Syöttekö mielestänne terveellisesti ja monipuolisesti? Kertokaa ruokavalionne!

417 posts, 21 pages, 181,958 views

Miika

Posts: 893

#361 • • Miika
Aamiainen:
-Puuroa
-Banaani
-Paistettu kananmuna x2
-Espressoa 2-3 annosta (latte/musta/macchiato)
-Shotti Kräüterblutsaftia

Lounas: (koulussa)
-Kasvis-whatever-vaihtoehto (aina hyvää)
-2 näkkileipää, margariinia
-2 lautasellista salaattia
-2 lasia vettä, 1 piimää
-Pahaa kahvia, maitoa+1tl sokeria

Pikalounas:
-Paketti pinaattilättyjä, puolukkahilloa (söin lättyjä joskus 108 kpl)
-Kasvispyöryköitä
-Raejuustoa
-Rahkaa
-Ruisleipää, juustoa, margariinia.
-Pahaa kahvia.

Välipalaksi rahkaa, hedelmiä.

Päivällinen:
-Pastaa-whatever-kasvismoussaka
-Ruisleipää, juustoa ja kesäkurpitsaa
-Espressoa (usein aamusta seissyttä karaisevaa)
-Lasi punaista maitoa
-Multivitamiinijuoma

Iltapala:
-Ruisleipää
-Maitoa
-Rahkaa

Riippuen päivästä 100-200g maltodekstriinia, 0-100g heraproteiinia, 2400mg aminohappoja.
Joskus harvoin lakuja 300g pussi kerralla.

"Syön, siis liikun"
Funktion

Posts: 1,720

#362 • • Edited Funktion over 9000
aamupala: Kahvia ja pari tupakkaa

(kouluunpääsykahvit, välikahvit X-kpl)

lounas: Mitä koulussa tarjotaan. Jos ei jostain syystä miellytä, saatan syödä jotain pikasapuskaa muualla.. Useimmiten kuitenkin kahvia ja pari tupakkaa.

(välikahvit X-kpl)

välipala: Jotain leipää, sikäli mikäli on jo päässyt koulusta siihen aikaan että ei vielä jaksa ruokaa laittaa. Pari kappaletta kuitenkin. Lisäksi kahvia ja pari tupakkaa.

päivällinen: Yleensä kokkailen kotona jotain simppeliä. Yleensä akselilla jauhelihakastike - katkarapuvoileivät - valmispastat, eli kunhan se on nopeata. Sitä parempaa mitä enemmän sattuu olemaan rahaa käytettävissä. *nauru* Päälle kahvia ja pari tupakkaa.

iltapala: Leipää ja teetä tulee yleensä illalla telkkarin katselun / koneella jumaamisen lomassa nautittua. Joskus myös jäätelöä, sipsejä tms. Enää ei kahvia.

EDIT: kielioppihirviö
EDIT2: todenmukaisuus

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

gerry

Posts: 979

#363 • • gerry
En varmaa tällähetkellä sillä en syö mitään.....


Minimaalinen syöntilinja (vesi, tonnikala) on jatkunut jo kolmatta viikkoa ja painoa on pudonnu abaut 4kg... Tarkoitus siis tosiaan oli otta noin 5kg pois jonka jälkee vois harkita taas terveellistä ruokalinjaa:)

--
by B.C.S

Tytti

Posts: 126

#364 • • Tytti
Mua kiinnostaisi lisätä ruokavaliooni enemmän proteiinia juurikin rahkan muodossa, mutta saako sitä missään isommissa pahvipurkeissa/pakkauksissa? Vai voiko tuon tyyppistä ainesta edes säilyttää siten?

Olen nimittäin ihan periaatteesta yrittänyt siirtyä pois kertakäyttöisistä muovipurkeista aina kun se on mahdollista ja ostan mm. maustamatonta jugurttia kierrätettävässä litran pahvitölkissä.
Mellu-

Posts: 4,006

#365 • • Mellu-

Tytti, 22.8.2007 18:25:
Mua kiinnostaisi lisätä ruokavaliooni enemmän proteiinia juurikin rahkan muodossa, mutta saako sitä missään isommissa pahvipurkeissa/pakkauksissa? Vai voiko tuon tyyppistä ainesta edes säilyttää siten?

Olen nimittäin ihan periaatteesta yrittänyt siirtyä pois kertakäyttöisistä muovipurkeista aina kun se on mahdollista ja ostan mm. maustamatonta jugurttia kierrätettävässä litran pahvitölkissä.



ihan tiedoks et kyl ne muovipurkitki pyritään kierrättää *vink*

nii ja rahkaa saa myös 0,5l -1l "ämpäreis",ainaki isommist marketeist pitäs löytyy ja ainaki valinattalos oon nähny.

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Tytti

Posts: 126

#366 • • Tytti

Mellu-, 22.8.2007 18:31:

ihan tiedoks et kyl ne muovipurkitki pyritään kierrättää *vink*

nii ja rahkaa saa myös 0,5l -1l "ämpäreis",ainaki isommist marketeist pitäs löytyy ja ainaki valinattalos oon nähny.



Kai se riippuu vähän muovipurkistakin? Täällä Kuopiossa ainakaan ei löydy energiajaetta mihin tunkea muovia, tuonne kaatopaikalle päätyvään sekajätteeseen ne joutuu laittamaan :(

OT: Parisen vuotta sitten kerättiin PE-HD -muovia ihan noissa kierrätyspisteissä, mutta se loppui, kiitos tiukentuneiden polttokriteerien.. (kriteerit täyttävä tehdas olisi ollut silloin liian kaukana, että muovin keräys ja tehtaalle rahtaus olisi ollut kannattavaa).
Mellu-

Posts: 4,006

#367 • • Mellu-

Tytti, 22.8.2007 18:41:
---
Mellu-, 22.8.2007 18:31:

ihan tiedoks et kyl ne muovipurkitki pyritään kierrättää *vink*

nii ja rahkaa saa myös 0,5l -1l "ämpäreis",ainaki isommist marketeist pitäs löytyy ja ainaki valinattalos oon nähny.

---


Kai se riippuu vähän muovipurkistakin? Täällä Kuopiossa ainakaan ei löydy energiajaetta mihin tunkea muovia, tuonne kaatopaikalle päätyvään sekajätteeseen ne joutuu laittamaan :(

OT: Parisen vuotta sitten kerättiin PE-HD -muovia ihan noissa kierrätyspisteissä, mutta se loppui, kiitos tiukentuneiden polttokriteerien.. (kriteerit täyttävä tehdas olisi ollut silloin liian kaukana, että muovin keräys ja tehtaalle rahtaus olisi ollut kannattavaa).



aika kumma juttu *ding* pitääki ottaa tost ny kunnol selvää..ainaki koulussa (muovi-ja kumitekniika pt) ni puhuttiin siit miten muovia kierrätetään hyvinki tehokkasti ainaki suomessa.mut siit o vuosii jo aikaa.. sry offtopic

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

milessi

Posts: 188

#368 • • Edited milessi Jai
aamupala 1: puuroa maidolla
aamupala 2: leipä/rahkaa/jogurtti ja kuppi kahvia (töissä fillaroinnin jälkeen)
lounas: lihaa jossain muodossa + pastaa/riisiä + pari porkkanaa/tomaattia tai salaattia
päiväkahvi: leipä (tai jos jotain hyvää niin sitten sitä)
päivällinen: sama kuin lounas
iltapala: leipää, muroja/mysliä, jugurttia

riippuu kuinka paljon on päivän aikana sportannut, niin sitten lisävälipaloja. viikolla on yleensä ihan terveet eväät, viikonloppuna sitten jotain makeaa ehkä enemmän.

kahvinjuontia voisi vähentää huomattavasti, ottaa vatsan päälle. alkoholia tulee juotua nykyisin aika harvakseltaan.. karkkia tulee syötyä myös toisinaan turhan paljon. ruisleipää syön melkein ainoastaan paahdettuna, tuoreesta (ainakin kaikki ruispalat yms) menee vatsa helposti ihan jumiin, etenkin jos syö eväsleipänä tyhjään vatsaan.

omasta mielestäni syön siis ihan ok terveellisesti, makean syönnin vaan voisi todellakin jättää vähemmälle *justjoo*

--
josko sitä sitten tanssahtelemaan

La Petite

Posts: 1,160

#369 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...

gerry, 22.8.2007 17:58:
Minimaalinen syöntilinja (vesi, tonnikala) on jatkunut jo kolmatta viikkoa ja painoa on pudonnu abaut 4kg... Tarkoitus siis tosiaan oli otta noin 5kg pois jonka jälkee vois harkita taas terveellistä ruokalinjaa:)


Voi hyvä jumala, tuollaista en kyllä suosittele kenellekään! Ota nyt heti välittömästi käyttöön vihannekset! Sun elimistö on varmaan todella huonossa hapessa.
+ tonnikalaa ei pitäs syödä jokpvä, koska siinä on metallijäämiä.
ELi vihanneksia ja hyviä proteiininlähteitä (lihaa, kanaa, muitakin kaloja, katkarapuja)+ oljyjä nyt vähintään koneeseen, muuten käy kyl tosi huonosti *uuh*

--
Rem tene, verba seqventur

pyllyjumala

Posts: 469

#370 • • pyllyjumala Ansku aka Pyllis

La Petite, 27.8.2007 12:12:
---
gerry, 22.8.2007 17:58:
Minimaalinen syöntilinja (vesi, tonnikala) on jatkunut jo kolmatta viikkoa ja painoa on pudonnu abaut 4kg... Tarkoitus siis tosiaan oli otta noin 5kg pois jonka jälkee vois harkita taas terveellistä ruokalinjaa:)


Mutta muista se, että kun nyt syöt vettä ja tonnikalaa ja laihdut ja sitten kun palaat taas hieman normaalimpaan ruokavalioon niin kiloja tupsahtaakin kaksin verroin enemmän kuin niitä olet pois saanut..

--
*känni*hölökyn kölökyn!

gerry

Posts: 979

#371 • • gerry

La Petite, 27.8.2007 12:12:
---
gerry, 22.8.2007 17:58:
Minimaalinen syöntilinja (vesi, tonnikala) on jatkunut jo kolmatta viikkoa ja painoa on pudonnu abaut 4kg... Tarkoitus siis tosiaan oli otta noin 5kg pois jonka jälkee vois harkita taas terveellistä ruokalinjaa:)

---

Voi hyvä jumala, tuollaista en kyllä suosittele kenellekään! Ota nyt heti välittömästi käyttöön vihannekset! Sun elimistö on varmaan todella huonossa hapessa.
+ tonnikalaa ei pitäs syödä jokpvä, koska siinä on metallijäämiä.
ELi vihanneksia ja hyviä proteiininlähteitä (lihaa, kanaa, muitakin kaloja, katkarapuja)+ oljyjä nyt vähintään koneeseen, muuten käy kyl tosi huonosti *uuh*





Hmm.... sain tuosta kuulla myös eräältä urheiluhulluterveysfriikkitytöltä.... Noo, olen palannutki sitten hiukan terveellisemppään kuuriin:) Salaattia ym.... Ja ajon nyt siinä ainaki vähän pysyä, en laihudus tarkoituksessa vaan huomannut että oikeasti vähälläki pärjää... Ei enää jaksaakka syödä puoliakaa mitä ennen:D


Toi minimaalinen kuuri vaikutti myös mielenterveydeen kieltämättä;D Olin oli koko ajan kiukkuinen ja äksyilin kaikille aina, varsinki aamuisin:D

--
by B.C.S

Muikku

Posts: 427

#372 • • Muikku
Noni.. jees. Big Mac -ateria ja kaksi juustoa tuli tänään ahmittua. Hyvä olo *poks*
Miika

Posts: 893

#373 • • Miika

Muikku, 27.8.2007 18:32:
Noni.. jees. Big Mac -ateria ja kaksi juustoa tuli tänään ahmittua. Hyvä olo *poks*



Mä söin kerran neljä bigmac-ateriaa, kun niitä sai 25mk /kpl. Limut lähinnä tökki, hampparit meni kuin lapioiden.
Muikku

Posts: 427

#374 • • Muikku

Miika, 27.8.2007 19:08:
---
Muikku, 27.8.2007 18:32:
Noni.. jees. Big Mac -ateria ja kaksi juustoa tuli tänään ahmittua. Hyvä olo *poks*

---


Mä söin kerran neljä bigmac-ateriaa, kun niitä sai 25mk /kpl. Limut lähinnä tökki, hampparit meni kuin lapioiden.



Yöks. Kolme Maciä oon saanu parhaillaan alas.. mutta siitä on jo aikaa vuosia.
DiamonDie

Posts: 676

#375 • • DiamonDie mediahippi

ipe, 22.8.2007 14:26:

Kasviksia ja varsinkin hedelmiä pitäs vetää enempi, muuten syön kyllä varsin terveellisesti koska vältän rasvaisia ruokia, käytän leivällä minimaalisesti margariinia ja suolaa käytän ihan olemattomasti. Sipsejä ja karkkeja syön myös todella harvoin. Monivitamiinitabletteja syön koska varsinkin c-vitamiinia en saa riittävästi ruuastani. Kolesterolit on erinomaiset kuten muutkin veriarvot. Mun paino onkin pysyny stabiilina koko aikuisiän, eli 72,5kg vaihteluvälillä +/- 2,5kg



Rasvan ja suolan välttely ei mitenkään tee ruokavaliosta terveellistä, sori. Rasva sinänsä ei ole epäterveellistä (ellei puhuta transrasvoista tai epäterveellisistä rasvan lähteistä kuten sipsit) vaan ihmiselle välttämätöntä.

Jos et saa ruoasta tarpeeksi C-vitamiinia, niin se kertoo, että ruokavaliosi on todella pahasti retuperällä. Suosittelen tutustumaan muihinkin kasvikunnan tuotteisiin kuin leipään.
ipe

Posts: 1,845

#376 • • ipe X-Rust / Holvi

DiamonDie, 2.9.2007 15:07:
---
ipe, 22.8.2007 14:26:

Kasviksia ja varsinkin hedelmiä pitäs vetää enempi, muuten syön kyllä varsin terveellisesti koska vältän rasvaisia ruokia, käytän leivällä minimaalisesti margariinia ja suolaa käytän ihan olemattomasti. Sipsejä ja karkkeja syön myös todella harvoin. Monivitamiinitabletteja syön koska varsinkin c-vitamiinia en saa riittävästi ruuastani. Kolesterolit on erinomaiset kuten muutkin veriarvot. Mun paino onkin pysyny stabiilina koko aikuisiän, eli 72,5kg vaihteluvälillä +/- 2,5kg

---


Rasvan ja suolan välttely ei mitenkään tee ruokavaliosta terveellistä, sori. Rasva sinänsä ei ole epäterveellistä (ellei puhuta transrasvoista tai epäterveellisistä rasvan lähteistä kuten sipsit) vaan ihmiselle välttämätöntä.

Jos et saa ruoasta tarpeeksi C-vitamiinia, niin se kertoo, että ruokavaliosi on todella pahasti retuperällä. Suosittelen tutustumaan muihinkin kasvikunnan tuotteisiin kuin leipään.



Okei, ensinnäkään mua ei kiinnosta mussuttaa jatkuvasti rehuja ja kasviksia ja hedelmätkään ei hirveesti nappaa. Porkkanaa, tomaattia, kurkkua sekä banaania syön melko säännöllisesti mut siinä ne mun c-vitamiinin lähteet pääasiassa sit olikin. En ole ravintoterapeutti (luojan kiitos!) mutta veikkaisin että "½ kiloa päivässä" ei ihan toteudu, siksi vitamiinilisä.

Muuten syön kyllä monipuolisesti: perunaa, puuroa, riisiä ja pastaa, pääasiassa kuitupitoista leipää, maitotuotteita, lihaa ja kalaa yms. joten luultavasti ravintoympyrän osa-alueet tulevat kohtalaisen tasapuolisesti esille, lukuunottamatta tuota hetelmä/kasvis-osastoa.

Pahoittelen... :C

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi

Sari

Posts: 24

#377 • • Sari
*justjoo* Syön monipuolisesti kaikkea epäterveellistä. *slurps*
DiamonDie

Posts: 676

#378 • • DiamonDie mediahippi

ipe, 2.9.2007 15:24:

Okei, ensinnäkään mua ei kiinnosta mussuttaa jatkuvasti rehuja ja kasviksia ja hedelmätkään ei hirveesti nappaa. Porkkanaa, tomaattia, kurkkua sekä banaania syön melko säännöllisesti mut siinä ne mun c-vitamiinin lähteet pääasiassa sit olikin. En ole ravintoterapeutti (luojan kiitos!) mutta veikkaisin että "½ kiloa päivässä" ei ihan toteudu, siksi vitamiinilisä.

Muuten syön kyllä monipuolisesti: perunaa, puuroa, riisiä ja pastaa, pääasiassa kuitupitoista leipää, maitotuotteita, lihaa ja kalaa yms. joten luultavasti ravintoympyrän osa-alueet tulevat kohtalaisen tasapuolisesti esille, lukuunottamatta tuota hetelmä/kasvis-osastoa.

Pahoittelen... :C



Ikävä ettei nappaa, koska oletan, että myöskään esim. syöpä, degeneratiiviset sairaudet ja sydän- ja verisuonisairaudet eivät nappaa (ketäpä nappaisivat).

Ravintoympyrällä ei ole juuri mitään tekemistä terveellisen ruokavalion kanssa. Siinä tosin on yksi hyvin oleellinen osa, ja se on se rehupuoli. Vitamiineilla ei valitettavasti voi korvata fytokemikaaleja, kuitua ja muita kasvisten edullisia ainesosia.

Minusta "syön monipuolisesti, kasviksia ja hedelmiä lukuunottamatta" on yksinkertaisesti sisällöllisesti järjetön väite. :-P Toki jokainen saa syödä ihan miten vaan, mutta on minusta vähän huono idea uskotella itselleen syövänsä terveellisesti, jos korvaa rehut vitamiinipillereillä.

Kannattaa myös muistaa ne elintärkeät rasvat. Rasvainen kala on toki hyvä alku, mutta kasvikunnassakin on paljon hyviä lähteitä, kun sitä kalaa ei todennäköisesti joka päivä tule syötyä. Terveys alkaa kärsiä pahasti, jos ei saa tarpeeksi välttämättömiä rasvahappoja - ne ovat ihan yhtä tärkeitä kuin vitamiinitkin.
ipe

Posts: 1,845

#379 • • ipe X-Rust / Holvi

DiamonDie, 2.9.2007 15:46:
---
ipe, 2.9.2007 15:24:

Okei, ensinnäkään mua ei kiinnosta mussuttaa jatkuvasti rehuja ja kasviksia ja hedelmätkään ei hirveesti nappaa. Porkkanaa, tomaattia, kurkkua sekä banaania syön melko säännöllisesti mut siinä ne mun c-vitamiinin lähteet pääasiassa sit olikin. En ole ravintoterapeutti (luojan kiitos!) mutta veikkaisin että "½ kiloa päivässä" ei ihan toteudu, siksi vitamiinilisä.

Muuten syön kyllä monipuolisesti: perunaa, puuroa, riisiä ja pastaa, pääasiassa kuitupitoista leipää, maitotuotteita, lihaa ja kalaa yms. joten luultavasti ravintoympyrän osa-alueet tulevat kohtalaisen tasapuolisesti esille, lukuunottamatta tuota hetelmä/kasvis-osastoa.

Pahoittelen... :C

---


Ikävä ettei nappaa, koska oletan, että myöskään esim. syöpä, degeneratiiviset sairaudet ja sydän- ja verisuonisairaudet eivät nappaa (ketäpä nappaisivat).



Okei, voitit. Sinä syöt ituja etkä ikinä sairastu. Minä en ja kuolen pois. Aamen.

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi

terraluna

Posts: 1,270

#380 • • terraluna Agentti
Kyllä joo, yleensä päivän ruokalista on tää:

-aamu: puuroa/jogurttia/mysliä, maitoa ja hedelmä tai marjoja/pari voileipää ja hedelmä

-päivällinen: lähes aina salaattia eli monipuolisesti tuoreita kasviksia (teen hyviä salaatteja :) ) sit pastaa, perunaa tai riisiä ja muita kypsennettyjä kasviksia, usein maitotuotteita, munia, papuja, siemeniä ja viljatuotteita esim. leipää. Lihaa, kalaa ja kanaa syön vain työpaikka-aterioilla, muuten ravinto on lakto-ovo-vege.

-iltapala: jos tarvii, sama kuin aamulla mut pienempi

-välipalat: hedelmiä, jogurttia

Lihan vähyys nykyisessä ruokavaliossa ei ole mulle mikään ongelma, sillä olen ihan vauvasta asti tykännyt eniten puuroista, salaateista ja hedelmistä (call me odd). Uskon sitäpaitsi että kroppa kertoo aika pitkälti mitä se tarvitsee, eli joskus mulla on käsittämätön tarve syödä kalaa, juoda maitoa tai saada sienikastiketta ruuaksi. Todennäköisesti silloin on ollut pulaa jostain noiden ruokien sisältämistä aineista. En aio myöskään luopua eläinten syönnistä kokonaan, sillä on paljon helpompaa kun esim. sukujuhlissa ja ulkomailla voi tarpeen tullen syödä lihaakin.

Parannettavaa löytyis erityisesti juomispolitiikan kohdalta, eli maidon ja varsinkin veden juontia vois lisätä reippaasti ja energiajuomien käyttöä vähentää minimiin. En juo kahvia kuin töissä, mut oon ihan retkussa energiajuomiin. :/ Typerää, koska ne ei sisällä YHTÄÄN MITÄÄN keholle hyödyllistä, vaan pelkkiä tyhjiä kaloreita ja turhia lisäaineita. Ruuassa vois karsia liiallista sokerin ja valkean vehnäjauhon mussutusta, joka iskee aina kausittain.

Yleisesti ottaen uskoisin syöväni hyvinkin terveellisesti, koska tykkään laittaa ruokaa sekä mietin mitä syön ja niinpä ruokakin on monipuolista ja vaihtelevaa, hyvän näköistä ja makuista. Monet inhoaa oudompia kasvisruoan aineksia esim. munakoisoa, sieniä, papuja ja kaalia, mutta useimpien inho on peräisin huonosti laitetusta ruuasta. Esim. munakoiso on pahaa, jos sitä ei ole esikäsitelty oikein ja maustettu sopivasti, samoin sienet, jos niitä on kerätty liian vanhoina ja puoliksi pilaantuneina, pavut on tylsiä jos niitä ei ole kypsytetty kunnolla ja maustettu hyvin, kaali on ällöttävää ylikypsänä.

Kaikki ei toki koskaan opi syömään kasviksia monipuolisesti, mutta uskoisin että useimmat muuttaisivat mielipidettään jos söisivät hyvin laitettua kasvissapuskaa. Nykyään sen osaaminen alkaa onneksi olla suht hyvin hanskassa jo ravintoloissakin, mutta ei ole montaa vuotta kun söin armoitettujen pihvinkääntäjien veljeskunnan ravintolassa mitättömän salaattianoksen ja aivan järkyttävän huonoa tofutekelettä. Se vielä lisättäköön että ko. mestan liharuoat olivat jumalaista herkkua, eli kyse oli ainoastaan osaamattomuudesta kasvisruoan suhteen. Parempaan päin toivottavasti sielläkin..

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!