Aurinkoa vai rusketusvoidetta?

112 posts, 6 pages, 33,821 views

vaavu

Posts: 1,324

#41 • • vaavu vara-vana
Mä olen jo ihan geeniperimästä johtuen todella valkoinen iholtani. Joskus elämässä olen kovasti yrittänyt ottaa aurinkoa, mutta rusketus ei tartu sitten millään.

Viimeinen niitti mun auringonotolle tuli kuitenkin hiljattain, kun mun siskollani diagnosoitiin melanooma. Pian ton siskon melanooman löytämisen jälkeen multa poistettiin yksi luomi, johon oli kehittynyt epänormaalia solumuutosta. Kaiken kaikkiaan on hyvinkin todennäköistä, että mäkin saan ihosyövän jossakin elämäni vaiheessa. Koska mä en välttämättä haluaisi kuolla ihosyöpään, olen päättänyt noudattaa ihotautilääkärin antamaa neuvoa ja lopettanut auringon ottamisen.

Valitettavasti oma vaaleus oikein korostuu kesällä, kun kaikki muut ruskettuvat ympärillä. Jotta en liikaa erottuisi joukosta, joudun mäkin kesällä hankkimaan vähän väriä pintaan. Onneksi tähän tarkoitukseen on nykyään vaikka minkälaisia kosmeettisia keinoja.

Itseruskettava on ihan hyvä apuri, kunhan muistaa pari perussääntöä. Ensinnäkin, ihon väriä ei kannata lähteä kovinkaan paljon tummentamaan itseruskettavalla. Liian rusketuksen ahnehtiminen kostautuu epäluonnollisena ja läikikkäänä lopputuloksena.

Toisekseen, ennen itseruskettavan levittämistä ihoa pitää valmistella. Iho kannattaa kuoria kauttaaltaan etukäteen, joko päivää ennen tai viimeistään samana päivänä. Erityisesti kannattaa huomioida polvet, kyynärpäät ja muut paikat jossa on paksua ja kuivaa ihoa. Jos ihokarvoja pitää höylätä terällä, se kannattaa tehdä ennen itsestäänruskettavan levittämistä. Jokin aika ennen itsestäänruskettavan levittämistä iholle levitetään kauttaaltaan tavallista kosteusvoidetta, taas huomioiden polvet, kyynärpäät ja muut vastaavat paikat. Voiteen annetaan imeytyä ennen kuin varsinaista rusketusvoidetta ryhdytään levittämään.

Varsinainen itsestäänruskettavan levitys kannattaa tehdä pienissä erissä ja hyvin hieroen. Mieluummin kannattaa suosia montaa ohutta kerrosta kuin yhtä paksua. Ensin levittää yhden ohuen kerroksen, antaa sen vaikuttaa vähintään kolme tuntia, ja levittää sitten uuden ohuen kerroksen. Ja toki jokaisen levityskerran jälkeen kädet kannattaa pestä saippualla.


Koska itseruskettavien levittämisestä on jonkun verran vaivaa, voi ihon kalpeutta korjata myös erilaisilla sävytetyillä vartalovoiteilla. Itse käytän em. voiteita usein kun ihon pitää olla paljaana. Nykyään monissa sävytetyissä voiteissa on myös mukana erilaisia hohdepigmenttejä, jolloin iho saa kaupan päälle kivan kiillon. Ongelma noissa voiteissa on se, että ne eivät ole vedenkestäviä. Eli rantaleikeissä voidetta pitää levittää aina uudestaan uintireissujen jälkeen.



pupuTupuna, 22.5.2005 23:42:
Itse kävin kyseisessä aurinkosuihkussa ennen Pacifiqueta. Tuli kyllä tosi hyvän ja oikeasti aidon rusketuksen värinen. Ei siis yhtään oranssihtava, kuten itseruskettavista. Vähän on kyllä turhan kallis viikossa haalistuvasta rusketuksesta. ( n.30e *eiei*)



Mä kävin kanssa tossa ruiskutuksessa ennen pacifiqueta. Mulle kyllä jostain syystä se väri tarttui vähän epätasaisesti. Siinä suihkutuksen alla pitää ilmeisesti seistä tosi tarkasti niissä kummallisissa asennoissa, jotta mikään raaja ei vahingossa peitä toista raajaa. Muutenkin se väri rupesi haalistumaan todella nopeasti, ja se haalistuminen tapahtui ikävän läikikkäästi.

Kyllä IMHO omin käsin itseruskettavan levittäminen antaa paljon paremman lopputuloksen, ja on paljon halvempaakin. Toki toi ruiskutus on erittäin nopea ja vaivaton keino, mutta kyllä mä mieluummin näen vähän vaivaa itseruskettavan levittämisessä ja saan paremman lopputuloksen.
vaavu

Posts: 1,324

#42 • • vaavu vara-vana

sapeli, 24.5.2005 01:19:
kalpeus on usein vähän sairaalloisen näköistä ja vähintäänkin kielii liiallisesta sisälläolosta - kuten omassa tapauksessani useana kesänä *nauru*



Ottamatta kantaa tohon kalpauden "sairaalloisuuteen" (koska makuasioista ei voi kiistellä), toi sun väite että kalpeus kielii liiallisesta sisälläolosta on turhan karkea yleistys. Melko iso osa suomalaisista kun kuuluu siihen joukkoon, joka ei rusketu vaikka kuinka istuisi 24/7 ulkona.

Mä muistan hyvin senkin lapsuuden kesän, kun vietettiin Karibialla kaksi viikkoa keskellä kesää ja sen päälle vielä monta viikkoa mökillä, missä ulkona tulee oltua ihan väkisinkin. Koulujen alkaessa meillä oli uimaopetusta heti alkajaisiksi. Siinä luokan seisoessa ja odottaessa vuoroaan uimaopettaja päätti sitten lohkaista, osoitti mua ja sanoi kaikkien kuullen: "jotkut täällä on selvästi istuneet sisällä koko kesän". Näin jälkikäteen ajateltuna toi kommentti kyllä osoitti, että ei sekään uimaopettaja mikään järjen jättiläinen ollut. Ensinnäkään, ihan jo mun ihoa ja hiuksia katsomalla ei ole kauhean vaikea arvata, että mä en kauheasti voi väriä saada vaikka yrittäisinkin. Toisekseen, tollasten kommenttien heittäminen ja yhden oppilaan piikittely koko luokan edessä ei ole muutenkaan mikään kovin vahva veto.




Niin eli aurinko on se mun juttu - luonnollisella tavalla se saada pitää *hihu*



Ja luonnollisella tavalla saada myös ryppyinen iho ja melanooma. *hih* Kyllä mä olen mieluummin vähän luonnottomampi kuin pilaan ihoni ja terveyteni.
sapeli

Posts: 11,768

#43 • • sapeli jokukukamikä?

vaavu, 24.5.2005 10:13:
Melko iso osa suomalaisista kun kuuluu siihen joukkoon, joka ei rusketu vaikka kuinka istuisi 24/7 ulkona.



Uutta infoa, enpä tätäkään aiemmin tiennyt tai tiedostanut *hymy*

Ja terveysriskeistä: ehkä noille on jokin kultainen keskitie - itse aion ottaa aurinkoa minimaalisen vähän ja kosteuttavan aurinkovoiteen kera. Oikeassa olet että tuo on makuasia. *joo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

typ0

Posts: 1,892

#44 • • typ0 syntax error
paras rusketus tulee mulle kun makaan kaiket päivät auringossa ilman sen kummempia rasvoja ja litkuja ja sit illal joku superhyperhydroemulsioaftersunkosteus systeemi eau de toilet iholle ja avot *nauru*

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Avatar
#45 • • MiSSy* Guest
Olen vaalea eikä voi mitään *hymy*

Olen yrittänyt ruskettua auringossa, jep toimii naamaan, käsiin ja selkään. Vaikka hailakaksi jäikin (mutta en palanut kuitenkaan)
Kokeilin joskus vuosi sitten rasvoja *igor* en saanut sitä tasaiseksi millään ja se kului pois*grr* ja selkään en yltä *nauru*

Tänä vuonna kokeillaa solarium+aurinko yhdistelmää....*hih*
clupipeipe

Posts: 323

#46 • • clupipeipe
Suojakerroin 20, hattu, arskat ja mielellään varjoisa paikka *hih*
Mua on siunattu suomalaisella kalkki-iholla, joka ei juurikaan rusketu, mutta muutuu ravuksi aika helposti. Viime kesänä käräytin olkapääni Suokissa niin, että iho irtoili ja s a t t u i paljon ja pitkään. Ja ei, se iho ei todellakaan muuttunut myöhemmin ruskeaksi. Ja ei, en ottanut arskaa vaan istuin varjossa...

*plur* rakastan silti kesää *plur*
jansku=p

Posts: 108

#47 • • jansku=p sheikkeri
Molempia!!

Kesällä on ihanaa maata auringon paisteessa ja käristää ittensä..Onnex en kovin helpolla pala.

Mutta talvellakun haluaa vähän väriä pintaan käytän itseruskettavaa voidetta ja oon saanut ainakin omasta mielestä hyviä tuloksia.
Mulla on iholle suihkutettava Ambre Solaire rasva,siihen alle ensin joku ihan tavallinen kosteus voide niin levittyy tasasemmin toi itseruskettavavoide. Se vaan jos haluaa rasvan avulla pysyy ruskeena on toi homma tehtävä 2-3 kertaa viikossa,ainakin mun

Talvella tuleekin poikettua solariumissa sillon tällön

*nauru*

--
Everything looks bad if you remember it

Avatar
#48 • • hyperventilaatio Guest
Kummaa, että useat "suomalaisen ihotyypin kalpeanaamat" ovat niitä innokkaimpia auringonpalvojia, vaikka tietävät saavuttavansa lähinnä paloautoa muistuttavan lopputuloksen. Itse en helteestä erityisemmin nauti, kuumuus ahdistaa, mutta värin voin käydä hakemassa. Itsehän rusketun melko helposti ja palan harvoin mutta pahasti. *piis*
Syder

Posts: 2,255

#49 • • Syder Vois paistatella leveästi ku näyttää hyvältä.
Aurinkoa ehdottomasti, auringossa vietetystä ajasta riippuen käytän kertoimia 2-4 mielellään öljynä jos vaa suinki löytyy ja illalla suihkujen yms jälkeen huolellinen kosteusvoiteella rasvaus. Tällä tavoin on jo monen monen monta vuotta otettu kunnon rusketus pintaan ja saan olla onnellinen siitä että minulla on ihon pigmenttiä joka myöskin ottaa väriä pintaan enkä muutu ravuks :)

--
Divida et impera.

mirah

Posts: 257

#50 • • mirah Starchild
Suojakerroin 35. Itseruskettavat ei toimi mun iholla, tulee oranssia. Ja auringossa palan erittäin nopeasti, johtuen siitä että olen punapää. Tulee sitä kyllä vaivalloinen olo rannallakin kun kaikki muut ovat ihanan ruskeita, ja mä aivan vitivalkoinen ellei punaista ole jossain palamisen jäljiltä.
-Kerttu-

Posts: 4,542

#51 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH
Mä olen onneksi perinyt hipiäni äidiltä, joka ruskettuu todella helposti, ei pala ja talvisinkin iho pysyy kauniin ruskeana! Mä siis en pahemmin aurinkorasvoja käytä, paitsi etelässä.. Ja auringossa makaamista rakastan..Ja alkurusketukset otetaan tietty jo keväällä solkusta!

*sydän* AURINKO *sydän*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

Caro²

Posts: 5,301

#52 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Aurinkoa. Vielä niin, että kastelee itteään sopivasti. Tulee sellanen kiva "linssi-efekti", ja ruskettuu nopeemmin *iloinen*

EDIT: Se vesi toimii vielä viilentävänä tekijänä. Kuumuus on tosiaan aika ahdistavaa, niinku joku totesi.
Jaques

Posts: 1,390

#53 • • Jaques HUGC / So Nice!
Täst ku vaan pääsee grillautuu 2-3 tuntii molemmilla puolilla niin bruna on hankittu. Ei rasvaa ei öljyy, ainoastaan ihanaa UV-säteilyy.

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

Kate

Posts: 186

#54 • • Kate
Ensin tietenkin itseruskettavaa ja sitten kun pääsee Rethymoniin niin pelkkää arskaaaaa 24/7 *aplodit**jiihaa**aplodit*.
Taisin eilen muuten vähän kämmätä tuon voiteen kanssa ja nyt täytyy yrittää saada peitettyy yks pikku raita tuosta kädest...mitäköhän tästäkin oikein tulee*iihhih*
k!tty

Posts: 158

#55 • • k!tty se pieni siivekäs kummituseläin
molempia! Ihana ihana AURINKO!*hymy*
marsupilami

Posts: 8

#56 • • marsupilami
Luomutuotelinjalla ollaan eli aurinko..mitään mömmöi tarvii ruskettumiseen.
Tänään kyl piti laittaa ihan villapaitaa päälle että tarkeni. *ding*
äm

Posts: 2,376

#57 • • äm
Näin kesän tultua myös lempisanontani herää uuteen eloon:

[iso]Kyllä ruskea läski on aina kauniimpaa kuin valkoinen läski.[/iso]

--
Ei omenapuusta kauas putoa.

Avatar
#58 • • Annakins Guest
Ma en pala enaa! Taa on ehka maailman kummallisin asia, yleensa aina kesalla, kaytti sitten kuinka paljon voidetta tahansa, joku paikka karahtaa. Nyt pystyn loikoilee uima-altaalla suojakerroin 10:ia kayttaen kaytannossa koko paivan. :)
Kukkis

Posts: 300

#60 • • Kukkis K Y L Ä H U L L U
Ei ainekaa mitää vitun itseruskettavaa, HYI. *eiei* Max. iha aitoo arskaa.

--
Never say never..?