas, ja varmaan myös Epäilijän joten ennenku Epäilijä pistää sen quoten ni vastaan sillekki samalla: annan olla ;) Pidä sinä omasi, minä pidän omani, kumpikaan ei ole väärä vaan kummallakin on oma subjektiivinen kantansa aiheeseen.



Nii paitsi et mun kantani on objektiivinen :P
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#276 • • Aziz Combat Fighter

Vprobe, 1.9.2006 21:16:
---
Ana-5000, 1.9.2006 21:14:


Nii paitsi et mun kantani on objektiivinen :P

---


Absoluuttinen Totuus™ *vink*



No lähinnä "Tähän asti tarkin käsitys aiheesta", ei kukaan ole väittänyt että absoluuttista totuutta on saavutettu, sellainen ei kuulu tieteelliseen ajatteluun vaan ennemminkin taikauskoon ja uskontoon.

Lähinnä joitakin väitteitä hokkuspokkuskeinoista on tähän mennessä onnistuttu kumoamaan. Ainakin reikihoidon on hyvin tehokkaasti todettu olevan pelkkää plaseboa.
tbo

Posts: 935

#277 • • tbo budhisattva

Ana-5000, 27.8.2005 16:36:
Ihan just päästään homeopaattien viimeiseen oljenkorteen, salaliittoteorioihin.



Niitähän ei siis tietenkään ole olemassa. Osama on syyllinen WTC-iskuihin, Pentagoniin todellakin osui jumbojetti ja Lee Harvey Oswald ampui JFKn useasta eri suunnasta kiväärillä jossa oli luoteja, jotka voivat tehdä u-käännöksiä.

Jos noi uppoaa, mulla olis Pariisin keskustassa pari sataa tonnia romurautaa myytävänä. Saat halvalla, mut joudut sit itte noutaman paikan päältä.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Avatar
#278 • • cjet Guest
Hoito kuin hoito. Toimii aina. *tirsk*
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#279 • • Aziz Combat Fighter

tbo, 2.9.2006 01:47:
---
Ana-5000, 27.8.2005 16:36:
Ihan just päästään homeopaattien viimeiseen oljenkorteen, salaliittoteorioihin.

---


Niitähän ei siis tietenkään ole olemassa. Osama on syyllinen WTC-iskuihin, Pentagoniin todellakin osui jumbojetti ja Lee Harvey Oswald ampui JFKn useasta eri suunnasta kiväärillä jossa oli luoteja, jotka voivat tehdä u-käännöksiä.

Jos noi uppoaa, mulla olis Pariisin keskustassa pari sataa tonnia romurautaa myytävänä. Saat halvalla, mut joudut sit itte noutaman paikan päältä.



En mä voi poistuu kotoo ku mun foliohattu ei toimi suoran kosmisen säteilyn alla.
tbo

Posts: 935

#280 • • tbo budhisattva

Ana-5000, 2.9.2006 02:20:
---
En mä voi poistuu kotoo ku mun foliohattu ei toimi suoran kosmisen säteilyn alla.



Äh, ne foliohatut oli niitä jätkii varten jotka niihin salaliittoihin usko. Ethän sä sellasta tarvii, kun ei sellasia kerran oo olemassakaan. Nehän on yhtä todellisia kun joulupukki, plasebo ja homeopatia.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*