Taika-Kim, 3.7.2006 13:55:
Proteiinikysymys on muutenkin paha.
(---)
Joku tofu ja ylipäätään ulkomailta tuodut tuotteet ei vaan oo mun mielestä hyvä ratkaisu, ei välttämättä vaikka ne olis luomua/ reilua kauppaa. Varsinkin noi halvat tofut, joiden raaka-aineiden tuotanto-oloista ei kukaan voi sanoa yhtään mitään.
Mä olen ovo-laktovegetaristi ja käyn salilla, pilateksessa tai spinningissä useita kertoja viikossa. (Melkein) tyypillisenä naiskuntoilijana en tod. käytä siellä mitään pakkotoistoja ym. tosibodariäijien metodeja, mutta niin vaan huomasin joku viikko sitten, että mulle oli ilmestynyt näkyvät hartialihakset
(tietyistä kulmista ja tietyissä valo-olosuhteissa katsottuna)
Olen ollut mutu-pohjaisella kiinteytyskuurilla huhtikuusta lähtien, ja sen osana olen aloittanut jokaisen treenipäivän "mössöllä" = 1 dl 90% soijaproteiinia + maun mukaan kaurahiutaleita + appelsiinimehua sen verran että muodostuu syötävä tahna. Raejuustoa on mennyt keskimäärin ehkä 100g päivässä ja just tuota mitälie geenimanipuloitua halpistofua 200-300g viikossa. Lisäksi soijarouheet, kikherneet, leivänpäällisjuustot, kahvimaidot ja ruokiin käytetyt vapaan kanan munat.
Yhtään en ole laskenut, kuinka iso osa päivän energiasta tulee mistäkin kolmesta pääryhmästä, mutta einesten ja muun roskaruoan olen yrittänyt pitää minimissä, kun ollaan miehen kanssa ihan hyviä laittaa omat ruokamme, vaikka itse sanonkin. Perunaa en oikeastaan syö, mutta vaaleaa leipää ja alkoholijuomia menee enemmän kuin pitäisi.
Jos Paavo Nurmi ja Carl Lewis pystyivät kasvisruoalla (Lewis vegaanina) voittamaan maailman eniten olympiakultia yleisurheilussa, eikö se jo ole todiste siitä ettei kasvisruoka suinkaan estä urheilusuoritusta, jos henkilön muut edellytykset ovat sarjatason mukaisessa kunnossa!
Ja Reformin kylmäsavustettu tofu on ehkä maailman ihanimman makuinen ruoka-aine.