Syöttekö mielestänne terveellisesti ja monipuolisesti? Kertokaa ruokavalionne!

417 posts, 21 pages, 182,140 views

Cloud

Posts: 2,162

#321 • • Cloud Game Freak
Monipuolisesti kyllä, terveellisesti kyllä. Liikaa Kyllä =P.

Eli periaatteessa kun en syö en syö ja kun syön ni sit kans syön. Se onkin oikeastaan ongelma jos sellaista edes on.

Mä olen aivan liian houkutuksille altis. Mulla ei oo minkäänlaista itsekuria enkä edes oikein yritä sellasta hankkia.. Ja kun oon himas missä voi syödä paljon ja paljon ja paljon ni sit syön. Toisaalta jos oon jossain missä ei syödä mitään viikkoihin ni no hätä myöskään :)

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

-Kerttu-

Posts: 4,542

#322 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH

La Petite, 8.8.2007 19:40:
Maapähkinöiden rasvassa ei ole mitään valitettavaa. Eikä muidenkaan pähkinöiden.

Pahin moka monien "terveellisesti syömises" on juurikin alkaa kammoamaan sitä rasvaa.

Ihminen kun vaan tarvitsee sitä rasvaa elimistöönsä.




Voisitko pistää esimerkki ruokavalion sun päivästä?! Kiinnostaa vaan, mitä siis oikeesti syöt..Ja mitä tarkoittaa harvoin(vähän) leipää.. Pitäis kai itekin taas vähän vähentää tota hiilarien määrää ruuassa, mut ongelmana on se, että mun vatsa ei toimi sit kunnolla ja saan himmeen hedarin.. Jos tosta sun ruokavaliosta olis mulle jotain apuu!

TÄNKS! *pepsodent*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

Avangion

Posts: 2,529

#323 • • Avangion Punakardinaali
Syön aina aamupalan.
Ehdoton osa sitä on tee.
Muuten se saattaa koostua voileivästä tai jogurtista myslillä.
Myslin kanssa popsin myös vehnänalkioita, hampun siemeniä, tyrnirouhetta ja pellavan siemeniä.
Usein syön aamulla yhden porkkanan.

Lounas vaihtelee voimakkaasti, mutta syön sen kuitenkin. *hih*
Sen jälkeen syön töissä yleensä muutaman hedelmän.

Töiden jälkeen syöminen on joko välipaloja tms pientä.
Ellen sitten mene jonkun kaverin kanssa syömään ulos.

Illalla syön kevyesti.


TeMpPu

--
HUMAN BEINGS MAKE LIFE SO INTERESTING.
DO YOU KNOW THAT IN A WORLD FULL OF WONDERS, THEY HAVE MANAGED TO INVENT BOREDOM?
QUITE ASTONISHING.
-Kuolema (Terry Pratchettin Hogfather [televisioversio])

Avatar
#324 • • Annakins Guest

La Petite, 8.8.2007 19:40:
Maapähkinöiden rasvassa ei ole mitään valitettavaa. Eikä muidenkaan pähkinöiden.



Mun ymmärtääkseni maapähkinät eivät ole pähkinöitä (ts. "oikeat" pähkinät kasvavat puussa, maapähkinät maassa) eivätkä siis myöskään ole terveellisiä verrattuna "oikeisiin" pähkinöihin. Eräs ravintoterapeutti siis selostanut tän mulle joskus. Samasta syystä kuulemma pähkinäallergikot saattavat pystyä syömään maapähkinöitä, mutta eivät muita pähkinöitä.
La Petite

Posts: 1,160

#325 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...

Annakins, 9.8.2007 09:41:
---
La Petite, 8.8.2007 19:40:
Maapähkinöiden rasvassa ei ole mitään valitettavaa. Eikä muidenkaan pähkinöiden.

---


Mun ymmärtääkseni maapähkinät eivät ole pähkinöitä (ts. "oikeat" pähkinät kasvavat puussa, maapähkinät maassa) eivätkä siis myöskään ole terveellisiä verrattuna "oikeisiin" pähkinöihin. Eräs ravintoterapeutti siis selostanut tän mulle joskus. Samasta syystä kuulemma pähkinäallergikot saattavat pystyä syömään maapähkinöitä, mutta eivät muita pähkinöitä.



Joo ei ole pähkinä, vaan palkokasvi. Mutta siltikin siinä on rasvaa, mitä kannattaa syödä :)

--
Rem tene, verba seqventur

Charlotte

Posts: 303

#326 • • Charlotte pikku-sisko, tuulitunneli/tuulis, nato
Näin lomalla olessa täytyy myöntää, että ruokavaliosta tulee lipsuttua aika lailla...
Tai jos ihan rehellisiä ollaan niin koko kesä on vähän luisunut raiteilta*tirsk*
Pääasiassa syön monipuolisesti ja terveellisesti. Psoriasiksen takia ajattelin kokeilla ruokavalion muutosta. Normaalisti pyrin välttämään seuraavia tuotteita joskus paremmalla ja joskus huonommalla menestyksellä :

- punainen liha, nauta ja possu (etenkin*possu*)
- valkoinen sokeri (herkkuaddiktille tämä on paha*grr*)
- tuliset mausteet
- tomaatti, munakoiso
- roskaruoka, hampurilaiset ja pizza (tässä olen onnistunut aika hyvin, paitsi nyt kesällä on tullut syötyä enemmän kun piiiiiiitkäään aikaan)
- banaani (tämän välttämisessä onnistun aina, koska en siitä tykkää)
- maitotuotteet (tässä lipsun usein esim. feta, raejuusto, jäätelö, rahka*slurps*)
- tupakka (melkein 2v. ilman ja kun asiat rupes menee huonosti, sorruin*toktok* Ei huolta se kyllä loppuu!)
- alkoholi (tätä kuuluisi välttää, mutta en ole edes yrittänyt*nauru*)

Siinä ne suurinpiirtein oli *hymy* Annan tämän kesän mennä miten menee ja sitten otan taas niskasta kiinni. Elämästä täytyy kuitenkin nauttia ja mikä herkullisempi tapa kuin syömällä hyvää ruokaa*joo*
La Petite

Posts: 1,160

#327 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...

Super-Kerttu, 9.8.2007 09:31:
---
La Petite, 8.8.2007 19:40:

---

Voisitko pistää esimerkki ruokavalion sun päivästä?! Kiinnostaa vaan, mitä siis oikeesti syöt..Ja mitä tarkoittaa harvoin(vähän) leipää.. Pitäis kai itekin taas vähän vähentää tota hiilarien määrää ruuassa, mut ongelmana on se, että mun vatsa ei toimi sit kunnolla ja saan himmeen hedarin.. Jos tosta sun ruokavaliosta olis mulle jotain apuu!



Noniin, voinhan mä sen esimerkkipäivän tähän ladata, mutta luulen et porukka alkaa huutelee et saan kolmekymppisenä sydärin tms *nauru*
Toi hedari on yleensä merkki siitä, että keho on siirtymässä ketoosiin (eli tilaan jossa keho käyttää rasvaa polttoaineena) ja se hedari häipyy muutamassa päivässä. Toki erityisen tärkeää on juoda paljon vettä, mutta myös vissyä ja ottaa mineraalilisää (magnesium, kalium nyt näin ekana) Ja usein jos vähähiilarisella menee vatsa "umpeen" se johtuu siitä, että on syönyt liian vähän rasvaa ja juonut liian vähän. Magnesium auttaa myös vatsan toimintaa.

mut joo, mulla mallipäivä menee näin (tosin nyt kesällä oon vähän fuskannut, hyi mua)
ja toki poikkeuksia ja erilaisia variaatioita voi kehitellä.

AAMU: 2 munaa joko keitettynä tai paistettuna, muutama siivu kinkkua, muutama siivu metukkaa, pala juustoa, kurkkua, salaattia, ja maitokahvia johon on sekoitettu 1rkl kookosöljyä

LOUNAS: Jokin ruokaisa salaatti, (siis salaatti EI pastaa, riisiä tms) erilaisia vihreitä salaatteja, kurkkua, kirsikkatomaatteja, paprikaa, sipulia, sieniä, papuja, fetaa/vuohenjuustoa, tunaa tai kanaa + öljyTAImajoneesiTAIcreme fraiche

Salipäivinä VÄLIPALANA kourallinen pähkinöitä ja marjarahka (½purkkia rahkaa, saman verran 10%turkkilaista jugua + marjoja EI sokeria) tai prodepatukka/prodejuoma
(jos ei salia, ei välipalaa)

Salin jäkeen palautumisjuoma jossa puolet valmista palarisekoitusta ja puolet maustamatonta heraa

Iltaruokana kanaa/kalaa/lihaa ja lämpimiä vihanneksia + salaattia ja rasvalisä (öljy/majo/tms)
joskus raejuustoa jos maistuu.

illalla jos viel tuntuu et tarvii lisää energiaa, niin sitten toinen setti tota marjarahkaa, johon sekotan viel vähän maustamatonta heraa.

Lisänä syön tosiaan magnesium, kalium, sinkki, kalaöljy, monivitamiini ja c-vitamiini

oujee ja siis kaiken paistan joko voissa tai kookosöljyssä, ja EN KAIPAA KENELTÄKÄÄN SAARNAA KUINKA TÄÄ MUN RUOKAVALIO ON EPÄTERVEELLINEN. Mun veriarvot on *super* hyvät *pepsodent*
kerran viikossa tai kahdessa sitten mässypäivä jolloin menee sitten sitä leipää ja kaikkea muutakin paskaa.

--
Rem tene, verba seqventur

Sallakat

Posts: 2,220

#328 • • Sallakat jungle, baby !

La Petite, 9.8.2007 10:38:
Ja usein jos vähähiilarisella menee vatsa "umpeen" se johtuu siitä, että on syönyt liian vähän rasvaa ja juonut liian vähän.


mä kun luulin, että se johtuis siitä ettei saa läheskään tarpeeksi kuituja mistään...
La Petite

Posts: 1,160

#329 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...

Sallakat, 9.8.2007 10:42:
---
La Petite, 9.8.2007 10:38:
Ja usein jos vähähiilarisella menee vatsa "umpeen" se johtuu siitä, että on syönyt liian vähän rasvaa ja juonut liian vähän.

---

mä kun luulin, että se johtuis siitä ettei saa läheskään tarpeeksi kuituja mistään...



*nauru* niin monet luulee, leipätiedotus on tehnyt tehtävänsä *nauru*

ei, en jaksa alkaa vääntää tästä sen enempää, toiset noudattaa "virallisterveellistä" syö 6palaa leipää päivässä, ja toiset ei.
Kivointa on jos löytää sen itselleen sopivan jutun *hihu*

--
Rem tene, verba seqventur

-Kerttu-

Posts: 4,542

#330 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH

La Petite, 9.8.2007 10:44:


*nauru* niin monet luulee, leipätiedotus on tehnyt tehtävänsä *nauru*

ei, en jaksa alkaa vääntää tästä sen enempää, toiset noudattaa "virallisterveellistä" syö 6palaa leipää päivässä, ja toiset ei.
Kivointa on jos löytää sen itselleen sopivan jutun *hihu*



Hassuinta tässä koko ruoka hommassa on se, et mitä epäterveellisemmin syön, sitä paremmin mun vatsa voi..*ding* Ja en nyt siis tarkota mitään roskaruuan mättämistä, vaan perusruokaa, leipää..ym..ja karkkia ja jätskiä..*slurps* Noudatin jossain vaiheessa aika tarkkaakin ruokavaliota ja silloin tuli nää päänsärky ym. ongelmat..Mut ongelmana tosiaan tais olla se, että söin ihan liian vähän ja liian rasvatonta! Toisaalta nykyisin en enää oikein pysty/halua tuollaista tiukkaa ruokavaliota noudattaa.. Rakastan ruisleipää (syön päivässä n. 3 palaa) ja pasta, peruna ym..On kans välillä niin herkkua. Mut joo, kai täs vois syksyn tullessa kehittää itelleen taas jonkun ruokavalion, jos nyt ei kuitenkaan ihan niin rankkaa, kuin tuossa vuosi sitten..*joo* Kiitos La Petite! *hihu*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

-P

Posts: 4,972

#331 • • -P
Aamiainen: Sopiva kulhollinen muroja (Corn Flakes / Kellog's Fitness), tummaa leipää pari siivua, juustoa, kalkkuna/kanaleikettä.

Lounas: Salaatti (kurkkua, tomaattia, porkkanaa, salaattia, kaalia, kanaa/kalaa ja oliiviöljyä hitusen). toimii aina.

Ilta: mielellään jotakin proteiinipitoista, eli lihaa/kalaa/kanaa ja joko keitettyjä tai kevyesti oliiviöljyssä ruskistettua vihannesta mukaan (tomaattia/paprikaa/zucchinia).

päivän mittaan tulee imailtua melko paljon teetä myös ja vettä, että nestepuoli pysyy kondiksessa.

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

$

Posts: 1,802

#332 • • $ Destination weekend!
Joku sais varmaan sydärin(!) mun ruokavaliosta, mutta syön mielestäni kohtuu monipuolisesti, kiitos työpaikkaruokailun.

-Aamiaiseksi en mitään jos herään aikaisin. Joskus mehua tai kahvia vasta työpaikalla. Matkoilla tulee hyödynnettyä toki hotellin aamiaisia.

-Lounaaksi Sodexon kasvis- tai liha-ateria. Sis. itse pääruoka, lisukesalaatti, leipä, juoma, jälkkäri

-Kotona pastaa peston ja juuston kanssa tai nuudeleita ja tonnikalaa. Alkupalaksi 2-4 ruispalaa juustolla ja salaatilla, eilen viimeksi sinappikaalin kanssa. Myös soijanakit dijon-sinapilla menevät oikein hyvin. Joskus saatan paistaa luomukananmunia.

-Illalla ehkä bisse tai kaksi

Liikun aika paljon. En syö lintuja eettisistä syistä enkä oikein pidä sianlihasta. Viikonloppuisin maistuu bisse ja herättyä burgeri. Salmiakkia tuntuu myös menevän joskus kohtuuttomasti. Limuja en juo kotona.

Elossa ollaan, hemoglobiini 160-170 ja viimeksi kipeänä v.2003. Hampaat ovat pysyneet suussa ja pimeänäkö on hyvä.
Lenita

Posts: 1,423

#333 • • Lenita
Mä voin aina sitä paremmin, mitä enemmän syön tuoreita ja käsittelemättömiä ruokia. Kuulun siis myös ryhmään vatsavammaiset ja talvella nuudeli-kalapuikkokuuri aiheutti järkyttävät vatsakivut ja nuutuneen olon.

Siispä paljon vihanneksia ja hedelmiä yms. tuoretta ja jotain lihaa tai kanaa. Hiilareita syön kyllä, mutta mieluusti en mitään puppusellaisia. Perunaa kyllä, koska uudet perunat nyt on vaan niin hyviä <3

Muutenkin olen huomannut, että liian tiukat kuurit tuottavat vain turhaa stressiä, enkä sellaista halua. Haluan syödä hyvää ruokaa, josta tulee minulle hyvä olo. Onneksi näin kesällä sellaista on saatavilla edullisesti ja helposti *slurps*

--
^_____________^

-Kerttu-

Posts: 4,542

#334 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH

Lenita, 10.8.2007 08:39:

Muutenkin olen huomannut, että liian tiukat kuurit tuottavat vain turhaa stressiä, enkä sellaista halua. Haluan syödä hyvää ruokaa, josta tulee minulle hyvä olo. Onneksi näin kesällä sellaista on saatavilla edullisesti ja helposti *slurps*



Tämän minäkin olen huomannut vuosien kuluessa. Ei kannata olla turhan tiukka itselleen. Eihän elämä ole elämää ilman nautintoja..*joo* Hyvä ruoka, parempi mieli! Itse olen ainakin aikamoinen kiukkupussi, jos en saa syödä just sitä, mitä haluan..*nauru*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

Bio

Posts: 4,429

#335 • • Bio The Bullies / Pinky
Monipuolisesti tulee kyl vedettyy kaikenlaist safkaa, mut ei aina ihan terveellisemmästä päästä..
Tosin välil on sellaisia aikoja kun tekee mieli vain rehuja ja hedelmiä eikä mitään rasvaista.
Mut yleensä töiden ja salin jälkeen on niin järjetön nälkä ettei tajua mitään ja silloin on vaan saatava äkkiä ruokaa!
Avernian

Posts: 7,451

#336 • • Edited Avernian Kerettiläinen
Paremminkin voisin syödä.

-Aamiaiseksi rahkaa, jugurttia, kaurahiutaleita ja ruisleipää.

-Näitten välissä 3-5 ateriaa, joista ainakin kahdella kasviksia ja lihaa/kalaa/juustoa,
muilla kenties pähkinöitä, munia, tms. Jollain aterialla ja palautusjuomassa runsaasti hiilareita.

-Iltapalaksi raejuustoa

Keskikehon rasvavarastoja tulee täydennettyä rypsiöljyllä. *nauru*

Edit: hedelmiä ei tule syötyä juuri koskaan, ja vihanneksetkin tulee enimmäkseen pussista :S

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let&#039;s get ready to ruuuumblee! *sydän*

T-Justice

Posts: 892

#337 • • Edited T-Justice
jahas tää topicci on mun mieleen!

päivääni kuuluu:

Pari purkkia rahkaa
kaurahiutaleita
vehnäleseitä
lesitiinirakeita
mehukeittoa
raejuustoa n 150g
vaihtoehtoisesti pastaa tai riisiä 200-250g (paino keitettynä)
vaihtoehtoisesti kanaa, porsaan ulkofileetä, tonnikalaa 70-130g
kasviksia
ruisleipää
polar 5 juustoa
omega 3 + vitamiinit
oliiviöljyä
proteiinijuomia (hera) 2-3 drinksua

Näillä eväin pitäisi ravintoainejakauman olla seuraavanlainen P30% HH40% R30%

naminami...

Tosin näin kesällä tulee kuitenkin lipsuttua jäätelön ja alkoholin muodossa *slurps*
xl8r

Posts: 2,227

#338 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Juu, ei kyllä tule syötyä terveellisesti eikä monipuolisesti:

Päivällä duunissa yleensä sämpylä, kebabia, pizzaa tms.

Illalla himassa leipää ja ehkä jotain hedelmää hieman. Joskus illalla myös kebabia tms.

Viikonloppuisin tulee tehtyä ihan oikeaa ruokaa, välillä jaksaa panostaa oikein kunnollakin. Nyt vaan kun tuo kulta on toisella puolella maapalloa, ei tule oikein tuohon laittamiseen panostettua sillä tavoin.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

aaaaaaaa

Posts: 178

#339 • • aaaaaaaa partyparty/Alfanaaras
Nyt sitten kröhöm kröhöm huomio: laihdutusvinkki kaikille. Menkää nielurisaleikkaukseen. Kahteen viikkoon en oo syöny muutaku 2 jäätelöä päivässä plus vesitilkkoja, muu ei menen kurkkukivun takia alas, lisäks jatkuva veren nieleskely pistää mahan sekasin joten mikään ei ehdi imeytyäkään. Ei ehkä niin terveellistä mutta ainakin tehokasta! Plussana olette vähemmän kipeänä talvisin.*poks*

--
elämän ruuhkavuodet on NYT

Avatar
#340 • • Muussika Guest
Täällä on tullut kaikenmoisia ruokavalioita. Mä en koe, et olis olemassa yhtä ainoaa oikeaa ruokavaliota, kun nää hommat on niin henkilö- ja kroppakohtaisia. Mulla itselläni toimii parhaiten vähärasvainen ja melko kasvispainotteinen ruokavalio, koska mulla tulee ihan karsee olo rasvasesta ruuasta (jos sitä syö useammin ku kerran viikossa).


Meikä alottaa jokaisen aamun seuraavanlaisella aamupalalla:

- Kulhollinen neljän viljan puuroa

- 2 siivua täysjyvä- tai ruisleipää, päälle juustoa ja kinkkua

- Pari hedelmää, yleensä mandariinejä / kiivejä / nektariineja

- Kuppi haudutettua vihreetä teetä

- Iso lasi maitoa

- Lasillinen Gefilus-herajuomaa

- Kalanmaksaöljytabut + monivitamiinivalmiste nappina tahi poretablettina



Päiväruoka (sillon kun teen itse, eli nykyään melkein aina kun koululla käyn niin harvoin):

- Tykkään esim. perunasta ja lohipihveistä, ruispastasta ja tomaatti-valkosipuli-pecarinojuusto-kanakastikkeesta, pinaatti- ja veriletuista, jasminriisistä ja curry-kanakastikkeesta, kalkkunanakeista ym. Ostan aina vähärasvaista ruokaa. Kerran viikossa tulee yleensä ostettua kunnon kalaa, savukirjolohi on lempparia. <3

- Lämpimän ruuan kanssa aina ISO salaatti: kurkkua, paprikaa, tomaattia, punasipulia, kirsikkatomaatteja, raejuustoa, vähärasvaista fetaa. Teen aina duuniinkin kunnon safkan sekä salaatin.



Välipalana:

- Pari hedelmää.


Iltapalana (eli klo. 18 jälkeen):

- Pari hedelmää, maksimissaan yksi leipä kinkun ja juuston kera. Koitan välttää iltasyömistä viimeiseen asti.


Jos olen vetämässä 4-5 h urheilutreenejä:

- Hedelmä, pari leipää huikopalana (seinäkiipeily ym. vie sen verran energiaa ja voimia, et pakko olla evästä mukana ettei pyörry).



Kerran viikossa, eli viikonloppuna, meikä sit pistää ruokavalion ranttaliksi, ja sallin itselleni jätskiä, karkkia, sipsiä, pizzaa - mitä milloinkin. Arjen haluan elää terveellisesti, mutta viikonloppuna on ihanaa mässäillä. Tää ruokavalio sopii meikälle ko nyrkki silimään, lautasmalli toimii tosi hyvin - vieläpä sellain et se rehujen osuus on enempi ko pualet lautasesta.

*joo*